-kehtetu, kui algusest saati kehtetu (tühine haldusakt - adressaat selgusetu, pole andnud pädev organ,ei selgu haldusakti andnud organ, kohustab toime panema õigusrikkumise) Vaidemenetlus - kui kodaniku õigusi on rikutud või piiratud haldusmenetluse käigus, võib ta esitada vaide - 30 päeva jooksul on vaidlustusaeg vaie on sama, mis kaebus, kuid eristamiseks: - esitatakse juba tema suhtes kohaldatud otsuse kohta - esitajaks adressaat - vaie on lubatud esitada ka viivituse puhul avatud menetlus - keerukamate haldusmenetluse täitmise üks vormidest Kuidas täita haldusmenetluse otsust - haldusorganite otsused viiakse ellu, isegi juhtudel, kui adressaat pole vaimustuses või hoidub otsuse täitmisest - variant 1 - sunniraha - variant 2 - asendustäitmine RvastS Halduse kontroll - kogu halduse tegevus on jätkuvalt ja püsivalt kontrollitav tegevus
Kaebuse lahendamine · suulise kaebuse lahendab Tööturuamet esimesel võimalusel; · kirjaliku kaebuse lahendab Tööturuamet hiljemalt ühe kuu jooksul, kuid reeglina nii kiiresti kui võimalik; · Tööturuamet informeerib kaebuse esitajat kaebuse lahendamise tulemusest kirjalikult. Vaide esitamine Kui Te ei ole rahul Tööturuameti otsusega, on Teil õigus 30 päeva jooksul alates otsuse teada saamisest esitada vaie. Vaide võite esitada Tööturuametile kirjalikult või suuliselt. Suuline vaie protokollitakse Tööturuametis ning sellele võetakse Teie allkiri. Kirjalikus vaides märgitakse: · haldusorgani nimetus (Tööturuamet); · Teie nimi, postiaadress ja sidevahendite numbrid; · tehtud otsuse sisu; · põhjus(ed), miks Te leiate, et tehtud otsus rikub Teie õigusi; · Teie selgelt väljendatud taotlus; · Teie kinnitus selle kohta, et vaieldavas asjas ei ole jõustunud kohtuotsust ega toimu
, loetakse deklaratsiooni esitamata jäetuks- tõene, väär 8. Maksukohustuslane on kohustatud · Tagama revideentile juurdepääsu revideentitava maksukohustusega seotud andmetele · Esitama revidentile tutvustamiseks asjasse puutuvaid dokumente ja asju ning vajaduse korral andma nende kohta selgitusi · Andma revidentile tasuta kohvi · Võimaluse korral tagama revidentile() revisjooni läbiviimiseks ( ) kohase tööruumi või töökoha , võtmata selee eest tasu 9. Vaie toimingu peale tuleb esitada ............päeva jooksul, arvates päevast , mil vaide esitaja vaidlustatavast toimingust teada sai või pidi teada saama 10. Maksuhaldur ei nõuda tagatist kui nõue on · Alla 5000 krooni · Alla 1000 krooni 11. Maksuhalduri algatusel tehtud ekspertiisi kuulud katab maksumaksja- tõene, väär 12. Revisjoni võtab füüsilise isiku juures läbi viia ainult juhul, kui füüsiline isik tegutseb
täitmise otsus jne. 2) Maksuvõla ajatamise otsused – kui võetakse menetlusse siis tehakse vastav otsus ning lõpetamise korral maksuvõla ajatamise peatamise otsus. 3) Rahalised nõuded (vt eelpool toodud rahalised ja mitterahalised nõuded). 4) Vaidementlusega seotud otsused – näiteks kui maksuhaldur keeldub vaide vastuvõtmisest, siis peab tegema vaide vastuvõtmisest keeldumise otsuse. Kui vaie on läbi vaadatud ja võetakse vastu otsus, siis nimetatakse seda vaideotsuseks (erandiks- vaidemenetlus võib olla seotud nii rahaliste kui mitterahaliste nõuetega). 8.2 KORRALDUSED on seotud mitterahaliste alustega, kuid võivad tuua kaasa rahalise liikumise. Tehakse mitterahaliste nõuete osas 1) Informatsiooni andmise korraldus (võib teha ka kolmandale isikule) 2) Mõõturite paigaldamise korraldus
Haldusõigus Sügis 2009 N. Parrest Vaidemenetlus Kui isik ei ole rahul tema suhtes antud haldusaktiga või sooritatud toiminguga, on tal tavaliselt 2 võimalust: esitada vaie või esitada kaebus halduskohtusse. Seadusega ette nähtud juhtudel ei saa isik kohtusse pöörduda enne, kui on vaidemenetluse läbinud (n-ö kohustuslik kohtueelne menetlus, nt vangistusseaduses). Samas võib vaidemenetlus olla ka täiesti välistatud, s.t isik peab kohe kohtusse minema. Vaidemenetluse korras kontrollitakse haldusesiseselt (tavaliselt kõrgemalseisva haldusorgani poolt) antud haldusakti kooskõla õigusaktidega uuesti üle. Erisuseks halduskohtumenetlusest
lõikes 1 sätestatud vanemahüvitise määrast. Kui isiku suhtes on tõkendina kasutatud vahi alla võtmist, peatatakse vahi all oleku ajaks peretoetuse maksmine. Peretoetused makstakse tagantjärele välja pärast kohtuotsuse jõustumist juhul, kui isik mõisteti õigeks või teda ei karistatud vabaduskaotusega. Vaie sotsiaalkaitse korraldamisel tehtud otsuse või toimingu peale esitatakse otsuse teinud või toimingu sooritanud haldusorganile, kui seadus ei sätesta teisiti. Vaie lahendatakse haldusmenetluse seaduses sätestatud korras 30 päeva jooksul arvates vaide esitamisest vaiet läbivaatavale haldusorganile, kui seadus ei sätesta pikemat tähtaega. Vaide läbivaatamise tähtaega võib pikendada haldusmenetluse seaduses sätestatud korras. 2.2.11. Vanemahüvitis Vanemahüvitise tagamise õiguslikuks aluseks on samuti perehüvitiste seadus (RT I, 08.07.2016, 1.... koos hilisemate muudatustega )
