Referaat Teadmusjuhtimine ja tema tähtsus Teadmusjuhtimine tuli kõne alla umbes 20 aastat tagasi. Seniajani pole selle juhtimisteooria aktuaalsus ja uuenduslikkkus kadunud. Üldises plaanis on teadmusjuhtimine juhtimisstiil, mida peaks tänapäevases inforikkas maailmas rakendama, et turul edukas olla. Teadmusjuhtimine on abiks kaasaegses kiiresti muutuvas keskkonnas selliste probleemide lahendamisel, nagu organisatsiooniline kohanemine, ellujäämine ja kompetentsus. (Toiger 2006) Organisatsioonilist edukat kohanemist on vaja, et saada hakkama kiirete muutustega organisatsioonide keskkonnas, mis kipuvad muutuste virrvarris kontrollimatuks muutuma....
) hõlbustab kommunikatsiooni. Kogu teadaolevat informatsiooni tuleb jagada nii kiiresti kui võimalik. Tuleb silmas pidada, et tõeline kommunikatsioon on vestlus, kahe-suunaline ja tõsine diskussioon. See ei tohi olla lihtsalt juhtkonna poolne esitlus. Töötajatel tuleb osata kuulata, küsida küsimusi selguse huvides ja usaldada informatsiooni, sõnumi saatjat. 6 2. Teadmusjuhtimine Enne kui hakata rääkima teadmusjuhtimisest, tuleks vahet teha sõnal teadmine ja teadmus. Teadmine on informatsioon ja kogemused, mis on seostatud tegutseja eesmärkide ja lahendamist vajavate probleemidega ning suurendab tegevuse tulemuslikkust. Teadmus aga mitmetest allikatest saadud teadmiste süntees tegutsejale mõistetaval ja laiemas süsteemi olulisi seoseid arvestades, mis loob aluse edukaks koostööks. Organisatsioonides kehastub...
INFO- JA TEADMUSJUHTIMISE RAKENDAMINE TALLINNA NURMENUKU LASTEAIAS Essee Infojuhtimine tähendab erinevas vastastikuses seoses oleva teabe hankimist, loomist, organiseerimist, jagamist ning kasutamise protsesside võrgustiku juhtimist, mis ühtse jätkuva protsessina võimaldab organisatsioonil kohaneda oma eesmärkide ja väliskeskkonna poolsete teguritega. Infojuhtimise üldine eesmärk on teha kättesaadavaks õige info õigel ajal. Infojuhtimine aitab organisatsioonidel olla edukam. Kui info hankimine ja loomine toimub kaootiliselt siis kulub palju vahendeid ja aega info hankimiseks, puudub ülevaade olemasolevast teabest, aeglustub otsustusprotsess ja kulutatakse ressusrsse teabe duubeldamiseks. Organisatsioonide edukaks tegutsemiseks on vajalik organiseeritud teave, sest korrastamata infohulk kasvab ja muutub juhitamatuks. Info peab olema kiiresti...
EMOTIONAALNE informatsioon KONTROLLIMINE INTELLIGENTSUS SOTSIAALNE VASTUTUS KONTROLLIMINE informatsioon ÕPPIV RAHVUSVAHELINE KONTEKST ORGANISATSIOONI EETIKA MAJANDUSES TEADMUSJUHTIMINE ORGANISATSIOONIKULTUUR 2 Kuidas luua uusi ideid? JUHTIMISE FUNKTSIOONID Fayol (1916)...
