Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

VI moodul (0)

5 VÄGA HEA
Punktid

Esitatud küsimused

  • Kuhu on Vermeer paigutanud naine kaaluga" maalil perspektiivipunkti?
  • Millised detailid naine kaaluga" maalil aitavad sellel eriliselt esile tulla?
  • Mille abi kasutab Vermeer keeruliste detailide visandamisel?

Lõik failist


Tartu Ülikoool/ Filsosoofia teaduskond/Kunstide osakond
Pedagoogika alused, VI moodul , õppejõud Jaan Mikk
Põhikooli (IX kl.) õpilase ühe tunni õppematerjal:
Valguse ja varju märkamine Johannes Vermeer ´i kahte maali jälgides
Õppevara koostamine
Monika Sepp
2011
Madalmaade maalikunstnik Johannes Vermeer on meister valguse-varju kujutamises. Tema teos „naine kaaluga“ on üheks suurepäraseks näiteks efektsetest valguse kujutamisest maalil (foto 1) . Otse läbi akna ning oranzi kardina paistev valgus peegelgub tagasi sintelt, laual lebavailt ehteilt, naisterahva näolt, rinnaesiselt ja kätelt.
Foto 1. Johannes Vermeer „Naine kaaluga“ (1664).
Valguse kulgemise mõõtmiseks on Vermeer valinud perspektiivipunktiks naise parema käe väikese sõrme otsa. Sealt valgus murdub pisut ning kumab edasi seeliku voltidele ning peegeldub tagasi naise ees seinal asuvale peeglile (foto 2)
Foto 2 valguse peegeldumine
Maalist röntkenfotosid tehes selgus, et keegi oli naise seljataga paikneva pildiraami mingil perioodil mustaks värvinud (foto 3, vasakul). See aga lõhkus Vermeeri loodud pildi elu ja sära, mis oli saavutatud kolme punkti valgusega, millest esimene on kardina tagant paistev valgus, teine selle valguse kuma naise kleidil ning kolmas valgusepeegeldus pildiraamil. See näide toob selgelt esile Vermeeri iga pisimagi detaili läbimõelduse ja tähtsuse – mitte miski ei ole jäetud juhuse hooleks.
Foto 3 Ülemaalitud pildiraamiga maal vasakul, originaal paremal
Vermeeri maali „tüdruk punase kübaraga“ teeb emotsionaalseks selle vahetu suhtlus vaatajaga, millele lisavad dramaatilisust tugevad värvilahendused, mis omakorda on keskendunud naisterahva punasele peakattele ning tumesinisele rüüle (foto 4). Kogu maali aluspõhjaks kasutatud ookritoon kumab läbi kaetud kihtide, tekitades sooje värvilaike muidu üldiselt külmale toonivalikule. Õrn oranzikas varjund tüdruku näol on peegeldus kübaralt, mis ilmestab muidu üsna tuhmi nahatooni.
Foto 4. Johannes Vermeer „tüdruk punase kübaraga“ (1665)
Nägu ilmestavad ka pisikesed, aga suure tähtsusega valguselaigud kõrvarõngastel, ninal, silmal ja huulel (foto 5).
Foto 5.
Tumepunase kübara äratab elule helepunane ning oranz varjund selle ülaääres ning tume violetne vari kübara äära all. Rüü kangavoldid on esile toodud erinevate siniste värvivarjunditega, millele annab lõpliku elavdava joone jääsinine toon seal, kuhu valgus kõige intensiivsemalt peegeldub. Vermeer kasutab varjukohtades rohekaid toone (näiteks tütarlapse näol ja käel) ning et varje veelgi sügavamaks muuta, võtab juba pealekantud värvi kohati maha ning seda kasutab ta näiteks säravvalgel detailil tüdruku kaela juures, mis on maalitud esile toomaks nägu ning ilmet .
Väga oskuslikult on Verneer andnud edasi valguse-varju mänge lõvipeakujulistel toolikäetugedel (foto 6), millede lõuendilekandmiseks on kunstnik kasutanud camera obscurat (joonis 9).
Foto 6.
Lisaks huvitavat:
Kordamisküsimused:
  • Kuhu on Vermeer paigutanud „naine kaaluga“ maalil perspektiivipunkti?
  • Millised detailid „naine kaaluga“ maalil aitavad sellel eriliselt esile tulla?
  • Milliseid nippe kasutab Vermeer „tüdruk punase kübaraga“ maalil varjukohtade ilmestamiseks?
  • Mille abi kasutab Vermeer keeruliste detailide visandamisel?
    Selgituseks:
    Eelnev õppematerjal on mõeldud IV klassi kunstiõpetuse tunni läbiviimiseks kujutamis- ja vormiõpetuse teemas. Eelnevalt on lähemalt võetud valguse-varju kujutamist üldiselt ning käesolev õppematerjal tutvustab õpilastele valguse-varju mänge ühe konkreetse kunstniku tööde kaudu.
    Õppematerjali struktureerib
  • VI moodul #1 VI moodul #2 VI moodul #3 VI moodul #4
    Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
    Leheküljed ~ 4 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2012-12-05 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 6 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor leesi Õppematerjali autor
    Põhikooli (IX kl.) õpilase ühe tunni õppematerjal:Valguse ja varju märkamine Johannes Vermeer´i kahte maali jälgidesÕppevara koostamine