kui omanik esitas valdaja vastu omandi hagi-rei vindicatio-, võis valdaja ette tuua selle vaideja hagi kustus. Edaspidi sai valdaja kaitset ka kolmandate isikute vastu. Valdajale jäi maatükk kui ta valdus oli õiguspärane ja tal oli hea usk Justinianus korraldas igamise instituudi ümber: usucapio jäi rakendatavaks vallasasjade suhtes tähtajaga 3.a. Longi temporis praescriptio-pikaaegse igamise vaie rakendati maatükkide kohta tähtaegadega 10 ja 20.a Tekkis erakorraline igamise vorm: praescriptio longissimi temporis-väga pikaaegse igamise vaie/eeskiri. Töhtajad 30 ja 40.a. Valdajalt ei nõutud õiguslikku alust ja asi võis olla varastatud. Bona fides-hea usk oli vajalik , kuid selle puudumist pidi tõendama vastaspool, mitte asjja valdaja. 3. Specificatio- võõra materjali ümberkujundamine mitteomaniku poolt, mille tagajärjel tekib uus asi
tutvustama ja maksukohuslasele esitatakse kirjalik teade revisjoni lõppemisest. Teade võrdsustatakse maksuotsusega ja seetõttu on ta siduva iseloomuga, kui sisaldab mingeid nõudeid. VAIE. · Vaide või esitada maksuhalduri toimingu või haldusakti peale. · Vaide esitamiseks on aega kuni 30 päeva haldusakti kättetoimetamisest või teatavaks tegemisest, või päevast, kui maksukohuslane sai teada või pidi teada saama vaidlustatavast toimingust. · Vaie adresseeritakse maksu- ja tolliametile, kui esitatakse samala piirkondlikule asutusele, kes menetles asja. Piirkondlik asutus vaatab 7 päeva jooksul vaide läbi ja kui nõustub, teeb uue otsuse, tühistades või muutes eelneva haldusakti. Kui ta vaidega ei nõustu, koostab omapoolse arvamuse ja saadab koos tõenditega maksu- ja tolliametile. Koos vaide esitamisega või ilma selleta võib esitada avalduse ka halduskohtule.
väljakuulutamise korral rahuldatakse maksuvõlad pankrotiseaduses sätestatud korras. §128 (1) 57. Millistel alustel on maksuhalduril õigus arestida maksukohustuslase pangakonto? Maksuhalduril on õigus anda krediidiasutusele korraldus arestida võlgniku pangakonto või kanda tema pangakontolt raha üle selleks määratud kontole maksuvõla summa suuruses. §131 (1) 58. Kui pikk on vaide esitamise tähtaeg ja millised nõuded kehtivad vaidele? Vaie haldusakti peale tuleb esitada 30 päeva jooksul, arvates haldusakti teatavaks tegemise või kättetoimetamise päevast. Vaie esitatakse kirjalikult. Vaides märgitakse: 1) haldusorgani nimetus, kellele vaie on esitatud; 2) vaide esitaja nimi või nimetus, postiaadress ja sidevahendite numbrid; 3) vaidlustatava haldusakti nimetus ja selle andmise kuupäev või toimingu aeg; 4) vaidlustatava haldusakti või toimingu sisu;
Aktid Eraõiguslikud õigusdokumendid Leping Volikiri Testament Pangadokumendid Isiku pöördumine avaliku võimu poole Selgitustaotlus Märgukiri Teabenõue Taotlus Vaie Õigustekstide ülesehitus Õigustloov akt (seadus, määrus): · Paragrahvsüsteem · Paragrahvid jagunevad lõigedeks ja lõiked võivad jaguneda punktideks (loetelude korral) · Lisaks paragrahvile võib õigustloova akti struktuuriosaks olla preambul, osa, peatükk, jagu, jaotis, alljaotis ja. · Peale preambuli õigustloov akt ja kõik struktuuriosad pealkirjastatakse. · Paragrahvid, peatükid ja osad nummerdatakse õigusakti läbivalt araabia numbritega.
täitemenetluse jätkamise korral kohtutäituri poolt ei tule teha võlgnikule uut hoiatust. Täitemenetluse jätkamise korral kohtutäituri poolt jäävad maksuhalduri kohaldatud keelumärked ja arestid kehtima. Maksuhalduril on õigus anda krediidiasutusele korraldus arestida võlgniku pangakonto või kanda tema pangakontolt raha üle selleks määratud kontole maksuvõla summa suuruses. 58. Kui pikk on vaide esitamise tähtaeg ja millised nõuded kehtivad vaidele? Vaie haldusakti peale tuleb esitada 30 päeva jooksul, arvates haldusakti teatavaks tegemise või kättetoimetamise päevast. Vaie toimingu peale tuleb esitada 30 päeva jooksul, arvates päevast, mil vaide esitaja vaidlustatavast toimingust teada sai või pidi teada saama. Vaie esitatakse kirjalikult ning selles märgitakse: 1. haldusorgani nimetus, kellele vaie on esitatud; 2. vaide esitaja nimi või nimetus, postiaadress ja sidevahendite numbrid; 3
A aegumine истечение срока давности alaealine несовершеннолетний ametiühing профсоюз ametiühingute seadus Закон о профсоюзах ametnik чиновник asjaolud обстоятельства avaliku teenistuse seadus Закон о публичной службе B bioloogilised ohutegurid биологические факторы опасности D direktiiv директива dokumentaalsed tõendid документалъные доказательства E edasi kaebama обжаловать Eestisse lähetatud Закон об условиях труда töötajate töötingimuste работников, командированных в seadus Эстонию ennetusmeetmed превентивные меры ennetustegevus превентивная деятельность eriosa особая часть esindaja, seadusjärgne представитель, представительство esindus по закону esmaabivahendid средства первой ...
