kogumiskohtade asukohad; 4) andmed kogutud pakendijäätmete taaskasutamise kohta, sealhulgas pakendijäätmeid taaskasutava ettevõtja andmed ja temaga sõlmitud lepingud. 14. Milliseid valdkondi kajastab pakendile kantud märgistus? 15. Milline teave esitatakse pakendit iseloomustavas märgistuses? 16. Loetleda pakendimaterjalide liigid Pakendimaterjalide liigid: · Klaas müügipakend · Keraamika · Plastik · Metall · Paber ja kartong (kaasa arvatud mitmekihiline kartong) · Muud materjalid, mida ei ole võimalik liigitada eespool loetletud rühmadesse Pakendi liigi võib määrata pakendatava toote iseloom: meditsiinilised pakendid, kemikaalide pakendid, toiduainete pakendid, ravimipakendid jne. 17. Milliseid nõudeid esitataks pakendimaterjalidele? Mehhaaniline vastupidavus materjal ei tohi muutuda mehhaaniliste mõjutuste käigus, kasutuse käigus
käsikirjas või trükitud tööd. Kaasajal on muutunud raamatutootmise tehnoloogia ja muutumas on ka raamatu definitsioon, sest raamatuid salvestatakse helilindile ja kompaktplaatidele ning valmistatakse kas e- raamatuid. J. Barenbaum: Raamat on manuskript või trükis, mis on realiseeritud mingis võimalikus märgisüsteemis (ideograafiline, häälikkiri, noodikiri, arvud), fikseeritud mistahes materjalile (kivi, savi, nahk, papüürus, siid, vahatahvel, pärgament, paber), täidab mitmesuguseid funktsioone (kommunikatiivset, informatiivset, ideoloogilist, arendavat, esteetilist, eetilist jne) ning on adresseeritud reaalsele või abstraktsele lugejale. Raamatu analüüs erinevatest aspektidest: · etümoloogiline aspekt sõna päritolu (book, livre/libro, buch, raamat, kirja (täh. märki) jne. · vormide muutused o Käsikirjalised raamatud kirjutati käsitsi
pealtvaatajat. (Kõiv, M. 1994) “GILGAMEŠ” – Gilgameš (sumeri Bilgames) oli Sumeri poolmüütiline valitseja, kes on Gilgameši eepose nimikangelane. Gilgameši eepos pandi kirja Babüloonia riigis ja akkadi keeles, mistõttu kangelase akkadikeelne nimekuju on sumerikeelsest tunduvalt enam levinud. Gilgameši elust on teada vähe, kuid Sumeri kuningate loendi järgi oli ta Uruki linna valitseja, Lugalbanda poeg, kes sattus vastuollu Kiši valitseja Akkaga. Kuna Akka isa En-Mebaragesi oli kahtlemata ajalooline tegelane, kes valitses 27. sajandil eKr, on suhteliselt tõenäoline, et ka Gilgameš ja Akka olid reaalsed ajaloolised isikud. Nendevaheline konflikt on esitatud küllaltki realistlikus lühieeposes "Gilgameš ja Akka", kus Gilgameš oma linna Kiši võimu alt vabastab. Hiljem kujunes Gilgamešist sumerite ja babüloonlaste müütiline kangelane, kelle seiklustest räägitakse mitmes eeposes ja müüdis.
