VIRGINIA A. HENDERSON VIRGINIA A. HENDERSON Sündis 30. nov 1897 Kansases Lucy Abbot Hendersoni ja Daniel B. Hendersoni tütar Sündis pere kaheksast lapsest viiendana Teda nimetatakse kaasaegse õenduse legendiks Oli mõjukas meditsiiniõde, teadlane, teoreetik ja kirjanik Suri 1996. aastal olles 98 aastane HARIDUS, TÖÖ 1918. aastal astus Virginia Washingtoni sõjaväelisesse õenduskooli 1924. aastal nõustus võtma vastu oma esimese töö õpetajana 1931. aastal sai Henderson Columbia Ülikooli Õpetajate Kolledžist bakalaureusekraadi ning 1934. aastal magistrikraadi Samas koolis oli ta ka aastatel 1934-1948 õpetaja 1953 võttis vastu koha Yale Ülikooli õenduse osakonna poolt rahastatud uuringu teadurina Hiljem keskendus Henderson rahvusvahelisele õpetamisele ja ettekannetele Andis elu jooksul välja mitmeid raamatuid HENDERSONI ÕENDUSTEOORIA “Funktsioon, mida õde peamiselt täidab, on sõl...
Tartu Tervishoiu Kõrgkool õe õppekava tase I Karin Valdmaa Carolin Kull Maria Fessai Callista Roy õendusteooria õenduses Juhendaja: Kaja Solom Tartu 2009 SISUKORD 1. Callista Roy elulugu. 2. Callista Roy õendusteooria. 3. Callista Roy õendusteooria väärtused, kriitika. 4. Callista Roy õendusteooria praktikas, patsiendi hindamine. 5. Kasutatud kirjandus. 1. Callista Roy elulugu Callista Roy sündis 14. oktoobril 1939. aastal kohalikus maakonna haiglas L.A-s. Ta sündis esimese tütrena, teise lapsena perekonnas, kus oli kokku koos temaga 7 poega ja 7 tütart. Nimi Callista on saadud püha Callistuse järgi. Peres oli usk tähtsal kohal. Callista ema oli litsenseeritud kutseharidusega med.õde. 14
· õendustegevus Õendusvaldkond/metaparadigma · Õendus · Õendustegevus · Õde · Klient / Inimene · Patsient · Keskkond · Situatsioon · Kliendi ja/või õde klient suhe · Tervis Õendusharu fenomeni · identifitseerida nelja keskse mõiste ja kolme esilekerkiva teema abil · need esindavad metaparadigmat · sellest lähtudest kujuneb suund õendusteooria arengule Newman (1983) Õenduse metaparadigma teema (1) Eluprotsessi juhtivad printsiibid ja seadused, mis on vajalikud inimeste heaolu ja optimaalse funktsioneerimise tagamiseks, /haige, terve ·inimene ja tervis ning nendevahelisi suhteid ·Newman tervise teooria Õenduse metaparadigma teema (2) Inimese käitumismustrid interaktsioonis keskkonnaga normaalsetes elutingimustes ja
VIRGINIA HENDERSON VIRGINIA A. HENDERSON Sündis 30. nov 1897 Kansas Citys Kaheksalapselisse perekonda sündis ta viiendana Lapsepõlve veetis Virginias Teda nimetatakse kaasaegse õenduse legendiks Oli mõjukas meditsiiniõde, teadlane, teoreetik ja kirjanik Suri 1996. aastal olles 98 aastane HARIDUS JA TÖÖ 1918. aastal astus Virginia Army School of Nursing, mis asus Washingtonis ning lõpetas 1921. aastal 1924. aastal alustas tööd Virginias Norfolki protestantlikus haiglas õpetajana 1931. aastal sai Henderson Columbia Ülikooli Õpetajate Kolledžist bakalaurusekraadi ning 1934. aastal magistrikraadi Samas koolis oli Virginia aastatel 1934-1948 õpetaja 1953. aastal võttis vastu koha Yale Ülikooli õenduse osakonna poolt rahastatud uuringu teadurina Hiljem keskendus Henderson rahvusvahelisele õpetamisele ja ettekannetele Elu jooksul andis välja mitmeid raamatuid Üks tema tuntumaid trükiseid on ...
