3. Mida tähendab sõna PIETÀ? Mida kujutavad kunstiteosed, mis kannavad sellist nime? 4. Kus asub tänapäeval Michelangelo kuulsaim marmorskulptuur "Pietà"? 5. Firenze toomkiriku muuseumis asub sama autori teine marmorskulptuur "Pietà". Mille poolest erineb see töö eelmisest? 6. Kas Eestis on suur reede töö-või puhkepäev? 7. Mida ei ole sünnis sel päeval teha? 8. Ülestõusmispüha tähistatakse suurele reedele järgneval pühapäeval. Millal tähistatakse lihavõtteid? 6. NOLI ME TANGERE! (ÄRA PUUDUTA MIND!) Esimene inimene, kes Jeesust pärast haudapanekut taas elavana nägi, oli Maarja Magdaleena1. Kujutavas kunstis on just sellest naisest saanud kurbuse sümbol. Kõigil Kolgatat kujutavatel piltidel näeme Maarja Magdaleenat ristipuu all nutmas. Ristilt mahavõtmise puhul embab ta härdalt pisaraid valades Jeesuse jalgu. Kõige kaunimad taiesed Maarja Magdaleenast on need, mis kannavad ladinakeelset pealkirja "NOLI ME TANGERE" (Ära puuduta mind!)
Ahastav Maarja Magdaleena toetab ühe käega Jeesuse lõtva vasakut kätt. Õnnistegija rippuval paremal käel eristame selgelt naela jälge, rinnal aga torkehaava. Pildi paremal serval toetab üks põlvitav noor naine minestanud Jumalaema. Parema serva ülemises nurgas paistab ka kolme ristipuuga Kolgata küngas. Raffael. Haudpanek. Borghese Galerii, Rooma _____ 1 triptühhon kunstiteos, mis koosneb kolmest samateemalisest või süzeelt lähedasest osast 6. NOLI ME TANGERE! (ÄRA PUUDUTA MIND!) Esimene inimene, kes Jeesust pärast haudapanekut taas elavana nägi, oli Maarja Magdaleena1. Kujutavas kunstis on just sellest naisest saanud kurbuse sümbol. Kõigil Kolgatat kujutavatel piltidel näeme Maarja Magdaleenat ristipuu all nutmas. Ristilt mahavõtmise puhul embab ta härdalt pisaraid valades Jeesuse jalgu. Kõige kaunimad taiesed Maarja Magdaleenast on need, mis kannavad ladinakeelset pealkirja "NOLI ME TANGERE" (Ära puuduta mind!)
ITAALIA MAALIKUNST 15. SAJANDIL Kunstiajalugu Merilin Miggur 11K MASACCIO (1401-1428) Masaccio. Kolmainsus. Fresko Santa Maria Novella kirikus Firenzes. Masaccio. Paradiisist väljaajamine. Fresko Brancacci kabelis Firenze Santa Maria del Carmine kirikus. Masaccio. Pearaha. Fresko Brancacci kabelis Firenze Santa Maria del Carmine kirikus. FRA ANGELICO (u. 1388-1455) Fra Angelico. Noli me tangere (Ära puuduta mind). Fresko Firenze San Marco kloostris. PAOLO UCCELLO (1397-1475) Paolo Uccello. San Romano lahing. DOMENICO VENEZIANO (u. 1400-1461) Domenico Veneziano. Madonna lapse, Püha Franciscuse, Ristija Johannese, Püha Zenobiuse ja Püha Luciaga. Santa Lucia de` Magnoli kiriku altarimaal. PIERO della FRANCESCA (u. 1416-1492) Piero della Francesca. Federico da Montefeltro ja tema naine Battista Sforza. SANDRO BOTICELLI ...
