TALLINNA TEENINDUSKOOL Jakob Link T21K SUHKUR referaat Tallinn 2011 SISUKORD 1. SUHKUR 3 2. MAGUSUS 4 3. MAHT 4 4. SUHKRU LEVIK EUROOPASSE 5 5. TEKSTUUR 7 6. SÄILIVUS 7 7. KÄÄRIMINE 8 8. VÄRVUS 8 9. NIISKUS SIDUVUS 9 10. SUHKRUPEADEST SUHKRU TÜKKIDENI 9 11. ENERGIA 10 12. RETSEPTID 11 1. SUHKUR Suhkrud on sahhariidide ehk süsivesikute hulka kuuluv orgaaniliste ühendite klass. Need on
Mõisted eriteraline e. porfüüriline, suureteraline, peitkristalne e. afaniitne ja idiomorfne iseloomustavad kivimite struktuuri. (1) Idiomorfsus on mineraalitera sarnanemine tema ideaalsele kristallstruktuuri ehitusest tulenevale esinemisvormile. (9) Struktuur väljendab kivimi siseehituse omadusi, mis on tingitud tema koostisosade kujust, absoluutsest või suhtelisest suurusest ning hulgalistest suhetest. (1) 2.2. Tekstuur Tekstuur võib olla näiteks massiivne, poorne, kihiline või kildaline. Massiivse tekstuuriga kivimis pole osakesed orienteeritud, poorid puuduvad. See on tüüpiline tardkivimitele. Poorseks võib tekstuuri nimetada siis, kui kivimis on silmaga nähtavad tühikud, mis on tekkinud näiteks mõne mineraali lahustumisel või gaaside eraldumisel. Mikroskoopilisel tasandil on poorsed kõik settekivimid, kuid nende kirjeldamisel on informatiivsem jälgida hoopis kihilisust
Maitseained Toitude maitsestamine Inimesed söövad tänapäeval mitte ainult selleks, et elus püsida vaid söök on ka üks igapäevastest naudingutest. Toidu välimus, koostis ja tekstuur on alati olulised, kuid toidu hea maitse on kindel märk hästivalmistatud toidust. Maitsete kokkusobitamise ja tunnetamise oskus on üks tähtsamaid oskusi, mille järgi otsustatakse kas tegemist on hea kokaga. Maitsete kokkusobitamine Toit mõjub peaaegu kõigile inimeste meeltele (kõige vähem ilmselt kuulmisele). Seega peab toitu valmistades mõtlema, kuidas ta hiljem taldrikul välja nägema hakkab. Peale selle kuidas toit lõhnab, kuidas ta maitseb,
patendeeriti Feta juust kooskõlas Euroopa Liiduga tooteks, mille nime kasutamisõigus on ainult Kreeka riigil. Feta Odavamatele Euroopas tehtud feta variantidele lisatakse ka lehmapiima. Feta on väga erilise, tugevalt ürdise ja soolase maitsega juust. Valmimisprotsessi jooksul ei muuda ta värvust. Originaalne Feta juust on valmistatud kitse- ja lambapiimast ning valmib 2 nädalat soolvees, tal on eriline maitse ning kreemjas tekstuur. Feta juustu on erinevaid sorte : Orgaaniline, piprateradega, ürtidega, juustukuubikud karpides ja klaaspurkides õli sees ning ka Feta määdejuust.
2) tooraine ettevalmistamine; 3) segu koostamine vastavalt retseptuurile; 4) segu pastöriseerimine; 5) segu filtreerimine; 6) segu homogeniseerimine; 7) segu jahutamine; 8) segu valmitamine; 9) segu külmutamine ja friiserdamine; 10) jäätise pakkimine; 11) jäätise kalestamine; 12) säilitamine ja realiseerimine. 6.4. Koostiskomponendid 6.4.1. Rasv Rasvafraktsioon on oluline komponent koore- ja piimajäätises, kuna sellest sõltub konsistents ja tekstuur. Jäätisesegu koostamisel kasutatakse kas piima- või taimerasva. Esimesel juhul võib see olla täispiim, või, koor või võiõli. Piimarasva võib jäätises osaliselt või täielikult asendada päevalille-, soja- või rapsiõliga (paljudes riikides on keelatud jäätisesegus piimarasva asemel odavama taimerasva kasutamine). 2
absoluutne ja suhteline suurus, kuju ja nende omavaheline suhe. Eraldatakse kristallilist, klaasjat ning poolklaasjat struktuuri. Kristallide absoluutse suuruse põhjal jagatakse nii tard- kui moondekivimid: - jämedateraliseks (üle 5 mm) - keskmiseteraliseks (1-5 mm) - peeneteraliseks (vähem kui 1 mm) - mikroteraliseks mineraalide suhtelise suuruse alusel eristatakse võrdteralist ja porfüürilist struktuuri. 16. Mis on kivimi tekstuur ja millised on levinumad tekstuuri liigid ? Tekstuur on kivimi koostisosade paigutus ruumis. Tardkivimites on kõige levinumaks ühtlane ehk massiivne struktuur, mida iseloomustab mineraalide ühtlane paigutus. Moondekivimites on kõige levinumaks võõdiline ehk gneisiline tekstuur. Settekivimite kõige levinumaks tekstuuriliseks tunnuseks on nende kihilisus, mis peegeldab settimisprotsessi ebaühtlast iseloomu. 17. Mis on tardkivimid ? Kuidas neid eristatakse ?
värvita/täiteta Veel värve Kujundi täiteks saab valida pildi Astmikud (varjundid) Tekstuur 2. Kujundikontuur TEKSTIFY Ilma kontuurivärvita Veel värve Kontuuri jämedus
KASK Eestikeelne nimetus: arukask Ladinakeelne nimetus: Betula pendula Muud nimetused: European birch, English birch, common birch (ingl. k.), Weissbirke, Sandbirke, Gemeine Birke (saksa k.), bouleau commun (prants. Sugukond: kaselised (Betulaceae) Liikide arv perekonnas: 35 liiki Areaal: Euraasia Puuliigi üldkirjeldus: arukask kuulub Eesti kolme kõige tavalisema puuliigi hulka. Arukask kasvab 20-25m kõrguseks. Oksteta silindrilise tüve kõrgus on kuni 15m, tüve läbimõõt on 0,3- 0,8m. Oksad vanematel puudel pikalt rippuvad. Noortel puudel koor valge, hiljem mustjas. Arukask on valgusnõudlik lehtpuu. Kasepuit on tugev ja elastne. Värvilt kreemikasvalge. Tekstuur on peen ja läikiv. Kasepuit on ilmastikule vähe vastupidav, samuti vastuvõtlik puiduseente ja putukate kahjustusele. Mehhaanilised omadused: puidu tihedus on 600-700 kg/m3 Puit on vastupidav löökkoormusele. Töödeldavus: pu...