    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    5
    pptx

    Jan Vermeer van Delft „Piima kallav teenijatüdruk“

    Jan Vermeer van Delft ,,Piima kallav teenijatüdruk" Jan Vermeer van Delfti elu Jan Vermeer van Delft ristitud 31. oktoobril 1632 Delftis nimega Joannis. Maetud 15. detsembril 1675 aastal. Hollandi maalikunstnik. Elu ajal erilist edu ei saavutanud Tegutses ka kunstikaupmehe ja kõrtsipidajana, gildivanema koht nõudis samuti aega ja tööd. 1662 valiti Vermeer gildivanemaks. Ta valiti tagasi aastail 1663, 1670 ja 1671, mis tõendab, et teda peeti heaks kunstnikuks. Tal oli Delftis palju tema kunsti austajaid, kuid tema kuulsus hajus pärast tema surma. Jan Vermeer van Delfti looming Tema õpetaja võis olla Carel Fabritius või katoliiklane Abraham Bloemaert, kunstiajaloolased ei ole kinnitust leidnud. Tal valmis keskmiselt 3 maali aastas ja enamasti maalis ta tellimustöid. Suure osa tema maalidest ostis ära tema patroon Pieter van Ruijven, takistades tema loomingu laiemat levikut Enamik Vermeeri maalidest portreemaalid interjööri taustal. Kasutas eredaid värve ja mõnikord

    Kirjandus
    thumbnail
    1
    doc

    Jan Vermeer

    Jan Vermeer Johannes Vermeer ehk Jan Vermeer van Delft (ristitud 31. oktoobril 1632 Delftis nimega Joannis ­ maetud 15. detsembril 1675 samas nimega Jan) oli Hollandi maalikunstnik. Vermeer oli Delfti linna maalikunstnik, kes elu ajal erilist edu ei saavutanud. Ta sai küll maalijate gildi vanemaks, kuid elas suhteliselt vaesetes oludes nagu enamik tolle aja kunstnikke. Tema elust on suhteliselt vähe teada. Tema isa oli siidikangur, võõrastemaja peremees ja kunstikaupmees, kes suri 1652. aastal. Pärast isa surma jätkas Vermeer tema tööd kunstikaupmehena. 29. detsembril 1653 sai Vermeer Püha Luuka gildi liikmeks. See gild ühendas maalikunstnikke. 1662 valiti Vermeer gildivanemaks. Ta valiti tagasi aastail 1663, 1670 ja 1671, mis tõendab, et teda peeti heaks kunstnikuks. Johannes Vermeer ristiti kalvinistlikus kirikus. 1653 läks ta üle katoliku usku ja abiellus katoliiklase Catharina Bolenesi (Bolnesiga). Abielu sõlmiti lähedalasuvas Schipluideni külas. Vermeeri jaoks

