Õiged: Eksamihinnete mediaan 2,5 Eksamihinnete jaotusel on 2 moodi: 2 ja 3. 7. Ettevõtte kõigi töötajate sissetulekud jäävad vahemikku 8200+-2000 ehk 6200...10 200 krooni. Üksikuid väga suured sissetulekud suurendavad aritmeetilist keskmist, kuid ei mõjuta oluliselt mediaani. 8. Millised on variatsioonirida? 1, 3, 4; 9,8,7 9. Erinevates ühikutes mõõdetud tunnuste varieerumist saab võrrelda, võrreldes... Variatsioonikoefitsente 10. Tudengite testitulemused olid järgmised: 45 21 21 93 36 31 28 Mediaan 31 11. Kogutud andmete põhjal arvutati meeste vanuse standardhälbe väärtuseks 12, naiste vanuse standardhälbe 7. Naiste vanused on rohkem koondunud ümber oma grupi keskmise vanuse. 12. Uuritud grupi keskmine laste arv on 1, 56... Millisel viisil oleks korrektne antud tulemust esitada? Uuritud grupi keskmise laste arv on 1,6 ja 1, 56. 13. Millised järgmistest arvnäitajatest isel. keskmist tendentsi? Mediaan, Mood,
testitulemustel olulist vahet ei ole. Testi tulemusi võivad mõjutada mitmed haigused, samuti vanus. N: kui testi teevad vanad inimesed saavad vähe punkte; kui anda lisaaega, siis tulemused paranevad märgatavalt. Kas intelligentsust saab ette näha juba lapseeas? Testiti 2-6 kuiseid imikuid, näidates neile pilte inimeste nägudest. Kiiremini tüdinenud ja üha uusi pilte vaadata soovinud laste intelligentsus osutus vanemas eas mõõdetuna suuremaks. 3aastaste laste testitulemused võimaldavad ära öelda, milliseid tulemusi saavad nad täiskasvanuna. Seni pole võimalik enne lapse 3. eluaastat tema arengu kohta kindlaid järeldusi teha. Minu arvamus kaldub ka ikkagi sinnapoole, et intelligentsus võib olla nii geneetiline kui ka õpitav. Nagu eelpool mainitud näidetes oli selgelt välja toodud argumiendid millal intelligentsus on pärilik ja millal õpitav. Ma usun, et oleks huvitav kunagi sellisest katsest osa võtta ja näha neid tulemusi oma silmaga.
9, 8, 6, 3, 5, 1, 7, 4 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 1 Küsimus 2 Pole veel vastatud Võimalik punktisumma 5'st Märgista küsimus Küsimuse tekst Erinevates ühikutes mõõdetud tunnuste varieerumist saab võrrelda, võrreldes ... Vali üks: dispersioone variatsiooniamplituude variatsioonikoefitsiente standardhälbeid Küsimus 3 Pole veel vastatud Võimalik punktisumma 5'st Märgista küsimus Küsimuse tekst Tudengite testitulemused olid järgmised: 45 12 21 93 36 31 28 Leia testitulemuste mediaan. NB! Kirjuta vastuseks ainult arv! Vastus: Küsimus 4 Pole veel vastatud Võimalik punktisumma 5'st Märgista küsimus Küsimuse tekst Uuritud grupi keskmine laste arv on 1,56. Millisel viisil oleks korrektne antud tulemus esitada? Vali üks või enam: Uuritud grupi keskmine laste arv on 1,56 Uuritud grupi keskmine laste arv on 1,6 Uuritud grupi keskmine laste arv on 1,5
