Bioloogia uurimisobjektid on biomolekulid, rakud, organismid, populatsioonid, liigid, ökosüsteemid. 2. Missugune fakt on teaduslik? Teaduslik faktid on sellised teadmised, mis on kinnitust leidnud korduvalt teadusliku uurimismeetodi abil. 3. Kuidas jõutakse teadusliku teooriani? Teadusliku teooriani jõutakse kui ühe teadusharu raames on tuvastatud teaduslikud faktid ja seaduspärasused. 4. Nimetage teadusliku meetodi peamised etapid. Probleemi püstitamine, taustinformatsiooni kogumine, hüpoteesi sõnastamine, hüpoteesi kontrollimine, tulemuste analüüs ja järelduste tegemine. 5. Mille poolest erineb teaduslik probleem hüpoteesist? Teaduslik probleem on küsimus, millele vastata ei osata aga hüpotees on arvatav vastus. 6. Milline tähtsus on teaduslikus uurimustöös kirjandusel? Teaduslikus uurimustöös tuleb koguda palju taustinfot, et oleks võimalikult hea ülevaade uuritava nähtuse või objekti kohta. See aitab paremini mõista ja sõnastada
SUGUKOND inimlased Hominidae SELTS esikloomad Primates KLASS imetajad Mammalia HÕIMKOND keelikloomad Chrodata RIIK loomad Animalia LIIK kurdlehine roos PEREKOND roos SUGUKOND roosõielised KLASS kaheidulehelised HÕIMKOND õistaimed RIIK taimed TEADUSLIK UURIMISMEETOD Teadusliku meetodi põhietapid: · probleemi püstitamine (alusküsimuse sõnastamine) · taustinformatsiooni kogumine · hüpoteesi sõnastamine (oletatav vastus püstitatud probleemile) · hüpoteesi kontrollimine (vaatlused, katsed, eksperimendid) · tulemuste analüüs ja järelduste tegemine Uurimisobjekt Näiteks toome mõned bioloogide poolt uuritavad valdkonnad: · mikrobioloogid - mikroorganismide (protistide, mikroseente) uurimine · mükoloogid - seente uurimine · malakoloogid - limuste, nt maismaatigude uurimine · ornitoloogid - lindude uurimine
poolest vanematega. Arenemis- ja kasvamisvõime.- Otsene ja moondeline areng. Kindel eluiga, mis lõppeb surmaga. Reageerimine ärritusele. Keerukas organiseerituse tase- molekulaarne, rakuline, organismiline, liigiline ja ökosüsteemne. Populatsioon ongi orgaismile järgnev eluslooduse organiseerituse tase. Liik on üks peamisi eluslooduse organiseerituse tasemeid. TEADUSLIKUD FAKTID- probleemi püstitamine, taustinformatsiooni kogumine, hüpoteesi sõnastamine, kontrollimine, tulemuste analüüs ja järelduste tegemine,
Teadusliku meetodi etapid ja nende rakendamine (Probleemi sõnastamine, taustinfo, hüpotees, …). Probleemi püstitamine – Võimalikult vormistada võimalikult selge lauste, mis kirjeldab probleemi mõistetavalt Taustinformatsiooni kogumine – Ino kogumine mitmetest erinevates usaldusväärsetest allikatest. Mida rohkem sarnast informatsiooni seda kindalm on informatsiooni õigsus. Hüpoteesi sõnastamine – Hüpoteesi sõnastatakse loodetava vastusena uurimustööle. Hüpotees peab olema loodud kindlatele faktidele tuginedes, olema selgelt arusaadev ja ühemõtteline. Hüpoteesi kontrollimine – Hüpoteesi kontrollimiseks peavad olema vajalikud vahendid. Katsete tegemiseks vajalikud vahendid jne
Teaduslik uurimismeetod Kas karastusjoogid on tervisele kahjulikud? 1) Probleemi püstitamine : Kas karastusjoogid on tervisele kahjulikud? Uurimisobjektiks on inimene ja muutujaks karastusjoogid. 2) Taustinformatsiooni kogumine : Karastusjookide nagu CocaCola ja PepsiCola keskmine pH on 3.4. Sellisest happesusest piisab hammaste ja luude lahustamiseks. Karastusjookidel puudub igasugune toiteväärtus (vitamiine ja mineraale silmas pidades). Peale selle, et need on kõrge suhkrusisaldusega ja happesusega, kasutatakse neis ka ohtralt säilitus ja värvaineid. Klaasitäis karastusjooki sisaldab kuni 11 teelusikatäit suhkrut. Suhkruvabad dieetjoogid on veelgi
Uurimustöö Probleemi püstitamine: kas koerad mõistavad inimkeelt? Uurimisobjektiks on koer ja muutujaks nende käitumine Taustinformatsiooni kogumine: Kanada koerauurija kinnitusel on meie neljajalgsed haukuvad sõbrad sama intelligentsed kui kaheaastased lapsed. Briti Columbia Ülikooli loomapsühholoog Stanley Coren ütles Ameerika Psühholoogialiidu konverentsil, et koerad saavad aru enam kui 150 sõnast. Hüpotees: koerad mõistavad inimkeelt. Hüpoteesi kontrollimine: Stanley Coren väidab nüüd mitmete teistegi teadlaste uuringutulemustele toetudes, et penide mõttemaailm sarnaneb inimese ja inimahvide omale rohkem kui seni arvatud. Mitmesuguste käitumisel rajanevate mõõdikute järgi on koerte vaimsed võimed võrreldavad kahe kuni kahe ja poole aastaste laste omadega. Eri tõugu koerte intelligentsustase on seejuures erisugune. Teadlase väitel on siin kõige tipus borderkolli, järgneb puudel ja kolmandal koha...