SISUKORD SISSEJUHATUS..............................................................................................3.lk. TÖÖTUS JA TÖÖ OTSIMINE.......................................................................4.lk. Töötu või tööotsija............................................................................................4.lk. Teenused töötule ja tööotsijale.........................................................................5.lk. TÖÖPUUDUSE LIIGITAMINE......................................................................6.lk. Siirde tööpuudus...............................................................................................6.lk. Struktuurne tööpuudus......................................................................................6.lk. Tsükliline tööpuudus.........................................................................................6.lk. Vabataht...
maksuhaldur võla sundkorras sissenõudmist. Maksuhalduril on õigus: (MKS § 130 lg 1) - arestida muud varalised õigused, millele ei saa sissenõuet pöörata MKS § 130 lg 1 p 3 alusel, samuti taotleda käsutuskeeldu nähtavaks tegeva keelumärke kandmist õiguste kohta peetavasse registrisse; (MKS § 130 lg 1 p 4) 58. Kui pikk on vaide esitamise tähtaeg ja millised nõuded kehtivad vaidele? 24 Vaie haldusakti peale tuleb esitada 30 päeva jooksul, arvates haldusakti teatavaks tegemise või kättetoimetamise päevast. (MKS § 138 lg 1) Vaie toimingu peale tuleb esitada 30 päeva jooksul, arvates päevast, mil vaide esitaja vaidlustatavast toimingust teada sai või pidi teada saama. (MKS § 138 lg 2) Vaie esitatakse kirjalikult. (MKS § 139 lg 1) Vaides märgitakse: (MKS § 139 lg 2) - haldusorgani nimetus, kellele vaie on esitatud; (MKS § 139 lg 2 p 1)
Iudex - kohtunik Iudex unus – üks kohtunik Arbiter – vahemees, kolmas isik Legis actio – vormelid ja toimingud, mis sooritati hageja, kostja ja magistraadi poolt in iure menetluses Sacramentum – poolte vahelise kokkuleppe summa Aerarium – riigikassa Protsess per formulas – protsessis võis asja esitada igasuguste sõnadega, igasuguses vormis Formula – kirjalik formuleering, mis oli määratud kohtuniku jaoks Confessio – hagi õigeks võtmine kostja poolt Exceptio /-nes/ - vaie Stipulationes praetoriae – preetori nõude hagi aluse loomine Missio in possessionem – preetorlik kaitsevahend, vahel annab isikule omandiõiguse Interdictum /-a/ - keeld Minor aetas – kannatanu alaealisus Dolus – pettus Metus – sundus, ähvardus Error - eksimus Cognitio extraordinaria – administratiivse asja arutamise protsess Iudex datus – imperaatori poolt määratud ametnik, kes vaatas kohtuasju üle Procuratores – esindaja kohtus
võimalus üheselt aru saada, millised on tema haldusaktist tulenevad õigused (nt kui suures ulatuses tema taotlus toetuse saamiseks rahuldati) ja millised tema kohustused (nt milliseid toiminguid peab ettevõtja sooritama, et tagada oma tegevuse kooskõla tarbijakitsenõuetega). Samuti peab isik teadlik olema sellest, miks üldse selline otsustus tema suhtes tehti. Haldusaktist tulenevate otsustuste ja selle põhjendustega mittenõustumisel annab see talle võimaluse esitada vaie või pöörduda kohtu poole. HMS § 55 lg 2 sätestab: „Haldusakt antakse kirjalikus vormis, kui seaduse või määrusega ei ole sätestatud teisiti. Haldusakti võib anda muus vormis edasilükkamatu korralduse tegemiseks. Isiku taotlusel, kellel on selleks põhjendatud huvi, tuleb muus vormis antud haldusakt tagantjärele viivituseta kirjalikult vormistada”. Seega on haldusakti vormistamisel reegliks kirjalikkus. Sellest on kaks erandit: 1
Õpetus hagidest ja rooma tsiviilprotsessist. 3. PTK Tsiviilprotsessi üldiseloomustus Rooma vabariigi perioodil Normid, mis määravad, missugused teod on kahjuliku ja millised karistused nende eest määratakse, moodustavad kriminaalõiguse. Kriminaalprotsess-Normide süsteem, mis määrab nende kuritegude uurimise ja karistuse määramise menetluse Primiitiivsed rahvad kriminaalõigust ja protsessi ei tunnista. Kui kellegi tegu on lubamatu , kutsub see esile organiseerimatu omavoli- omakohtu. Kui üksikisik leiab teo endale kahjukil olevat, on tagajärjeks kättemaks kannatanu enda v tema lähedaste poolt. Riiklik võim vahele ei sega. Omavoli ja kättemaks asenduvad teatud juhtudel kompensatsiooniga(luna, väljaost, vabaksost). Kuriteod, mis vahetult puudutavad kogu ühiskonna huve- delicta publica- kuuluvad riikliku kohtu võimkonda. Kuriteod üksikisiku vastu loetakse kannatanud enda puhtisiklikuks asjaks- delicta privata- Ainult üksikud üksikisi...
