FRANTSII S SISSEJUHATUS Frantsiisi ajalugu Frantsiis Frantsiisi plussid ja miinused Frantsiis ettevõtted FRANTSIISI AJALUGU Isaac M. Singer (1811-1875) 1850. aastal Ameerika Ühendriikides Õmblusmasin `'Singer'' Ray Kroc (1902-1984) 1954. aastal Chicagos Aastal 1961 McDonald Aastaks 1988 avatud 10 000 restorani 1960. aastal Rahvusvaheline Frantsiisi Asutus FRANTSIIS Frantsiisivõtja- firma või isik, kes soovib väheste riskidega firmat juhtida Frantsiisiandja- firma, kes annab ainuõiguse oma toote, teenuse või meetodi turustamiseks.
TALLINNA TEHNIKA ÜLIKOOL Majandusteaduskond Ärindus Alisia Vassiljeva TABB14 FRANTSIISIIDEE Kodutöö Õppeaine: Ettevõtluse alused Õppjõud: Juhan Teder Tallinn 2016 FRANTSIISIIDEE Kodutöö Frantsiisi ajalugu Pikk ajalugu maailmakuulsa brändi nimega Gold's Gym algas veel 1965. aastal. Just sellel aastal asutas Joe Gold oma esimese omapärase jõusaali linnas Veneetsia (California, USA). Selleks oli Gold’s gym, mis sai pöördepunktiks kulturistidele ning oli väga populaarne, vaatamata selle määrdunud ja räpasele varustusele. Jõusaalis valitses hästi omapärane atmosfäär, mis sobis suurepäraselt sportlaste nii keha- kui ka vaimu arendamiseks. 1977. asutas Joe Gold oma ülemaailmse jõusaaliketi. Gold's Gym'is tegid pidevalt trenni maailma kuuls...
KAUBANDUSES Referaat Õppejõud: 2015 SISUKORD SISUKORD...................................................................................................................2 SISSEJUHATUS...........................................................................................................3 1 FRANTSIISI AJALUGU............................................................................................4 2 FRANTSIIS.................................................................................................................5 2.1 Frantsiisi jagunemine...........................................................................................5 3 FRANTSIISI SEOS KAUBANDUSEGA..................................................................7 4 FRANTSIISI PLUSSID JA MIINUSED....................................................................9 5 FRANTSIIS ETTEVÕTTED..........................................
Näiteks Aasias pakuvad ka riisi-roogasid, näiteks Curry Zazzle. Levik Pizza Hut on levinud üle maailma ja katab enamuse mandreid. Hetkel on neil Ameerikas 7355 frantsiisi ja 5601 rahvusvahelist frantsiisi. Otsivad pidevalt uusi võimalusi arenemiseks.s Mõned näited Pizza Huti levikust maailmas: Canada, Mehhiko, India, Bangladesh, Ühendkuningriigid, Costa Rica, Ecuador, Nicaragua, Pakistan, Vietnam, Malaysia, Hong Kong ja Macau. Ühtlasi esimene Ameriikast pärit frantsiis, mis avati Iraagis. 3) Maksumus Esiteks on finantstingimused, mis tuleb täita: Ettevõtte puhasmaksumus peab olema vähemalt 700 000 dollarit. Likviidset raha vähemalt 350 000 dollarit. Seejärel tuleb maksumus: Kogu investeeringu väärtus: 297 000 – 2 109 000 dollarit Frantsiisitasu: 25 000 dollarit Pidevalt ära makstav tasu: 6% Frantsiisilepingu pikkus: 20 aastat. 4) Millist tuge frantsiisivõtja saab
Ettevõtte loomise protsess 4 teed ettevõtjaks saamisel uue ettevõtte alustamine Enne alustamist selgita vajadus asukoht turg tootmishooned tegevus ja personal planeeritavad finantsnäitajad olemasoleva ettevõtte ostmine miks omanik tahab müüa ettevõtte füüsiline olukord turg ettevõtte finantsolukord juriidilised aspektid frantsiis on tehing, millega kasutamisõigus loovutatakse teatud tasu eest teistele isikutele piiratud õiguste müümine firma tootemargi ning teeninduse oskusteabe kasutamiseks ärikokkulepe, kus litsentseeritud õiguse kasutada ärikontseptsiooni ja sellega seonduvat kaubamärki frantsiisiga kaasneb tihti lisaks toodetele terve äritegevuse pakett frantsiisilepingu tasu on kõrge Rühmatöö Millised on eelised ja puudused uue ettev...
ja muud rahvusvahelis kaubandusbar el tasandil Võimaldab reali- - seerida kogemus- jäärid Võtmed-kätte- Frantsiis projektid kõveraefektist ja Kasumist Konkurendi Tehnoloogilise asukohast Probleemid osasaamise tekitamine oskusteabe
Ettevõtlus Ettevõtlus ( e. tulunduslik tegevus) on igasugune tulu saamisele suunatud majandustegevus. Peale ettevõtjate võivad ettevõtlusega tegelda ka muud subjektid (isikud) nagu mittetulundusühingud, avaliku sektori asutused. Eelised Puudused Sõltumatus, uhkus saavutatu üle Ebakindlus, vähema oma vaba aega Otsusevabadus,eneserealiseerimine Mitmekesiste omaduste vajadus Suurema sissetuleku võimalus Bürokraatia Ühiskonna tuntust Läbikukumine, pankrotistumine Ettevõtluseks võib pidada kõiki tegevusi, milles on:eesmärk, risk mitte saavutada eesmärki, vajadus planeerida oma tegevust, vajadus kaasata erinevaid ressursse (raha, aeg, jne.) Ettevõtlus keskkonnatüübid: Poliitiline, majanduslik, tehnoloogiline, sotsiaalne keskkond. Ettevõtja on ettevõtlusega tegelev isik, kes pakub oma nimel tasu eest kaupu või ...
b) frantsiisisuhetele, milles osalevad frantsiisiandja, põhifrantsiisivõtja ja allfrantsiisivõtja. Lepingu ese. Frantsiis. Frantsiisilepingu esemeks on frantsiisivõtjale antav õigus, mida nimetatakse frantsiisiks. Legaaldefinitsioonis tähtistab frantsiisi väljend ,,õigus kasutada". Väljend ,,õiguste ja teabe kogum" viitab frantsiisiandja õigustele. Frantsiisiandja õigused on frantsiisi eelduseks ja esemeks. Käesoleval ajal antav frantsiis on reeglina täisfrantsiis, st lepinguga antakse õigus kogu äritegevuse korraldusele. Täisfrantsiis hõlmab kogu frantsiisileandja väljatöötatud äritegevuse korraldust, sh frantsiisitavaid tooteid ja teenuseid, turundusstrateegiat ja plaane, käsiraamatuid ja standardeid frantsiisiettevõtte käibes hoidmiseks, tegevuskoha asukoha kriteeriume, frantsiisiandja oskusteavet ja juhtnööre, kaadri väljaõpet, töötajate ametijuhendeid ja riietust.
