Romantism
· 19. saj. 30.-ndatel aastatel saab Prantsusmaal alguse
uus kunstistiil
· Nimetus: "romantism" tuli kirjandusest üle kunsti.
· Täielik vastand klassitsismile- ratsionaalsele maailma-
käsitlusele.
· Romantism taotles loomingu ja isikuvabadust, seadis
esikohale kunstniku mõttelennu ja isikupärase
maailmanägemuse.
· Uus teema maalidel oli surm (õilis on surra)
· omane on kriitiline, arvustav suhtumine oma kaasaega;
huvi ajaloo, religiooni ja kaugete maade vastu
· ainestiku leidmine rahvaluulest, legendidest, saagadest jt
kirjandusteostest.
· Uus teema maalidel oli surm (õilis on surra)
Romantismi maalikunstnikud
Inglismaal - W. Blake
· oli inglise luuletaja, graafik ja maalija.
· Ta on loonud ekspessiivsed müstilisnägemuslikud
illustratsioonid oma luuleteostele, Dante "Jumalikule
komoodiale". Need on teostatud Blake'I enda leiutatud vase-
ja tsingilõike tehnikas ja hästi koloreeritud.
· Oli sügavalt usklik inimene, kes elas enda loodud
fantaasiamaailmas.
· tuntuim teos on "Muistsed ajad", mis illustreeris luuletust
"Euroopa, prohvetlik ettekuulutus".
· Kasutas oma loomingus liikumises pulseerivat rütmilist ja
rulluvat joont
· Tema varased tööd olid klassitsistlikus laadis, ja kuna ta oli
õppinud vasegraveerijaks, eelistas ta varjudeta kontuuri.
Muistsed ajad
W. Blake. Surmamaja
W. Blake. Visioon Jumalast
W. Blake. Tirian
W. Turner
· Tähtsaim inglise romantik, kõige aegade suurimaid
meremaalijaid
· Alustas akvarellidega, tehnikaga, mis oli 18. sajandi
Inglismaa populaarne. Voolavat maalilist värvikäsitlust
rakendas ta ka õlivärvidega töötades.
· Värvid on justkui visatud lõuendile ja pintslikõrval kasutas
ta sageli ka värvinuga. Selline tehnika sobis tormisemere
kujutamiseks.
· Tema hilisema perioodi teoseid nimetati ,,mõistatuslikeks
fantaasiamängudeks", põhinesid looduse
täpselvaatlemisel.
· viimase eluperioodi kestel maalitud töödes omandab
valgusekujutamine ekstaatilise kuju.
· Maalides kaovad igasugused piirjooned, valgus ja vari
esinevad neis mingis kosmilises võitluses teineteisega.
· Valguse muutlikkuse ja varjundirohkuse edasiandjana sai
temast impressionistide eelkäija. Impressionistid suhtusid
temasse austusega, kuigi mõningase mööndusega. Suurt
vastukaja on ta leidnud 20. sajandi lõpu abstraktses
maalikunstis.
W. Turner. Temeraire´i viimane sõit
W.Turner.
Matus merel
William Turner. Lumetorm
Prantsuse romantism.
T. Gericault
· Prantsuse romantismi esikteoseks on Gericault´ "Meduse´i
parv". Teose loomiseks andis kunstnikule tõuke 1816 a
Aafrika läänerannikul hukkunud laev "Medusa".
· Oma teostes rõhutab Gericault emotsionaalsust ja
dramatismi.
· Teoste ülesehituses kasutas valguse ja varju kontraste.
· Tema meelisaineteks olid hobused ja ratsanikud. ("Hobuste
võidusõit Epsomis"; "Lõvi ründab hobust")
· Esineb ka realistliku kujutluslaadi. Gericault tegeles ka
litograafiaga, kus käsitles zanriteemasid. Kogu elu kestel
inspireeris teda kannatava inimese saatus.
· Maalis sarja etüüde vaimuhaigetest.
T. Gericault. Meduse´i parv
T. Gericault. Ratsavõistlustel
E. Delacroix
· Jätkas Gericault´i algatatud suunda
· pani suurt rõhku maali väljendusvahendite
emotsionaalsusele.