Nimetatud seadustiku loogka järgi jagunevad haldusaktid õigustloovateks ehk üldaktideks ja mitteõigustloovateks ehk üksikaktideks. Formaalselt määratlub veel: 1) liigitus õigusliku iseloomu alusel; 2) liigitus vormi alusel; 3) liigitus nimetuse alusel; 4) liigitus avaliku halduse kandjate alusel. Üldakt dekreet, seadlus, määrus, kohaliku omavalituse määrus, käskkiri. Üksikakt korraldus, otsus. Vaidemenetlus - on haldusakti laehndamine haldusorgani asutuse sees. Vaie on kohtuväline võimalus. Kaalutlusõigus haldusorgan peab HMS §4 kohaselt teostama õiguspäraselt kaalutlusõigust. Kohaldada või mitte kohaldada abinõusi. Tuleb vaadata et oleks sadusega kooskõlas, tuleb vaadata faktilisi asjaolusi. Vigadeks: on kasutamata jätmine, piiride ületamine ja väär tarvitamine. Haldusleping võib olla nii üld-kui üksikakt. Tekitavad õigusi ja kohustusi kolmandatele isikutele. 8
_direktiiv 92/43/EMÜ ehk Loodusdirektiiv ÅRHUSE (AARHUSE) KONVENTSIOON _Esimene konventsioon Euroopas, mis tunnustas otseselt keskkonnaalaseid õigusi. _Taani, Århuse _Allkirjastati 1998, ka Eesti _Eesti ratifitseeris 2001 _Konventsioon jõustus 2001 _43 riiki (8. oktoober 2009) 3 alustala _Keskkonnateabe kättesaadavus (teabenõue) _Otsustamise menetluses osalemine (planeerimismenetlus, lubade menetlus) _Juurdepääs õigusemõistmisele (õigus esitada vaie, halduskaebus kohtusse) _ÜRO Euroopa Majanduskomisjon (1974) _IUCN(1948) _WWF (1961) _Greenpeace (1971) Keskkonnateabe kättesaadavus 1. Keskkonnateabe taotlusele vastamise kohustus avaliku võimu organitel 2. Keskkonnainfo peab olema avalik ja kaasajastatud. Infot peab haldama, ajakohastama ja levitama. 3. Huvi ei pea põhjendama. 4. Põhjendama peab info andmisest keeldumist. KYOTO PROTOKOLL _1997 New Yorki konventsiooni täiendus _Jõustus 2005
andmise menetluses ja isiku muu tegevusega, haldusakti andmisest möödunud aega ning muid tähtsust omavaid asjaolusid. ASJAOLUDEGA, KUI SEADUS OTSESELT EI KOHUSTA VÕI EI KEELA HALDUSAKTI KEHTETUKS TUNNISTADA! Vaidemenetluse olemus ja eesmärgid, pädevus, menetluse läbiviimine. Kui isik ei ole rahul tema suhtes antud haldusaktiga või sooritatud toiminguga, on tal tavaliselt 2 võimalust: esitada vaie või esitada kaebus halduskohtusse. Seadusega ette nähtud juhtudel ei saa isik kohtusse pöörduda enne, kui on vaidemenetluse läbinud (n-ö kohustuslik kohtueelne menetlus). Vaidemenetluse korras kontrollitakse haldusesiseselt (tavaliselt kõrgemalseisva haldusorgani poolt) antud haldusakti kooskõla õigusaktidega uuesti üle. Erisuseks halduskohtumenetlusest on see, et lisaks õiguspärasusele kontrollitakse ka otstarbekust. Eelduslikult peaks vaidemenetlus olema ka
kaebusi. Otsusega reguleerib administratsioon vahekordi individuaalselt määratletud subjektide vahel ning temaga teostatakse jurisdiktsioonilist funktsiooni. Lisaks veel lahendatakse otsusega teenistuslikke distsiplinaarküsimusi. Kaebuse võib otsuse peale esitada (isiku poolt kes otsust taotles) kõrgemalseisvale instantsile / KOV volikogule ning halduskohtusse. Otsuse peale kaebamised jagunevad kaheks: ● Vaie – kaebus, mis esitatakse vaidlust tekitanud haldusakti vastu võtnud või toimingu sooritanud organi (ametniku) kõrgemalseisvale instantsile. ● Haldusvaie - vaie, mis esitatakse vahetult vaidlust tekitanud õigusakti andnud või toimingu sooritanud organile (ametnikule). Alluvad halduskohtu kontrollile. Haldusakt on administratsiooni toimingute õiguslikuks vormiks. Määrus
esitamise aastale järgneva aasta 1. jaanuarist. SIDUV EELOTSUS: EMTA annab maksukohustuslase taotlusel siduva hinnangu tulevikus sooritatava toimingu või toimingute kogumi maksustamise kohta. Eelotsuse taotlus, eelotsusest keeldumine, vorminõuded, siduvus. Riigilõiv. MAKSUKOHUSTUSLASE PÕHIÕIGUSED JA -KOHUSTUSED: õiguskindluse põhimõte, õigus informatsioonile, arvamuse avaldamisele, kindlustundele, privaatsusele, konfidentsiaalsusele/maksusaladusele, esindajale maksumenetluses, esitada vaie, kaebus, kohustuse ümberhindamine ja aegumine, kohustus arvestada ja deklareerida maksusumma, tasuda makse, anda teavet, tasuda maksuvõlg, mitte takistada maksuhaldurit. MAKSUHALDURI PÕHIÕIGUSED JA -KOHUSTUSED: Õigus: otsustada maksumenetluses toimingute vajadus, liik ja ulatus, kaalutlusõigus, määrata vajadusel tasumisele kuuluv maksusumma, tuvastada maksusumma hindamise teel, nõuda teavet, infot jne