ERLE MAIDO 18.10.2015 Frantsiisiidee: Wag N’ Wash Ajalugu, sisu ja levik Wag N’ Wash on Ameerika frantsiisiettevõte, mille eesmärgiks on hoolitseda koerte ja kasside eest parimal võimalikul viisil ning suurendada kontakti inimese ja looma vahel. Wag N’ Wash on keskus, kus on ühes kohas olemas lemmikloomade jaoks nii pesuvõimalused, ilusalong ja spa, kui ka maiuste pagariäri ja naturaalsed ning kvaliteetsed söögid ja tooted. Wag N’ Washi iseloomustab tõeline kirg loomade vastu ning suurepärane kvaliteet, mis on keskendunud loomade tervisele ja heaolule. Wag N’ Wash on koht, kus saab oma lemmiku eest hoolitseda, teda toita ja hellitada. Wag N’ Wash loodi 1999. aastal Jef Straussi ja Dan Remuse poolt, kui nende jaoks muutus...
1.Ettevõtja - on füüsiline isik,kes pakub oma nimel tasu eest kaupu või teenuseid,sealjuures kaupade müük/teenuste osutamine on talle püsivaks tegevuseks ning seaduses sätestatud äriühing.Ettevõtjal peaksid olema:vaimne võimekus,teotahe,suhtlemisoskus,kompetentsus,enesekindlus,otsustusvõime. 2.Aktsiaslts on äriühing,millel on aktsiateks jaotatud aktsiakapital;vastutab oma kohustuste täitmise eest oma varaga.aktsiakapital peab olema vähemalt 400 000.- Väikseim nimiväärtus on 10krooni. 3.Frantsiis on pikaajaline leping frantsiisiandja ja frantsiisivõtja vahel.See lubab frantsiisivõtjall kasutada frantsiisiandja oskusteavet ja kogemust.Sinna kuulub näiteks nimi,kaubamärk ja muu sümboolika,tootmistehnoloogia,väljaõppemetoodika ja muu info.Sõltuvalt tegevusalast ja konkreetsest frantsiisilepingust võib frantsiisi ulatus olla erinev. 4.Äriidee on idee,mille eesmärk on teenida oma autorile või realiseerijate kasu.Äriplaan on ettevõt...
varem kasutatud. Algselt pakuti pitsat õhtuti tasuta, et äratada huvi ümbruskonnas. Nimi "Pizza Hut" valiti sellepärast, et sildi ostmisel oli ruumi ainult kaheksaks tähemärgiks ja üheks tühikuks. Edu tuli kiiresti ning edaspidi avati juba ka teisi restorane. Dick Hassur avas esimese frantsiisi 1959. aastal Kansases Topeka linnas. 1960ndate alguses kasvas ettevõte toetudes agressiivsetele turustamismeetoditele ka pitsarestorani idee. Aastal 1966, kui Pizza Hut-i frantsiis oli kasvanud 145-ni, loodi ka kontor. Kaks aastat hiljem avati ka frantsiis Kanadas. Peale seda avati ka International Pizza Hut Franchise Holders Association, mis tegeleb 40% ulatuses frantsiisioperatsioonidega. Raamatupidamine ning frantsiiside raamatupidamiste ühendamine võttis aega 8 kuud selle all kannatas ka Pizza Hut, sest kasum ning müük kukkusid. Järgnevatel aastatel otsustati koostada pikaajaline plaan, et edu oleks kindlustatud
Lahendab probleemi/saavutab eesmärgi. (Ta teeb kõike ise, keegi ei tee talle neid ette ära.) 2. Nimetage noorte eeliseid ettevõtluses (6punkti) Uudsus ja värsked ideed. Elujõulisus. Noored on loovamad, kui vanemad inimesed. Noored on ettevõtlikumad. Nende teadmised koolipingist on veel värskelt meeles. Nad julgevad riskida rohkem, kui vanemad inimesed. 3. Mis on frantsiis? Frantsiisi all mõeldakse kaubamärke, nimesid, sümboleid. Annab õiguse midagi teha , toota või teenida. Maailmas on palju samaseid ettevõtteid, mis kõik ei kuulu otseselt ühele inimesele, aga üks inimene omab nime, mida kasutatakse nende ettevõtete juures. 4. Ettevõtte riskid (12 punkti) Turu risk järsud turusituatsiooni muutused, tarbija eelistuste muutumine või ostujõu langus.
