Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Barokk - kunsti- ja muusikastiil (4)

5 VÄGA HEA
Punktid

Lõik failist

Barokk
kunsti- ja muusikastiil
portugali keeles:
ebakorrapärane, lopergune pärl
16 sajandi lõpp.18. sajandi I pool
Muusikas tähtis inimlik, maine aspekt, õpetus inimese tundeseisundist
Afektiõpetus
"Helide
eesmärk on rõõmu
valmistada ning kutsuda
meis esile erinevaid tundeliigutusi." Renè Descartes
Rubens
Riik, see olen mina!
Ludvig XIV
Uued zanrid
ooper
orkestrimuusika Barokk instrumentaalmuusika
vokaalmuusika
Barokk
Barokk
"OH" või laskuv
noot tähendas ohet
Teatraalne Kiriklik
Kammerstiil
stiil Sooloaariad;duetid;
stiil
Varane ooper Teosed soolopillidele polüfooniline
Väikestele kirjaviis
orkestritele
OOPER
BAROKKOOPER
RENESSANSSI ÕUKONNAETENDUSED
Müsteerium
KESKAJA LITURGILINE DRAAMA
ANTIIK-KREEKA TRAGÖÖDIA
Opera seria
Bel canto ­ ilus laul Tõsise sisuga
Intermeedium
Opera Buffa
Alessandro Scarlatti
Pier-Francesco Cavalli
(Monteverdi õpilane)
Eeskuju: Firenze toretsevad kostüümid, dekoratsioonid, lavatehnika
Milleks?:Ballide (10 päeva) sisustamiseks
Õukonnapidustuste ja koolielu- hariduse rikastamiseks
Steafano Della Bella (1658)
Cavalli ooperis "Hypermestra"
Tähtsamad esindajad.
Eeskujud Firenzes`t
· Claudio Monteverdi "Orpheus"
· Jacopo Peri "Euridike"
· Esimene libretist Ottavio Rinuccini
Kirikumuusikas
· Kirikus sai populraaseks kontsertmotett solistidele
(Lodovico Viadana)
· Kirikumuusika jõudis Veneetsias muusikamoe etteotsa
(Claudio Monteverdi), tundeline soolostiil tuleb
jumalateenistuse muusikasse
· Da capo aria (ABA)
· Retsitatiiv ­ kõnelähedane laul
· Kantaat aaria ja retsitatiivi vaheldumine väikese
ansambli saatel (Itaalias). Keerulise ülesehitusega
kirikumuusika Saksamaal
Orkester
Esitati Piibli
Valdavalt või
kirikus koraalitekstid
Kantaat
Solisti aaria
Ooperilaadne
(4)
retsitatiiv
1680 Johann Valentin Meder
kandis ette Tallinna
gümnaasiumi õpilastega oma
esimese ooperi "Kindlameelne Ooperilaadne
Argenia". Milliseid kantaate
esitati, pole teada.
koor
Libreto ladina
Või
Itaalia
Orkester
keeles
Keskne
Ulatuslik
tegelane
jutustaja kontsertteos
Oratoorium
Retsitatiiv solistid
Esitati ülikute Vaimuliku
paleedes sisuga
Ooperilaadne
Antonio Vivaldi 16781741
· Kirjutas:50 ooperit; üle 40 koori ja orkestriteose, 100
orkestriteost; ~500 orkestrisaatega erinevatele
soolopillidele kontserdid. Kuulsaim "Neli aastaaega"
· Ema soovil vaimulik "punane preester" ­ sunniti
loobuma
· Õpetas viiulimängu tütarlaste kloosterkoolis; korraldas
iga nädal kontserte ­ kuulsus levis üle Euroopa

Vasakule Paremale
Barokk - kunsti- ja muusikastiil #1 Barokk - kunsti- ja muusikastiil #2 Barokk - kunsti- ja muusikastiil #3 Barokk - kunsti- ja muusikastiil #4 Barokk - kunsti- ja muusikastiil #5 Barokk - kunsti- ja muusikastiil #6 Barokk - kunsti- ja muusikastiil #7 Barokk - kunsti- ja muusikastiil #8 Barokk - kunsti- ja muusikastiil #9 Barokk - kunsti- ja muusikastiil #10 Barokk - kunsti- ja muusikastiil #11 Barokk - kunsti- ja muusikastiil #12 Barokk - kunsti- ja muusikastiil #13 Barokk - kunsti- ja muusikastiil #14 Barokk - kunsti- ja muusikastiil #15 Barokk - kunsti- ja muusikastiil #16 Barokk - kunsti- ja muusikastiil #17 Barokk - kunsti- ja muusikastiil #18 Barokk - kunsti- ja muusikastiil #19 Barokk - kunsti- ja muusikastiil #20 Barokk - kunsti- ja muusikastiil #21 Barokk - kunsti- ja muusikastiil #22
Punktid 5 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 5 punkti.
Leheküljed ~ 22 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2009-01-13 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 131 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 4 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor djbluesky Õppematerjali autor
barokk