Kas testiküsimused on seotud mõõdetava omadusega? 2. Millist tahku sellest omadusest iga küsimus mõõdab? 3. Testi struktuuri võrdlemine mõõdetava omaduse struktuuriga. Otsustamisega seotud valiidsus ehk kriteeriumivaliidsus Uurimistöö meetodid- konspekt Selleks, et selgitada, kas testi saab kasutada otsustamiseks, tuleks võrrelda testitulemusi: · mingi näitajaga (kriteeriumiga) tegelikkuses- kas testitulemused peegeldavad hästi tegelikkust · otsuste tagajärgedega Kriteeriumivaliidsuse hindamine ennustava valiidsuse ja samaaegse valiidsuse meetodil. Ennustav valiidsus: Võrreldakse enne otsustamist läbi viidud testi tulemusi peale otsustamist mõõdetud kriteeriumiga. Kas test suudab mingit kriteeriumit ennustada? Kuna tavaliselt tahetakse uurida seoseid testitulemuste ja kõigi kandidaatide edukuse vahel, siis tehakse otsus ilma testitulemuste abita. Samaaegne valiidus:
Kliendinõustamise ABC Õppeaines: Kliendinõustamine Tartu 2011 REEGLIT TÖÖDE VASTUVÕTJALE 1) Tule kliendi ootustele ja vajadustele vastu, olles alati kättesaadav. 2) Tervita külalist personaalselt. 3) Ole kohtumiste määramises konkreetne ja täpne. 4) Kasuta oma ärivaistu. 5) Ole kursis tooteid ja teenuseid puudutavate muutustega ( s.h varuosad, uued ja kasutatud autod jne) ning täienda pidevalt oma teadmisi. 6) Ole igapäevaselt ühenduses ka juhtkonnaga. Teenindusaegade Kontrollimine Vältimaks klientide järjekordasid, kasuta kohtumisaegade hajutamist. Minu Ülesanne: On saada infot töökoja ajagraafiku kohta, mis omakorda · annab ülevaate klientide arvust · annab võimaluse oma aega kliendi huvides paremini planeerida · ja lõpptulemusena vähendab kliendi ooteaega Minu meetodid: ...
Üksikus olukorras käitumise jälgimisest ei piisa · Enda ja teiste hinnangute kokkulangevus Korrelatsioon enda ja sõprade hinnangute vahel peaks hea skaala puhul olema üsna kõrge Ameerikas sarnase seltsivuse skaala puhul oli enda ja tuttavate hinnangute vaheline korrelatsioon 0,33, abikaasa puhul 0,67 Valiidsus · Testi kasutamisel inimeste väljavalimiseks (nt kes saaks paremini mingi tööga hakkama), peaksid paremad testitulemused olema seotud parema hakkamasaamisega Hea müüja võiks olla kohusetundlik Ei piisa lihtsalt ekspertarvamusest Peame kontrollima, kas kõrgeid kohusetundlikkuse skoore saavad müüjad on tõepoolest oma töös paremad, nt petavad vähem Kas me oskame hinnata tundmatu isiksuseomadusi? · Michigani Ülikoolis korraldatud katses (N=84) jagati osalejad gruppidesse, kus ühes grupis olevad katseisikud ei olnud üksteisega varem kokku puutunud
• Milline tegevusala Sind tulevikus huvitaks? • Millised on Sinu oskused ja hobid, mis võiksid ametivalikut mõjutada? • Uuri võimalusi tööturul - millised valikud Sul on? Täpsusta enda plaane ning vii need võimaluste ja eesmärkidega vastavusse. Karjäärispetsialistile: Arutelu õpilastega. Võimaluse korral võiksite õpilastega täita kutse-eelistuste testi ning seejärel arutleda tulemuste üle – kuidas testitulemused iseenda sisetundega võrreldes paika pidasid? Vt lisaks • Kutse-eelistuste küsimustik www.tootukassa.ee/kysimustik • Kui vajad otsustamisel abi www.hm.ee/index.php?045275 • Eneseanalüüsiks www.rajaleidja.ee/kesmaolen • Elukutse ja töökoha valikust www.rajaleidja.ee/kelleks-saada/ Vt ka grupinõustamiskavade materjale (Elu kutse slaidid 11, 12) 2
ajavahemike liitmise teel. Juhtude arvu jagamisel riskiajaga oleme arvesse võtnud vaatlusperioodi. Pole võimalik arvutada üksikisiku riskiaega. Erinevalt kahest eelnevast näitajas pole haigestumiskordaja proportsioon, sest murdavaldise lugejas on juhtude arv ja nimetajas inimajaühikud. Haigestumiskordaja väärtus ei saa olla kunagi nullist väiksem, kuid puudub ülempiir. Subjektiivsed haigustunnused, objektiivsed haigustunnused ja testitulemused. Laboritevaheline hajuvus testitulemustes. Haiguse esinemise kirjeldamisel tuleb jõuda selgusele, kellel inimestest esineb käsitletav haigus. Eristamiseni jõutakse iga üksikisiku uurimise teel, võttes arvesse subjektiivseid haigustunnuseid, objektiivseid haigustunnuseid ja testitulemusi. Enamiku vaatlusetega, mis moodustavad diagnostiliste otsuste tegemise aluse, mõõdetakse pidevaid tunnuseid. Nende pidevate tunnuste jaotus erineb uuritavate rühmade kaupa märgatavalt
alustel. Selgub, et isegi spetshiirematt ei aita, kui hiirel täpsust napib keskmiselt 5% kõrvalekallet iga hiireliigutuse korral hakkab pikapeale kindlasti häirima ka kontoritöö puhul, kui hiir tihtilugu korraks ,,kinni jääb" või valel real või valel Exceli lahtril peatub. Kummalisel kombel töötas aga A4-Tech hästi ka klaasil, kus enamik ülejäänutest hätta jäi. Teoreetiliselt ülimusliku laserhiiretehnoloogia testitulemused polnud aga sugugi nii veenvad. Võis tõdeda, et lisaks tehnoloogiale on vaja ka head rakendust Trusti laserhiir oli vaid veidi parem kontorihiirtest, Logitechi MX1000 aga näitas parimaid tulemusi lauaplaadil ning sai väga hästi hakkama ka paberil liikudes. Klaasil ning optilisele hiirele mõeldud spetsmatil aga ei töötanud kumbki. Eks näis, mida suudavad järgmise põlvkonna laserhiired. Eri materjalidel kõige ühtlasemalt head tulemust näitas Logitechi MX518, ent kõige
nimetatud statistikutest (aritmeetiline keskmine ja mediaan on nominaaltunnuse puhul niikuinii välistatud, kuid siis ei sobi ka mood). The correct answer is: Mood, kui tunnusel on vähe erinevaid väärtuseid, Mitte ühtegi nimetatutest, kui on tegemist nominaaltunnusega, millel on palju erinevaid väärtuseid Question 7 Tudengite testitulemused olid järgmised: 45 Correct 12 Mark 5.0 out of 5.0 21 93 36 31 28 Leia testitulemuste mediaan. NB! Kirjuta vastuseks ainult arv! Answer: 31 Mediaan on 31
oli tunni distsipliiniga rahul ning kui suur osa mitte?" või ,,Kas tüdrukute vanemad oli tunni distsipliini suhtes rahulolematumad kui poiste vanemad?". Sageli on aga analüüsi suunava küsimuse täpsest sõnastamisest õige analüüsimeetodi valikuks vähe. Kuna andmed võivad olla väga erineva iseloomuga, siis tuleb meetodi valikul ka seda arvesse võtta; nt kui küsida, ,,Kas tüdrukute ja poiste testitulemused erinevad?" või siis ,,Kas poiste ja tüdrukute hobid erinevad?", on küsimuse tüüp täpselt sama (meid huvitavad kahe grupi vahelised erinevused), kuid vastuse saamiseks sobiv analüüsimeetod on üsna kindlasti erinev, sest esimesel juhul on tegemist arvuliste andmetega, millest on lihtne arvutada nt keskmine testitulemus poiste jaoks ning võrrelda seda siis tüdrukute keskmise testitulemusega, kuid tüdrukute ja poiste keskmist hobi arvutada pole eriti mõistlik ega mõttekas
oli tunni distsipliiniga rahul ning kui suur osa mitte?“ või „Kas tüdrukute vanemad oli tunni distsipliini suhtes rahulolematumad kui poiste vanemad?“. Sageli on aga analüüsi suunava küsimuse täpsest sõnastamisest õige analüüsimeetodi valikuks vähe. Kuna andmed võivad olla väga erineva iseloomuga, siis tuleb meetodi valikul ka seda arvesse võtta; nt kui küsida, „Kas tüdrukute ja poiste testitulemused erinevad?“ või siis „Kas poiste ja tüdrukute hobid erinevad?“, on küsimuse tüüp täpselt sama (meid huvitavad kahe grupi vahelised erinevused), kuid vastuse saamiseks sobiv analüüsimeetod on üsna kindlasti erinev, sest esimesel juhul on tegemist arvuliste andmetega, millest on lihtne arvutada nt keskmine testitulemus poiste jaoks ning võrrelda seda siis tüdrukute keskmise testitulemusega, kuid tüdrukute ja poiste keskmist hobi arvutada pole eriti mõistlik ega mõttekas
“, analüüsi eeldav küsimus aga „Kui suur osa vastanutest oli tunni distsipliiniga rahul ning kui suur osa mitte?“ või „Kas tüdrukute vanemad oli tunni distsipliini suhtes rahulolematumad kui poiste vanemad?“. Sageli on aga analüüsi suunava küsimuse täpsest sõnastamisest õige analüüsimeetodi valikuks vähe. Kuna andmed võivad olla väga erineva iseloomuga, siis tuleb meetodi valikul ka seda arvesse võtta; nt kui küsida, „Kas tüdrukute ja poiste testitulemused erinevad?“ või siis „Kas poiste ja tüdrukute hobid erinevad?“, on küsimuse tüüp täpselt sama (meid huvitavad kahe grupi vahelised erinevused), kuid vastuse saamiseks sobiv analüüsimeetod on üsna kindlasti erinev, sest esimesel juhul on tegemist arvuliste andmetega, millest on lihtne arvutada nt keskmine testitulemus poiste jaoks ning võrrelda seda siis tüdrukute keskmise testitulemusega, kuid tüdrukute ja poiste keskmist hobi arvutada pole eriti mõistlik ega mõttekas
kohe peale finiseerimist. Lisa viis protsenti oma keskmisele pulsile. Me kutsume seda 5% lahenduseks. Väike näide: pulsokas näitas, et võistluse keskmine oli 166 bpm. 166*0,05 = 8,3. 166 + 8,3 =174,3 või 174 bpm. MBA juhend LT leidmiseks. MBA liikmed on leidnud, et 5% lahendus on kõige efektiivsem lahendus oma LT arvutamiseks. Sa võid kontrollida oma LT iga võistluse järgi. Me oleme leidnud, et võistlustulemused on täpsemad kui 30 minuti katse. Salvesta pidevalt oma testitulemused. Võrdle oma pulsoka LT oma märkmetega kui sa sõidad ühtlase intensiivsusega. Sa peaksid hingama raskelt ja su jalad peaksid tunduma aeglaste ja rasketena kui sa oled saavutanud oma hinnangulise LT. See on punkt, kus peaksid mõtlema: "Kas ma pressin edasi või võtan kiirust alla". Hooaja ajal testi oma LT võistlustel või 30 minuti katsel vähemalt korra kuus. Reguleeri oma treeningtsoone vastavalt oma viimasele LTle.
keskmiselt suurema ajuga. Siit võib tõmmata paralleele tüdrukute ja poiste ning täiskasvanute vahel. Kuigi laste intelligentsus on alles arenemisjärgus, on siiski tendents, et tüdrukud on reeglina edukamad keele- ja sõnavaraülesannetes, poisid jällegi tugevamad ruumilist kujutust ja matemaatilisi oskusi nõudvates ülesannetes (Allik jt., 2002, lk 216). Ameerikas tehtud uurimused näitavad, et mustanahaliste testitulemused on madalamad kui valgetel ning valgete omad jällegi madalamad kui mongoliitidel. See omakorda on aga 8 tõstatanud teema erinevate rasside eelistamise kohta, st sageli viidatakse, et testid on koostatud valgete poolt ja need mõõdavad hoopis inimeste majanduslikku ja sotsiaalset olukorda (ibid., lk 217). Pole vist vale väita, et sellised tulemused on heaks kasvulavaks rassistlikule suhtumisele. On esile kerkinud ka küsimus, kas intelligentsustestid mõõdavad ikka intelligentsust
mõtlemisvõime testides paremaid tulemusi kui täiskarsklased. Naistel oli alkoholist loobumine seotud oluliselt madalamate tulemustega loogika ja mõtlemisvõime testides. Naised, kes väitsid, et jõid veini kahe nädala jooksul vähemalt neli korda, saavutasid suurema tõenäosusega paremaid testitulemusi kui naised, kes tarbisid veini samas ajavahemikus ainult ühel korral. Kõige kesisemad olid täiskarsklastest naiste testitulemused. Uuritud isikute keskmine vanus oli 58 eluaastat ja ühelgi neist ei olnud esinenud ajurabandust. Teadlaste sõnul ilmnes naistel seos veini aga mitte õlle või kangete alkohoolsete jookide tarbimise ja paremate kognitiivsete võimete vahel ning meestel seos nii veini kui õlle joomise ja kõrgemate testitulemuste vahel. Teadlased lisasid, et vähest ja mõõdukat veinijoomist naiste seas ning vähest ja mõõdukat
...............................................17 3.1 Lahendatud ülesande kirjeldus................................................................... 17 3.2 Kasutusjuhend.............................................................................................17 3.3 Realiseeritud osade tekstid......................................................................... 18 4. Esimese realisatsiooni testimine.......................................................................32 4.1 Testitulemused............................................................................................ 32 4.2 Probleemid.................................................................................................. 37 4.3 Hinnang....................................................................................................... 38 5. Teine realisatsioon............................................................................................38 5.1 Lahendatud ülesande kirjeldus...........
Taju ja tunnetus Meeleline tunnetus - meelelise tunnetuse moodustavad aistingud, tajud, kujutlused. Tegemist on tegelikkuse tunnetamise ühe astmega. Teine on abstraktne aste. Ärritaja meeleorgani otsene mõjutaja. Mingi ese või nähtus. Ärritus ärritaja toimel meeleorganites käivitunud protsess. Erutus - ärritamisel tekkiv närviprotsess. Retseptor - tundenärvi lõpmed kehapinnal, spetsialiseeritud meeleorganis (silm kõrv) või siseorganeis. Retseptor on ärrituste vastuvõtjana funktsioneeriv osa organismis Analüsaator - kompleks mille vahendusel toimub aistingu tekkimine. Analüsaatori moodustavad (1) tundenärvi lõpmed e retseptorid, spetsialiseeritud meeleorganeis või siseorganeis, (2) närviimpulssi edasikandvad närvikiud ja (3)erutust töötlevad peaasju osad. Aisting kui protsess - aistmine on aktiivne protsess, millest võtavad osa paljud erinevad analüsatorid üheaegselt ja kombineeritult. Edastades informatsiooni esemetest või nä...
Eesti Mereakadeemia Merendusteaduskond Kalanduse- ja keemia õppetool Triin Engmann KP41 KAUPLUS KALAKE Diplomieelse praktika aruanne Juhendaja : Katrin Roomere Tallinn 2011 Sisukord 1.PRAKTIKA KOHA ISELOOMUSTUS................................................................................. 3 2. TEHTUD TÖÖD.....................................................................................................................5 2.1. Akvaariumi süsteemide hooldus...................................................................................... 5 2.2. Vee testide tegemine........................................................................................................ 8 2.3. Kalade toitmine.....
