Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Afro-ameerika muusika ja kultuurid (1)

1 Hindamata
Punktid

Lõik failist

AfroAmeerika muusika ja kultuurid
Tiina Linna
Kultuuri arenemine
Räpkultuur arenes välja hiphop
kultuurist, mis omakorda sai alguse
1970ndatel aastatel New York'ist,
täpsemalt South Bronxist, kui madalama
klassi tumedanahaliste noorte (mustade ja
puertoricalaste) kultuur. Kui 1960ndatel
ehitati Bronxiläbivat kiirteed, jäid väga
paljud inimesed kodutuks ning uued
etnilised grupid hakkasid endale looma uut
kultuurikeskkonda. Räpkultuur on
sotsiaalpoliitilise olukorra tulemus, mille all
need oma nahavärvi tõttu kannatasid.
Kultuur koosneb
Hiphopkultuur koosnes algselt
graffitist, breaktantsust ning
räpmuusikast, mis kõik üksteist
täiendasid ­ DJ'd näiteks kandsid
graffitistiilis Tsärke ja graffiti
kunstnikud maalisid seintele pilte
teemadel, mida käsitlesid parajasti
populaarsed laulud. Selline
kooseksisteerimine ei olnud mõistagi
rahulik protsess ja hiphop
tänavakultuurina oli juba algselt väga
konfrontatsiooni ja võitlushimuline
kultuur.
Imago
Kultuuri stiili
iseloomustavad tavaliselt
kolm elementi: Imago ehk
väljanägemine,
käitumismallid ja argoo.*
Räpi põhilisteks stiili
elementideks on riietus, räpi
artistide pseudonüümid ja
kahtlemata keel ning see,
millest lauldakse.
Mood
Räpikultuuri puhul tähendab see seda, et
eitatakse domineeriva kultuuri poolt
väljapakutud moodi seda parodeerides.
Räpparite hulgas on tavaks kanda mitmeid
numbreid suuremaid riideid ning vürtsitada
oma poolsportlikku stiili suure hulga
võltskulla ja võltsjuveelidega. Seega on
näha, et räpikultuuri puhul on
väljanägemine üks viis protesteerida üldise
mõtteviisi vastu, kus on juurdunud
arusaam, et juveelide kandmine näitab
maitsekust ja klassi.
Nimede meisterlikkus
Teiseks väga oluliseks tunnuseks räpikultuuri
määratlemisel on kindlasti artistide pseudonüümid, mis
selles subkultuuris on sama iroonilised ja parodeerivad
kui riietuski. Räpmuusikud võtavad endale nimed, mis
näitavad nende grupisisest rolli, mõnd neid
iseloomustavat tunnust, nende meisterlikkust või
kuulsusjanu. DJde nimed on tavaliselt seotud
meisterlikkusega: DJ Cut Creator, Jazzy Jeff,
Terminator X, Assault Technician, Grand Master Flash,
jne. Paljude räpiartistide hüüdnimed võivad vihjata
nende `tänavatarkusele', külmaverelisusele või ka
võimule: LL Cool James(Ladies Love Cool James), Cool
Moe Dee, Queen, DNice, Guru, Boss, King Sun, jne.
Muidugi esineb ka eneseiroonilisi nimesid nagu Beasty
Boys, Too Short, Fat Boy Slim, N.W.A(Niggas With
Attitude)
Sõnade väljendus
Kolmas räpikultuuri stiili määrav tunnus on kasutatav keel, sest räp, nagu enamus afroameerika
muusikastiile, paneb suurt rõhku sõnalisele sõnumile. Räpilaulude sõnad tegelevadki probleemidega,
millega üks mustanahaline getost pärit noor peab silmitsi seisma: AIDS, narkootikumid, vägivald,
ühe vanemaga pered, töötus, rassistlikud eelarvamused, getode masendav olukord, tõenäosus
vanglasse sattuda, jne. Vastupidiselt näiteks bluusilaulude sõnadele on räpitekstid agressiivsemad,
elujõulisemad ja väljapoole suunatumad. Kohati võivad räpitekstid olla täis natsionalismi ja
rassismi, mida väljendatakse julgelt ja vihaselt.
Ice Cube räägib ühes intervjuus: "Ma tahan olla oma rahva juht. Ma pean neile tõtt
rääkima. Ma pean neile rääkima, mis on õige ja vale. Ma räägin neile
teadmistest, tarkusest ja armastusest. Ma räägin neile probleemidest, mis
vajavad lahendust."
Ülemaailmne räpi kultuur
Alates 1980ndate lõpust, 90ndate algusest valgus räpikultuur mööda maailma laiali. Nii
võib praegu kuulda räppi kõikvõimalikes keeltes, ka eesti keeles. Eesti räpikultuur on
mõistagi märksa teistsugusem kui see, mis kunagi aastaid tagasi New Yorgi getodest
alguse sai. Eesti räpparite laulutekstid püüavad olla küll sama avatud ja kriitilised kui
ameerika räpparitel, kuid senini piirduvad siiski valdavalt avameelsusega seksi ja
vägivalla osas. Tüüpiline on ka see, et noorsookultuur võtab omaks mingi subkultuuri
riietumis või käitumismallid seda kultuuri ennast tegelikult üldse tundmata. Nii on
juhtunud ka räpiga ­ selle, kui subkultuuri, piirid on hakanud ähmastuma ja ta on
hakanud muutuma osaks popkultuurist nagu seda on blues, r&b või rock.
Kasutatud kirjandus
Michael Brake, Comparative youth culture, 1985
Douglas Kellner, BAUDILLARD: a critical reader,1994
Enn Veldi, "Rap ­ mustanahaliste getode saaga", Favoriit, Juuni, 1995
Tõnis Kahu, "Gangstagenees", Vikerkaar, 45/1997
Vaata Ka:
Räpisõnaraamat (inglise seletav)
www.hiphop.ee
www.ehh.ee
www.graffiti.ee
http://www.soundsofhiphop.ee/

