SWOT analüüs on väga tuntud, lihtne ja laialt levinud analüüsi mudel, mille kaudu kaardistatakse organisatsiooni tugevused, nõrkused, võimalused ja ohud.
SWOT analüüsi nimi tuleb inglisekeelsete sõnade esitähtedest:
S - strenghts (tugevused); W - weaknesses (nõrkused); O- opportunities (võimalused); T - threats (ohud)
Alustava ettevõtte puhul on sisemiseks tugevuseks palgatud töötajad, soetatud tehnika või piisavad finantsid, mida ära kasutades saate te realiseerida oma äriplaani.
Ettevõtte sisemisteks tugevusteks on näiteks:
• unikaalne toode;
• pikaajaline turuliidri seisund;
• kaasaegne tehnoloogia;
• koolitatud personal;
• tugev logistiline lahendus;
• lähedus toorainele ja seetõttu madalad varumiskulud;
• madalad püsikulud;
• kogenud ja kompetentne juhtkond jne.
Ettevõtte sisemisteks nõrkusteks on näiteks:
• puudulik kvaliteedijuhtimine;
• kehv kvaliteet;
• suured üldkulud;
• madala kvalifikatsiooniga tööjõud;
• tootmis- ja/või tootearendusalase oskusteabe puudumine;
• toode on moraalselt vananenud;
• toote või kaubamärgi halb maine ostjate seas;
• madal krediidivõime jne.
Ettevõtte välisteks võimalusteks on näiteks:
• uute ja odavate transpordivõimaluste tekkimine;
• riigipoolne tugi tegevusalale;
• uue ostjagrupi tekkimine;
• konkurentide tagasitõmbumine turult jne.
Ettevõtte välisteks ohtudeks on näiteks:
• turu kasvu peatumine;
• rahvastiku vähenemine piirkonnas ja seeläbi klientide või tööjõu puudus;
• kogenud konkurentide agressiivne turuletulek;
• kulude kasv seoses muutustega seadusandluses;
• ostjate eelistuste muutumine jne.
Selliselt koostatud analüüs loob ettevõttest ja ettevõtte ettevõtluskeskkonnast adekvaatse pildi. Kiiresti on võimalik hinnata ettevõtte seisundit ja seda, kas ta on sisemiste tugevuste arvelt võimeline vastu seisma välistele ohtudele või kas sisemised nõrkused takistavad väliseid võimalusi ära kasutamast. Tavaliselt mahub analüüs ühele leheküljele. Iga osa kohta kirjutage lühidalt, täpselt ja selgelt 3-10 tugevust, nõrkust, võimalust või ohtu. Soovitav piirduda iga näitaja puhul 1-2 lausega. Eesmärk on anda lugejale võimalus haarata kiiresti kogu äriplaani iseloomustav üldine informatsioon.
Ei soovita jätta SWOT-analüüsi märkimata olulisi nõrkuseid ja ohte. Esmapilgul võib tunduda, nagu oleks rumal ise oma nõrkustele osutada, kuid see mulje on petlik. Ärge unustage, et äriplaani loevad spetsialistid, kes lisaks äriidee ja -plaani tugevusele hindavad ka seda, kui põhjalikult on ohud ja nõrkused arvesse võetud. Teades oma nõrkuseid ja teades ohte, on lihtsam neist hoiduda.