Hedi Taelma EDWARD BURNE-JONES ‘’Veetlev Merilin’’ ‘’Kuldne trepp’’ ‘’Südame soov’’ WILLIAM MORRIS ‘’Queen Guenevere and Isoude Les Blanches Mains’’ ‘’Maasikas’’ Brooklyn muuseumi tapeet CHARLES RENNIE MACINTOSH Glasgow kunstikool seest Glasgow kunstikool Hill House’i redel- tool ARTHUR MACMURDO Lille disain Tool Poster HECTOR GUIMARD Kortermaja Castel Beranger.Pariis Kapp. Kortermajas Castel Beranger. Kortermaja rõdu Castel Beranger. VICTOR HORTA Varajuugend. Hotell Tassel Brüsselis. Hotell Tassel’i interjöör. Victor Horta oma maja ja stuudio. ANTONIO GAUDÍ Casa Batllo Casa Batllo interjöör. Casa Mila
kunstiajaloos on äärmiselt tugev. Picasso vormistas ja teostas lõplikult Cezanne´i 19. sajandi lõpul traditsioonilise kunsti vastukaaluks tekkinud taotlused. 1. Faktiline materjal · Teos: Glasgow Kunstikool · Autor: Charles Rennie Mackintosh (7 juuni 1868 10 detsember 1928), Soti arhitekt ja kunstnik · Valmimisaasta: 1898 · Teose materjal: kivihoone · Asukoht: Glasgow, Suurbritannia, Sotimaa · Periood: 19. saj lõpp · Kunstiliik: arhitektuur · Zanr: juugend 2. Sisuline materjal Charles Rennie Mackintoshi elu möödus peamiselt Glasgows ning tema loomingut võib leida kogu linnas. Siiski on tema tähtsaimaks ja iseloomulikumaks tööks Glasgow kunstikooli peahoone, mis asub Renfrew tänaval ehitatuna mäeveerule ning on suur ja silmatorkavalt massiivne hoone, milles võib leida jälgi mitmetest ajastutest ja ajalooperioodidest. Nagu juugendile kohane, annab hoone välisilmele näo selle funktsioon
KORDAMISKÜSIMUSED KONTROLLTÖÖKS (4. novembril 2014) Sümbolism, juugend, rahvusromantism I OSA. ÜLDKÜSIMUSED. Õpik - Jaak Kangilaski „Kunstikultuuri ajalugu. Ürgajast gootikani. 10. klassile“, kirjastus Kunst, Tallinn, 2003 –lk 10 – 29, küsimused lk 16, lk 23, lk 29 1. Milliseid teemasid eelistasid käsitleda kunstnikud-sümbolistid? Suuri ja igavesi teemasid nagu sünd, erootika, armastus, üksindus, surm, elu ringkäik, inimese osalus looduses. 2. Mis oli sümbolistidele tähtsam, teose sisu või vorm?
