Mis aastal ja kelle poolt loodi Zachmani tugiraamistik? Founded in 1990, Zachman International® is the education and consulting firm started by John A. Zachman, author of the Zachman® Framework Milleks (mis eesmärgil) kasutatakse ZACHMANi tugiraamistikku? It allows for multiple perspectives and categorization of business artifacts Kas Zachmani raamistik on mudel? Kui jah, siis millele (missugustele kontekstidele) me saame seda mudelit rakendada? Zachmani raamistik rakendub igale ärivaldkonnale Millistele põhiküsimustele vastavad ja mida kirjeldavad/modelleerivad Zachmani raamistiku veerud? Mis? Objektid, andmed Kuidas? Funktsioonid, protsessid, tegevused Kus? Asukohad, võrk Kes? Inimesed, rollid, vastutused Millal? Aeg, sündmused, stsenaariumid, elutsüklid Miks
1. Küsimused a) Zachmani tugiraamistik Zachmani tugiraamistik – 1990 John A. Zachman. Kirjeldab valdkonna infosüsteemi üldist ülesehitust ja arhitektuuri. Mudel infosüsteemile endale. Saab rakendada igale ärivaldkonnale sõltumata suurusest, „Puhtale valdkonnale“ ja (IT) infrastruktuurile. Veerud vastavad põhiküsimustele: Mis? Kuidas? Kus? Kes? Millal? Miks? Read vastavad süsteemitöö põhilistele osapooltele-huvigruppidele: juhtkond, tippjuhid, planeerijad, ärimõistete omanikud, arhitekt-disainerid, ehitaja-tehnoloogid, tehnikud, ülalhoidjad. „Puhas valdkond“ - 2 ülemist rida. IT infrastruktuur alates kolmandast allapoole. MDA (Model Driven Architecture) mudelitüübid: CIM (Computing Independent Model) – teine rida PIM (Platform Independent Model) – kolmas rida ...
Modelleerimine II KT - aka buckle up, we gon bullshit through this 1. Zachmani tugiraamistik Ettevõte, ärisüsteemi vms kirjeldamiseks mõeldud. Kahemõõtmeline tabel, mille veerud vastavad süsteemianalüütiku põhiküsimustele. Read – süsteemitöö (arendus+ülalhoid) põhilistele osapooltele – huvigruppidele (slaidil followed by some nonsense, kas see on üldine mandatory osa või ta lihtsalt tõi näiteid?). Lahtrites on kindlat tüüpi ning kindlale huvigrupile suunatud mudelid (nt graafilised PS. Seda me siin aines teemegi)
(funktsionaalsele) allsüsteemile. Nõutud vaadete kirjeldamine, modelleerimine, kooskõlastamine, vormistamine. Nõuete ning kasutajaliideste kirjeldamine ja analüüs. (Ühte tööd võivad teha 1 – 2 tudengit. Kahekesi tehes olgu töö laius poole suurem). M. Roost , TTÜ Informaatikainstituut, Loengukonspektid aines Süsteemianalüüs, 2014 Loeng 2.1 Aine põhimõisted ja raamistikud (1). Valdkonnapõhine süsteemianalüüs: Zachmani raamistik kui Süsteemianalüüsi aine mõtlemisraamistiku raamistiku esimene nurgakivi Eesmärk: kujundada mõtlemisraamistik (mõisteraamistik, ontoloogia) Süsteemianalüüsi ainele Zachmani raamistik (tuletame meelde Modelleerimise ainest) Valdkonnapõhine süsteemianalüüs Harjutustundide toetamine, eesmärkmudelid, UML kasutusjuhtude diagrammi tõlgendus eesmärkmudelina Zachmani tugiraamistik Süsteemi analüüs (kui tegevus) on struktuurne arutelu
● Konstrueerimine - teeb kõik muud funktsionaalsused, madalama riski ja kergemate elementide iteratiivne realiseerimine ● Üleviimine - Paneb tellija keskkonnas tööle e beeta testid Süsteemianalüüsi seos nendega - Analüüsiga saab pm tegeleda igas faasis ja iteratsioonis. Esimestes etappides/iteratsioonides on analüüsi osakaal suurem. Ma ei tea kuhu seda paigutada, aga - Süsteemianalüüs = Zachmani esimesed 2 kihti, kose mudeli II etapp, UP arendamise 2 ülemist distsipliini (ärimodemine + nõuded) 7. Transaktsiooni muster - tellija-täitja suhe (kas neil on teema? Haha vv-d???) -Soovi avaldus(? request) - Üks osapooltest soovib äriteenust teiselt poolelt -Lubadus - Teine pool nö lubab osutada teenust ja tulemusena ka teeb seda -Olek (? state) - Teine pool edastab, et jah, ta reaalselt sai hakkama endaga -Aktsepteerimine - Soovi avaldaja nö võtab omaks et äriteenus viidi läbi ??
40. Mudel Mõisted kordamiseks 9 Sissejuhatus infosüsteemidesse IDU3530 © Karin Rava uurimisobjekti (siin toimimis- ja infosüsteemi) kirjeldus mingist kindlast vaatenurgast reaalsuse lihtsustus väljendab reaalsust, visiooni, ükskõik, mis on uurimisobjektiks ühest ja samast reaalsusest võib olla N erinevat vaadet 41. Zachmani raamistik organisatsiooni juhtimiseks ja tema süsteemide arendamiseks oluliste mudelite liigitamise ja organiseerimise loogiline struktuur võimaldab organisatsiooni loomisel ja muutmisel osalevatel erinevatel osapooltel omavahel suhelda raamistikuga pannakse paika erinevad arhitektuurid moodustavad ühtse terviku 42. Huvirühmad infosüsteemi muutmisel Organisatsiooni juhtkonna vaade muudetava osa suurus, seosed ümbrusega, toimimise eesmärgid ja strateegia
1. Tarkvaratoode mis siia kuulub? Tarkvara arenduse tulem (toode, teenus) hõlmab mitmesuguseid komponente, mis kõik võivad olla kvaliteedihalduse objektid, näiteks arenduse käigus hangitud infotehnoloogiavahendid: riistvara, standardtarkvara, sideseadmed arenduse käigus tehtud töö: täitja arendatud tarkvara (sealhulgas lähtekood, objektkood, täitmiskood jm); installatsioonid, kohandamised, muudatused; andmehõive muudatused tellija organisatsioonis, protsessides, töökorralduses... projektdokumentatsioon kasutamise kohta (kasutajajuhendid); objektsüsteemi kohta; loodavate objektide kohta (programmi/testimise dokumentatsioon); installeerimise ja seadistamise kohta; arenduse (sh testimise) kohta metoodika: tulemuste kasutamine; tulemuste edasiarendamine; uute arenduste tegemine vahendid hoolduseks, muudatusteks, arenduseks teadmised projekti tulemuste kasutamisest; objektsüsteemist (süsteemianalüüs või vajalikud muudatused sead...