Õppimine võiks viia arenguni, ümberkorralduseni, isegi ümberkujundamiseni. Õppimist kergendab informatsiooni piisav olemasolu ja töötajate kaasamine. Õppimist soodustab kontrollisüsteem, mis ergutab õppimist. Julgustama töötajaid isiklikule arengule. Kogemuste jagamine. Pidev harjutamine, et tegevus muutuks alateadlikuks. 21. Teadmusjuhtimine ja teadmuse teke organisatsioonis. Lisanduv info annab maksimaalset efekti, vananeva info kasutamine väheneb. Kindlapiiriline e. selge teadmine, mida saab edastada kasutades sümboleid. Kultuuriline teadmine- org. liikmed kasutavad seda, et tajuda, seletada, hinnata reaalsust (arvamused, veendumused, uskumused). Mis on probleem, põhjus- tagajärg seos, mida peab tegema, miks asjad juhtuvad. Seos on kompetentsusega (mitteteadlik kompetentsus- kingapaelte sidumine ja...
Kuidas otsingu läbi viite? Panin otsingusse ,,Autokoolid Tallinnas" ja valisin Grupid -> sealt Google grupid. Ja tulemusi tuli: ee.ost.myyk ee.jututuba aiesec-aastakonverents2o1o-sweetestteam Praktiline töö nr 2 Otsing otsisüsteemis Google ee.auto ee.audio 6. Leidke definitsioon mõistele teadmusjuhtimine (knowledge management). Mitu definitsiooni leiate? Mitmes keeles definitsioone leitakse? Esitage üks definitsioonidest. Kuidas otsingu läbi viite? Panin otsingusüsteemi: define:knowledge management ja leian vastused. Võimalik on kümnes keeles leida. 15 definitsiooni. Knowledge management (KM) comprises a range of strategies and practices used in an organization to identify, create, represent, distribute, and enable adoption of insights and experiences...
Kuidas otsingu läbi viite? Valisin Googl'i menüüst ülevalt tekstribalt ,,grupid" ja otsingusse kirjutasin ,,Autokoolid Tallinnas." http://forum.automoto.ee/showthread.php?tid=15839 http://www.pereklubi.com/index.php?name=Forums&file=viewtopic&t=23471 http://foorum.audiclub.ee/viewthread.php?tid=2563&page=1&highlight 8. Leidke definitsioon mõistele teadmusjuhtimine (knowledge management). Mitu definitsiooni leiate? Mitmes keeles definitsioone leitakse? Esitage üks definitsioonidest. Kuidas otsingu läbi viite? Google'i põhiotsingusse trükkisin ,,Define Knowledge management." Saadud tulemustest valisin esimese lehe. Avanenud lehelt valisin lehe allosast definitsioonid kõigis keeltes ja sain tulemuseks kokku 41 kokku 8's erinevas keeles. Knowledge management: The process of capturing, organizing, and storing information...
Mitu veebilehte leiate? Esitage ühe aadress (URL). Kuidas otsingu läbi viite? Et teada saada Eesti Meteoroloogia ja Hüdroloogia Instituudi koduleht, sisestan selle esmalt google.ee tavaotsingusse. Saan www.emhi.ee. Kasutan google.ee täpsema otsingu lehespetsiifilist otsingut. Otsin aadressile www.emhi.ee viitavaid lehti. Sain umbes 281 tulemust. nt: http://www.eptk.ee/ 5. Leidke definitsioon mõistele teadmusjuhtimine (knowledge management). Mitu definitsiooni leiate? Mitmes keeles definitsioone leitakse? Esitage üks definitsioonidest. Kuidas otsingu läbi viite? Otsingusse kirjutan define:knowledge management Praktiline töö nr 2 Otsing otsisüsteemis Google Leidsin üle 40 definitsiooni 10 keeles...
Eelised: sobib keeruliste ülesannete täitmiseks stabiilses keskkonnas, professionaalidel on piisavalt vaba voli. 24. Selgita õppiva organisatsiooni mõistet ja kirjelda 5 põhilist valdkonda, mida P. Senge pidas oluliseks õppiva organisatsiooni kujundamisel. Õppiv organisatsioon väärtustab uusi teadmisi ja ideid, tagades nende genereerimise ja rakendamise. Eelduseks on intellektuaalne kapital, mille aluseks on süsteemne õpe ja teadmusjuhtimine , kus töötajate teadmus ja kogemused muutuvad organisatsioonis väärtusteks, kui neid jagatakse ja see kajastub tegevuses. Õppiva organisatsiooni moodustab grupp inimesi, kes pidevalt suurendavad oma võimet luua midagi sellist tulevikus, mis on meile oluline. Senge mõistab õppimise all midagi märksa enamat kui lihtsalt info vastuvõtmist. Õppiv organisatsioon eeldab viie komponendi järgimist: · süsteemne mõtlemine...