· juhtis kunstikooli, kavandas selle hoone · funktsionaalsus on seotud ehitusmahtude julge paigutusega ja geomeetriliste ornamentikaga · plakat ajakirjale ''The Scottish Musical Review'' · Glasgow' kunstikool · 1890 levis juugendstiil · kujundati kõike: mööbel, tekstiil, riided, keraamika, raamatud, tapeet... · esemed, mis polnud seotud kunstiga, said uue kunstilise tähenduse ja kvaliteedi · arhitektuur · Victor Horta · Hotel Tassel Brüsselis · Antonio Gaudi · fantaasiaküllane, äärmuslik · loodusele omased kõverjooned · pink Güelli pargis Barcelonas · Hector Guimard · kuulsad Pariisi metroo sissepääsud · uued tööstuslikud ehitusmaterjalid (raudbetoon, klaas) -> võimaldasid uusi ruumilahendusi ja hiiglaslike akende sillustamist
postimpr. , neoimpr. , sümbolism, rahvusromanti. ja sümbolism põhjamaades, eesti kunst 20.saj. algul, juugend, fovism, ekspr. ja kubism 1.Uusromantism, sümbolism. Kaasajas pettumine, kaugete maade kunsti idealiseerimine, parateaduste levik, boheemlus ja eksistentsialistlikud probleemid ning kunsti ülimuslikkus. Sümbolism oli üks uusromantismi haru, rõhutades elu kui müsteeriumit. Süzee ületähtsustamine, fantaasiarohkus, literatuursus. Tekkis 1880-ndatel Prantsusmaal levides üle Euroopa, Venemaale ja Ameerikasse. Eeskujuks romantism ja prerafaeliidid
EKSAMIKÜSIMUSED: 1. Juugendarhitektuur: geomeetriline (Mackintosh, Ver Sacrum – Wagner, Olbrich, Hoffmann) ja maaliline juugend (Henry van der Velde jt) 19. saj lõp – 20. saj alg oli arhitektuuriteoorias põhiprobleemiks dekoori või konstruktsiooni primaarsus ja selle rakendamine. Skulptuuri, mosaiigi, maalingute jm sidumine arhitektuuri. Vaba historitsimist, säilitab vertikaalsuse.Charles Rennie Mackintosh , Hill House, Helensburg, Šotimaa, House of an Art Lover, Willow Tea room, Glasgow. Eeskujuks Šoti parunistiil.
KUNST 19. JA 20. SAJANDIVAHETUSEL Aastate 1890-1905 paiku loodud kunst erineb eelmiste aastakümnete realismist ja impressionismist, aga ka järgnevatest uuenduslikest kunstivooludest. 19. ja 20. sajandi vahetuse kunst ei ole oma taotluselt, ideedelt ega visuaalsete vormide poolest ühtne, vaid väga mitmekesine. Piir ametliku ja sõltumatu kunsti vahel muutus siis ebaselgemaks kui varem. Esmalt sellepärast, et osa ametlikke, aga mõõdukalt uuenduslikke kunstnikke võttis omaks realistide ja impressionistide saavutused, järjekindlad konservatiivid aga jäid truuks akadeemilisele klassitsismile. Teisalt sellpärast, et sõltumatus kunstis ilmnes samuti erinevalt, isegi vastandlikke taotlusi. Seetõttu on selle perioodi kunsti kohta käibel mitmeid nimetusi, millest tähtsamad on sümbolism, juugenstiil ja postimpressionism. Kaks esimest nimetust sobivad tähistama kunsti paljudes maades, postimpressionosmist saab rääkida aga ainult prantsuse kunsti ajaloos.
Juugend = vabaliikumine, pole algust ega lõppu. Püüd leida uus stiil, uus ühiskonna elamise viis Juugend on MOODNE + SISULT INNOVATIIVNE või VANAMOODNE + PEALISKAUDNE See stiil läks tagasi loodusesse ehk võttis näiteid loodusest. Pole manifesti, ega täpset algus ja lõpu kuupäeva. Tekkis asümmeetria ning hakati hoonet lahendama orgaaniliselt ehk plaanilahendus. Oluliseks uuenduseks oli raua ja klaasi näitamine konstruktsioonidel. Eristatakse kahte stiili 1) romantiline juugend lopsakas ja mänglev stiil 2) konstruktiivne juugend - art nouveau, modernstiil, stile liberty, juugend - romantiline ja konstruktiivne juugend - struktuuri paljastamine, konstruktsioonid esteetiliseks - asümmeetria + orgaanilisus - erinevad materjalid (raud + klaas) - dekoori obsessioon - manifesti puudumine (ei kehtestatud reegleid) BELGIA -rahvuslik identiteet + rahvuslik stiil - "Arhitektuuris pole miski ebatõene ilus" - keskklass + majandus - Les XX, Esteetilise Vabaduse Salong
Kõik kommentaarid