omavalitsuste koostöö; 2) arvestada tuleb jätkusuutlikkuse ja uuenduslikkuse põhimõtteid; 3) harukondlike poliitikate seotus regionaalarengu suunamisega vajab tugevdamist; 4) arvestada tuleb keskuste ja tagamaade vastastikust sõltuvust ning keskuste kaalukat rolli edasises regionaalarengus; 5) käivitada integreeritud arendustegevus; Schöber, P. (2003) Kohalik omavalitsus. Tänapäevase kohaliku omavalitsuse idee, Tallinn: Eesti Keele Sihtasutus, lk. 23-53. (ÕIS) Linn või vald ei tugine ainult mitte enesele, vaid see on ka kõrgema organismi organ. Seega allub nii esene kui ka võõrale (riigi) tahtele. Ruum, milles on piiratud valla või linna eriareng, on piiratud. Kohaliku omavalitsuse idee tegelikkuses eksisteerib seega linnade ja valdade, maakondade ja kõrgemate omavalitsus-liitudena. 2
...................................................................10 VIIDATUD ALLIKAD....................................................................................................11 2 SISSEJUHATUS Kõik kohalikud omavalitsused vajavad eesmärke, millega püüdelda arenemist toetada omavalitsuse alla kuuluvaid elanikke. Et oleks paigas visioon ja missioon, on kohalike omavalitsuste areng määratletud arengukavaga. Kohaliku omavalitsuse arengukava on reguleeritud Kohaliku omavalitsuse seadusega. Arengukava koostamisel püstitatakse visioon ja missioon, mis omakorda aitab koostada tegevuskava ja see aitab määratleda arengukava perioodi. Arengukava on valminud erinevate huvigruppide, 12 vallaelanike, vallaametnike, volikogu liikmete ja komisjonide koostöös. (Võru valla…) Arengukava koostamisel on arvestatud valla asukohta maakonnas: vald piirab rõngana
Riigikogu liikme töötasu). · Ülekantav kulu - võib osaliselt kanda üle jrg aastasse (nt. investeeringud). 52. Analüüsgei Eesti riigieelarvemahu muutusi perioodil 1995-2011, mis on suurimate muutuste põhjused? 53. Riigieelarve tasakaalu viimise võtted: · Maksude suurendamine; · Riigilaenude võtmine; · Sularaha hulga suurendamine; · Riigivarade müük; · Kulude vähendamine; 54. Kohaliku omavalitsuse eelarvest rahastatakse: · HARIDUS · KULTUUR JA SPORT · SOTSIAALHOOLEKANNE · TERVISHOID · KOMMUNAALTEENUSED · JÄÄTMEMAJANDUS · PLANEERIMISTEGEVUS Kohaliku omavalitsuse peamine funktsioon: kõikide kohaliku elu küsimuste lahendamine 56. Kohaliku omavalitsuse eelarve menetlus. 57. Maksebilanss - kokkuvõtlik aruanne, milles registreeritakse kõik teatud perioodi jooksul konkreetse riigi majandustehingud teiste riikidega. 58
suunas. Kauba ülenadmine ja arve esitamine. Ostja esitab maksekorralduse pangale kanda raha müüja kontole. Kannab raha müüja panka. Raha ülekandmine müüjani Akreditiiv ehk rambuur - ostja panga kohustus tasuda müüjale tema poolt saadetud kauba eest akreditiivis määratletud tähtajal, eeldusel, et kõik akreditiivi tingimused ja nõuded on täidetud. Teisisõnu volitab ostja oma panka tasuma müüjale kauba eest juhul, kui müüja omapoolsed kohustused on täitnud. Inkasso dokumentaalne inkasso on dokumentide pakkumine ostjale ja nende loovutamine talle vastavalt inkassonõude tingimustele kas makse või tähtajalise maksekohustuse vastu. Müüja annab peale kauba teele saatmist kaubaga seonduvad dokumendid oma panka koos inkassonõudega, milles ta on määratlenud dokumentide ostjale loovutamise tingimused. Müüja pank lähetab dokumendid ostja panka ostjale esitamiseks.