Litsentside variandid: · Freeware tasuta kasutamiseks ja levitamiseks (mitte muutmiseks); · Shareware tasuta proovimiseks; · Business ainult ostetav, või renditav (aastamaks). 33. Loetle olulisemaid tarkvarateenuste funktsionaalseid valdkondi. · Kontorivara · Kommunikatsioon · Grupivara, kaugtöö, intranet · Projektijuhtimine · Teadmusjuhtimine · Veebileht 34. Selgita erinevaid veebiinfosüsteemide tasemeid. · staatiline info, · tagasiside vormid ja administreeritavad lehed (CMS), · teiste andmebaasidega seotud/laoinfo reaalajas, · Müügiprotsess reaalajas (e-Business, e-Commerce), · Võrgustumine vt. erinevaid alamvalikuid: http://www.xicom.biz/web_consulting.html 35. Millega tegeleb CRM tarkvarateenus, peamised...
garanteerida vajalike protsesside ja otsuste piisav dokumenteeritus ning korrektne dokumendihaldus, töötab asutus välja ja kehtestab dokumendihalduse alusdokumendid · dokumendid ja muu inforessurss · dokumentide ja arhiivi haldamise protsessid · kasutajad · süsteemid 14. Mis on teadmusjuhtimine ? Juhtimisdistsipliin, mis kohtleb intellektuaalset kapitali kui juhitud vara. Tegeleb andmete, informatsiooni ja teadmiste kogumise ja vahetamise arendamisega. Ei ole teadus sellest, "kuidas ehitada keskne andmebaas kõigest, mis olemas töötajate peas ning infosüsteemides" (M. Hiie) kirjeldab, kuidas organisatsioone peaks sellises uues maailmas juhtima 15. Millised muutused toob teadmusjuhtimine organisatsiooni jaoks ja millised inimese jaoks?...
· korraldama dokumente nii, et see kajastab asutuse tegevusprotsesse · kaitsma dokumente lubamatu muutmise eest · toimima infoallikana dokumentides dokumenteeritud tegevuse kohta · võimaldama kohe juurdepääsu kõikidele dokumentidele ja nende metaandmetele. Dokumendisüsteemi modustavad: -dokumendid ja muu inforessurss -dokumentide ja arhiivi haldamise protsessid -kasutajad -süsteemid 14. Mis on teadmusjuhtimine ? Juhtimisdistsipliin, mis kohtleb intellektuaalset kapitali kui juhitud vara Tegeleb andmete, informatsiooni ja teadmiste kogumise ja vahetamise arendamisega 15. Millised muutused toob teadmusjuhtimine organisatsiooni jaoks ja millised inimese jaoks? Organisatsiooni jaoks: teabe otsimist ja leidmist tarbijate vajaduste head tundmist infoga seotud tegevuste vastavust seadustele ja normidele organisatsiooni mälu säilitamist informatsiooni kvaliteeti...