eesmärki.*Saab aru, kuidas probleemi lahendada või eesmärki saavutada.*Leiab ressursid probleemi lahendamiseks ja eesmärgi saavutamiseks. *Lahendab probleemi või saavutab selle ise. 2. Nimetage noorte eeliseid ettevõtluses (6punkti)*Aktiivsus, ambitsioonikus, motiveeritus, vaba aega on rohkem , julgus võtta riske, parem tervis/töövõime, ebaõnnestudes minnakse uuele katsele. 3. Mis on frantsiis?*Frantsiis on oma põhiolemuselt õigus, mille raames frantsiisi omanik ehk frantsiisi andja annab õiguse kasutada enda kaubamärki või äriideed. 4. Ettevõtte riskid Puudub turg, puudub tööjõud, Kulud ületavad tulud, konkurents, 5. Nimeta konkurentsi liigid 4*Täielik konkurents*Monopolistlik konkurents*Oligopol*Monopol 6. Täiusliku konkurentsi tunnused 4*Palju ostjaid või müüjaid- väike ettevõte suurel
- Seadusandlus Eesti äriseadustikus Füüsilisest isikust ettevõtja (FIE) liigitatakse ettevõtteid Täisühing järgmiselt Usaldusühing Osaühing Aktsiaselts Ettevõte eriliigid - Mittetulundusühingud ja sihtasutused - Riiklikud aktsiaseltsid - Ühistud - Frantsiis FIE Isik, kes pakub oma nimel tasu eest kaupu ja teenuseid. Täisühing Vähemalt kaks omanikku, kes vastutavad ühingu kohustuste eest solidaarselt kogu oma varaga. Usaldusühing Vähemalt kaks omanikku, kellest vähemalt üks on täisomanik (vastutab ettevõtte kohustuste eest kogu oma varaga) ja vähemalt üks isik on piiratud vastutusega
oma plaanid ellu viin, siis millist tulu see mulle annab?" 7. Uue ettevõtte loomise eelised ja puudused Firma nimi ja toode on võõrad.Kui konkureerivaid firmasid on palju,siis on raske oma toodet esile tuua ja sellega inimestes usaldust tekitada,st et on kaupa raske turul teistest märgatavamaks teha. Samas võib firma muutuda populaarseks,sest ta on uus ja kui on piisavalt reklaami,pakub see inimestele huvi. 8. Frantsiis on pikaajaline leping frantsiisiandja ja frantsiisivõtja vahel. See lubab frantsiisivõtjal kasutada frantsiisiandja oskusteavet ja kogemust. Sinna kuulub nt nimi, kaubamärk ja muu sümboolika, tootmistehnoloogia, väljaõppemetoodika ja muu info. Sõltuvalt tegevusalast ja konkreetsest frantsiisilepingust võib frantsiisi ulatus olla erinev. Frantsiisileping määratleb osapoolte õigused ja kohustused. Leping on tavaliselt tähtajaline, koos õigusega seda pikendada. 9
oleks võimalus sellisest asjast osa võtta kliendina, siis teeksin seda. Kuna see ettevõte aitab igas mõttes frantsiisvõtjat väga palju, arvan, et ma saaksin asutajatelt ka palju tuge, mida läheb ühe ettevõtte käima saamiseks vaja, eriti kui oled noor ja kogenematu. Kõigile lisaks on selles ettevõttes väga suur rõhk pandud ja heategevusele ning ka see kutsub inimesi osalema. 2 Karmen Tamm TABB14 Kasutatud kirjandus 1. Frantsiis. Painting with a twist. www.franchise.org/painting-with-a-twist-franchise (18.10.2015) 2. Painting with a Twist frantsiis. Eelised. paintingwithatwistfranchise.com/proven- advantage (18.10.2015) 3. Painting with a Twist. Üldine. www.paintingwithatwist.com/about/ (16.10.2015) 4. Painting with a Twist frantsiis. Juhtiv kontseptsioon. paintingwithatwistfranchise.com/leading-concept (18.10.2015) 5. Painting with a Twist. Ajalugu. www
frantsiisiandjale kuuluvat õiguste ja teabe kogumit, muu hulgas õigust frantsiisiandja kaubamärgile, ärilisele tähistusele ja oskusteabele. Frantsiisileping on eelduslikult tasuline leping ja praktikas reeglina kestvusleping. Frantsiisilepingut reguleerivaid sätteid kohaldatakse: a) frantsiisiandja ja võtja vahel sõlmitud lepingutele ja b) frantsiisisuhetele, milles osalevad frantsiisiandja, põhifrantsiisivõtja ja allfrantsiisivõtja. Lepingu ese. Frantsiis. Frantsiisilepingu esemeks on frantsiisivõtjale antav õigus, mida nimetatakse frantsiisiks. Legaaldefinitsioonis tähtistab frantsiisi väljend ,,õigus kasutada". Väljend ,,õiguste ja teabe kogum" viitab frantsiisiandja õigustele. Frantsiisiandja õigused on frantsiisi eelduseks ja esemeks. Käesoleval ajal antav frantsiis on reeglina täisfrantsiis, st lepinguga antakse õigus kogu äritegevuse korraldusele. Täisfrantsiis hõlmab kogu frantsiisileandja väljatöötatud äritegevuse
nimel tasu eest kaupu või teenuseid. 24. Ettevõtlikkus - hoiak, mida iseloomustavad loov ja uuenduslik mõtlemine, saavutusvajadus ja arukas juhtimine. Ettevõtlikkus viitab inimese võimele mõtteid tegudeks muuta. See eeldab loomingulisust, uuendusmeelsust ja riskivalmidust, samuti oskust võimalusi ära tunda, tegevust kavandada ja kavandatut ellu viia. Ettevõtlik inimene saab iseendaga hakkama ja suudab muuta ühiskonda nt kas ettevõtja, ametniku või vabatahtlikuna. 25. Frantsiis - üks turule sisenemise vorm. Frantsiisi olemust käsitletakse erinevatest vaatenurkadest: · frantsiis on tehing, millega kasutamisõigus loovutatakse teatud tasu eest teistele isikutele · frantsiis on piiratud õiguste müümine firma tootemargi ning teeninduse oskusteabe kasutamiseks · frantsiis on ärikokkulepe, kus ärikontseptsiooni arendaja/omanik ehk frantsiisiandja annab frantsiisivõtjale litsentseeritud
1 Immateriaalne põhivara tunnusteks on: 1) Füüsilise substantsi puudumine 2) Tulevikus saadava tulu suhteline ebakindlus 3) Seaduste või lepingutega limiteeritud kasutusaeg 4) Ebamäärane kasulik eluiga 5) Väärtus vaid antud majandusüksusele 2 võib olla piiratud või piiramata pikkusega Üldjuhul on see piiratud Piiramata pikkusega on kasulik eluiga siis, kui lähitulevikus ei ole ette näha majandusliku kasu genereerimise lõppemist, nt firmaväärtus Erandjuhtudel võib ka teiste immateriaalsete põhivaraobjektide kasulik eluiga olla piiramatu pikkusega, nr ostetud kaubamärgid 3 Immateriaalseid põhivarasid kas ostetakse või luuakse ise. Immateriaalse põhivara bilansis kajastamise kriteeriumid on järgmised 1) Objekt on majandusüksuse poolt kontrollitav 2) On tõenäoline, et majandusüksus saab objekti ...