• Teenuse üleandja määratleb teenuse iseloomu, ulatuse ja/või muud olulised tingimused, üldjuhul finantseerib osaliselt või täielikult teenuse pakkumist ning teeb järelevalvet teenuse pakkumise üle. • Erastamine – riigi otsese sekkumise vähendamine läbi erinevate organisatsiooniliste vormide; riigi funktsioonide delegeerimine erasektorile ja kolmandale sektorile; astmeline privatiseerimine ehk siis riigi või omavalitsuse vara müümine erakätesse ◦ Probleemiks – eesmärgiks konkurentsi loomine, kuid avalike teenuste erastamine võib kaasa tuua lihtsalt eramonopoli või ebaefektiivselt toimiva kunstliku konkurentsi 4. Mis on PPP (public-private-partnership). Tooge näiteid. • Koostöö era- ja avaliku sektori vahel • Ühised eesmärgid • Riskide ja kohustuste jagamine
Vastutuse tagamiseks peab ametnikkond: Andma aru oma tegevuse üle ja oma tulemuste kohta selle juhtidele, kodanikele ja poliitilistele institutsioonidele. Kajastama ühiskonna ja selle rühmade vajadusi ning neile reageerima.Ametnikud peavad leidma sobivad viisid kodanike ootuste rahuldamiseks. Ametnikukarjäär e avalik teenistus: töö riigi keskvalitsuse ja kohaliku omavalitsuse institutsioonides avaliku võimu teostamisel. Karjäärisüsteem: alustatakse bürokraatiahierarhiapüramiidi jalamilt, inimese tegevus ametnikuna määrab edutamise. Positsioonisüsteem: ametikohti täidetakse avalike konkurssidega, kandideerida võib igaüks, otsustavad isikuomadused. VERTIKAALNE VÕIMUJAOTUS Riigisisene võimujaotus:
TALLINNA ÜLIKOOL Kasvatusteaduste Instituut Eelkoolipedagoogika osakond Kadri Allikmäe KOGUKONDLIKU JA JÄTKUSUUTLIKU ELUVIISI ÕPETAMISE METOODILINE MATERJAL 6.-7.-AASTASTELE LASTELE Bakalaureusetöö Juhendaja: PhD. dots. Kristina Nugin Tallinn 2012 Instituut Osakond Kasvatusteaduste Instituut Eelkoolipedagoogika osakond Töö pealkiri: Kogukondliku ja jätkusuutliku eluviisi õpetamise metoodiline materjal 6-7-aastastele lastele Teadusvaldkond: Kasvatusteadused Töö liik: Kuu ja aasta: Lehekülgede arv: 45 Bakalaureusetöö Mai 2012 Lisad: 7 Allikad: 68
Nende ülesanded? Seaduseandlik võim: parlament-algatada, võtta vastu ja menetleda seadusi; riigieelarve kinnitamine Täidesaatev võim: valitsus, riigipea-viib ellu riigi sise-ja välispoliitikat; suunab ja koordineerib valitsusasutuste tegevust; koostab riigieelarve eelnõu ja esitab selle Riigikogule Kohtuvõim:kohtusüsteem- kaitsta kodanike, nende ühenduste, ettevõtete, kohaliku omavalitsuse organite ja riigiasutuste õigusi ning seaduslikke huve vastavuses Eesti Vabariigi seadustega. 4. Mis on vertikaalne? Vertikaalne lahusus-ülsteisest on põhimõtteliselt lahutatud riigi keskvõimu ja piirkondlike omavalitsuste teostatavad valitsemisülesanded Keskvalitsus -> kohalikud omavalitsused 5. Kuidas on põhiseaduse paragrahvides sätestatud võimude lahususe horisontaalsuse põhimõte? Eesti põhiseaduseses võib funktsionaalse võimude lahususe alusena
Kõik kommentaarid