Nimi ___________________________ Klass ___________________________ 12. PEATÜKK. Valitsus ja riigieelarve Sobiv vastus: Leia igale A-veeru mõistele B-veerus sobiv vaste. Kirjuta selle täht A-veergu mõiste ette. A B F 1. Maksuvõimelisuse A. Maks, mis lisatakse kaupade hindadele nende müügil. printsiip B 2. Kasusaamise B. Maks, mis mõjutab väiksetululisi rohkem kui printsiip suuretululisi rühmi.. D 3
Nimi Kristiina Vanari Klass 11.E1 11. PEATÜKK. Valitsus ja riigieelarve Sobiv vastus: Leia igale A-veeru mõistele B-veerus sobiv vaste. Kirjuta selle täht A-veergu mõiste ette. A B __F__ 1. Maksuvõimelisuse A. Maks, mis lisatakse kaupade hindadele nende müügil. printsiip __C__ 2. Kasusaamise Maks, mis mõjutab väiksetululisi rohkem kui B. printsiip suuretululisi rühmi..
kaasneda tööpuuduse suurenemine,et lisab ettevõtluskulusid ja et minimaalpalkade tõus toob kaasa kõrgema hinnatõusu. 73)Konkurentsiturul on palju ostjaid ja müüjaid. 74)Mõnes tootmisharus domineerivad suured firmad sellepärast,et ainult suured firmad võivad endale sageli lubada seotada vajalikke tehaseid ja seadmeid. 75)Konkurents on turul tähtis,sest see annab tootjale põhjuse olla efektiivsem. 76)Eesti Vabariigi Valitsus ei tooda ise mingeid tooteid ega teenuseid. 77)Elektrienergia on majandusharu,kus kasutatakse turumajandusriikides riiklikku reguleerimis kõige tõenäolisemalt. 78)Avalike hüviste (ühishüvide) puhul on monopolid sageli lubatud,sest nendes majandus- harudes on kulud ühe suure tootja puhul madalaimad. 79)Autotööstuses domineerivad mõned suured aktsiaseltsid.Selle tulemusel konkurents toob esile teised jooned peale hindade.
maksumaksjale tehtavatelt väljamaksetelt ning deklareeritakse ja kantakse üle maksu kinnipidaja poolt, kes peab maksumaksjale maksustamisperioodi lõpus andma tõendi väljamaksete ning ülekantud maksude kohta (üksikisiku tulumaks). 6) Eesmärgi alusel jagunevad maksud (maksu funktsioonide alusel) a. Üldised maksud üldjuhul taotlevad fiskaalset eesmärki ja ei too endaga kaasa tuntavat kõrvalmõju. Sellised maksud on peamised riigieelarve tuluallikad (tulumaks, käibemaks). b. Erieesmärgiga maksud (kujundamisfunktsiooniga maksud) lisaks fiskaalsele eesmärgile toovad endaga kaasa kõrvalmõjud, mille eesmärgiks on teatud tegevuse või kaupade piiramine või soodustamine. Piiravad maksud võivad olla seotud ühiskonna elukeskkonna soodustamisega (pakendiaktsiis, mootorsõidukimaks, tubaka- ja alkoholiaktsiis). 7) Maksumäära alusel (vt näiteid MAKSU ELEMENTIDE osa juures): a
inflatsiooni vältimiseks tuleb valitsuse kulutusi vähendada, see vähendab omakorda kogunõudlust. Enne Keynesi: eesmärk tasakaal. Töötus tõuseb palgad langevad firmad hakkavad taas värbama. Kui majanduses kulutamine langeb, siis riigikulutused langevad. Riik saab kogunõudlust suurendada: alandades makse, intressimääru, suurendada valitsuse kulutusi. Keynes: valitsus peaks kulutusi suurendama infrastruktuuri täiendamiseks ja ehitamiseks, tööjõuintensiivseteks projektideks, tootlikust suurendavateks projektideks. See võib põhjustada omakorda inflatsiooni ja töötust. Paternalism – olukord, kui isik, riik või organisatsioon piirab teiste vabadusi ja autonoomsust nende endi hüvanguks. Piiramine on isikute tahte vastane või sellest sõltumatu.
Avaliku sektori ökonoomika (public economics) uurib avaliku sektori kulude, maksustamise ja majandusagentide (kodumajapidamiste, firmade ja valitsuse) vahelisi suhteid. Avalik haldus (public administration) keskendub riigi tegevuse korraldamisele, selle institutsionaalsele aspektile. Riigi rahandus (public finance) on orienteeritud maksudele ja riigi rahavoo (eelarve laekumiste ja kulutuste) juhtimisele. Avalik sektor on see osa majandusest, mis on seotud valitsuse ülekannetega (transactions). Valitsus saab tulu põhiliselt maksudena ja mõjutab majandust oma jooksvate kulude ja investeeringutega. Samuti mõjutab valitsus majandust kontrolli funktsiooni kaudu. Kontrolli funktsiooni teostab valitsus monetaar- ja fiskaalpoliitikaga. Avaliku sektori institutsionaalne aspekt. Avalik sektor niisuguses tähenduses on see osa majandusest, kuhu kuuluvad riigi- ja munitsipaalasutused, -fondid ja -ettevõtted. Seega kuuluvad
majandusharude vahel hinnasüsteemi vahendusel. Ettevõte toodab võimalikult madalate kuludega ja efektiivselt. Konkurentide puudumise korral saab ettevõte küsida oma toote eest kõrgemat hinda ning piirata kaupade pakkumist. Mida suurem on konkurentide arv turul, seda efektiivsemalt kasutatakse tootmisvahendeid. Monopol tegutseb turul üksi, määrates hinna jm tingimused. Seega ei kasutata ressursse piisavalt, hinnad tõusevad ja tarbimine väheneb. Konkurentsiseadusega püüab valitsus reguleerida monopolide tegevust ja vaba konkurentsi turul. 15 2.Tootmise ja tarbimisega kaasnevad välismõjud. Me kõik oleme kokku puutunud olukordadega, kus kellegi tegevus ka meile mõju avaldab. Mõju meie tegevusele võib olla nii positiivne kui negatiivne. Mis võiks mõjutada kalamehe kalasaaki? Jõgede kalarohkus on seotud vee puhtusega- tööstuse reovesi. Või püüdjate
KPM kogumispensionimakse MKS Maksukorralduse seadus RT Riigi Teataja SM sotsiaalmaks SMS Sotsiaalmaksuseadus TKM töötuskindlustusmakse TLS Eesti Vabariigi töölepingu seaduse TM tulumaks TMS Tulumaksuseadus TSD tulu- ja sotsiaalmaksu ning kohustusliku kogumispensioni ja töötuskindlustuse maksete deklaratsioon VD kauba ühendusesisese käibe aruanne VV Vabariigi Valitsus 4 SISSEJUHATUS ''Usk, et üksikisiku tulumaks on kõige õiglasem maks tuleneb veendumusest, et see on kõige paremini kooskõlas inimese võimega maksta maksu. Puhastulu on mõõdupuu, millega saab hinnata inimese võimekust valitseda majanduslikke ressursse ning intuitiivselt tundub see olevat heaks indikaatoriks, mis peegeldab isiku võimet finantseerida riiki.'' /Goode,R
Kõik kommentaarid