oli 900 000 eurot ja kohustised 400 000 eurot. Suur Firma peaks tehingust kajastama goodwilli 50 000 eurot. SEST... 900 000 on turuväärtus 900 000 400 000 = 500 000 (turuväärtus ilma kohustisteta) Makstakse 50 000 eurot rohkem, seega goodwill ongi 50 000 eurot. ÕPIK LK 275 ÜLESANDED Ü-11.1 Firma ostis 20 aastaks frantsiisi, makstes selle eest 50 000 krooni. Teha raamatupidamiskanne ostu ja esimese aasta amortisatsioonikulu kajastamise kohta. ____ 1. Ostu kajastamine D: Frantsiis 500 000 K: Pangakonto 500 000 2. Amortisatsioonikulu kajastamine (25 000 aastas - lineaarne meetod) D: Amortisatsioonikulu 25 000 K: Akumuleeritud kulum 25 000 Ü-11.2 Firma omandas 10 aastaks 30 000 krooni eest patendi. Kui suur on patendi amortisatsioonikulu aastas ja kui suur on patendi raamatupidamislik väärtus kolm aastat pärast patendi ostu? ____ 1 aasta amortisatsioonikulu on 3000 krooni. ( 30 000 / 10)
Ettevõtluse eksami küsimused pildistatuna
Aktsia Aktsia on väärtpaber, mis esindab väikest osa ettevõttest. Seega aktsiaid ostes kuulub Teile proportsionaalne osa ettevõttest ning Teie ise olete ettevõtte aktsionär. Aktsiatest teenitakse kasu enamasti turuhinna tõusult. Aastaaruanne - Majandusaasta aruanne koosneb raamatupidamise aastaaruandest ja tegevusaruandest. Aktiva- ettevõtte varade koosseis ja nende paigutus (kassa ja pangajäägid, põhivara, varaliste nõudmiste, materiaalse ja immateriaalse vara kontode seisud jne.) Passiva - varade rahastamise allikad (laenud, hankijatele maksmata arved, aktsionäride investeeringud antud ettevõttesse,kohustuste (võlgade) ja omakapitali seis jne.). Aktsiaselts- Aktsiaselts (lühend AS) on äriühing, millel on järgmised tunnused: aktsiateks jaotatud aktsiakapital aktsionär ei vastuta isiklikult aktsiaseltsi kohustuste eest aktsiaselts vastutab oma kohustuste täitmise eest oma varaga aktsiakapital p...
Mõne aja pärast restorani nimetus oli muudetud ja selleks tuli "Pete's Subway" ja pärast lihtsalt "Subway". Üks põhjustest, miks nimetuse jälle muudeti oli see, et paljud kliendid, kes kuulsid "Pete's Subway" olid kindel, et selles restoranis müüakse pizzat. Mõnda aega Subway restoranid nägid välja nagu New Yorgi metrood. 1974 aasatal Subway restorane oli juba 32 tükki ja natuke hiljem oli otsustatud teha Subway restorani frantsiisiettevõte, kuna frantsiis tol ajal hakkas aina populaarsemaks minema USA's. Mõte teha frantsiisiettevõte oli väga hea edasiseks edukaks arenemiseks. 90-ndate aastate algusest Subway hakkas iga päev avama tuhandeid restorane. 14 korda Subway oli saanud auhinda "Maailma parim frantsiisiettevõte" ( Entrepreneur Magazine). 2001 aastal Fred de Luca kirjutas raamatu inimestele, kes tahavad alustada äriga tegelemist. Raamtu pealkiri ingl. keeles "Start Small, Finish Big: 15 key Lessons to Start- and Run- Your
Peter Buckiga. DeLuca arvas, et ta peab avama oma võileiva koha kus inimesed saavad kiire lõuna kaasa haarata, ta laenas Buckilt $1000 ja avas 28. augustil, 1965. koha nimega Pete's Super Submarine. Aasta hiljem avas DeLuca teise poe ainult selleks, et kliendid näeksid, et ta on edukas ja et ta laieneb. Selleks, et suurendada tähelepanu ja nähtavust inimestele lühendas ta nime The Subway peale millel oli särav kollane logo. Esimene The Subway frantsiis avati Wallingford, Connecticutis aastal 1974. Sellele järgnes uskumatu edu 1974. aasta lõpuks oli avatud 16 poodi. Just sellel aja otsustati, et tuleb rohkem aega pühendada frantsiisi müümisele, mis aitaks avada veelgi rohkem poode. Buck ja DeLuca üritasid esimesi frantsiise müüa oma sõpradele kes alguses küll selle ideega kaasa ei läinud, kuid kui ühe sõbra firma läks pankrotti otsustas ta seda teha. Peale seda saatis Subway frantsiisi boom millest kõik tahtsid osa saada. 1978
Sisemised ja välimised kasvustrateegiad Sisemised Välimised kasvustrateegiad kasvustrateegiad Toodete arendamine (väiksemad Ettevõtete ühinemised ja uuendused, ülevõtmised Kvaliteedi tõstmine jne) Litsentseerimine Uute toodete väljaarendamine Strateegilised liidud ja Geograafiline laienemine ühisettevõtted (riigisiseselt) Frantsiis Rahvusvahelistumine Ettevõtte edu Edul on erinevaid aspekte •Tunnustus tegevusharus konkurentide ja klientide poolt •Kasvavad müügimahud •Korduvostjate osakaalu tõus; püsiklientuuri väljakujunemine •Paranenud finantsseis pankade ja investeerimisspetsialistide silmis •Kasvav töötajate, sh juhtide arv •Kiirendatud vajadus tõsta omakapitali suurust •Vajadus uute põhivahendite järele ja nende muretsemine •Lisaruumide vajadus või asukoha vahetus (EP näide)
kaudsed otsesed tootmisk Kulu muutuvkulu püsikulu kulud kulud ulud Amort. x x x generaatorid x x x elekter x x x õlid ja muud x x x muud tootm otsek. x x x mehhaaniku palk x x x juhi palk x x kontoriruumide k. x x muu üldhaldus x x raamatupidamine x x keskkonna saast. x x Tootmislik omahind Osakuluarvestus müügitulu 51000 muutuvkulud 5400 ...
