Etenduskunst(id)- laiem valdkond kui teater, hõlmab tantsu, tsirkust, muusikat, tegevuskunsti vms Näitekunst- teatri ja näitlemise sünonüüm Näidend- draamavormis kirjanduslik tekst, teatris esitamisex mõeldud dialoogiline tekst Lavastus- kirjaniku, lavastaja, näitlejate, kunstnike jt koostöös loodud teos, mida esitatakse reaalses teatriruumis. Virtuaalne kunstiteos, mis realiseerub etenduses. Etendus- lavastuse ühekordne esitamine Lavastuse põhiinfo- kavalehed, afišid, flaierid jne Teatriantropoloogia tegeleb teatri tekke, piiride ning f-de uurimisega Publiku- ja reseptsiooniuuringud uurivad teatripubliku ja etenduse vastuvõttu Sõnateater e draamateater põhineb kirjalikul tekstil- näidendil. Peamised väljendusvahendid on näitleja kõne ja mäng. Ooper- klassikaline, rangelt reglementeeritud muusikateatri žanr Operett- koomilise sisuga muusikaline teos, kus laulud vahelduvad dialoogide ...
Kõige olulisem on lavastaja töö näitlejatega, mille tulemusel valmivad rollid ning pannakse paika tegelaste suhted. See toimub proovide käigus. Rollidega töötamist, kus lavastaja näitlejat suunab ja näitlejate poolt pakutu seast valikuid teeb, nimetatakse sisemiseks reziiks. Selleks on vajalikud hea inimesetundmine ja psühholoogiline vaist, et näitlejaid abistada ja luua õhkkond, kus julgetaks katsetada ja otsida. 26.Mis on misanstseen? Misanstseen - näitlejate paigutus ja liikumine laval etenduse üksikutes stseenis. Liikumine tähendab teatris nii näitleja/tegelase liikumist ruumis kui ka distantsi tegelase ning tegelase ja vaatajate vahel siin võibki kasutada mõistet misanstseen. 27.Mis on lavamaailm, millistest komponentidest see koosneb? Lavamaailm loovad lava- ja helikujundus, valgustus ja esemed, samuti kõigi komponentide koosmõjust sündiv atmosfäär ehk lavastuse eripärane õhustik.
Mis on lavastaja ülesanded teatris? · töö tekstiga- valib, töötleb ja/või koostab teksti, millega ta töötama hakkab. · Töö näitlejatega, mille tulemusel valmivad rollid ja pannakse paika tegelaste suhted · eri komponentide kokkupanek hoolitseb selle eest, et lavastuse erinevad osad moodustaks terviku 35. Millal ja kuidas tekkis lavastajateater? 19. ja 20. sajandi vahetusel 36. Mis on misanstseen? Misanstseen on näitlejate paiknemine ja liikumisjoonis laval 37. Mis on stsenograafia? Millised on lavakujunduse funktsioonid teatris? Stsenograafia ehk lavakujundus. Ülesanded: · luua lavastuse füüsiline keskkond ja visuaalne ilme · viidata tegevuse ajale ja kohale · luua näitlejale laval liikumise võimalused 38. Mis on väline, mis sisemine rezii? · Väline rezii lavastaja aja- ja ruumisuhete vormimine nt
Kõige olulisem on lavastaja töö näitlejatega, mille tulemusel valmivad rollid ning pannakse paika tegelaste suhted. See toimub proovide käigus. Rollidega töötamist, kus lavastaja näitlejat suunab ja näitlejate poolt pakutu seast valikuid teeb, nimetatakse sisemiseks reziiks. Selleks on vajalikud hea inimesetundmine ja psühholoogiline vaist, et näitlejaid abistada ja luua õhkkond, kus julgetaks katsetada ja otsida. 26.Mis on misanstseen? Misanstseen - näitlejate paigutus ja liikumine laval etenduse üksikutes stseenis. Liikumine tähendab teatris nii näitleja/tegelase liikumist ruumis kui ka distantsi tegelase ning tegelase ja vaatajate vahel siin võibki kasutada mõistet misanstseen. 27.Mis on lavamaailm, millistest komponentidest see koosneb? Lavamaailm loovad lava- ja helikujundus, valgustus ja esemed, samuti kõigi komponentide koosmõjust sündiv atmosfäär ehk lavastuse eripärane õhustik.
