ÜLESEHITUS
uses crt; begin clrscr käsk või käsud readln;
end.
;- käsu lõpu
tunnus
:= omistamistehte
märk
'tekst' -
tekstikonstant
uses crt -
tuuakse käsutusele lisakäsud.
clrscr; - ekraani
puhastamine
käivitada Pascali translaator (programm, mis muudab meie kirjutatud Pascal-keelse programmi arvutile arusaadavaks): pc < programmi nimi > < väljundprogrammi nimi > N: pc pindala.pas pindala.out !!! Soovitav on panna väljund- ehk tööprogrammi nime laiendiks mingi kindel kolmetäheline kombinatsioon. Kasutada võib ka .EXE -laiendit nagu PC-del, kuid kinnitamata andmetel võib põhjustada probleeme (arvuti tõlgendab seda PC-failina!). Väljundprogrammi nime võib ka ära jätta - arvuti paneb väljundi nimeks a.out. EI SOOVITA, kuna nimi ei ütle midagi ja iga järgmine samasugune transleerimine kirjutab selle üle. Programminäide 1. program Tervitus; (* see asi siin on kommentaar - arvuti jätab sellised read *) (* vahele, aga inimene saab nii programmi sisse märkusi teha. *) var nimi : string; vanus, aasta : integer; begin write('Tere, mina olen Pascal. Mis Sinu nimi on? '); readln(nimi); write('Väga tore, ' , nimi , '. Aga kui vana Sa oled?'); readln(vanus);
...........................................................................................8 ESIMENE TEEMA: sissejuhatav sõnavõtt ehk 'milleks on vaja programmeerimist?'..........................................................................................10 Programmeerimise koht muude maailma asjade seas...............................10 Masinad ja nende juhtimine...................................................................10 Masin arvutamise jaoks - arvuti .............................................................10 Kaudne juhtimine ehk programmeerimine ............................................11 Arvutite rakendusala laienemine ...........................................................11 Programmeerimine tänapäeval..............................................................12 Programmeerimiskeelte üldine jaotus .......................................................13
..................................................................................................... 54 Jada järjestamine....................................................................................................................55 Minimaalseima väärtuse leidmine maatriksist.......................................................................55 Suurima summaga rea leidmine maatriksist.......................................................................... 55 VIITMUUTUJA. ARVUTI MÄLU PAINDLIK KASUTAMINE...........................................55 SISSEJUHATUS...................................................................................................................55 VIITMUUTUJA OLEMUS...................................................................................................56 VIITMUUTUJA KASUTAMINE.........................................................................................57 Viitmuutuja kasutamine keeles Pascal.................
TALLINNA TEHNIKAÜLIKOOL LAC-5700 OPERATSIOONISÜSTEEMID KODUTÖÖ NR.1 ARUANNE Õppejõud : prof. Vello Kukk Tudeng : Anneli Kaldamäe Martr. nr : 991476 Rühm : LAP E-mail : [email protected] TALLINN 2000 SISUKORD Ülesande tingimused..................................................................3 Programmi lähtekood.................................................................3 Programmi disaini kirjeldus.........................................................9 Katsed: 1. katse listing........................................................................10 2. katse listing........................................................................11 3. katse listing........................................................................12 4. katse listing.........................................
Auto_2 loe h algaeg = Timer muuda auto.X h auto.X > Fin.X ei aeg=Timer-algaeg paus pp kuva teade Kordused_1 Kordused 2 Iseseisvalt Vana tutav. Arvu ära arvamine Andmed: Koostada makro, mis y - arvuti arv, 1..100) võimalikult v x - kasutaja pakkumine, Programm abistab k k - katsete loendur katset, kas pakutud y = juhuarv (1 ..100) k=0 ... Lisada programmi pi lõpetada programmi Kasutaja võib katke
võimalikult väikese ka Programm abistab ka pakutud arv oli väikse Andmed: Lisada programmi pii y - arvuti arv, y = juhuarv (1 ..100) k=0 x - kasutaja pakkumine, programmi töö. k - katsete loendur Kasutaja võib katkes ... Paigutada lehele ming väiksem etteantud arv hüppamine, salto vm. k=k+1
X h auto.X > Fin.X ei aeg=Timer-algaeg paus pp kuva teade Tagasi Kordused_1 Kordused 2 Iseseisvalt Arva arv Vana tutav. Arvu ära arvamine Andmed: Koostada makro, mis y - arvuti arv, 1..100) võimalikult vä x - kasutaja pakkumine, Programm abistab k k - katsete loendur katset, kas pakutud a y = juhuarv (1 ..100) k=0 ... Lisada programmi pi lõpetada programmi Kasutaja võib katkes
lauses (a + b + c) / 2, 5 * (2 + b*2), 3.14159 * d*2 / 4 Nimega konstandid deklareeritakse Const-lause abil, mille struktuur on järgmine: Const nimi = väärtus Näiteks määrab järgnev lause kolm nimega konstanti Const pi = 3.14159, n = 100, viga = "Andmed ei sobi!" Konstandi nime võib käsutada erinevates avaldistes ja lausetes viitamiseks vastavale väärtusele pi * r ^ 2 * h, 2 * pi * r, MsgBox viga Muutujad esitatakse programmides nimede abil. Nimi tähistab kohta arvuti mälus (väli või pesa), mis eraldatakse muutuja väärtuste salvestamiseks ja säilitamiseks programmi täitmise ajal. Programmis Superi on käsutusel üheksa muutujat a, b, C, h, p, Sk, r, S ja V, programmis Mälumäng on kolm muutujat k, aasta ja teade ning funktsioonis NatS2 samuti kolm muutujat k, S ja a. VBA eraldab igale muutujale köha (välja) oma andmepiirkonnas, kuhu arvuti saab programmi täitmise ajal salvestada tema väärtusi
Kõik kommentaarid