ETTEVÕTLUS / EKSAM 1.Ettevõtja on... ...füüsiline isik, kes pakub oma nimel tasu eest kaupu või teenuseid ning see on talle püsivaks tegevuseks. 2.Frantsiis on... ...leping frantsiisiandja ja frantsiisiõtja vahel ...õigus kasutada kellegi 3.Äriidee on idee, mille realiseerimine (ellu rakendamine) võimaldab teenida idee autorile ...raha ...kasumit ...kuulsust ...uusi väärtusi 4.Ettevõtte missioon on... ...visioon tema tulevikust ...tema roll tarbija seisukohalt ...oma eesmärkide saavutamine 5.Turundus on osategevuste kompleks, mis hõlmab ...turu uuringuid ...toote kujundamist ...müügi toetamist ...hinnapoliitikat ...turunduskanalite valikut ...tootmise korraldamist ...finantsarvestust ...müüki ...varustamist 6.Aktsiaseltsi juhtivateks organiteks on ...üldkoosolek ...nõukogu ...juhatus 7.Eestis registreeritud aktsiaseltsi juhatuse esimees peab olema... ...füüsiline isik ...juriidiline isik ...vähemalt 30 aastane ...Eesti Vabariigi kodanik...
5. Miks on Sinu arvates teenindusettevõttele asukoha valik väga oluline? Asukoha valik on väga oluline kuna näiteks Kesklinnas liigub väga palju inimesi ja siis on suurem tõenäolsus ,et kliendid astuvad sisse. Suurte kaupluste juures - inimestel läheb kõht tühjaks peale shoppamist ja küastavadki restorani . 6. Mille poolest filiaalid erinevad frantsiisiettevõtetest? Erinevad selle poolest ,et Frantsiis on ettevõtte kopeerumise vorm- saab oma nime all müüa kaupu. Kuid Filiaalid on majanduslikud ja õigluslikud peaettevõttega seotud ettevõtted. 7. Millised tegurid mõjutavad ettevõtte välist saadavust? Ettevõtte toote / teenuse välist saadavalolekut mõjutavad: asukoht; ruumide paigutus; fassaad (valgustahvlid, firma sümboolika, aknad jne); lahtiolekuajad; õu ja ümbrus; juhised;
Teine kodutöö- frantsiisiidee 1. Ajalugu, sisu ja levik Subway on Ameerika frantsiisiettevõte, mis müüb peamiselt võileibu ja salateid. Ettevõtet juhib ja omab Doctor's Associates, Inc. Subway on 35 302- restoraniga 98 riigis üks kiiremini kasvavaid frantsiise maailmas. Aastal 1965 asutas Fred DeLuca võileivapoe finantseerimaks oma arstiõpinguid. Tuhande dollari suuruse laenuga hakkas tema sõber Peter Buck partneriks ning avati esimene toidukoht Bridgeportis. Ettevõtjad võtsid eesmärgiks avada 32 söögikohta kümne aasta jooksul. Fred taipas üsna pea ärijuhtimise põhitõdesid ja kvaliteetse toidu serveerimise ning hea klienditeeninduse tähtsuse. Aastaks 1974 omati 16 võileivapoodi Connecticutis. Taibates, et nad ei saavuta oma eesmärki avada 32 restorani kümne aastaga, alustati frantsiisimist, mis viis Subway keti märkimisväärse kasvuni, mis kestab tänaseni. Tänapäeval on Subway 34000 toidukohaga maailma suu...
sätestatud tingimustel õiguse kasutada frantsiisiandja ärikontseptsiooni ja tema kaubamärki. Frantsiisivõtja maksab frantsiisiandjale selle eest perioodilist kasutustasu, ühekordset lepingu alustamise tasu ja/või turundus- ja reklaamitasu. Frantsiisiandja on kohustatud tagama frantsiisivõtjale vajaliku väljaõppe ja vastavad juhised tema frantsiisi edukaks majandamiseks. ● Ameti (töökoha) frantsiis – kodust töötamisel põhinev ja väikest investeeringut nõudev frantsiis. Selle valib inimene (frantsiisivõtja), kes soovib üksi väikest ettevõtet alustada. Olemuselt on see pigem töökoht või amet kui korraldatud äritegevus. ● Tooteturunduse frantsiis – tootepõhised frantsiisid põhinevad müüja-edasimüüja suhetel, kus frantsiisivõtja levitab, tutvustab või müüb frantsiisiandja tooteid.
proovisõidud jne. 20) Äriplaani vajalikkus et määrata kindlaks oma äriidee ja eesmärk ning mõelda valmis ka kindel visioon ja eesmärk. 21) AS ja OÜ AS on äriühing milles on aktsiateks jaotatud aktsiakapital(aktsiakapital vähemalt 400 000.-) aga OÜ-s on osadeks jaotatud osakapital(osakapital vähemalt 40 000.-). 22) Ettevõtete eriliigid mittetulundusühingud ja sihtasutused, riiklikud aktsiaseltsid, ühistud, frantsiis. 23) Aktsia väärtpaber, mis näitab selle omaniku õigust osale ettevõtte varast ja kasumist. Dividend osa kasumist, mille ettevõte aktsionärile välja maksab. 24) Mastaabisääst keskmise tootmiskulu alanemine suurtootmise tagajärjel. 25) Inflatsioon hindade tõus, millega kaasneb raha ostujõu langemine.
värskeid juur ja puuvilju, ei pea nii tihti muretsema ka Healthy Cravings toodete riknemise pärast. Arvan, et mina võiksin tuua Eestisse U-Turn Vending Healthy Cravings müügiautomaadi, sest näen selle järgi vajadust näiteks ülikoolis, kui sööklas on loengute vahepeal pikad järjekorrad ja müügiautomaatidest saab osta vaid juua ja magusat. Mitmed mu uued tuttavad tunnevad tervisliku sisuga automaadi järgi vajadust. Antud frantsiis oleks mulle jõukohane osta võibolla mõne aasta pärast, kui loodan omada head sissetulekut. Kuna automaatide täitmine ja tühjendamine on lihtne protsess, siis kaasaksin ka oma pere sellesse ettevõtmisesse. Kasutatud kirjandus: http://www.uturnvending.com/healthy-cravings-vending-machines-business-opportunity https://www.franchisehelp.com/franchises/u-turn-vending/
eesmärgid Maarisk Sisemised võimalused Ajastamine Valitsuse Sisenemise poliitika meetodid Uue Olemasoleva Ühis- Eksport: Eksport: Frantsiis agent, müügi allüksuse ettevõtte ettevõtte Litsents rajamine ostmine rajamine turustaja esindus Kuidas minna sihtturule? · Milline omandivorm valida täisomand, ühisettevõte, vähemusosalus · Milline intensiivsus võtta kas panna raha kogu väärtusahelasse või sealt ainult mõnedesse lülidesse Rahvusvahelisele turule sisenemise meetodid Ekspordi kaudu turule sisenemine. · Kaudne eksport.
