TALLINNA TEHNIKAÜLIKOOL
INFORMAATIKAINSTITUUT
OpenCMS
sisuhalduse süsteemi kvaliteedi analüüsi RETSENSIOON
Projekt õppeaines “ Tarkvara kvaliteet ja standardid ”
TALLINN 2016
......................................................................................28 9.2 Programmipõhiste testide koostamine............................................................................31 9.3 Testide tulemused............................................................................................................34 10. Kokkuvõte.........................................................................................................................36 9.1 Süsteemi hindamine, riskianalüüs ja vastuvõtmine........................................................36 9.2 Projektist saadud kogemuse analüüs...............................................................................36 9.3 Kasutatud kirjandus.........................................................................................................36 9.4 Testide kood...................................................................................................................
TALLINNA TEHNIKAÜLIKOOL INFOTEHNOLOOGIA TEADUSTKOND INFORMAATIKAINSTITUUT Puhkuste ja töölt eemalolekute haldamise rakenduse testimine Projekt õppeaines “Tarkvara kvaliteet ja standardid” Autorid: Martin Koidu
" (näiteks, süsteem peab võimaldama kauba tellimist). Ülaltoodud nimistus määravad funktsionaalsuse põhiliselt sobivuse ja õigsuse atribuudid. Mõnikord pannakse funktsionaalsete nõuete alla ka ülejäänud atribuudid funktsionaalsuse faktorist (koostalitlusvõime teiste süsteemidega; turvalisus; funktsionaalsuse vastavus normidele). Mittefunktsionaalsed nõuded vastavad küsimusele "Kuidas tarkvara peab vajalikke funktsioone täitma?". Näiteks, süsteemi vastuse aeg peab jääma etteantud piiridesse (tõhusus); süsteem peab teatud ajavahemike jooksul tõrgeteta töötama (töökindlus) jne. Otstarbekas on püstitada testitavad nõuded, muidu ei saa nende täidetust hinnata. Funktsionaalsuse (täpsemalt, sobivuse) korral on see enamasti nii. Mittefunktsionaalsete nõuete puhul on asi keerukam. Nõue võib olla testitav, kuid ebareaalne, ebamõistlik, ebapiisavalt spetsifitseeritud jne. Näide: "süsteemi vastuse aeg peab jääma alla 3 sekundi"
Tarkvara kvaliteedi kordamisküsimused 1. Pakkuge ise kvaliteedi mõiste, võrrelge ülal pakutud mõistega Kvaliteet on nii tootja või kaubamärgiga kaasas käiv omadus, kui ka suhe toote ja nõuete vahel. 2. Kas tarkvara kvaliteedi määratlus erineb teiste toodete kvaliteedi määratlusest? Miks? Ei erine, lihtsalt vaadatakse erinevaid aspekte. 3. Millal võib kvaliteedi määratluses piirduda vaid tootega? Vaid toote ja nõudmistega? Kui kvaliteet on mingi tootja või kaubamärgiga kaasas käiv omadus. 4. Kuidas suhtuda väitesse "Tarkvara kvaliteeti pole olemas, kogu aeg on kiirustamine ja pole aega ühte asja valmis saada, juba tuleb järgmine"? Millist kvaliteedi mõistet siin arvestatakse? Kas / millal on võimalik, et kvaliteeti pole? See oleneb keskkonnast, kus see toode asub. Mõeldud on ideaalse kvaliteedi mõistet.
............3 3 Sissejuhatus testimisse..............................................................................................4 4 Testimise koht arendusprotsessis.............................................................................5 5 Testimise liigid...........................................................................................................5 5.1 Liigitus tarkvara testitavate omaduste järgi..........................................................5 5.2 Liigitus süsteemi detailsuse järgi.........................................................................7 5.3 Liigitus testide läbiviija järgi................................................................................7 5.4 Liigitus testimise meetodi ja lähenemise järgi.....................................................7 5.5 Liigitus testimiseks kasutatavate andmete valiku meetodi järgi..........................8 5.6 Liigitus testitava objekti spetsiifika järgi.............................
organiseerida tarkvaraarendust Mis on tarkvara(toode) – arvutiprogrammid + nende dokumentatsioon Kvaliteetse tarkvara atribuudid: o Evib nõutud funktsionaalsust (teeb nii nagu vaja) o Hooldatav Tarkvara peab arenema, et vastata muutuvatele vajadustele o Usaldusväärne Tarkvara peab olema töökindel o Efektiivne Tarkvara ei tohi raisata süsteemi ressursse o Vastuvõetav Tarkvara peab olema aktsepteeritud kasutajate poolt, kelle jaoks on ta loodud. See tähendab, et tarkvara peab olema arusaadav, kasutatav ja ühilduv teiste süsteemidega Mis on tarkvaratehnika? o Tiimide poolt rakendatav distsipliin tootmaks kõrgekvaliteedilist, suuremastaabilist ja hinnaefektiivset tarkvara mis rahuldab
• Plaanipärane arendus aitab koordineerida arendustööd suurte süsteemide loomisel, kui süsteemi arendatakse erinevates kohtades. Modifitseeritud kose mudel: igast etappist saab minna ühele eelmistest etappidest ja sealt juba alla poole liikuda. Agiilne tarkvaraprotsess: planeerimine toimub sammude kaupa töö käigus. Iteratiivse mudeli kohaselt koosneb kogu protsess mitmest järjestikusest tsüklist (iteratsioonist), mis kõik sisaldavad • analüüsi, • disaini, • programmeerimist, • testimist kuid erinevates tsüklites on rõhk erinevatel sammudel. Eelised: • Klient saab anda tagasisidet kogu tarkvaraprotsessi jooksul; • Kliendi tagasisidet on odavam arvestada – peab vähem ümber tegema; • Klient saab hakata tarkvara varem kasutama. Puudused: • Tarkvaraprotsess ei ole läbipaistev ega lõpuni dokumenteeritud;
TARKVARATEHNIKA KORDAMISKÜSIMUSED 1. Mis on tarkvaratehnika? Software engineering ! “Engineers Australia” definitsioon: Tarkvaratehnika on tiimide poolt rakendatav distsipliin tootmaks kõrgekvaliteedilist, suuremastaabilist ja hinnaefektiivset tarkvara mis rahuldab kasutajate nõudmisi ja mida saab hooldada teatud ajaperioodi vältel. IEEE definitsioon: Tarkvaratehnika on süstemaatilise, distsiplineeritud ja mõõdetava lähehemisviisi rakendamine tarkvara arendamisele, käitamisele ja hooldamisele, see tähendab, inseneriteaduste rakendamine tarkvarale. Tarkvaraarendus on nõrgem termin, kus tingimata ei kasutata protsesse, tööriistu, standardeid, jne. Tarkvaraarendus on progemine + konfigursatsiooni haldus. Tarkvaratehnika ei ole ainult programmi kirjutamine, vaid teemad hõlmavad ka kvaliteeti, ajakavasid,
Kõik kommentaarid