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
6
docx

Baroki muusika

See on mitmehäälne toes, milles hääled astuvad sisse üksteise järel iseseisvatena kindlate reeglite järgi. Nimetus tuleneb itaaliakeelsest sõnast fuga ­ põgenemine (hääled justkui ajaksid üksteist taga). Tavaliselt eelnes fuugale sissejuhatava osana prelüüd, toccata või fantaasia. Fuugasid leidub enim barokiajastu klaviiri- ja oreli-, aga ka koorimuusikas. Suurima meisterlikkuse saavutas fuuga G. Fr. Händeli ja J. S. Bachi loomingus. Itaalia barokk Vokaalmuusika Kirikumuusika ­ monoodiline stiil sobis kirikumuusikasse hästi. Monteverdi kuulsas kogumikus ,,Maarja vesper" (õhtujumalateenistus) leidub nii vanas (polüfoonilises) kui ka uudses (monoodilises) stiilis teoseid. Kõige moodsamas stiilis on selles vaimulikud kontsertaariad soolohäältele ja basso continuole, milles on kasutatud rikkalikult helisümboolikat (nt. ,,Duo Seraphim"; seerav ­ ülemingel) Kammerlaul · Sooloaaria ja duett basso continuo saatel

Muusikaajalugu
thumbnail
2
docx

Barokiajastu muusika

Kasutatakse pilastreid, kirikutel ümarkupleid, karniise, sambaid, voluuti. Tähtis sümmeetria, fassaad. Tähtis oli väline hiilgus. Nt. Peetri kirik/väljak,Versailles, Blois` loss, Sancta Maria Della Compostela. 6)Maalikuntsis väljendati taltsutamatuid kirgi, maaliti allegoorilisi, mütoloogilisi, usulisi pannoosid. Nt. "Öine vahtkond"(R), "Õuedaamid"(D.V), "Leucippuse tütarde röövimine"(P.P.R). 7)Muusikaline barokk kujunes välja Itaalias. Heliloojad: Arcangelo Corelli, Vivaldi, Scarlatti. 8) Kontsert oli orkestrile mõeldud muusikazanr barokiajastul,eristati kolme tüüpi: mitme-kooriline kontsert, concerto grosso, soolokontsert. Tänapäeval muusikateoste ettekandmine. 9)Barokiajastul levinud muusikastiilid: ooper, kantaat, oratoorium, passioon, sonaat. 10)Generaalbass- e. basso continuo (it. k - katkematu bass) ehk nummerdatud bass on

Muusikaajalugu
thumbnail
10
doc

BAROKKMUUSIKA ÜLDISELOOMUSTUS

BAROKKMUUSIKA ÜLDISELOOMUSTUS 1) Baroki mõiste (barrocco - port. k “lopergune pärl”), üldiseloomustus, võrdlus renessansiga (ka kunst, arhitektuur jne.) lk. 86 + ajastuste tabel. Ebakorrapärane, kummaline, tavatu. Väliselt toretsev ja elu nautiv. Algselt oli mõistel halvustav tähendus. Kõige selgemalt väljendus barokk arhitektuuris. Heliteos pidi olema algusest lõpuni ühes emotsionaalses seisundis. Eesmärk oli publik nutma ajada. Barokiajastu muusika oli õukonnakesksem.Suund polüfoonialt homofooniale. 2) Kolm barokkajastul levinud muusikastiili Muusikaline barokkstiil pärineb poliitiliselt killustatud Ülem-Itaaliast, mis mõjutas muusikamoodi suures osas Lääne-Euroopast.  Vana ehk kiriklik stiil jätkas Rooma koolkonna polüfoonilist kirjastiili, kuid vabamal kujul

Muusikaajalugu
thumbnail
6
doc

Barokkmuusika

Kordamisküsimused baroki tööks BAROKKMUUSIKA ÜLDISELOOMUSTUS 1) Baroki mõiste (barrocco - port. k "lopergune pärl"), üldiseloomustus, võrdlus renessansiga (ka kunst, arhitektuur jne.) lk. 86 + ajastuste tabel Barokiks nimetatakse kummalise ja teatraalse väljenduslaadiga ajajärku Euroopa kultuuris aastatel 1600-1750. See oli väliselt toretsev ja elu nautiv. Renessansiajastu kunst ja muusika otsisid harmooniat ja tasakaalu, barokiajastu tõi selle asemele aga pingestatud dünaamika, efektse teatraalsuse ning sageli äärmusliku tundelisuse. (Tunded & kirg) 2) Kolme barokkajastul levinud muusikastiili Muusikaline barokkstiil pärineb poliitiliselt killustatud Ülem-Itaaliast, mis mõjutas muusikamoodi suures osas Lääne-Euroopast. · vana ehk kiriklik stiil jätkas Rooma koolkonna polüfoonilist kirjastiili, kuid vabamal kujul · kammerstiil hõlmas sooloaariaid ja duette, teoseid soolopillidele ja väiksematele

