Nouvelle vague - Murrangu saabumine Prantsuse filmikunstis
Me olime „Uus laine“...
Kui populaarne ajakirjandus meist nii palju kõneles, siis oli põhjuseks see, et nad
tahtsid kehtestada valemit: De Gaulle võrdub uuendused, nii kinokunstis kui
mujal. Kindral saabub, Vabariik muutub, Prantsusmaa on uuestisündinud!“
(Chabrol & Laffont, 1976)
Kuigi „Prantsuse uus laine“ jõudis filmikunstini küll ülekantuna, jättis uuendusi
soovivate režissööride, eeskätt François Truffaut, Jean-Luc Godard, Claude Chabrol,
Agnès Varda ja Alain Resnais, looming niivõrd sügava jälje, et tänapäeva
assotsiatsioonid selle terminiga seostuvad just eelkõige kinokunstiga, mida viljeleti
1950ndate lõpu ja 1960ndate esimese poole Prantsusmaal.
1.1 Caméra-stylo
Üheks uuele lainele teed sillutanud kirjeks oli kindlasti kriitiku (hiljem ka filmitegija ja
kirjanik) Alexandre Astruci 1948. aasta artikkel „La Naissance d’une nouvelle avant-