Lauaarvuti kuvar asetseb laua peal, arvuti aju laua all. Laud on kõige lihtsam- ühetasandiline, ilma sahtlite ja riiuliteta. Klaviatuur ja hiir asuvad kuvari ees vahetus läheduses. Laua küljes on selle külge kinnituv lamp, mille valgustusnurka saab kasutaja soovi kohaselt muuta. Laua ees on reguleeritav arvutitool. Laua ja arvuti taga on aken, mis on ainus loomulik valgusallikas toas. Tehislikuks valgusallikaks peale laualambi on veel laevalgusti. Laua kõrval asuvad õliradiaator voodi, millest viimane täidab tööhetkedel riiuli rolli. Põrand on takistusteta. Aknal on lihtsalt käsitletav ruloo kardin. Pilt 1. 2 RISKIHINDAMINE Riskihindamise puhul võtsin arvesse kui suur on tõenäosus, et õnnetus juhtub ja millised võivad olla tagajärjed. Tabelisse lisasin ka parendusmeetme. Tabelit kasutasin kõikide ohutegurite (füüsikalised, bioloogilised, keemilised,
Selleks on olemas õlivõttur, õlipump, klappmehhanismid, kanalid, tihendid, jahutusradiaator ja õlitusfilter. 16 Õlirõhu suurus on 90 psi (0,62 MPa). Täiustatud ja suurema mahtuvusega õlitussüsteemide korral kasutatakse kuivkarteriga õlitussüsteeme. Selline süsteem koosneb: a) väline õlimahuti koos deaeraatoriga, b) hammasratas õlipumbad (rõhu-ja imipump), c) filtrid (imi- ja rõhufiltrid) koos möödavooluklappidega, d) õliradiaator, e) reduktsioonklapp, f) õlitorustik, g) andurid. 17 6. Jahutussüsteem 6.1 Vedelikjahutus Jahutussüsteemi ülesandeks on mootori detailide jahutamine ja nende töötemperatuuride hoidmine 85-95 kraadi juures ning kokpiti soojendamine. Mootorid omavad põhiliselt kahte tüüpi jahutussüsteeme: a) õhkjahutusega, b) vedelikjahutusega. Õhkjahutusega mootorite silindrite ribisid jahutab suurendatud õhuvoo kiirus.
suundub tagasi karterisse. Selleks on olemas õlivõttur, õlipump, klappmehhanismid, kanalid, tihendid, jahutusradiaator ja õlitusfilter. Õlirõhu suurus on 90 psi (0,62 MPa). Täiustatud ja suurema mahtuvusega õlitussüsteemide korral kasutatakse kuivkarteriga õlitussüsteeme. Selline süsteem koosneb: a) väline õlimahuti koos deaeraatoriga, b) hammasratas õlipumbad (rõhu-ja imipump), c) filtrid (imi- ja rõhufiltrid) koos möödavooluklappidega, d) õliradiaator, e) reduktsioonklapp, f) õlitorustik, 14 g) andurid. 15 6. Jahutussüsteem 6.1 Vedelikjahutus Jahutussüsteemi ülesandeks on mootori detailide jahutamine ja nende töötemperatuuride hoidmine 85-95 kraadi juures ning kokpiti soojendamine. Mootorid omavad põhiliselt kahte tüüpi jahutussüsteeme: a) õhkjahutusega, b) vedelikjahutusega.