primaarne, sest hoolimine rajab võimaluse anda abi ja saada abi. Õendust on vaadeldud kui hoolivat praktikat. Õendus juhindub moraalist, hooldus eetikast ja vastutustundest. (Marriner-Tomey 1994). 4 3. KOKKUVÕTE Patricia Benner on rahvusvaheliselt tunnustatud õendusteoreetik, kes sai tuntuks oma raamatu „From Novice to Expert: Excellence and Power in Clinical Nursing Practice“ kaudu. Tema väljatöötatud õendusteooria põhineb Dreyfus mudelil ning see keskendub õe pädevuse omandamisele. Benner leidis, et teekond algajast eksperdini on pidev loomulik areng ning erialane kulgemine. Ta jaotas selle viide etappi: algaja- puudub kogemus ning vajab juhendamist. Siin tasemel asetsevad üldjuhul tudengid. Edasijõudnud algaja- on olemas kogemus, kuid vajavad enda kõrvale kogenud juhendajat, siia asetab ta äsja kooli lõpetanud tudengid. Pädev- teab erinevaid situatsioone ning oskab oma tegevusi planeerida
Elulugu Sündis 1914 a. Baltimoris, Marylandis. Õenduse teoreetik. ,,Self-care deficit nursing theory" looja. Isa oli ehitustööline. Ema oli koduperenaine. Noorem kahest tütrest. Haridus 1930 algusel õppis Providence Hospital school of Nursing Washingtonis. 1939 (bak.) ja 1945 (mag.) lõpetas Catholic University of America Washingtonis. 1976 a. sai audoktoriks. 1980 a. sai teadusdoktoriks. 1988 a. lõpetas Missouri Ülikooli Columbias. Orem'i üldine õendusteooria Enesehoolitsuse teooria. Enesehoolduse defitsiidi teooria. Õenduse süsteemide teooria. Teooriaga seotud põhimõisted Enesehooldus. Enesehoolduse rekvisiidid. Universaalse enesehoolduse rekvisiidid. Arengulised enesehoolduse rekvisiidid. Tervisest kõrvalekalde rekvisiidid. Terapeutilise enesehoolduse nõue. Enesehoolduse esindaja. Sõltuvus-hoolduse esindaja. Õenduse kava. Abistamismeetodid. Põhilised järeldused Inimene peab pidevalt investeerima oma tervisesse ja oma keskkonda.
SISUKORD 1. Elulugu.................................................................................................................2 2. Õendusteooria......................................................................................................3 3. Õenduse kesksed mõisted....................................................................................4 4. Allikate loetelu......................................................................................................6 1 1. ELULUGU Florence Nightingale (1820-1910) sündis 12. mail 1820 Firenzes jõukas ülemklassi inglise peres. Kui ta oli üheaastane, kolis ta perekond tagasi Inglismaale. Tema isa õpetas talle itaalia, ladina ja kreeka keelt, filosoofiat, ajalugu ja matemaatikat, mida tol ajal naistele tavaliselt ei õpetatud. ...
Õendusalases kirjanduses on termininit mudel sageli kasutatud ka teooria tähenduses. Selles artiklis on mõlemat terminit kasutatud vaheldumisi ja defineeritud kui raami õenduspraktikale. Poleemika selle üle, mis on teooria ja mis on mõisteline mudel, on õendusteadlasi sundinud tegelema suure hulga definitsioonide väljamõtlemisega. Mõningad teooriad tuuakse siin ära kokkuvõtlikult, aga õenduspraktika ja õendusuuringute tulevikuülesanne on piiritleda õendusteooria versus mõisteline mudel. Õendusteoreetikud on kasutanud erinevaid definitsioone, et arendada ja toetada õendusteaduse teoreetilisi raame. Nende maailmanägemus toetub nendest igaühe isiklikule poliitilisele, vaimsele, sotsiaalmajanduslikule ja hariduslikule kogemusele. Nad rakendavad neid faktoreid, et arendada oma teooriaid ja mõistete ning kontseptsioonide definitsioone, et selgitada iga teooriat. Metaparadigmad: Puu juured
Florence Nightingale Elulugu Florence Nightingale mõjutas suuresti 19. ja 20. sajandi õendust. Ta sündis 12. mail 1820 Florence'is, Itaalias ning linna järgi on ta saanud ka oma nime. Nightingale teadis, et just õendus on see, millega ta tegelema peab. Sündinud rikkasse perre, ei olnud tavaline, et temasugune tahab hakata õeks. Vanemad keelasid algul Nightingale'il õeks hakata, kuid 1850. aastal tegi ta seda ikkagi ning alustas õpinguid Saksamaal. 1854. aastal kutsuti Nightingale koos teiste õdedega Krimmi poolsaarele, et ravida Krimmi sõjas viga saanud sõdureid. Sealsed konditsioonid olid jubedad ja Nightingale hakkas kohe töötama selle nimel, et sõdurite olukorda paremaks muuta. Tema töö Krimmi saarel vähendas sõdurite suremust 2/3 võrra. Florence sai endale nimed ,,Lambiga Leedi" ja ,,Krimmi Ingel". 1855. aastal premeeris Kuninganna Victoria Florence Nightingale'i 250 000 dollariga Briti valit...