Vasakule Paremale
Afro-ameerika muusika ja kultuurid #1 Afro-ameerika muusika ja kultuurid #2 Afro-ameerika muusika ja kultuurid #3 Afro-ameerika muusika ja kultuurid #4 Afro-ameerika muusika ja kultuurid #5 Afro-ameerika muusika ja kultuurid #6 Afro-ameerika muusika ja kultuurid #7 Afro-ameerika muusika ja kultuurid #8 Afro-ameerika muusika ja kultuurid #9 Afro-ameerika muusika ja kultuurid #10
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 10 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2008-10-29 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 39 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 1 arvamus Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor tiina184 Õppematerjali autor
power-point programm

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
7
docx

Hip-hop räp-muusika

aastatel New Yorgist alguse saanud ja üle maailma levinud muusika- ja elustiil, mille juurde kuuluvad erinevad etnilise kuuluvuse, tehnoloogia, linnakultuuri ja poliitika elemendid. Hip-hopi kui muusikastiili alusepanijad olid enamuses afroameeriklastest või Puerto Rico juurtega latinodest DJ-d. Iseloomuliku intensiivse sünkopeeritud trummirütmiga tantsumuusikal lisati räppimine - keerukaid rütme ja erinevaid riimivorme kasutav laulev rääkimine. 1980. aastatel muutus hip hop muusika elektroonilise maks; kujunes hip hop kultuur, kuhu kuulus räppimine, breiktants, muusika miksimine, grafiti, võistlevate muusikute ja DJde terav konfrontatsioo n jm. 1990. aastatel tugevnes hip hopis vastasseisu ja vägivalla element ning kujunes välja omaette alamanr gangsta-rap, mis glamuriseeris suurlinnade kuritegelike jõukude tegevust. Räpp või räppimine on keerukaid rütme ja erinvaid riimivorme kasutav laulev rääkimine, mis on hip-hop muusika üks põhikomponentidest.

Muusika
thumbnail
4
docx

Põhja-Ameerika muusika

Referaat Põhja-Ameerika muusikast. Sisukord. 1. Indiaanlaste muusika. 2. Afro-ameerika muusika. 3. Euro-ameerika muusika. 4. Räp-kultuur. 5. Kasutatud kirjandus. Indiaanlaste muusika. Indiaanlased on Ameerika põlisrahvaste koondnimetus. Indiaanlaste eellased rändasid sinna Siberist 20 000-30 000 aastat tagasi. Nad jagunesid sadadeks erinevateks hõimudeks. Põhja-Ameerikasse pidama jäänud suured hõimud olid irokeesid, navahod, siuud jne. Indiaanlaste traditsioonilises muusikas on kesksel kohal vokaal. Lauldakse kas üksi, kooris või vastulaulu põhimõttel. Laulud on enamasti ühehäälsed ja koosnevad lühematest

Muusika



Meedia

Kommentaarid (1)

keidzu profiilipilt
keidzu: hea stuff
14:15 22-09-2009



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun