Pipeline transport Contents Who suggested to use pipe first for transporting petroleum? Pipeline construction Products that can be carried by pipeline Pipelines by purpose Pigging Advatages of pipelines Challenges of pipelines Accidents Three longest pipelines in the world Nord Stream pipeline First man who suggested to use pipe for transporting petroleum: Dmitri Mendeleev In 1863 Petroleum Pipeline construction Route (right of way) Selection Surveying the route Clearing the route Trenching - Main Route and Crossings (roads, rail, other pipes, etc.) Installing the pipe Installing valves, intersections, etc. Covering the pipe and trench What can transport through the pipeline? Liquids Gases Solid capsules The most popular and valuable: Oil Natural gas A pipeline carries Biofuels crude oil through the ...
PUUDUSED: aeglane sõltub ilmast liikumisvõimalused piiratud sadamate ehitamine kallis ümberlaadimine SUUREMAD KESKUSED: Venemaa, Saksamaa Tartu Õhutransport EELISED: väga kiire võimaldab vedada kiiresti riknevat kaupa ei ole vaja ehitada teid võimaldab vedada kaugele. Õhutranspordi PUUDUSED: väga kallis sõltub ilmast ümberlaadimine ohtlik SUUREMAD KESKUSED: USA, UK, Jaapan, Prantsusmaa Tallinn, Tartu Torutransport EELISED: odav toimub pidevalt ei ole vaja pakkida Keskkonnasäästlik ehitamine odav kaubakogused suured Torutranspordi PUUDUSED: ainult teatud kaupadele (vedelikud, gaas jm.) teede ehitamine kallis SUUREMAD KESKUSED: Venemaa, USA, Kanada Tallinn, Tartu Kokkuvõte 1. Selgita, kuidas kliima mõjutab Eesti veondust. 2. Mis harudeks jaguneb veondus? 3. Missugune veondusliik on kõige tähtsam? Miks? 4. Võrdle raudtee- ja autoveondust. 5
Veondus Veondus Veondus e. transport on majandusharu, mis tegeleb inimeste ja kaupade veoga. Eestis on esindatud kõik peamised veonduse liigid: raudtee-, maantee-, mere-, jõe-, õhu- ja torutransport. Raudteetransport Raudteed kasutatakse tänapäeval Eestis peamiselt kaubavedudeks, kuid ka reisijateveoks. Reisijatevedu on kõige sagedam Tallinna lähedal. Sai Eestis alguse 1870. aastal. Esimene raudteeliin oli Peterburi-Tallinn-Paldiski. Eesti raudteede kogupikkus on 960 km, sellest 130 km on elektrifitseeritud. Raudteetransport on kiire ja odav, kui sellega veetakse kaupa kaugete vahemaade taha. Eestis on majanduslikult kasulik vedada vaid metsa- ja ehitusmaterjale ning põlevkivi.
Saksamaa transpordivõrk Maanteetransport Joonis 1. Suurimad maanteed Saksamaal Joonis 2. Suurimad linnad Saksamaal Allikas: Wikipedia Allikas: Wikipedia Teedevõrgu tihedus ja teede kulgemise suund Tänu asukohale Kesk-Euroopas ning kõrgeltarenenud majandusele on teedevõrk hästi arenenud. Maanteed paiknevad tihedalt üle kogu riigi, teedevõrgu tihenemist on märgata suurlinnade läheduses. Kõrvutades jooniseid 1 ja 2, on näha, et joonisel 1 eristuvad selgesti suuremad linnad.. Tihedaim on teedevõrgustik riigi idaosas, kus asuvad lähestikku Essen, Dortmund, Köln jt suured linnad, teised suurimad väljajoonistunud linnad on Hamburg, Berliin jt. Eelised riigis Kuna Saksamaa näol on tegemist kõrgeltarenenud riigiga, on teed kaasaegsed, heas korras ning mugavad kasutada (lisateatetahvlite, teeviitadega jms). Asukoht Kesk-Euroopas motiveerib riiki panustama teede korrashoidu, et hoida transiidi pealt ning ta...
varuosade hanki- mine, tehniline hooldus, remont, logistika jms 3. Pärast toote valmimist: Toodete müük, nõustamine, transport, hooldus, parandus jms Paralleelselt : personaliotsing, väljaõpe, finantseerimine, kindlustus, varustus, puhastustööd jpm Transport ja side Seotud kõikide majandusharudega Toimimiseks vajalik aenenud infrastruktuur Transport jaguneb: 1. inimeste ja kaupade veoks (töötab 100 mln inimest) 2. Auto-,raudtee-, vee-, õhu-, torutransport Autotransport (tekkis XX saj) 1950a. autosid oli 50 mln tänapäeval aastatoodang Mugav, "uksest-ukseni" Reisijateveo mahust moodustab 80% Kõige autostumaks linnaks on Los Angeles Autotransport Tarbib kõige rohkem ressursse 60% kautsukist, 35 % tsingist, 1/3 naftatoodangust. Vajab head teede ja tihedat teenindusvõrku, Vedada saab vaid väikeseid koguseid Saastab keskkonda, teeehitus hävitab pinnast, taimkatet
lennud ehk plaaniline lennundus, ning erasektori "vastavalt vajadusele"-tüüpi lennud - üldine ehk eralennundus. Eesti seaduste alusel jagunevad õhusõidukid analoogiliselt[1] riiklikeks õhusõidukikeks, mida kasutatakse kaitseväe-, tolli- või politseiteenistuses, ja tsiviilõhusõidukikeks. Tallinna Tehnikakõrgkool 6 Tallinna Tehnikakõrgkool 15.12.2012 1.4. Torutransport Loodus eelistab torutransporti teistele viisidele: meie keha miljardeid rakke varustavad vajalike ainetega ja eemaldavad jääkprodukte torud veresooned, mille kogupikkus on ca 100 000km. Inimkond avastas torude suurepärased võimalused vedelike ja gaaside transportimiseks juba tuhandeid aastaid tagasi. Näiteks hiinlased kasutasid bambustorusid maagaasi juhtimiseks Pekingi valgustitesse juba 400 a e.m.a, veejuhtmed olid kasutusel juba enne Kristust.
Teenindusmajandus Teenustesektori kiire kasvu maailmas on teinud võimalikuks side ja tehnoloogia kiire areng, vaba aeg, transpordiareng jne. Teenuste jagunemine Tootja- ehk äriteenused (osaline töötsükkel, ettevõte, firma,tootmisotstarbel) : kaupade vedu poodi; turu- uuring; raamatupidamine; kontoriruumide koristamine; kinnisvara konsultatsioon; tööjõu koolitamine; ETV uudistesaadete tegemine; laste õpetamine Isikuteenused (lõpptarbija) : maniküür; raamatupidamine; kinnisvara konsultatsioon; laste õpetamine; arstiabi Avalikeks teenusteks nim. Teenuseid, mida korraldatakse kogutud maksumaksija raha eest. Avalikud teenused, mille kulud kaetakse riigi eelarvest: haridus, arstiabi, televisioon, raadio, looduskaitsealad, politseiabi, piirivalve jne A.t, mille eest maksab kohalik omavalitsus: koolimajandamine, ühistransport, teedekorrastus, valgustus, haljastus, raamatute laenutus vms, sotsiaalabi Teenuste üleilmastumist soodustavad: üha suur...
Põlevkivi kasutatakse fossiilse kütuse ning keemiatööstuse toorainena. Õlitööstuses saadakse põlevkivist 20-22% toorõli. Nafta eeltöödeldakse naftatööstusettevõttes: naftast eraldatakse vesi, mineraalsoolad ja lenduvad komponendid. Seejärel transporditakse eeltöödeldud nafta tanklaevadega või torujuhtmete abil naftatöötlemistehastesse. Kogu toodetav nafta töödeldakse vedelkütusteks, määrdeõlideks ja teisteks nafta saadusteks, näiteks parafiiniks, bituumeniks, lahusteiks, tehnilisteks õlideks, ning seda kasutatakse ka toorainena nafta keemias. Nafta töötlemine: Eeltöötlemisel veest, mineraalsooladest, lahustunud gaasidest ja happelistest ühenditest vabastatud nafta juhitakse toruahjudega destilleerimsseadmesse, kus ta jaotatakse keemistemperatuuri järgi fraktsioonideks. Tavaliselt saadakse atmosfäärirõhul tegutsevast destilleerimisseadmest bensiini, ligroiini, petrooleumi ning diislikütuse ja kerge gaasiõli või solaarõli fraktsioone. Atm...
Getter Anett Arro Jane Floren 9a VEONDUS EHK TRANTSPORT Kaubavedu Reisjate vedu Torutransport e. torujuhtme Maismaa transport transport Veetransport Õhutransport e. laevandus e. lennundus Raudtee Maantee- Jõe- Mere- -transport transport transport transport
Transport Peamiselt toimub transport maa (maanteed, raudtee), vee (meri, siseveekogu), õhu ja torujuhtmete kaudu. Paljud jaotusvõrgud kasutavad mitmete transpordivahendite kombinatsioone. Näiteks pumbatakse naftat läbi torujuhtmete laevale, et sealt transportida rafineerimistehasesse ning edasi anda veoautodele, et vedada bensiin jaemüüatele või kütteõli tarbijatele. Maanteetransport Reisijate või kauba transport teedel. Sobib peamiselt väiksemahuliste kaupade veoks: toiduained, kergtööstuskaubad jne a) Positiivne vedu kiire ja paindlik b) Negatiivne hooletu sõit võib kaupa kahjustada, halb ilm, liiklusummikutest tulenevad viivitused, heitgaasid ja keskkonna kahjulik Raudteetransport enamasti pikkade vahemaade transportimiseks. Veetavad kogused võivad olla suured ja mahukad (puit, kütus, transpordivahendid, maavarad) a) Positiivne suur mahutatavus, energiasäästlik, odav vedu b) Negatiivne teede ehi...
Osaliselt Narva jõgi Mõni km Pärnu jõe alamjooksu Õhutransport Plussid: · Väga kiire · Võimaldab vedada kiiresti riknevat kaupa Miinused: · Väga kallis · Sõltub ilmast · Kaup tuleb pärast ümber laadida Fakte · Eesti suurim lennundusettevõte on Estonian Air · Pärast iseseisvumist väljuvad Eestist liinilennud pea kõikidesse tähtsamatesse Euroopa linnadesse Torutransport Plussid: · Veo pidev toimumine · Odav · Torustike saab rajada pea kõikjale Miinused: · Saab vedada ainult kindlaid kaupu(vedelikud, gaasid) Fakte · Eestis kasutatakse torutransporti peamiselt maagaasi importimiseks Venemaalt · Eesti esimene gaasijuhe ehitati 1948. aastal Kohtla- Järve põlevkivigaasi viimiseks Leningradi
sulatamiseks) tööstusaru- lisandub plastikutööstus metallurgia Transport ja side Inimese enda Ratsaveondus; laevandus; Laevad, rongid, Kõik transpordiliigid lihaste jõul info inimeselt inimesele autod, lennukid, hästi arenenud; side torutransport, kiire ja paindlik postiteenus, telefon, satelliitside Rahvastiku Kõrge sündimus Kõrge sündimus ja Sündimus kõrge; Madal sündimus ja uuenemine ja suremus suremus suremus langeb; suremus; kõrge eluiga;
KORILUS AGRAARÜHISKOND TÖÖSTUSÜHISKOND INFOÜHISKOND ALGAS SEOSES ÜLEMINEK INDUSTRALISEERIMISEGA. PÕLLUMAJANDUSÜHISKONNAL PÕLLUMAJANDUS, PERIOODI VILJADE, JUURIKATE E ALGAS 5000-6000 A. E.M.A, MITTEAINELISTE HÜVEDE KAUBANDUS JA PANGANDUS LÜHIISELOOMUSTUS KOGUMINE; KÜTTIMINE JA KUI INIESED JÄID PAIKSEKS JA TOOTMINE; ...
Lõuna-Louisiana Sadam Lõuna-Louisiana sadam on suurim mahutavuse poolest sadam läänepoolkeral ning 9. maailma suurimatest. See on põhiliselt puistlasti sadam.Üle 4000 ookeanilaeva ja 55 000 praami randuvad iga-aastaselt siin,mistõttu on sadam riigi tonnaazi edetabelis esikohal. Ulatub 87 km mööda Mississippi jõge.Asub New Orleansi ja Baton Rouge'i vahel ning positsioneerub peamiselt LaPlace'il,kus on sadama peahoone. Kauba eksport ulatus üle 61 millioni tonni 2012 aastal-rohkem kui teistel sadamatel Põhja-Ameerika rannikul.Lõuna-Louisiana sadama käive moodustab 15% ja 57% kõigist USA ja Louisiana eksporditavatest kaupadest(mais,sojauba,nisu).Imporditakse peamiselt rauda,kummi,kohvi,puu- ja juurvilju. Lõuna-Louisiana sadam on mitmekülgne ning kombineerib endas veekogu-,maa- ja õhutransporti.Tänu asukohale on sellised transpordiviisid võimalikud mööda Mississippi jõge ning Mehhiko lahel.Vastavalt keskkonnale on k...
