Mootor Raam ja kepsulaagrid Sisepõlemismootori väntmehhanismi laagrid on suuremas osas liugelaagrid. Laagritele seatavad erinõuded: 1) Laagrimaterjal peab suutma peita endasse väntvõllilt lahti tulnud üliväikeseid osakesi, et need koos õliga ei muutuks pastaks , mis oleks võimeline laagrid kiiresti ära kulutama. 2) Laagrimaterjal peab olema väga kulumiskindel . 3) Laagrimaterjal ei tohi löökkoormuste all väsida. Laagriliud koosneb vastavalt laagripesale painutatud lehtterasest alusest ja sellele kantud õhukesest laagrimaterjali kihist.Liudade sisepind on kaetud õhukese kulumiskindla sulamikihiga .Kihi paksus on 0,25 0,7 mm . Kihimaterjaliks on 25 30 % tina sisaldusega alumiinium . Diiselmootorites võidakse kasutada ka pliipronksi . Jahutussüsteem Mootori jahutamiseks on 2 võimalust : 1) õhuga 2) vedelikuga
• Esimese Babiidi sulam leiutati 1839 aastal Isaac Babbitt- i poolt Taunton, Massachusetts-is • Tuntud ka terminina “Valge Metall” Kasutusalad • Babiiti kasutatakse enim õhukese kihina keeruliste, mitme metallilistes struktuurides • “Laagrimaterjal” • “Antifriktsioon” • kasutatakse suurel koormusel ja kiirusel töötavate õlitatavate liugelaagrite liudadele õhukese antifriktsioonmaterjali kihi valamiseks (valamistemperatuur 300-420° C) Antifriktsioon - Laagrimaterjal Vahetult võlli (telje) tapiga kokkupuutes olev laagrimaterjal peab tagama minimaalsed hõõrdekaod, olema kulumiskindel, piisavalt (väsimus)tugev ja hea soojusjuht, erandjuhtudel veel ka kuuma- ja korrosioonikindel. Materjali, mis kõiki neid nõudeid ideaalselt rahuldaks, pole ja sõltuvalt konkreetseist vajadustest asetatakse ühele-kahele eelmainitule pearõhk. Ka ei tohi unustada, et iga materjalitüübi kasutamine on seotud spetsiifiliste valmistamistehnoloogiliste nõuetega
Mahueritakistus, 10 astmes 15 Iseloomustus: ERTALON LFX on määrdeaine lisandiga nailon 6, mis on isemääriv sõna otseses tähenduses. ERTALON LFX, mis on spetsiaalselt väljatöötatud raskesti ligipääsetavate mittemääritavate masinaosadega kokkupuuteks, on tunduvalt pikema kasutuseaga laagrimaterjal, seda tänu vähendatud hõõrdetegurile (50%) ja suurendatud kulumiskindlusele (x10). Värv sinine Tihedus 1,15 Veeimavus külastumisel vees 23°C, % 6,6
Koostatud 30.12..2001. Laevade ehitus. Täiendatud 23.11.2004. Joon. 9.21. Deidvudi toru: 1- ahtripoolne kinnitusrõngas, 2- laager (bakaut või muu spet- siaalne materjal), 3- deidvudi totu, 4- auru toru, 5- veetoru, 6- vööripoolse tihendus- rõnga kinnitus, 7- tihendusrõngas, 8- tihend, 9- sõuvõll, 10- laagrite puksid, 11- vee äravoolutoru. Joon. 9.22. a) deidvudseade: 1- sõukruvi, 2- deidvudi toru, 3- puks, 4- laagrimaterjal, 5- veejaotusrõngas, 6- vee väljalaskeotsik, 7- ahterpiigi vahesein,.8- võlli kate, 9- võll, 10- tihendi survepuks, 11- tihend, 12- vee pealeandmise otsik, 13- ahtertääv, 14-. Mutter või keevitatud äärik, 15- pidurdusrõngas; b) deidvudilaagrid: 1- puks, 2- bakautliistud, 3- hoideribad, 4- erikummist plaadid, 5- vintkinnitus, 6- kumm või kaprolaan. Vundamendid. 14