kui omanik esitas valdaja vastu omandi hagi-rei vindicatio-, võis valdaja ette tuua selle vaideja hagi kustus. Edaspidi sai valdaja kaitset ka kolmandate isikute vastu. Valdajale jäi maatükk kui ta valdus oli õiguspärane ja tal oli hea usk Justinianus korraldas igamise instituudi ümber: usucapio jäi rakendatavaks vallasasjade suhtes tähtajaga 3.a. Longi temporis praescriptio-pikaaegse igamise vaie rakendati maatükkide kohta tähtaegadega 10 ja 20.a Tekkis erakorraline igamise vorm: praescriptio longissimi temporis-väga pikaaegse igamise vaie/eeskiri. Töhtajad 30 ja 40.a. Valdajalt ei nõutud õiguslikku alust ja asi võis olla varastatud. Bona fides-hea usk oli vajalik , kuid selle puudumist pidi tõendama vastaspool, mitte asjja valdaja. 3. Specificatio- võõra materjali ümberkujundamine mitteomaniku poolt, mille tagajärjel tekib uus asi
järgmisi õigusi: 1. õigus teada toimingu põhjust ja eesmärki; 2. õigus keelduda indikaatorvahendiga kontrollimisest; 3. õigus tutvuda järelevalve meetme protokolliga ning teha meetme tingimuste, käigu ja tulemuste ning protokolli kohta avaldusi, mis protokollitakse; 4. õigus vaidlustada indikaatorvahendi näit ja nõuda alkoholijoobe tuvastamist tõendusliku alkomeetriga või vereproovi uuringuga; 5. õigus esitada vaie Politsei- ja Piirivalveameti peadirektorile või kaebus halduskohtule. 3) Enne alkoholijoobe tuvastamist tõendusliku alkomeetriga selgitatakse isikule tema järgmisi õigusi: 1. õigus teada toimingu põhjust ja eesmärki; 2. õigus keelduda tõendusliku alkomeetriga alkoholijoobe tuvastamisest; 3. õigus tutvuda järelevalve meetme protokolliga ning teha meetme tingimuste, käigu ja tulemuste ning protokolli kohta avaldusi, mis protokollitakse; 4
ettekirjutuse täitmist selles märgitud tähtaja jooksul. (4) Ettekirjutuse täitmata jätmise korral võib tööinspektor rakendada sunniraha asendustäitmise ja sunniraha seaduses (RT I 2001, 50, 283; 94, 580) sätestatud korras. (5) Käesoleva paragrahvi lõikes 4 nimetatud sunniraha ülemmäär on 20 000 krooni. [RT I 2003, 20, 120 jõust. 1. 07. 2003] [Paragrahv 262 jõustub alates 1. 07. 2003] § 262. Ettekirjutuse vaidemenetlus (1) Vaie ettekirjutuse peale esitatakse, vaadatakse läbi ja lahendatakse haldusmenetluse seaduses sätestatud korras, arvestades käesolevas seaduses ettenähtud erisusi. (2) Kui tööandja ei nõustu tööinspektori ettekirjutusega, on tal õigus esitada vaie Tööinspektsiooni kohaliku asutuse juhatajale haldusakti saamisest arvates kümne kalendripäeva jooksul. Kui ettekirjutuse on teinud Tööinspektsiooni kohaliku asutuse
aastaks 2015. Genfi konventsioon Piiriülese õhusaaste konventsioon ja selle protokollid. Baseli konventsioon 1989 Ohtlike jäätmete piiriülest liikumist käsitlev konventsioon. Aarhusi konventsioon 1998 Euroopa-alaste keskkonnaõiguste konventsioon. Alustalad: - Keskkonnateabe kättesaadavus (teabenõue) - Otsustamise menetluses osalemine (planeerimismenetlus, lubade menetlus) - Juurdepääs õigusemõistmisele (õigus esitada vaie, halduskaebus kohtusse) Keskkonnainfo – teave keskkonna kohta. KÕK – Keskkonnaõiguse Keskus Õigusabi, sh strateegilised juhtumid, Juriidilised analüüsid, Õigusloome, Keskkonnaõiguse alase info levitamine ja vahendamine, Koolitused, Juhendid Euroopa Liidu keskkonnaõigus, poliitika ja strateegia. Keskkonnaõiguse arengu etapid: • I per Rooma lepingust (01.01.1958) kuni 1972 aastani; • II per 1972. aastast kuni ühtse Euroopa aktini (01.07.1987)
- abistamine tööintervjuul - tugiisikuga töötamine - töötamiseks vajalik abivahend Täiendavalt oluline dokument - tööhõive programm, olemasolev 2017 2020 - näeb ette täiendavad toetused ja teenused, mida seaduses ei ole Teenuse pakkumiseks oluline uus lähenemine töövõime hindamine. Muuhulgas peab selge olema, kuidas vaidlustada, kui töövõimet valesti hinnatud? Vaie Töötukassale, edasi kaebus halduskohtule. Töövõimetoetus asendab senist töövõimetuspensioni. Oluline soovid seda toetust saada, pead olema aktiivne. Toetuse saamise soov üks oluline motivaator ennast töötuna arvele võtta! Inimene töötuna arvele võetud, on võimalik tööalane rehabilitatsioon ( NB! sotsiaalne rehabilitatsioon ja tööalane rehabilitatsioon) Uued teenused
1. Avaliku halduse mõiste Avalik haldus on seotud avaliku võimu teostamisega. Avalik haldus moodustab organisatoorselt, funktsionaalselt ja õiguslikult suletud üksuse, mis on selgesti eristatav haldusest muudest valdkondadest. 2. Avaliku halduse erinevad määratlused. · Haldus organisatsioonilises mõttes on haldusorganisatsioon, mis koosneb halduse kandjatest, haldusorganitest ja muudest haldusasutustest. Avaliku halduse kandjaks võib olla riik või mõni muu avaliku võimu kandja, nt kohalik omavalitsus. · Haldus materiaalses mõttes on haldustegevus, st riigi tegevus, mille esemeks on haldusele pandud ülesannete täitmine. See on täidesaatev tegevus. · Haldus formaalses mõttes on kogu haldusasutuste poolt läbiviidav tegevus, olenemata sellest, kas see materiaalõiguslikus mõttes on haldustegevus või ei ole. Avaliku halduse määratlemine organisatsioonilises ja materiaalses mõttes on seotud võimude lahususe põhiseadusliku printsiibiga, mille p...