Valitsuste suutmatus takistada välismaiste teenuste sissetungi. TÖÖLEHELT 4. Teine pool Tänavavalgustus, teede korrashoid, huvialaringid, sotsiaalabi, toimetulekutoetused, haljasalade korrashoid, lasteaiad, vanadekodud, KOV rahastamine jne. Transport Transport ja side Seotud kõikide majandusharudega. Toimimiseks vajalik arenenud infrastruktuur. Transport jaguneb: 1. Inimeste ja kaupade veoks 2. Auto-, raudtee-, vee-, õhu-, torutransport. 3. Allharudena logistika ja laomajandus. 17.-18. sajand purjelaevad, hobused 18.-19. sajand rongid 20. sajandi algus autod, telekommunikatsioon, lennukid, infoajastu. Autoransport Plussiks mugavus ning kiire transport. Miinusteks keskkonnasaastamine, tööjõu kulu suur (igal autol peab olema juht). Tarbib kõige rohkem ressursse, 1/3 naftatoodangust. Vajab head teede ja tihedat teenindusvõrku. Vedada saab vaid väikeseid koguseid.
Rikaste rahvusvaheliste firmade konkurentsieelised vaeste kodumaiste firmade ees. Valitsuse suutmatus takistada välismaiste teenuste sissetungi. 3. Kuidas jaguneb transport, loetle transpordi liigid, oska kanda kaardile tähtsamad sadamad, kanalid, lennuväljad ????? Transport jaguneb kaubaveoks(logistika, laomajandus) ja inimeste veoks. Meretransport, siseveetransport(kanalid), raudteetransport, autotransport, lennutransport, torutransport. Tähtsamad sadamad: Antwerpen, Rotterdam, Hamburg, Los Angeles, Shanghai, Hongkong, Singapur Kanalid: Panama, Suessi Lennuväljad: Pariis, London, Frankfurt, Los Angeles, Dallas, Tokyo, Chicago 4. Oska tuua näiteid maailma peamistest kaubanduslikest veosuundadest? Kohalikud veod- autotransport kaugveod- raudteetransport mandritevahelised veod- õhu- ja meretransport 5
kõikjale, sobib suurte koguste veoks, kütus, siseveetransport eelised odav, tööviljakus kõrge, puudused aeglane, korrashoid kallis, siseveeteede võrk hõre, sobib suurte kogste veoks, süsi, õhutransport eelised kiire, paindlik, õhutee maksuta, pikad vahemaad, puudused lennujaamade rajamine kallis, tööviljakus madal, reostus, vedu ja hooldus kallis, sobib kergete ja kiiresti riknevate kaupade veoks, inimeste vedu, torutransport - eelised veo madal hind, väikesed kaod ja kapitali mahutused, tööviljakus kõrge, vedu pidev ja paindlik, puudused terrori oht, vedada saab gaasi ja vedelikke, sobib suurte koguste veoks, nafta, vedude geograafia kohalikud (autod), kaug (rongid, lennukid), mandritevahelised (laevad, lennukid) veod, maailma veod põhja ameerika ja euroopa (süsi, inimesed, teravili, puit), põhja ameerika ja ida aasia (süsi, maak, puit, nafta), austraalia ja jaapan (süsi, maak),
Kordamisküsimused. Töötlev tööstus ja teenindus 1. Nimeta vanu, uusi, ja uusimaid tööstusharsid. Vanad-rõivatööstus, veduri- ja vaguniehitus, laevaehitus ning tekstiilitööstus. Uued-autotööstus, naftakeemia, põllumajandusmasinate tootmine, kunstkiudude ja kodumasinate tootmine. Uusimad-elektroonika-, arvuti- ja kosmeetikatööstus, kosmosetehnika, telekommunikatsiooni- ja sidevahendite tootmine. 2. Võrdle fordismi ja toyotismi. 3. Iseloomusta toote elutsüklit Üha kiiremini muutuvad üksikute automudelite elutsüklid. Autost on saanud moekaup ning vana, ehkki töökorras autoga sõita pole enam mainekas. Kui Fordi ja Wolkswageni esimesi mudeleid toodeti aastakümneid, siis nüüd ei pea ükski automudel vastu üle kolme aasta, sest turg nõuab üha uut. 4. Nimeta masinaehituse etapid (5) ja lisa igale etapile paigutuse põhimõtted. 5. Iseloomusta vabal vali...
ei ulatu kõikjale, ehitamine kallis, ümberlaadimine jaamades aeglane Autotransport - Plussid:kiire, vedu "uksest ukseni", tihe teedevõrk Miinused:korraga väike kaubakogus, maanteede rajamine ja korrashoid kallis, vajab palju tööjõudu Lennutransport - Plussid:väga kiire, võimaldab vedada kiiresti riknevat kaupa Miinused:väga kallis, sõltub ilmast, kaup tuleb pärast ümber laadida Torutransport - Plussid:veo pidev toimumine,odav,torustike saab rajada pea kõikjale Miinused:saab vedada ainult kindlaid kaupu(vedelikud, gaasid) 5. Millised tendentsid iseloomustavad tänapäeva veondust? Veofirmad koonduvad , kogused suurenevad ja läheb kiiremaks, autotranspordi tähtsus suureneb 6. Merevoorimees Laevad veavad mis tahes riigis kaupa kõikidel maailmameredel, veose tellijatel tuleb teenuse eest maksta(USA, Norra, Singapur)
Vedu paindlik, väga kiire Rajatised väga kallid, ilmastik, kallis, tööviljakus õhutransport väike, ümberlaadimine, kokku-lahkuvedu Vedu odav, pidevalt toimub, saab vaid vedelikke ja gaase torutransport ehitamine odav ja paindlik, vedada tööviljakus väga kõrge 5. Mõisted. Merevoorimees – teiste riikide kaupa vedav riik, kus veoteenuse pakkujaid on enam kui tarbijaid Mugav lipp – riik annab oma laevaregistrisse laevu nn odava tasu eest Transiitkaubandus – sõitjate ja veoste ühe lepindupoole riigi territooriumil, sõidu lähte- ja lõpppunktid asuvad väljaspool lepingupoole riigi territooriumit 6
Kordamisküsimused. Töötlev tööstus ja teenindus 1. Nimeta vanu, uusi, ja uusimaid tööstusharsid. Vanad-rõivatööstus, veduri- ja vaguniehitus, laevaehitus ning tekstiilitööstus. Uued-autotööstus, naftakeemia, põllumajandusmasinate tootmine, kunstkiudude ja kodumasinate tootmine. Uusimad-elektroonika-, arvuti- ja kosmeetikatööstus, kosmosetehnika, telekommunikatsiooni- ja sidevahendite tootmine. 2. Võrdle fordismi ja toyotismi. 3. Iseloomusta toote elutsüklit Üha kiiremini muutuvad üksikute automudelite elutsüklid. Autost on saanud moekaup ning vana, ehkki töökorras autoga sõita pole enam mainekas. Kui Fordi ja Wolkswageni esimesi mudeleid toodeti aastakümneid, siis nüüd ei pea ükski automudel vastu üle kolme aasta, sest turg nõuab üha uut. 4. Nimeta masinaehituse etapid (5) ja lisa igale etapile paigutuse põhimõtted. 5. Iseloomusta vabal valikul ka...
