Hiina J aapan · Alates 12. saj levis hiinast J aapanisse chan-budism, mida J aapanis tähistati sõnaga ,,zen". · Zen-budistid on veendunud, et tõde ei saa sõnadega väljendada. Seepärast tahavad nad ennast vabastada kõigist mõttesüsteemidest, raamatutarkustest ja rituaalidest. · Lihtne elu, pidev kehaline harjutamine ja vaimne endassesüüvimine peaksid viima ootamatu selginemiseni, tõelise arusaamiseni kõigist asjadest. Seetõttu ei saa zeni õpetaja esitada mingit teooriat või seletust, kuid saab olla eeskujuks oma elustiiliga ja aindata õpilasi napisõnaliste, paradoksaalsete vihjetega. · Zeni kloostrid kujunesid samuraide poegade kasvatusasutusteks. · Kunstis võib zeni mõju näha kalligraafia sontaansuses ja maalikunstis, kus peamiselt tühjal pinnal on ainult mõned jõulised ja näilised lohakad pintslitõmbed, mis vihjavad loodusele. · Zen-mungad eelistasid värvipiltidele maalimist ainult musta tusiga.
Puude ja taimede valikul jälgiti sümboolikat, näiteks sümboliseeris mänd pikka iga, lootos hingelist puhtust, pambus mehisest ja vastupidavust. Oluline oli ka aastaaegade ilmekas väljendamine. Tegelikult kujunes jaapani aed välja alles 10.-12. sajandil ja saavutas õitsengu 14.-16. sajandil, mil kujunesid välja selle põhilised vormid, mida hiljem sajandite jooksul on täpsustatud ja täiendatud. Budism kui filosoofia hakkas Jaapanis levima alles 12 sajandil zenbudismi ehk zeni näol. Ilma zeni õpetust tundmata on võimatu mõista zenbudistlike templiaedade omapära. Zenbudistlike aedade kujundamisel võeti eeskujuks keisrikoja ja aristokraatia paleede aiad, kuid kujundati need vastavalt zeni põhimõttele kohaks, mis sobib enesevaatluseks ja meditatsiooniks. Aed koosneb ainult kõige olulisematest elementidest, kusjuures oluliseks muutub tühjuse kontseptsioon mu. Zenbudistliku õpetuse järgi valgustatus saavutataksegi tühjusesse jõudmisega. Väga kuulus on
Katsushika Hokusai Zen budism Alates 12. sajandist levis Hiinast Jaapanisse chan budism, mida Jaapanis tähistati sõnaga ,,zen". Zen- budistid on veendunud, et tõde ei saa sõnadega väljendada. Seepärast tahavad nad ennast vabastada kõigist mõttesüsteemidest, raamatutarkustest ja rituaalidest. Lihtne elu, pidev kehaline harjutamine ja vaimne endassesüüvimine peaksid viima ootamatu selginemiseni, tõelise arusaamiseni kõigist asjadest. Seetõttu ei saa zeni õpetaja esitada mingit teooriat või seletust, kuid saab olla eeskujuks oma elustiiliga ja aidata õpilasi napisõnaliste, paradoksaalsete vihjetega. Zeni kloostrid kujunesid samuraide poegade kasvatusasutusteks. Kunstis võib zeni mõju näha kalligraafia spontaansuses ja maalikunstis, kus peamiselt tühjal pinnal on ainult mõned jõulised ja näiliselt lohakad pintslitõmbed, mis vihavad loodusele. Zen mungad eelistasid värvipiltidele maalimist ainult musta tusiga.
