Kauba_id (PK) Viide kaubale, mille eest tasutakse. Pangakonto number Konto, kuhu tasutakse tellitud kauba eest. Maksmise tulemus (FK) Viide maksmise tulemusele. MAKSMISE TULEMUS Maksmise_tulemus (PK) Unikaalne identifikaator. Kuupäev Maksmise sooritamise kuupäev. 4.3. CRUD MAATRIKS Create andmete lisamine Read andmete lugemine Update andmete lugemine ja/või muutmine Delete andmete lugemine ja/või kustutamine Kasutusjuht/Objekt Kauba tellimine taludelt
..................................................................................................6 4 Infosüsteemi andmevaade...................................................................................................11 4.1 Andmemudel................................................................................................................11 4.2 Objektide ja atribuutide semantika..............................................................................11 4.3 Crud maatriks...............................................................................................................13 5. Infosüsteemi ajaline vaade................................................................................................13 5.1 Tegevusdiagramm........................................................................................................14 5.2 Seisundidiagramm.................................................................................................
nt mus p port r a aldur tellim tellim trans transp olek ator kaup us us port ort Toote sisestamine u u crud u cru c infosüsteemi Kauba ostmine ja maksmine ceud crd r u r u ru r Paki ja kliendi crud r r ru crud r ru andmed Kauba väljastamine ru ru r r crud cru r crud u crud Tarnija haldamine
............15 4.1Kontseptuaalne klassidiagramm..........................................................................15 ..................................................................................................................................15 4.2. Andmemudel..................................................................................................... 17 4.3. Andmeobjektide ja atribuutide semantika.........................................................18 4.4. CRUD maatriks.................................................................................................19 3 Diagrammid Joonis 1: Treeningu üldine tegevusdiagramm................................................................7 Joonis 2: Parandatud tegevusdiagramm....................................................................... 10 .......................................................................................
¨ 4 INFOSUSTEEMI ANDMEVAADE 13 4.1 KONTSEPTUAALMUDEL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 4.2 ANDMEMUDEL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 4.3 ANDMETABELITE JA ATRIBUUTIDE SEMANTIKA . . . 14 4.4 CRUD MAATRIKS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 ¨ 5 INFOSUSTEEMI AJALINE VAADE 18 5.1 PROTSESSI TEGEVUSDIAGRAMM . . . . . . . . . . . . . 18 5.2 SEISUNDIDIAGRAMM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 1 ¨ PEATUKK 1 ¨ ULDVAADE Moeateljee ”ANADI” on v¨aljam˜oeldud autori poolt ja sellist ettev˜otet antud hetkel ei eksisteeri.
EELARVE Kasutaja andmete kogum e. eelarve. ID (PK) Iga eelarve unikaane kood. Kulud Kulutuste summa. Tulud Tulude summa. Jääk Tulude ja kulude vahe. 9 4.4 CRUD maatriks Create andmete lisamine Read andmete lugemine Update andmete muutmine Delete andmete kustutamine Kasutusjuhud/objektid Kasutaja Kasutaja_eelarve Kasutaja_Pank Eelarve
Dispetser uurib taksojuhtide käest, kes suudab osutada vajalikku teenust ning võimalusel saadab kliendile takso. Takso teeninduse kasutusjuht Nimi: Takso teenus Tegutseja: Taksojuht Kirjeldus: Taksojuht saab dispetserilt teada kliendi asukoha ning ütleb aja kaua läheb, et ta sihtpunkti jõuaks, mis edastatakse ka kliendile. Jõudes kliendini viib taksojuht kliendi soovitud lõpppunkti ning klient tasub taksoarve. 4.3 CRUD MATRIKS Create andmete lisamine Read andmete lugemine Update andmete uuendamine ja/või uuendamine Delete andmete lugemine ja/või kustutamine Kasutusjuht/Objekt Dispetser Taksojuht Tellimus Klient Tellimuse koostamine C C R R
