„ Faust “ I osa
I osa alguses kohtame Fausti tema gooti stiilis kabineti vaikuses.
Meie ees on teadusjünger, kes pärast kauaaegset askeetlikku
endasalgamist peab mõrult tõdema – inimesele pile midgai teada
antud. Neid pettumis mõtteid väljendab ta oma kuulsas monoloogis.
Monoloogis väljenduv ahastus haihtub, Faust elab üke seesmise
kirgastumise ja tunnistab oma vaimusugulust sellega, kes kuulutab.
Fausti otsimis rahutus selgineb veelgi teise teadlasetüübi – Wagneri – najal, kes tuimas rahulolus sulgub oma kabinetti nagu tigu karpi .
Taas kisub faust kõhklustesse. Teda vapustab maailma kurjus, mis
pesitseb inimestes. Meeleheites ulatub käsi mürgipeekri järele,
ent peatub oamti – meenuvad elu kaunidus ja inimväärtused. Olla
või mitte olle, - see küsimus on ka Goethe kangelase kellele. Mis
on õieti olemise algus? Olemise algus on tegu! – selle tõega
läheb Faust uude ellu, saatjaks Mefistofeles . Viimane pärib cerega
kinnitatud lepingu põhjal õpetlase hinge, kui see tunnistab end
· Traagiline konflikt · Kurbmäng 2.) Põhiteemad: · Teha kõik, et saada mida sa tahad, hiljem armastuse nimel 3.) Konflikt: · Kas pahelisus suudab hukutada õilsuse Mefisto kavatseb fausti meelitada meelelise iha lõksu, kuid faustis tärkab tõeline tunne Margarete vastu 4.) Oluline stseen: · Fausti ja Margarete armastus mefisto plaan kukub läbi osaliselt 5.) Tegelased: · Faust: Arst, oli depressioonis.Faust on rahutu. Kuid alati jäi ta oma põhimõtetele kindlaks ja ei kaldunud teelt kõrvale. Tema kaudu on väljendanud autor ka humanismi ideid soovis parandada inimeste olukorda selles maailmas. · Mefisto: kuri deemon, on tegelane, kes ei pea just eriti inimestest lugu ja keda loomadest eraldab vaid mõistus. Samuti ei ilmuta ta erilist austust ka Jumala
et see teos võib viia ka teiste suitsiidikatsetejateni, kes hakkavad ennast samastama romaani peategelasega. J.W.Goethe. "Faust" I osa 1. Kirjuta sidus 7-lauseline üldistus teose põhisündmustest ja olemusest. Teos räägib teadlasest, kes on hea ja siiras, ning kes ei talu maailma pahedust ja halba. Ta on edukas ja tal on palju õpilasi, kuid ta tunneb, et ta pole maailma jaoks midagi head teinud. Peale Jumala ja Saatana kihlvedu Faust viia halvale teele õnnestubki Saatanal meelitada Faust kurikavalale lepingule alla kirjutama. Faust avastab täiesti uue maailma, ta armub ja lõpuks õnnestub tal ka oma armastatu süda võita, seda muidugi Mefistofelese abiga. Paraku pidi nii tema kui ka tema armastatu Margaret nende õnne nimel maksma. Lõpuks satub Margaret vanglasse ja läheb hulluks, et ei tunne enam isegi Fausti ära. Peale Margareti surma suudavad inglid ta päästa ja viivad ta taevasse. 2.Sõnasta korrektselt sisutiheda väitlausena romaani a) põhiprobleem
J. W. Goethe ,,Faust" 1. Pühendus, eelmäng teatris, proloog taevas, Faust ja Mefisto, Faust ja Margarete. 2. Faust otsis meeleheitlikult kõiksuse sisimat olemust, kuid oli masenduses kuna tajus oma mõistuse inimlikku piiratust. Ta teadis väga palju, kuid sellest ei piisanud temale. Ta tundis, et ei tea veel midagi, mis suudaks näidata inimsoole teed parema suunas. Tal oli taltsutamatu uudishimu ja kustutamatu teadmisjanu. 3. Faust juurdles probleemide üle sügavuti, Wagner oli rahul iga saavutusega. Faust oli saavutanud oma elus kõik, mida saavutada andis, kuid ta ei suutnud siiski leida hingerahu. Ta õppis erinevaid teadusi, ise ei teadnudki mida elult tahta. Wagneril olid see-eest eesmärgid paika pandud, ta tahtis saada samasuguseks teadlaseks nagu Faust. Wagner vaatas kõigele ratsionaalse inimese pilguga. Kui puudel neil järel hakkas käima, arvas Faust et too teeb nõiaringe, juureldes selle üle
saatana arhetüüp, don Juani arhetüüp Margarete vallutamisel, lepingu motiiv, olemise probleemid (Hamlet), kingituse arhetüüp, viited teistele tekstidele nagu nt ,,Dekameron", piibel, ,,Don Juan", ,,Jumalik komöödia" 53. Levinuim rändarhetüüp on hea ja kurja vaheline võitlus 54. Vargamäe Andrese ja Fausti sarnasus: Fausti selja taga Issand, Andrese suhe piiblisse tõsine ja püha. Faust ja Mefistofeles vastandid, Andres ja Oru Pearu vastandid. Surmastseenide sarnasus näitab Tammsaare kavatsuslikku sarnasusetaotlust Goethe teosega.
Kõik kommentaarid