erinevatel põhimõtetel: Frantsiisileping ostetakse kaubamärk (brändi) ja kogu teadmiste ja oskuste pagas. Frantsiisi suhe koosneb kahest osast. Brändinime omavast ettevõttest, keda kutsutakse frantchiser (frantsiisipakkuja) ning kinnisvara omanikust, keda kutsutakse franchisee (frantsiisiostja). Need, kes otsustavad osta frantsiisi, ostavad ettevõtlusvormi, mis juba töötab ning mis on olnud juba edukas turul. Frantsiis pakub hotellile eduka äri toimimise eeliseid ja brändinime, kuid jätab enamuse juhtimisotsustest kinnisvaraomaniku teha. Frantsiisivõtja nõustub järgima brändinimeettevõtte juhtimispoliitikaid, maksma algset arendustasu ning igakuist frantsiisitasu (tavaliselt 3-6% tubade müügihindadest). Frantsiisi eelised: Kasutades üldtuntud brändinime, saadakse hotelli suurem arv külastajaid
osana. _A__ 3. Ettevõtja C. Need inimesed on aktsiaseltsi omanikud. __G_ 4. Hääletamisvolitus D. Aktsiaseltside eelis, mis lubab tegevust jätkata, kui omanikud lahkuvad või surevad. __I_ 5. Kindlustus E. Aktsionäridele jaotatav kasumi osa. __C_ 6. Aktsionärid F. Näitab selle omaniku õigust osale ettevõtte varast ja kapitalist. _B__ 7. Frantsiis G. Õigus hääletada aktsionäri nimel. _D__ 8. Piiramatu eluiga H. Majandusorganisatsioon, mille omanikel on tema tegevuse eest piiratud vastutus. _F__ 9. Aktsia I. Meetod, kuidas muuta suure kaotuse risk väikesteks perioodilisteks makseteks. __H_ 10. Aktsiaselts J. Firma aktsionäride poolt valitud esindajad. Valikvastused: Märkige sobiva vastuse täht joonele. __d_ 1
A 3. Ettevõtja C. Need inimesed on aktsiaseltsi omanikud. G 4. Hääletamisvolitus D. Aktsiaseltside eelis, mis lubab tegevust jätkata, kui omanikud lahkuvad või surevad. D 5. Kindlustus E. Aktsionäridele jaotatav kasumi osa. C 6. Aktsionärid F. Näitab selle omaniku õigust osale ettevõtte varast ja kapitalist. B 7. Frantsiis G. Õigus hääletada aktsionäri nimel. I 8. Piiramatu eluiga H. Majandusorganisatsioon, mille omanikel on tema tegevuse eest piiratud vastutus. F 9. Aktsia I. Meetod, kuidas muuta suure kaotuse risk väikesteks perioodilisteks makseteks. H 10. Aktsiaselts J. Firma aktsionäride poolt valitud esindajad. Valikvastused: Märkige sobiva vastuse täht joonele. d 1. Ettevõtlus
sõltumatute vahendajate abita. KAUDNE KANAL - kui kaupade liikumise korraldamises osalevad sõltumatud vahendajad. 18. Müügitoetuse nelja põhikomponendi olemus. Nende tähtsus tarbekaupade turul (müük lõpptarbijale) ja tööstusturul (müük teistele ettevõtetele). 19. Ärimudel. Erinevad ärimudelite näited („bite and hook“ ehk „ sööt ja konks“, „bricks and clicks business model“ „freemium business model“, frantsiis, võrkturundus jt). Ärimudel kirjeldab lühidalt, kuidas ettevõtte „rahamasin“ töötab. 1. „Sööt ja konks“ – „sööt“ – odavalt, ka kahjumiga, seejärel teenitakse lisatoodetelt või teenustelt – nt žiletihoidik ja žiletid, mobiiltelefonid ja kõned, printerid ja tindi/tahmakassetid, mängukonsoolid ja mängud. 2. „Bricks and clicks business model“– traditsioonilise ja online tegevuse integreerimine.