· Tema teosed olid rahutud, maalilised ning täis tugevaid
tundeid.
· Oma tõelise laadi leidis Delacroix pärast viibimist Põhja-
Aafrikas. Seal nähtud värvikas elulaad, tugevad valguse-
varju kontrastid, võõrapärased näod ja rõivad kõik leidsid
tee ta loomingusse.
· Delacroix tegeles palju maali tehniliste probleemidega. Ta
nõudis, et maal oleks silmade peoks ja pakuks
· ema uuenduseks oli varje rõhuv punakas kuma, mis
ümbritseb keha piirjooni.
E. Delacroix. Dante ja Vergilius
põrgus
E. Delacroix. Alziiri naised
E. Delacroix.Lõvijaht Marokos.
C. Corot
· Peamiselt maalis maastikku
· Ta hülgas klassitsistliku kullissidesüsteemi ja antiiksed
motiivid, hakkas lähtuma elavast lähiümbruse loodusest
· Esialgu kasutas oma suurtes lüürilise meeloluga, sumeda ja
õrna koloriidiga maalides mõnikord mütoloogilist stafaazi
Camille Corot.
Farnese aedade vaade.
Camille Corot. Naine sinises,
Hispaania romantism. F. Goya
· vaesest taluperest, kuid tõusis soositud õukonnamaalijaks.
Ta oli niivõrd suur kunstnik, et võis endale isegid lubada
maalidel varjamatult esile tuua kuningliku perekonna
piiratust, rumalust ja inetust.
· Loominugus on samuti kohata romantilisi jooni.
· oli aga nii omapärane ning iseseisev, et ühegi stiiliga teda
päris lõplikult seostada ei saa.
· Ta alustas rokokoolike portreedega, hilisemates töödes
jõudis aga armutu tõetruuduse ja võimsate fantaasiapiltide
loomiseni.
Francisco Goya. Marquesa de
Pandejos´i portree
Francisco Goya. Carlos IV
perekond
Francisco Goya.Alasti maja
Saksamaa romantism C. D.
Friedrich.
· maastikupildid olid uuenduslikud nii sisult kui ka vormilt.
· Tihti valis ta äärmuslikke ja väga tundeküllaseid motiive.
· Ta eelistab lõpmatusse avatud maastikuvaateid.
Caspar David Friedrich. Rändaja
udumere kohal
C. D.Friedrich.
Kloostrikalmistu lumes.
C.D. Friedrich.
Tammesalu kloostrikirik
Skulptuur
· Skulptuuris pole romantismandnud eriti tähelepanuväärseid
teoseid. põhjus sama,mis ehituskunstiski.
· Plastika olenes rohkem kodanluse tellimustest ega sobinud
individuaalse protesti väljendamiseks nii hästi kui
maalikunst.
· Üleminek klassitsismilt polnud kuigi järsk. Temaatika
avardus ja muutus elulähedasemaks, kompostitsioon
dünaamilisemaks. Muidu aga jäi püsima idealiseeriv,
detaile vältiv ja sile laad.
F. Rude (1784 1855)
· Tähtsaim romantiline skulptor
· kuulsa "Marseljeesi"-grupi autor.
· Tema kuulsaim teos "sõttamineku laul"
· Hoogne ja tundeküllane kõrgreljeef Tähe võidukaarel
Pariisis
F. Rude. Sõttamineku laul
F. Rude. Napoleon
F. Rude. Fisheripoiss
Arhitektuur
· Arhitektuuris järgnesid klassitsismile historitism ja eklektika.
· Historitsism- mõne vana stiili jäljendamine, seetõttu esineb
historitsism mitmel kujul (neorenessanss, neogootika, neobarokk
jne.).
· Sageli lükati klassitsistlikesse ehitistesse varem esinenud stiilide
(eriti renessansi) elemente. Eeskujuks võeti ka gooti ehituskunsti.
Kõige väljapaistvam ja kaunim pseudogooti ehitis on
Parlamendihoone Londonis, mille autoriks on CHARLES BARRY .
· Hoone mahulisest otstarbest polnud keegi huvitatud. Peamine rõhk
asus fassaadide toredusel.
· 19. sajandi teisel poolel hakkas fassaadidest ajaloolisi stiile välja
tõrjuma eklektika-erinevate stiilielementide segamine ja
täiendamine originaalitsevate detailidega.
· Ehitustehniliselt hakati kasutama raudkonstruktsioone, esialgu küll
tööstusarhitektuuris või sildade ja jaamade ehitamisel. Varsti aga
selgus, et metallkonstruktsioonid ja raudbetoon võimaldavad
ehitada hooneid sajanditeks.
Alatskivi loss.
Kanuti gildi hoone
Nevski katedraal
Londoni parlamendihoone
Inglismaal
Pariisi ooperiteater.
Prantsusmaal
Kasutatud kirjandus
· http://et.wikipedia.org/wiki/Romantism
· http://www.tdl.ee/~anu/kunstiajalugu/romantism
· http://et.wikipedia.org/wiki/William_Blake
· http://www.miksike.ee/documents/main/referaa
ROMANTISM (XIX saj I pool) Koostaja: Mairi Kohanski 11. klass Johann Heinrich Füssli Romantism Sõna "romantism" päritolu viitab romantismi ühele tüüpilisele tunnusele - keskaja imetlusele. Võib öelda, et kui klassitsist kaldub olemasolevat maailma parimaks pidama, siis romantikule on see aeg ja koht, kus ta viibib, halvim võimalus. Romantikute arust on paigalseis ja stabiilsus masendav, igasugune muutus tähendab aga paranemist. Romantism väljendas kahtlust ja pettumust valgusajastu ideaalides. Romantikud rõhutasid just
1. Sissejuhatus Kujutavas kunstis on romantism suund, mis tekkis 19. sajandi algul ja kestis sama sajandi keskpaigani. Kunstis tugineb romantism samadele sotsiaalsetele ja esteetilistele alustele, millele teisteski kunstiliikides. Iseloomulik on ainestiku valimine ajaloost, legendidest, saagadest ja kirjandusteostest. Teoste tundeskaala ulatub hardusest heroilise paatoseni. Romantismis kui kunstivoolus on eredalt väljendatud kunstniku suhtumine kujutatavaisse nähtustesse, mis annab kunstiteostele erilise kõrgendatud emotsionaalse värvingu. Arhitektuuris on romantismiajastule iseloomulik minevikustiilide eklektiline taaskasutamine.
ROMANTISM Referaat Tallinn 2010 Kirjandus Kirjanduses on romantism suund, mida olid ette valmistanud 18. sajandi eelromantism ja osaliselt sentimentalism ning mille teooria kujunes 18. ja 19. sajandi vahetuse Saksamaal, mõneti Friedrich von Schellingi filosoofia mõjul. Romantism mängis tähtsat osa 19. sajandi Euroopa kirjanduses ja levis ka Ameerikasse. Talle oli iseloomulik esteetiliste kategooriate ja zanride segunemine, fragmentaarsus, grotesk ja iroonia. Klassitsismi rangeid reegleid purustades aitas ta ette valmistada realismi
enamasti ühekülgne, nähes ainult kapitalismi varjukülgi ja märkamata seda progressiivset, mida uue korra võit endaga kaasa tõi. Romantism otsis väljapääsu ühiskondlikest ning ajaloolistest vastuoludest ideaalide loomises, mis kujutasid endast minevikku vajunud keskaja apoloogiat. Olevikupõlgus võis põhjustada ka feodaalse reaktsiooni, näiteks restauratsiooni, pooldamist. Siit tuleneb ka see, et romantikud armastavad erakordseid olukordi ja fantastilisi kujusid. Ühtlasi väljendas romantism üldsuse laiade ringkondade protesti nii kodanliku kui ka feodaalse sotsiaalse korralduse süsteemi vastu, poliitilise reaktsiooni vastu. Kuigi romantismi esteetilised ideaalid olid sageli utoopilise iseloomuga, romantikute tegelaskujud tihti kahestunud, sisemiselt traagilised, väljendas see siiski mingisugust huvi rahvahulkade elu vastu ning oli suunatud tulevikku. Sõna "romantism" päritolu viitab romantismi ühele tüüpilisele tunnusele - keskaja imetlusele. Võib