Jaapanis tähistati sõnaga ,,zen". · Zen-budistid on veendunud, et tõde ei saa sõnadega väljendada. Seepärast tahavad nad ennast vabastada kõigist mõttesüsteemidest, raamatutarkustest ja rituaalidest. Zen-Budismi mõjud · Lihtne elu, pidev kehaline harjutamine ja vaimne endassesüüvimine peaksid viima ootamatu selginemiseni, tõelise arusaamiseni kõigist asjadest. Seetõttu ei saa zeni õpetaja esitada mingit teooriat või seletust, kuid saab olla eeskujuks oma elustiiliga ja aindata õpilasi napisõnaliste, paradoksaalsete vihjetega. · Zeni kloostrid kujunesid samuraide poegade kasvatusasutusteks. Maalikunst · Kunstis võib zeni mõju näha kalligraafia sontaansuses ja maalikunstis, kus peamiselt tühjal pinnal on ainult mõned jõulised ja näilised lohakad pintslitõmbed, mis vihjavad loodusele. · Zen-mungad eelistasid värvipiltidele maalimist ainult
kaldus 4. kaskaad 5. pool-kaskaad Kasvatamise protsess ise on kultusliku iseloomuga religioosne tseremoonia mis kestab aastakümneid, baseerub Zen-budismi filosoofiale. Zen-budismi kohaselt on inimene, loodus ja selle elemendid kõik omavahel seotud. Maalikunst Lükandustele ja liigutavatele vaheseinadele maaliti maastikupilte või üksikuid loodusmotiive. Maaliti ka paberrullidele. Kirjakunsti arendati suurema luksuse suunas. Levis vabam, spontaansem ja mänglevam ilukiri. Zeni mõju võib näha kalligraafia spontaansuses ja maalikunstis, kus peamiselt tühjal pinnal on ainult mõned jõulised ja näiliselt lohakad pintslitõmbed, mis vihjavad loodusele. Puulõiketehnikat kasutati algselt vaid usuliste tekstide illustreerimiseks, kuid hiljem see kunst täiustus ja selle publikuks sai peamiselt linnade lihtrahvas. Temaatikas oli tähtsal kohal igapäevane elu, naised, taimed, loomad, maastikud, näitlejad jms. Algul oli see mustvalge, hiljem värviline.
Mugavuse nimel loobuti hiina arhitektuurile omasest sümmeetriataotlusest. Tube eraldavad liigutatavad vaheseinad ja lükanduksed, millele maaliti maastikupilte või loodusmotiive. Põrandad olid puust. 6. Traditsiooniline jaapani stiilis katuse ja ohtrate viiludega peatorn, mis kerkib müüride ja vallikraavidega ümbritsetud kompleksi keskelt, ning 3 madalamat torni. 7. 12. Sajandil levis Hiinast Jaapanisse Zen-budism. 8. Kunstis võib näha zeni mõju kalligraafia spontaansuses ja maalikunstis. 9. Värviline puulõige tehti mitme plaadiga ja värvidega trükkimisega. 10.Puulõiketehnika temaatikas oli tähtsal kohal igapäeva elu, naised, taimed, loomad, maastik. 11.Kitagawa Utamaro, Katsushika Hokusai, Andro Hiroshige. 12.Kõige kuulsam Jaapani puulõikemeister oli Hokusai.
Zen-budismi mõjud. Alates 12. sajandist levis Hiinast Jaapanisse chan-budism, mida Jaapanis tähistati sõnaga ,,Zen". Zen-budistid on veendunud, et tõde ei saa sõnadega väljendada. Seepärast tahavad nad ennast vabastada kõigist mõttesüsteemidest, raamatutarkusest ja rituaalidest. Lihtne elu, pidev kehaline harjutamine ja vaimne endassesüüvimine peaksid viima ootamatu selginemiseni, tõelise arusaamiseni kõigist asjadest. Seetõttu eisaa zeni õpetaja esitada mingit teooriat või seletust, kuid saab olla eeskujuks oma elustiiliga ja aidata õpilasi napisõnaliste, paradoksaalsete vihjetega. Zeni kloostrid kujunesid samuraide poegade kasvatusasutusteks. Kunstis võib zeni mõju näha kalligraafia spontaansuses ja maalikunstis, kus peamiselt tühjal pinnal on ainult mõned jõulised ja näiliselt lohakad pintsitõmbed, mis vihjavad loodusele. Zen-mungad eelistasid värvipiltidele maalimist ainult musta tusiga.