õenduse seisukohalt kõige enam? a- Patsiendi abistamine b- Patsiendi eest ära tegemine c- Patsiendiga suhtlemine d- Patsiendi abistamine koos temast hoolitsemisega Õendus kui kutseala kuulub: a- Meditsiini valdkonda b- Tervishoiu valdkonda c- Sotsiaaltöö valdkonda d- Arstiteaduse valdkonda Eesmärkide püstitamisel õde lähtub Patsiendi vajadustest Arsti vajadustest Arsti ettekirjutustest Õe vajadustest Leia igale teoreetikule sirgjoone abil õendusteooria mudel, mille ta kirjutas: Enesehoolduse tooria –Orem, Adaptsioonimudel – Roy, Elamise mudel – Logan, Inimlike vajaduste teooria – Henderson, Keskkonna vastastikusest mõjust - Nighttingale 5 Õendusplaan peab sisaldama: Ülevaade patsiendist ja tema seisundist, patsiendi õendushooldusvajaduste määratlemine,
Ta sai ka Ameerika õdede assotsiatsioonilt Jessie Scott auhinna aastal 1996 (Messmer ja Palmer 2008). Teda tunnustati kahe teooria avalikustamisega. Aastal 1971 õendusabi teooria: inimkäitumise üldmõisted. 1981 aastal õendusabi teooria: süsteemid, kontseptsioonid, protsess. Ta oli üks esimesi õdesid, kes ühendas akadeemilise teooria kliinilise õenduspraktikaga. 3 2. TEOORIA EESMÄRGI SAAVUTAMISEST Teda peetakse õendusteooria arendamise teerajajaks. (Why I...). Teooria kirjeldab dünaamilist inimestevahelist suhet, milles inimene kasvab ja areneb, et saavutada teatud elulisi eesmärke (Current Nursing 2011). Teooria keskendub sellele, et õendustegevuses on rõhk inimese hoolitsusel. Õendusabi eesmärgiks on keskenduda üksikisikute ja rühmade tervishoiule. King esitas teooria esmakordselt 1960. aastal. Tema inspiratsiooniks oli 1940. aastate filosoofiaprofessor, kes
(Alligood, 2012: 281). 1.3. Praegune elu Praegu elab Neuman Watertownis, Ohios. Kuni 2009. aastani oli ta direktor firmas Neuman Systems Model Trustees Group, mille ta asutas 1988. aastal. Ta töötab seal endiselt konsultandina nii riiklikult kui ka rahvusvahelisel tasandil programmide mudeli rakendamisel õendusõppe ja kliinilise praktika agentuuridele. The Trustees Group moodustati selleks, et säilitada oma õendusteooria sõnum tervishoiu kogukonnale. (Betty Neuman …, 2011). Betty Neuman on õde, tervisenõustaja, koolitaja, teadur, esineja, autor. Läbi aastate teenis ta palju auhindu ja autasusid, seahulgas oli ta Ameerika õendusakadeemia auliige. (Betty M. ..., 2017). Tema töö mõju on tuntud kogu maailmas: Honorary Doctorate of Letters, Neumann College, Aston, PA (1992) Honorary Member of the Fellowship of the American Academy of Nursing (1993)
teaduslikele meetoditele ja metodoloogiatele. Siit tuleb siis teine suund õenduse arendamiseks Tollel perioodil oli kõige olulisem omada teaduse jaoks hästidefineeritud teooriat. Juhindudes 20 saj juhtivate filosoofide töödest selgus, et kõigi erinevate teaduste jaoks oli teooria teaduse kõige olulisem väljund, hoolimata erinevatest seisukohtadest. Selle tõestuseks on Reynoldsi (1971) väga populaarne ja palju tsiteeritud raamat õendusteooria ajaloolisest kujundamisest. Sel perioodil loodi arvukalt õenduteooriaid ja anti välja kirjandust, mis käsitlesid õendus- teooria kujunemist (Fawcett 1984,1988, Fitzpatrick 1987, Fredrickson1993, jt). See oli teadmiste baasi kujunemise, teooria rolli rõhutamise ja tähtsustamise tõttu oluline periood distsipliini kujunemises (Rogers 2005) Selle märkimisväärse perioodi jooksul rõhutasid õenduse liidrid eriala sisulise arendamise olulisust läbi teooriate arendamise
Tallinna Tervishoiu Kõrgkool ÜLIÕPILASTÖÖDE KOOSTAMINE JA VORMISTAMINE Metoodiline juhend 2005/2006 Tallinn 2005 2 Koostajad: Ulvi Jõgi, Tiina Juhansoo Keeletoimetajad: Helgi Ummus, Helju Remmel, Tiina Müürsepp, Siret Piirsalu Vormindaja: Riina Orumaa Konsultandid: Marika Asberg, Riina Orumaa, Karin Lilienberg, Ülle Ernits, Elina Reva, Tiina Klettenberg Sepp, Lilian Ruuben, Mare Tupits, Ulvi Kõrgemaa, Silja Mets, Kristi Voll, Vootele Tamme, Reine Kadastik, Reet Tammes Väljaandja: Tallinna Tervishoiu Kõrgkool 3 4 SISUKORD 1 SISSEJUHATUS........................................................................................................................ 9 9 ...............................