Andmed - isikuandmed «Isikuandmete kaitse seaduse» tähenduses või muud andmed, mida töödeldakse andmekogus riigi, kohaliku omavalitsuse või avalikke ülesandeid täitva eraõigusliku isiku ülesannete täitmiseks. Andmed- inimesele/masinale arusaadaval kujul formaliseeritud (erilisel viisil vormindatud) info esitlusviis, mida saab kasutada suhtluseks, tõlgendamiseks, säilitamiseks või töötluseks. Andmekogu - riigi, kohaliku omavalitsuse või muu avalikõigusliku juriidilise isiku või avalikke ülesandeid täitva eraõigusliku isiku infosüsteemis töödeldavate korrastatud andmete kogum, mis asutatakse ja mida kasutatakse seaduses, selle alusel antud õigusaktis või rahvusvahelises lepingus sätestatud ülesannete täitmiseks. Andmesubjekt - isik, kelle isikuandmeid töödeldakse. Arhiiv - asutuse või isiku dok ter...
(Info esitamise viis inimesele arusaadaval kujul) INFORMATSIOON- fakte, sündmusi, asju, protsesse, ideid, mõisteid või muid objekte puudutav teadmus, millel on teetud kontekstis eritähendus. (Andmed millel on teatud kontekstis tähendus minule. Inf. On tavaliselt kodeeritud kujul, kokkulepe saaja ja saatja vahel. Inf. on edasi antud teadmus.) TEADMUS- informatsioon ja oskused, mis on omandatud läbi kogemuse või hariduse. (Andmed>Informatsioon>Teadmus) DOKUMENT- on mis tahes teabekandjale jäädvustatud teave, mis on loodud või saadud asutuse või isiku tegevuse käigus ning mille sisu, vorm ja struktuur on küllaldane faktide või tegevuse tõendamiseks. (dok. On registreeritud teavik) DOKUMENT (record) organisatsiooni või üksikisiku poolt seadusest tulenevate ülesannete täitmise või äri...
Organisatsiooniline õppimine on rohkem kui organisatsiooni liikmete individuaalse õppimise summa, sest see sisaldab teadmiste organisatsioonis säilitamise viisi ka pärast töötajate lahkumist. Õppivas organisatsioonis asendamatuid tõepoolest ei ole. USA professori Peter Senge teosele "Viies distsipliin" (The Fifth Discipline), mis ilmus esmakordselt 1990. Teadmusjuhtimine (knowledge management) hõlmab mitmeid organisatsioonides kasutavaid tegevusi, et identifitseerida, luua, esitada ja levitada teadmisi, et neid oleks võimalik organisatsioonis uuesti rakendada, et neist teatakse ja õpitakse. Teadmusjuhtimise programmid on tavaliselt seotud organisatsiooni eesmärkidega ja nende sihiks on jõuda spetsiifiliste tulemusteni, nagu näiteks jagatud teave, parendatud teostus, konkurentsieelis või kõrgematasemeline innovatsioon. Teadmiste edastamine (üks...
46. Õppiva organisatsiooni olemus. Organisatsiooni õppimisprofiili komponendid. Õppiv organisatsioon väärtustab uusi teadmisi ja ideid, tagades nende genereerimise ja rakendamise organisatsioonis. Põhineb osaleval juhtimisel. Eelduseks on intellektuaalne kapital, mille aluseks on töötajate süsteemne õpe ja teadmusjuhtimine , kus töötajate teadmus, kogemused ja väärtused muutuvad organisatsioonis väärtusteks, kui neid jagatakse omavahel ja see kajastub tegevuses. Õppiva organisatsiooni kontseptsioon on vana aastakümneid. Terminina aga võeti kasutusele 1990.a.-tel, kui professor Peter Senge (2003) väitis, et pidev ja süsteemne kogemustest õppimine võib olla ettevõtte oluline edutegur. Õppiva organisatsiooni moodustab grupp inimesi, kes pidevalt suurendavad oma võimet luua midagi sellist...