India skulptuur iseloomustavad dünaamilisus, mänglevus ning liigutuste ja zestide äärmine mitmekesisus. Kehad on nii painduvad nagu luid poleks. Maistest vahekordadest ja proportsioonidest ei peeta kinni, anatoomiast samuti mitte. Materjaliks on põhiliselt kivi. Valitsevaks vormiks on reljeef. Tõsised, pühalikud või hirmuäratavad jumalad on ümbritsetud elurõõmsatest veetlevatest naistest, kes kehastavad alamaid jumaladi, deemoneid ja haldjaid. Hinduistlik hinduistlikud jumalad (Visnu, Siva) ja Buddha on vabaskulptuuride tähtsamad motiivid. Kuulsad on tantsiva Siva pronkskujud, tal on tihti rohkem kui kaks kätt. Grandhara kujud osutavad seoseid hellenismiga: rahulik, leebe ja ülev ilme. Kujunesid välja mediteeriva Buddha kujud. Suurim õitseaeg (nn klassikaline periood) olu Guptade dünastiaaeg (4.-7- saj. pKr). India templid templi kõige püham paik (seal asub jumala kuju) on väike, tempel ise võib aga olla väga suur. Saalide uksed...
JAAPANI KUNST Jaapani kultuur arenes kaua suhteliselt omaette. 7.-S. sajandil valmistati kloostrites hulgaliselt erineva suurusega Buddha kujusid, peamiselt pronksist või värvitud puust. Ilmalik kunst. Elati suhteliselt väikestes majades, mille järsult tõusvad katuse-uirgad rõhutavad hoonete kergust ja õhulisust. Jaapani tarbekunstis levis ka lakkehistöö ja lihtsa, kuid elegantse vormiga keraamika. Kunstis võib zeni mõju näha kalligraafia spontaansuses ja maalikunstis, kus peamiselt tühjal pinnal on ainult mõned jõuli sed ja näiliselt lohakad pintslitõmbed, mis vihjavad loodusele. Puulõiketehnika. Hiinast jõudis Jaapanisse puulõiketehnika. Sajandeid kasutati seda vaid usuliste tekstide illustreerimiiseks. VANA-AMEERIKA KUNST Suuri saavutusi kunsti vallas oli ka Vana-Ameenka rahvastel. Asteekide kultuur. Kesk-Ameerikas tekkis 14. sajandil asteekide riik, millepealinn oli Tenochritlan
Fourth level Fifth level Maalikunst Asuka perioodil toodi Hiinast sisse maale, neid hakati arvukalt kopeerima, sest enda kunst polnud väga arenenud, nõnda hakkas hiina kunst jaapani kunsti tugevasti mõjutama. Heiani perioodil hakkas arenema jaapani traditsiooniline kunst ehk Yamato-e, peamised teemad maalidel on loodus, kuulsad paigad, 4 aastaaega. Muromachi perioodil mõjutasid Zeni mungad suuresti maalikunsti, levisid väheste pintslitõmmetega ning väheste detailidega tusimaalid Azuchi-Mamoyama perioodil olid maalid väga suured ning tihti kulla ja hõbedaga ilustatud Maalitakse pintsliga ja vesivärvidega siidi või paberi peale Jaapanis on väga hästi arenenud kalligraafia Makimono ajaloolised või religioosed krundid seletamisega Kakemono seinapilt, mille saab rullida Kunstnikud ei huvitunud inimkeha realistlikust kujutamisest Yamato-e
kaunisisuliste luuletustega, et pakkuda naudingut nii silmadele kui ka mõtetele. Alates 12. Sajandist levis Hiinast Jaapanisse chan-budism, mida Jaapanis tähistati sõnaga "zen". Zen-budistid on veendunud, et tõde ei saa sõnadega väljendada. Seepärast tahavad nad ennast vabastada kõigist mõttesüsteemidest, raamatutarkusest ja rituaalidest. Lihtne elu, pidev kehaline harjutamine ja vaimne endassesüüvimine peaksid viima ootamatu selginemiseni, tõelise arusaamiseni kõigist asjadest. Zeni kloostrid kujunesid samuraide poegade kasvatusasutusteks.
Jaapan (Nihon-koku, ???) Eliisebeth. P Nimi · Nippon kasutatakse ametlikus kontekstis. · Nihon on igapäevasem termin. · Mõlemad tähendavad "Päikese allikad" ehk " tõusva päikese maa". · Euroopasse jõudis Jaapanit tähistav sõna kõigepealt hiina keelest Marco Polo vahendusel. Vapp · Jaapni vapp on rahvuslik ja keiserlik pitsat. · Vapil on kujutaud krüsanteemiõis , õielehti on nii alumisel kui ülemisel 16 tükki. Rahvusliklipp · Punane sõõr lipu keskel on päikesesümbol " Hinomaru". · Valge - puhtus. · Punane - siirus. · Riigilipuna alates 1999.aastast. Merelipp · Lipu põhivärv oli kunagi valge, keskkohas punane sõõr ja 16 punast kiirt. · II maailmasõja lõpul keelati selle lipu kasutamine. · Tänaseks on see uuesti kasutusel. Jaapan ja naabrid Riigid: Mered: · Hiina · Ohhoota meri ...
Isiksus Erich Frommi Radikaalhumanistlik psühhoanalüüs Airin N X klass Tartu Raatuse Gümnaasium Erich Fromm (23. märts 1900 18 märts 1980) Erich Fromm sündis oma vanemate ainsa lapsena 1900. aastal Frankfurdis Maini ääres. Tema isa oli ärimees, vanaisa aga süvausklik rabi. Noorukina uuris Fromm innukalt judaismi pühasid tekste, õppides peale selle ka mitmeid väljapaistva talmudisti käe all. Kõrghariduse omandas Fromm Heidelbergi ja Müncheni ülikoolis. Saanud juba 22-aastaselt filosoofiadoktoriks, t...
selgepiiriliselt ühte või teist uskkonda, eriti nembutsu või Nichireni rühmitisi, ei hoolita usundi rahvalikes vormides palju uskkondade piiridest (5). Kaks enim austatavat lunastajat on bodhisattvad Jizo- sama ja Kannonsama. Jizo- sama hoolitseb uskumuse kohaselt eelkõige laste, ka sünnituse või raseduse ajal surnud laste eest. Kannon- sama (sanskriti Avalokitesvara) pakub mitmel viisil kaitset ja lohutust ning teda võib leida paljudest paikadest, sealhulgas Soto zeni templitest (5). 3.2. Budism Jaapani kodus Paljudes budismimeelsetes kodudes on kodualtar (butsu- dan). Tavaliselt on selles kesksel kohal budismiaineline kuju või mõni muu sümbol, peale selle on seal esivanemaid mälestav tahvel, püha budistliku tekstiga raamatuke, viiruki põletamise alus ja üht- teist muud. Hommikupalvuse ajal võidakse asetada altarile väike toiduohver, lugeda katkend suutrast ja läita viirukiküünal. Igal koolkonnal on oma eripärased riitused (5).
välja liikumisharjutused, millest sai alguse hiina chuangfa. Karate arengus on chuangfal olnud keskne positsioon. On olemas tõendeid selle kohta, et mõningaid chuangfa vorme harjutati Hiinas juba Han dünastia ajal (209 e. Kr 24 p.Kr.). Pärimuse järgi oli Bodhidharma tuima ilmega mees, kellel oli tihe habe ja läbitungiv pilk. Legend räägib, et ükskord suigatas ta keset mediteerimist ja vihastas nii, et lõikas ära oma silmalaud. Maha pudenedes, kasvasid neist esimesed teepõõsad. Zeni mungad virgutavad tihti oma meelt teetassiga mediteerimise vahepeal. Sellepärast öeldakse zeni kohta, et tal on "tee maitse". zen (Budism) cha tee Bodhidharma õpetas enda ümber kogutud munkadele füüsilisi harjutusi, sest nad ei suutnud oma viletsa kehalise vormi tõttu teha igapäevaseid zen harjutusi. Ta õpetas neile harjutuste komplekti nimega "shih pa lo han sho" "La Hani 18 kätt". Neid harjutusi peetakse pärimuse järgi hiina chuangfa algvormiks
" 15. Kuidas nimetatakse budismi kloosterülikoole? vihaarad 16. Milline budismi liik on levinud Jaapanis? Zen-budismi all mõeldakse mahajaana budismi koolkonda Jaapanis. 17. Nimeta Tiibeti kolm peamist kirjandusteost. "Kandzur" ehk "Tõlgitud sõna", "Tandzur" ehk "Tõlgitud õpetus", "Tiibeti surnute raamat" ("Bardo thodol") 18. Kes oli see prantslanna, kes uuris Tiibetit? Alexandra David-Néel 19. Mida tähendab satori? Zeni taotluseks on valgustuse satori saavutamine. 20. Kes kirjutas teose ida metafüüsikast? René Guénon (1886-1951) Hiina usundi kontrollküsimused 1. Milline mõiste hiina ja eesti keeles määrab Hiinas religiooni valdkonna? Hiinas määrab religiooni valdkonna mõiste san-tzjao, mis tähendab Kolme õpetust, mille alla kuulub konfutsianism, taoism ja budism. 2. Milline on Hiina vanima, maagia ja loodususundi elementidega raamatu pealkiri?
et nende meeled olid lahti maailma suhtes ning nad ei lasknud end kammitseda. Eelarvamustest. Loomulik eluviis, mida propageerib taoism, aitab meil säilitada tervist ja nooruslikku energiat, mida ühekülgselt efektiivsusele üles ehitatud ühiskond kipub nii 9 armutult hävitama. Lõpetuseks võiks ehk peatuda ühel zen-budhistlikul mõistujutul. Noor munk saabus kuulsa zeni õpetaja Joshu ette ja ütles: "Olen just saabunud kloostrisse. Palun, õpeta mind!" Joshu vastas: "Kas sa oled oma riisipudru ära söönud?" Munk vastas: "Jah, olen." Seepeale ütles Joshu: "Nüüd mine ja pese oma kauss puhtaks." Asjad on tihtipeale lihtsamad, kui me oskame arvatagi. Selles püüab meid veenda ka Benjamin Hoff oma raamatuga. 10 Kasutatud kirjandus:
Kr - 24 p.Kr.). Pärimuse järgi oli Bodhidharma tuima ilmega mees, kellel oli tihe habe ja läbitungiv pilk. Legend räägib, et ükskord suigatas ta keset mediteerimist ja vihastas nii, et lõikas ära oma silmalaud. Maha pudenedes, kasvasid neist esimesed teepõõsad. Zeni mungad virgutavad tihti oma meelt teetassiga mediteerimise vahepeal. Bodhidharma õpetas enda ümber kogutud munkadele füüsilisi harjutusi, sest nad ei suutnud oma viletsa kehalise vormi tõttu teha igapäeva-seid zen harjutusi. Ta õpetas neile harjutuste komplekti
" Selline vormi ja väljenduse puhtus ergutas toetavate kunstide ja teenuste arengut. ,,Teemajade" jaoks loodi eriline arhitektuuri vorm ,,chaseki", mis põhines metsamajakeste lihtsuse kopeerimisel. Geisad hakkasid spetsialiseeruma teetseremoonia esitlustele. Mida rohkem inimesi kisti teega seotud elevusse, seda rohkem kadus algse zeni kontseptsiooni puhtus. Teetseremoonia muutus rikutuks, tormakaks ja rohkelt ilustatuks. Rikaste hulgas peeti ,,teeturniire", kus aadlikud võistlesid üksteisega rikkalike auhindade ning teesortidele nimede andmises. Võitjate autasustamine siidi, relvastuse või juveelidega oli täiesti võõras algsele zenbudistlikule tseremooniale. (3.) 2. Camelia Sinensis roheline tee Teetaim on igihaljas põõsas, mis kasvab troopilistel ja subtroopilistel aladel
elegantsemal, kõige veetlevamal võimalikul moel." Selline vormi ja väljenduse puhtus ergutas toetavate kunstide ja teenuste arengut. ,,Teemajade" jaoks loodi eriline arhitektuuri vorm ,,chaseki", mis põhines metsamajakeste lihtsuse kopeerimisel. Geisad, Jaapani kultuurilis-kunstilised perenaised, hakkasid spetsialiseeruma teetseremoonia esitlustele. Mida rohkem inimesi kisti teega seotud elevusse, seda rohkem kadus algse zeni kontseptsiooni puhtus. Teetseremoonia muutus rikutuks, tormakaks ja rohkelt ilustatuks. Rikaste hulgas peeti ,,teeturniire", kus aadlikud võistlesid üksteisega rikkalike auhindade ning teesortidele nimede andmises. Võitjate autasustamine siidi, relvastuse või juveelidega oli täiesti võõras algsele zenbudistlikule tseremooniale. Kolm suurt Zeni preestrit taastasid tee algse koha Jaapani ühiskonnas: 1. Ikkyu (1394-1481) - prints, kellest sai preester ja kes oli edukas aadlike
Olemine koosneb dharmadest, mis on pidevas muutumises. Rinzai seal on lühikesed tekstid koan (avalik kaasus ehk kohuasju arutati avalikkuse ees) Õpetajale peab kehaga arusaamisest märku andma, sest selgitusest ei piisa (ja Eisai) Mazu õpilane mediteerib zazeni asendis, et virguda, mille peale õpetaja hakkab kiviga maad hõõruma, et näidata, et selliselt peeglit teha on sama võimatu ;D · Hakuin (1685-1768) rinzai koolkond · Bankei (1622-1693) rinzai koolkond Proovivad zeni iseloomu rahvale lähemale tuua. Ühekäe plaks peab jõudma millessegi, mis on mitteduaalne ehk mittekahene(funi). Isegi kui saavutaks selle, poleks seda võimalik keele abil edasi anda. Shintoismis: Torii (tori lind, i- õrs, kus ta saab istuda) värav, kust avaneb eriline õige vaade. Jaapanlastel on hoiak, et nad tahavad näha, kuidas juba varem on nähtud, ja mida täpselt. Sp, et kohal on oma vaim, hing, mille juurde on oma kindel tee.
see sõna tähendab sanskriti keeles "meditatsiooni". Rõhuasetus on siin distsipliinil, eneseusaldusel, lihtsusel ja sisemusel. Aiad on paigaks, kus end leida ja avastada seda esteetilist olemist. Eelpoolnimetatud bushi, kellele kuulus suguvõsa maa ning võim selle piires, nimetati daimyo'ks (mõisnik). Rikkad daimyo'd ehitasid omale uhkeid losse ja aedu, mille kujundamisel võeti eeskuju templi ja keisrikoja aedadest, kuid kohandades need Zeni põhimõtetele. Nendes aedades kasutatakse samu elemente, kuid kujundus on abstraktne ja oluline on Mu - ehk "tühjuse" kontseptsioon. Aed on koht, mis sobib meditatsiooniks. Zeni printsiibid lihtsusest vähendasid aia põhielementideni, millega väljendati tohutut looduseriiki. See looduse osade vähendamine võib oma vormi võtta minimaalses kuivas aias, kus aed moodustatakse kividest, kruusast, liivast ja samblast. Puudel ja põõsastel on siin teisejärguline tähtsus. Zen-aia heaks