Rakuline ehitus- rakk on kõige lihtsam ehituslik ja talituslik üksus, millel on kõik elu tunnused. Elusorganismid jaot: *ainuraksed(bakterid) nt pärmseen *hulkraksed nt puravik. Biomolekulide esinemine- Keerulise ehitused ained, mis väljaspool organismi ei moodustu - sahhariidid, valgud, hipiidid, vitamiinid. Aine-ja energiavahetus- toitainete saamine keskkonnast nende sünteesimine, ainevahetus, selleks vajaliku energia saamine ja eraldamine. *autotroofid- taimed, kes sünteesivad endale ise vajalikud ained. *heterotroofid-loomad, kes peavad saama orgaanilise aine välikeskkonnast.Paljunemisvõime- suguline(imetajad, katteseemnetaimed), mittesuguline(pooldumine, eoseline, sõnajalad, seened, bakterid) Arenemine ja kasvamine-otsene areng(järglased sarnanevad sündides vanemaga), moondeline areng(konnad, liblikad). Stabiilne sisekeskkond-kõigusoojased(kalad, roomajad), püsisoojased(imetajad, linnud). Püsiv keemiline koostis, stabiilne happelin...
BIOLOOGIA · Bioloogia uurib elu · Biomolekulide esinemist võib lugeda elu üheks tunnuseks · Biomolekulideks võib lugeda ained mis väljaspool keha ei moodustu nt (sahhariidid,lipiidid,valgus,nukleiinhapped, vitamiinid jt) · Rakk on kõige lihtsam ehituslik ja talituslik üksus millel on kõik elu omadused · Organismide püsiv keemiline koostis tagatakse ainevahetuslike protsesside regulatsiooniga · Elu tunnusteks võib lugeda: rakuline ehitus,kõrge organiseerituse tase,aine- ja energiavahetus,stabiilne sisekeskkond reageerimine ärritusele,paljunemine ja areng · Elu iseloomustav organisatoorne keerukus väljendub ehituslikul,talituslikul ja regulatoorsel tasandil · Molekulaarset taset loetakse elu esmaseks organiseerituse tasemeks · Rakk on elu esmane organiseerituse tase,kus ilmnevad elu kõik omadused. · Organ on kudede kogum,mis täidab mingit kindlat funktsiooni · Elundite ja elunko...
Bioloogia teadusharud Süstemaatika elusolendite rühmitamine taksonitesse Mükoloogia teadus seentest Ornitoloogia teadus lindudest Tsütoloogia, geneetika, biokeemia, ökoloogia, bakterioloogia, viroloogia, füsioloogia, anatoomia jt Teaduslik meetod Uurimisprotsess mille käigus püstitatakse uurimisküsimusi, pakutakse lahendusi ning viiakse läbi vaatlusi ja katseid. Teadusliku meetodi põhietapid Probleemi püstitamine (uurimusküsimuse sõnastamine) Taustinformatsiooni kogumine Hüpoteesi sõnastamine Vaatlused/katsed hüpoteesi kontrollimiseks Tulemuste analüüs ja järelduste tegemine Probleemi püstitamine Uurimusküsimuse sõnastamine. Küsimusest peaks selguma uurimisobjekt ning muutuja mille mõju uuritakse. Näiteks: Kas Lactobacillus fermentum ME3 sisaldavaid probiootilisi piimatooteid tarbides väheneb düsenteeriasse haigestumise risk? TÜ professor Marika Mikelsaar Uurimisobjekt
· Uued liigid tekivad evolutsiooni käigus. Biosfäär on kõige kõrgem eluslooduse organiseerituse tase. Teaduslik uurimismeetod Bioloogia uurimisobjektideks on biomolekulid, rakud, organismid, populatsioonid, liigid ja ökosüsteemid. Teaduslikud faktid Uurimisobjekt Probleemi püstitamine muutuja Taustinformatsiooni kogumine teaduslik informatsioon Probleemi oletatav vastus Hüpoteesi sõnastamine vaatluste ja katsete korraldamine Hüpoteesi kontrollimine katse- ja vaatlustulemused Tulemuste analüüs ja järelduste tegemine Uued teaduslikud faktid 1
Taimerakk Tõusev vool transpiratsioonivool, vesi liigub alt juureosast üles taime okste ja lehtedeni välja. Vakuool tekib noores taimerakus Golgi kompleksist pärinevate vesiikulite(põiekeste) ühinemisel. Sukulendid ehk lihaktaimed ehk turdtaimed on taimed, mille paksudes lehtedes, vartes või juurtes säilitatakse vett. (Sukulendid on üldjhul kõrbetaimed!) Taimed, mis sisaldavad antotsaüaane: nt redis, ploomid, roosid. Mille poolest erineb taimede ja loomade eritamine? - Taimedel kogunevad jääkained vakuoolidesse, loomadel on erituselundid. Plastiidid kahekordse membraaniga ümbritsetud organellid . Neil on olemas oma genoom, oma ribosoomid. Nad on suuremad organellid tuuma ja vakuoolide järel, hõlmavad märkimisväärse osa rakust. Kõik plastiidid tekivad proplastiidist, väikesest organellist, mis leidub meristeemi (algkoe) rakkudes. Proplastiidid arenevad vastavalt konkreetse taimeraku vajadusele. Leukoplastide tuntumad vormid on...
Liigi määratlemine toimub paljude sarnaste tunnuste alusel (latikas Abramis brama). Ühte liiki kuuluvad isendid annavad viljakaid järglasi. Ökosüsteemi tasand- Ühel territooriumil olev elusloodus ja eluta keskkond, mis on aineringe kaudu seotud (Peipsi järv).Ökosüsteemide uurimisega tegeleb ökoloogia . Biosfääri tasand- Kõrgeim eluslooduse organiseerituse tasand. Kogu Maa elusosa. 3. Teadusliku uurimismeetodi põhietapid 1) Probleemi püstitamine 2) Taustinformatsiooni kogumine 3) Hüpoteesi püstitamine 4) Katse planeerimine ja läbiviimine 5) Tulemuste analüüs ja järelduste tegemine. 4. Millega tegelevad järgnevad bioloogia teadusharud: Etoloogia - Teadusharu, mis uurib loomade käitumist. Ökoloogia Teadusharu, mis tegeleb Ökosüsteemide uurimisega. Anatoomia - uurib inimese elundkondi ja elundeid. Füsioloogia - Teadusharu, mis uurib organismi talitlust Molekulaarbioloogia - Elu molekulaarsel tasandil uurib molekulaarbioloogia .
