EDVARD MUNCH (1863-1944)
Edvard Munch sündis 12.detsembril 1863.a. Norras
Lötenis sõjaväearsti peres. Aasta hiljem kolis pere pealinna, kus
isa püüdis lastele anda hea hariduse, kuid see oli raske, sest
1868.a. suri Munchi ema tuberkuloosi. Sama saatus tabas hiljem ka
kunstniku lemmikõde, isa, veel ühte õde ja venda. Lapsepõlves
pidi Munch ise uppuma , kuid vend päästis ta enda elu hinnaga. Kõik
need kaotused jätsid tundliku ja vastuvõtliku loomuga inimesse kustumatud jäljed.
Isa tahtel oli Munch astunud Kõrgemasse
Tehnikakooli, kuid alustas peagi õpinguid Kõrgemas Kunstiakadeemias
(skulptuuri) ning aasta pärast hakkas õppima maalimist. Tema
õpetaja juhatas Munchi impressionistide radadele .
1885.a. sõidab Munch Prantsusmaale, kus tutvub
tegelased, virildunud maskid, tardunud pilguga mustad silmad surnukahvatutes nägudes, saatuslikud surmameeleolud, võikad fantaasialoomad, luukered, kõlbad - neid motiive võib sageli kohata sümbolistide loomingus. Enamik sümbolistide poolt valitud väljendusvahendeist pärines kas akadeemilisest kunstist (fotograafiline täpsus, kuiv ja igav kujutusviis) või siis juugendist (figuuride venitatus, sujuvad piirjooned, selged värvipinnad, püüe välise dekoratiivsuse poole). Edvard Munch (1863-1944) Edvard Munch sündis 12.detsembril 1863.a. Norras Lötenis sõjaväearsti peres. Aasta hiljem kolis pere pealinna, kus isa püüdis lastele anda hea hariduse, kuid see oli raske, sest 1868.a. suri Munchi ema tuberkuloosi. Sama saatus tabas hiljem ka kunstniku lemmikõde, isa, veel ühte õde ja venda. Lapsepõlves pidi Munch ise uppuma, kuid vend päästis ta enda elu hinnaga. Kõik need kaotused jätsid tundliku ja vastuvõtliku loomuga inimesse kustumatud jäljed.
daamide kleidid, lauanõud ja nendes serveeritav toit, muusika, luule, maalid koos raamidega kõik olid võrdselt olulised täiusliku terviku loomisel. Selle aja kunstnikele oli võõras kitsas spetsialiseerumine: kunstnik võis korraga olla nii arhitekt, ruumikujundaja, keraamik, maalikunstnik, moelooja kui kunstiteoreetik, kelle looming moodustas ühe harmoonilise terviku. (Nt. Ch. R. Mackintosh, G. Klimt jpt). KUNSTNIKUD GUSTAV KLIMT (1862-1918) EDVARD MUNCH (1863-1944) Munchi looming on oma vormi poolest osalt süntetistlik ja juugendlik, kuid sisult võib Munchi pidada van Goghi kõrval teiseks tähtsamaks ekspressionismi rajajaks. Munchile polnud kunst mitte looduse jäljendamine ega ka pelgalt ilu loomise vahend, vaid eelkõige võimalus väljendada kunstnikule tähtsaid mõtteid ja tundeid. Munchi kodumal Norras oli suhteliselt järsku ja kiiresti lagunenud külaühiskond ning koos sellega traditsioonilised tugevad sidemed inimeste vahel
tõlgendusi ning teisi tolle aja moeteemasid, nagu suudlust, inimelu üldistust (noorus, keskiga, vanadus, surm). Tema teosed eemaldusid üha enam naturalismist ja kuigi kujutatavate inimeste pead on modelleeritud ümarplastiliselt, sulavad kehad, draperiid ja tagapõhi tasapinnalises värvilises mosaiigis, joonte ja spiraalide keerises. Klimt kaitses otsustavalt kunstniku väljendusvabadust tagurlikus ühiskonnas, mis aitas kaasa Austria ekspressionismi tekkele. EDVARD MUNCH (1863-1944) Munchi looming on oma vormi poolest osalt süntetistlik ja juugendlik, kuid sisult võib Munchi pidada van Goghi kõrval teiseks tähtsamaks ekspressionismi rajajaks. Munchile polnud kunst mitte looduse jäljendamine ega ka pelgalt ilu loomise vahend, vaid eelkõige võimalus väljendada kunstnikule tähtsaid mõtteid ja tundeid. Munchi kodumal Norras oli suhteliselt järsku ja kiiresti lagunenud külaühiskond ning koos sellega traditsioonilised tugevad sidemed inimeste vahel
Kõik kommentaarid