kirjutamine 2. Milliseid kasutusjuhtude mudelis identifitseeritud tegutsejaid (actors) ei ole vaja kasutusjuhtude diagrammis näidata? Valige pakutud vastusevariantide hulgast parim (s.t. täpne) vastus: toetavad tegutsejad vaadeldava süsteemi suhtes huvisid omavad tegutsejad kõrvalseisvad (offstage) tegutsejad arvutisüsteemid inimtegutsejad primaarsed tegutsejad 3. Isikute haldamine on tavaline nn. CRUD (create, read, update, delete) tüüpi protsess , mis hõlmab arvutisüsteemi abil uue Isiku lisamist, olemasoleva Isiku andmete lugemist/vaatamist, Isiku andmete muutmist ning Isiku andmete kustutamist. Millised eelnimetatud protsessidest/tegevustest sobivad (skoobi mõttes) Inimressursside haldamise tarkvara põhilisteks kasutuslugudeks (s.t. järgivad elementaarse äriprotsessi (EBP) printsiipi) ? Valige vastusevariantide hulgast täpselt õige nimekiri:
..............................................................................5 Infosüsteemi andmevaade.....................................................................................................8 4.1 Andmemudel.................................................................................................................8 4.2 Objektide ja atribuutide semantika.................................................................................9 4.3 CRUD maatriks............................................................................................................ 11 1.Infosüsteemi ajaline vaade.................................................................................................12 Süsteemi põhiprotsessi tegevusdiagramm........................................................................12 5.2 Tellimuse seisundi diagramm......................................................................................13
+ ärikasutusjuhtude diagramm olekudiagramm tegevusdiagramm 4. Milliseid kasutusjuhtude mudelis identifitseeritud tegutsejaid (actors) ei ole vaja kasutusjuhtude diagrammis näidata? Valige pakutud vastusevariantide hulgast parim (s.t. täpne) vastus: toetavad tegutsejad vaadeldava süsteemi suhtes huvisid omavad tegutsejad +kõrvalseisvad (offstage) tegutsejad arvutisüsteemid inimtegutsejad primaarsed tegutsejad 5. Isikute haldamine on tavaline nn. CRUD (create, read, update, delete) tüüpi protsess , mis hõlmab arvutisüsteemi abil uue Isiku lisamist, olemasoleva Isiku andmete lugemist/vaatamist, Isiku andmete muutmist ning Isiku andmete kustutamist. Millised eelnimetatud protsessidest/tegevustest sobivad (skoobi mõttes) Inimressursside haldamise tarkvara põhilisteks kasutuslugudeks (s.t. järgivad elementaarse äriprotsessi (EBP) printsiipi) ? Valige vastusevariantide hulgast täpselt õige nimekiri:
+ ärikasutusjuhtude diagramm olekudiagramm tegevusdiagramm 4. Milliseid kasutusjuhtude mudelis identifitseeritud tegutsejaid (actors) ei ole vaja kasutusjuhtude diagrammis näidata? Valige pakutud vastusevariantide hulgast parim (s.t. täpne) vastus: toetavad tegutsejad vaadeldava süsteemi suhtes huvisid omavad tegutsejad +kõrvalseisvad (offstage) tegutsejad arvutisüsteemid inimtegutsejad primaarsed tegutsejad 5. Isikute haldamine on tavaline nn. CRUD (create, read, update, delete) tüüpi protsess , mis hõlmab arvutisüsteemi abil uue Isiku lisamist, olemasoleva Isiku andmete lugemist/vaatamist, Isiku andmete muutmist ning Isiku andmete kustutamist. Millised eelnimetatud protsessidest/tegevustest sobivad (skoobi mõttes) Inimressursside haldamise tarkvara põhilisteks kasutuslugudeks (s.t. järgivad elementaarse äriprotsessi (EBP) printsiipi) ? Valige vastusevariantide hulgast täpselt õige nimekiri:
.............................................................9 4 Infosüsteemi andmevaade...................................................................................................10 4.1 Andmemudel...............................................................................................................................................10 4.2 OBJEKTIDE ja ATRIBUUTIDe semantika................................................................................................10 4.3 CRUD maatriks............................................................................................................................................13 5 Infosüsteemi ajaline vaade..................................................................................................14 5.1 Hoolduse teostamise tegevusdiagramm.......................................................................................................14 5.2 Hoolduseks vajaminevate osade hankimise tegevusdiagramm.........
TALLINNA TEHNIKAÜLIKOOL Informaatikainstituut Projekt aines "Sissejuhatus infosüsteemidesse" Forum Cinemas' infosüsteem Üliõpilased: Tallinn 2011 Sisukord 1. Üldvaade......................................................................................................................................3 1.1 Taust.......................................................................................................................................3 1.2 Lausendid...............................................................................................................................3 1.3 Organisatsiooni eesmärgid.....................................................................................................3 1.4 Põhiprotsesside (põhiteenuste) loetelu..................................................................
....................................................................... 15 6.1. Kontseptuaalne klassidiagramm.............................................................................................. 15 6.2. Andmemudel............................................................................................................................ 16 6.3. Objektide ja atribuutide semantika........................................................................................... 16 6.4. CRUD maatriks........................................................................................................................ 18 7. Muud nõudmised............................................................................................................................ 18 8. Dokumendi ajalugu......................................................................................................................... 19 TTÜ Informaatikainstituut Juhtimise infosüsteemid
2.3.1.2 Olemite definitsioonid................................................................21 2.3.1.3 Atribuutide definitsioonid...........................................................22 2.3.2 Andmebaasioperatsioonide lepingud..............................................24 2.3.3 Registri põhiobjekti seisundidiagramm............................................25 2.4 CRUD maatriks...................................................................................... 26 2.5 Infosüsteemi rollide kirjeldused..............................................................26 Jooniste nimekiri Joonis 1. Töötajate funktsionaalse allsüsteemi kasutusjuhtude esiismudel..10 Joonis 2. Töötajate registri kontseptuaalne eskiismudel...............................12 Joonis 3. Lepingute ja arvete registri kontseptuaalne eskiismudel...............13 Joonis 4
Andmebaasid 1.9 Teema 1 • Erinevat tuupi andmemudelite (hierarhiline, relatsiooniline, objektorienteeritud) ja vastavate andmebaasisusteemide valjatootamise kronoloogiline jarjekord ̈ (koigepealt hierarhilisel mudelil pohinevad andmebaasisüsteemid puustruktuuriga hierarhiline mudel, kus tekivad anomaaliad andmete lisamisel ja kustutamisel ning on palju liiasust; seejarel relatsioonilisel mudelil pohinevad on relatsioonid ehk tabelid, ̈ millel on atribuudid ehk veerud ja andmed esitatakse korteežidena ehk ridadena; koige viimaks objektorienteeritud andmebaasisusteemid neis saab hoida objekt oritenteeritud keeles kirjutatud objekte, kapseldada ja polümorfismi kasutada). Teema 2 • Andmebaaside valdkonnas tuntud inimesed ja millega nad on end ajalukku jaadvustanud – E. F. Codd (relatsioonilise mudeli "...
.............................................................. 30 4 OP5.3. TELLIMUSE ARHIVEERIMINE (TELLIMUSE_ID)..................................................................... 30 OP5.4. TELLIMUSE MITTETÄIDETUKS MUUTMINE (TELLIMUSE_ID)................................................31 2.2.3 REGISTRI PÕHIOBJEKTI SEISUNDIDIAGRAMM......................................................................... 32 2.3 CRUD MAATRIKS.................................................................................................................... 33 2.4 INFOSÜSTEEMI ROLLIDE KIRJELDUSED.................................................................................. 34 3. LOOGILINE DISAIN35 3.1 TELLIMUSE FUNKTSIONAALNE ALLSÜSTEEM......................................................................... 35 3.1.1 REALISEERITAVAD TÖÖKOHAD............................................................................
