Mis värk on? Sõna "neeger" on Eestis tunnistatud igati korrekseks ja igal pool kasutuskõlblikuks sõnaks. Seega ei ole "neeger" eesti keeles halvustava alatooniga. Kuid välismaailma kontekstis on "neeger" üldjuhul vaieldamatult sõimusõna.. Mida see sõna neeger siis õigupoolest tähendab? Vikipeedia annab vastuseks: neegrid ehk mustanahalised on Sahara- taguse Aafrika tumeda nahavärviga põliselanikud ning nende järglased mujal maailmas. USA neegreid nimetatakse ka afroameeriklasteks. Aga kuidas Aafrikas elavaid neegreid tuleks nimetada? Afroameeriklased nad ju ei ole. Afroaafriklsed? Tumedanahalised Aafrika elanikud? Lihtsam oleks siiski öelda neeger, sest neeger on ja jääb neegriks. Teiste keelte eeskujul on ka Eestis mitmed autorid ja meediaväljaanded hakanud eelistama sõnu must, mustanahaline ja tumedanahaline. Eesti keeles on "must" sisuliselt palju halvustavama alatooniga kui...
e-raamat, netipood, internet, masu, tahvelarvuti, luger, paberkandja. Eufemismid- tabuteemade väljendamiseks kasutatakse pehmendavaid väljendeid või peitesõnu. NT: raseduse katkemine, nägemis, kuulmis, liikumispuudega inimene, hinnatundlik(vaene), turvalisuse tagamine(nuhkimine), töötajate arvu optimeerimine(koondamine) Tähendusnihked- NT: kooliõpetaja- kirikuõpetaja, lasterikas pere- palju lapseline pere, migrant- muulane, neeger- mustanahaline- afroameeriklane, abielu- püsisuhe, perekond- leibkond. Kriitiline diskursuseanalüüsis selgitatakse keelekasutuse põhjuseid kas piiratud ulatuses või ei tehta seda üldse. Otsitakse kõneleja või kirjutaja eesmärkidest konkreetse keelekasutuse põhjuseid. Kriitiline diskursuseanalüüs õpetab, kuidas kindlate grammatiliste struktuuride ja sõnavara valik lugejaga manipuleerida võivad. Kriitilise analüüsimise eesmärk on kindlaks teha stereotüübid, eelarvamused ja arutlusvead.
täitis Ema mehe kohustusi töö juures. See, mis kõige enam silma hakkas oli võikalt kirjeldatud mehe ja naise vaheline armastus: Ema pidi täitma kõik mehe soovid ise midagi vastu saamata. See hetk teoses, kui naine põõsa alt mustanahalise imiku leidis, näitas minule seda, et naine vajas rohkem armastust- ta tahtis kellegi eest hoolitseda, tahtis tunda kedagi puhast ja süütut enda ihu vastas, sest isa seda soojust temale enam ei pakkunud. Teiseks kandvaks rolliks selles teoses oli afroameeriklane Coalhouse Walker, kes oli põõsa alt leitud beebi isa. Läbi tema näitab autor inimeste suhtumist mustanahalistesse: kõneles viisakalt, riietus hästi, aga siiski vaatasid inimesed tema peale viltu. Tema välimus ja olek tundusid valed. Kui ta nahavärv oleks olnud valge, poleks keegi hakanud kahtlustama meest pommipanekus, keegi poleks imestanud tema kõneoskuse ja välimuse pärast. Kuna ta oli mustanahaline, ei tahtnud keegi tema advokaat olla, teda esindada kohtus. Teda peaaegu põlati
e-raamat, netipood, internet, masu, tahvelarvuti, luger, paberkandja. Eufemismid- tabuteemade väljendamiseks kasutatakse pehmendavaid väljendeid või peitesõnu. NT: raseduse katkemine, nägemis, kuulmis, liikumispuudega inimene, hinnatundlik(vaene), turvalisuse tagamine(nuhkimine), töötajate arvu optimeerimine(koondamine) Tähendusnihked- NT: kooliõpetaja- kirikuõpetaja, lasterikas pere- palju lapseline pere, migrant- muulane, neeger- mustanahaline- afroameeriklane, abielu- püsisuhe, perekond- leibkond. Kriitiline diskursuseanalüüsis selgitatakse keelekasutuse põhjuseid kas piiratud ulatuses või ei tehta seda üldse. Otsitakse kõneleja või kirjutaja eesmärkidest konkreetse keelekasutuse põhjuseid. Kriitiline diskursuseanalüüs õpetab, kuidas kindlate grammatiliste struktuuride ja sõnavara valik lugejaga manipuleerida võivad. Kriitilise analüüsimise eesmärk on kindlaks teha stereotüübid, eelarvamused ja arutlusvead.
