Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Riigiõigus - Riigikogu (0)

1 Hindamata
Punktid

Lõik failist

Riigikogu
PS IV peatükk
• Eesti on vastavalt 1992. aastast kehtivale põhiseadusele demokraatlik 
vabariik, kus kõrgeima võimu kandja on rahvas
• PS § 56 „kõrgeimat riigivõimu  teostab  rahvas hääleõiguslike kodanike 
kaudu Riigikogu  valimisega
Riigikogu valimised
• Riigikogu 101 liiget valitakse vabadel valimistel proportsionaalsuse 
põhimõtte alusel. Valimised on üldised, ühetaolised ja  otsesed  ning 
toimuvad iga  neljanda  aasta märtsikuu esimesel pühapäeval 
• Sõltuvalt saadud häälte arvust võib Riigikogu liikmeks saada isiku-, 
ringkonna- või kompensatsioonimandaadiga
Valimise põhimõtted
• Lähtuvalt põhiseaduse §-st 60 on Riigikogu valimised:
• Vabad valimised ehk valijal on õigus hääletada ilma surveta, oma tahte kohaselt. Valimistel on 
õigus osaleda kõigil hääleõiguslikel kodanikel. Õigus valimistel kandideerida on kõigil 
kandideerimisõiguslikel inimestel.
• Üldised valimised ehk oodatud on kõigi täisealiste teovõimeliste kodanike osavõtt valimistest. 
Ebaproportsionaalseid valimistsensuseid kehtestada ei tohi.
• Ühetaolised valimised ehk igal valijal on üks hääl. Kõigil valimistel antud häältel on võrdne kaal. 
Kõigile kandidaatidele peavad valimistel olema tagatud võrdsed tingimused. 
• Otsesed valimised ehk valimistulemuse kindlakstegemisel lähtutakse valimistel osalenud isikute 
tahteavaldusest, mitte valijameeste või mõne muu organi vahendusel tehtud otsustest.
• Salajased valimised ehk selleks, et tagada  hääletamise  salajasus, hääletatakse Eestis enamasti 
hääletamiskabiinis, kus valija saab üksinda täita hääletamissedeli. Elektroonilise hääletamise 
salajasuse tagab hääle muutmise võimalus. Valija, keda on elektroonilise hääletamise ajal 
seadusvastaselt mõjutatud või jälgitud, saab oma häält hiljem  elektrooniliselt  või valimiskabiinis 
muuta.
Kellel on õigus valida ja olla valitud
• Õigus valida on kõigil teovõimelistel vähemalt 18- aastastel  Eesti 
kodanikel, kes ei kanna vanglakaristust. Rahvaesindajaks saab 
kandideerida samadel tingimustel, kuid vanusepiiriks on 21 eluaastat.

Vasakule Paremale
Riigiõigus - Riigikogu #1 Riigiõigus - Riigikogu #2 Riigiõigus - Riigikogu #3 Riigiõigus - Riigikogu #4 Riigiõigus - Riigikogu #5 Riigiõigus - Riigikogu #6 Riigiõigus - Riigikogu #7 Riigiõigus - Riigikogu #8 Riigiõigus - Riigikogu #9 Riigiõigus - Riigikogu #10 Riigiõigus - Riigikogu #11 Riigiõigus - Riigikogu #12 Riigiõigus - Riigikogu #13 Riigiõigus - Riigikogu #14 Riigiõigus - Riigikogu #15 Riigiõigus - Riigikogu #16 Riigiõigus - Riigikogu #17 Riigiõigus - Riigikogu #18 Riigiõigus - Riigikogu #19 Riigiõigus - Riigikogu #20 Riigiõigus - Riigikogu #21 Riigiõigus - Riigikogu #22 Riigiõigus - Riigikogu #23 Riigiõigus - Riigikogu #24 Riigiõigus - Riigikogu #25 Riigiõigus - Riigikogu #26 Riigiõigus - Riigikogu #27 Riigiõigus - Riigikogu #28 Riigiõigus - Riigikogu #29 Riigiõigus - Riigikogu #30 Riigiõigus - Riigikogu #31 Riigiõigus - Riigikogu #32 Riigiõigus - Riigikogu #33 Riigiõigus - Riigikogu #34 Riigiõigus - Riigikogu #35 Riigiõigus - Riigikogu #36 Riigiõigus - Riigikogu #37 Riigiõigus - Riigikogu #38 Riigiõigus - Riigikogu #39 Riigiõigus - Riigikogu #40 Riigiõigus - Riigikogu #41
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 41 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2016-05-23 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 12 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor A A Õppematerjali autor