Selgita õppiva organisatsiooni mõistet ja kirjelda 5 põhilist valdkonda, mida P. Senge pidas oluliseks õppiva organisatsiooni kujundamisel. Õppiv organisatsioon väärtustab uusi teadmisi ja ideid, tagades nende genereerimise ja rakendamise organisatsioonis. Põhineb osaleval juhtimisel. Eelduseks on intellektuaalne kapital, mille aluseks on töötajate süsteemne õpe ja teadmusjuhtimine , kus töötajate teadmus, kogemused ja väärtused muutuvad organisatsioonis väärtusteks, kui neid jagatakse omavahel ja see kajastub tegevuses. Õppiva organisatsiooni moodustab grupp inimesi, kes pidevalt suurendavad oma võimet luua midagi sellist tulevikus, mis on meile oluline. Senge mõistab õppimise all midagi märksa enamat kui lihtsalt info vastuvõtmist. Õppiv organisatsioon eeldab viie komponendi järgimist: · süsteemne mõtlemine...
· Info kasulikuks tegemisel tuleb silmas pidada selle rakendatavust. Rakendatavuseks tuleb oma inforessurssi hinnata (väärtus, turvalisus) ja juhtida (teadmusjuhtimine knowledge management). · Arvutite ja infotöötlemisega seotud kontekstides oli teadmusjuhtumine (knowledge management) eelkõige mõistetud kui tehnikad salvestatud teadmise töötlemiseks ja juhtimiseks tarbijani. Teisalt on teadmusjuhtimine mõistetud kui teadmiste ning toodete loomise ja teadmusringluse protsessi juhtimine organisatsioonides, arvestades inimese võtmepositsiooni teadmuse kandjana · Teadmusjuhtimise programmid on tavaliselt seotud organisatsiooni eesmärkidega ja nende sihiks on jõuda spetsiifiliste tulemusteni, nagu näiteks jagatud teave, parendatud teostus, konkurentsieelis või kõrgetasemeline innovatsioon 13. Selgita infosüsteemide ja IKT valdkonna sarnasusi ja erinevusi, nende seotust....
Mis on avalik haldus, avalik juhtimine ja avalik valitsemine? Võrrelge kontseptsioone omavahel. Tooge näide, mis võrdlust iseloomustab. Avalik haldus (public administration)- riigi igapäeva toimingud. Avaliku sektori töötajad ja nende toimingud. o Eristub erasektorist o Avaliku sektori koostöögrupp, mis hõlmab kõiki kolme võimuharu. Nii ametnikke kui poliitikuid o On avaliku poliitika protsessi osa o Avalike poliitikate/programmide/teenuste üle otsustamine/ reguleerimine/ elluviimine (kov ja keskvõim tasandil elluviimine) o Pärast NPM-i juurutamist ühtne definitsioon Avalik juhtimine (public management)- juhtimistegevus, -tehnikad eesmärkideks o Juhtimistehnikad, et suurendada raha väärtust, mis on antud avalike teenuste osutamiseks o Nii avaliku sektori organisatsioonide, kui ka avalikke teenuseid...
Defineeri visioon, strateegilised eesmärgid ja mõõdetavad eesmärgid 5. Koosta tegevuskava 6. Vii strateegia ellu 1. Mis on informatsiooni, teadmise ja teadmuse erinevused. Tooge näiteid. Vaata loenguslaide 2. Miks on oluline tegeleda teadmusjuhtimisega avalikus sektoris? Teadmusjuhtimine tähendab arusaamist, fokusseerimist ja võimet süsteemselt juhtida otsest ja deliberatiivset teadmuse ehitamist, samuti selle uuendamist ja kohandamist. Ehk teisisõnu, teadmusjuhtimine on efektiivse teadmusprotsessi juhtimine. 3. Millised on avaliku ja ärisektori teadmusjuhtimise eripärad? ÄRISEKTOR: Ettevõtte edukus ongi otseses sõltuvuses sellest, kuidas ettevõte valib omale töötajaid, tunneb töötaja potentsiaali, oskab näha tema arenguvõimalusi ja siduda seda ettevõtte väärtusloomesse. Oluline on saavutada töötaja kõrge rahulolu pakutava keskkonnaga ja arenguvõimalustega, sest rahulolu on otseses sõltuvuses töötaja pühendumusega ja loodava...