sealhulgas mõtlemise, keele, mälu, ülesannete lahendamise, teadmise, loogilise järeldamise, hindamise ja otsuste vastuvõtmise analüüsimisele. Koolipsühholoogia käsitleb õppimisega kohanemist ja õpilastel esinevaid emotsionaalseid probleeme. Isiksusepsühholoogia uurib inimkäitumise ja psüühika stabiilsust ja muutlikkust ajas ning inimesi omavahel eristavaid individuaalseid omadusi. Teaduslik uurimine: 1. Probleemi püstitamine, uurimisküsimuse sõnastamine 2. Taustinformatsiooni kogumine 3. Hüpoteesi sõnastamine (oletatav vastus püstitatud uurimisküsimusele) 4. Hüpoteesi kontrollimine: vaatlused, katsed, eksperimendid 5. Tulemuste analüüs ja järelduste tegemine Muutuja: Tegur, mille mõju uuritakse 1. Sõltuv muutuja on see mida mõõdetakse (kuidas muutub vastavalt sõltumatu muutuja varieerumisele) 2. Sõltumatu muutuja see, mille mõju mõõdetakse Uurimismeetodid: · Kirjeldavad uurimused-juhtumi analüüs,vaatlus,küsitlused,testid
22. Selgita ja too näiteid: kõrvallõhn, kõrvalmaitse 23. Põhimaitsed- millise maitse suhtes kõige kiirem adaptatsioon, millise suhtes kõige aeglasem 24. Kuidas on võimalik toote magusatundlikkust degusteerimisel tõsta? Toote soojendamisega 25. Selgita: assessor, ekspertassessor, erialane ekspertassessor, paneel (sensoorne paneel) 26. Selgita: sensoorne väsimus, sensoorne mälu 27. Assessorile esitatavad nõuded 28. Assessorile esitatavad tervislikud nõuded 29. Taustinformatsiooni kogumine assessori kohta 30. Assessori tundlikkuse kontrollimiseks kasutatavad katsed 31. Assessorite värbamine ja selle tüübid 32. Sensoorse analüüsi läbiviimiseks sobivad ajad (päeva lõikes). Vanuse mõju sensoorsele tundlikkusele. Millises vanuses tundlikkus kõige suurem? Milline puudus võib esineda noores eas maitsmis- ja haistmisanalüsaatorite kasutamises? 33. Puhkepauside tegemine ning nende olulisus sensoorsel hindamisel 34. Pimedegustatsioon 35
eest. 3 1. ÕPILASUURIMUS JA PRAKTILINE TÖÖ TARTU KRISTJAN JAAK PETERSONI GÜMNAASIUMIS 1.1. Õpilasuurimuse või praktilise töö eesmärgid Õpilasuurimuse ja praktilise töö eesmärgiks on õpilase loova eneseväljenduse, koostöö ja iseseisvalt töötamise oskuse arendamine ning järgmiste oskuste omandamine: 1) uuritava probleemi või loodava praktilise töö kohta taustinformatsiooni ja andmete kogumise ja analüüsimise oskus; 2) teoreetiliste teadmiste praktilise rakendamise oskus; 3) töö eesmärgi ja probleemile vastavate uurimisküsimuste sõnastamise ning sobiva meetodi ja analüüsivahendite valimise ja rakendamise oskus; 4) tegevuse ajalise kavandamise ja kavandatu järgimise oskus; 5) teadusteksti koostamise (eelkõige õpilasuurimuse puhul) oskus; 6) oma tegevuse ja töö analüüsimise oskus;
3. Tabelid Teaduslik meetod olemasolevad teaduslikud Probleemi püstitamine ühiskonna praktilised faktid, teooriad vajadused vaatluste ja katsete taustinformatsiooni korraldamine puuduvate Hüpoteesi sõnastamine kogumine ja andmete hankimiseks korrastamine Hüpoteesi kontrollimine, tulemuste analüüs, järelduste tegemine,
erütrotsüüt, luukude, närvisüsteem, halljänesed Ruhnu saarel, Emajõe selgrootud, tundra. 1)Tundra 2)Emajõe selgrootud 3) Halljänesed Ruhnu saarel 4)Närvisüsteem 5) Luukude 6) Erütrotsüüt 7)Mitokonder 8) DNA 1.3. Teadusliku meetodi etapid ja nende rakendamine (Probleemi sõnastamine, taustinfo, hüpotees,...). Probleemi püstitamine Võimalikult vormistada võimalikult selge lauste, mis kirjeldab probleemi mõistetavalt Taustinformatsiooni kogumine Ino kogumine mitmetest erinevates usaldusväärsetest allikatest. Mida rohkem sarnast informatsiooni seda kindalm on informatsiooni õigsus. Hüpoteesi sõnastamine Hüpoteesi sõnastatakse loodetava vastusena uurimustööle. Hüpotees peab olema loodud kindlatele faktidele tuginedes, olema selgelt arusaadev ja ühemõtteline. Hüpoteesi kontrollimine Hüpoteesi kontrollimiseks peavad olema vajalikud vahendid.