..........11 2.1.4 Töötajate arvestus ..............................................................................................................................12 2.2 Andmemudeli registrid ..................................................................................................................................13 2.3 OBJEKTIDE ja ATRIBUUTIDE semantika..........................................................................................................15 2.4 CRUD maatriks ..............................................................................................................................................17 2.5 Infosüsteemi ajaline vaade ............................................................................................................................18 2.5.1 Broneeringu tegevusdiagramm..........................................................................................................18 2.5
juhul, kui oli mängukavasse planeeritud seansse antud filmiga tuleb piletimüügi funktsionaalses allsüsteemis osta tagasi müüdud piletid 1.1.1.59 Registrite kasutus Registri nimetus Kasutus hangete funktsionaalse allsüsteemi poolt Ruumide register Töötajate register R Filmide register CRUD Mängukavade register Rentnike register Lepingute register CRU Arvete register CRUD Tarnijate register CRUD Piletite register R Sealjuures tähendavad tabelis kasutatud tähistused järgnevat: C funktsionaalne allsüsteem loob registrisse andmeid R funktsionaalne allsüsteem loeb registrst andmeid U funktsionaalne allsüsteem uuendab registris andmeid
korral kindlasti) äriprotsess. Tarkvara kasutuslugu ei ole ise äriprotsesss, kuigi ta kuulub (ühe või enama) äriprotsessi koosseisu. 22. Milline alljärgnevatest väidetest on õige? mõlemad on võrdselt tähtsad Kasutusjuhtude mudeli koostamisel on teksti kirjutamine tähtsam diagrammide joonistamisest Kasutusjuhtude mudeli koostamisel on diagrammide joonistamine tähtsam kui teksti kirjutamine 23. Isikute haldamine on tavaline nn. CRUD (create, read, update, delete) tüüpi protsess , mis hõlmab arvutisüsteemi abil uue Isiku lisamist, olemasoleva Isiku andmete lugemist/vaatamist, Isiku andmete muutmist ning Isiku andmete kustutamist. Millised eelnimetatud protsessidest/tegevustest sobivad (skoobi mõttes) Inimressursside haldamise tarkvara põhilisteks kasutuslugudeks (s.t. järgivad elementaarse äriprotsessi (EBP) printsiipi) ? Valige vastusevariantide hulgast täpselt õige nimekiri:
..........................................................................................18 4.1 KONTSEPTUAALMUDEL............................................................................................................ 18 4.2 ANDMEMUDEL........................................................................................................................ 19 4.3 OBJEKTIDE JA ATRIBUUTIDE SEMANTIKA..........................................................................19 4.4 CRUD MAATRIKS................................................................................................................... 23 5 INFOSÜSTEEMI AJALINE VAADE...............................................................................................25 5.1 FOTOGRAAFI KOHLE KUTSUMISE TEGEVUSDIAGRAMM...............................................................25 5.2 FOTODE TELLIMISE TEGEVUSDIAGRAMM...................................................................................25
· Peab teadma, millised dokumendid koostatakse mingi allsüsteemi kirjeldamisel (pädevusala, funktsionaalne allsüsteem, register), mingis infosüsteemi arendamise etapis. Tuletage meelde oma näiteprojekti sisukord. · Peab teadma iseseisvas töös koostatud dokumentide kohta, mis informatsiooni nad edasi annavad ja milleks neid kasutatakse (kasutusjuhtude mudel, kontseptuaalne andmemudel, seisundidiagramm, tegevusdiagramm, andmebaasioperatsioonide lepingud, CRUD maatriks) ning milline mudel on aluseks millise teise mudeli loomisele (näiteks põhiobjektide järgi leian funktsionaalsed allsüsteemid ja registrid; seisundidiagrammi järgi leian paljud kasutusjuhud ja paljude andmebaasioperatsioonide nimed). · Peab ka tunda UML klassi-, kasutusjuhtude-, seisundi- ja tegevusdiagrammidel kasutatavate põhiliste sümbolite tähendust. Pädevusalade allsüsteem: Objektivaade - Pädevusala infovajadusi kirjeldav kontseptuaalne
Kes antud sündmuse tekitab? Miks? Mingi sündmuste grupp võib kuuluda samale EBP taseme eesmärgile või kasutusjuhule. 4. Kasutusjuhu defineerimine - Üldjuhul defineeritakse üks EBP taseme kasutusjuht iga kasutajaeesmärgi kohta. Kasutusjuhtu nimetatakse sarnaselt eesmärgile, nt Eesmärk: töödelda müüki, UseCase: Töötle müüki. Oluline erand, mis rikub eesmärk - kasutusjuht üks-ühele vastavust on CRUD (create, retrieve, update, delete), nt Halda Isikuid, kus üks kasutusjuht täidab esinevaid eesmärke: “redigeeri isikut”, “kustuta isik” jne. 12. Sisuline stiil Kirjuta kasutusjuhud sisulises stiilis, hoia kasutajaliidesest eemale ning keskendu tegutseja kavatsustele. Kavatsus (intention, intent) ja eesmärk (goal) on sarnased. (Ahah???) Tegutseja kavatsuste sammude all kasutusjuhus tuleks mõelda selle kasutusjuhu allfunktsioonide või tegevussammude eesmärkidest.
convoluted and ambiguous that nobody can follow them. 91. Science is imperfect, but post-modernism brings nothing constructive to the party. In fact, it prides itself on "deconstruction," i.e., trivializing everything but itself by labeling it as arbitrary and subjective. 92. New Age is old hat. 93. New Age maxim: What goes up will stay up indefinitely. 94. New Agers don't understand Sturgeon's Law. ("Ninety percent of everything is crud.") 95. Random acts of kindness" are insufficient. What is required is systematic acts of kindness. 96. The New Age movement is a support group for liars; there's a conspiracy not to point out one another's bullshit. 97. They say there's a New Age, and they're right it's the Kali Yuga! 98. Wishing makes it so what. 99. You're imperfect just the way you are. 100. Government always has a "good reason" for withholding the worst from the public and it's always wrong. 101
Seepärast võiks eduka kustutamise lahtrisse lisada automaatse värskenduse. Mille ma juba eelmises koodinäites lisasin. ? 1 echo ''; 07 - PHP ja MySQL - SQL päringud: andmete uuendamine; UPDATE (Ülesanne 3) Teemad UPDATE Sissejuhatus Andmebaasi kirjed oskame nüüdseks kuvada, lisada ja kustutada. Üle jääb viimane - andmete muutmine. Seda kõike kirjeldatakse mõistega CRUD ehk Create (INSERT INTO) Read (SELECT) Update (UPDATE) Delete (DELETE FROM) Andmete uuendamine Nagu ikka alustame konsoolist. Mul on hetkeks andmebaasi jäänud 10 kirjet. Soovime muuta näiteks viimase kirje aastaarvu. Selleks tuleb valida tabel ja seejärel soovitud veerg. Oluline on täpsustada milliseid kirjed tuleb muuta. Kui see ära jätta, siis muudetakse ära kogu veerg. ? 1 UPDATE albumid SET aasta=2011 WHERE id=10;
A... AA Auto Answer AAA Authentication, Authorization and Accounting AAB All-to-All Broadcast AAC Advanced Audio Coding AACS Advanced Access Control System AAL Asynchronous Transfer Mode Adaption Layer AAM Automatic Acoustic Management AAP Applications Access Point [DEC] AARP AppleTalk Address Resolution Protocol AAS All-to-All Scatter AASP ASCII Asynchronous Support Package AAT Average Access Time AATP Authorized Academic Training Program [Microsoft] .ABA Address Book Archive (file name extension) [Palm] ABAP Advanced Business Application Programming [SAP] ABC * Atanasoff-Berry Computer (First digital calculating machine that used vacuum tubes) ABEND Abnormal End ABI Application Binary Interface ABIOS Advanced BIOS ABIST Automatic Built-In Self-Test [IBM] ABLE Adaptive Battery Life Extender + Agent Building and Learning Environment [IBM] ABM Asynchronous Balanc...