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
76
docx

RIIGIÕIGUS konspekt eksamiks

 Rahvusvahelises õiguses loetakse riigiks üksust, millel on järgmised elemendid:territoorium, rahvas, suveräänne riigivõim PS-eelsed dokumendid  15nov 1917. a otsus kõrgemast võimust  24.veebruar 1918.a manifest kõigile Eestimaa rahvastele nn iseseisvumismanifest  4juuni 1919. a. Asutava kogu poolt vastuvõetud Eesti Vabariigi valitsuse ajutine kord 1920. a põhiseadus  Väga põhjalik põhiõiguste kataloog  Riigikogu valiti kolmeks aastaks proportsionaalsete valimiste teel  Riigikogusse kuulus 100 liiget  Erakorralised valimised said PS kohaselt toimuda juhul, kui mõni eelnõu lükati rahvahääletusel tagasi või rahvahääletusel võeti vastu Riigikogus tagasilükatud seadus.  Presidenti ei olnud.  Seadusi kuulutas välja Riigikogu juhatus  1920.a põhiseaduse muutumine 1933.a

Riigiõigus
thumbnail
60
docx

RÕ II konspekt

2 mandaati 2 mandaati 1 mandaat 0 mandaati 1 mandaat  Avatud nimekiri - iseloomustab sellist valimisreeglit partei nimekirjadega valimistel, kus valijal on võimalus partei esitatud kandidaatide nimekirja järjekorda muuta  Suletud nimekiri - uut pingerida ei moodustata, valijate tahe mõjutab vaid seda, kas ületatakse künnis ja mitu inimest ühest nimekirjast parlamenti pääseb RIIGIKOGU VALIMISTE SÜSTEEM 1. Isikumandaat – Kandidaat, kes sai hääli rohkem või võrdselt lihtkvoodiga, saab otse Riigikokku 2. Ringkonnamandaat: * Erakond on ületanud 5% valmiskünnise. * Ringkonnas liidetakse erakonnas saadud hääled kokku ja võrreldakse lihtkvoodiga. * Mandaatite arv on võrdne sellega, kui mitu korda ületab ringkonnas saadud häälte arv lihtkvooti

Õigus
thumbnail
60
doc

RIIGIÕIGUSE KORDAMISKÜSIMUSED, eksam, arvestus

Kas Eesti PS preambulil on juriidiline tähendus? Preambula peamine juriidiline tähendus seisneb selles, et ta sõnastab need üldised sihtjooned, mis on aluseks põhiseaduse teiste normide ning põhiseadusest alamalseisva õiguse tõlgendamisel. Kogu põhiseadust tuleb vaadelda preambulas sätestatud printsiipide valgusel. 2. Mitu PS on Eestil olnud? 1920, selle 1933 a muudatuste ja 1937 a PS lühiiseloomustus I: 1920 a. PS – põhilised tunnused: kõige olulisem ja mõjuvõimsam organ Riigikogu (100 l), presidenti ei olnud (seadusi kuulutas välja RK juhatus, vetoõigus puudus); „riigipeaks“ riigivanem, kes oli ka Valitsuse eesotsas; VV ja riigivanem olid sõltuvuses Riigikogu usaldusest; PS iseloomustati kui ülimalt demokraatlikku. 1920. a PS muutmine 1933 – presidendi ametikoht, RK koosseisu vähendati(50l), valitsuse etteotsa pidi saama peaminister. II 1938 a PS. – kuulutati 37 välja, jõustus 38; kahekojaline

Riigiõigus
thumbnail
33
doc

Riigiõigus

SÜGISSEMESTRI TULEMUSED Vastuseid allolevaile küsimustele peab jurist peast teadma. Vaja ei ole pähe tuupida loetelusid, menetluslikke detaile ega ms, aga vaja on teada, kust järele vaadata. Vastused on leitavad PS kommenteeritud väljaandest, loengute eel lugemiseks antud materjalidest (kursuse kavas kirjas, enamik linkidena) ja asjakohastest seadustest. Head kordamist! ÜLDTEADMISED JA -OSKUSED e-RT, Riigikohtu veebilehe, Riigikogu veebilehe, Euroopa Inimõiguste Kohtu veebilehe1, Euroopa Liidu institutsioonide veebilehtede, EurLex-i, teiste riikide õigusaktide usaldusväärsete andmebaaside kaudu vajaliku teabe leidmise oskus; riigiõiguse allikate tundmine, oskus valida sobivaid allikaid riigiõiguslikele küsimustele vastamiseks NB! Õiguse allikaid tuleb osata peast loetleda, mh tähtsuse järjekorras.

Riigiõigus
thumbnail
66
doc

Riigiõigus

SÜGISSEMESTRI TULEMUSED Vastuseid allolevaile küsimustele peab jurist peast teadma. Vaja ei ole pähe tuupida loetelusid, menetluslikke detaile ega ms, aga vaja on teada, kust järele vaadata. Vastused on leitavad PS kommenteeritud väljaandest, loengute eel lugemiseks antud materjalidest (kursuse kavas kirjas, enamik linkidena) ja asjakohastest seadustest. Head kordamist! ÜLDTEADMISED JA -OSKUSED  e-RT, Riigikohtu veebilehe, Riigikogu veebilehe, Euroopa Inimõiguste Kohtu veebilehe1, Euroopa Liidu institutsioonide veebilehtede, EurLex-i, teiste riikide õigusaktide usaldusväärsete andmebaaside kaudu vajaliku teabe leidmise oskus;  riigiõiguse allikate tundmine, oskus valida sobivaid allikaid riigiõiguslikele küsimustele vastamiseks NB! Õiguse allikaid tuleb osata peast loetleda, mh tähtsuse järjekorras.

Riigiõigus
thumbnail
72
doc

Riigiõigus

Piiratakse liikumis-, sõna-, valimis-, omandiõigust. Indiviidi õiguste piiramine on vältimatu ka tavaolukordades, et ühiskond tervikuna saaks toimida. Riigiõiguse eesmärk on reguleerida riigi tegevust. Valdav enamus riigiõiguse normidest reguleerib riigiaparaadi toimimist, mitte isiku põhiõigusi. Nt Eesti põhiseaduses umbes 2/3 sätetest reguleerib avaliku võimu moodustamist, selle ülesehitust, pädevust. 2. Kuidas määratleda riigiõigust kui õigusharu? Riigiõigus ja konstitutsiooniõigus. Harilikult kõneldakse riigiõigusest kahes tähenduses- kui õigusharust ja kui teadusharust. Valdavalt aga siiski kui õigusharust. Paralleelselt kasutatakse mõistet konstitutsiooniõigus. Varasemas Kontinentaal-Euroopa õiguses kõneldi riigiõigusest, Anglo-Ameerika süsteemis kasutati mõistet konstitutsiooniõigus. Tänapäeval kasutatakse mõlemat. Nii ka Eestis. Kahe mõiste vahel on püütud

Õigus
thumbnail
11
docx

Riigiõiguse ja põhiseaduse kordamisküsimuste vastused

seal, kus neid pole. Eestis võib olla poleks nii ülekoormatud õigusnormistikku vaja. Plussid: kui kõik on detailselt reguleeritud, siis võib olla lihtsam õigust mõista, sest kõik on ette kirjutatud. Raskem lugeda ühest asjast välja erinevaid asju. Ilma detailse regulatsioonita võib leiduda nii mõnigi määratlemata õigusmõiste. Põhiseaduse muutmise kord on väga detailselt reguleeritud (põhiseadust saab muuta kolmel viisisl: riigikogu poolt kiireloomulisena (otsus kiirloomulisena käsitlemise kohta 4/5 häälteenamusega, vastuvõtmine Riigikogu koosseisu 2/3 enamusega), riigikogu kahe järjestikuse koosseisu poolt (riigikogu koosseisu enamuse toetuse saanud eelnõu võetakse järgmises riigikogu koosseisus muutmata kujul vastu koosseisu 3/5 enamusega), rahvahääletusel (rahvahääletuse toimumiseks on vaja 61 saadiku nõusolekut ja põhiseaduse

Riigiõigus
thumbnail
19
doc

Kordamisküsmised - Eesti valitsemissüsteem

Vertikaalne võimude lahusus tähendab, et üksteisest põhimõtteliselt lahutatud peavad olema ka riigi keskvõimu, föderaalriikide puhul föderatsiooni subjektide ja kohalike omavalitsuste poolt teostatavad võimufunktsioonid, -organid ja võimu teostavad isikud. 2. Funktsionaalse, organisatsioonilise ja personaalse võimudelahususe iseloomustus. Funktsionaalne - riigivõimu teostamine on jagatud erinevateks funkts. Riigikogu, presidendi, peaministri, ministri ja kohtuniku pädevus ja volitused. Org. ehk inst. - riigivõimu jaotamine erinevate riigiorganite vahel. Personaalne - ühes võimuharus töötavad isikud ei kuuluks teise võimuharu juurde. 3. Mida tähendab võimude tasakaalustatuse printsiip ja kuidas see on täidetud Eestis? Tooge näiteid! võimude tasakaalustatuse printsiip: idee, et võimuharud oleksid üksteisest sõltuvuses

Eesti valitsemissüsteem




Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun