sotsiaalseid, poliitilisi ja majanduslikke muutusi, mis on parandatud töötavate naiste ja nende perekondade elujärgekogu maailmas. Õiglasel kaubandusel on nendes muutustes suur roll. Maailma Õiglase Kaubanduse Organisatsioon (WFTO – World Fair Trade Organization) tähistab rahvusvahelist naistepäeva ja austab õiglases kaubanduses osalevaid naisi. Ühtlasi ärgitatakse valitsusi ja organisatsioone järgima õiglase kaubanduse tegevusplaani soovitavate muudatuste saavutamiseks. Õiglane kaubandus tõstab naiste elujärge kogu maailmas, edendades jätkusuutlikku toimetulekut ja arenguvõimalusi. Ühtlasi tagades, et töö tegijad oma vaeva eest ka väärilist tasu saaks. Ebaõiglane kaubandus See on praegune maailmakaubandus, kus jõukad maad maksavad oma rikastele põllumeestele pealemakseid (riigi toetus ettevõttele v asutusele), samal ajal kui Kolmanda Maailma põllumehed müüvad oma toodangut tihti alla selle hinna, millega nad saaksid normaalselt ära
ÕIGLANE KAUBANDUS 1 Mis see on? Õiglane kaubandus on eestikeelne vaste mõistele Fair Trade (kaubamärgina kokkukirjutatud Fairtrade). See on rahvusvaheline kodanikuliikumine, mis võtab aktiivselt osa poliitilistest aruteludest rahvusvaheliste kaubandusreeglite õiglasemaks muutmiseks ning toetab aktiivselt sotsiaalset ettevõtlust ja solidaarsust arengumaade väiketootjatega. Õiglane kaubandus ei ole heategevus, vaid äripartnerlus arengumaade tootjate ja nende ühistutega, et parandada nende kauplemistingimusi maailmaturul. Üle miljoni väiketaluniku ja töölise arengumaades on ühinenud 3000 organisatsiooni või ühistusse 58 arenguriigis. Kuigi kohv on siiani tuntuim õiglase kaubanduse toode, on nüüd õiglase kaubanduse kriteeriumitele vastavate toiduanete nimekiri pikk: tee, kakao, suhkur, vein, puuviljad, riis, jms
ja lahkuvad tööotsinguil ülerahvastatud linnadesse või hoopis välismaale. Nii juhtubki, et kaudselt võtame osa paljude inimeste vaesustumisest ja kogukondade hääbumisest, sest ei vaevu mõtlema, kes ja millistes tingimustes meie toidulauda katavad. See ei ole kestev areng väiketootjale ega ka meile! Teadlike ja vastutustundlike tarbijatena saame oma valikutega parandada arengumaade tootjate elu. Valikuid aitab teha õiglase kaubanduse ehk Fairtrade märk. Õiglane kaubandus on eestikeelne vaste mõistele Fair trade (kaubamärgina kokku kirjutatult Fairtrade; vaata ka silti) alternatiiv tavapärasele kaubandusele, mis seisab hea arengumaade väiketootjate huvide eest. Õiglase kaubanduse idee on tagada arengumaade väiketalunike toodetele õiglane hind ja parandada suurtootmises osalevate töötajate töötingimusi. Selleks sõlmitakse pika-ajalised partnerlussuhted arengumaade tootmisühistutega, makstakse maailmaturu kokkuostuhinnast veidi kõrgemat
Mahemärk tagab, et kaup on toodetud ja käideldud ökoloogilisi reegleid järgides. Selle märgise saavad kõik, kelle tootmis- ja käitumistingimused vastavad kindlatele kriteeriumitele, mis vastavad EÜ mahemärgise kriteeriumitega Ühele aspektile keskenduvad keskkonnamärgised erinevad ökomärgiste poolest sellega, et ökomärgised arvestavad kogu olelusringi aga keskkonnamärgised ei pruugi seda teha.’ Enamus märgiseid on üliselt laialdaselt levinud. 25. Mis on aus kaubandus? Aus kaubandus (Fairtrade) on sõltumatu tootemärgistus, mis tagab, et toode vastab rahvusvahelistele ausa kaubanduse standarditele. Fairtrade Sweden on ausa kaubanduse rahvusvahelise organisatsiooni (FLO) Rootsi esindaja, kes tegeleb arengumaade põllumeeste jaoks nii kriteeriumide kui ka teenuste ja toe väljatöötamisega. Kontrolli teostab ISO65- akrediteeringuga sõltumatu rahvusvaheline sertifitseerimisasutus
o Ressursside paigutamine ja jagamine Frieden, Lake Poliitika institutsioonid ja reeglid, mis valitsevad sotsiaalseid ja majanduslikke suhteid Majandus jõukuse tootmise, jagamise ja kasutamise süsteem Gilpin Riik hierarhia, lojaalsus, territoriaalsus, välistamine Turg vastastikune sõltuvus, funktsionaalne lõimumine, kaasamine Kaks ühiskondlikku regulatsiooni kaubandus, investeeringud, liikumine vs riigi piirangud neile Mis on poliitökonoomia? Ühendab majanduse ja poliitika o Miks üldse eristada? analüüsimiseks, kuid see läbi kaob palju infot o Analüütiline eristamine Algselt sama (Smith, Mill) Eraldumine 19.saj lõpul Marshall Lähenemine 1970ndatel Majanduse eksogeensed muutujad, mida ei suudeta seletada Carporaso, Levin Kalkuleerimine, materialism ja struktuur
........................................................18 Euroopa integratsiooni teooriad.....................................................................18 Regionalismi seletused erinevates teooriates................................................19 Regionaalsed organisatsioonid ajaloos...........................................................19 1980ndad....................................................................................................... 19 31.30 – rahvusvaheline majandus........................................................................20 Poliitiline ja majanduslik.................................................................................... 20 IPE valdkonnad.................................................................................................. 20 Liberalism.......................................................................................................... 21 Natsionalism...............................................
Globaliseerumine infoajastul 1.) Mida tähendab globaliseerumine e üleilmastumine? Selgita globaliseerumise olemust. Protsess, mille põhitunnuseks on maailmakaubanduse märksa kiirem kasv riigisisesega võrreldes. Levib rahvusvaheline kooperatsioon, laieneb rahvusvaheline tööjaotus. Globaliseerumise tulemusena satuvad rigid kas vastastikusesse või ühepoolsesse majanduslikku sõltuvusse. (maj kriis nät Ida-Aasias toob kaasa ka majanduse languse kõikjal mujal maailmas) Globaliseerumine ei esine vaid majanduse valdkonnas vaid esineb ka: *kultuuriline globaliseerumine *keskkonna-alane globaliseerumine *finantsturgude globaliseerumine *teadustöö globaliseerumine jne. 2.) Nimeta globaliseerumise eeldused e millised nähtused ja protsessid aitasid kaasa
Hiigelfarmides - müük; hiigelfarmides koondatakse loomad mitmekarrulistesse farmidesse, nt kanu hoitakse puurides. rantšo - enda jaoks; n-ö vabakasvatus , loomad elavad vabamalt. Rantšodes kantakse loomade eest paremini hoolt. 14. Milliseid kultuure kasvatatakse istandustes? Mis piirkondades esineb kõige rohkem istandusi? kohvi, suhkruroogu, viinamarju, puuvilju, puuvilla, tubakat. Istandustel on suur osa paljudes arengumaades 15. Mis on õiglane kaubandus e fairtrade? Kui ostad fairtrade-märgisega toote, siis milles võid kindel olla (mida see märk tootel tagab)? Õiglane kaubandus (inglise fair trade) on kaubandus, mis taotleb suurema võrdsuse saavutamist rahvusvahelises kaubanduses, et pakkuda paremaid kaubandustingimusi eelkõige arengumaade väiketootjatele ja kaitsta nende õigusi[1]. Õiglane kaubandus tähendab, et tootjale ei kompenseerita mitte ainult
Kõik kommentaarid