INFOSÜSTEEMID Loeng1 Rahaliste IT vahendite kasutamine pole põhjendatud ettevõtte eesmärgil. ITIL CoBit 2002-2003 tekkis infosüst. metoodika. Kujunes välja tarkvarade kasutamis metoodika. 4 võimast ülemaailmset muutust ettevõtetes 1. Globaliseerumine ka majanduslik. Ebay,amazon,alibaba. Turg on globaliseerunud. Konkurents maailmaturul. Tekkisid globaal tarnimissüst.-d. 2. Tootmise automatiseerimine võimaldab kiiresti toota piiramatu arvu tooteid. Vaja spetsialiste. Tootmine on muutunud teadmistepõhiseks. Tootmine alguses ja hiljem on hinnapoolest sama. Arendus ja reklaam on tasutud ja poole aasta pärast toode poole odavam. Eluiga lühike. 3. Ettevõtete toote turuletoomine. Toote turuletoomine kiirendab uue toote arenduse ja turule toomist. Produkt vananeb moraalselt juba valmistamiseajal 4. E-firmade rajamised Intranet- ettevõtte...
SLA Service Level Agreement ehk teenustaseme leping ITIL Information Technology Infrastructure Library MOF Microsoft Operations Framework ITSM IT service management ehk IT teenuste haldus ISM Integrated Sercive Management 3 Sissejuhatus Käesolev referaat annab ülevaate Juhtumi halduse protsessist (IM) läbi erinevate IT halduse raamistike. Juhtumi jalduse protsessi on vaadeldud järgmistes raamistikes: ITIL (ver2), MOF ja ISM. Juhtumi haldus Juhtumi haldus(IM) on IT teenuse haldamise protsessi üks osa. Protsessi eesmärgiks on taastata teenuse normaalne töö nii kiiresti kui võimalik ja minimaliseerida selle mõju äripoolele, seejuures tagades teenusetaseme kvaliteedi ja kättesaadavuse. ,,Normalne teenuse töö" on defineeritud vastavalt SLA-le. Juhtumi haldus on tähtsal kohal IT halduse korraldamises, kuna läbi selle
protsess 2 teenused kliendi vajadused protsess 3 protsess 4 protsess 5 organisatsiooni struktuuriüksused 11 Guido Leibur Üldine protsessi mudel ITIL järgi Protsssi Protsssi omanik eesmärk Protsessi kontroll Kvaliteedi parameetrid ja olulised indikaatorid
..............................................................4 3.9 Funktsionaalsete testide salvestamine ja täitmine.......................5 3.10 Mittefunktsionaalsed testid......................................................5 3.11 Testitav programm...................................................................5 3.12 Programmipõhiste testide koostamine......................................5 3.13 Programmipõhine testimine, tulemused, hindamine...................5 3.14 ITIL raamistiku rakendamine.....................................................5 3.15 Kokkuvõte...............................................................................5 3Töö hinnang............................................................................5 1. Retsenseerija andmed Autor: Õpperühm: E-post: 2. Vaadeldava projekti andmed 2.1 Autorite andmed Autorid: Rühm: 2.2 Projekti andmed Projekti nimi: OpenCMS sisuhalduse süsteemi kvaliteedi analüüs
hoitakse ISP meiliserveris. SEC - Simple Event Correlator - (Risto Vaarandi poolt loodud) vabavaraline tarkvara monitooringusündmuste kui logifailide haldamiseks, mille abil on seoste leidmist võimalik automatiseerida. SQA – Software Quality Assurance- Tarkvara arenduse protsesside ja meetodite monitoorimine, et tagada kvaliteeti SOA – System Outage Analysis- ITILi meetod käideldavuse parendamiseks 4) Seleta lahti ITILi mõisted/lühendid: ITIL, PIR, RFC, CFIA, MTBSI ITIL - IT infrastructure library - infotehnoloogia haldamise tavade ja protsesside standardite kogu, mis annab üksikasjalikke kirjeldusi mitmetele olulistele IT-tavadele, põhjalikke kontrollnimekirju, ülesandeid ja menetlusi, mida on võimalik kohandada mis tahes IT-organisatsioonis. PIR - Post-implementation review - Läbivaatus, mis koostatakse muudatuse või projekti juurutamise järel RFC – Request for Change Ametliku muudatuse ettepanek