kohtusekretäriga suhtlemisel, kohtuasjade jaotus kohtunike vahel. Vaidemenetlus - vaidluse ilmnemisel, et normi on õigusvastaselt rakendatud . Igaühel on õigus pöörduda märgukirjade ja avaldusetega riigiastutuste, KOV ja nende ametiisikute poole. Märgukirjadega võidakse vaidlustada toiminguid või õigusakte. Vaie esitatakse kõrgemalseisvale haldusorganile, mis teostab teenistuslikku järelevalvet selle üle, kes seda normi rakendab. Nagu kohtuski, otsustatakse, kas normi rakendamine oli õiguspärane või mitte. Kui järelvalve leiab, et oli õiguspärane, siis on õigus ka esitada kaebus ka veel halduskohtusse. 2. §2 Avaliku halduse tunnused 1) Haldus on sotsiaalselt kujundav tegevus, ja tema esemeks on inimeste sotsiaalne kooselu.
kohtusekretäriga suhtlemisel, kohtuasjade jaotus kohtunike vahel. Vaidemenetlus - vaidluse ilmnemisel, et normi on õigusvastaselt rakendatud . Igaühel on õigus pöörduda märgukirjade ja avaldusetega riigiastutuste, KOV ja nende ametiisikute poole. Märgukirjadega võidakse vaidlustada toiminguid või õigusakte. Vaie esitatakse kõrgemalseisvale haldusorganile, mis teostab teenistuslikku järelevalvet selle üle, kes seda normi rakendab. Nagu kohtuski, otsustatakse, kas normi rakendamine oli õiguspärane või mitte. Kui järelvalve leiab, et oli õiguspärane, siis on õigus ka esitada kaebus ka veel halduskohtusse. §2 Avaliku halduse tunnused Haldus on sotsiaalselt kujundav tegevus, ja tema esemeks on inimeste sotsiaalne kooselu. Avalik haldus peab olema orienteeritud avalikele huvidele
teenuseid KOV-st jm. Kuidas alustada uut taotlemist jm. Inimene kinnitab oma allikirjaga nii plaani kui teenuste osutamise arve. Reh.teenuse osutaja edastab plaani SKA-le, kes teeb sellest koopia. Originaal saadetakse inimesele. Vaide esitamine · Kui puudega inimesel on tunne, et tema õiguseid on rikutud või vabadusi on piiratud, on õigus esitada Sotsiaalkindlustusameti vaidluskomisjonile VAIE. · Vaie peab olema esitatud 3 kuu jooksul. · Vaidluskomisjoni otsusega mittenõustumise korral on inimesel õigus pöörduda halduskohtusse (3 kuu jooksul). Reh.teenust reguleerivad õigusaktid: Sotsiaalhoolekande seadus (Rehabilitatsiooniteenuse regulatsioon (§ 11 ¹ - 11 14 ) VV määrus nr 256 (20.12.07) "Rehabilitatsiooniteenuse raames osutatavate teenuste loetelu, hindade ja maksimaalse maksumuse kehtestamine" SoM määrus nr 27 (31.03
Piiriülese KMH konventsioon (Espoo 1991)- keskkonnamõju hindamise Ohtlike jäätmete piiriülest liikumist käsitlev konventsioon (Basel 1989), Elavhõbeda konventsioon (Minamata 2013), Keskkonnaõiguste konventsioon (Aarhus 1998): I konventsioon Euroopas, mis tunnustas otseselt keskkonnaalaseid õigusi, konventsiooni 3 sammast: keskkonnateabe kättesaadavus (teabenõue), otsustamise menetluses osalemine (planeerimismenetlus, lubade menetlus), juurdepääs õigusemõistmisele (õigus esitada vaie, halduskaebus kohtusse). Keskkonnainfo on igasugune kirjalik, suuline, visuaalne, elektrooniline jm info, mis kajastab inimest ümbritsevat ja mõjutavat keskkonda, samuti ökosüsteemide ja looduse mitmekesisuse seisundit. KÕK- Keskkonnaõiguse Keskus: tegevus-õigusabi, sh strateegilised juhtumid, koolitused, juhendid, keskkonnaõiguse alase info levitamine ja vahendamine (igakuine uudiskiri), juriidilised analüüsid, õigusloome. Keskkonnapoliitika ja strateegia.
I 1.1 Avaliku halduse mõiste Avalik haldus on seotud avaliku võimu teostamisega. Avalik haldus moodustab organisatoorselt, funktsionaalselt ja õiguslikult suletud üksuse, mis on selgesti eristatav haldusest muudest valdkondadest. 1.2. Avaliku halduse erinevad määratlused. · Haldus organisatsioonilises mõttes on haldusorganisatsioon, mis koosneb halduse kandjatest, haldusorganitest ja muudest haldusasutustest. Avaliku halduse kandjaks võib olla riik või mõni muu avaliku võimu kandja, nt kohalik omavalitsus. · Haldus materiaalses mõttes on haldustegevus, st riigi tegevus, mille esemeks on haldusele pandud ülesannete täitmine. See on täidesaatev tegevus. · Haldus formaalses mõttes on kogu haldusasutuste poolt läbiviidav tegevus, olenemata sellest, kas see materiaalõiguslikus mõttes on haldustegevus või ei ole. Avaliku halduse määratlemine organisatsioonilises ja materiaalses mõttes on seotud võimude lahususe põhiseadusliku printsiibiga, mi...
3) ettekirjutuse tegemist haldusakti andmiseks, asja uueks otsustamiseks või toimingu sooritamiseks; 4) kahju hüvitamist. Vaie haldusaktile tuleb kirjalikult või suuliselt esitada 30 päeva jooksul, kui seaduses ei sätestata teisiti, arvates päevast, mil isik vaidlustatavast haldusaktist või toimingust teada sai või oleks pidanud teada saama. Kui seadus ei sätesta teisiti, lahendatakse vaie 10 päeva jooksul, arvates vaide edastamisest valla- või linnavolikogule või valitsusele. Kui vaiet on vaja täiendavalt uurida, võib valla- või linnavolikogu või valitsus vaide läbivaatamise tähtaega pikendada kuni 30 päeva võrra. Vaiet läbi vaadates kontrollitakse haldusakti andmise õiguspärasust ja otstarbekust. Vaiet sisuliselt lahendades on haldusorganil õigus vaideotsusega:
ne kohtusekretäriga suhtlemisel, kohtuasjade jaotus kohtunike vahel. Vaidemenetlus - vaidluse ilmnemisel, et normi on õigusvastaselt rakendatud . Igaühel on õigus pöörduda märgukirjade ja avaldusetega riigiastutuste, KOV ja nende ametiisikute poole. Märgukirjadega võidakse vaidlustada toiminguid või õigusakte. Vaie esitatakse kõrgemalseisvale haldusorganile, mis teostab teenistuslikku järelevalvet selle üle, kes seda normi rakendab. Nagu kohtuski, otsustatakse, kas normi rakendamine oli õiguspärane või mitte. Kui järelvalve leiab, et oli õiguspärane, siis on õigus ka esitada kaebus ka veel halduskohtusse. §2 Avaliku halduse tunnused Haldus on sotsiaalselt kujundav tegevus, ja tema esemeks on inimeste sotsiaalne kooselu. Avalik haldus peab olema orienteeritud avalikele huvidele
1. Keskkonnaõiguse üldiseloomustus See raamatu tekst on suht bullshit, loengust üldiseloomustus: Noor - ebastabiilne, fragmentaarne, arenev; Vastuolud teiste õiguslike distsipliinidega – uued ideed (ei mahu kehtivasse paradigmasse); Loodus on tervik aga inimesed on selle jaotanud riikideks ja kinnisasjadeks (õigus on vastuolus loodusseadustega); Novaatorlik (rajaleidja – avatud menetlused, avalikkuse osalemine, juurdepääs õigusemõistmisele, ettevaatusprintsiip); Eriline roll (loodus)teadusel; Ettevaatusprintsiip- Teaduslik EBAKINDLUS v. õiguslik KINDLUS- in dubio pro natura ?? Raamatust üldist: Tavaliselt eristatakse kolme keskkonnaalase regulatsiooni mudelit: Esimese mudeli puhul on õigusliku reguleerimise sihiks keskkonnaohtliku tegevuse tagajärgede likvideerimine või leevendamine. Teise mudeli puhul lähtutakse sellest, et parem on kahju tekkimist vältida, kui tegeleda sellega tagantjärgi. Kolmas, ettevaatuse mudel, on...
ee; [email protected] RESOLUTSIOON: Isikuandmete kaitse seaduse § 16 loige 3 alusel otsustan: anda luba andmesubjektide nõusolekuta isikuandmete tootlemiseks teadusuuringus ,,Pahaloomuliste kasvajate esinemine Ida-Tallinna Keskhaiglas aastatel 2013-2017 ravitud venoosse tromboflebiidiga patsientidel" 04.12.2018 taotluses esitatud tingimustel ja mahus. VAIDLUSTAMISVIIDE: Otsuse peale on võimalik esitada 30 päeva jooksul vaie haldusmenetluse seadustiku § 71 lõikes 1 sätestatud korras või esitada kaebus halduskohtule halduskohtumenetluse seadustiku § 7 lõikes 1 sätestatud korras. TAOTLUSE ESITAJA SELETUS ja KINNITUSED: Isikuandmete tootlemise eesmärk: Uuringu eesmärk on kirjeldada pahaloomuliste kasvajate esinemist VTE patsientidel. Uuringu lisaeesmärkideks on kirjeldada erinevaid kasvaja lokalisatsioone VTE patsientidel; kirjeldada
Ohtlike jäätmete piiriülest liikumist käsitlev konventsioon (Basel 1989): o teema: ohtlike jäätmete ja nende kõrvaldamise konventsioon Arhusi konventsioon: o allkirjastati 1998. aastal, jõustus 2001. aastal o alustalad: keskkonnateabe kättesaadavus (teabenõue), otsustamise menetluses osalemine (planeerimismenetlus, lubade menetlus), juurdepääs õigusemõistmisele (õigus esitada vaie, halduskaebus kohtusse) o keskkonnainfo – igasugune kirjalik, visuaalne, suuline, elektrooniline või mõnes muus vormis info alljärgnevate keskkonnaelementide ja nende vastastikuse toime kohta: õhk, atmosfäär, vesi, pinnas, maa, maastik, looduslik ala, looduse mitmekesisus ja selle komponendid, geneetiliselt muudetud organismid o KÕK – Keskkonnaõiguse Keskus
Valdavas osas on TLS-s tegemist eraõiguslike kokkuleppelis- te normidega, mida saab õigusliku vaidluse korras lahendada töövaidlusorganis. § 116. Ettekirjutuse vaidemenetlus Ettekirjutuse vaidemenetlusele kohaldatakse töötervishoiu ja tööohutuse seadu- ses sätestatut. 1. Tööinspektori tehtud ettekirjutuse saab vaidlustada TTOS-s sätestatud tingimustel ja korras. Lisaks TTOS-le tuleb vaidemenetluse korral juhinduda ka haldusmenetluse seadu- sest (edaspidi HMS), kuna vaie ettekirjutuse peale esitatakse, vaadatakse läbi ja lahenda- takse HMS sätestatud korras, arvestades TTOS-s ettenähtud erisusi (TTOS § 262 lõige 1). 2. Tööinspektori ettekirjutusega mittenõustumisel on õigus esitada vaie Tööinspektsiooni kohaliku asutuse juhatajale haldusakti saamisest arvates 10 kalendripäeva jooksul. Kui et- tekirjutuse on teinud Tööinspektsiooni kohaliku asutuse juhataja, on tööandjal õigus esitada
Kui avaldaja ei ole nõus tema poolt esitatud märgukirja või avalduse põhjal tehtud otsusega, on tal õigus edasi kaevata kõrgemalseisvale riigiorganile või kohtusse, omavalitsuse täitevorgani otsuse korral aga kas vastavale volikogule või kohtusse. Halduskaebuseks nimetatakse teoorias vaiet, mis esitatakse vaidlust tekitanud õigusakti vastuvõtnud või toimingu sooritanud organi (ametniku) kõrgemalseisvale instantsile. Haldusvaie aga on vaie, mis esitatakse vahetult vaidlust tekitanud õigusakti andnud või toimingu sooritanud organile (ametnikule). Otsustega lahendatakse ka teenistuslikke distsiplinaarküsimusi ning haldusõiguserikkumise asju. Haldusõiguserikkumiste seadustiku järgi kuuluvad teatud haldusõiguserikkumiste asjad ametiisikute pädevusse, kes on volitatud rakendama halduskaristust. Nimetuse probleem jällegi: Otsuste puhul tuleb silmas pidada asjaolu, et kehtivas õiguses ei
2008. a PärS kohaselt on hooldaja kohustatud võtma § 111 lg 3 sätestatud juhul, samuti muul juhul, kui see on vajalik pärandvara säilimise tagamiseks, pärija või 76. Pärija vaided enne pärandi vastuvõtmist ja seoses inventuuri läbiviimisega kolmanda isiku valduses oleva pärandvara oma valdusesse või tagama muul viisil selle eraldamise pärija varast. Seega on pärandvara eraldamine pärija varast uues seaduses pärandvara valitsemise kui Vaie kui pärija vastutust piirav õigus tähendab seda, et kindlas pärimismenetluse etapis on pärijal ühe hoiumeetme raames olemas, kuid see ei täida pärija vastutuse piiramise eesmärki, vaid õigus vaiet esitades vabastada ennast tema vastu esitatud hagi nõudest. Tegemist on menetlusliku pärandvara säilimise ja võlausaldajate huvide kaitse eesmärki. abivahendiga ärahoidmaks pärija suhtes võimalikku ebaõiglust
Kui avaldaja ei ole nõus tema poolt esitatud märgukirja või avalduse põhjal tehtud otsusega, on tal õigus edasi kaevata kõrgemalseisvale riigiorganile või kohtusse, omavalitsuse täitevorgani otsuse korral aga kas vastavale volikogule või kohtusse. Halduskaebuseks nimetatakse teoorias vaiet, mis esitatakse vaidlust tekitanud õigusakti vastuvõtnud või toimingu sooritanud organi (ametniku) kõrgemalseisvale instantsile. Haldusvaie aga on vaie, mis esitatakse vahetult vaidlust tekitanud õigusakti andnud või toimingu sooritanud organile (ametnikule). Otsustega lahendatakse ka teenistuslikke distsiplinaarküsimusi ning haldusõiguserikkumise asju. Haldusõiguserikkumiste seadustiku järgi kuuluvad teatud haldusõiguserikkumiste asjad ametiisikute pädevusse, kes on volitatud rakendama halduskaristust. Otsuste puhul tuleb silmas pidada asjaolu, et kehtivas õiguses ei kanna mitte kõik
Kui avaldaja ei ole nõus tema poolt esitatud märgukirja või avalduse põhjal tehtud otsusega, on tal õigus edasi kaevata kõrgemalseisvale riigiorganile või kohtusse, omavalitsuse täitevorgani otsuse korral aga kas vastavale volikogule või kohtusse. Halduskaebuseks nimetatakse teoorias vaiet, mis esitatakse vaidlust tekitanud õigusakti vastuvõtnud või toimingu sooritanud organi (ametniku) kõrgemalseisvale instantsile. Haldusvaie aga on vaie, mis esitatakse vahetult vaidlust tekitanud õigusakti andnud või toimingu sooritanud organile (ametnikule). Otsustega lahendatakse ka teenistuslikke distsiplinaarküsimusi ning haldusõiguserikkumise asju. Haldusõiguserikkumiste seadustiku järgi kuuluvad teatud haldusõiguserikkumiste asjad ametiisikute pädevusse, kes on volitatud rakendama halduskaristust. Otsuste puhul tuleb silmas pidada asjaolu, et kehtivas õiguses ei kanna mitte kõik