Muusika
Vormiline mõtlemie jäi 19. saj. Samaks, kuid vormiosade piirid avardusid ja hägustusid Haydnil ja
Mozartil olid üleminekud ühelt struktuuriosalt teisele selgelt välja kuulda, romantilises muusikas
aga on piire saske tabada, muusikalise mõtte sujuv vool ei katke (nt Schuberti ,,lõpetamata
sümfooniat".
Harmooniat rikastati kromatismidega(juhuslikud kõrgendused ja madaldused.
Pool tooni kõrgendab nooti diees # .
Pool tooni madaldab nooti bemoll b moodi asjandus.
Rütmika muutus vaheldusrikkamaks, plaju kasutati trioole ja punkteeritud rütme.
Tairi kestab 1 löögi. Ta-i-ti kestab 2 lööki.
Tempode puhul armastati suuri äärmusi, samuti kasutati plaju agoogikat(väikesed laiendused
kiirendused ja aeglustused kindla tempo piires).
Dünaamika oli nüanssiderikas. Sage oli kontrastiprintsiip.
P-piano-vaikselt
F-forte-valjult
MP-mezzopiano-poolvaikselt
MF- mezzodorte-poolvaljult
PP-pianissimo-õige tasa
FF-fortissimo-ülivaljusti
CRES-crescendo-va...