Muusika ajalugu
thumbnail
6
doc

Muusikaajalugu 11. klass

MUUSIKAAJALUGU 11. KLASS BAROKK Barokk kunsti ja muusikastiilina tekkis 16.18. sajandil. Sõna barrocco on pärit portugali keelest, kus ta tähendab ebakorrapärast pärlit. 18. sajandi keskel sai sõnast pilkenimi, mis väljendas järgmisi hinnanguid: ebaloomulik, kummaline, ekstsentriline, liialdav jne Muusikastiili nimetusena võeti sõna barokk kasutusele 19. sajandil. Muusikalist barokki on kõige lihtsam piiritleda aastatega 16001750. Täpsemalt saab barokkmuusikat jaotada kolmeks perioodiks: · varane periood 15801630 · keskmine periood 16301680 · hiline periood 16801740 Ühtset barokkstiili muusikas pole, erinevatel maadel olid erinevad stiilid. Barokkmuusika oli õukonnakeskne ­ õukond tellis muusika, organiseeris kuulamise, ja tasustas muusikuid. Muusika muutus koos musitseerimise

Muusikaajalugu
thumbnail
5
docx

Barokk kirjandus

1. Barokk (16 saj lõpp ­ 1750 a) 1.1. Ajastu ja helikeele üldiseloomustus, võrdlus renessanssiga Väikestest detailidest moodustatakse suurejooneline tervik. On kontsertstiili ja generaalbassi ajastu. · 1580-1630 ­ varane periood, uute väljendusvahendite ja vormide tekkimine · 1630-1680 ­ keskmine periood, piirkonniti erinevate stiilide väljakujunemine · 1680-1750 ­ hiline periood, ajastu zanride kõrgaeg. Muus.line barokkstiil pärit Itaaliast: olulisemad tõuked on andnud Veneetsia koolkond ja Firenze Camerata. Pole enam sellist stiiliühtsust nagu renessanssis: · vana e kiriklik stiil, jätkas pisut vabamal kujul Rooma koolkonna polüfoonilist kirjaviisi · kammerstiil, hõlmas sooloaariaid ja duette, teoseid soolopillidele ja väikestele pilliansamblitele · teatraalne stiil, iseloomulik rõhutatult tundeline, kirglik väljenduslaad, mis kujunes vara

Eesti keel
thumbnail
6
doc

Barokk, OOPERI SÜND, ITAALIA OOPER

BAROKK Mõiste "barokk" tähistab kunsti ja muusikastiili 16. sajandi lõpust 18. sajandi keskpaigani. Sõna ise on pärit portugali keelest, kus barroco tähendab ebakorrapärast, lopergust pärlit. 18. sajandi keskel sai see sõna hääbuva kunstistiili pilkenimeks, millega seostusid halvustavad hinnangud: ebaloomulik, kummaline, liialdav jne. Muusikastiili nimetusena, milles pole enam hinnangut, on ta kasutusele võetud 19. saj. lõpul, 20. saj. algusel. Ajaliselt võib muusikalist barokki piiritleda aastatega 1600-1750. Stiilimurrang 1600. aasta paiku oli võrdlemisi järsk, lühikese perioodi jooksul valmisid uuele ajastule aluse pannud teosed: 1597-1600 loodi esimesed ooperid, 1600 esimene oratoorium. Barokiajastu lõppu on muusikaloos hoopis raskem määratleda. Ajastu kaks viimast suurmeistrit-J.S.Bach ja G.F.Händel lõpetasid oma tegevuse 1750 aasta paiku. Nende stiil polnud tollele ajale aga enam sugugi iseloomulik, sest uus, klas

Muusika
thumbnail
6
doc

Muusika teema: barokk, ooperi sünd

BAROKK Mõiste "barokk" tähistab kunsti ja muusikastiili 16. sajandi lõpust 18. sajandi keskpaigani. Sõna ise on pärit portugali keelest, kus barroco tähendab ebakorrapärast, lopergust pärlit. 18. sajandi keskel sai see sõna hääbuva kunstistiili pilkenimeks, millega seostusid halvustavad hinnangud: ebaloomulik, kummaline, liialdav jne. Muusikastiili nimetusena, milles pole enam hinnangut, on ta kasutusele võetud 19. saj. lõpul, 20. saj. algusel. Ajaliselt võib muusikalist barokki piiritleda aastatega 1600-1750. Stiilimurrang 1600. aasta paiku oli võrdlemisi järsk, lühikese perioodi jooksul valmisid uuele ajastule aluse pannud teosed: 1597-1600 loodi esimesed ooperid, 1600 esimene oratoorium. Barokiajastu lõppu on muusikaloos hoopis raskem määratleda. Ajastu kaks viimast suurmeistrit-J.S.Bach ja G.F.Händel lõpetasid oma tegevuse 1750 aasta paiku. Nende stiil polnud tollele ajale aga enam sugugi iseloomulik, sest uus, klas

Muusikaajalugu




Meedia

Kommentaarid (4)

djbluesky profiilipilt
djbluesky: palun palun :D ise tegin
19:16 14-09-2009
revilo1212 profiilipilt
revilo1212: lebo materjal
09:13 02-02-2010
aksu135 profiilipilt
aksu135: väga hea ;)
23:08 07-01-2010



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun