Michelangelost Jacopino del Conte portree Michelangelost Taaveti figuur(2) Donatello Michelangelo Pieta Rooma Peetri kirikus Pieta Rooms Peetri kirikus(2) Maalingu motiivid on võetud piiblist Sixtuse kabeli lagi ja altarisein, mis oli ta kõige suuremahulisem töö (3) Maalikunsti Veneetsias Firenze ja Rooma maalijatest eristab Veneetsia maalijaid keskendumine värvidel, samas kui teised keskendusid kompositsiooni matemaatilisele täiuslikusele ja plastilisele ilule (4) Kuulsamad Giorgione ja tema õpingukaaslane Tizian Giorgione (u 1478-1510) Tema elust pole palju teada Kuulsaimad tööd ,,Magav Veenus" ja ,,Äike"(5) Töödes valitseb unistuslik, lüüriline meeleolu ja soe koloriit (5) Giorgione maalide maastikulised taustad on tähtsaks etappiks maastikumaali arenguloos ja
seda kujutleda ka riieteta ja liikumisvõimelisena. 1430.aastal valmis Donatellol pronksist peaaegu elusuurune ,,Taavet". Donatello Taavet on kujutatud võitjana. See on esimene vabalt seisev alastifiguur pärast antiikaega. Noorusliku kehailu imetlemise tõttu on see kuju teravalt vastandlik keskaja kunstile. Donatello töötas peale Firenze paljudes Itaalia linnades ja levitas uut ,oodi kunsti. Pandovas püstitas ta Veneetsia palgasõdurite pealiku Gattamelata ratsamonumendi. 12. Michelangelo: (1475-1564) Bramante tööd jätkas Michelangelo, kelles olid ühinenud arhitekti, skulptori, maalija, luuletaja ja teadlase anded. Peetri kiriku ehituse juhtimine oli ainult väike osa Michelangelo hiiglaslikust loomingust. Skulptuurile ja maalikunstile pühendas ta oluliselt rohkem aega ja jõudu. Michelangelo ise
* 16. Saj. Cinquento e. Kõrgrenessanss LK 46 2) Skulptor Lorenzo Ghiberti 2 peamist tööd: * Paradiisi värav * Iisaku ohverdamine (???????? Ei ole kindel selles vastuses) 4) Paradiisi värava kirjeldus: * 28 kullatud pronksist reljeefi, mis kujutasid Vanas Testamendis kirjeldatud sündmusi. * kullatud pronkuks * reljeefi ümbritseb gootipärane ehisraam 5) Vararenessansi kuulsaim skulptor oli Donatello. 9) Donatello oli uusaja skulptuuris esimene selle poolest, et püstitas Veneetsia palgasõdurite pealiku Gattamelata ratsamonumendi. LK 58 2) (Itaalia 15. Saj) Sel ajal kasutati õlivärve. Kirikute ja kabelite seintele maaliti peamiselt freskotehnikas, puutahvlitele templivärvidega. 3) Itaalia renessanssmaali isaks nimetatakse ______________ . 5) Kauneimad madonnapilte maalisid Giovanni Bellini, (+veel keegi?) 8) Piiblistseene maalides paigutas tegelaste hulka ka oma kaaslinlasi ____________ . 9) Maalide ,,Venuse sünd" ja ,,Kevad" autoriks on Sandro Botticelli
filosoofid, nende hulgas Platon ja Aristoteles. Need kaks on kesksel kohal, lisaks on nende õlgade kokkupuutekoht see punkt kuhu koondub perspektiiv ning ainult nende peade tasutaks on hele taevas. 9. Mis oli Raffaeli lemmikmotiiviks tahvelmaalidel? Milline meeleolu neil maalidel valitseb? Lemmikmotiiviks oli madonna. valitses rahu ja harmoonia, tasakaal värvi ja vormi, lüürilise ja dramaatilise, keha ja vaimu vahel. Michelangelo ja Veneetsia kunstnikud 1. Mille poolest esindab Michelangelo kõige paremini renessanslikku kunstinikuisiksust? Ta esindab kõige äärmuslikumal viisil kõrgrenessansile tüüpilist usku kunsti väärtusse ja kunstniku erilisusse. 2. Nimeta ta tähtsamad tööd skulptuuri alal. Taaveti figuur, Moosese figuur 3. Nimeta Michelangelo kõige suuremahulisem töö. Kaunistada freskodega Vatikanis asuva Sixtuse kabeli lagi ja altarisein. 4
rüüdes. Eristatav on maapealne elu ja taevas. Väga domineeriv on punane värv ja ka riided on hästi välja joonistatud. Maali kompositsioon on aga veelgi mitmeplaanilisem. Pildi ülaosas moodustub suur taevaring, mis koosneb kuldsest päikesekettast ja inglite kokkusurutud kehadest tekkinud sõõrist. Apostlite figuurid allpool meenutavad ristkülikukujulist sarkofaagi, millest Neitsi Maarja on just-just üles tõusnud. 14. Millele keskendusid oma töödes Veneetsia maalikunstnikud? Veneetsia kunstnikud keskenduvad oma töödes eelkõige inimese kujutamisele. Nad kujutavad inimesi ja nende hingemaailma väga realistlikult. Mõned kunstnikud panevad ka suure rõhu taustale (loodusele, ehitistele ja taevale). Temaatika on võetud just piiblis ja mütoloogiast. Väga palju kujutatakse Veenust. Kõrgrenessansis kujutavad kunstnikud inimesi mitte nii atleetlikult vaid pehmemalt ja natuke kurvilisemalt. Rõhku on pandud ka miimikale ja keha asendile.
1. Eeldused renessansi tekkimiseks?Idamaade kaubandus, uusaegse panganduse teke, rikkuse teke, see et paavst oli Itaalias, rahamajanduse areng, linnriikide teke, palgasõdurid. 2. Renessanss
tähendab taassündi, antiikkunsti taassündi, täpsemalt selle identset jäljendamist antud olukorras.3.Kes oli renessansi lemmikkangelane, miks? Iseloomustage renessanslikku moraali. Kuidas
see erineb rüütlimoraalist? Moraali üheks tähtsamaks probleemiks oli eesmärgi ja vahendite suhe. Rüütlimoraalile olid vahendid väga olulised ainult õigete vahenditega ja õigel viisil saavutatud
eesmärk oli midagi väärt. Renessanssi inimene aga saavutas eesmärgi vahendeid valimata. Levima hakanud tulirelvad tundusid rüütlitele ebanormaalsed, aga linnakodanikule
mitte.
poosid vägivaldsed, kohati võimatud * (“Pieta Rondanini” ja) “Pieta” Rooma Peetri kirikus. Maarja hoiab põlvedel surevat Jeesust * „Surev ori“ * Medicite hauakamber Firenzes Medicite ideaalportreed ühendatud allegooriliste päevaaegade figuuridega, pessimism, ärevus (osad surid väga noorelt) michelangelo ja veneetsia koolkond lk 69-79 ✱ Veneetsia kunstnikud keskendusid värvidele (lähtuvad Bütsantsist, eredad toonid) ● GIORGIONE: * „Magav Venus“ unistav, lüüriline meeleolu, soe koloriit, maastikumaali arendaja * „Äike“ loodus esikohal, kuigi maalil on inimesed ja ehitised ● TIZIAN kasutab peamiselt õlivärve, mitmekesine temaatika
1 variant 1. Renesanss tähendab taassündi, antiikkunsti taassündi 2. Renessanssi inimene saavutas eesmärgi vahendeid valimata 3. Itaalia Renesanss a. 14. sajand – trecento e. eelrenessanss b. 15. sajand – quattrocento e. vararenessanss c. 16. sajand – cinquecento e. kõrgrenessanss 4. Vararenesanssi euroopa kult. keskus FIRENZE 5. Brunelleschi ehitas Firenze toomkiriku kupli ja Santo Spirito kiriku, Ponte a Mare Pisas 2 variant 6. Lorenzo Ghiberti Paradiisi väravad, Firenze toomkiriku idapoolne kahe poolega uks – 10 suuremat reljeefi, lõi 1. Gootika ja renessansi vaheline piir on hägune, paljud seal veenva sügavusillusiooni renessanslikud nähtused said tegelikult alguse juba 7. Esimese vabalt seisva alasti figuur pärast keskajal (looduse teaduslik uurimine, meelelist antiikaega(Taaveti kuju)
Kõik kommentaarid