Koolikiusamine. Tänapäeval on praktiliselt kõige olulisemad õppimise juures suhtes klassikaaslaste vahel. Kui ei ole klassis head ja sõbralikku atmosfääri, on ka õppimine palju raskem, sest kes tahaks õppida kui tead, et keegi vaatab ja naerab su üle koguaeg. Ei, klassis peab kindlasti valitsema sõbralik õhkkond, nii on ju kõigil parem. Suuresti mõjutavad seda õpetajad ja just nimelt algklassides, kui õpilasi juba siis motiveerida olemaks sõbralik ja lahke teiste vastu, siis peaaegu alati jääb see ka nii
psühholoogiline - sõimamine, narrimine, ähvardamine, väljapressimine, ahvimine ja kommenteerimine, pilkamine, kuulujuttude levitamine jne; Suhetega seotud - grupist väljaarvamine, tõrjumine, grimassitamine, ignoreerimine jne. (Politsei- ja piirivalveamet, Koolivägivald ja koolikiusamine) 2. Koolikiusamine Tihti kiusamist ei märgatagi või peetakse mitte märkimisväärseks. Paraku toimub kiusamine koolis iga päev ning vahel on kiusaja ise ,,ohver", kes valib kiusamiseks nõrgema, et selle kaudu tõsta oma madalat enesehinnangut. (Vaiksoo, 2010) 4 Kiusamine ei ole selline probleem, millest lihtsalt välja kasvatakse ning see ei tohiks olla osaks suurekssaamise juures. Kui kiusamine juba esile kerkib, siis tuleb sellega ka kindlasti tegeleda. Selleks on vaja luua ja kasutada strateegiaid, ning nende loomine on täiskasvanute teha
vanemaid ega nende kasvatusviise. Ma pöördusin ümber ja jalutasin klassist välja. Klass oli Siiski on neil mälestusteradadel rändamises peidus õppetund. Pole võimalik ennustada, kuhu haudvaikne ja ootas; kõik see oli väga dramaatiline. Ma ei näinud „jobu“ (nii olime ta ristinud) õpilane võib jõuda või mis temast saab. Mõned mu õpetajad ütlesid mulle – sisuliselt ja vahel terve nädala. Ta ei jätnud mind isegi peale tunde – küllap ta mõistis, et oli läinud liiga kaugele ka sõnades – „Sinust ei tule midagi...“, lisades just selle päeva põhjuse: „sest sa ei kuulanud“ (isegi tolle aja kohta). Ta lihtsalt hoidis minust veerandi lõpuni eemale. või „ei kuula“ või „sa ei keskendu ega ole hoolas“. See õpetab ka, et õppimine on elukestev, et
hakkama saama. Kolmandas artiklis on aga välja toodud, et õpetaja ja kool on koolivägivalla eest vastutav ja peaks need probleemid ise ära lahendama. Teine ja kolmas artikkel on kirjutatud õpetajate poolt, kuid arusaamad on erinevad. Ma olen nõus sellega, et kool peab kohtlema kõikki võrdselt ja nõustama õpilasi, kui see on vajalik. Ja olenevalt olukorrast, peabki olema õpetaja vahepeal täiesti vastutav ja vahel mitte. 8 7.0 Kasutatud kirjandus http://www.kuriteoennetus.ee/13254 http://www.ohvriabi.ee/essee2003/larionova.shtml http://www.postimees.ee/240407/esileht/arvamus/256833.php 9 8.0 Lisad Lisa 1 Koolivägivald 24. august 05 Kui last kiusatakse, tuleb alati abi kutsuda. Tavaliselt kiusatakse endast nooremaid mängu- või koolikaaslasi nii lasteaias kui koolis
kasvatusprobleemide ja raskustele. Kooli vanem aste on kohane neile, kes näevad end pigem ainespetsialistide kui kasvatajatena. / Krull 2000/ Õpetaja kui klassi juht ja suunaja Edukaks õpetajatööks on vajalik õpilastega isiklikumal pinnal suhteid kujundava lähenemisviisi ehk strateegia teadvustamine. Üldist lähenemist klassi juhtimisele ja suunamisele nimetatakse õpetaja juhtimisstiili valikuks. Õpetajal on valida kolme juhtimisstiili vahel: o hoolimatu stiil- õpetaja annab suure vabaduse, varustab neid informatsiooniga ja loob materiaalsed tingimused õppimiseks, kuid ei tunne muret õppimisekäigu ega tulemuste pärast. o Autoritaarne stiil- autokraatne õpetaja kehtestab õpilastele ranged käitumisreeglid ja nõuab nende vastuvaidlematut täitmist ja kuulekust. o Demokraatlik stiil- sellise juhtumistiiliga õpetaja laseb õpilastel otsustada õppetöö
ning olema noorematele eeskujuks. Isiklikult mina soovin, et õpilased peaksid minust lugu ja loodan, et oskan õpilastele näidata head eeskuju. Õpetaja ja õpilase sõprussuhe võib tekitada ka erinevaid probleeme, ebakõla klassis ning ebamugavust teiste õpilaste seas. Samuti on oht, et tekivad “lemmikud” ja mina ei tahaks kohelda õpilasi ebavõrdselt ega eelistada kedagi teistest. Nii võin juba tekitada probleeme ja lõhestumist klassikaaslaste vahel. See aga ei tähenda, et pean olema väga range või lastega halvasti käituma. Võib ju hoida neid suhteid tasakaalus. Mina näiteks püüaksin sobilikul hetkel oma huumorimeelt väljendada, ilmutaksin huvi õpilaste tegevuste ja huvialade üle ja räägiksin midagi põnevat ka oma elust. Õpetaja olulised rollid on aidata õpilastel õppida, suunata neid õigete valikute poole ja vajadusel anda nõu. Õpetaja roll ei ole sõbraks ega psühholoogiks olemine. 8. OLUKORD – NEGATIIVNE KLASS
kultuurist, mis levib suhtlemisprotsessis inimeselt inimesele. Talle on omane traditsioonile tuginemine ja anonüümsus. Samuti on rahavaluule tunnusteks see, et ta varieerub ulatuslikult, võtab kindlaid kunstilisi vorme ja väljendab pärimusrühma maailmavaadet. (Valk 2005: 911) Pärimus on kultuuri loomise protsessi osa. Folkloor ehk rahvaluule on rahva maailmapildi kajastaja. Selle kaudu säilib side põlvkondade vahel, mis loob rahvale identiteedi. Folkloori mõjutavad suhtlemispaigad. Tänapäeva ühiskonnas on inimgruppidel erinev kollektiivne traditsioon, mis määrab ühtekuuluvuse. Sellise ühtekuuluvuse väljendus on salmikuluule. (Kalmre 2005: 1122) Salmikuluule väljendab koolielu, harrastusi, sõprust. Käsitsi on salmikuid kirjutatud ammusest ajast. Kunagi oli salmikuluule populaarne vanemate inimeste seas, hiljem tärkas huvi salmikuluule vastu ka õpilastel. (Nahkur,Sokk 2001:10)
Sa ei karda vastutust enda peale võtta ning suudad inimesi mõjutada, asjadesse kaasata ning samal ajal endale kindlaks jääda. Sa tahad olla individuaalne ja iseseisev. Väga paljud tuntud juhid ja liidrid kannavad 1. elutee numbrit. Sinu parimaid omadusi on võime suuri asju korda saata — oskad väga hästi n-ö palli veerema panna ja uusi projekte luua. Oled oma võimete tipul just siis, kui su teele sattub mõni takistus või raskus, sest ületad need jõu ja uhkusega. Vahel on sul kombeks olukorra juhtimine enda kätesse võtta ka siis, kui seda tegelikult tarvis pole või seda otseselt sobilikuks ei peeta. Oled väga originaalne ja tahad kõike teha enda käe ja tahte järgi. Ehkki see tuleb tihti kasuks, kipud vahel enda sõna liiga palju maksma panema, nii et teistel ei jää võimalust otsuste tegemisel kaasa rääkida või oma arvamust avaldada. Nii et vahel võid olla pisut liiga enesekeskne. Enamjaolt peetakse sind sõbralikuks ja heaks kaaslaseks
Kõik kommentaarid