ressursside efektiivne kasutus Arvestada pakutud teenuse vastavust nõudlusega, et kliendid oleksid rahul ja ressursid vastaksid nõudlusele 4. Mis on IT infrastruktuuride teek? (ITIL - IT Infrastructure Library) on komplekt praktikatest ja põhimõtetest IT teenuste haldamiseks ja osutamiseks ning on kujunenud IT teenuste osutamise hea tava standardiks. 5. Mitmeks alamprotsessiks jaguneb mahuhaldus ITIL mudeli järgi? ITIL mudeli järgi jaguneb mahuhaldus kolmeks alamprotsessiks. 7.2.2 1. Kuhu kogutakse info teenuste sooritusvõimetest? Info erinevate teenuste sooritusvõimeest kogutakse jälgimistegevuste käigus mahuhalduse andmebaasi 2. Kuidas realiseeritakse mahuhalduse protsessi poolt läbiviidavad tegevused? Mahuhalduse protsessi poolt läbiviidavad tegevused realiseeritakse jooksvalt, hoolduse käigus ja perioodiliste mahuhaldusinfo andmebaasi
aasta trüki pildid pärinevad Vive Tollilt, 1973. aasta trüki illustreeris Edgar Valter ja 2007. aasta trüki Epp Marguste. "Nukitsamees" on lugu sellest, kuidas Kusti ja Iti metsas marjul olles ära eksivad. Metsamoor leiab lapsed ja viib nad endale koju ja paneb tööle Kusti ja Iti peavad sigu toitma, hagu ja vett tassima, peenraid kitkuma ja väikest Nukitsameest hoidma. Metsamoori majakeses elavad veel ta pojad Mõhk ja Tölpa ning vanaätt. Lõpuks õnnestub Kustil ja Itil vanamoori juurest põgeneda. Nad võtavad Nukitsamehe endaga kaasa. Kusti ja Iti vanemad võtavad Nukitsamehe enese juurde. Väike metsaelanik harjub uue eluga, saab nimeks Ants ja läheb koos teiste lastega kooli. "Nukitsamehest" on tehtud ka filme.Esimene Nukitsamehe film tuli välja aastal 1981. Filmis kõlab Olav Ehala muusika Juhan Viidingu sõnadele, tantsud on seadnud Mait Agu. Osatäitjad : Nukitsamees Egert Soll Iti Anna-Liisa Kurve Kusti Ülari Kirsipuu
,,Nukitsamees" Kusti ja Iti on metsa maasikale läinud ja ära eksinud. Juba teist korda jõuavad nad suure kivi juurde tagasi. Itil on juba nutt varuks ja ta ei jõua enam käia. Õues on pimedaks läinud ning nad istuvad kivi äärde maha, et korraks jalgu puhata. Iti jääb magama. Ärkab öökulli huikamise peale ja hakkab kartma ning tahab koju. Kusti otsustab, et puhkavad veel natuke, eks siis valges koju lähevad. Kui Iti jäle magama jääb laseb Kusti mõttes tänase päeva vaimusilma eest läbi. Kuidas vanaisa mesilaste pereheitmist reguleeris
raisatud tööaega, mis firma puhul väljendub otseselt palgakulus. Net Group pakub infosüsteemide omamiskuluna järgmiseid kulutusi: Eelarvestatud kulud: Soetuskulud; Arenduskulud; Kasutajatugi; Hilisemad hooldus- ja administreerimiskulud Juhtimiskulud; Muud kulud Eelarvestamata kulud: Lõppkasutajad (Fuzz faktor); Võimalikud rikked ja soovitav veakindlus 22. Selgita IKT personali struktuuri organisatsioonis. Mida endast kujutab ITIL raamistik? Laias laastus võib IKT inimste struktuuri kujutada traditsioonilise ettevõtte mudeli järgi püramiidina, mille: · tipus on IT juht; · järgmisel astmel administraatorid ning arendajad ehk kõik need, kes süsteemi ehitavad, arendavad ja käigus hoiavad; · seejärel hooldus, veaparandus ja üldse toe spetsialistid. Iga organisatsiooni (millel muidugi on vajadus eraldi IT personali ja osakonna
minna, et oma ettevõtet reklaamida. 60. Millest alustada tarkvaraprotsessi kvaliteedihalduse kavandamist? Juhtkonna toe kindlustamine Kvaliteedihalduse eesmärkide planeerimine lähtudes ettevõtte strateegiast Eesmärkide ja poliitika tutvustamine töötajatele Kvaliteedihalduse meetodi valimine 61. Põhimõisted, eesmärgid, ülevaade, millal ja kuidas kasutada: ISO/IEC 20000 seeria ja ITIL, ISO/IEC 27000 seeria ja ISKE, RUP. ISO/IEC 20000- teenusehaldust käsitlev standard. ITIL- it teenuste haldamise parima praktika kogum, mida saab kasutada ISO 20000 nõuete rakendamiseks. Infotehnoloogia haldamise tavade ja protsesside standardite kogu. ISO/IEC 27000- Sisaldab infoturbe halduse süsteeme. ISKE- infosüsteemide kolmeastmelise etalonturbe süsteem. põhineb infovarade kaardistamisel, nende turbeastmete määramisel, tüüpmoodulite kasutamisel,