15. saj) Fragmentaarsus (vahendajad, ümberkirjutus) Juhuslikkus (käsikirjaliste ümberkirjutuste väike arv, õnnetused) Kaanonid (= eksklusiivne, klassika, ka koolikaanon) Suulise kultuuri oluline osa (kiri kirjandus) 5. Miks oli kirjandusloo jaoks oluline üleminek papüüruselt pärgamendile? Pärgamenti valmistati töödeldud loomanahast, vaigust ja vetikatest. Ligi 1500 aastat tagasi hakati pärgamenti köitma ja kaantega katma. Pärgamendi eeliseks papüüruse ees oli tema suurem vastupidavus ja painduvus, sile pind ja heledam värvus. Lisaks oli võimalik kirjutada lehe mõlemale poole ja teksti sai maha kraapida. Värsket kirja sai pärgamendilt koguni kustutada, vana kirja sai ainult pimsskiviga maha hõõruda. Pärgamendist tehti luksusväljaandeid, lihtväljaanded kirjutati papüürusele. 6. Mis on Kreeta (minoiline) kultuur ja Mükeene kultuur? Kreeta - minoiline kultuur. Umbes 2200-1600 ekr
kui saavad peksa." Paljudest poistest ei saanud kirjutajaid ja nad jätkasid isade tööd puuseppadena või põllumeestena. Tüdrukud koolis ei käinud. Neile õpetasid emad majapidamistöid, muusikat ja tantsimist. Suurem osa egiptlasi oli aga siiski kirjaoskamatu. 10 Kirjutati kivile, puule, põletatud savitahvlitele, nahale ja papüürusele. Papüürus on Egiptusele niisama loomulik nagu savitahvlid Mesopotaamia rahavale. Papüürus meenutab tihedat kollakat paberit, mida valmistati papüürustaime varre säsi ribadest. Osad oma tekstidest raiusid egiptlased kivisse. Sealsed raidkirjad räägivad enamasti vaaraode kuulsusrikastest tegudest. Vähemtähtsaid tekste kirjutati papüürusele. Papüürusele kirjutati musta tindiga, punase tindiga märgiti ainult suured algustähed ja taandread. Sageli kaunistati need ka pildikestega. Käsikirju hoiti tavaliselt rullis. Lahtirullituna võisid need olla mitme meetri pikkused.
Kuningavõim Jumalalt, kuid kuningas oli jumalate esindaja oma rahva ees. Territoorium oli jaotatud suurmaavaldusteks, millel olid omad maksud ja sõjaväekohustus. Linnade igapäevaelu korraldas jõukatest kodanikest koosnev nõukogu. Mesopotaamia ümarplastiline skulptuur ja reljeefikunst: Kujutava kunsti peamiseks eesmärgiks oli kaunistada arhitektuuri. Reljeefidel ja steelidel kujutati võitlusstseene ning sündmusi Gilgamesi eeposest, veeupututusest ja teistest müütidest. Valitseja , keda peeti jumalate sugulaseks , pidi olema palju suurem ja võimsam kui ta alamad, et tekitada hirmu ja aukartust. Reljeefid kaunistasid paleede seinu. Loodi ka ümarplastilisi skulptuuriteoseid savist voolitud või kivist raiutud kujusid. Mõisted: Sumerid Mesopotaamias 4. aastatuhande lõpus, 3. aastatuhandel eKr elanud rahvas, kes leiutasid
1 VICTOR HUGO_JUMALAEMA KIRIK PARIISIS ROMAAN Tõlkinud Johannes Semper KIRJASTUS ,,EESTI RAAMAT" TALLINN 1971 T (Prantsuse) H82 Originaali tiitel: Victor Hugo Notre-Dame de Paris Paris, Nelson, i. a. Kunstiliselt kujundanud Jüri Palm Mõni aasta tagasi leidis selle raamatu autor Jumalaema kirikus käies või õigemini seal uurivalt otsides ühe torni hämarast kurust seina sisse kraabitud sõna . ' ANAT KH Need vanadusest tuhmunud, üsna sügavale kivisse kraabitud suured kreeka tähed, mis oma vormi ja asendi poolest meenutasid kuidagi gooti kirja, viidates sellele, et neid võis sinna kirjutanud olla mõne keskaja inimese käsi, kõigepealt aga neisse kätketud sünge ja saatuslik mõte, jätsid autorisse sügava mulje. Ta küsis eneselt ja katsus mõista, milline vaevatud hing see pidi küll olema, kes siit maailmast ei tahtnud lahkuda ilma seda kuriteo või õnnetuse märki vana kiriku seinale jätmata. Hiljem on seda seina (ei mäleta küll täpselt, millist just) üle värvitud