Tallinna Transpordikool Logistik Õpilane Maanteetransport Referaat Juhendaja : Õpetaja Tallinn 2012 Sisukord Sissejuhatus....................................................................................................................3 Veovahendid...................................................................................................................3 Eelised ja puudused........................................................................................................4 Transpordi arengukava...........................
kuuluv objekt filosoofilise huvi keskpunkti. Humanismi elukäsitlus oli inimesekeskne. Avardunud ning põhiliselt muutunud maailmapilt esitas paratamatult küsimuse: milline on inimese koht maailmas? Enamik humanistlike ideede kandjaid jutlustas inimese vabastamisest kiriklike autoriteetide eestkoste alt, mistõttu filosoofiline mõtlemine omandas selge ilmaliku ilme. Veovahendid Suured avastusretked olnuksid mõeldamatud ilma heade laevadeta. Inglismaa, Hispaania ja Portugal lõid võimsa laevastiku. 15. saj. Keskpaiku ilmusid Lääne-Euroopas mõnel pool jõgedele vesiratastega laevad, mis liikusid vastuvoolu. Laevu veeti edasi üle kaldal asuvate plokkide tõmmatud trosside abil. Mõte pärines umbes samal ajal Itaalias kasutusele tulnud köisteedelt. Siiani oli jõelaevanduse arengut paljudes kohtades seganud erinev veetase jõgedes
Veterinaarnõuetele vastavaid veovahendeid. Kalluriga loomade vedamine keelatud Sobiv mikrokliima ja piisavalt ruumi, veoki nõuetekohasuse kontroll Milliseid loomakaitseseaduse punkte talunik Piimamees rikub? · Loomade vedamise kord: Nõuetekohane hooldus, sobiv sööt,joogivesi ning puhkepausid. Üle kaheksa tunni kestvad veod: · Isikud peavad olema registreeritud kohalikus järelevalveasutuses · Veovahendid peavad olema nõuetekohased ja kohalikus järelevalveasutuses registreeritud. Kahe looma üheaegsel vedamisel võib eri liiki ja eri vanusega ning eri soost loomi vedada samas veoruumis, kuid loomad peavad olema eraldatud piirete abil. Milliseid loomakaitseseaduse punkte sõber Kassitapp rikub? · Põllumajandusloomade tapmise tingimused: Põllumajanduslooma võib tappa üksnes selleks tunnustatud ettevõttes.
35. Kes esitab kliendile arve(d) juhul kui klient vedas kaupa välismaale ning ei kasutanud Eesti piires ekspediitori teenuseid? Kaubakontor 1. Seleta lahti kaubaveo efektiivsuse eeltingimused raudteel: • määratud ajaga regulaarne jaotus…süsteem vähendab nõudluse kõikumisest tekitatud ebaefektiivsust • tõhus aja ja ruumikasutus… vähendab vajadust kaubakäitluseks ja pakendamiseks • kahekorruselised veovahendid ja kaubaaluste virnastamine… võimaldavad maksimaalse kandevõime kasutamise • ettevõtete sisene ja nende vaheline koostöö koordineerimine …vähendab kaubavoogude kõikumist • kerged veovahendid …vähendavad sõiduki omamassi osakaalu kandevõimes 2. Milliste kaupade ja mahtude juures on kaubavedu raudteel tasuv? Mida suurem maht kaupa ja mida kaugemale seda veetakse seda tasuvam on vedu. Sobib ka väärtuslike kaupade jaoks nagu autod. 3
Pakkimine Paljud tooted on pakitud. Siinjuures tuleb vahet teha kahe erineva pakkimise vahel. Üks neist on tarbija e. müügi pakkimine ja teine on tööstuslik e. transpordi pakkimine. Teoorias vähemalt on nende kahe pakkimise vahe nende eesmärkides. Müügipakkimine on peamiselt seotud (läbi)müügi soodustamisega. Nt. Sokolaaditahvlit müüakse ligitõmbavas (atraktiivses) paberis. Edasi on mingi kogus neist tahvlitest pandud nn. demonstratsioonkarpi, mis köidab poes tähelepanu. Sellisel müügi pakkimisel on ainult äriline eesmärk. Transpordipakkimisel on teised eesmärgid. Neist kaks peamist on toote kaitsmine ja müügipakkimine ning veo, ladustamise ja ümberlaadimise ratsionaliseerimine. Seda pakkimise tüüpi kasutatakse igalpool, nt. kottides suhkur kaubaalusel kaetud kilega, mingi seadmestik/masin kastis, konteiner jne. Siin mängivad pakendi valikul olulist rolli logistilised asjaolud. Pakkimine peab tagama, et toode jõuab tarbijani kaotamata ...
ETTEVÕTTE LOGISTIKA www.logistikauudised.net Arukalt korraldatud protsess. Eelis globaliseeruvas maailmas. Õige kaup, õiges kohas, õigel ajal, õiges koguses, õiges seisundis ja õiglase hinnaga. See, kes suudab efektiivsemalt korraldada toote või teenuse loomist ja lõpptarbijani jõudmist on võitja üha pingestuvamas konkurentsis. Logistikute ülesanne oli tagada materiaalselt väejuhtide kavandatud strateegiliste käikude vormimine eduks vastase ees. Tänapäeval kehtib see samuti. Logistika vahendid: · Tootmise juhtimine · Transport · Ladustamine · Info Logistikas on kõige alus ratsionaalsete tegevusvõtete kasutusele võtmine, pikajalistest...
LOGISTIKA Kui tellimuspartiid suurendada siis, tellimiskulu tooteühiku kohta väheneb. Milliste kulude arvutamine on kõige töömahukam ja keerulisem? Puudumiskulude Tellimuspunkt on toote laosaldo, milleni jõudmisel tehakse uus tellimus Mis on “tellimusvahe”? Ajavahemik, mis jääb ühe ja sama toote kahe järjestikuse tellimuse vahele Mis on “tellimustsükli meetod”?Laoseisu täiendav tellimus tehakse kindlate ajavahemike tagant Millist säästu on võimalik logistikas saada tellimustsükli meetodi rakendamisest? Tellimis ja veokulude säästu Kuidas sõltub üldjuhul reservlao suurus nõudluse kõikumisest? Mida suuremad on hälbed nõudluses, seda suurem peab olema reservladu Mida tähendab „laovaru”? 365 / lao ringlemissagedus, mis annab ajavahemiku päevades, mil konkreetset toodet või laoväärtust peaks piisama tavapäraseks tarnimiseks Millist kulu nimetatakse veoauto läbitud kilomeetri omahinna arvestamisel püsivkuluks? Amortisatsiooni...
õigustab ennast rongivedu alles 600-700 kilomeetri kaugusele, sotsiaalmajanduslikult võib saada õigustuse ka väiksema kauguse puhul. MAANTETRANSPORT - AUTOTRANSPORT Autotransport on kõige laialdasemalt kasutatav liik. Teda ei asenda ükski teine transpordiliik linnasisestel vedudel. Autoveod jagatakse rahvusvahelisteks ja riigisisesteks. Autoveondust reguleerib CMR- konventsioon ja riigisiseses veonduses lähtutakse võlaõigusseaduse sätetest. Maanteetranspordis kasutatavad veovahendid: · Jaotusautod-kasutatakse terminalide jaotuspiirkonnas kauba jaotus- ja kokkuveoks · Autorongid- rahvusvahelistel vedudel ning terminalist terminali vedudel on levinud vedukist ja poolhaagisest koosnev autorong. · Poolhaagised- levinud vahetatavate poolhaagiste kasutamine kaubaveol koostöös laevafirmadega. Laevas on poolhaagis ilma vedukita. Autost ja täishaagisest koosnev autorong ei tohi olla pikem kui 18,75 m. Poolhaagisega autorong pikkus 16
Kuna veoki furgoonide, poolhaagiste ja haagiste laiused on enamasti ühesugused (2,452,50 m), kõrgused aga oluliselt erinevad (2,23,0 m), pole laadimismeeter kindel suurus, vaid sõltub konkreetsest veovahendi või veoühiku lastiruumist. Eurotreileri laadimismeetri suuruseks on tavaliselt 6,3 m3, megatreileri laadimismeetri ruumala aga 7,3 m3. 22. Mida peetakse transporditegevuses silmas põhivedude all? Rahvusvaheline transport: veovahendid on suurema mahutavusega ja otstarbekama veoruumi kasutavusega, korraga veetakse suuremaid kogused. Transport tehasest/ kesklaost (hub) jaotuslattu/-keskusesse. Pikamaavedu. Suured kogused. 23. Mida peetakse transporditegevuse silmas jaotusvedude all? Kohalik vedu: laialiveol tuleb kohale toimetada väiksemaid koguseid ja väiksema mahutavusega veovahenditega. Transport jaotuslaost diileri/kliendini. Lühimaavedu, väikesed kogused. 24. Mis on veosõlm (hub)? Keskterminal
Lisa G SISSEJUHATUS Toiduainete tootjad võtavad enda peale kohustuse oma toidu kvaliteedi eest ja peaksid seega ka olema veendunud, et toiduainete transport, ladustamine ja jaotamine on korrektselt ja nõuetekohaselt korraldatud [1]. See aga on võimalik kui toiduainete transpordiks kasutatavad veovahendid vastavad kõigile rahvusvahelistele normidele ja on nõuetekohaselt diagnoositud ennem kasutamist ja regulaarselt kasutamise ajal. Kiirestiriknevate toiduainete rahvusvahelise veo ja selleks kasutatavate eriveo-vahendite kokkulepe (Agreement on the international carriage of perishable foodstuffs and on the special equipment to be used for such carriage) (ATP leping) [2] sõlmiti Genfis 1970. aastal.
Substantivistid: turumajanduse printsiibid ei ole ikka kohaldatavad kõikidele ühiskondadele. M.Sahlins(substantivist) ,,Kiviaja majandus" (1971): vaesus on puhtalt kultuuriline konstruktsioon. Inimökoloogia (ka kultuuriökoloogia)- uurib, kuidas inimgruppe mõjutavad keskkonna anorgaanilised ja orgaanilised osad ja kuidas inimgrupid mõjutavad oma tegevusega keskkonda. Energiatootmise evulutisoon: Homo erectus tule kasutamine - 1 mln-500 000 at. ~10 00 a tagasi ader, veovahendid energia lihasjõust. Samal ajal hakati põlematama keraamikat. Esimeste riikide tekkega tuulejõud purjetamiseks, tuli metalli sepistamiseks, valamiseks. Langeva vee jõud keskajal alles Euroopas Fossiilsed kütused õli, süsi, gaas 200-300 at. Kung-laagris(khoi-sanid): töö alla käis ka see, kui puhati. Meestel oli töötunde rohkem, aga naised töötavad stabiilsemalt. Kung-laagri suurus 23-40, keskmiselt 31 inimest (20 suurt, 11 last)
( nasite käsitöö riistad, veovahendite osad, piibud, viisud), Haab ( nõud), Pärn ( nöörid ja köied), kasetoht ja pärna koorest tehti korvid, karbid, leiva märsid), sõel, külvinõud. Saksa käsitöö mõju puudub. • Nahka töödeldi kuni 19.sajandi lõpuni kodus ja õpiti keemiliselt töötlema- uriini ja puutuha leelisega ja ka lubja lahusega. • Lambanahast tehti kasukad, veise nahast pastlad. • Hobuse veovahendid ehk rakendrihmad tehti toornahast ja töödeldi tökati rasvaga. • Sepatöö- igas külas oli oma sepp, sepa tööde hulka kuulusid tööriistad, uksehinged, hobuseraua naelad, suuremad naelad tegi sepp, kirstudeluku plaadid. • Sepp oli küla kõige rikkam ja lugupeetuv mees. Ja sepa järgi hakati nimetama teisi ametimehi ( puusepp, kingassepp jne). Naiste tööd
stoovitud ja kinnitatud veovahendi külge. Stoovimise ja kinnitamise deklaratsioon (Cargo stowage and securing declaration) Kui on põhjust kahtlustada, et stoovitud ohtlik kaup ei ole paigutatud konteinerisse või veovahendile ega kinnitatud vastavalt IMDG-koodeksi nõuetele või kui puudub konteineri/veovahendi lastimisdeklaratsioon, ei tohi sellist konteinerit või veovahendit laevale lastida. Ebaselgete olukordade vältimiseks on soovitav varustada konteinerid või veovahendid stoovimise ja kinnitamise deklaratsiooniga. Deklaratsiooni vorm on antud IMDG- koodeksis. Üks võimalikest deklaratsiooni vormidest on toodud allpool. Cargo stowage and securing declaration Vehicle nr................................... Place of loading ........................... Date of loading ............................ Commodities ..............................
..22 kg/t). Vahetuse tootlikkus arvutatakse valemiga T te Tv = -------------- · Q m3, (6.2.2.3) l · t1 + t2 + t3 kus: t on vahetuse kestus min; te aeg ettevalmistusteks min; t1 ühe kilomeetri läbimise aeg mõlemas suunas min; t2 ja t3 peale- ja mahalaadimise aeg min; l keskmine veokaugus km. Hobukokkuveol kasutatavad veovahendid Puidu kokkuveol on kasutatud väga mitmesuguseid veovahendeid. Talvel kasutatakse kokkuveol palgikelkusid, regesid ning lohisteid, suvel vankreid, nende esi- või tagaosi, spetsiaalseid ratashaagiseid, kelkusid. Põhiliselt kasutatakse tänapäeval kummiratastega vankreid, poolvankreid, ja lohisteid. . Vankriga kokku vedades tuleb puit käsitsi peale ja maha laadida, mis on füüsiliselt raske ja aeganõudev töö. Jämedamaid palke ei suudagi mees tõsta. Laadimise
- nad säilitavad tootmisprotsessis oma naturaalse kuju - neid kasutatakse ka järgmistes tootmistsüklites - nende maksumus kandub tootmistsüklite vältel üle valmistoodangu omahinda võrdelistes osades nende kasutusea lõpuni. Nende käive lõpeb pärast nende mahakandmist täieliku kulumise tõttu. Ehitusfirma tootmispõhivarade hulka kuuluvad tootmis- ja kontorihooned, rajatised, ehitusmasinad ja mehhanismid, veovahendid, arvutustehnika, kontorisisustus. Käibevarad erinevad põhivaradest selle poolest, et - osavõtt ehitusest toimub ainult ühe ehitustsükli jooksul - maksumuse täielik ülekandmine valmistoodangu omahinda ühe tootmis-(ehitus-)tsükli vältel - naturaalse kuju muutmine ehituse käigus. Käibevara ringlust tootmises iseloomustab joonis 17.1. Tootmiseks on vaja raha. Raha eest ostetakse materjalid, mida nimetatakse tootmisvarudeks
TAPA- JA LIHASAADUSTE TEHNOLOOGIA ÜLDKURSUS 1.Lihatööstuste üldiseloomustus, struktuur. Lihakombinaatide struktuur · Loomabaas (eelbaas) lahieelbaas sanitaartapamaja · Liha-rasvatsehh (tapamaja) Loomade algtöötlemise osakond Toiduvere töötlemise osakond Nahkade töötlemise osakond Soolte töötlemise osakond Subproduktide töötlemise osakond Toidurasva töötlemise osakond Endokriin-ensüümtooraine kogumise ja töötlemise osakond Harjaste, sulgede, karvade, sõrgade, sarvede töötlemise osakond Lindude ja küülikute töötlemise osakond · Külmhoone · Liha ümbertöötlemise tsehh (vorsti- ja kulinaaria tsehh) Lihalõikuse osakond Vorstide tootmise osakond · Keeduvorstide tootmise osakond · Suitsuvorstide tootmise osakond S...
· tooteartiklite spetsiifilised omadused (hoiustamise temperatuur, väärtus jne) · tooteartiklite ABC klassifikatsioon · andmed pakendite kohta Vastuvõtt ja väljastamine: · tarnijate arv · ostuarvete arv / ajaühik · artikliridade arv ostuarvetel · sissetulevate saadetiste arv päevas · klientide arv · väljuvate saadetiste arv päevas · tarnekohtade arv · vastuvõtu ja tarnimise ajalised raamid · eeldatavad läbimisajad laos Transport: · veoviisid · veovahendid ja -ühikud · veovahendite ja -ühikute mõõtmed · maha- ja pealelaadimise meetodid · laaditavate veovahendite ja -ühikute arv päevas Ladustamine: · ladustatav maht · materjalivooga seonduv informatsioon · ringlemissagedus laos · ladustamise liik (pidev, hooajaline jne) Komplekteerimine: · tellimuste arv päevas · tellimuste artikliridade arv päevas · nopete arv rea kohta Muu: · laopersonali suurus · kaubaaluste arv · kaubaaluste tüübid
Millised takistused on maanteetranspordi edasisel arengul? 44 3 Maanteetransport Eesti Rahvusraamatukogu digitaalarhiiv DIGAR Pilt 3.1 Kahe sillaga vedukauto Pilt 3.3 Tõstukiga madelauto Pilt 3.2 Vedukauto haakeseade („sadul“) Pilt 3.4 Metsaveoauto haagisega 3.2. Veovahendid Maanteetranspordis on kasutusel erinevad veokid, mis transpordivad oma koormaruumis või haagises veoseid. Veovahend koosneb kahest funktsionaalsest osast – iseliikuvast tehnilisest osast ja laadimisosast. Veovahendiks võib olla nii veoauto kui ka autorong. Veoautod jaotatakse järgmiselt:
· mõõtes, tuvastades ja salvestades kulusid on võimalik kasutada neid eelarvestuses ja siduda sooritatud transporditöö hulgaga, kindla veomarsruudiga, veoga, kliendiga või tootega Mõlema aspekti realiseerimiseks on vaja koguda kulude kohta teatud ühelaadset informatsiooni. See sisaldab kasutatavate ressursside kirjeldust, kogust ja nende hinda. Transporditöö sooritamiseks kasutatakse üldjuhul järgmisi ressursse: · tööjõud · veovahendid ja ühikud · materjalid (kütus, rehvid, õlid jne) · raha · aeg Veoki püsivkulud Veoki püsivkuludele on iseloomlik, et need on ühesuurused sõltumata sellest, kas veokit on vaadeldava ajaperioodi jooksul kasutatud või mitte ja kui palju seda on kasutatud. Pole oluline, kas veoauto või treiler läbib päevas 5 km või 500 km. Püsivkulud sellest ei sõltu. Jaotusauto võib läbida aasta jooksul 60 000 km, treileri
tegelikke kulusid mõõtes, tuvastades ja salvestades kulusid on võimalik kasutada neid eelarvestuses ja siduda sooritatud transporditöö hulgaga, kindla veomarsruudiga, veoga, kliendiga või tootega Mõlema aspekti realiseerimiseks on vaja koguda kulude kohta teatud ühelaadset informatsiooni. See sisaldab kasutatavate ressursside kirjeldust, kogust ja nende hinda. Transporditöö sooritamiseks kasutatakse üldjuhul järgmisi ressursse: tööjõud veovahendid ja –ühikud materjalid (kütus, rehvid, õlid jne) raha 133 aeg Veoki püsivkulud Veoki püsivkuludele on iseloomlik, et need on ühesuurused sõltumata sellest, kas veokit on vaadeldava ajaperioodi jooksul kasutatud või mitte ja kui palju seda on kasutatud. Pole oluline, kas veoauto või treiler läbib päevas 5 km või 500 km. Püsivkulud sellest ei sõltu.