3. Valige kvaliteedihalduse meetod 4. Valige ettevõtte kõige kriitilisem töölõik 5. Parandage seda töölõiku vastavalt valitud metoodikale 6. Kui põhimõtted ja metoodika on ennast õigustanud, minge tagasi sammule 4 7. Kui metoodika või kvaliteedipoliitika vajavad ümbervaatamist, minge tagasi sammudele 3, 2 või 1 24. Võrdlus: protsessihalduse raamistikud ja arendusmetoodikad. ISO 9000 seeria, ISO 90003, EVS-ISO/IEC 12207, CMMI, ITIL ja ISO/IEC 20000, RUP, XP, IT Grundschutzhandbuch / ISKE/ ISO 27000 seeria sisu ja omavaheline võrdlus. Standard (EVS-)ISO/IEC 12207 võib olla aluseks ettevõtte tarkvaraprotsesside haldusele. Oluline on teada, et ISO/IEC 12207 ei kirjuta ette konkreetset elutsükli mudelit ega tarkvara arendusmeetodit. Standardiga sobivad väga mitmesugused elutsükli mudelid, sealhulgas agiilsed. Standardit järgivate huvipoolte hooleks jääb elutsükli mudeli valimine tarkvaraprojekti tarbeks
Struktuuri- ja (vs) protsessiorganisatsioon vertikaalse ja horisontaalse ristumised (ehk konflikt) struktuuriorganisatsioon ülesehituse ehk struktuuri (nt töökohad, osakonnad jne) ning nendevaheliste seoste kujundamine protsessiorganisatsioon tegevuste (ehk protsesside) ja sündmuste organiseerimine organisatoorse struktuuri raames Reaalsuses on tihedalt vastastikku seotud ja mõjutavad. Protsessijuhtimine ja protsesside juhtimine on täiesti erinevad mõisted! Üldised mõisted Protsess vastastikku seotud või vastastikust mõju avaldavate tegevuste kogum, mis muundab sisendid väljunditeks (ISO 9000). Äriprotsess vastastikku seotud mõjurite ja tegevuste kogum, mis lähtub kliendi vajadustest ja lõpeb kliendi vajaduste rahuldamisega. Põhiprotsessid loovad väärtust kliendile ja lisavad väärtust sisendile, tavaliselt lähtuvad organisatsiooni tuum- ehk põhikompetentsist kulgevad organisatsioonis horisontaalselt. (milles organisatsioon on ...
teha, et oleks tagatud infosüsteemi andmete turvalisus. Põhineb hetkel parimale teadmisele/praktikale, vajab pidevat ajakohastamist. Annab info(andme)turbe spetsialistile arusaadava ja üheselt mõistetava tegevuste loetelu. N: ISKE Kontrolli-/auditikesksed - põhinevad äriprotsesside ja nende turvariskide käsitlusel. Määratletakse ohtude/riskide loetelu, kontrollitakse, kas kõigi nende jaoks on turvameetmed rakendatud ja piisavad. N: COBIT, ITIL Infosüsteemi turvalisuse (riskide) juhtimise standardid ISO270xx standardite kogum Üldised organisatsioonilised turvameetmed rollide ja ülesannete kindlaksmääramine süsteemidele ja andmetele omanike kindlaksmääramine ametijuhendite koostamine töötajate koolitamine turvateadlikkuse tõstmine ... Üldised füüsilised turvameetmed serveriruumi olemasolu kontrollitud ligipääs infovaradele tulekahjudetektorite olemasolu
Tarkvaratehnika konspekt. Tarkvaratehnika Tarkvaratehnika e. tarkvara inseneeria on professionaalsele tarkvaraarendusele suunatud distsipliin, mis tegeleb sellega, kuidas organiseerida tarkvaraarendust, arvestades organisatsiooniliste ja rahaliste piirangutega. Tarkvaratooted koosnevad valjatöötatud programmidest ja nende dokumentatsioonist. Tarkvaratehnika eesmärgiks on kuluefektiivne tarkvaraarendus kogu tarkvara elukaare ulatuses. Tarkvaratehnika on süstemaatilise, distsiplineeritud ja mõõdetava lähehemisviisi rakendamine tarkvara arendamisele, käitamisele ja hooldamisele, see tähendab, inseneriteaduste rakendamine tarkvarale. Tarkvaratehnika „point“: Tarkvaratehnika on suunatud professionaalsele tarkvaraarendusele. Tarkvaratehnika ei tegele tarkvaraarenduse endaga vaid sellega, kuidas organiseerida tarkvaraarendust. Tarkvaratehnika vajadus - kõrgenenud nõudmised: suuremad süsteemid, keerulisemad süsteemid, kiiremini aren...