ei kasva. Nii peaks 40-aastase inimese IQ olema poole võrra väiksem kui 20-aastasel. Seega täiskasvanute jaoks see meetod ei sobi. Tänapäeval kasutatakse teist meetodit. Lähtutakse vanusegrupi keskmisest testitulemusest. Vanusegrupi keskmine tulemus võrdsustatakse 100 IQ punktiga. Statistiliste näitajate (standardhälve ja aritmeetiline keskmine) abil koostatakse nn. normtabelid. Selle eelduseks see, et testitulemused jaotuvad normaaljaotuse saduse kohaselt, s.t. keskmisi tulemusi on kõige enam ning äärmuslikke vähe. IQ teste jagatakse: 1. saavutustestid 2. võimete testid. Saavutustestid ignoreerivad paljusid võimeid. YERKES, Robert (1876 1956) ameerika psühholoog. OPTIMAALSEISUNDI TEOORIA. Avastas loomkatsetes, et iga tegevuse keerukuse aste nõuab oma optimaalset aktivatsioonitaset. (Yerkes-Dodsoni reegel)
üks/mitu, üldisem/spetsiifilisem · Viis planeeritud/planeerimata · Aeg millal, kui sageli ja kui kaua? · Vormid loomulik, struktureeritud, osalusvaatlus · Erinevad meetodi ja tehnikad Vaatlusmeetodid · Kirjeldav vaatlus · Hindamisskaalad · Aja ja sündmuse fikseerimine · Kontrollnimistu (checklist) Vaatluse head ja vead + · paindlik meetod · saab läbi viia loomulikus keskkonnas · sobiv meetod siis kui teisi ei saa kasutada · annab täpsema pildi kui testitulemused ... _ · madal reliaablus/valiidsus · vaatlejate kallutatus · vaadeldava ... määratlemine ja kodeerimine... Juhtumid (case studies) · Uuritakse pigem indiviidi, mitte gruppi tänapäeval täiendav meetod ja lisainfo (nt. elulood, Piaget' ja Freudi tööd) levinud kliinilises praktikas · Paindlik meetod (aeg/koht/viis/olukord) · Probleemiks representatiivsus ja üldistatavus Intervjuu · Verbaalse-mitteverbaalse info vahetus
Testi tulemusi võivad mõjutada mitmed haigused, samuti vanus. N: kui testi teevad vanad inimesed saavad vähe punkte; kui anda lisaaega, siis tulemused paranevad märgatavalt. Kas intelligentsust saab ette näha juba lapseeas? Testiti 2-6kuiseid imikuid, näidates neile pilte inimeste nägudest. Kiiremini tüdinenud ja üha uusi pilte vaadata soovinud laste intelligentsus osutus vanemas eas mõõdetuna suuremaks. 3aastaste laste testitulemused võimaldavad ära öelda, milliseid tulemusi saavad nad täiskasvanuna. Seni pole võimalik enne lapse 3. eluaastat tema arengu kohta kindlaid järeldusi teha. 22. Intelligentsustestid BINET-SIMONI TEST 1904. aastal töötasid prantsuse psühholoogid Alfred Binet ja Théodore Simon välja laste vaimse arengu määramiseks mõeldud testi. Tekkis vajadus eristada lapsi, kes ei saa hakkama normaalkoolis. Esialgses testis oli 30 ülesannet. Eeldusel, et lapse vaimne vanus peaks vastama
mõistetakse antud sõnastuses üheselt ning kas test üleüldse mõõdab seda, mida kirjeldab meile selle nimi. Sellepärast ei pruugi paljud Internetis ja tõlgitud testikogumikes olevad testid paika pidada, sest neid ei ole Eesti jaoks kohandatud, vaid on lihtsalt eesti keelde tõlgitud. Testide kohandamine ning nende läbiviimiseks lubade omandamine on väga palju aega ja raha nõudev tegevus. 125. Mida teha siis, kui testi tulemused ei vasta inimese ootustele? Kui testitulemused Sinu enda arvamusega kokku ei lähe, ära usalda pimesi testi. Sina ise oled enda kõige suurem ekspert. Uuri, kas test on kvaliteetne ja kohandatud. Küsi lähedastelt hinnangut enda testitulemuste osas. Kui nemad leiavad, et tulemused kirjeldavad Sind üsna adekvaatselt, siis võib olla tegemist sellega, et Sa ise ei taha endale mõningaid asju enda juures tunnistada. Kui test on kvaliteetne, siis tõenäoliselt annab see Sulle ka vastuse, mis Sinu enda arvamust toetab
Sellel meetodil aga üks puudus. Nimelt pärast 20.eluaastat vaimne vanus enam ei kasva. Nii peaks 40-aastase inimese IQ olema poole võrra väiksem kui 20-aastasel. Seega täiskasvanute jaoks see meetod ei sobi. Tänapäeval kasutatakse teist meetodit. Lähtutakse vanusegrupi keskmisest testitulemusest. Vanusegrupi keskmine tulemus võrdsustatakse 100 IQ punktiga. Statistiliste näitajate (standardhälve ja aritmeetiline keskmine) abil koostatakse nn. normtabelid. Selle eelduseks see, et testitulemused jaotuvad normaaljaotuse saduse kohaselt, s.t. keskmisi tulemusi on kõige enam ning äärmuslikke vähe. IQ teste jagatakse: 1. saavutustestid 2. võimete testid. Saavutustestid ignoreerivad paljusid võimeid. PÄRILIKKUS. KESKKOND. INTELLIGENTSUS. SUGULUSRÜHMAD KORRELATSIOON Koos kasvanud identsed kaksikud 0.87 Lahus kasvanud identsed kaksikud 0.75
Testi tulemusi võivad mõjutada mitmed haigused, samuti vanus. N: kui testi teevad vanad inimesed saavad vähe punkte; kui anda lisaaega, siis tulemused paranevad märgatavalt. Kas intelligentsust saab ette näha juba lapseeas? Testiti 2-6kuiseid imikuid, näidates neile pilte inimeste nägudest. Kiiremini tüdinenud ja üha uusi pilte vaadata soovinud laste intelligentsus osutus vanemas eas mõõdetuna suuremaks. 3aastaste laste testitulemused võimaldavad ära öelda, milliseid tulemusi saavad nad täiskasvanuna. Seni pole võimalik enne lapse 3. eluaastat tema arengu kohta kindlaid järeldusi teha. 2.3 Intelligentsustestid Binet- Simoni test 1904. aastal töötasid prantsuse psühholoogid Alfred Binet ja Théodore Simon välja laste vaimse arengu määramiseks mõeldud testi. Tekkis vajadus eristada lapsi, kes ei saa hakkama normaalkoolis. Esialgses testis oli 30 ülesannet. Eeldusel, et lapse vaimne vanus peaks vastama
valib tavaliselt etteantud vastuste hulgast talle sobivaima. Testide kasutamisel tuleb silmas pidada järgmist: • Teste tohib korraldada inimene, kellel on vastav väljaõpe. • Inimesel peab olema selge ettekujutus testimise eesmärkidest. • Peab olema ülevaade, mida test mõõdab, kas test on piisavalt hea, kas eristab inimesi uuritava omaduse osas ning kas see on kohandatud Eesti oludele. • Testitulemused ei tohi sattuda võõraste kätte. Testitavale tuleb selgitada, mida testi tulemustega tehakse. • Testitulemuste edastamisel tuleb rõhutada, et tulemus kehtib kindlal ajahetkel kindlas situatsioonis ja selle põhjal ei saa teha kaugeleulatuvaid järeldusi, kuna me kõik muutu- me. • Tuleb küsida testitava arvamust, kas ta tundis ennast testitulemustes ära. Kui ei, siis tuleb küsitavused läbi arutada. • Hinnangu andmisel tuleb olla väga ettevaatlik
testitulemustel olulist vahet ei ole. Testi tulemusi võivad mõjutada mitmed haigused, samuti vanus. N: kui testi teevad vanad inimesed saavad vähe punkte; kui anda lisaaega, siis tulemused paranevad märgatavalt. Kas intelligentsust saab ette näha juba lapseeas? Testiti 2-6kuiseid imikuid, näidates neile pilte inimeste nägudest. Kiiremini tüdinenud ja üha uusi pilte vaadata soovinud laste intelligentsus osutus vanemas eas mõõdetuna suuremaks. 3aastaste laste testitulemused võimaldavad ära öelda, milliseid tulemusi saavad nad täiskasvanuna. Seni pole võimalik enne lapse 3. eluaastat tema arengu kohta kindlaid järeldusi teha. Intelligentsustestid BINET-SIMONI TEST 1904. aastal töötasid prantsuse psühholoogid Alfred Binet ja Théodore Simon välja laste vaimse arengu määramiseks mõeldud testi. Tekkis vajadus eristada lapsi, kes ei saa hakkama normaalkoolis. Esialgses testis oli 30 ülesannet. Eeldusel, et lapse vaimne vanus peaks