mootori agregaatide ja suundub tagasi karterisse. Selleks on olemas õlivõtur, õlipump, klappmehhanismid, kanalid, tihendid, jahutusradiaator ja õlitusfilter. Õlirõhu suurus on 90 psi (0,62 MPa). Täiustatud ja suurema mahtuvusega õlitussüsteemide korral kasutatakse kuivkarteriga õlitussüsteeme. Selline süsteem koosneb: a) väline õlimahuti koos deaeraatoriga, b) hammasratas õlipumbad (rõhu-ja imipump), c) filtrid (imi- ja rõhufiltrid) koos möödavooluklappidega, d) õliradiaator, e) reduktsioonklapp, f) õlitorustik, g) andurid. Kuivkarteriga õlitussüsteemi korral suubub õli mootori õlipumpa välisest paagist läbi imifiltri isevooluteel, mille madalam punkt on Y- toruventiil (Y-valve). Selles kohas paikneb ka õlitemperatuuri andur, mis hindab jahutussüsteemi efektiivsust ja annab informatsiooni mootoritöö ebanormaalsetest temperatuuridest. Järgnevalt suunab hammasrataspump õli läbi rõhufiltri ja kõikide hõõrdepindade ning valgub tagasi
detailide kulumisel tekkinud metallipuru. Õlitussüsteem koosneb õlipumbast, õlifiltrist, õlirõhunäiturist, õlitusjuhtmetest ja muudest detailidest (näiteks õlituslaager). Õlitussüsteem suunab õli õlivannist (karterist) mootori tööpindade vahele eesmärgiga vähendada detailide hõõrdumist ja kuumenemist. Õlitussüsteemi ülesandeks on õlisurve tekitamine, õli suunamine hõõrdepindade vahele, õli puhastamine ja jahutamine. Tema osadeks on õlipump, õlikanalid, õliradiaator, kaitseklapid ja filter. 1. Õlitussüsteemi ülesandeks on: · suunata õli õlivannist (karterist) mootori tööpindade vahele eesmärgiga vähendada detailide hõõrdumist ja kuumenemist; · hoida hõõrduvad pinnad puhtana; · kaitsta metalli pinda oksüdeerumise ja korrodeerumise eest ning neutraliseerida keemiliselt aktiivseid põlemisprodukte; · kanda üle jõude ja summutada vibratsiooni; · tihendada liitepindu ja leevendada lööke nende vahel. 2
KOOLI NIMI Küttesüsteemid Uurimistöö Sinu Nimi Juhendaja õp NIMI 2010 SISUKORD SISUKORD.................................................................................................................................2 SISSEJUHATUS........................................................................................................................ 3 POPULAARSEMAD KÜTTESÜSTEEMID.............................................................................4 1.1 Ahjud, pliidid, kaminad.................................................................................................... 4 1.2 Elektriküte.........................................................................................................................5 1.3 Kesk- ja kombineeritud küte...................................................................
Radiaator Joonis 1. Jahutussüsteemi plokkskeem Soojuse jagunemine mootoris Kõige kõrgem temperatuur on põlemiskambris. Soojus liigub läbi kolvi ja kolvirõngaste silindri seintele, mida jahutab jahutussärgis voolav jahutusvedelik. Jahutusvedelik juhib soojuse läbi radiaatori, kus vedelik jahutatakse radiaatorist läbi käiva õhu abil. Mootorit jahutab samuti õli. Üleliigse soojuse ära juhtimise võimaluseks on õliradiaator ja jahutusribidega karteripõhi. 4 Radiaator Radiaatori mõõtmed: 700x325x25(mm) Aktiivne pindala: 3,84m2 Riba laius 0,009m; Riba pikkus 0,025m Pindala: 0,00003m2 Ribasid kokku 17155 0,00003*17155=39,4m2 Joonis 2. Radiaator Siseneva ja väljuva vedeliku ja õhu temperatuurid Sisenev: Õhk 32oC; Vedelik 83oC Väljuv: Õhk 57oC; Vedelik 76oC
klemmid või pistikud korralikult ühendatud ning kinnitatud; 4) võimendi juhtklapi rikke korral peab olema võimalik sõidukit käsitsi juhtida; 5) rooli keeramise jõud peab vastama valmistaja juhendile; 6) jõusilinder ei tohi lekkida/pihkuda; 7) voolikud peavad olema töökorras ja ei tohi lekkida/pihkuda; 8) võimendi õlipumba rõhk peab olema valmistaja juhendi kohane ja pump ei tohi lekkida; 9) roolivõimendi õliradiaator ei tohi lekkida. Kontrollimine: 1) TÜ vaatluse, manomeetri ja dünamomeetriga; 2) TK ja TJV katsetustel vastavalt Ereegli nr 79/01 või direktiivi 70/311/EMÜ (paranduste direktiivid 92/62/EMÜ ja 1999/7/EÜ) metoodikale. Kood 311. Ratta lõtk Nõue: lõtkud ei tohi olla suuremad kui seda on ette näinud valmistaja või, andmete puudumisel, ei tohi olla suuremad kui: · kuni 17" nimiläbimõõduga velje korral 5,0 mm; · 17..