AUF + akk. aufpassen järele vaatama freuen - rõõmustama warten ootama AN + akk denken mõtlema glauben uskuma NACH + dat. fragen ütlema, küsima suchen otsima FÜR + akk. interessieren huvituma brauchen vajama entschuldigen vabandama BEI + dat. anrufen helistama bewerben taotlema arbeiten töötama informieren informeerima entschuldigen - vabandama MIT + dat. spielen mängima telefonieren helistama sprechen rääkima vergleichen võrdlema einverstanden sein nõustuma aufhören lõpetama ÜBER + akk. diskutieren arutama erzählen SEDA MA EI TEA freuen rõõmustama lachen naerma nachdenken järele mõtlema schreiben kirjutama weinen nutma
Armastus saadab inimest hällist hauani, sest pole aega, mil inimlaps seda ei vajaks. Armastus on üks suurim tervendav jõud. Armastus muudab inimese otsekohe paremaks energilisemaks, sallivamaks ja mõistvamaks. Kõige arusaadavamalt ja usutavamalt kirjutab armastusest Osho, India mõtlusõpetaja.Ta kirjutab: ,,Inimene saab küpseks hetkel, mil ta hakkab armastama rohkem kui armastust vajama. Ta muutub andvaks, jagavaks. Kui algul on rõhk sellel, kuidas võimalikult rohkem saada, siis küpsuse saabudes on küsimus selles, kuidas anda rohkem ja kuidas anda tingimusteta. Armastus see on luksus. Armastada tähendab omada nii palju elu, et te ei tea, mida sellega peale hakata ja selle pärast te jagate. Kui teis pole armastust, siis te palute teist inimest, et ta teile seda annaks.
Anworten-vastama Arbeiten-töötama Basteln-meisterdama Bluten-veritsema Brauchen-vajama Buchen-broneerima Danken-tänama Faxen-faksima Fehlen-puuduma Feiern-tähistama Fragen-küsima Frühstücken-hommikust sööma Füttern-toitma Häkeln-heegeldama Heiraten-abielluma Holen-tooma Hören-kuulama Kaufen-ostma Klingeln-helistama Kosten-maksma Landen-maanduma Lernen-õppima Machen-tegema Malen-maalima Meinen-arvama Mieten-üürima Nähen-õmblema Öffnen-arvama Packen-pakkima Parken-parkima Planen-plaanima Putzen-puhastama Rechnen-arvutama Regnen-vihma sadama Reisen-reisima Sagen-ütlema Sammeln-koguma Schaffen-jõudma Schätzen-hindama Schicken-saatma Schmecken-maitsema Sparen-kokku hoidma Spielen-mängima Stelllen-panema Stimmen-sobima Stören-segama Stricken-kuduma Suchen-otsima Tanken-tankima Üben-harjutama Wandern-matkama Warten-ootama Wechseln-vahetama Weinen-nutma Wohen-elama Wünschen-soovima Zahlen-tasuma Zeichnen-joonistama Besuchen-külastama Bezahlen-t...
8. sajandil hakkas tekkima vajadus ühtse noodikirja järele, et säilitada laule ja ka laulja mälu hakkas vajama kirjalikku abi. 8.-9. Sajandist n pärit vanim noodikiri. Noodikiri tekkis kloostrites, et vaimulikus saaksid kirja panna liturgilisi tekste ja laule. Noodimärkideks olid neumad, mis algselt tähistasid 1-4 helist koosnevat meloodiaelementi. 10. Sajandil märgiti ülesse ka täpsemalt helikõrgusi, kasutati neumasid eri kõrgustel. Noodijoonte süsteemi ja silpnimetused leiutas 11. sajandil keskaja tähtsamaid muusikateoreetikuid Guido Arezzost. 12.
asenduvad vabrikutega. Töö korraldatakse konveiermeetodil. Alustati arvepidamisega tööaja ratsionaalse kasutamise kohta. Tööaeg muutub tähtsamaks kui puhkeaeg. Ühiskonna urbaniseerumine. Muutub leibkonna mudel. Postindustriaalne ühiskond- kujunes välja 20 saj. viimaseks veerandiks, kõrgelt arenenud tööstus ühiskond, mida isel. a) kõrgtehnoloogia massiline kasutamine b) kasvas teenindus sektori osakaal. c) suurenes teaduse ja tehnoloogia osa d) ühiskond hakkab vajama uut tüüpi tööjõudu, haritud spetsialiste. e) suureneb riigi sekkumine ühiskonna majandus tegevusse. Inimeste elustiil muutus, sarnaste tarbimis harjumuste kujunemine linna ja maa inimeste vahel. Massi meedia. Heaoluühiskond- hakkas kujunema 19saj. Saksamaal. Heaolu riik tegeleb inimestele sotsiaalse turvalisuse pakkumisega, tehes seda ühiskonnas valitseva maksu süsteemi kaudu. Seega on heaolu ühiskond oma olemuselt ülekande ühiskond st. laekunud maksud jagatakse
Saksa põhivormid 1 Kukkuma Fallen fiel i.Gefallen Ehmuma Sich erschrecken Erschrack sich h.Sich erschrocken Algama Beginnen Begann h.Begonnen Saabuma Ankommen Kam an i. angekommen Kinni köitma Festbinden Band fest h.Festgebunden Leidma Finden Fand h.Gefunden Jooksma loslaufen Lief los i.Losgelaufen hakkama Rippuma Hängen Hing h.gehangen Kasvatama(vilja) Anbauen Baute an h.Angebaut Ületama Überqueren Überquerte h.Überquert Näitama Zeigen Zeigte h.gezeigt Laenama Leihen lieh h.geliehen ...
" Kuidas toimib võim tänapäeva ühiskonnas? Võim on ühiskonda kuulunud selle algusest peale, sest mõeldamatu on ühiskond, mida üldse ei suunata ega reguleerita. Tänapäeval võib suures laastus tuua välja kaks võimu valdkonda. Üheks suurimaks on kindlasti riigivõim. Vanasti võimu teostamisel tugineti tollal autoriteedile ja traditsioonidele, erilisi võimuasutusi, palgalisi ametnikke ja kirjalikke seadusi veel polnud. Mida enam võim arenes, seda rohkem hakkas võim vajama asutusi, mille kaudu valitseda, ja inimesi, kelle abil valitseda. Lühidalt, võim vajas riiki. Riigivõimul on mitmed tunnused, mis on talle ainuomased ehk monopoolsed. Nende tõttu on riigivõim ühiskonnas ülimuslik teiste võimuliikide suhtes. Riigikorralduses on ehk tavainimesele kõige selgemini nähtav täidesaatev võim, mis kujutab endast kontrollivat võimu, mis rakendab seaduseid ja viib ellu poliitikat.
aita vaid ta peab looma suhteid kõrgematest peredest olevate inimestega. Ta asus trügima kõrgseltskonda. Ühel peol kohtus ta isa Gorioti tütrega Anastasiega. Talle hakkas Anastasie meeldima ja ta käis tal tihti külas. Kuid siiski suutis ta ennast lolliks teha ja ütles Gorioti nime. Saades aru veast küsis ta nõu proua de Beauseantilt kes ütles et inimestega peab käituma külmavereliselt. Beauseantil juhatab Rastignaci kokku Gorioti teise tütrega Delphinega. Rastignac hakkab vajama raha, et osta riideid. Ta küsis raha oma vanematelt, kes andsid talle viimased säästud. Rastignac hakkab Gorioti toetama, kuna saab aru miks ta sellises olukorras on. Rastignac hakkab meeldima Victorinele. Vautrin märkab seda ja tahab et nad abielluksid, siis laseks ta Victoriene venna tappa ja Victorienest saaks isa pärija. Rastignac keeldub. Ta tahtis minna Victoriene venda hoiatama kuid jäi hiljaks sest Vautrin uinutab ta. Vautrinist saab tagaotsitav kurjategija.
Die familie(n)perekond, die arbeit(en)töö,das jahr(E)aasta,der busfahrer-bussijuht,die frau(en)naine,der mann(äer)-mees, das kind(er)laps, die hausfrau(en)koduperenaine,der sohn(öe)-poeg,die tochter(ö),schülerin(nen)õpilanens,der schülerÕpilanems,der arzt(äe)arst,die ärztin(nen)naisarst,die sekretärin(nen)sekretär,der vater(ä)isa,die mutter(ü)ema, die eltern-vanemad, der bauer(n)talunik, der student(en)üliõpilane, studentin(nen)naisüliõpilane,der lehrer-õpetaja, die lehrerin(nen)naisõpetaja, arbetien- töötama, studieren-kõrgkoolis õppima, verheiratet-abielus, noch-veel, immer-alati, viel.palju,tot-surnud, verwitwet-lesk, allein-üksi, oft-tihti, ledig-vallaline,spät-hilja, wie viel- kui palju, wie spät is es?-miskellon,halb-pool,nach-pärast, vor-enne, die minute-minut,guten tag-tere päevast, guten morgen-tere hommikust, guten abend-tere õhtust, gute nacht-head ööd, auf wiedersehen-nägemiseni, um acht-kell 8, gehen-minema, wie geht es-kui...
jooksul, seega asustus tihenes ka. Kodanliku perekonnamudeli kujunemine, mis pani paika perekonna korralduse, kus mees käib tööl ja pereelu hakkab lahku kasvama. Sünniga saadud privileeegide asemel hakati hindama saavutusi ja vaimulike tähtsus vähenes 6. Milles väljendus sõjandusvaldkonna professionaliseerumine? Tooge näiteid! Lahingutegevuse planeerimine ja juhtimine hakkas muutuma järjest keerulisemaks ja vajama eriharidusega juhte. Hakati rajama ohvitseride väljaõppeväeosi ja sõja koole. 7. Miks soovisid inglise asumaade elanikud emamaast eralduda? Kuna inglased kehtestasid suured tollimaksud, Inglise valitsus keelas osade kaupade ostmise teistest riikidest. Pahameelt tekitas asunike seas ka Inglise valitsuse otsus keelata kolonistidel rajada oma asundusi lane pool Apalasti mäeahelikku. 8. Miks vallandus revolutsioon just Prantsusmaal, mitte aga näiteks Inglismaal
V: Perioodi nimetus Toimunud muutused Tunnused 1) Tööstus ehk 1) majandusel esikohal 1) ratsionaalsus industriaalühiskond tööstuslik tootmine. 2) võeti 2)Bürokraatia tugevnemine kasutusele konveierliinid. 3) 3) töö ja puhkeaja eraldumine muutus ühiskonna sotsiaalne 4) inimesed hakkavad vajama jaotus, muutus maa ja lisaks tööle ka füüsilist linnaelanike arv linnaelanike koormust. kasuks. 4)Linnastumine 5) Tööhõive muutus 6) muutub leibkonna mudel (inimesed kes majandavad koos), kaovad ära suurpered.
enamasti sellega, et kui vanemad pooldavad ühte erakonda, siis mõnikord isegi tahtmatult juhtub lapsega samamoodi, et laps hakkab pooldama sama erakonda, mida pooldavad vanemad. Kuna vanemad on mingi ajani lapsele väga tähtsad, siis hakkab see arusaam välja kujunema juba väga noorest east peale. Edaspidi, kui vanematel laste otsuste osas enam nii suurt rolli ei ole, on nad ikkagi need, kes annavad oma lapsele nõu, kui viimane seda vajama peaks. Mingi mõjutus on ka sõprade ppolt, kuna kui sul on mõni sõber, kes kuulub mingisse erakonda, ei ole just eriti lihtne talle välja õelda, et sa pooldad teist erakonda ning mitte seda, kus on tema. See on väga raske, eriti, kui see sõber on sulle väga lähedane, kuid see vastab tõele. Sõprade mõjutusena võib lugeda seda, niiõelda kambavaimu, kui kõik sõprusringkonnas teevad samu asju. Kuigi sõprusringkonnas vaevalt, et arutatakse poliitika ja erakondade
Tegeldi ka tütarlaste hariduse küsimustega. Koolile lisati juurde ettevalmistusklass, mille ülesanne oli emakeelse alghariduse omamine. Parimatele kooliõpilastele anti stipendiume, samuti abistati vaesemaid koolipoisse. Linnalaste triviaalkooli programmi lisati õpetus antiikautoritest, kreeka keel- see laiendas edasi õppimisvõimalusi Lääne-euroopa kõrgkoolides. Tallinna triviaalkoolist võrsus esimene põlvkond mehi, kes hakkasid looma estikeelse kirikukirjasõna ja vajama eestikeelset algõpetust. Eestikeelne kirjandus levis triviaalkooli kasvandike kaudu ka Tallinnast kaugemale.
toidust saada. Inimese põhiline mineraalide allikas on tasakaalustatud tahke ja vedel segatoit. Mineraalide piisav kogus organismis aitab vältida haigestumist. Erinevad mineraalained ei suuda teineteist asendada ja tarbides neid liiga suurtes kogustes on nad organismile toksilised. Selle tagajärjel võivad tekkida erinevad haigused. Mineraalainete omastumist võib taskistada liigne kohvi joomine, alkoholi tarbimine suurtes kogustes ja suitsetamine. Vitamiine on mikrotoitained, mida vajama vaid väikestes kogustes. Siiski on nad olulised tegurid meie organismis toimuvates biokeemilistes protsessides nagu kasvamine, seedimine ja ainevahetus. vitamiin võib olla loomse või taimse päritoluga. Täpselt nagu mineraalaineidgi ei suuda organism vitamiine ise sünteesida. Paljud tooted on kaotanud oma vitamiini sisalduse keemiliste töötlusprotsesside käigus nagu rafineerimine. Vitamiinide liigtarbimine võib kahjustada tervist. Üks vitamiin ei suuda
jään selleks ka seltskonnas viibides. Mitte minna kaasa suitsetamisega, olgugi, et sõbrad teevad jne ja ikkagi seltskonda sobides näitab, kui tugev suudab inimene olla. Paljud seda aga ei suuda, mis minu arvates seisneb koduses kasvatuses. Keelates kõike halba, tekitab automaatselt inimeses tahte seda proovida. Nii ka lastes. Proovitakse uudishimust, et teada saada, kas see on siis tõesti nii ohtlik nagu räägitakse ja kas ma tõesti ei suuda sellele vastu seista ja hakkan seda vajama (nt narkootikumidega). Ometi on alkoholiga ju ära tõestatud, et 1/3 inimestest, kes on nooruses alustanud joomisega, ei suuda sellest loobuda, mis on minu meelest väga suur protsent. Selle tõttu ei keelaks ma oma lapsele nii paljut, vaid kui tal hakkavad ilmnema huvid alkoholi, suitsu ja teiste kahjulike asjade vastu, teeksin ma need katsed kodus, sest juues esimest korda ennast nii täis, et sa oksendad endal mao pahupidi jätab
Ühiskonnas keskvõimu puudumine ei andnud ka tavaõigusele sundivat iseloomu. Keskvõimu tekkimisel muutus tavaõigus kohustuslikuks. Antiikajast kuni lokaalõiguseni. Ühes sugukondade lagunemisega kadus ka sugukonnaõigus. Kadumise peamiseks põhjuseks oli võimu üleminek keskvõimule. Inimesed hakkasid ennast seostama järjest suurtemate kooslustega kui seda oli sugukond. Probleemiks kujunes ka ühiskonna kihistumine. Ühiskond hakkas vajama midagi kesksemat reguleerida. Vajasime midagi sellist, mis ütleks et olemas on teatud kord ja keskne võim. Arhailine riik arenes põhiliselt kahes suunas: despotism ja piiratud monarhia. Protsess toimus keskvõimu kontrolli all. Arhailine riik lõi eeldused kirjutatud õiguse tekkimiseks. Oluline koht oli siin roomaõigusel. Roomlaste juriidilise mõtlemise nurgakiviks sai teatud protsess. Hagide süsteem-actio süsteem. Protsessuaalseid norme on siin raske eristada muust õigusest
väljendub lapse loov fantaasia kõige tugevamini. Kuuenda eluaasta paiku hakkab laps ilmutama iseseisvat tahet, see annab ühtlasi märku kooliküpsuse saabumisest. (Hirsjärvi & Huttunen 2005) Eelkoolieas on ülekaalus jäljendamistung. Matkimise kaudu võtab laps omaks mitte ainult nähtavad teod, vaid ka teda pidevalt ümbritsevate inimeste mõttelaadi. Seitsmenda eluaasta ümber tärkab tung õppida. Laps tahab kooli minna. Laps hakkab vajama autoriteeti. Nendele lastele, kes on oma jäljendamistungile esimestel eluaastatel piisavalt toitu leidnud, ilmneb vajadus autoriteedi järele enesestmõistetavalt.(Vabaduskasvatus 1992) Jäljendamine on lapse põhiline õppimisviis (Tõugu & Soans 2005). Kuni seitsmeaastase lapse kasvatuses on kõige tähtsam eeskuju ja jäljendamine, keskkond, kus laps viibib ja inimesed, kes lapse läheduses tegutsevad. Täiskasvanu ise oma inimlike omaduste ja võimetega on tähtsaim kasvatusvahend
võivad enda omandatud haridusega väga ilusti hakkama saada. Eesti ei käi paljud hääletamas ning peale hääletamist on neil häda, et meie poliitikud ei täida oma lubadusi, aga ma arvan, et neid, kes ei hääletanud neid ei peaks see huvitama. Hääletamas käimine pole kondaniku kohustus, aga see on õigus mis on antud igale kodanikule. Eesti kodanikul on kohustus hoolitseda oma laste ja abivajavate perekonnaliikmete eest, kui nad abi peaksid vajama. Minul veel isiklike lapsi pole nõnda ei pea selle pärast muretsema, et neile oleks mingi abi vajada. Kunagi kindlasti tuleb see aeg, kui pean ka oma laste eest hoolitsema. Hetkel on mul võimalus hoolitseda oma õepoja eest, kui ta on meil külas ning see tuleb mulle endale kasuks, sest ma saan väikeste lastega hästi läbi ja oskan nende eest hoolitseda. Kuid mul on ka üks kindel kohustus seoses oma vanaisaga, kellel on
Vanemlus. Kasvatusstiilid, võrdlus, analüüs. 1. Võrdle hästi toimivat ja düsfunktsionaalset perekonda. Hästi toimivas perekonnas on igal pereliikmel oma roll ja tööülesanded. Hoolitakse üksteise tunnetest, kuulatakse üksteist ära ja aidatakse, kui keegi abi peaks vajama. Hästi toimivas perekonnas on kõik läbi mõeldud ja organiseeritud. Üldiselt ei jäeta asju juhuse hoolde. Pereliikmed saavad omavahel üldjuhul hästi läbi, nende vahel valitseb harmoonia ja armastus. Kõik panustavad perekonda ja saavad sealt ka vastutänu. Düsfunktsionaalses perekonnas on rollid pereliikmete vahel ebaühtlaselt jaotunud või vanemad on loobunud oma rollist olla ema või isa. Näiteks isa on muutunud rahakotiks, lastehoidjaks või remondimasinaks ja laps/lapsed
Oluline oli aeg mööda saata, teha tööd südamega ning hiljem nautida töö tulemusi. Kapitalismi juhtmõte oli rikkuse suurendamine. Emile Durkheim Tööjaotuse põhifunktsioon on sotsiaalse solidaarsuse hoidmine Tööstusühiskonda ohustas anoomia ehk üldtunnustatud väärtuste ja normide puudumine. Ühtviisi ohtlikud on nii inimsuhete üleliigne regulatsioon kui ka üleliigne autonoomia. 3. Kirjelda heaoluriigi kujunemist. Inimesed hakkasid linnas elama, lapsed ja vanurid hakkasid vajama toimetulekuks rohkem ühiskonna abi. Toimusid ka kodanlikud revolutsioonid, kujunes välja kodanikuühiskond, kehtestati esimesed demokraatlikud valitsemisrežiimid. 19. sajandi lõpul ja 20. sajandi alguses hakkasid tegelema sotsiaal-majanduslike probleemidega. Eelnevalt võib rääkida heaoluriigist Saksamaast juba 1880. aastatest, heaoluriigi sünd Põhja-Ameerikas seostub F.D Roosevelti uue kursi poliitikaga. 4. Iseloomusta heaoluriiki.
at the end (=last);-lõpus in the end (=finally); -lõpuks to be tired of sth/sb;-millestki/kellestgi väsinud olema in a way;-mingil moel to be filled with sth;-millegagi täidetud olema to head of/for ;-ära sõitma /millegi poole suunduma to dream of/about sth-millestgi unistama, und nägema PREPOSITIONS 2 to be recommended for sth;-millegi jaoks soovitatud olema in aid of sth;- abistamaks to run sth on a basis; -millegi baasil töötama to be in need of sth; -midagi vajama to be on a budget; -eelarves olema at no charge; -tasuta to be free of charge-;tasust vaba to stay in a hotel; -hotellis peatuma to stay at home; -koju jääma to be included in sth; -millessegi kaasatud olema to be situated in an area; -mingis alas paiknema to provide sb with sth; -kedagi millegagi varustama to provide sth with somebody midagi kellelegi tagama to be at sb disposal- kellegi kästutuses olema to be the result of sth millegi tulemus olema
teoloogiline, vaid psühholoogiline. Samaselt budistidele usun, et moraal on suures osas mõistuse küsimus. See teema on minu silmis tihedalt seotud ka ilu ning selle kriteeriumitega. Eetiline ja ilus inimene on minu arvates see, kes juhindub oma elus enda parimast osast: mõistmisest ja intuitsioonist, armastusest ja kaastundest. Kokkuvõttes leian, et iga inimese maailmavaade ning arusaam universumi toimisest ning sügavamad usulised küsimused on vägagi isiklik teema ning ei peaks vajama lahtiseletamist ning ülimalt keerulisi termineid, tohutul hulgal teooriaid ja vaidlusi. See, mida inimene usub, ja kuidas maailma asjadest aru saab, peaks peegelduma tema käitumises, sõnades ning suhtumises. Tegelikult ju ei ole üldsegi oluline, kas ma pooldan Platoni või Aristotelese seisukohti, üht või teist maailmakäsitlust, seda või toda nägemust. Tähtis on olla hea ja ilus ning elada oma elu nii, et selle mõte, ükskõik mis see kellelegi jaoks ka poleks,
tagamine koostöö Ühiskonna struktuur ja suhted. 3 Võim. Võimusuhted on ühiskonnas eksisteerinud selle algusest peale. Primitiivühiskonnad ei vajanud võimuasutusi, ametnikke ega kirjalikke seadusi. Juhinduti traditsioonidest. Mida enam ühiskond arenes ja laienes seda enam hakati vajama asutusi, mille kaudu valitseda ja inimesi , kelle abil valitseda. s.t vajati riiki. Riigivõimu tunnused: 1. Ainuõigus kehtestada seadusi ja kontrollida nende täitmist 2. Ainuõigus koguda makse ja määrata nende kasutamist 3. Ainuõigus kasutada vägivalda julgeoleku ja sisekorra tagamiseks 4. Otsused on kohustuslikud kõigile territooriumil asuvatele isikutele. 5. Õigus ja kohustus korraldada riigi igapäevaelu 6. Riigivõimul on ÜKS keskpunkt
selle peale hakkab Arkadina jälle vesistama ning ütleb, et tal pole raha. Arkadina jätab pojaga hüvasti. Nad lähevad tülli Grogorini ning Niina temat puudutades. Teineteise pihta lastakse päris mitu sõimusõna, mille peale Treplvev nutma pistab, Arkadina teda kohe lohutama. Treplev on ahastuses, Niina ei armasta teda enam ning ta ei suuda enam kirjutada. Tahab Grigorinit kahevõitlusele kutsuda kui teda veel nägema peaks. Trigorin loeb raamtust ,,Kui sa kunagi peaksid vajama minu elu, siis tule ja võta ta". Trigorin räägib oma armastuses Niina vastu Arkadinale, mille peale too nutma puhkeb ning väidab, et armastab teda. Trigorin räägib, et ta pole kunagi oma thaet olnud, lõtv, rabe, aalati alistuv jne. Peale seda on Arkadina ülbe tagasi nagu oleks egosüsti saanud. amrajev teatab, et aeg on jaama sõita. Niina satub Grigoriniga veel kokku ning ta räägib talle, et ta on otsustanudhakata näitlejaks ning sõidab Moskvasse, kus nad veel kohtuda jõuavad
nendega suhestumise. Oluline on kirjandusteose tähendus kirjandustraditsiooni sees ja suhtes sellega. Rõhk sellel, kuidas kirjandusprotsessis toimub eelnevate kirjandusteoste (osade) kordamine, problematiseerimine, muutmine. ● Miks uurida kirjandust ? Kirjanduse uurimise eesmärk on saavutada täielikum, kvaliteetsem, ja rahuldavam käsitlus kirjandusest. Kirjandus süvendab, rikastab ja avardab meie elu. Kirjandus hakkas vajama vahendamist, tõlgendamist, seletamist jne. ● Mis on kirjanduskriitika (sh kirjandusteaduslikud käsitlused) otstarve ? Kirjanduskriitika- hinnangu andmine, kritiseerimine, kirjandusteose seletamine, konkreetse sõnakunstiteose uurimine ja analüüs ● Mis on tõlgendamine ? Kitsas tähenduses:teksti keeleliste tähenduste määratlemine, fookus kujundlikel, ebaselge ja keeruka tähendusega tekstiosadel.
Euroopa- mis edasi? teavitanud. Ma arvan, et kui Kreeka ja/või Portugal peaksid eurotsoonist lahkuma ja välja kuulutama maksejõuetuse, siis see tekitab tõsist pahameelt ja kes teab isegi rahutusi liikmesriikides, kes on pidanud abipakettide näol neid riike toetama. Kui nüüd peaksid veel Itaalia ja Hispaania ka abipakette vajama, siis oleks asi veel keerulisem. Kui esialgselt oli EFSF (The European Financial Stability Facility) suurus 250 miljardit eurot, siis nüüd tahetakse see tõsta 750 miljardi võrra ehk 1 triljonini. Selle asemel, et suurendada Euroopa Liidu konkurentsivõimet, käivad läbirääkimised Aasiaga, Venemaaga ja Norraga (riikidega, kus on suured reservid), et laenukoormust veelgi suurendada ja aega juurde võita. Minu arvates on see rumalus ja paneb kaalule euroliidu rahvusvahelise rolli ja
Arkadinat vihastas see jutt ning ta solvas Treplevi öeldes, et hoopis tema on andetu ning ta ei suuda isegi viletsat vodevilli kirjutada. Treplev hakkas nutma ning ta leppis oma emaga ära. Arkadina arvas, et kui Trigorin ära sõidab, siis hakkab Niina jälle Treplevile tähelepanu pöörama. Trigorini saabudes lahkus Treplev. Trigorin oli leidnud medaljoni teiselt küljelt vihje lausele, mida sellest teosest otsida: „Kui sa kunagi peaksid vajama minu elu, siis tule ja võta“. Trigorin palus Arkadinat, et nad veel jääksid, sest ta oli Niinasse armunud. Arkadina arvates hakkas Trigorin hulluks minema. Talle ei meeldinud, et Trigorin tema kuuldes teistest naistest räägib, talle meeldis Trigorin. Trigorin nõustus lõpuks kaasa minema. Tuli Šamrajev, kes teatas, et hobused on sõiduks valmis. Enne sõitu meenus Trigorinile, et ta oli oma kepi maha unustanud. Kui ta sellele järgi läks, kohtus ta Niinaga. Niina
sünnitustooli. Selili: See on traditsiooniline asend, mida sünnitusabiarstid eelistavad, kuna see laseb kergesti sekkuda. Ka võib see olla kõige turvalisem asneda tugevasti valuvaigistite all olevale emale. Kuid see ei kasuta ära gravitatsiooni ning lapse surve seljale väib suurendada seljavalu ja lahklihaskahjustuse riske. Istuli: See on hea asend, kui hakkate väsima ning seda saab kasutada pideva elektroonilise monotooringu juures, kui laps peaks viimast vajama. Istuge nii sirgelt kui võimalik, toetades selga vastu patju, ja hoidke jalad lahus. KOKKUVÕTE Kokkuvõtteks sain väga palju uut ja huvitavat teada, mida arvatavasti paljud minuvanused poisid ja võin lubada, et isegi mehed ei tea. Kindlasti on see hariv ja paneb mõtlema, et millist rolli see elus mängib. Kindlasti pole sünnitamine kergetekillast. Selle info põhjal võin väita, et naised on tugevamad kui mehed. Kasutatud allikad J. Ülle. & R. Tiia., 2012. Rasedus
mortgage kinnisvaralaen, hüpoteegiga koormama underlying millegi aluseks olema, aluspõhi reflect peegeldama, kajastama engage palkama, tellima, tööle võtma skewed viltune encountered kokkupõrge, kohtumine, kohtama, kokku põrkama affluence küllus, rikkus, jõukus LK iii insurance kindlustamine, kindlustus stockbroker börsimaakler instance näide, kohtuaste, instants require midagi nõudma, midagi vajama essential esmatarbekaup judge kohtunik, kohut mõistma, asjatundja fee preemia, liikmemaks, lõiv, maks retirement väljaostmine, võla tasumine Lk 2 nor ega warrant garantii, käendus, tagatis carpenter puusepp estimate hinnang, arvamus divide jagama, jaotma, jagunema exclaim hüüatama, teadustama Lk 3 concern kontsern, koondis, ärihuvi, puudutama, muretsema
378. Refusal- äraütlemine, keeldumine 379. Regardless sõltumatta 380. Regardless- sõltumatu, hoolimatu 381. Regression- regression 382. Reinforce- tugevdama, kindlustama 383. Reinforcement- tugevdus, abiväge 384. Reluctance- vastumeelsus, takistus 385. Remain- püsima, säilima 386. Remark- märkus 387. Reparation- reparatsioon, hüvitis 388. Repercussion- mõju, vastukaja, tagasilöök 389. Representative- esindaja, esinduslik 390. Require- nõudma, vajama 391. Resentful- haavunud, solvunud, tige 392. Resentment- kibestumine, vimm, käega löömine 393. Resignation- tagasiastumisavaldus 394. Resorted- tugines 395. Response- reageering 396. Rest assured - võite kindel olla 397. Restraint- riirang, tõkend 398. Restricted- piiratud 399. Retail- jaemüük 400. Return- tagastama 401. Reviled- teostasid 402. Ridiculed- naeruvääristatud 403. Rigged- ebaõiglane 404. Rigorous- karm 405. Role- roll, osa 406
3. 17 un tableau tabel 4. 17 le singulier ainsus 5. 17 le pluriel mitmus 6. 17 aider aitama 7. 17 un besoin vajadus , 8. 17 avoir besoin de vajama 9. 18 un mémento taskuraamat, märkmik 0. 18 le neutre kesksugu 1. 18 ajouter, 1 lisama 2. 18 souvent tihti, sageli 3. 18 un étudiant de français prantsuse keele tudeng 4.
TARTU ÜLIKOOL Pärnu kolledz Sotsiaaltöö osakond MUUTUSTE PROTSESSID REHABILITATSIOONIS Juhendaja: Pärnu 2013 1 Sisukord Sissejuhatus.......................................................................................................................3 1. Rehabilitatsioon.............................................................................................................4 1.2 Rehabilitatsiooni protsess........................................................................................5 2. Muutuste protsess..........................................................................................................7 2.1 Muutuse faasid.........................................................................................................8 2.2 Muutuse protsessid......................................................
AUF + akk. aufpassen järele vaatama freuen - rõõmustama warten ootama AN + akk denken mõtlema glauben uskuma ÜBER + akk. diskutieren arutama erzählen SEDA MA EI TEA freuen rõõmustama lachen naerma nachdenken järele mõtlema schreiben kirjutama weinen nutma wissen teadma ärgern ärrituma beschweren kaebama aufregen ärrituma sprechen rääkima informieren - informeerima FÜR + akk. interessieren huvituma brauchen vajama entschuldigen vabandama NACH + dat. fragen ütlema, küsima suchen otsima BEI + dat. anrufen helistama bewerben taotlema arbeiten töötama informieren informeerima entschuldigen - vabandama MIT + dat. spielen mängima telefonieren helistama sprechen rääkima vergleichen võrdlema einverstanden sein nõustuma aufhören lõpetama Põhivormid I PV II PV III PV
Tallinna Majanduskool Ametnikutöö osakond Mailis Mustikas USALDUS TÖÖPOSTIL Referaat Juhendaja: Siiri Tangens Tallinn 2014 SISSEJUHATUS Kellegi innustamiseks peab olema ise siiralt motiveeritud. Inimesed tajuvad võltsi innustust ning näevad selle läbi. Selleks et liikuda, muutuda ja areneda, peame teadma oma väärtusi. Isiklike motivaatorite leidmiseks on vaja sõnastada oma väärtused ning teiste motiveerimiseks tuleks selgeks saada kõigi meeskonnaliikmete põhiväärtused ja uskumused. On ju kvantfüüsikudki avastanud, et fundamentaaltasandil toimib kõik koostöös - kui ühe elektroni laeng hakkab lõppema, tõttavad teised talle appi. Nad lihtsalt "teavad", et tervik saab eksisteerida ainult vastastikuse koostöö tulemusena, kus kõik indiviidid panustavad ühtse terviku säilimise nimel. Millest tunnevad inimesed töökohtadel kõige...
protsess võib koosneda mitmest alamprotsessist ühte tegevust teeb ainult üks tegutseja tegevus peab lõppema mingi visuaalselt nähtava või „käega katsutava“ tulemusega (seisundi või objektiga), mida oleks võimalik kontrollida tegevus peab olema teostusviisist sõltumatu, st tegevus peab vastama küsimusele „mida tehakse“, mitte „kuidas tehakse“ tegevus peab vajama mingit sisendit (andmeid ja/või materiaalset objekti) tegevuse juures on vaja kontrollida, mis tegevus(ed) peab/peavad olema eelnevalt tehtud (millist/milliseid sisendeid tegevus eelmis(t)e tegevus(t)e tulemus(t)ena vajab) 24. Äriobjekti seisundid ja nende modelleerimise/määratlemise eesmärgid: Äriobjekti seisundid esitatakse seisundidiagrammiga esitades äriobjekti kõiki võimalikke
4. ülesannet meeles pidama 5. sõbra pärast rahutust tundma 6. laste eest hoolitsema 7. ,,, rongiga,trammiga,bussiga sõita 8. lennukiga lendama 9. ,, viiulit,klaverit,kitarri mängima 10., , vene,inglise keelt rääkima vene,inglise keelt kirjutama 11. abi vajama 12. õiguses kahtlema 13. abistama tööst 14. hinnangus eksima 15. abiandmisest keelduma 16. õiguses veenma . ateljees tehases -bankas ettevõtes 3 -raamatutu- - liuväljal kogus,
vanemaga ning üks inimene ei pea lähedaseks kumbagi vanemat. Ühel korral kirjutati, et lähedased suhted on tekkinud hoopis vanaisaga. Vanematest eraldi elavatest peab isa lähedasemaks 12 inimest 49-st (25%), ema aga 26 inimest (58%). Neid, kes peavad lähedaseks mõlemat vanemat oli 8 ehk 16% ja kummagi vanemaga ei saa läbi kolm inimest (6%). Loomulik on, et inimesed muutuvad vananedes väetimaks ning nende tervis muutub nõrgemaks. Seega hakatakse vajama kellegi abi, et elus toime tulla. Üsna paljud loodavad esialgu vaid oma laste abile. Niisiis tahtsin välja selgitada, kui paljud täisealised on sellele üldse mõelnud ning kas ollakse valmis vanemaid aitama ja toetama. Selgus, et vanemate aitamisele on mõelnud enamus vastanutest. Vaid kaks inimest seitsmekümne viiest kirjutas, et pole jõudnud sellele eriti mõelda. Mõlemad olid esimesest vanusegrupist ehk 18-26 aastased.
· protsess võib koosneda mitmest alamprotsessist · ühte tegevust teeb ainult üks tegutseja · tegevus peab lõppema mingi visuaalselt nähtava või ,,käega katsutava" tulemusega (seisundi või objektiga), mida · oleks võimalik kontrollida · tegevus peab olema teostusviisist sõltumatu, st tegevus peab vastama küsimusele ,,mida tehakse", mitte ,,kuidas tehakse" · tegevus peab vajama mingit sisendit (andmeid ja/või materiaalset objekti) · tegevuse juures on vaja kontrollida, mis tegevus(ed) peab/peavad olema eelnevalt tehtud (millist/milliseid sisendeid tegevus eelmis(t)e tegevus(t)e tulemus(t)ena vajab) Protsessianalüüs infosüsteemi muutmise kontekstis Infosüsteemi muutmise kontekstis seisneb protsessianalüüs tegevuste automatiseerimisvõimaluste
vajalikud, et rahvuslikud relvajõud saaksid neid ülesandeid täita. NATO struktuurid peavad tagama ka korraldusliku poole, mis on vajalik relvajõudude ühtseks juhtimiseks, koolituseks ja õppusteks. 1 NATO-l ei ole võimu teiste liikmesriikide üle ega volitust kedagi sundida midagi tegema. NATO-l ei ole sõdureid ega sõjalisi jõude. Liikmesriikidel on. Kui liikmesriigid otsustavad, et NATO peaks mingid teatud olukorras vajama sõjalisi jõude, siis pannakse jõud NATO käsutusse. NATO ei tee otsuseid ega oma volitust otsustada. Otsuseid teevad liikmesriigid Põhja-Atlandi Nõukogu istungil. 1 1 Arusaamine uuest NATOst: tutvustamine partnerriikidele. 2002, lk 9- 10. 1 Räägime NATOst. 2001, lk 18. 8 1.3. Julgeoleku ülesehitamine partnerluse kaudu
kasutamine pärast 2015. aastat enam võimalik. Kui Eesti riik ja Eesti Energia on nii rikkad, et üheaegselt panustada Narva jaamadesse ja Ignalina tuumajaama, siis ei ole põhjust sellele vastu seista, kuid ilmselt pole liigne kiirustamine eesti rahvale parim lahendus! Kümme korda mõõda ja üks kord lõika, kuid rätsepatöös nõuab mõõtminegi oskust ning miks peaks tuumajaama rajamine vähem mõistust vajama kui korraliku ülikonna õmblemine?! Leedu tuumajaama tasuvusuuring pole ainus kallis analüüs, mida elektrifirma ja majandusministeerium enda teada hoiavad. Mõjukas konsultatsioonifirma Lexicon Partners Inglismaalt koostas kahe aasta eest uuringu, mis omandas juba enne valmimist "eriti salajase" varjundi. Britid uurisid, mida peaks Eesti riik peale hakkama oma osalusega monopoolses elektriettevõttes Eesti Energia.
Andrus Tool/Sissejuhatus filosoofia ajalukku/FLFI.01.053 11. teema: hellenismiaja filosoofia; epikuurlaste koolkond. Hellenismiaja filosoofia probleemsituatsioon. Vt. 10. teema. Koolkond sai oma nime koolirajaja Epikurose (u. 341 – 271 e. Kr.) järgi, kes aastal 306 e. Kr. tõi oma filosoofiakooli Ateenasse. Epikurose järgijate ja õpilaste kooskäimise kohaks sai tema maavaldus Ateena lähedal, mille järgi kooli kutsuti hiljem ka “Epikurose aiaks”. Epikurose enda terviklikke teoseid ei ole säilinud. Küll leidub Diogenes Laertiose (III sajand p. Kr.) raamatus Kuulsate filosoofide elu ja arvamused kolm Epikurosele omistatud kirja, milles esitatakse tema filosoofiliste arusaamade ülevaade. Oluliseks allikaks Epikurose vaadete kohta on ka rooma luuletaja Lucretiuse (I sajand e. Kr.) poeem De rerum natura (Asjade loomusest), mis annab üksikasjaliku, eeldatavasti Epikurose enda tekstidele toetuva ülevaate tema füüsikast. Diogenes Laertiose j...
Isaarmastus on tingimustega armastus. See rajaneb põhimõttel: ,,Ma armastan sind sellepärast, et sina täidad mu lootused, sellepärast, et sa täidad oma kohust, sellepärast, et sa oled minu moodi." Isaarmastus on vastupidiselt emaarmastusele inimese poolt juhitav. Ema ja isa erinevad suhtumised on kooskõlas lapse vajadustega. Väikelaps vajab nii füsioloogiliselt kui ka psüühiliselt ema tingimusteta armastust. Kuueseks saanud, hakkab laps vajama isa armastust, tema autoriteeti, teda kui juhti. Ema funktsioon on muuta lapse elu turvaliseks, isa funktsioon on talle teadmisi anda, õpetada teda toime tulema nende probleemidega, mida tema ette seab ühiskond, milles ta on sündinud. Üheks ema elusihiks peaks olema soov, et lapsest saaks iseseisev inimene, kes lõpuks elab omaenda elu. Isa armastust peaksid suunama põhimõtted ja lootused, see peaks olema pigem kannatlik ja salliv kui ähvardav ja autoritaarne.
4 tegevdirektor - a Managing Cirector tootmisjuht - a Production Manager firma töötajad - employees at the firm kaadriülem - a group leader müügijuht - a Sales Manager tootmisinsener - a Production engineer 5 töökas, hõivatud kontor - working, busy office vastutustunne - responsibility algpalk - starting salary sõltuvalt east ja kogemustest - depending on age and experience edutamise väljavaated - promotion prospects kandideerima / soovi avaldama kohale - to apply for a post lisama väljavõtte kvalifikatsioonidest - to enclose an outline of qualification ma olen nõus proovima - I'm willing to try huumorimeel - a sense of humor võime hakkama saada - an ability to cope with (something) thuande krooni ulatuses - within rnge of võõrkeeled on eeliseks - foreign languages are an advantage kuulutus sekretäri kohale - an advertisment for a secretary teadmisi omandama - to obtain knowledge eelneva kontoritöö kogemus - a previous office experienc...
tegusõnatuletisi. Selle asemel, et kirjutada/öelda näiteks, et: „Tegemist on veebiregistriga ja kogu andmetehaldus toimub Internetis“, kirjutab ametnik: „Registriandmete muutmine toimub kasutajanime ja salasõna olemasolu korral veebipõhiselt“. (Kerge 2005: 38-39) Selline lausekonstruktsioon on pikk ja veniv ning võib lugeja ajada segadusse. Nominaalstiili iseloomustavad järgmised tugiverbid: aset leidma, toimuma, kuuluma, teostama ja vajama. Et lause oleks paremini mõistetav, tuleks tühiverb lihtsalt ära jätta (Pullerits 2010: 15-17). Lisaks tugiverbidele on populaarne ka mine- ja muude tegusõnatuletiste kasutamine. Näiteks selle asemel, et öelda: „Tugevad ja väljapaistvad ettevõtted saavad Tartus kujuneda siis, kui avalik sektor panustab oluliselt üldisesse loome- ja ärikliimasse“, kirjutatakse: „Tugevate ja väljapaistvate ettevõtete kujunemine Tartus eeldab olulist
peaaegu iga päeva kohta. Kõneldakse eeskätt tegevusest üksikuis kogudustes; räägitakse rohkesti ka talurahva tavalisest argielust; registreeritakse laste sünde tähtsamate veliste perekondades ja surmajuhtumeid peaaegu iga kord; tingimata märgitakse ära mõisnike suhe vennastekogudustega; viimaks kajastub päevikuis ka vennastekoguduste üldine olukord. Nende koostamine lõppes Königseeri kohtuprotsessiga. Vennastekoguduste tegevus Tartumaal hakkas vajama eestikeelse usulise laulurepertuaari täiendamist ja uuendamist. Königseeri ülesandeks saigi uusi laule trükkimiseks koguda ja korraldada. Vennastekoguduse nn. Saaroni lauluraamat trükiti 1759. a. Saksamaal. Uut lauluraamatut jagati vähesel määral rahvale, peamiselt väljavalitud inimestele. Massiliselt levitamisest hoiduti, et ei tekiks võimudega pahandusi. Laulud on kõik tõlkelised; eestikeelses versioonis lihtsustatud vastavalt eesti
1453 vallutati Konstantinoopoli ja see tähistab Bütsantsi lõppu. Lisaks sellele lõppes ka 100- aastane sõda. Need sündmused mõjutasid euroopaste elu. Türklaste vallutuste tulemusena läksid vanad kaubateed nende võimusesse. Suessi kanal! Selle tulemusena kehtestati kõrged tollid ja vahenduskaubandus läks kallimaks. Probleemiks olid ka piraadid, kes Vahemeres tegutsesid. Tekkis vajadus uute ja turvaliste mereteede järele. Keskaja lõppus hakkas Euroopa vajama väärismetalli. See innustas kaubandust just idamaadega, kust sai hankida väärismetalli ja luksuskaupu. Eestit aitas see nii, et oli kasulik hakata raha küsima naturaalmaksu üle nii, et mõisnik sai osta kallist mööblit. Levisid legendid pururikastest maailmarikastest, mida mindi otsima. Üks kõige legendaarsemaid olid preester-kuninga kristlik riik Aafrikas ja see tuli vabastada muhhameedlaste käest. Kuulus oli ka Elduraado.
rikastamisel arvestada võib : 1. Optimaalne ülesannete vaheldus töölõigus. 2. Iga ülesande tähenduslik koht kõigi teiste ülesannete seas ja kogu töölõigu raames. 3. Töötsükli optimaalne pikkus. 4. Fikseeritud kvantiteedi - ja kvaliteedinormid ning võimalus saada infot vastavatest resultaatidest. 5. Teatava osa operatsioonide sisaldumine töös. 6. Töös sisalduvad ülesanded peaksid omakorda vajama teataval hulgal tähelepanu, spetsiaaloskusi, teadmisi ja kogemusi, mida tunnustavad ka teised. 7. Töö peaks olema mõõdetav mingites tajuvates ühikutes. 8. Töötaja peaks end tundma iseenda peremehena, mis võimaldaks tal osa võtta arutlustest, otsustamisest ning tõsta ka vastutust. 9. Töökoha sobivus õppimiseks ja tegelik õppimisvõimalus vastavalt vajadustele. 10. Võimalus kasutada oskusi ja kogemusi. 11. Võimalus huviks oma võimete piire realiseerida ja katsetada. 12
esindada riiki rahvusvahelises suhtlemises. · Riigivõimul on üks keskpunkt ja selge võimuasutuste hierarhia. Ürgühiskond rajanes vanemate võimule laste üle ning usujuhtide ja hõimupealike võimule kogukonnakaaslaste üle. Võimu teostamisel tugineti tollal autoriteedile ja traditsioonidele, erilisi võimuasutusi, palgalisi ametnikke ja kirjalikke seadusi veel polnud. Mida enam võim arenes, seda rohkem hakkas võim vajama asutusi, mille kaudu valitseda, ja inimesi, kelle abil valitseda. Lühidalt, võim vajas riiki. Riigivõimul on mitmed tunnused, mis on talle ainuomased ehk monopoolsed. Nende tõttu on riigivõim ühiskonnas ülimuslik teiste võimuliikide suhtes. Õigusriik - ettekujutus sellest, et riigivõimu teostamine peab olema kooskõlas õigusega, mille on loonud legitiimne menetlus. Kehtivale õiguskorrale kui õigusriigile viitamine sisaldab
März Mittwoch Aprill Donnerstag Mai Freitag Juni Samstag / Sonnabend Juli Sonnatag August der Feiertag, -e - Püha September der Geburstag - Sünnipäev Oktober Beweglich - liikuvpüha November Üle 1000, alla 2000 aastaarvud= 1992 = 19+100+92 Die Hausaufgabe, -n – Kodutöö Das Peferat, -e – Tähtaeg Der Termin, -e – Tähtaeg, Kohtuaeg Brauchen – Vajama Warten – Ootama Dauern – Kestma Schaffen – Jõudma Geht es – Läheb Lange – Kaua Also – Nii siis Einen Augenblick – Üks hetki Wunderbar – Imeline Wunderschön – Imeilus Wie lange dauert es? – Kui kaua läheb? Vollig fertig – Täiesti valmis Vorhaben – Plaanis olema Einkaufen – Sisseostam tegema Aufstehen – Ülestõusma (Eesliide läheb lause lõppu) Freihaben – Vaba olema Schlafen – Magama Schreiben – Kirjutama
saaks tunda tõelist vabadust , peab ta orjama filosoofiat. XVI: Filosoofia ei seisne sõnades vaid tegudes. Filosoofia `kantseldab` meid selleks, et me saatusele ilma vastupõiklemiseta kuuletuksime, et me jumalale suurima heameelega kuuletuksime. Filosoofia on nagu kalju, kellele toetudes saame kartmatult elada. Mida arvate askeesi ideaalist õnneliku elu saavutamiseks? (vt. kiri VIII 35, XVI 79) Mina nõustun osaliselt Seneca mõttega. Inimene ei peaks tarbima ega vajama rohkem kui vaid hädavajalik, et elus püsida. Nagu ma olen kuulnud, saab inimene hakkama üksnes leiva ja veega. Kõik muu on iseendale tekitatud vajadused. Mida rohkm Sul on, seda rohkem pead muretsema, seda vähem aega jääb üle õnnelik olemaks. Mis teeb inimese elu ebakindlaks ja õnnetuks vastavalt LXXIV'e kirjale? Kõige enam teeb inimest ebakindlaks surmahirm. Õnnetuks teeb inimest muretsemine eesootava elu pärast ning ennekõike ka kurvastamine unustatud valu pärast