Aristoteles ja metafüüsika
Aristoteles jaotas teadmiseid (teaduseid) kolmeks:
teoreetilised (filosoofia,
matemaatika ,
füüsika/loodusfilosoofia), praktilised (
eetika ja poliitika) ja loomingulised (kunstid, käsitööharud).
Füüsika (mis tol ajal tähendas pigem loodusfilosoofiat) uurib kõike seda, mis eksisteerib iseseisvalt ja
liigub (liikumise allikas on iseendas), matemaatika uurib liikumatud, kuid mitteeksisteerivaid asju
ning filosoofia on liikumatu ja eksisteerib iseseisvalt, mis oli Aristotelese arvates
jumalik . Kuna
filosoofia uuribki kõige väärtuslikumat, siis ongi ta seega Aristotelese arvates kõige väärtuslikem
teadus (ka seepärast, et filosoofia on teadmine teadmise enese pärast). Täpsemalt nimetab ta seda sorti
filosoofiat (mis uurib olemuse
printsiipe ja algpõhjusi) esimeseks filosoofiaks (mida hiljem nimetati
metafüüsikaks). Termin metafüüsika tulenes kreeka keelest “ ta
meta ta physika” - „see, mis järgneb
füüsikale“.
M
ateeria ja vorm [kommentaar:
substants ?]
Aristotelese metafüüsika õpetuse järgi kujutab endast
mateeria ja vormi ühtsus (selle jaoks kasutab
Aristoteles
terminit substants), see tähendab, et iga asja juures saame eristada tema mateeriat, ehk
seda, milles ta koosneb, ning olemust või vormi, ehk seda, mis teeb asja selleks, mis ta on. Näiteks
võib tuua kasvõi inimest, kelle mateeriaks on inimese keha ning vormiks on tema hing. Ilma hingeta ei
oleks see inimene kindel isik, keda me
tunneme , vaid lihtsalt eluta
inimkeha .
See olemus, mis mateerias realiseerub, pärinebki sellest
mateeriast ise - Ta on mateerias olemas
võimalikkusena. Seega on võimalik eristada
kahesugust olemasolu – tegelikkusena ja võimalikkusena.
Millegi tekkimine on seejuures üleminek ühest olemasolust
teisse - võimalikkuselt tegelikkusele.
[kommentaar: sisu pole avatud]
Näiteks on puidus laua vorm juba võimalikkusena olemas ning ainult selle pärast saab puidust laua
valmistada, samas on puidus olemas teised vormid teiste asjade jaoks - nagu näiteks tooli, riiuli, jne
oma. Kui me valmistame puidust laua, siis see tähendab, et me realiseerima laua vormi selles
mateerias, mis omakorda tähendab, et mateeriat iseloomustavad kaks omadust: vormi puudumine
tegelikkuses ja vormi olemasolu võimalikkusena.
Vormi ja mateeria küsimuses on aga palju suhtelist, näiteks võib telliskivi olla mateeriaks
majale , kuid
samas vormiks savile, (see tähendab, et savis on tekkinud telliskivi vorm) savi omakorda võib olla
vormiks nn neljale algelemendile - tule, õhu, maa ja
veele - mis ühinedes omandavad savi vormi.
Nelja algelemendi mateeriaks on aga nn esimene mateeria ehk võimalikkus ise, mis võib ka vormi
omandada ehk üheks algelementidest muutuda. Seda ei saa ka meeleliselt tajuda, vaid ainult mõelda.
Kuna esimene mateeria on kõige aluseks, siis peab eksisteerima ka midagi, mis ei saa enam mitte
millelegi mateeriaks olla, ning selleks on Aristotelese arvates kõrgeim vorm ehk vormide vorm ehk
jumal.
Asjade tekkimise põhjused
Kuid miks üks või teine vorm mateerias üldse realiseerub? Inimese valmistatud asjad realiseeruvad
selle pärast, et inimene neid valmis teeb, kuid taimede ja loomade kohta ei saa nii lihtsalt öelda.
Aristoteles eristab seejuures kahesuguseid asju:
1. Asjad, mis on olemas loomulikult, milles endis peitub liikumise allikas. Nendeks on näiteks taimed
ja loomad, kuid ka neli algelementi. Nad on kõik
realiseerunud ja muutunud niisugusteks nagu nad on,
loomulikul viisil, sellise muutumise allikat nimetab Aristoteles loomuseks. Võib öelda, et loomus on
iserealiseeruv vorm, mis tähendab, et loomus on
olemuseks sellele, mille liikumise allikas peitub
temas endas.
Kõik kommentaarid