    Ajalugu
    thumbnail
    18
    ppt

    Tütarlaps Pärlkõrvarõngaga

    Tütarlaps Pärlkõrvarõngag a Rebekka Vainov 10b Filmi eellugu  Film põhineb Tracy Chevalier romaanil.  Film on oma nime saanud samanimelise maali järgi , mida maalis hollandi maalikunstnik Johannes Vermeer.  Film kasutab heledat värvilahendust nagu on näha Vermeer’i maalidel.  See on 2003 aasta draamafilm. Lühikokkuvõte filmist  Film räägib häbelikust tüdrukust nimega Griet, kes elab oma perega Hollandis. Pärast seda kui ta isa poimedaks jääb satub nende pere hätta ja griet peab minema teenijannaks maalikunstniku Johannes Vermeer’i juurde. Griet puhastas Vermeeri ateljeed, kus hiljem Vermeer ise õpetab tüdrukule värvide segamist ja valguse mängu.  Majapidamistööde kõrvalt peab neiu mängima modelli, et täita rikka patroon Van Ruijven’i soov, maalida Grietist portree.  Catharina ( Vermeer’i naises) , tõusis kadedus Grieti vastu ja nõudis

    Film
    thumbnail
    14
    odp

    "Tütarlaps pärlkõrvarõngaga"

    Tütarlaps pärlkõrvarõngaga Tracy Chevalier Koostaja: Karoliina Vares Tegelased Griet ­ algselt 16aastane, tal olid suured silmad Ema Isa ­ tööõnnetuse tõttu pime, töötas kahhelkivide maalijana Agnes ­ 10aastane, suri katku Franz ­ 14aastane, oli õpipoiss Katariina Vermeer ­ blondid lokkis juuksed Johannes Vermeer ­ kunstnik, hallid merevärvi silmad, tal puudus habe ja vuntsid ning seega tundus ta näol olevat lahke ilme Maria Thins ­ vanaema, maja omanik, Katariina ema Maetge ­ lastest vanim, 10aastane (algselt), tumepunaste juustega Lisbeth ­ blondide juustega Cornelia ­ erepunaste juustaga Aleydis ­ blondide juustega Johannes Franciscus Beatrix Tanneke ­ teenjatüdruk Vermeeride juures Lihunik ja ta poeg Pieter Lisaks veel: apteeker, van Ruijen ja ta naine, van Leeuwenhoek, ... 1664 Tegevus toimus Hollandis Del

    Kirjandus
    thumbnail
    30
    docx

    Barokk-kunst

    1.Baroki üldiseloomustus ja hindamise probleemid  Barokiajastuks peetakse 16. Sajandi lõppu kuni 18. Sajandi lõppu. Kunstil oli kahetine roll: vahendas ideoloogilist sisu, tuli alamaid mõjutada ja pimestada. Kunst pakkus illusiooni korrastatud maailmast. Seda näitlikustab näiteks kirikute ja losside laegede barokkmaal, mis loob illusoorse ruumi,sellest sai nagu sissevaade taevastesse sfääridesse.  Maisele küllusele vastandub sügav usutõsidus.  Pöördub alati esmalt vaataja meelte poole. Seda on sel puhul peetud ülespuhutuks ja ekstravagentseks. Barokk-kunst tundub liialdatud ja äärmuseni viidud. Arvati, et sel puudub tõeline sisu. Olemuslik teatraalsus.Eriliselt uhked on hoonete vestibüülid ja trepid – nagu lavad. Emotsiooni tekitamine, provotseerimine, eksitamine.  Arhitektuuris kindlad reeglid. Lossiehituses oluline osa ruumide korrastatus ja liigendatus.  Barokk stiili- ja ajastumõistena: o Kinnistis stii