14. Mille poolest erineb Põlula kalakasvandus teistest Eesti kalakasvandustest? Põlula kalakasvandus on ainus kalavarude taastamisega tegelev riiklik asutus Eestis. Nad võtavad veekogudest kalu, koguvad marja ja niiske, panevad need sobilikult kokku ja toodavad uusi kalu ning lasevad noored kalad hiljem tagasi loodusesse. 15. Kuidas kontrollida kaupluses kala kvaliteeti? Too välja vähemalt kolm moodust Värske kala tunnused: niiske nahk, selge silm, värske lõhn, ühtlane tekstuur ja punased lõpused. Kui tegemist on fileega, siis painutamisel peab tekstuur olema ühtlane. 16. Anna hinnang maailma kalanduse arengule joonisel toodud ajavahemikul. Too välja kolm olulist muutust, mis sel perioodil on aset leidnud (Joonisel punasega on püük maailmamerest ja sisevetest ning sinisega vesiviljelus) 1. Kasvanud on mõlemad nii püük maailmamerest ja sisevetest kui ka vesiviljelusega. 2. Kahekümne aasta jooksul kasvas püük
Musta värvi on kasutatud piirjoontena, et rõhutada igat objekti omal moel. Vormid –Taoline vormivalik on seetõttu, et teha seda realistlikuks nii nagu on kujutatud Walt Disney koomiksites Donald Duck-i ja Mickey Mouse-i. Lisaks ma arvan, et see vorm on seetõttu lihtne, et mitte ajada pilti liiga kirjuks, sest muidu pildi vaataja hakkaks keskenduma muudele pisidetailidele mitte pildi sisule ning mõttele. Vorm on mahuline, reeglipärane. Tekstuur –Tekstuur on sile, sest see on maal. Kompositsiooni ülesehitus - Kompositsioon on üles ehitatud nii, et välja tuua keskel tegelased ning nende tegevus. Tegelased Mickey Mouse ja Donald Duck on mõlemad tähtsat teose sisu edasi andmises ning seetõttu nende vahekord on sama. Paigutus on tsentraalne, sest oluline paikneb keskel ning taust on vaid selle pildi ilmestamiseks. Sellise ülesehituse eelistus on seeõttu, et pilt annaks edasi mõtet.
mõtlema. Maali esiplaanil on mees ja naine, kus nad istuvad tooli peal. Tahaplaanile on aga kujutatud riiulit, kus asub vee kann ning lauda, kus asub klaas. Teose toonid on enamuselt tumedad, kuid on ka heledamaid värve. Teose põhivärviks on must ning ka punane, mida leidub just fookuses olevate inimeste riietelt. Kontuurid ja jooned on väga hästi välja maalitud ning on inimestele ja esemetele vägagi sarnased. Vormid on mahulised ning sümmeetrilised. Tekstuur paistab olevat aga karedad ning tumedad. Rütm on maalil vaba, kuid värvid on väga hästi valitud ning sobivad kokku. Ruumilisus pole minu arust väga hästi saavutatud, kuna töö on rohkem tumedates toonides. Loomulikult on kohati näha inimeste taga varje, kuid need ei anna nii palju efekti. Teoses on inimesed väga kavalate ilmetega. Mehe näol on kaval naeratus ning naisel ebaharilikult kaval pilk. Teemaks võib pidada rohkem armastust kui viha. Meest on kujutatud
seas, kuid leidub ka palju elukutselisi kunstnikke, kes seda tehnikat laialdaselt kasutavad. Eestis on tuntuim linoollõiget viljelev kunstnik Peeter Allik. Varaseimad säilinud linoollõiked eesti graafikas on Paul Burmani Tallinna vaated mis on tehtud Moskvas Stroganovi kunstikoolis. Tehnika tutvustus Linoollõige on trükitehnika, kus aluspinnana kasutatakse linooli. Erinevalt puidust puudub sellel materjalil puidule iseloomulik tekstuur ja see lihtsustab mõne kunstilise efekti saavutamist. Materjali pehmuse tõttu on aga raskem saada suurte mõõtmetega teoseid ja üldiselt ei võimalda linool suure hulga tõmmiste tegemist. Joonise need osad, mis tahetakse trükkimise käigus trükivärvist puutumata jätta lõigatakse välja kasutades peitlit teravat nuga või mõnda muud terariista. Seejuures tuleb arvestada, et pärast trükkimist jääb kujutis võrreldes trükiplaadile joonistatuga peegelpilti
Bataaviasalat Peasalatite rühma võib panna ka justkui tuulest sasitud välimusega bataaviasalati, mille värvus võib olla nii heleroheline kui tugevalt lillakaspunane. Need salatitaimed on saadud pehmete ja krõmpsuvate peasalatiliikide omavahelisel ristamisel ja omavad mõlema sordi tunnuseid. Bataaviasalatite maitse on suurepärane, lehtede tekstuur on võipea-salatist krõmpsjam ning närtsimine seetõttu aeglasem. Kuna bataavisalati puhul on tegemist mitme salatisordi ristandiga, siis esineb teda mõnes Euroopas ka põõsakujulise vormina. Tammelehesalat Väga dekoratiivne ja kohev salatipõõsas, mille tumerohelised rohkem või vähem
enne turustamist läbi tegema kõik kosmeetikatooted. Stabiilsuse test Valmimisest alates peab kosmeetikatoode säilima umbes kolm aastat (see kehtib muidugi kinnises pakendis ja kasutamata toote kohta). Stabiilsuse kindlakstegemiseks kiirendatakse laborites kunstlikult kosmeetikumi "vananemist", kasutades selleks eelkõige temperatuurikõikumisi ning uurides, kuidas muutub ekstreemsetes olukordades toote värv, tekstuur, lõhn, viskoossus jne.Üldiselt kehtib reegel, mille kohaselt toode, mis suudab 42kraadises temperatuuris kolme kuu jooksul stabiilseks jääda, säilib normaalsetes hoiutingimustes kolm aastat. Bakterioloogiline test Kosmeetikatoode peab jääma bakterioloogiliselt puhtaks ka siis, kui ta satub korduvate "saasterünnakute" ohvriks. Igapäevases elus on selleks näiteks sõrmega kreemipurgis sonkimine.Selleks, et toote resistentsust kindlaks teha, viiakse tootesse
juures. Pärast Sibeliuse Akadeemia lõpetamist aastal 1999 tegutseb vabakutselise helilooja ja dirigendina. Andrus Kallastu on üks Pärnu Nüüdismuusika Päevade ja Pärnu Ooperi loojatest. Andrus Kallastu heliloomingu võib jaotada kahte perioodi: enne ja pärast aastat 1991. Esimese perioodi loomingut iseloomustab vaba atonaalne helikeel, motoorne, tihti ostinaatne rütmika, neoklassitsistlik kõlakäsitlus, teise perioodi teoseid seriaalne tekstuur, väljatehnika, mittepulseeriv rütmika, muusikalise heli ning müra piire kompav kõla. Tegutsenud ka muusikaalaste tekstide kirjutaja ja tõlkijana. Andrus Kallastu abikaasaks on sopran Kai Kallastu. Tema teosed: "Cromwells letzte Nacht", ballaad baritonile ja orelile 1986-1987 Sonaat klaverile kahele käele 1988, versioon klaverile neljale käele 1988 "On siiski kurb", laul metsosopranile/baritonile ja klaverile 1988 "Nahakaupleja Pontus", ballaad häälele ja klaverile 1989
: kollane-violett, kollakasoranz-sinakasviolett, oranz-sinine, punakasoraz-sinakasroheline. 6. Kompositsioon - üldine seletus. Kompositsioon see tähendab koostamist, ühendamist, reeglipärasust. Kompositsioon ongi teadlikult kavandatud ja üksikosadest moodustatud kunstiline tervik.. Kujutavas kunstis liigitub kompositsioon klassikaliseks ja abstraktseks. Abstraktses kompositsioonis on ülekaalus geomeetrilisus ja optilisus. Kompositsiooni tähtis osa on vorm, värv, tekstuur ja mõõdud. 7. Soe ja külm koloriit. 8. Kirjelda viie erineva värvi omadusi. Punane mõjub kujunduses intensiivselt. Oranz on hästi särav ja energiat andev. Sinine on soliidne ja tasakaalu sisendav värv. Sinine koos valgega mõjub puhta ja kargena. Helesinine tekitab rahuliku meeleolu. Kollane on kerge värv, suurel pinnal võib tähelepanu hajutada. Roheline on rahulik ja neutraalne värv, heleroheline sobib ideaalselt taustaks.
Lihtsuse tõttu on linoollõige saanud iseäranis populaarseks kunstiõppes ja asjaarmastajatest kunstnike seas, kuid leidub ka palju elukutselisi kunstnikke, kes seda tehnikat laialdaselt kasutavad. Eestis on nüüdisaja tuntuim linoollõiget viljelev kunstnik Peeter Allik. Tehnika Linoollõige on trükitehnika, kus aluspinnana kasutatakse linooli. Neid on olemas palju liike ja on ka spetsiaalselt trükkimiseks mõelduid. Erinevalt puidust puudub sellel materjalil puidule iseloomulik tekstuur ja see lihtsustab mõne kunstilise efekti saavutamist. Ühtlasi on linooli oluliselt hõlpsam lõigata kui puitu. Materjali pehmuse tõttu on aga raskem saada suurte mõõtmetega teoseid ja üldiselt ei võimalda linool suure hulga tõmmiste tegemist. Joonise need osad, mis tahetakse trükkimise käigus trükivärvist puutumata jätta, lõigatakse välja, kasutades peitlit, teravat nuga või mõnda muud terariista.
,, Tants" H. Matisse H. Matisse ,,Tantsul" on kaks varianti. Esimene neist valmis 1909. ning teine 1910. aastal. ,,Tants" on üks fovismi suurimaid edöövreid. Maal loob tunde täielikust harmooniast ja sünergiast. Meeleolu on elujaatav ning rõõmus meeleolu. ,,Tants" on kirglik ja väljendusrikas. ,,Tantsus" on kolm põhitooni: punane, sinine ja roheline. Valgust ja varje ei ole nii värvid kui vormid on lihtsustatud, et tuua paremini välja maali erksus. Teose üldine koloriit on tasakaalus. Taevas ja maa on kujutatud külmade toonidega, neile vastukaaluks on inimeste kehad kujutatud sooja tooniga. . Paganlikus usundis tähistas nende värvide kooslus inimese, maa ja taeva ühtsust Matisse punased figuurid, mis tähistavad inimese sisemis soojust, tantsivad sinise taeva all, rohelisel künkal, mis kord kaob nende jalge alt, kord tõuseb nende lähedale. Kontuurid on selged ning tugevad. Pildi ruumiküllus annab edasi figuuride dünaamilisust. Vorm...
KUNSTIOLÜMPIAAD MÕISTED Akvarell vesivärv Akrüül paksu konsistensiga vesi lahustuv, kuivades veekindel Guass Paksu konsistendiga vesi lahustuv,kuivades ei ole veekindel Pigment värvitooni andja Palett värvialus,värvide valik töös Toon heledus-tumedus aste värvis Natüürmort vaikelu,esemeline kunstiteos Portree inimest kujutav näopilt Profiil külgvaade abloon Vorm või mudel mille järgi tehakse piirjoon rift kirjastiil Ornament sümeetriall põhinev pinna kujutis Esiplaan asetseb esiplaanil Horisont sil...
Kihipinna tekstuurid: vired, luited, kuivalõhed, jälgfossiilid - Milliseid protsesse uurib eksogeennse geoloogia? - Kuidas moodustuvad settekivimid? - Milliste parameetrite põhjal jagatakse settekivimid? - Milline on savi, liiva lõimis lineaarsel skaalal? - Mis on allotigeensed/autigeensed settekivimi komponendid? - Millised on kolm kõige levinumat settekivimite koostises olevat mineraali? - Mida tähendavad settekivimite puhul termin struktuur ja tekstuur? - Millele viitab setteosakeste hea ümardatud? - Missuguses keskkonnas esineb põimjaskihilisus? - Nimeta kihipinna tekstuure Stratigraafia ja geokronoloogia Stratigraafia geoloogia valdkond, mis tegeleb vanuse määramisega ja kivimitüüpide eristamisega. Suhteline vanus - sündmuste/kivimikehade ruumilised suhted ja sellest tuletatud vanuseline järgnevus. Absoluutne vanus - kivimi/mineraali (kalendaarse) vanuse määramine selle omaduste kaudu .
Mõned toidud flambeeritakse serveerimisel. Järgida tuleb ohutusnõudeid. 6. Barbeque - Toidu, enamasti liha aeglane küpsetamine madalal temperatuuril selleks ettenähtud ahjus. Tänu ahjus paiknevale veevannile valmib toit niiskes ja suitsuses keskkonnas ning on õigesti valmistatult mahlane ja maitsev. 7. Al dente - Mõõdukalt pehmeks keedetud, teisisõnu poolkõvaks jäetud köögiviljad ja pastatooted, nii et toorainel on säilinud algne kuju ja tekstuur. 8. garneerimine roa viimistlemine ja kaunistamine ürtide vm komponentidega, mis täiendavad roa maitset. Väga levinud on garneeringus roa komponentide esitlemine näiteks puravikupüreesupil grillitud puravik vms 9. Au gratin - Gratineerima, poolvalmis toitu ahjus üle küpsetama, nii et sellele tekib krõbe pind. Sageli kasutatakse gratineerimisel riivjuustu või riivsaia, aga ka paksu koort. Prantsuse köögist on kogu maailmale tuttavad sellised road nagu
Kaks tunnust (geeni) päranduvad üksteisest sõltumatult. Dihübriidsel ristamisel toimub kummagi geeni alleelide lahknemine teise geeni suhtes sõltumatult (Genotüüp 4:2:2:2:2:1:1:1:1) Fenotüüp 9:3:3:1 Kummalgi geenil 3:1 NB! Toimib vaid siis, kui geenid on aheldumata ja erinevates kromosoomides. Ülesanne! Punaste siledate õitega lillesorti ristati valgete kortsus õitega sordiga, kusjuures punane värvus ja kortsus tekstuur domineerivad valge värvuse ja sileduse üle. Milliseid fenotüüpe ja kui suures osakaalus leidus järglaspõlvkonnas? NB! Sort, tõug, liin ja tüvi näitavad, et tegemist on homosügootse genotüübiga. Punane kortsuline, valge kortsuline, punane sile, valge sile 9:3:3:1 Miks Mendeli seadused on NÕRGAD Suguliitelised tunnused Toovad juurde lisafaktori Samas kromosoomis paiknemine Rikub III seaduse ära
Ühekordselt kasutavad kaamerad. 3. Keerulisemad kompakt kaamerad. 4. Lihtsad peegelkaamerad. 5. Keerulisemad peegelkaamerad. MUSTRID JA VORM Mustrid ja vormid jagunevad 6.ks. 1. Sümmeetria otsige kompositsioon ning silmalt meeldiv koht. 2. Katkestatud rütm korrapärane ja jäik. 3. Varjude kasutamine kui eemalt paistab mõni vari pildistavale. 4. Vorm väliskuju aitab ära tunda. 5. Looduslikud mustrid kui soovite looduse poolt antud mustreid pildistada. 6. Tekstuur võimalik edastada pildistava pinna omadusi. 2 VÄLGUTI Sissehitatud välgutid peavad olema üsna väiksed ning pildistades suuri kaugusi ja suuri objekte, pole nad kuigi kasulikud seepärast ,et see ei anna midagi. Kui kaamerale saab paigutada võimsat välgutit, siis tasub selle asja ostmiseks raha kulutada. NÕUANNE FILTRITE KOHTA Saavutamiseks lihtsaid, kuid sageli mõjusaid eriefekte, muretsege hulk objektiivile kinnitavaid
KAHE KUNSTITEOSE VÕRDLUS Rembrandt ,,Jeesuse ristilt võtmine" 17. saj (maal, õli) Peter Paul Rubens "Ristil võtmine" 17. saj (maal, õli) Mõlemal pildil on kujutatud Jeesust ja tema ristilt maha võtmist. Hulk inimesi, kes Jeesust ristilt maha võtavad, ei ole Rembrandti tööl niivõrd esiplaanil, kui Rubensi tööl. Tundub nagu Rembrandt jälgiks tegevust kaugemalt, Rubens seevastu on tegevuse juures, lähedal. Mõlemal pildil on redel, mille abil Jeesuseni ronitakse. Rubensi maalil on all paremas nurgas lisaks üks vaagen, kiri ja selle peal üks kivi. Rembrandti maalil on vasakul vaid paar puud. Rembrandti tööl hoiab yks mees jeesust peaaegu et süles, teine hoiab käest, kolmas toetab ja neljas hoiab surilina. Rubensi tööl on käega Jeesuse küljes rohkem inimesi, teda abistatakse, toetatakse rohkem. Abistajate hulgas on seal ka 3 naist, paremal üleval Arimaatia Joosep hoidmas hammaste vahel Jeesuse surilina. Rembrandti tööl ilmub Jo...