võib olla väga keerukas selle arendus. o Et selle keerukusega hakkama saada, on tarkvaraga seonduvaid tegevusi, tulemeid, dokumentatsiooni jne mõistlik kuidagi struktureerida. Seda saab teha protsesside ja elutsükli mudelite abil. o Tuleks eristada tarkvara elutsükli mudeleid ja protsessiraamistikke. o Teenuste protsesside raamistikud: ISO/IEC 12207, CMMI, COBIT, ITIL. o Nad hõlmavad väga mitmesuguseid protsesse, mi0e ainult tarkvara arendust. Näiteid protsessidest: hankimine, tarnimine, ekspluatatsioon, hooldus, konfiguratsiooni haldus, muudatuste haldus jne. o Protsessid: Eesmärkide püstitamine ja ärivaate loomine Nõuete spetsifitseerimine Projektiplaani koostamine Arhitektuuri planeerimine
praktikate kogumina ITK 2007, Kalev Pihl Sissejuhatus informaatikasse 9 http://itil.technorealism.org/itil.jpg COBIT (Control Objectives for Information and related Technology) •ISACA ja IT Governance Institute lõid vastava organisatsiooni 1992. •Missioon on pakkuda juhile ja audiitorile IT jaoks kontrollimist vajavaid parameetreid •Kasvanud välja auditeerimise praktikatest. ITK 2007, Kalev Pihl Sissejuhatus informaatikasse 10 ITIL ja COBIT ühine vaade Cobit ITIL.gif ITK 2007, Kalev Pihl Sissejuhatus informaatikasse 11 (IT) juhtimise tasandid ITK 2007, Kalev Pihl Sissejuhatus informaatikasse 12 Tavapärane IT tegevuste jaotus •Haldus .Tihti jäetakse nende kätte vaid operatsiooniline juhtimine .IT eelarvest kulutavad nad 60-85% •Arendus .Tihti just nemad tegelevad visiooni, strateegia ja taktikaga .IT eelarvest kulutavad nad 15-40% ITK 2007, Kalev Pihl Sissejuhatus informaatikasse 13 Outsourcing
TARKVARATEHNIKA KORDAMISKÜSIMUSED 1. Mis on tarkvaratehnika? Software engineering ! “Engineers Australia” definitsioon: Tarkvaratehnika on tiimide poolt rakendatav distsipliin tootmaks kõrgekvaliteedilist, suuremastaabilist ja hinnaefektiivset tarkvara mis rahuldab kasutajate nõudmisi ja mida saab hooldada teatud ajaperioodi vältel. IEEE definitsioon: Tarkvaratehnika on süstemaatilise, distsiplineeritud ja mõõdetava lähehemisviisi rakendamine tarkvara arendamisele, käitamisele ja hooldamisele, see tähendab, inseneriteaduste rakendamine tarkvarale. Tarkvaraarendus on nõrgem termin, kus tingimata ei kasutata protsesse, tööriistu, standardeid, jne. Tarkvaraarendus on progemine + konfigursatsiooni haldus. Tarkvaratehnika ei ole ainult programmi kirjutamine, vaid teemad hõlmavad ka kvaliteeti, ajakavasid, tasuvust ning põhimõtete ja korra tundmist ja rakendamist. Tar...
A... AA Auto Answer AAA Authentication, Authorization and Accounting AAB All-to-All Broadcast AAC Advanced Audio Coding AACS Advanced Access Control System AAL Asynchronous Transfer Mode Adaption Layer AAM Automatic Acoustic Management AAP Applications Access Point [DEC] AARP AppleTalk Address Resolution Protocol AAS All-to-All Scatter AASP ASCII Asynchronous Support Package AAT Average Access Time AATP Authorized Academic Training Program [Microsoft] .ABA Address Book Archive (file name extension) [Palm] ABAP Advanced Business Application Programming [SAP] ABC * Atanasoff-Berry Computer (First digital calculating machine that used vacuum tubes) ABEND Abnormal End ABI Application Binary Interface ABIOS Advanced BIOS ABIST Automatic Built-In Self-Test [IBM] ABLE Adaptive Battery Life Extender + Agent Building and Learning Environment [IBM] ABM Asynchronous Balanc...