kaubavahetuse tõkked, aga säilitavad need igaüks eraldi kaubavahetuses kolmandate riikidega. 7. Rahvusvahelised majandusorganisatsioonid (IMF, WTO, EL, NAFTA, ALADI, APEC, OPEC, ASEAN, OECD) – eestikeelne täielik nimetus, org.-i tegevussuunad lühidalt, liikmed.*** 8. Transpordi liigid, nende eelised ja puudused ning peamised kasutusvaldkonnad Maantee transport Torutransport Raudteetransport Siseveetransport Õhutransport Meretransport 9. Turismi kasvu põhjused, turismi liigid ja arengu eeldused. Turismi positiivne ja negatiivne mõju. Liigid: o Puhketurism o Tööturism o Kultuuriturism o Meelelahutusturism o Fototurism o Taluturism Kasvu põhjused:
· Suured varud: USA, Venemaa, Hiina, India, Austraalia. · Soojusenergia tootmine · Elektrienergia tootmine · Keemiatööstuses PÕLEVKIVI: · Suured põlevkivivarud on: USA, Austraalial, Kanadal, Brasiilial, Venemaal GAAS: · Tootmine: Venemaa, USA, Katar, Iraan, Norra, Hiina · Import: Jaapan, Saksamaa, Itaalia, USA · Eksport: Venemaa, Norra, Katar, Kanada · Meritsi tülikas transportida, põhiliselt torutransport TUUMAENERGIA: · Suurim tuumaenergia osakaal kogu elektrienergiatoodangust on: Prantsusmaal (78%) Slovakkia ja Belgia (55%) Rootsi (50%) · Tuumaenergia on kallis. Uue põlvkonna tuumaelektrijaama rajamise kulud on poole suuremad kivisöel või gaasil töötava energiajaama ehitamiskuludest. · Endiselt on probleemiks tuumajäätmete turvaline hoiustamine. · Arvatakse, et keskmise kasutamisaktiivsuse juures jätkuks uraani 2035. aastani.
Eestisse tarnitakse maagaas läbi torustike Venemaalt. Maagaasi koostises on 98% metaani (CH4), ta on õhust kergem, kõrge kütteväärtusega gaas. Venemaalt tarnitava maagaasi keskmine kütteväärtus on 33-34 MJ/m3, mis tähendab, et 1 kuupmeetri maagaasi põlemisel tekib keskmiselt 9,3-9,4 kWh soojusenergiat. Maagaas on puhas ja keskkonnasõbralik energiaallikas. Tema gaasiline olek tagab kütuse täieliku põlemise ilma kahjulike põlemisjääkide, tolmu ja tahmata. Maagaasi torutransport säästab loodust väheneb auto- ja raudteetranspordi koormus ning heitgaaside ja müra hulk. Helena Deljatintsuk Tahked kütused on kivisüsi, pruunsüsi, põlevkivi ja turvas. Kivisüsi on neist ainus, millega kaubeldakse maailmaturul. Seda kasutatakse elektrijaamades ja katlamajades, koksisõendana metallurgias ja keemiatööstuse toorainena. Söe põletamine saastab õhku. Turvas, põlevkivi ja pruunsüsi on madala kütteväärtusega kohalikud kütused, mida ei tasu kaugele vedada.
Eestisse tarnitakse maagaas läbi torustike Venemaalt. Maagaasi koostises on 98% metaani (CH4), ta on õhust kergem, kõrge kütteväärtusega gaas. Venemaalt tarnitava maagaasi keskmine kütteväärtus on 33-34 MJ/m3, mis tähendab, et 1 kuupmeetri maagaasi põlemisel tekib keskmiselt 9,3-9,4 kWh soojusenergiat. Maagaas on puhas ja keskkonnasõbralik energiaallikas. Tema gaasiline olek tagab kütuse täieliku põlemise ilma kahjulike põlemisjääkide, tolmu ja tahmata. Maagaasi torutransport säästab loodust väheneb auto- ja raudteetranspordi koormus ning heitgaaside ja müra hulk. Tahked kütused on kivisüsi, pruunsüsi, põlevkivi ja turvas. Kivisüsi on neist ainus, millega kaubeldakse maailmaturul. Seda kasutatakse elektrijaamades ja katlamajades, koksisõendana metallurgias ja keemiatööstuse toorainena. Söe põletamine saastab õhku. Turvas, põlevkivi ja pruunsüsi on madala kütteväärtusega kohalikud kütused, mida ei tasu kaugele vedada.
· Suured varud: USA, Venemaa, Hiina, India, Austraalia. · Soojusenergia tootmine · Elektrienergia tootmine · Keemiatööstuses PÕLEVKIVI: · Suured põlevkivivarud on: USA, Austraalial, Kanadal, Brasiilial, Venemaal GAAS: · Tootmine: Venemaa, USA, Katar, Iraan, Norra, Hiina · Import: Jaapan, Saksamaa, Itaalia, USA · Eksport: Venemaa, Norra, Katar, Kanada · Meritsi tülikas transportida, põhiliselt torutransport TUUMAENERGIA: · Suurim tuumaenergia osakaal kogu elektrienergiatoodangust on: Prantsusmaal (78%) Slovakkia ja Belgia (55%) Rootsi (50%) · Tuumaenergia on kallis. Uue põlvkonna tuumaelektrijaama rajamise kulud on poole suuremad kivisöel või gaasil töötava energiajaama ehitamiskuludest. · Endiselt on probleemiks tuumajäätmete turvaline hoiustamine. · Arvatakse, et keskmise kasutamisaktiivsuse juures jätkuks uraani 2035. aastani.