jaotus/liigitamine - Isikutaju: pilt teisest inimesest, inimeste kategoriseerimine, seda mõjutavad faktorid - Grupitaju: pilt eri rühmadest - Sotsiaalselt vahendatud keskkonnataju. Looduse ja tehismaailma sotsiaalsus! Meie - sotsiaalse taju filtrid Keel ja kultuurikontekst kui taju vahendajad Milliste sõnadega kirjeldame inimest, rühmi - sõna paneb märkama ja kujundab suhtumist. Marginaal, afroameeriklane, erivajadustega inimene ... Uurimused: lääne kultuuriruumis inimese kirjeldamine tema individuaalsete omaduste järgi (sõbralik, kaval, ahne), mujal rõhk rohkem positsioonil ja kontekstil. Hindu ei ütle "ilus tüdruk", vaid küsib "kelle tütar"? USA-s suureneb koos vanusega individuaalsete omaduste märkamine, Indias kontekstifaktorite märkamine Vihje erinevustele individualiseerumises kuivõrd nähakse isikut, kuivõrd konteksti!
jaotus/liigitamine – Isikutaju: pilt teisest inimesest, inimeste kategoriseerimine, seda mõjutavad faktorid – Grupitaju: pilt eri rühmadest – Sotsiaalselt vahendatud keskkonnataju. Looduse ja tehismaailma sotsiaalsus! • Meie - sotsiaalse taju filtrid Keel ja kultuurikontekst kui taju vahendajad • Milliste sõnadega kirjeldame inimest, rühmi - sõna paneb märkama ja kujundab suhtumist. Marginaal, afroameeriklane, erivajadustega inimene ... • Uurimused: lääne kultuuriruumis inimese kirjeldamine tema individuaalsete omaduste järgi (sõbralik, kaval, ahne), mujal rõhk rohkem positsioonil ja kontekstil. Hindu ei ütle “ilus tüdruk”, vaid küsib “kelle tütar”? USA-s suureneb koos vanusega individuaalsete omaduste märkamine, Indias kontekstifaktorite märkamine • Vihje erinevustele individualiseerumises – kuivõrd nähakse
Londonisse ja suri täiesti unustatult. Rastafaristide jaoks on ta siiski prohvetliku maiguga isik. Negritüüd (négritude) Negritüüd oli liikumine, mida mõjutas ka garveism. See tähendab neegrirahvaste kultuurilise eripära kontseptsiooni.Liikumine ise kasvas välja diskrimineerimisest. See sündis sõdadevahelisel perioodil Prantsusmaal, kuhu neegrid saabusid õppima. Nad tundsid seal ühel või teisel moel rassilist diskrimineerimist. Kaks musta meest, üks afroameeriklane Aimé Césire (1913-2008), teine aafriklane Léopold Sedar Senghor (1906-2001), kes oli ka iseseisva Senegali esimene president. Mõlemad mehed olid luuletajad, publitsistid ja kirjanikud. Nende liikumise esialgne sõnum oli, et neeger olla pole häbiväärne ning neil on eriline vaimne missioon vastandatuna Lääne materialismile. Rõhutati, et neegrirass on hea loomuga ning kasutati ka pseudorassismi. Ideed leidsid viljaka pinna Prantsuse Aafrikas