Põlva Ühisgümnaasium Aviva Vigel 10 B klass EESTI NAISE ROLL ÜHISKONNAS XIX JA XXI SAJANDIL NING SELLE VÕRDLEV KUJUTAMINE LYDIA KOIDULA NÄIDENDITES Uurimistöö Juhendaja: õp. M. Punak Põlva 2008 SISUKORD SISSEJUHATUS.........................................................................................................................5 1. NAISED 19. SAJANDIL........................................................................................................6 1.1. Eesti naine 19. sajandil.....................................................................................................6 1.1.1. Naise roll ühiskonnas................................................................................................ 6...
ises osas vtab sureliku ja vampiiri armastus sootuks uusi mtmeid. BELLA SWAN (Kristen Stewart) satu...
Samas selgus, et kogenematusele ei tasu nii suurt rõhku panna, kuna 1972. aastal sõlmis Brežnev Moskvas Nixoniga USA-NSVL suhete aluspõhimõtete dokumendi, sealhulgas strateegilise relvastuse piiramise kokkuleppe. Sellest sai Brežnevi karjääri tipphetk ning tähistas Nõukogude Liidu rahvusvahelise maine kõrgpunkti külma sõja ajal.6 Brežnevi põhimõtteks oli, et sõjarelvade tootmise intensiivistumine ei ole mitte sõjaks, vaid rahulepete loomise tagamiseks.7 Välispoliitilisest vaatevinklist oli oluliseks proovikiviks Brežnevile 1968. aasta Praha kevad. Selle verine mahasurumine ning hilisem Brežnevi doktriini väljakuulutamine andsid märku, et Nõukogude Liit ei kavatsegi taganeda, kui kusagil on kommunistlik režiim ohus. Relvastuse piiramise kokkulepped ning sama ajal agressiivne jõupoliitika Ida-Euroopas tekitasid järjekordse paradoksi. Oli selgemast selgem, et NL ei kavatsenud oma võimumonopoli lahti lasta ja selle kaitsmiseks kasutati isegi jõudu, teisalt aga läheneti aina enam Läänele rahumeelselt. Selle heaks näiteks on pärast 1972. aasta kokkulepet USAga kahe riigi suhete soojenemine erinevatel tasanditel – Nõukogude Liidus said kättesaadavaks lääne muusika ning ka ajalehed polnud enam nii täidetud „imperialismi vastase propagandaga“.8 Samas aga oskas Brežnev soodsa olukorra enda vastu pöörata 1970- 3 Vladimir Shlapentokh. A normal totalitarian society: How the Soviet Union functioned and how it collapsed. Armonk (N.Y); London: M.E. Shape, 2001, lk. 75. 4 Ibid., lk. 83. 5 V. Zubok. Luhtunud impeerium, lk. 255. 6 Ibid., lk. 252. 7 Ibid., lk. 264. 8 Ibid., lk. 291. ndate lõpul, kui tungiti Afganistani ja algas kümme aastat kestnud Afganistani sõda, mis mõneti meenutas samasugust lootusetut võitlust nagu USA oli Vietnamis kogenud. Brežnevi aegset välisp...
Eestlaste üks armastatumaid romaane „Tõde ja õigus“ on ka seda stereotüüpi vaid süvendanud. Ma mäletan, kuidas Pearu ja Andres käisid kõrtsis kesvamärjukest joomas. Kõik see toimus tavaliselt raske töönädala lõpus ja siis tarbiti ikka päris palju. Pearu ja Andres suutsidki üksteise vastu avameelsed olla ainult purjus olles. Kogu ühiskond edastab sarnast suhtumist väga üksmeelselt, nagu Pearu ja Andres, nii ei suuda ka üks tüüpiline Eesti inimene ilma alkoholita oma tundeid avameelselt väljendada. Arvukates arvamusartiklites imestatakse, miks küll Eesti inimene ja mis eriti kurb, et Eesti noored tarbivad üha rohkem alkoholi ja arvukad juhtumid tõendavad, et ei suudeta piiri pidada. Alkoholimürgitusest tingitud surmade arv on meil kolm korda kõrgem kui Euroopa keskmine. Ometigi on kõik selgemast selgem - Eesti inimesele on läbi aegade selgeks tehtud, et ta on vaoshoitud ja ei kipu oma tundeid ja emotsioone eriti teistega jagama. Küll tuuakse põhjuseks meie 700 aastat kestnud orjapõlve ja aega Nõukogude Liidu ikke all, mis muutis kõik Eesti inimesed väga alalhoidlikuks. Nii on minu meelest selline eestlase stereotüüp pigem kujundatud. Avameelsem ja rõõmsam on raske olla, sest see on ju nii vastuolus meie väljakujunenud mentaliteediga. Siin tulebki appi keskmisele Eesti inimesele alkohol. Purjus inimesi võetakse tihti kui mõnes mõttes süüdimatut - ta otsekui ei saa aru, mida teeb ja seega ei ole talle järgmisel päeval väga mõtet tema käitumist ette heita. Alkohol otsekui annab inimesele olla võimaluse vaba oma tegudes ja mõtetes, nii et keegi ei hakka hiljem seda kõike pahaks panema. Purjus isikuid võetakse kerge muigega ja pärast öeldakse lihtsalt, et vägijoogi pärast ei olnud inime...