Transpordi infrastruktuuri- selle hulka kuuluvad teed, tänavad, raudteed, kanalid, sadamad, lennuväljad, raudteejaamad, parklad Logistika on majandusharu, mis tegeleb veoste planeerimise, edasitoimetamise ja juhtimisega. Logistika peamiseks eesmärgiks on veoste viimine täpselt vajalikul ajal minimaalsete kulutustega tarbijale vajalikku kohta. Veonduse liigid: Raudteetransport Autotransport Jõetransport Torutransport Meretransport Õhutransport Sõitjatevedu ehk reisijatevedu Euroopas- on tihe teedevõrk (mis hõlmab maan-, raud-, vee- kui ka õhuteid). Enamus sõite tehakse autoga Euroopa kaubaveo kirjeldus- 76% moodustab autovedu, 18% raudteevedu ja 6% siseveeteedevedu. Enamus kaubavedusid Eestis tehakse raudteedel. Eesti ja Läti veoskäive on raudteedel suurem, sest nad vahendavad Venemaalt tulevaid suuri kaubakoguseid oma sadamate kaudu mujale maailma. Joonis
KORDAMISKÜSIMUSED TEENINDUSMAJANDUS 1.Milliseid teenuseid nim. avalikeks teenusteks, nimeta avalikke teenuseid mida kaetakse riigieelarvest, avalikke teenuseid mida katab kohalik omavalitsused? Avalikud teenused: neid korraldab riik või omavalitsus inimestelt ja ettevõtetelt kogutud maksuraha eest. riik: haridus, riigikaitse, arstiabi kohalik omavalitsus: ühistransport, teede korrashoid 2.Nimeta tegureid mis soodustavad teenuste üleilmastumist? üha suurem kauplemine teenustega edusammud telekommunikatsiooni ja infotehnoloogia valdkonnas rikaste rahvusvaheliste firmade konkurentsieelised vaeste kodumaiste firmade ees valitsuste suutmatus takistada välismaiste teenuste sissetungi 3.Kuidas jaguneb transport, loetle transpordi liigid, oska kanda kaardile tähtsamad sadamad, kanalid,lennuväljad? transpordi liigid (tabel) Suurimad sadamad: Antwerpen, Rotterdam, Hamburg, Los Angelas, Shanghai, Hongkong, Singapur Suurimad lennujaamad: Pariis, Lo...
Sissejuhatus majandusgeograafiasse Mida uurib majandusgeograafia? · Majandusgeograafia uurib majanduse toimimist ruumist, st kuidas majandamine sõltub selle ruumi "asendist", loodusoludest, inimeste iseärasustest. · Majanduse paigutustegurid tingimused, mis mõjutavad majandusharude ja ettevõtte paigutust ehk majandusgeograafilist arengut. · Majanduse spetsialiseerumine mõne tootmisharu või toote eelisarendamine mingis riigis lähtudes looduslikest eeldustest ja inimresurssidest. · Import on kasulikum, kui tootims- ja veokulud kokku jäävad väiksemaks, kui kohapeal tootes. · Geograafiline tööjaotus otstarbekas kaupade tootmine ja vahetamise ruumiline korraldus (riikide vahel, riigisiseselt jne) · Geograafilise tööjaotuse aluseks on loodusvarad, loodusolud, kapital, tööjõud. Majandusharud 1. Hankiv majandus looduslikud tegurid; põllumajandus, kalandus, metsandus, jahindus. 2. Töötl...
kasutusvaldkonnad. 9,1 Jõetransport- transporditakse enamasti väikestes kogustes inimesi ja kaupu. 9,2 Meretransport- Transporditakse hästi suurtes kogustes kaupu on hetkel kõige odavam viis kuidas midagi transportida, kuid see on aeglane. 9,3 Maanteetransport- kiirem kui laev, kuid kulukam ja on suurem võimalus, et juhtub õnnetus. 9,4 Raudteetransport – Kiire, suudab transportida suurtes kogustes etinevaid asju, kuid on piiratud rajast. Torutransport???-Hea viis kuidas transportida nt gaase, töötab 24/7, odav. Lennutransport- viiakse kiirestiriknevaid asju nt puuvilju jms, kuid on hästi kulukas. 10. Turismi kasvu põhjused, turismi liigid ja arengu eeldused. Turismi positiivne ja negatiivne mõju. 10,1 Positiivne Negatiivne Piirkond saab raha Elupaigad hävivad Haritakse inimesi looduse Elustiku mitmekesisuse vähenemine
1) / 2) Energiaressursside liigitamine taastuvateks ja taastumatuteks. Taastuvad: -Hüdroenergia (Veeenergia) (Hiina, USA) +odav +ei reosta - kallis ehitamine - üleujutused -päikeseenergia (USA, Itaalia) +ei reosta +igalepoole võimalik - kallis - pindala võtab palju -tuuleenergia (USA, Hiina) +ei reosta - müra - madal tootlikkus - bioenergia (Hiina, Euroopa) +keskkonnasõbralik +CO2 ei suurene - erosioon - veevajadus -geotermiline (Jaapan, Island) +ei reosta +väike mõju keskkonnale - kulutused suured (Ammendumatud- Ammenduvad- ) Taastumatud: -Nafta: (USA, Hiina) +lihtne transport +lai kasutusala - kallis - reostus -Maagaas:(USA, Venemaa) +odav transport +väiksem reostus - raske transport - torude hooldus -Tahked kütused (kivisüsi, puusüsi) (Hiina, Aasia) +Laialdane kasutus +madal hind - reostus - kall...
TÖÖSTUSKESKUSED SÖEBASSEINIDE ÜMBRUSES SÖEAJASTU KESTIS 20. SAJANDINI INDUSTRIAALÜHISKOND II ETAPP 1) ELEKTRIENERGIA KASUTUSELEVÕTT 19. SAJ. LÕPUL VÕMALUS ENERGIAT TRANSPORTIDA SUURTE VAHEMAADE TAHA 2) VEEJÕUL ELEKTRI TOOTMINE HEJd 3) TEHNOLOOGIA KIIRE ARENG AUTOMAATLIINID 4) SISEPÕLEMISMOOTOR 20.SAJ. ALGUSES 5) NAFTAAJASTU ALGUS, MAAGAASI KASUTUSELEVÕTT AUTOTÖÖSTUSE KIIRE ARENG TORUTRANSPORT TANKERID NAFTAKEEMIA 20. SAJ. II POOL 1) TUUMAENERGIA ALGUSE SAI SÕJALISTEST PROGRAMMIDEST, OSAKAALU KIIRE TÕUS 80. AASTATENI 2) 20. SAJ. LÕPP TAASTUVENERGEETIKA OSAKAALU TÕUS 3) ENERGIAVARUDE DEFITSIIT, ENERGIAKRIISID, LIIGA SUUR SÕLTUVUS NAFTAST 4) ENERGEETIKA ON MUUTUNUD STRATEEGILISEKS MAJANDUSHARUKS ENERGIAVARAD TAASTUVAD TAASTUMATUD · MAA PÖÖRLEMISE · NAFTA
Statistika logistikas Logistika on kauba teekond tootjalt tarbijale ja meretranspordil on siin oma osa. Transpordiliigid on: 1. Meretransport (veeteede transport) 2. Õhutransport 3. Torutransport 4. Kaabeltransport (sidetransport) 5. Raudteetransport 6. Maanteetransport Transpordi sõlmpunktid: 1. Sadamad 2. Raudteejaamad 3. Jne Statistikas mõõdab logistilist kulu või tulu vastavat näitajat. 1. Kulud 2. Logistiline kaubakäive 3. Logistiline puhaskäive Mõõdetakse reaalsetest näitajatest: 1. Lülilisus 2. Käibekiirus 3
asbest, põlevkivi) -) Uued harud kapron, nailon, plastmass (nafta ja gaas) -) Uusimad harud teadusparkide juures: kosmeetika, ravimid * Keemiatööstuse paigutamise põhimõtted on: tooraine, kvaliteetne tööjõud ja tarbija. Transport ehk veondus * Mere- ja jõetransport eelis: suur mahutavus, odav; puudus: aeglane, sadamate rajamine ja hooldus on kallis (Suurimad sadamad: Roterdam Euroopas; Singapur; Hongkong) üldjuhul arenenud riikides. * Torutransport eelis: kiire, odav; puudus: oht, sobib vaid teatud asjade vedamiseks. * Raudteetransport eelis: suur mahutavus, odav; puudus: vajab teede korrashoidu, aeglane. * Autotransport ehk maanteetransport eelis: ,,ukesest ukseni", kiire; puudus: vajab teede korrashoidu, kallis. * Õhutransport eelis: kiire, suur mahutavus, puudus: reostab loodust, kallis. * Elektrontrasport eelis: kiire, ; puudus: siderikked, vaid infot saab transportida.
Kuna meil kasvavad hästi söödataimed, on loomaksavatuse tähtsus suurem. Pealmiselt kasvatakse piimakarja, oluline on ka seakasvatus. 16. Mida võiks toota Eesti masinatööstus ja miks? Kuna Eestis ei leidu ega kaevandata rauamaaki ja värvilisi metalle, tuleks teha masinaid, milleks kulub vähe metalli nagu aparaadiehitus ja mikroelektroonika 17. Nimeta veonduse peamised liigid (kõik on ka Eestis esindatud)? Raudtee-, maantee-, mere-, jõe-, õhu-, torutransport. 18. Miks on raudteede tähtsus langenud? Kuna kaup tuleb enamasti peale raudtee vedu laadida ümber autole, raudteed ei ulatu kõikjale, raudteede ehitamine ja korrashoid on väga kallis, inimesed tahavad tihedate intervallide järel lahkuvaid ronge, mis ei peatuks liiga tihedalt. 19. Miks ei pole auto hea transpordi vahend? Auto saab kaupa tassida vähe, suur keskkonna saastaja, tarbib ligi 50% kogu maailma nafta varudest. 20
1. kauba vastuvõtmine ja väljasaatmine 2. ladustamine 3. kogumine ja jaotamine 4. osaline ümbertöötamine 5. kauplemine 6. kontroll Euroopa suurim sadam- Rotterdam- nn Euroopa merevärav- asub Hollandis. Asend kaardil... Transpordiliigid: autotransport, raudteetransport, meretransport, siseveetransport, õhutransport ja torutransport Erinevate veondusliikide eelised ja puudused kaubavedudes ning transpordi mõju teistele majandusharudele Transpordiliik Eelised ja puudused Milleks sobib kõige enam 6 liiki Autotransport +vedu kiire ja paindlik lühikeste vahemaade Väikesemahulised kaubad: korral toiduained, kergetööstustooted + kaupa saab vedada ilma ümberlaadimiseta jne.
Tööjõud Haritud ja oskustega tööjõud võimaldab arendada kõrgtehnoloogilist tootmist. Euroopa turu lähedus Saab valmis toodangut väiksema transpordi kuluga müüa. 19. Mis soodustavad kõrgtehnoloogia arengut Eestis? * rahva suhteliselt kõrge haridustase * uue infotehnoloogia kiire juurdumine * arenenud teadus 20. Skeem veonduse harude kohta Eestis. Õhutransport Torutransport Veetransport Veondus Maismaatransport Meretransport Jõetransport Raudteetransport Maanteetransport 21. Millised Eesti maavarad sobivad kasutamiseks tervishoiuasutustes? Ravimuda, mineraalvesi Kus ja milleks neid kasutatakse? Liigeseraviks, seedehäireteraviks, sanatooriumites. 22. Iseloomusta Eesti puhkemajandust. Veondus bussifirmad, taksod Majutus turismitalud, hotellid, hostelid, puhkemajad Toitlustamine restoranid, kohvikud, sööklad
Kordamine geograafia tööks TÖÖSTUS! 1. Nimeta vanu, uusi ja uusimaid tööstusharusid! o Vanad harud- toiduainete ja tekstiilitööstus o Uued harud- auto- ja keemiatööstus o Uusuimad harud- mikroelektroonika, tarkvaratööstus, tuuma- ja kosmosetööstus, biomeditsiin 2. Võrdle fordismi ja toyotismi! Fordism Toyotism Suured laoseisud Väikesed laoseisud Kontroll väike Kontroll suur Tooraine sisse ja valmistoodang välja Paindlik masstootmine 3. Nimeta kõrgtehnoloogilisi harusid ja tooteid! o Kõrgtehnoloogilised harud: mikroelektroonika, tarkvaratööstus, tuuma- ja kosmosetööstus, biomeditsiin o Kõrgtehnolooglised tooted: arvutid, kosmeetika, autod, mobiiltelefonid, mobiilijaamad 4. Too näiteid valitsuse rollist elektroon...
1. Agraarajastu jaguneb kolmeks: korilus, varaagraarne ja hilisagraarne. Koriluses korjati marju, seeni, juurikat ja muud taolist jura. Varaagraarses kas oldi paiksed ja hariti põldu või rännati ringi ja karjatati koduloomi. Hilisagraarses jäädi paikseks ja karjakasvatus ning põlluharimine koondusid kokku. Võeti kasutusele uued tehnoloogiad nagu veoloomade kasutus, põlispõllundus ja veoloomade sõnniku kasutamine. Selles ühiskonnas tegeldi kalanduse, metsanduse ja jahindusega, asju toodeti endale ja käsitsi, inimesed tegelesid enamasti põllumajandusega ning valdavalt kasutati maad, metsa ja vett. Tegeldi maakondade ja provintside piires ning maailmamajanduses kaubeldi üksikute kaupadega. Industriaalajastu jaguneb kaheks: varaindustriaalne ja hilisindrustiaalne. Varaindustriaalses(15. saj) toodeti asju käsitsi ja asi liikus juba tehaste poole, kus üks inimene hakkas üht "operatsiooni" tootega tegema. ...
Teenindus Tänapäeval näitab teenindus riikide arengu taset. See vajab kõrgelt haritud tööjõudu. Teenindussektori hõive kasvab koos riigi arenguga, kui suureneb spetsialiseerumine. Teenindusharud on: haridus, tervisehoid ja sotsiaalkindlustus, riigivalitsemine ja kaitse, side- ja kommunikatsiooniteenused, kommunaalteenused,kaubandus, majutus ja toitlustus, finantsteenused, transport, ehitus, äriteenused, puhke- ja kultuuriteenused, meelelahutustööstus. Nad ei tooda kaupa, aga annavad erinevaid teenuseid. Sõltub väga palju rahakotist. Teenuseid jaotatakse tarbimise seisukohalt kaks. Isikuteenused ja äriteenused. Isikuteenused on kõik need, mille eest tarbija maksab. Näiteks juuksur, maaklerid, finantsnõustajad jne. Äriteenused on need, mida kasutavad firmad ja, mille hind läheb kauba hinna sisse. Teenuste osa tootmisprotsessis on kolme käiguline. Esimene on uurimis- ja arenduste...
ja sama veodokumendi alusel. Üks vedaja vastutab kogu veoprotsessi eest Intermodaalne vedu vedu järjestikku vähemalt kahte erinevat veoviisi kasutades ühes ja samas laadimisühikus (konteiner, auto, haagis, poolhaagis). Veoprotsessis osalevad erinevad vedajad. Erinevad veodokumendid määravad kindlaks vastutuse jagunemise vedajate vahel. 2. Veoviisid: - Infrastruktuuripõhised Autotransport teed, tänavad, sillad Raudteetransport raudteed, jaamad Torutransport torujuhtmed, pumbajaamad Elektritransport rööbasteed, kontaktvõrk Konveiertransport ettevõtte sisene transport (ei kuulu majandusharusse) - Niidipõhised Meretransport mereteed, meresadamad Siseveetransport siseveeteed, jõesadamad Õhutransport lennukoridorid, lennuväljad - Muud Kosmose-, inim-, loom- ja kergtransport 3. Veoliigid: - Reisijatevedu Kaug-, lähi- ja linnavedu. - Kaubavedu
Logistika eksami kordamis küsimused 1) JIT JIT Just in time täppisajastamine. Aluseks on ideaalse tootmise põhimõte, kus toodetakse ja tarnitakse lõpptooted just õigeks ajaks, kui toimub nende müük. JIT juured pärinevad TPS Toyota tootmissüsteemist, mille eesmärgiks oli säästlik lähenemine. Vähendati ajakulu jaotuskanalites, suurendati sellega ettevõtte paindlikust. Tänapäeval on JIT populaarne ning mitmeti defineeritav termin. Seda võib määratleda, kui: tootmisstrateegiat, mis võimaldab märkimisväärselt vähendada tootmiskulusid ja parandada toodete kvaliteeti raiskamise elimineerimise ning olemasolevate ressursside parema kasutamise kaudu; juhtimisfilosoofiat, mis püüdleb väärtust mittelisavate tegevuste elimineerimist kõikides äriprotsessides eesmärgiga toota kõrgkvaliteedilisi tooteid kõrge tootlikkuse ning minimaalsete varude juures, põhimõtet toimet...
Geo küsimused 1.Mis on legeerimine Legeerimine on metalliliste harvemini mitte metalliliste lisandite manustamine metallile või sulamile mehaanilise vastupidavuse (tugevuse, kõvaduse) suurendamiseks mõne eriomaduse (korrusiooni või kuumuskindlus) esiletoomiseks, või tehnoloogiliste omaduste keevitavuse parandamiseks. 2.metalurgia tehnoloogilised etapid 1) maagi kaevandamine, 2)maagi rikastamine 3)tooraine sulatamine 4)puhta metalli või sulamite tootmine 5)valsimine, stansimine jms 3.mis on karaat kalliskivide kaaluühik (1 karaat=0,2grammi) 4.musta metalurgia geograafia must metallurgia kui tööstusharu sai alguse Euroopast , kus juba 15 sajandil sulatati tööstuslikult malmi ja rauda. Pikka aega kasutati metalli sulatamiseks puusütt ning seetõttu hävitati palju metas. Tol ajal rajatigi matallisulatusahjud matsarikastesse kohtadesse. Hilisindustrialiaalse tootmisviisi tekkega kasvas metallurgia tähtsus tohutult. Masinatööstuse ettevõtt...
Geograafia riigieksam 2005 / 6 TRANSPORT JA SIDE 71. oskab analüüsida erinevate veondusliikide eeliseid ja puudusi ning transpordi mõju teistele majandusharudele; Transpordiliik Eelised ja puudused Milleks sobib kõige enam Autotransport +Vedu kiire ja paindlik Väikesemahulised kaubad: - Vajab palju tööjõudu, maanteede ehitus on kallis, toiduained, kergetööstustooted jne. heitgaasid keskkonnakahjulikud Oluline lühikestel vahemaadel ja kohalikel vedudel Raudteetransport +vedu odav, suur mahutavus, regulaarne, usaldatav, Veetavad kogused suured ja ...
· Raudteetransport. Ei saasta keskonnda. Tulus pikkade vahemaade ja suurte koguste korral. Neg. Liinid ristuvad harva, Saab toimida ainult koostöös teiste liikidega. · Veetransport. Suured kogused, Suur tööviljakus, piiramattu läbilaskmisvõime, väike kütusekulu. Neg. Sõltub looduslikest ja navigatsioonitingimustest. Vajab kalleid sadamaid. · Õhutransport. Kiire, igast maakera punktist igale poole. Neg. Kallis, sõltub ilmastikust, väike maht · Torutransport. Kasutatakse vedelike ja gaaside transpordiks. Madal omahind, väikesed kaod, suhteliselt väikesed kapitalimahutused. Neg. Lekked, keskonnaohtlik 29) Millega tegeleb logistika? · Logistika on majandusharu, mis tegeleb veoste planeerimise, edasitoimetamise, kontrolli ja juhtimisega + tabel 109. 30) Millised on maailma peamised veosuunad. · Olenevalt kaubast. Nafta tuleb peamiselt Ameerikast ja Saudi-Araabiast ja läheb Aasiasse ja Euroopasse. jne
TÖÖSTUS JA TEENINDUS 70. Alumiiniumi- ja rauametallurgia ettevõtete paigutust mõjutavad tegurid: Metallurgiatööstuses on 4 erinevat ettappi, mis mõjutavad paigutust. 1. Kavandamine loogiline, et kaevandamine saab toimuda vaid seal, kus maaki leidub. 2. Rikastamine, aheraine eemaldamine toimub kaevandamispiirkondades(et ei peaks mõttetult palju maaki mujale vedama) 3. toormetalli sulatamine, sulamite valmistamine toimub odava elektriga piirkondades või sadamalinnades, kuhu on kerge maaki sisse vedada. 4. vormimine ja töötlemine tarbijate läheduses. Metallitööstused proovitakse Põhjariikidest paigutada Lõunariikidesse, sest seal on odav tööjõud, suuremad toorainevarud, ning kogu see ettevõtmine on ilgelt saastav, nii ei saasta riigid enda õhku ja arenguriikidel pole ka vastavaid keskkonna reostuse piiramise seaduseid. Kaasaegse masinatööstuse tootmiskorraldus, arengutendentsid ja paigutusnihked: Tootmiskorraldus: esimesed autod ...
Mis on globaliseerumine? Üleilmastumine ehk kogu maailma haarav majandusalane, poliitiline, kultuurialane ja keskkonnaalane seotus. Globaliseerumine on saanud võimalikuks tänu infotehnoloogia (IT) ja transpordi kiirele arengule. Globaseerimise tagajärjel muutub maailm järjest ühetaolisemaks, `'väiksemaks'' ehk nn ,,globaalseks külaks'' Nähtused mis aitasid kaasa majanduse globaliseerumisele (täpsemalt): IT kiire areng (info liikumise kiiruse ja mahu meeletu kasv) transporrdi, eriti lennukite, kiire areng rahvusvahelise kaubanduse lihtsustamine (piirangute vähenemine ja kaubavahetuse kasv) toodetel pole enam päritolumaad, sest erinevad osad valmistatakse erinevates riikides (näiteks Nike'i jalanõud) kapitali ja tööjõu liikuvuse kasv majandusorganisatsioonide kasv Mida tähendab, et Maailm on muutunud globaalseks külaks? Ostame kaupu, mis on siia jõudnud üle maailma Võime minna ükskõik millisesse maa...
kallis -aeglane Õhutransport +kiire -kallis, lennujaamad jms +paindlik -väga saastav +õhutee on maksuta -sõltub ilmastikust Torutransport +odav -lekke korral on kahju suur +tööjõudu pole vaja -spetsiifilised asjad on transporditavad (maagaas, nafta) puhkemajanduse arengutendentse ja seoseid teiste majandussektoritega;
Harva kasutatavad autokauplus, sada tuhat elanikku Eriteenused kirurg, mõni sada tuhat Veondus Veonduse liikide tähtsus, plussid ja miinused Autotransport mugav ja kiire, kaubakogused väiksed ja kallis Raudteetransport odav ja suure mahutavusega, aeglane ja rööbaste panek kallis Veetransport odav ja liikumisel pole piire, hooajaline ja aeglane Õhu ja torutransport kiire, kallis ja piiratud liikumisega Logistika veoste võimalikult odav ja täpne transport Sidevahendite muutumine ja tähtsus kaasaaegses majanduses Turism Soodustavad tegurid Takistavad tegurid Positiivne mõju Negatiivne mõju Tuntud turismipiirkonnad Dumping kunstlik hinna langetamine konkurentsis püsimise eesmärgil Rahvatulu inimeste poolt teenitud tulu, kust on maksud jne maha arvestatud
Raudteele tulid 20.sajandi keskpaiku ja teisel poolel, auruvedurite asemel diisel- või elektrimootoriga lokomotiivid. Parandati rööpaid ja raudteetammi, oluliselt on tõusnud rongide kiirus, kuid põhimõtteliselt murrangut 20.sajand raudteel kaasa ei toonud. Meretranspordis oli suureks muutuseks aurulaevade lõplik taandumine mootorlaevade ees, samuti suurte naftatankerite ilmumine ja konteinervedude süsteemi juurdumine. Uue transpordiliigina tekkis 20.sajandil torutransport, mis vahendab peamiselt gaasi ja naftat. Tänapäeval tuleb kolmandik Euroopa Liidus trabivast naftast ja gaasist Venemaalt, mis paraku tähendab Euroopale julgeolekuriski. Lennumasinad oli sajandi hakul veel täiesti algelised. Esimese lennu üle Atlandi sooritas Charles Lindebergh 1927. aastal. 1930.aastatel leiutati reaktiivmootori üldine kasutuselevõtt 1960.aastail muutis lennuliiklus tunduvalt kiiremaks ja tulusamaks nii reisijate kui ka kauba veo kohapealt. 21