Penitence" 1578 1580 Worcesteri Kunstimuuseum, Muutke teksti laade Teine tase * Correggio "Noli Kolmas tase Neljas tase me tangere!" Viies tase u 1525 Prado Muuseum, Madrid *Skulptuur Muutke teksti laade Muutke teksti laade Teine tase Teine tase Kolmas tase Kolmas tase
23) keelevääratus Lapsus linguae 24) niisis rõõmustage Gaudeamus igitur 25) mõtlen, järelikult olen olemas Cogito, ergo sum 26) maailma vastu Contra mundum 27) kiitusega Cum laude 28) päevast päeva Die die in diem 29) eksimine on inimlik Errare humanum est 30) minu arvates Ex mea sententia 31) kombe kohaselt Ex more 32) ära usalda ühtki inimest Ne humanus crede 33) ei midagi uut päikese all Nihil sub sole novum 34) ära puuduta mind Noli me tangere 35) mitte kes, vaid mis Non quis, sed quid 36) jumala töö Opus Dei 37) elulugu Curriculum vitae 38) kus hundist räägid Lupus in fabula 39) helde ema Alma mater 40) pane tähele Nota bene 41) valge vares Rara avis 42) missugune on valitseja, selline on rahvas Qualis rex, talis grex 43) kus on hea, seal on kodumaa Ibi bene ubi patria 44) nii kaob selle ilma hiilgus Sic transit gloria mundi 45) mu koer sõi selle ära Canis meus id comedit
33) Cogito, ergo sum ma mõtlen järelikult ma olen 34) Contra mundum maailma vastu 35) De die in diem päevast päeva 36) De nihilo nihil midagi ei tule millestki 37) Errare humanum est eksimine on inimlik 38) Et tu, Brute ka sina, Brutus 39) Ex mea sententia minu arvates 40) Ex more kombe kohaselt 41) Mens sana in corpore sano terve vaim terves kehas 42) Ne humanus crede ära usalda ühtki inimest 43) Nihil sub sole novum ei midagi uut päikese all 44) Noli me tangere! Ära puuduta mind 45) Non quis, sed quid mitte kes, vaid mis 46) Nullum gratuitum prandium tasuta lõunasööki ei ole 47) Carpe diem haara päeva 48) Omnia vincit amor armastus võidab kõik 49) Opus Dei jumala töö 50) Terra incognita tundmata maa
1. Millised teemad olid levinud 15. saj. itaalia maalikunstis? 2. Milliseid maalitehnikaid ja värve kasutati sel ajal? 3. Keda nimetab enamik kunstiajalugusid itaalia renessanssmaali isaks? 4. Nimeta tema peamised tööd. Mille poolest olid need uudsed? 5. Millised kunstnikud maalisid kauneimaid madonnapilte? 6. Mille edasiandmisele pühendas peatähelepanu Paolo Uccello ja millele Domenico Veneziano. 7. Miks peetakse Piero della Francescat suureks kunstnikuks? 8. Kes paigutas kirikuseintele piiblistseene maalides tegelaste hulka ka oma kaaslinlasi? 9. Kelle tööd on suured maalid "Venuse sünd" ja "Kevad"? Mida lähemat tead nende teoste kohta? 10. Millises linnas ja miks hakkas levima õlimaal? 11. Milline kunstnik töötas 15. sajandil Mantovas? 12. Mida oskad öelda Giovanni Bellini looming kohta? 15. sajandil oli itaalia maalikunstis levinud temaatika enamasti usuline, kuid meelelise maailma väärtsutamine muutis piiblitegelased ja pühakud ka...
Maarja Magdaleena tuli ja kuulutas jüngritele: "Ma olen näinud Issandat ja seda kõike ta ütles mulle." Seega on Maarja Magdaleena näol tegemist inimesega, kes ristisurma surnud Lunastajat esimesena taas elavana nägi. Sellega on ka seletatav Maarja Magdaleena tähtsus kogu kristliku maailma usundiloos: talle on pühendatud väga palju kirikuid (neist kuulsaim Pariisi südalinnas 100 meetri kaugusel Concorde'i väljakust) ning tohutu hulk kunstiteoseid, mille pealkirjaks on "Noli me tangere!", "Maarja Magdaleena kõrbes", "Maarja Magdaleena palvetamas" vms. 4 Peab teadma, et kreeklaste naisenimi Helena (tähendus: särav, loitev; ilus Helena, meil Ellen jt.) ja juudi päritoluga nimi Magdaleena (Magdala külast pärit naine) on täiesti erinevad nimed. Mõlemad on tänaseni laialdaselt kasutusel kõigis kristlikes maades. Maarja
Andrea del Verrocchio. Taavet. Donatello, Verrocchio (vararenessanss), Vasakult: Michelangelo (kõrgrenessanss). TAAVET. Donatello. Gattamelata ratsamonument Padovas. Andrea del Verrocchio Colleoni ratsamonument Veneetsias. Andrea del Verrocchio Colleoni ratsamonument Veneetsias. Sandro Botticelli. Venuse sünd. Sandro Botticelli. Kevad (Primavera). Fra Angelico. Maarja kuulutus. Fra Angelico. Vasakul Püha Laurentsius jagab vaestele almust, paremal Noli me tangere (Ära puuduta mind). Brancacci kabel Firenzes (Santa Maria del Carmine kirikus). Masaccio. Pearaha. Masaccio. Pearaha. Piero della Francesca. Kristuse ristimine. Piero della Francesca. Federico da Montelfeltro ja tema naise Battista Storza portreed. Andrea Mantegna. Püha Sebastian, paremal Surnud Kristus. Filippo Lippi. Madonna lapse ja kahe ingliga. Giovanni Bellini. San Zaccaria kiriku altarimaal. Giovanni Bellini. Doodzide portreed.
3. leegiduuenev lood ja Firenze õitseaeg. 4. apelsinidtähistavad igavest noorust ja viljakust "Veenuse sünd" 1483 esimene suuremõõtmeline renessanssi maal ilmalikul ja mütoloogilisel teemal, taust on antiikmütoloogiast, keskpunktis onVeenus, kes legendi järgi sündis merevahust. Veenust seostatakse ka neitsimaarjaga. Merekarbil seisvat jumalannat on kujutatud erakordse loomulikkusega, annab edasi renessansi klassikalist iluideaali. Fra ANGELICO Noli me tangere (ära puuduta mind). Fresko Firenze San Marco kloostris. Paolo UCCELLO San Romano lahing. Lahing toimus 1432.a.. Firenze ja Siena linna sõjavägede vahel. Firenze väejuht on punases mütsis mees valgel hobusel. Uccello maalis sel teemal 3 maali ja need kaunistasid Firenzes Lorenzo Toredo eluruume. Need olid esimesi lahingumaale Euroopas. Domenico VENEZIANO Madonna lapse, Püha Franciscuse, Ristija Johannese, Püha Zenobiuse ja Püha Luciaga. Santa Lucia de Magnoli kiriku altarimaal.
Andrea del Verrocchio. Taavet. Donatello, Verrocchio (vararenessanss), Vasakult: Michelangelo (kõrgrenessanss). TAAVET. Donatello. Gattamelata ratsamonument Padovas. Andrea del Verrocchio Colleoni ratsamonument Veneetsias. Andrea del Verrocchio Colleoni ratsamonument Veneetsias. Sandro Botticelli. Venuse sünd. Sandro Botticelli. Kevad (Primavera). Fra Angelico. Maarja kuulutus. Fra Angelico. Vasakul Püha Laurentsius jagab vaestele almust, paremal Noli me tangere (Ära puuduta mind). Brancacci kabel Firenzes (Santa Maria del Carmine kirikus). Masaccio. Pearaha. Masaccio. Pearaha. Piero della Francesca. Kristuse ristimine. Piero della Francesca. Federico da Montelfeltro ja tema naise Battista Storza portreed. Andrea Mantegna. Püha Sebastian, paremal Surnud Kristus. Filippo Lippi. Madonna lapse ja kahe ingliga. Giovanni Bellini. San Zaccaria kiriku altarimaal. Giovanni Bellini. Doodzide portreed.
pilt. Püha Jüri/Georg võitleb lohega ja naisterahva portree. · Teise seltskonna moodustasid konservatiivne idealistlik suund, kus lahtiütlemine vanast ei olnud nii järsk. Gooti elemendid olid tuntavad, eriti aupaiste e oreool pea kohal. Fra Angelico(1400-1455)- Tegemist oli mungaga, Frate vend. Kullasära ja kuldoreoolid. Kuulsaim töö on Maarja kroonimine, aga ka Noli me tangere, Maarja kuulutamine. Filippo Lippi(u1406-1469)- oli algul munk, hiljem paavst vabastas. Maarja kroonimine, Maarja kristuslapsega. · Üleminekuperioodil kõrgrenessansile oli Sandro Botticelli(u1444-1510)- Venuse sünd ja Kevad ehk primavera. Kutsutakse ka Botticellilikud naised, naised olid õrnad, ümar, pehme, kleidivoldid, pikad lokkis juuksed. Tema kaunistas ka Sixtuse kabelit, 1481 kutsuti ta Rooma, kus ta kaunistas seda koos teiste kunstnikega
pattulangemist ja Püha Peetruse elu · Brancacci kabeli freskod Santa Maria del Carmine kirikus nt ,,Püha Peetrus ravib oma varjuga" ja Aadama ja Eeva Paradiisis pagendamise pilt" FRA ANGELICO · Dominikaani munk · Ei kasutanud palju tsentraalperspektiivi, pigem usutunnetust · Madonnade kujutamine, nt. ,,Madonna lapse ja inglitega" PAOLO UCCELLO · Lahingumaalid, San Romano lahingud · Tsentraalperspektiivi kasutaja · Noli me tangere fresko Firenze San Marco kloostris DOMENICO VENEZIANO · Kujutas nagu vaataja vastas oleks teatrilava · Madonna lapse, Püha Franciscuse , Ristija Johannese, Püha Zenobiuse ja Püha Luciaga (Santa Lucia de Magnoli kiriku seinamaal PIERO DELLA FRANCESCA · Matemaatilised reeglid · Freskod Rimini ja Arezzo kirikutes · ,,Kristuse ristimine", ,,Jeesuse piitsutamine", ,,Seeba kuninganna Saalomoni ees"
..Teie armastatud käte vahel.'' Otsekohe vastab Anne talle kirjalikult: ''Igal õhtul ehavalguse tunnil, kui esimene täht särama lööb, mõtlen ma Teile, Majesteet. Mõelge samal tunnil ka minu peale!'' Näib, et Anne on Percy unustanud. Anne'ist hoovab omapärast võlu, mis kuningat lummab ja samas tema käest ära libiseb. Anne'ist hoovab sära, mis näib lausuvat: Noli me tangere!(Ära mind puutu!) 8 Henry tahab lahutada Catherine'ist... Anne, kes endiselt keeldub kuningale andumast, teeb etteheiteid, et kuningas vaid mängib temaga ega mõtle seda tõsiselt. Tema aga ei kavatsevatki metressiks hakata, kordab ta saja esimest korda. ''Leviticuse seaduse järgi ei ole ta ilmselt üldse minu avikaasa ja seega ka mitte Inglismaa kuninganna!''
toitaineterikast ja vett hästi läbilaskvat pinnast. IMPATIENS – PEREKOND LEMMMALTS • Lemmaltsa perekonda kuulub 850–1000 liiki õistaimi, mille levilaks on põhjapoolkera ning troopika. Lemmaltsad võivad kasvada kuni 2 meetri kõrgusteks, kuid valdav enamus neist on meetri kõrgused. Lehed on terveservalised ning läikivad. Lehe pealispind on kaetud vetthülgava kihiga, mis paneb lehed Impatiens noli- läikima. tangere õrn lemmalts IPOMOEA – PEREKOND LEHTERTAPP/ILUBATAAT • Lehtertappude õied on lühiealised, kestavad enamasti vaid ühe päevaTaim on puhmikutaoline, roomavate vartega, väädid hoiduvad maadligi ja moodustavad tiheda sasipuntra. Väädid juurduvad sõlmekohtadelt, kuhu peagi moodustuvad mugulad. Olenevalt sordist võivad lehed olla ümarad, südajad, terved kuni sõrmjalt lõhistunud. Õied on roosad või violetsed, 5 cm pikkused,
sõnajalg, harilik kolmissõnajalg. Kohati võivad ohtralt lisanduda: kõrvenõges, õrn lemmalts, harilik nõiakold, seaohakas, püsik-seljarohi, naat, koldnõges. 65 ÕRN LEMMALTS Impatiens noli-tangere; nime päritolust: impatiens mitte salliv (lad.k.), s.t. puudutamist mitte salliv, kuna valminud viljad avanevad vähimagi puudutuse tagajärjel; noli mitte, tangere puudutada (lad.k.). Eesti keeles on alg- selt nimeks olnud leppmalts pehmete lepataoliste lehtede tõttu. Sugukond lemmalt- salised. Kasvukoht: märjal viljakal mullal lodudes, kraavide äärtes, jõgede ja ojade kallastel, põõsastes. Õrn lemmalts on üheaastane, nõrga juurestikuga, õhukeste, laiade lehtedaga metsataim. Vars on 40-80 cm kõrge, püstine, lihakas, sageli klaasjalt läbipaistev, sõlmekohtadelt paksenenud