sissetulekute ulatuses)], osaühing (aktsiaseltsi tüüpi ettevõte, millel on osadeks jaotatud osakapital ning omanike vastutus on piiratud nagu AS-is. Nõutav osakapital on vähemalt 40 000.- krooni. Igal osanikul on vaid üks osa, kuid osade suurus võib olla erinev) ja aktsiaselts. Ettevõtte eriliigid on MTÜ-d ja sihtasutused (ei taotle kasumi teenimist, on loodud mingi kindla sihi/eesmärgi elluviimiseks), riiklikud AS-id (valitsuse omanduses ja juhtida), ühistud ja frantsiis. Ettevõtte kapitaliallikad on sisefinantsid (kasum, amortisatsioonid) ja võõrkapital [krediidituru fondid, väärtpaberid ja lühiajalised laenud, võlakirjad (väärtpaberid)]. Meil kehtivad väärtpaberid on pikaajalised (üle 10 a.), keskmise tähtajaga (kuni 10 a.) ja lühiajalised (kuni 1 a.). Hüpoteek on pikaajaline kinnisvaraga kinnitatud võlakiri. Kommertskrediidi puhul lähevad kaubad võlakontole. Aktsia on väärtpaber, mis näitab aktsionärile kuuluvat kapitali osa
a) aastatel 1956 - 1974 b) aastatel 1965 - 1974 c) aastatel 1947 – 1965 14. Kaupade otsese vahetuse arenguastmed on: a) juhuslik vahetus b) kaubavahetus c) originaalne vahetus 15. Kaubandust võrreldes arenenud vahetusega iseloomustab a) materiaalsete huvide puudumine b) toodete müük tundmatule c) tootjate ja tarbijate vastandlike huvide põrkumine 16. Tarbekaubad on: a) immobiilsed kaubad b) immateriaalsed hüved c) mobiilsed kaubad 17. Frantsiis on: lepinguliselt reguleeritud kooperatsioonivorm kahe iseseisva ettevõtte vahel, mille juures frantsiisiandja loovutab frantsiisivõtjale ettevõttestrateegia kindla toote või teenuse kasutamisõiguse kindlaks määratud tingimustel ja tasu eest b) ühise kaubamärgi kasutamine c) õigus 18. Kaubandusteooriad on: institutsionaalse ja funktsionaalse kaubanduse vajalikkust põhjendavad teooriad b) kaubandusettevõtete gravitatsiooni seadus
muutuseks. Loob endale oma teha optimaalseid otsuseid keskkonna. nende raames. Uuendustega kaasnev risk. Uuenduste võimalus Inertsus. Muudatuste kallidus. Vajadus olla paindlik, vältida Seotus standartsete ülemäärast seotust kindlate struktuuridega. ressurssidega. 28. Frantsiis. Olemus. Eelised ja miinused frantsiisiandja ja frantsiisivõtja seisukohalt. Frantsiisiandja poolt pakutava toetuse sisu. Frantsiisivõtja poolt frantsiisiandjale esitatavad võimalikud nõuded (eeltingimused). Frantsiis on pikaajaline leping frantsiisiandja ja frantsiisivõtja vahel, millega frantsiisiandja annab vastava tasu eest frantsiisivõtjale õiguse kasutada oma oskusteavet ja kogemust. Selle hulka
Kentucky Fried Chicken on tütarfirma, mis kuulub ettevõttele Yum! Brands Inc. Yum! Brands Inc. on ühtlasi ka maailma suurim restorane ühendav ettevõte. KFC loodi 1930. aastal ettevõtja Harland Sandersi poolt, kes hakkas oma teeäärses restoranis praetud kana müüma. Praetud kana, kui kiirtoit muutus väga populaarseks ning tekkis alternatiiv hamburgerile. Sanders tunnetas KFC potentsiaali kujuneda frantsiisettevõtteks ning juba 1952. aastal avatigi Utahs esimene KFC frantsiis. Ettevõte laienes väga kiiresti ning 1960-ndate aastate lõpuks olid frantsiisid juba Kanadas, Jamaicas, Mehhikos ning ka Suurbritannias. 1964. aastal müüs Harland Sanders KFC 2 millioni USA dollari eest investoritegrupile, mille eesotas olid John Y. Brown Jr. ja Jack C. Massey. Peale seda on KFC korduvalt omanikke vahetanud. Nimelt müüs Brown 1971 aastal ettevõtte 285 millioni dollari eest firmale Heublein, mis omakorda 1982. aastal osteti ära R.J.Reynoldsi poolt. 1986 aastal
Millised on ettevõtte kulud? Kas esineb võlgnevusi teistele ettevõtetele, maksuametile jne. 16 Millised juriidilised probleemid võivad tekkida? Jälgida tuleks kehtivaid lepingutingimusi, võetud laene, pante, vajalike lubade ja litsentside olemasolu ning dokumentatsioon. FRANTSIISIMINE Frantsiis on üks turule sisenemise vorm. Frantsiisi olemust käsitletakse erinevatest vaatenurkadest: · frantsiis on tehing, millega kasutamisõigus loovutatakse teatud tasu eest teistele isikutele · frantsiis on piiratud õiguste müümine firma tootemargi ning teeninduse oskusteabe kasutamiseks · frantsiis on ärikokkulepe, kus ärikontseptsiooni arendaja/omanik ehk frantsiisiandja annab frantsiisivõtjale litsentseeritud õiguse kasutada ärikontseptsiooni ja sellega seonduvat kaubamärki. Frantsiisikokkuleppeid võib liigitada: · tootmisfrantsiisiks
5(1)). 24. Ettevõtlikkus - Vajalike isikuomaduste ja hoiakute kogumit nimetame ettevõtlikkuseks. Ettevõtlik inimene on algatusvõimeline. Ta on orienteeritud oma ideede realiseerimisele, et selle kaudu saavutada teda ümbritseva keskkonna, iseenda ja oma lähedaste elukvaliteedi jätkuv paranemine. 2 25. Frantsiis Frantsiis võlaõigusseaduses § 375. Frantsiisilepingu mõiste Frantsiisilepinguga kohustub üks isik (frantsiisiandja) andma teisele isikule (frantsiisivõtja) õiguse kasutada frantsiisivõtja majandus- või kutsetegevuses frantsiisiandjale kuuluvat õiguste ja teabe kogumit, muu hulgas õigust frantsiisiandja kaubamärgile, ärilisele tähistusele ja oskusteabele. _________ Frantsiis on pikaajaline leping frantsiisileandja ja frantsiisivõtja vahel, millega frantsiisileandja
MAJANDUSE MÕISTED 1. Aktsia on väärtpaber, mis esindab proportsionaalset osalust aktsiaseltsi aktsiakapitalis ning annab selle omanikule ehk aktsionärile mitmeid õigusi. 2. Aastaaruanne- mis näitab selle omaniku õigust osale ettevõtte varast ja kasumist 3. Aktiva- osa ettevõtte bilansist, mis kajastab tema vara 4. Passiva- Iseloomustab ettevõtja kohustusi ning tema omakapitali koostist. 5. Aktsiaselts on äriühing, millel on aktsiateks jaotatud aktsiakapital. 6. Osaühing on äriühing, millel on osadeks jaotatud osakapital. 7. Mittetulundusorganisatsioon on isikute vabatahtlik ühendus, mille eesmärgiks või põhitegevuseks ei või olla majandustegevuse kaudu tulu saamine. 8. Aktsiisimaks on maks, mis kehtestatakse kaupadele, mille tarbimist soovib riik mõjutada. 9. Alampalk- riiklikult kehtestatud palga alampiir, millest vähem ei tohi tööandjale täistööaja eest maksta. 10.Ametiühing mingi kutseala tööliste...
o. eeskätt mootorsõidukitega liikujate teenindamiseks mõeldud toitlustusteenust pakkuv vähemalt 10 majutusruumiga maantee läheduses paiknev majutusettevõte, kus on tagatud turvaline parkimine. · Hotell ( hotel)- s.o. toitlustusteenust pakkuv vähemalt 10 majutusruumiga majutusettevõte. 6. Millised on majutusettevõtted omandisuhtest lähtuvalt? · Iseseisev majutusettevõte · Konsortsium · Hotellikett · Frantsiis 7. Majutusettevõtte asukoht ja kättesaadavus Asukoht määrab klientidele kättesaatavuse: · Maapiirkonnas asuvad ettevõtted · Linnas asuvad ettevõtted · Maantee ääres asuvad ettevõtted · Kuurordis asuvad ettevõtted Kättesaadavus telefoni, kirja, interneti teel. Geograafiline kättesaadavus. 8. Kirjelda majutusruumide tellimisega seotudtegevusi vastuvõtutöötaja poolt Tagatud tellimus ja tagamata tellimus
Ettevõtlus. Äriga alustamine. Tähtsad on ostjad- hõlbus juurdepääs ning võimalus kaupa osta. Suurte rahvusvaheliste ettevõtetega sõltub poliitilisest olukorrast ja seadusandluse arengust. Turismiärid sõltuvad vaatamisväärtustest. Tervise-ja puhkuseärid linnast eemale, vee äärde, head transporditingimused jm. Frantsiis- kaubamärgid, nimi ja sümboolika. Selle alusel tegutseb mitmeid kette(hotelliketid, toitlustusketid, bensiinijaamas jne). Nt on Hiltoni hotelliketis tuhandeid hotelle maailmas, aga see ei tähenda, et needk õik temale kuuluks. Frantsiis annab ka õiguse midagi teha, tooa või teenindada. Nt Coca-cola, mis samastub karastusjookide tootmisega. Coca-cola varustab finantsiisivõtjaid kontsentreeritud siirupiga. Riskid: Tururisk- järsud turusituatsiooni muutused, stabiilse sise- või välisturu puudumine või äralangemine, tarbijate eelistuste muutumine või ostujõu langus, konkurendid ja teised samalaadsed tooted/ teenused, odavamad h...
ja tarneahelaga liitmise teel. Ülesostetavate valik on sageli ellujäämine liitumisel või allhankes osalemisel või väljatõrjumine valmistoodete turult ning tegevuse lõpetamine. Seda otsust on mõned eksperdid kirjeldanud kui valikut, mille üks võimalusi on mõni protsent osalust suures kasvavas äris ja teiseks sada protsenti osalust mitte milleski. Rahvusvahelistuv firma, kes viib oma tegevuse ekspordi-impordi, välisinvesteeringud ja mitmesugused muud lepingulised suhted, nagu frantsiis, liising, juhtimisleping, ühisettevõtted teistesse riikidesse, arvestab küll hindade ja muude turusignaalidega, kuid tähtis on ka institutsionaalne keskkond nagu õigusruum koos omandikaitsega, kultuuriline lähedus või kaugus, mille mõju saab üldiselt iseloomustada tehingukulude kaudu. Kasumi kõrval hindavad firmad riski. Tehingukulud peegeldavad riske ennetavate tegevuste kaudu (keerulisemad lepingud ja nende koostamiseks kasutatavad kallimad
Ta otsustas, et avab niisuguse kaupluse, kus valitseb toetav õhkkond ja kus laste vanemad saavad küsida nõu kogenud müüjade käest, ise lapsed aga - mängida nende pilkude köitvate esemetega. Sharon teadis täpselt - tema poodi iga külastamine peab jaama ostjatele kauaks meelde nimelt see tal õnnestus viia ellu. 1987 aastal Sharon DiMinico avas oma esimese Learning Express kaupluse Needhamis, Massachusetts. Esimene frantsiis oli avatud Andoveris, Massachusetts aastal 1990. Tänapäeval Learning Express on kõige suurem frantsiisiandja mänguasjade alal USA-s, omades rohkem kui 140 poodi ning iga aastaga see arv veelgi suureneb. Sharon on siiani Learning Express`i juhataja. Ajal, kui ta ei külasta oma kauplusi või erinevaid mänguasjade laatu, teda võib leida oma peakorterist Devensis, Massachusetts, kus tema nagu tavaliselt planeerib, mida tuleb teha, et kliendid ( nii
20. Import – Kaupade, teenuste sissevedu välismaalt. 21. Elatusmiinimum – ühe kuu alampalga määr. 355 eurot hetkel, miinimum millega peab elatud saama. 22. Ettevõte – majandusüksus, iseseisva isikuna tegutsev, eraldatud varaga. 23. Ettevõtja – füüsiline isik, pakub oma nime all tasu eest kaupu ja teenuseid. 24. Ettevõtlikkus – hoiak, mida iseloomustab loov, uuenduslik mõtlemine, saavutusvajadus ja arukas juhtimine. 25. Frantsiis – ainumüügiõigus, müügi eelisõigus, juriidiline ärikokkulepe, mille kohaselt annab kaubamärgi omanik õiguse kasutada tema kaubamärki ja ärimudelit frantsiisivõtjale. 26. Hind – kauba, või teenuse väärtuse rahaline väljendus. 27. Hüpoteek – dokument, mis väljendab pandiõigust laenu tagatiseks olevale varale. 28. Intress – ehk kasvik, rahasumma, mille saab laenu andja laenuvõtjalt tasuks raha kasutamise eest. 29. Kapital – varaline õigus, millest saab tulu
Lahendab probleemi/saavutab eesmärgi. (Ta teeb kõike ise, keegi ei tee talle neid ette ära.) 2. Nimetage noorte eeliseid ettevõtluses (6punkti) Uudsus ja värsked ideed. Elujõulisus. Noored on loovamad, kui vanemad inimesed. Noored on ettevõtlikumad. Nende teadmised koolipingist on veel värskelt meeles. Nad julgevad riskida rohkem, kui vanemad inimesed. 3. Mis on frantsiis? Frantsiisi all mõeldakse kaubamärke, nimesid, sümboleid. Annab õiguse midagi teha , toota või teenida. Maailmas on palju samaseid ettevõtteid, mis kõik ei kuulu otseselt ühele inimesele, aga üks inimene omab nime, mida kasutatakse nende ettevõtete juures. 4. Ettevõtte riskid (12 punkti) Turu risk järsud turusituatsiooni muutused, tarbija eelistuste muutumine või ostujõu langus.