    Kunstiajalugu
    thumbnail
    2
    doc

    17. saj. Hollandi kunst

    17. saj Hollandi maalikunst. Rembrandt Harmensz van Rijn (1606-1669) 17. saj. = Hollandi vabariigi õitseaeg, Euroopa tugevaim mereriik, alles 18 saj alguses tõrjub ta sellelt kohalt Inglismaa. Siis algab ka allakäik. Asumaad Aasias & Ameerikas, tähtsaim Indoneesia. Hollandi kaupmehed tõid Euroopasse vürtse. Hollandi poolt raj N.Y. (siis Uus-Amsterdam). Hollandi maalikunst: suur huvi looduse vastu. Olustikumaal e zanrimaal, puudub religioosne maal (kalvinistlik kirik ei kaunistanud usuhooneid altarimaalidega), portreemaalid, animalisdtika, natüürmort. Väga armastatud jõukama rahva kodusid kaunistavad väikesed olustiku- ja maastikumaalid = `väikesed hollandlased`, kes spetsialiseerusid ühele teemale. Erandiks Rembrandt ja Hals, kes on teinud ka suuremaid maale. Tähtsaim kunstikeskus oli Amsterdam. Hollandi maalikunstis valitsevad pruunikad ja hallikad värvitoonid. väikesed hollandlased: Jan Vermeer van Delft Koloriit erines eredama

    Kunstiajalugu
    thumbnail
    12
    pptx

    Vermeer ja tema maal "Tütarlaps pärl kõrvarõngaga"

    Johannes Vermeer C. Karus 2017 Jan Vermeer van Delft (31.10.1632 – 15.12.1675)  Hollandi maalikunstnik  Abikaasa Catharina Bolenesi  Abielust sündis 14 last, kellest 4 suri enne ristimist  Maalijate gildi vanem, kunstikaupmees ja kõrtsipidaja  Elas vaesena, isegi kui ämm oli rikas Vermeeri Looming  Enamasti maalis ta tellimustöid - Pieter van Ruijven  Kasutad kalleid ja eredaid värve  Tuntud valguse meisterliku käsitluse poolest  Enamasti olustikumaale maalis  Maalid pakuvad läbilõiget 17. sajandi Hollandi ühiskonnast  40 maali (u. 3 maali aastas) Tütarlaps pärlkõrvarõngaga Ehk Madalmaade Mona Lisa (hollandi keeles "Meisje met de parel")  U 1665-1667, õlimaal lõuendil  46,5 × 40 cm  Tellimustöö Pieter van Ruijven  Restoreeriti 1994  Teosest inspireerituna on valminud raamat ja viimase põhjal ka film  Hollandi armeeohvitser ja kunstikollektsionäär (Arnoldus Andries des Tombe

    Kunst
    thumbnail
    1
    doc

    Gustav Klimt "Adele Bloch-Bauer'i portree"

    Gustav Klimt ,,Adele Bloch- Bauer'i portree" Gustav Klimt (1862­1918) oli Austria kunstnik, kelle töid tuntakse, kui maailma hinnatuimaid kunstiteoseid. Tema loomingu hulka kuulub nii maale kui seinamaale. Gustav Klimt'i peetakse silmapaistvaimaks juugendi esindajaks Viinis, kuid samuti peeti teda ka sümbolistiks. Klimt'i maalides leidub palju kuldset või ülivärvilist mustrit, mida kunstnik kasutas nii maali taustal, rõivastel kui ka eraldi. Rohke kuldse värvi ning isegi ehtsate kulla lehekeste kasutamise tõttu nimetatakse tema edukaimat perioodi ,,kuldseks perioodiks" Klimt'i meelisteemaks oli naise kujutamine ning tema tööd olid küllaltki erootilised. Gustav Klimt'i üks tuntumaid maale on Adele Bloch-Bauer'i portree, mis kuulub ka kunstniku ,,kuldse perioodi" tööde hulka. Maal valmis 1907 aastal ning teose alusmaterjaliks on lõuend. Maali formaadiks on ruut, mis on mõõtudes 138 cm × 138 cm. Maalil on kujutatud Adele- Bloch Bauerit, kes oli

    Kunst




    Meedia

    Kommentaarid (0)

    Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun