Permikomid
Pärimus
Permikomid on komide teine põhirühm. Sürja-
ja permikomisid on peetud ka üheks rahvuseks,
ent tänu endise NSV pikaajalisele mõjule on
tänapäeval tegemist erinevate rahvastega.
Sürja- ja perikomi murded on üsna lähedased
ja vastastikku arusaadavad, kui kummalgi
rahval on oma kirjakeel .
Asukoht
Permikomid elavad Kaama jõe ülemjooksualal.
Neil oli oma ringkond , kus nad moodustasid
pea
⅔ rahvastikust, ent 2005.aastal
see liideti Permi kraiga.
Pindala - 32 876 km²
Elanikke - 127 200 (2010)
Ringkond
1989. aasta andmeil elas ringkonnas 161 000 inimest,
kellest 61,4% olid permikomid.
Paljud on pärast II maailmasõda lahkunud paremat
elujärge otsima . Näiteks 1959 –1979 lahkus ringkonnast
79 000 permikomi , mis oli 1/3 ringkonna rahvast.
Praegu on ringkonna elanikest 59% permikomid, 38%
venelased , 0,8% tatarlased, 0,5% ukrainlased ja 0,5%
valgevenelased.
Tänapäev
Permikomide arvukus on pärast NSV
lagunemist pidevalt kahanenud nii venestumise
kui demograafilise kriisi tõttu.
Tänaseks on neid järel 94 000.
Linna asumine tähendab permikomide puhul
reeglina venestumist, ent oma väiksearvuline
haritlaskond on neil siiski olemas.
Eluolu ja traditsioonid
Permikomide peamisteks traditsioonilisteks
elatusaladeks on olnud maaharimine ja sellega liituv
loomakasvatus ning maarahvaks on nad jäänud siiani.
Permi ringkonna lipp ja vapp
Keel
Venestumine kulgeb kiires tempos, eriti suurtemates
asulates, noored on unustanud emakeele. Permikomi
keel on ühiskondlikust kasutusest välja tõrjutud.
1989. aastal oli ringkonnas alles 23 rahvuskeskkooli ja 23
kaheksaklassilist rahvuskooli, kuid õppetöö käis vene
koolide õppeplaanide järgi ja permikomi keelt neis ei
õpetatud.
1989. aastal õppis emakeelt vaid 22% permikomi lastest.
Keelt kirjutatakse kirillitsa tähtedega.
Kultuur
Alates 1958. aastast permikomi keeles
ajalehte ei ilmu . Kohalikus raadios on
permikomikeelseid saateid väga harva.
Alates 1990. aastatest on permikomi-
keelseid saateid 40 minutit nädalas.
Soikunud on permikomikeelsete
raamatute kirjastamine.
Tänan kuulamast!
Kasutatud allikad
http://www.fennougria.ee/?id=10581
http://et.wikipedia.org/wiki/Permikomi_ringkond
http://et.wikipedia.org/wiki/Permikomi_keel
Permikomid Anna-Liisa 10c Enesenimetused: komi-otir komi-mort permjak Permikomid elavad ASUALA Permikomi ringkonnas Permi krais, Kirovi oblasti loodeosas ning mitmel pool Siberis Tjumeni oblastis. Murdepunkte permikomide ajaloost 1472-1505 - 1930-ndad - permikomid sunnitakse hävitatakse füüsiliselt vene õigeusku ja või suletakse allutatakse Moskva vangilaagritesse suurvürstiriigile. suurem osa emakeelse 18. saj. algus Vene õppekirjanduse suurmaaomanik Grigori autoreid, Stroganov sai Peeter teadustöötajaid ja Suurelt enamuse permikomi kirjanduse permikomi asualadest rajajad. "igaveseks ja päritavaks 1960-ndad algab
Soome-ugri rahvakultuur Soomeugrilased ja samojeedid ehk uurali rahvad Soomeugrilasi ja samojeede, ühisnimetusega uurali rahvaid seob tänapäeval ennekõike keeleline sugulus. Traditsioonilise käsitluse järgi jagunevad uurali keeled kahte, s.o soome-ugri ja samojeedi rühma, kuigi mõned teadlased seavad selle jaotuse kahtluse alla ja on laiendanud termini ,,soome-ugri" kõigi uurali keelte kõnelejate kohta1. Enamasti on keelesidemed naabruses elavate soome-ugri keelte kõnelejate vahel tuntavad. Näiteks eesti keele kõnelejad mõistavad eelneva õppimiseta kuigipalju vadja, liivi, soome ja isuri keelt. Need keeled erinevad seevastu
Ajalugu kui konstruktsioon Ajalootekstid ei ole midagi enesestmõistetavat ega ka objektiivset. Millest tuleneb väide, et ajalugu on konstruktsioon, kellegi poolt ülesehitatud käsitlusviis? Allpool on mõned mõtlemisainet pakkuvad märksõnad. 1. uurija distantseeritus, kogemuse erinevus 2. konteksti muutused, tõlgendamise küsimused; võimalikud seosed või üldistused, mille tegelik alus on küsitav, järgmise põlvkonna jaoks arusaamatu vms. 3. uurija mitmesugused huvid ajaloo käsitlemisel (nt sõjaajalugu, kaubandusajalugu, põllumajandusajalugu; nt klassipositsioon, võimuküsimused/propaganda, avalik või salajane okupatsioon / kolonialiseerimine kuidas on kasulik ajalugu näidata, millest kasulik vaikida => kes tellib "muusika" ja kes maksab? St millegi õigustamine.) 4. objektiivse ja subjektiivse ajaloo ebamäärasus: subjektiivsete lugude (nt mälestuste) koondamine mingil kindlal teemal võib kokkuvõttes moodustada objektiivsema pildi kui nn objektiivne või tead
Kõik kommentaarid