ressurss elimineerima marsruut renessanss fokuseerima distsipliin balansseerima luminestsens forsseerima pulseerima pulss transtsendentaalne annulleerima kurseerima kurss stsenarist paralleelne grimeerima grimm stseen intelligentne emigrant immigrant misanstseen millennium stjuardess stjuuard sentents immuunne adressaat aadress potentsiaalne koordinaadid magistrantuur koordineerima kompetentne konstateerima arreteerima demonstreerima popurrii perroon
näitlemisele (alateadvus), realism (usutavus). · Maagiline "kui", läbiv tegevus, pealisülesanne jt · Vaataja kui kaasaelaja (emotsioon, uskumine) · Bertolt Brecht (1898-1956). Võõritusefekt. Näitleja ei ole, vaid mängib. Vaataja kui kaasamõtleja (kriitiline) · Jerzy Grotowski (1933-1999). Blokkide eemaldamine tõelise mina (arhetüüp, universaalne) esiletoomiseks. Totaalne akt. Vaataja kui tunnistaja. 36. Mis on misanstseen? Misanstseen näitlejate paiknemine (ja liikumine) laval üksikus stseenis 37. Mis on stsenograafia? Millised on lavakujunduse funktsioonid teatris? Stsenograafia e lavakunst on lavastuse ruumi loomine dekoratsioonide, valgustuse jms abil. Ülesanded: 1) luua lavastuse füüsiline keskkond ja visuaalne ilme 2) viidata tegevuse ajale ja kohale 3) luua näitlejale laval liikumise võimalused · Realistlik või tinglik (abstraktne)
hargneb sündmustik. Võib olla frontaallava, areenlava, keskkonnateater. Ruumi iseloomustab rida tunnuseid, mida saab esitada järgmiste opositsioonidena. · Horisontaalsus - vertikaalsus. Vertikaal (tõstukite, treppide, lavapõranda kohale ehitatud mängupindade jms. näol) on selles paaris markeeritud tunnus. Liikumised vertikaalteljel köidavad tähelepanu. · Sügavus - lamedus. See puudutab ees- ja tagalava kasutamist. Frontaalne misanstseen, tagalava sulgemine eesriide või dekoratsiooniga loob ühemõõtmelisuse mulje, liikumised lavasügavusse avardavad mänguruumi märgatavalt. · Suletus - avatus. See puudutab lavaruumi suhet saaliga ("neljanda seina" lõhkumine avab ruumi saali suunas) ja lavataguse ruumiga. · Tühi - täidetud. Esemete ja kujunduselementide hulk mõjutab ruumimuljet. Asju täistuubitud ruum mõjub väiksemana kui lakooniliselt kujundatud lava. Asjad laval
MÕISTED: Theatron vaatemängu koht, vaatamise viis Etenduskunstid laiem valdkond kui teater, hõlmab tantsu, tsirkust, muusikat, tegevuskunsti etenduslikke kunstiliike Näitekunst teatri ja näitlemise sünonüüm Teater a) kindlat tüüpi hoone, mis jaguneb lavaks ja saaliks need on kokkuleppelised etendajate ja vaatajate alad b) teatud tüüpi käitumine: teatraalsed igapäevasituatsioonid, rollide võtmine, stsenaariumi järgimine jne. Sotsiaalsed ja kultuurilised normid teatris, mis reguleerivad teatritöötajate ja publiku käitumist. c) kunstiliik d) institutsioon, mille tegevust reguleerib etendusasutuse seadus. Näidend draamavormis kirjanduslik tekst, teatris esitamiseks mõeldud dialoogiline tekst. Lavastus kirjaniku, lavastaja, näitlejate, kunstnike, heliloojate jt koostöös loodud teos, mida esitatakse reaalses teatriruumis. Virtuaalne kunstiteos, mis realiseerub etendustes. Lavastus on invariant, kõigi toimuvate etenduste ü...
- igal fraasil on liikumismotiivid, mis koosnevad mitmetest liikumistest - motiivid sisaldavad rakukesi (sells) -2 või 3 elementi liikumises, mis alati eksisteerivad koos - üksikud elemendid töös on identifitseeritavad. Need elemendid on vormi väikseimad osad: käe zhest, raskusülekanne, fookus, rõhklöök, käteplaks jne. Sama hierarhia eksisteerib ka draamas, jaotudes näiteks järgmiselt: etendustervik vaatus stseen misanstseen sõnad zhestid. SEAMLESS kaasaegses koreograafias on iga selle hierarhia osa küsimuse all! Tantsud ei pruugi koosneda osadest, vaid on jätkuvad (countineous). Kui nad on osadeks jaotatud, siis igal osal võib olla erinev pikkus, fraasid on samuti erineva kestvusega, koosnedes ükskõik kui paljudest või vähestest "rakkudest"; puuduvad selged motiivid lihtsalt elemendid on kokku pandud. STRINGS Tihti on tantsuelemendid kokku pandud nagu KAELAKEE algavad kuskilt ja
Üldine Teatriajalugu II I Perioodi, riigi või kunstivoolu iseloomustus (eksamil mõne perioodi, riigi, voolu võrdlus; pöörata tähelepanu ka ajaloolistele ja ühiskondlikele taustadele teatri arengus) 1) Lavastajateatri teke Uusaja euroopa teater ei tundnud autori institutsiooni. Teatris oli ainuvaldajaks alati konservatiivne ja traditsioone hoidev näitlejaskond. Uuendusi võeti vastu äärmise vastumeelsusega. Nii Inglismaal kui ka Hispaanias asus näitlejate tsunft ja tema järel ka vaataja nende dramaturgide poolele, kes tagasid etenduse traditsioonilise vormi säilimise. Prantsusmaal juurutati uus lavaline süsteem käsu korras (kardinal Richelieu). Klassitsism oli oma põhiolemuselt kirjanduslik, sest seab dramaturgi kõrgemale näitlejast, näidendi aga lavastusest. Üheks probleemiks muutus vaataja istumine laval see kärpis näitlejate mänguruumi. Kuna tegu oli õukonnateatriga (klassitsism), siis tundus to...
A abstraktsionism 20. sajandi alguses tekkinud kunstivool, mis jaguneb geomeetriliseks ja ekspressiivseks abstraktsionismiks. Esimesel juhul moodustub pilt geomeetrilistest kujunditest, teisel juhul kasutab kunstnik oma tunnete väljendamiseks värvilaikude vaba paigutust. Näiteks Piet Mondriani (18721944) või Vassili Kandinsky (18661944) looming. absurdikunst kunstimeetod, mis sündis vastusena Teise maailmasõja õudustele. Selle suuna esindajad väljendasid oma teostes katastroofi üle elanud inimese tundeid ja mõtteid. Absurditeoste tegelased on kaotanud isiksusele omased jooned. Nende tegevusel puudub eesmärk ja elul väljavaade, nad on vaid olendid, kes elavad antud hetkes kellegi armust. Absurdikirjanikena on saanud tuntuks näiteks iirlane Samuel Beckett (1906) ja rumeenlane Eugéne Ionesco (1912), eesti kirjanikest on absurdi Mati Undi (1944) loomingus. Achilleus kuningas Peleuse ja merenümf Thetise poeg. Achilleuse ema kastis ...