Need jooned on katkendlikud ja tundlikud, erineva paksusega. · Vormid naine maalil on kujutatud ruumilisena. See mõningane ruumilisus on saavutatud varjutamisega. Tema näos ei ole kõik anatoomiliselt korrektne, kuid kohutavalt suuri vigasid seal ei ole. Teosel ei ole püütud objekte lihtsamaks muuta neid geomeetriliseks tehes, kuid kõik objektid on siiski mingil määral lihtsustatud.. · Tekstuur kuna ma seda maali ei ole kunagi reaalselt näinud, siis ma ei saa seda täpselt öelda, kuid ma arvan, et kuna see on õlimaal, siis on see katsudes natuke kare ja see läigib natuke. · Kompositsiooni ülesehitus teosel on 5 erinevat osa ja need osad on liigendatud värvi järgi: must osa, sinine osa,valkjas osa, kollane osa ja pilt seinal. Kõik osad on enam-vähem ühesuurused. Teose keskmeks on kollane osa ehk inimene, sest see
sort võimaldab pea kõike. Ja kes veel ei tea, siis Chardonnay on üks kolmest peamisest viinamarjasordist, millest valmistatakse shampanjat. · Välimus: kahvatukollasest tumekollaseni (vana kuld). · Lõhn: tsitruselised, melon, vanill. · Maitse: väga vahelduv ja sõltub piirkonnast. Võib olla terav ja mineraalne, samuti pehme ja täidlane aga ka nn õline. · Tekstuur: tihke, vahel ka nõtke ja lopsakas. · Peamised piirkonnad: Burgundia, Champagne, Languedoc; California, Oregon, Washington; Austraalia; UusMeremaa; LõunaAafrika; Tsiili(Casablanca); Kanada. Riesling Riesling on samuti levinud üle maailma. Riesling on põhjamaa sort, mis sai tuntuks keskaja lõpul Saksamaal. Sordile on iseloomulik suhteliselt hiline küpsemine. Riesling peegeldab üsna täpselt oma mullastikku ehk siis mineraale, milles ta kasvab
kui puuvill. Nad võtsid materjali tagasi USA’sse ja kaubamärgistasid selle. Kui 1917 USA sõtta läks nad hakkasid tootma vatti kirurgilistel eesmärkidel. Kuid lahinguväljal olevad medõed kasutasid seda kui hügieenitarbena. 1918 aastal ei olnud vati nõudlus nii suur armee ja medõdede jaoks ning nad lõid uue turu. 1920 aastal müüdi esimesi hügieenisidemeid nimega puuvillane tekstuur. 2. Salvrätikud karpides- Hügieenisidemeid polnud lihtne turundada, osaliselt ka sellepärast, et naised jälestasid nende ostmist. Seetõttu käidi peale, et poed oleksid nõus hügieenisidemeid klientidele müüma nii, et raha jäetakse karpi ning klient saaks lahkuda oma soovitud tootega. Nende müük küll paranes, kuid Kimberly arust mitte piisavalt kiiresti ning ta üritas leida teisi mooduseid kuidas saaks materjali kasutada
Kompositsiooni loovad elemendid: Pildi fookus asetseb maali esiplaanil ehk Mona Lisal. Valgus asub rohkem töö tagaplaanil, Mona Lisa on varjulisemas kohas, kuid siiski mitte täielikus varjus. Töö on maalitud tumedates toonides. Teos on üldiselt külmades toonides, domineerivad tööl jahe kollane ja külm sinine. Jooned on selged, kontuurid tugevad, maal on maalitud pehmete pintslitõmmetega, aga väga täpselt. Vormid on mahulised ja pigem ümarad. Maali tekstuur on sile, kohati tuhm ja õrnalt läikiv. Töö on vertikaalne ja kaheplaanilise kompositsiooniga. Esiplaanil asub Mona Lisa, tagaplaanil loodus (maapind, põõsad, veekogu, mäed ja taevas.) Ka tagaplaan on jaotatud kolmeks. Alumisel osal asub maapind, keskmisel osal asuvad veekogu ja puud/põõsad ning ülemisel osal asub taevas. Silmapiir on koondunud maali ülaossa, natuke madalamale Mona Lisa silmadest. Töö rütmi loovad värvid ja vorm. Rütm on pigem reeglipärane
Randmepadja kasutamine: Aitab ära hoida ja leevendada kiirel sisestamisel tekkivat pinget randmetes. Vähendab võimalust valedeks ja ebatervislikeks töövõteteks. 2. RUUMIKUJUNDAMISE PÕHIALUSED Ruumikujundamist tuleb alustada planeerimisest. Seejärel tuleb joonistada eskiis. Ruumi asjade paigutamisel tuleb arvestada ka akende paigutusega ja valgustuse kasutamisega. Konstruktsioonielemendid annavad raamistiku projekteerimise protsessile. Vorm, tekstuur ja värv on need komponendid, mis kokku pannes annavad terviku ehk keskkonna. • Vorm- see hõlmab ruumilist määratlust asjast, selle ulatust ühe-, kahe-, või kolmemõõtmelisust. Joon, kuju ja maht. • Joon- see on punkti pikendus, see saab olla sirge või kaarjas. Joon saab väljendada erinevaid tundeid ja emotsioone, see võib olla sile ja sujuv või tugev. Joone suund toob välja tema omaduse: Vertikaalne joon tähendab stabiilsust ja ülevõimu; horisontaalsed jooned
SISUKORD 1. SUHKUR 3 2. MAGUSUS 4 3. MAHT 4 4. SUHKRU LEVIK EUROOPASSE 5 5. TEKSTUUR 7 6. SÄILIVUS 7 7. KÄÄRIMINE 8 8. VÄRVUS 8 9. NIISKUS SIDUVUS 9 10. SUHKRUPEADEST SUHKRU TÜKKIDENI 9 11. ENERGIA 10 12. RETSEPTID 1. SUHKUR Suhkrud on sahhariidide ehk süsivesikute hulka kuuluv orgaaniliste ühendite klass. Need on
värvus ka höövlipaku eeltöötluse kestusest. Spooni tootsid juba vanad egiptlased, kes kasutasid seda mööbli ja sarkofaagide valmistamiseks. Kooritud spoon Vineeri valmistamiseks kasutatakse spooni, mis kooritakse pideva lindina pöörlevalt ümarpakult. Nii saadakse kooritud spoon ehk treispoon. Puiduliigi valikul ei ole määravaks tema dekoratiivsus, vaid pigem ühtlane struktuur, hea töödeldavus ja mehhaanilised omadused. Lõikesuunast tingituna ei ole ka puidu tekstuur eriti dekoratiivne. Kooritud spooni valmistatakse peamiselt kasest, millest saadakse hele, ühtlase värvuse ja sileda pinnaga materjal. Eestis valmistatakse kooritud spooni ka haavast, mujal ka teistest tiheda ja ühtlase puiduga liikidest. Höövelspoon Höövelspooni kasutatakse kõige rohkem puitplaatide dekoratiivseks pealistamiseks. Seetõttu pööratakse nii puiduliigi kui ka paku lõikesuuna valikul suurt tähelepanu puidu tekstuurile.
Haikala Süües hailiha võib seada end potentsiaalsesse ohtu, sest hailiha sisaldadab suurel määral elavhõbedat. See tulevneb sellest kus see hai elutseb ja mida ta sööb, üheks suuremaks teguriks on ülemaailmne saastumine. Liigne elavhõbeda ühe toidust saadav kogus võib põhjustada nägemise kaotamise või isegi surma. Veel sisaldab haikala liha veel teisi raskeid metalle tina ja kaadium. Elavhõbe asub kala rasvkoes.Elavhõbedda võib suuremates kogustes ollaajurakkudele toksiline, eriti ohtlik on see raseduse ajal lootele. Elavhõbeda ja teiste raskemetallide toksilist toimet suurendab suitsetamine. See kallis delikatess on austusväärne Hiinas sajandeid. Kasutatakse peamiselt sellist maitsvat nõud nagu haikala, haikala uimesupp on hinnatud oma libeda ja liimjas tekstuur, mille tulemuseks on paksenenud supi kasutamata maisitärklist. Hiina haikala uim tugevdab siseorganeid ja aeglustab vananemist. "Hai raiutakse tükkideks ja tükid panna...
vinegrettkastmetega sakatitesse, aga muidugi ka toidulisandiks ja suupisteks. Pakkuge ubade kõrvale tavapärase võis kuumutatud riivsaia asemel kergemaid ja trendikamaid lisandeid. Apteegitill e. Mugulfenkol e. Itaalia fenkol e. Fenkol Alumiste leherootsude paksenenud tüvedest moodustunud suur ja lihav sibulataoline moodustis. Sellest tõusevad ülespoole tihedalt kõrvuti seisvad sirged varred, mis tipnevad õrnade sulgjate roheliste lehtedega. Värske fenkoli tekstuur on krõmpsuv ja olek mahlane. Eriliseks teevad vilja aniisi- ehk lagritsalõhn ja -maitse, mida ühed kiidavad taevani, teised aga põlgavad OSTMINE. Kvaliteetne fenkol on ümar või piklikümar, läbimõõduga 510 cm, tihke ja prink, värvuselt valge või rohekasvalge, keskmise kaaluga 200300 g. Vältige lõhede, pruunikate laikude Juurseller · Päritolu: Itaalia · Juurselleril kasvab ümmargune, 5-10 cm-se läbimõõduga ,alumises osas sageli
emotsioonid. Retikulaarformatsioon • Sõltub otseselt reflektiivne tegevus ja sensomotoorse arengu algus. • I ploki nõrkus: hilistuv või moonutatud areng, vajadus stimuleerida (sekkuda) – kujundada arengu sensomotoorne baas. II plokk • Kiiru-, oimu- ja kuklasagara piiril – teabe vastuvõtmine, töötlemine, säilitamine/ammutamine. Hierarhiline ehitus: 1. Projektsioonitasand: areneb 1. – 2. eluaastal, aistingute tasand (värvus, lõhn, kuju, liikumine, tekstuur jne) II plokk 2. Gnostiline tasand: aktiivne areng 2 – 5 a, „küpsemine“ 7 – 8 aastaselt. Neuronid kombineerivad 1. tasandi signaale – konstrueeritakse tajukujutusi. Oluline on ajupoolkerade koostöö, 1. ploki aktiivsus. 3. Kattetsoon – eri meelte abil hangitud teabe süstematiseerimine. Areng ja küpsemine 1 – 2 a hiljem 2. tasandist. II ploki arengu käigus kujuneb välja maailmapilt: aegruum, üldistatud kujutised, metafoorid, grammatika jne. III plokk
lõngast. Pehme ja tihe (puuvillane melanz) kangas Hiina krepp /Crpe de Ilus, läikiv, toob keha Nii meeste kui naiste Chine, Faille crpe/ vormi esile. Libiseb üle pluuside, kleitide, pesu keha, sest on kerge ja ja formaalsete riiete paindlik. Luksuslikud valmistamisel. drapeeringud, õrn tekstuur. Frotee / Terry cloth/ Puuvillane, väga Rätikute, hügroskoopne, pehme hommikumantlite, ja soe voodilinade jms valmistamisel Klokee /Cloqu/ Kortsud moodustavad Naiste õhtukleitide mustri. Vastupidav, aga valmistamisel [3] mitte püsiv Taft /Taffeta/ Karge, sile, lihtne
Põimumine on jätkuvalt voolav, mitteametlik ja ebasümmeetriline kavand, mis karaktiseerib kõiki Viikingite kunstistiile ja on kontrastis Gildi stiili ametlikkusega. Põhierinevus on see, et looma pead vaatavad vaatlejale otsa. Keha tekstuur on minimaalne võrreldes Osbergi stiiliga. Sellel kindlal esemel puudub ,,haarav elajas", mis on tihti omane sellele stiilile ja võib olla traditsioonile osa sellele stiilile. Jelling (880 - 1000 a) Kolmas viikingite ornamentikastiil. Peamised leiukohad asuvad Taanis.
on valminud instrumentaalpalade seadetena. Elleri loomingus on esikohal umbes 40 orkestriteost ja üle 200 klaveriteose. Orkestrimuusikas moodustavad eredaima osa looduspilte ja ekspressionistlikke meeleolusid kajastavad väikevormid sümfoonilised pildid ja poeemid. Viiulimängu õppinud heliloojana on Eller kirjutanud ka üle 30 viiuliteose, sealhulgas Eesti esimese viiulikontserdi (1937). Elleri helikeele üldjoonteks on intiimne kammerlik väljenduslaad ja detailirikas polüfooniline tekstuur. Tema muusikas sagedasti ilmnev abstraktne programmilisus on sageli inspireeritud looduspiltidest ja -meeleoludest. 1940. aastal oli Heino Eller Eesti Nõukogude Heliloojate Liidu organiseerimiskomitee esimees. Talle on omistatud Eesti NSV teenelise kunstitegelase (1945), Eesti NSV rahvakunstniku (1957) ja NSV Liidu rahvakunstniku (1967) aunimetused. Ta on pälvinud Nõukogude Eesti preemia (1948, 1965) ja Lenini ordeni (1965).
harjutatakse teda enne võõrutamist sellega. · Nädalavanusele tallele võib anda puhast vett, kahe nädala vanusele tallele võib lisasöödana anda heina või muud kuivsööta. [http://anrcatalog.ucdavis.edu/pdf/8160.pdf] Tarbenormid Baladi kitsede sööda eelistus · Lemmik sööt on ristik · Paremini söövad sööta kui see on hakitud · Darawa, sorgo, nisupõhk, riisipõhk · Madala kvaliteediga koresööt vähendab selle tarbimist. · Sööda maitse ja tekstuur võib mõjutada sööda söömust. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0168159199000453?np=y Kokkuvõte · Tarbenormid määratakse vastvalt looma soole ja vanusele · Kitsede põhisöödaks on hein, silo, lisaks veel jõusöödad ja mineraalained Kasutatud allikad · http://www.agri.ee/sites/default/files/public/juurkataloog/TRUKISED/2013/trykis-mahe kitsekasvatus-2013.pdf · http://www.pikk
5.3 pinnatöötlus raidfaktuurid : a) kalju faktuurid b) mügaraline faktuur c) rihvelfaktuur d) voldiline faktuur e) tahutud faktuurid Abrassiivfaktuurid: a) saetud faktuur b) lihvitud faktuur c) poleeritud faktuur 2.6 looduskivide kasutusalad Ehituskivid, plokid, detailid ja plaadid happekindlad tooted ja täitematerjalid leeliselised tooted tulekindlad tooted sideainete valmistamine teedeehituses-killustikud keraamika ja kergruusa looduskivide kasutamise eelised: välised omadused-värvus, tekstuur, pinnatöötlus0 tugevusomadused- pinnakõvadus, tugevus, kuluvus teised omadused- veeimavus, pehmenemiskoefitsent Ilmastiku ja keskkonnamõju looduskivide püsivusele: niiskus- niiskuspaisumine ja kahanemine, külmakindlus õhusaaste-hapniku mõju, väävliühendid, soolad temperatuur- mahumuutused, pragunemine looduskivide markeerimine Materjale on võimalik markeerida ning jaotada mingi iseloomuliku näitaja järgi klassidesse.
Kes on rahvas? Folkloristika kui teadus hakkas tekkima 19. sajandil. ,,Folkloori uurimine oli väga tihedalt seotud romantismi ja rahvuslikkusega ning selle algatasid ärksad inimesed, kes tundsid nostalgiat mineviku järele ja vajadust jäädvustada rahvusliku teadvuse või identiteedi olemasolu." 19. sajandil arvati, et rahvas on kirjaoskamatud talupojad, kes elavad maal. 19. sajandil puudus sõnal rahvas sõltumatu tähendus. ,,Rahvast määratleti vastandina mõnele teisele elanikkonna rühmale. Rahvast mõisteti kui inimeste hulka, kes moodustasid alamkihi. Samuti vastandati rahvast tsivilisatsioonile see oli tsiviliseeritud ühiskonna tsiviliseerimata osa. Rahvast mõisteti ka kui kirjaoskusega ühiskonna kirjaoskamatut rühma." Folkloori võidi hakata koguma sellepärast, et eliit huvitus väga oma päritolust ning siis püüti koguda lähedal asuva rahva pärimusi. ,,On olemas ka uurimisviis, folkloristika, mis kogub ja võrdleb eelmistega sarnase...
erinevaid puiduliike ja lõikeid. Puutüve ristlõikes on näha säsi (keskel), aastarõngad ja kooreosad (niin ja korp). Tüves võib eraldada veel tumedamat siseosa, lülipuitu, ja heledamat välisosa, maltspuitu. Joonis 4. Vasakul kuuse radiaallõige, paremal kuuse tangentsiaallõige. 2.2 Miks on oluline teada puidu põhisuundasi? Puidu suunad määravad saematerjali lõikeviisi on oluline teada millise tekstuuriga (kiudude suunaga) saematerjali soovime. Tekstuur määrab toote hea väljanägemise. Kiudude suunal on oluline roll liimpuidu valmistamisel (vt. Peatükk puidu füüsikalised omadused). Valdav osa kasutuskõlblikust tarbepuidust on pärit puu tüvest. Okaspuudel kasvavad aastarõngad peamiselt, oksa alumisel küljel, mistõttu tekib ränipuit, lehtpuudel toimub põhiline kasv pealmisel küljel ning tekib tõmbepuit. Kvaliteetsed langetatud puud lõigatakse palkideks ning transporditakse saeveskisse, kus nad töödeldakse saematerjaliks
väga säbar. Ei kortsu ja tekstuuriline pind varjab õmbluste vigu. Toimse sidusega kangas, tihtipeale Seelikud, püksid, beeži või khaki Chino sortsid ja militaar tooni, keskmise rõivad. raskusega, vastupidav. Flanell Puuvillane kangas, Voodipesu, mille pehme tekstuur tuleneb kanga pealispinna väikelaste rõivad ja harjamisest pärast tekid, jakid, voodrid kudumist. Kangas on ööriided mugav ja vastupidav ning kerge, soe ja keskmise raskusega. Tihedalt kootud toimse sidusega Mantlid, jakid, Gabardii kangas
Ehitusmaterjalide 1. KT 1. Ehitusmaterjalide omadused Standard - dokument, millega kehtestatakse nõuded Standardi ülesandeks on piiritleda materjali omadusi * Füüsikalised omaduse * Mehaanilised omadused * Termilised omadused * Keemilised omadused * Tehnoloogilised (kasutusomadused) ___________________________ Füüsikalised: Tihedus - mahuühiku mass looduslikus olekus Eritihedus - mahuühiku mass tihedas olekus Poorsus - protsent materjalid kogumahust moodustavad poorid Veeimavus - materjali võikme imeda endasse vett Hügroskoopsus - materjali võime imeda endsse niiskust õhust Sorptioon - õhuniiskuse vähendeds materjali kuivamine Veekindlus - materjali omadus takistada vee läbitingimist Mehaanilised omadused: Tugevus - kehade võime purunemata taluda pingeid koormuste tulemusena (staatiline ja dünaamiline) Deformatisoon - keha omadus muuta oma kuju ja vormi massi kaotamata (plastsed ja elastsed) Survetugevus - haprate materjalide ...
................................................................................................. 6 Kokkuvõte............................................................................................................ 6 Kasutatud allikad:................................................................................................ 7 Sissejuhatus Käesaoleva referaadi teemaks valisin musta pähklipuu, sest mulle meeldib selle puidu toon, ilus tekstuur ja läige. Soovisin rohkem selle puidu kasutusalade kohta teada saada kuna plaanin enda kodu sisustamisel musta pähklipuu puitu kasutada. Eestikeelne nimetus: must pähklipuu Kaubanduslik nimetus: ameerika pähkel Sugukond: pähklipuulised (Juglandaceae) Liikide arv perekonnas: 21 liiki, neist Euroopas 1 liik
ühtlaselt valgete täppide või triibukestena. Noorematel loomadel rasv ühtlaselt valge ja läikiv, väga vana veise rasv kollakas (vaakumis paistab liha tumedam) Sealiha veiselihast kahvatum, väga valkjat sealiha ei soovitata osta, sest kuumtöötlemisel tõmbub tugevasti kokku ja jääb tuim. Liha ebaharilikult tumeroosa (kas kult või väga vana siga) kuumtöötlemisel ebameeldiv lõhn. Hea sealiha on sõrmega vajutades tugev ning tekstuur on tihe. Lambaliha noore lamba liha tugevalt roosakas punane, rasva väga vähe ning olemasolev on alati puhasvalge. Vana lammas liha tumepunane, omab sageli ohtra nähtava rasvaga (tugevalt kollakas). Vasikaliha looma vanusest olenevalt kas hallikas roosa või roosa, nähtav rasv kõva ja valge. Liha on loomade ja lindude keha lihaseline osa, mida tarvitatakse toiduks. Punase liha all mõeldakse tavaliselt sea-, veise-, vasika-, lamba- ja talleliha, kuigi
Loeng Erinevad ehitusmaterjalid I 1. Mineraali ja kivimi erinevus. 2. Mineraalide omadused. Värvus, tekstuur, kõvadus, tugevus 3. Tardkivimite iseloomustus. Tihedad, tugevad, raskesti töödeldavad 4. Mis on graniit? Kristalliline tardkivim 5. Mis on settekivimid? On tekkinud mineraalainete settimise teel 6. Kuidas moodustub liivakivi? Tsementeerunud liivast koosnev settekivim, koosneb põhiliselt kvartsist SiO 2 7. Mis on lubjakivi? Paekivi 8. Mis on dolomiit? Kujutab endast kaksikühendit CaCO3·MgCO3. Karbonaatne kivimit moodustav mineraal. 9. Mis on marmor? On tekkinud lubjakivist ja dolomiitidest
settekivimi lasumiskohal, vaid on sissekantud mujalt o Autigeensed mineraalid, mis moodustuvad lahustest keemilisel või biokeemilisel teel settekivimi lasumiskohas või on tekkinud diageneesi käigus - Millised on kolm kõige levinumat settekivimite koostises olevat mineraali? o Kvarts o Muskoviit, illiit o Kaoliniit, smektiit, kloriit - Mida tähendavad settekivimite puhul termin struktuur ja tekstuur? o Struktuur setendite tunnuste kompleks, mida väljendavad setteosakeste suurus, kuju ning hulgalised suhted o Tekstuur iseloomustab osakeste paiknemist ruumis - Millele viitab setteosakeste hea ümardatus? Et on mujalt transporditud - Missuguses keskkonnas esineb põimjaskihilisus? Viredel, luidetel - Nimeta kihipinna tekstuure o Vired o Luited o Kuivalõhed o jälgfossiilid
Mälu abistamiseks. Tagantjärele meenutamiseks - kui otsuseid tuleb langetada hiljem. Veini arengu seiramiseks. · KUI DEGUSTEERID ÜSNA MITUT VEINI, SÜLITA NEED VÄLJA Et mitte purju jääda. · MÕTLE VEINI ÜLE HOOLEGA JÄRELE Alusta struktuuri analüüsimisest. Ära lase puuviljalõhnadel ja maitsetel oma tähelepanu hajutada. Anna hinnang veini kvaliteedile ja küpsusele. Peamine pole see, kas vein sulle meeldib, vaid kas see on hea. ·TEKSTUUR Veinil on ka tekstuur, mida tajutakse kokkupuutel limaskestaga. Ka see on seotud paksusega, kuid ei ole sellega identne, samuti on see seotud happe ja parkaine laadiga. Väga hea Condrieu (vein, valmistatakse Prantsusmaal Rhõne'i orus Viognier' viinamarjadest) tundub suus viskoosne, peaaegu õline või võine. Viinamarjasordist Sauvignon Blanc tehtud Sancerre tundub aga märksa vähem siledana. STRUKTUURI MÕISTE Veini struktuuri moodustavad happesus, suhkur, mõrkjus (vahetevahel), parkaine (punastes
mis tundub seal kõrge maja kõrval suhteliselt väike, ent kui ta kasvab kuskil eraldi tänavaääres, siis mõjub hoopis puu inimese kõrval hiiglasena. Maastikuarhitektuuris on tähtis jälgida, et ei kõrvutataks erinevate proportsioonidega taimi lihtsalt niisama, vaid et jälgitaks ka nende suuruste omavahelist kokkusobivust. 5 Pinnase välimuse iseloomustamiseks kasutatakse sõna faktuur, ehk lihtsalt öeldes tekstuur. Paljuski sõltub see vormi kujust ning materjali tüübist. Erinevatel materjalidel on erinev tekstuur, näiteks mida suurem killustik, seda robustsem muster, või siis plaatpinna puhul väiksem muster tundub tihedam. Maastikul on ühed huvitavamad mustrid pärit veelt ning taimestikult. Eri ilma ning tuulega on veepind vägagi erinev ning taimelehtede tekstuurid erinevad üksteisest samuti suuresti, tekitades nii kujunduslikult huvitava vaatepildi.
Tostada (tosta'da) on lahtine tortiljavõileib, katteks ülepraetud oad või salatileht, juust ja lihalõik. Tortiljatshipsid ehk totopod on õlis friteeritud maisitortilja sektorid. Nacho (natsho) on juustu- ja tshillitükikestega kaetud ning ahjus ülekuumutatud totopo. Tortiljad on räppide ja rullide ümbrisena meilgi väga popid, kahjuks on nende hind transpordikulude tõttu kõrge. Pannkoogid asendamiseks ei sobi, sest on moekate suupistete jaoks liiga rasvased, ka pole kookide tekstuur ja maitse "see õige". Küllaltki head ja huvitava maitsega tortiljad saad siin antud retsepti järgi. Küpsetamiseks oleks parim malmpann, mida saab ka ilma rasvata ajada nii tuliseks, et sellele tilgutatud vesi enam ei aurustu, vaid hakkab "tantsima". Paksupõhjalisele teflonpannile kalla mõne millimeetri paksune veekiht ja hoia panni keskmisest kõrgemal kuumusel, kuni kogu vesi on aurustunud. Võta esimene tortilja juba valmis