Klassitsism Toretsev barokk ja mänglev rokokoo kaotasid oma tähtsuse koos absolutistliku kuningavõimu kukutamisega Prantsusmaal. Võimule tõusnud kodanluse meelelaad oli kainem ja asjalikum, selles suunas arenes ka kunst. Aastatel 1770 1830 Euroopa kunstis valitsenud stiili, mis püüdis jäljendada antiikkunsti, nimetatakse klassitsismiks. See on viimane stiil, mis haaras üheaegselt kõiki kunstiliike, rõhutades reeglipärasust ja tasakaalu, lihtsust ja selgust. Samu põhimõtteid, küll oma vahenditega, väljendavad klassitsismiaja kirjandus ja muusika. Klassitsistlik kunst oli oma sünnimaal Prantsusmaal seotud revolutsiooniga, kajastades ümberkorraldusi
1. http://eflynearthistory.blogspot.com/ 2. https://sites.google.com/tg.edu.ee/kunstiajalugu/avaleht?authuser=0 3. https://sites.google.com/tg.edu.ee/kunstiajalugu2/avaleht?authuser=0 Kontrolltöö kordamisküsimused. Klassitsism kuni sümbolism. 1. Uued kunstielu vormid, nende tekke põhjused. Kaks suunda kunstis. Lk.178. Tekkisid kunstinäitused ja nende tagasiside (kunstikriitika). Vähenes kunstitellijate osatähtsus, kasvas kunsti loomine ja näitamine anonüümsele publikule. Nende tekke põhjused on seisusliku ühiskonnakorralduse lõdvenemine, külakogukondade lagunemine ja linnastumise algus. Kaks suunda kunstis – valgustajate ideoloogia, korra ja harmoonia pooldajad -
romantikule esmatähtis üksikisiku sisetunne. Seetõttu on romantismil palju tunnuseid, kuid enamasti on ainult mõni nendest vajalik, et mõnda kunstiteost romantiliseks nimetada. Romantismi piir ja mõiste päritolu on samuti keerulised ja ebaselged. On mitmeid seletusi, mis üksteist täiendavad: keskaegne Lõuna-Euroopa sõna ,,romanss" romaanikeelsete rahvalaulude ja muinasjuttude kohta; huvi kasvamine keskaegse rahvaluule vastu; Saksamaal kirjanduslik ,,tormi ja tungi" liikumine jne. Romantism viitab keskaja imetlusele, Saksamaal ja Sotimaal otsitakse rahvuslikku identiteeti. Keskaja, aga ka teiste kaugete ajastute või eksootiliste maade imetluses väljendus aga ka rahulolematus kaasajaga. Saab öelda, et kui klassitsist peab olemasolevat maailma parimaks (õigeimaks), siis romantikule on see aeg ja koht, kus ta viibib, halvim võimalus. Romantis väljendas nii kahtlust kui ka pettumust valgustusajastu ideaalides. Vastupidiselt
käsitlusviis, ühtlane valgus, monotoonne koloriit, tõsine meeleolu. Kuulsamad on aga Davidi kaasaja teemadel maalid (David läks algul kaasa Prantsuse revolutsiooniga, hiljem sai tast Napoleoni pooldaja ja viimase ,,õuekunstnik"). ,,Tapetud Marat" iseloomulik suur lihtsus, sugestiivsus ,,Napoleoni kroonimine" maali mõõtmed 6,1 x 9,3 m. Sündmus toimus 1804 Pariisi Notre- Dame`i katedraalis. Maalitud 1805-1807(8). Romantism Inglismaal, Hispaanias ja Saksamaal (§ 30) 1) Täida lüngad! 1) Romantism väljendub eeskätt sellistes kunstiliikides nagu maalikunstis ja graafikas 2) Inglane William Blake mõtles välja isikliku põneva ..isikliku mütoloogia.. . 3) Lisaks kunstile tegeles Blake ka kirjandusliku. ja kujutava kunsti loominguga. 4) William Turner on kõigi aegade suurimaid mere maalijaid. 5) Impressionistide eelkäijaks võib Turnerit lugeda tänu valguse varjundite. ja valguse muutlikkuse edasiandmisele
Kõik kommentaarid