Tööstustoodangu osatähtsus Eestis (allikas: Statistikaamet) 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 Pabermassi, paberi ja 1,10% 0,30% 0,60% 1,00% 1,30% 1,60% 1,70% 1,80% 2,10% 2,10% 2,20% 2,00% 1,70% 1,70% 1,90% 2,30% paberitoodete tootmine Eesti paberi- ja tsellulloositööstuse konkurentsivõime (M. Porteri teemant) Firmastrateegia ja -struktuur, siseturu konkurents Valitsus + ekspordi suurendamine (Skandinaavia ja Ida-Euroopa) - tööjõu koolitamise osas takistab + tootearendusele orienteerumine kehtiv maksusüsteem majanduse + koostöö- ja allhankeahelate arendamine arengut + elektrienergia tootmine
· Import- Import väikeses avatud riigis on vahe nõudmise ja pakkumise vahel sisemaal maailmaturu hinna juures. · Ei mõjuta maailmaturu hinda. · Väike riik saab ühineda rahvusvahelise kaubandusega maailmaturu hinna juures ja võib vahel endale saada kogu võimaliku kasu kaubandusest. 18. Vabakaubanduse mõju üksikule riigile ja maailmale tervikuna pika- ja lühiajalises perspektiivis. · Vabakaubandus tõstab riigi heaolu 19. M. Porteri konkurentsieeliste käsitlus, konkurentsiteemant, konkurentsitegurid ja riikide arengufaasid. · Kokkuvõttes soovitab M. Porter loobuda mõistest "konkurentsivõimeline riik". Riigi tähtsaim majanduslik eesmärk on luua oma kodanikele kõrge ja jätkuvalt tõusev elatustase. Selleks on vajalik teatud tootlikkuse tase, mida stimuleerib konkurents nii sise- kui ka välisturul. Firmal tuleb valida harus oma positsioon ja
EESTI MAAÜLIKOOL Majandus- ja sotsiaalinstituut EESTI LEIVATÖÖSTUSE KONKURENTSIVÕIME ANALÜÜS PORTERI KONKURENTSITEEMANDI MEETODIT KASUTADES Koostaja: Raili Pihlas Tartu 2015 Leiva valmistamise ajalugu Eestis Algselt valmistati leiba odra- ja nisujahust. Eestlaste hulgas hakati rukkijahust leiba tegema tõenäoliselt teise aastatuhande alguses, kuigi rukis kasvas Eesti põldudel. Nisu veeti sisse Venemaalt, Kashastanist ja Ukrainast. Võõra võimu all sõid eestlased ka aganaleiba, kuid alles 19
MMG konspekt slaidide põhjal 1.MMG Suurregioonid Arengut mõjutavad tegurid: Looduskeskkond (kliima), asend maailma tuumalade suhtes, rahvastikuprotsessid, kultuuriline omapära. Samuel Huntingtoni järgi on tsivilisatsioon suurim iseseisev olemusvorm, ilmselt kõige kauem kestnud inimkooslus üldse. Tsivilisatsioonid on suured, sadade miljonitega mõõdetavad inimrühmad, keda üksteisest eristab neile omane maailmavaade ja ellusuhtumine ning sel alusel kujunenud religioon, filosoofiad, mõtlemis- ja toimimisviisid, kultuuripärand ning kõige selle taga olev omapärane ajalookäik. Muutus läbi karismaatilisejuhi: stabiiline ühiskond, stagnatsioon kaos võimalus innovatsiooniks/uus kord (karismaatiline juht) stabiiline ühiskond… Valitsuse evolutsioon: ratsionaalne valitsus traditsiooniline valitsus võimuvahetus/karismaatiline valitsus ratsionaalne valitsus. Passioners energilised juhid, kellel on võime suunata
- vanus -vanus - hoiakud - kogus - sissetulek - väärtused - kasutamise aeg - perekonnaseis - tegevusalad - kasutamise sagedus - haridus - huvid ja hobid - isiklik - elukutse - maailmavaade - sotsiaalne 6. Konkurentsijõudude Porteri mudel. Michael Porter jõudis järeldusele, et tootmisharus võivad lisaks ettevõtetele konkurentsi mõjutada ka neli välist faktorit: potentsiaalsed sisenejad, asendustooted, tarnijad ja tarbijad. Nende osakaal varieerub sõltuvalt turu iseloomust ja väljakujunenud ärikeskkonnast. SISENEMISBARJÄÄRE MÕJUTAB: POTENTSIAALSED · mastaabisäästu olemasolu
positsiooni ja kulude erinevused täielikult integreeritud, osaliselt integreeritud ja integreerimata ettevõtete vahel. Mastaabiefekt - suurendab tootmismahu ja turuosa suurust, mis on vajalik selleks, et olla konkurentsivõimeline. Kiire toodete innovatsioon - lühendab toodete elutsükleid. Suureneb risk, et konkurendid mööduvad parema tootearenduse abil (uue põlvkonna toodetega jne). - Porteri viie konkurentsijõu mudel, tegurid, mille mõjul konkurents tugevneb või nõrgeneb. Konkurents tegevusharus konkureerivate ettevõtete vahel. Teiste harude ettevõtete katsed lüüa tarbijaid üle asenduskaupadega. Uute konkurentide potentsiaalne sisenemine. Sisendite hankijate mõjukus ja positsioon läbirääkimistel. Toote ostjate mõjukus ja positsioon läbirääkimistel.
Toodete ja teenuste diferentseeritus Tootmisvõimsuste üle- või puudujääk, sesoonsus Täiendkaubad Kliendi lojaalsus ja ümberlülitumiskulud Ligipääs ressurssidele ja jaotuskanalitele Haru reguleeritus Superbus vs Maanteeamet Vertikaalne integratsioon kirjastamise näide Kõige atriktiivsem haru on ehitusmaterjalide tootmine ja müük 10p Piimatööstus Moetööstus Valmiskohvi jaemüük Konkurentsijõud. Porteri 5 jõu mudel Uute konkurentide harru sisenemise oht ehk uute sisenejate jõud sõltub Potentsiaalsete sisenejate arvust ja nende ressurssidest Sisenemisbarjääridest (majanduslikud iseärasused) Olemasolevate ettevõtete eeldatavast reaktsioonist Sisenemisbarjäärideks võivad olla Mastaabiefekt ja muudel põhjustel tekkiv mahajäämus kuludes (suured kulud) Oskusteabe kaitstus Kogemuskõvera efekti olemasolu
1. Turunduse olemus: Turundus ehk marketing sai oma nime turu järgi, kus vanasti toimusid kauba vahetused raha või teiste toodete vastu linna keskel oleval turuplatsil. Turundus tähendab firma juhtimist turust lähtuvalt. Hõlmab turu-uuringuid, toote kujundamist, turunduskanalite valikut, hinnapoliitikat, reklaami, müüki ennast jpm. Ajalooliselt on levinumad kolm turundustõlgendust: · Turundus kui kaubandustegevuse organiseerimine · Turundus kui kaupade realiseerimise organisatsiooniliste, tehniliste ja kommertsfunktsioonide süsteem · Turundus kui tootmise juhtimise turukonseptsioon Turunduse 5 põhialust · Kõige tähtsam on tarbijakesksus; · Tarbijad ei osta toodet, vaid probleemilahendust; · Turundus on liialt oluline jätmaks see üksnes turundusosakonna mureks; · Turud on heterogeensed; · Turud ja tarbijad on pidevas muutumises. 2
Kõik kommentaarid