Hõlmab kogumaad ümbritsevat elu sisaldavat kihti. 1.3 1. Mis on bioloogia uurimisobjektid? Biomolekulid, rakud, organismid, populatsioonid, liigid ja ökosüsteemid. 2. Missugune fakt on teaduslik? Teadmised, mis on teadusliku meetodi abil korduvalt kinnitust leidnud. 3. Kuidas jõutakse teadusliku teooriani? Faktidest ja seaduspärasustest tehakse üldistused. 4. Nimetage teadusliku meetodi peamised etapid. Probleemipüstitamine => taustinformatsiooni kogumine => hüpoteesi sõnastamine => hüpoteesi kontrollimine => tulemuste analüüs ja järelduste tegemine => uued teaduslikud faktid. 5. Mille poolest erineb teaduslik probleem hüpoteesist? Hüpotees ei ole kinnitatud, see on oletatav vastus teaduslikule probleemile. 6. Milline tähtsus on teaduslikus uurimistöös kirjandusel? Teaduslikus uurimustöös tuleb koguda palju taustinfot, et oleks võimalikult hea ülevaade uuritava nähtuse või objekti kohta
Ka negatiivne vastus on tulemus. Teadusliku uurimismeetodiga jõutakse teadusliku faktini teadmised, mis on teadusliku meetodi abil leidnud korduvat kinnitust. Näide uurimistöö etappidest Uurimuse etapp Näide Probleemi püstitamine Kas Emajõgi on reostunud? Eelnevate aastate jooksul tehtud Taustinformatsiooni kogumine uuringute kogumine ja analüüs Hüpoteesi sõnastamine Emajõe vesi on puhas Hüpoteesi kontrollimine Veeproovide võtmine ja nende uurimine Võetud proovid näitavad, et Emajõe Tulemuste analüüs ja järelduste tegemine reostustase jääb normide piiresse. Ülesanne
Tervisetõendid ja nende väljastamise protsess Juhend selgitab tervisetõendi olemust ja selle väljastamise protsessi tervisetõendi taotleja ehk kodaniku vaates. Sisukord 1. Tervisetõendi mõiste ja väljastamise alused...................................................................................1 2. Tervisetõendi väljastamise protsess................................................................................................2 2.1.Üldine protsess.........................................................................................................................2 2.2.Detailne protsess.......................................................................................................................3 3. Tervisedeklaratsioon ja selle täitmine.............................................................................................5 4. Tervisetõendi...
· võrdlevad teadmised Eesti ja maailma ajaloost ning kultuurist · põhjalikud teadmised Eesti territooriumist ja ülevaade topograafiast · topograafilise kaardi lugemise oskus · põhjalikud teadmised Eesti teedest ja Eesti geograafiast · üldteadmised kohaliku olustiku, kultuuritegelaste ja sündmuste kohta, rahvastiku arv ja struktuur, suuremad tööandjad ja tegevusvaldkonnad · liikluskorraldus · kultuuri- ja loodusmälestiste seire · üldise taustinformatsiooni valdamine klientide küsimustele vastamiseks · Ekskursiooni läbiviimine · teadmised atestatsiooniga määratud piirkonna kohta nagu kultuur ja kohalikud kultuuritegelased ja- sündmused, rahvastiku arv ja struktuur, suuremad tööandjad ja tegevusvaldkonnad jms · ekskursiooni läbiviimise oskus atestatsiooniga määratud piirkonnas ja objektidel · objektide avamise ja sulgemise ajad · turistide hoidmine oma tööväljas
Konkreetsete tulemuste kirjeldus, mida teostav meeskond peab saavutama. Täpsustus iga väljundi saavutamise kriteeriumide kohta. Ka siin on aluseks loogilises maatriksis defineeritud väljundid. Lähteülesande selguse huvides võib näiteks pealkirjad "töö ulatus" ja "väljundid" ühendada ning jagada ülesanded väljundite kaupa projekti komponentideks. Iga komponendi all võib kirjeldada eeldatavaid tegevusi ja nende tulemusena valmivat väljundit. Samuti võib lisada taustinformatsiooni nimetatud väljundi vajalikkusest ja otstarbest. 55 PROJECT CYCLE MANAGEMENT HANDBOOK Sisendid Vajalike ekspertpäevade, -kuude või -aastate arv. Eksperdi tüüp: pika- või lühiajaline; rahvusvaheline või kohalik; eriala jne Kirjeldus kasusaava organisatsiooni poolt antava panuse kohta, näiteks kontoriruumid, toetav tehnika, interneti ühendus, sekretäriteenus, kohalikud partnertöötajad jne. Tellija panuse kirjeldus
● Reguleerimata raided ● Reguleerimata maavarade kaevandamine ● Jäätmete ladustamine LOODUSMAASTIKUD ● Reguleerimata raied ● Uute kuivendus-süsteemide rajamine ● Maavarade kaevandamine ● Ehitiste, teede, õhuliinide rajamine ebasobival viisil ● Prahistamine Maastiku taastamistööde protsess ● Probleemi määratlemine ja projekti eesmärgi püstitamine ● Taustinformatsiooni kogumine ● Varasemate analoogsete projektide uurimine ● Paiga inventuur ja analüüs (kaartide analüüs, arheoloogilised kaevamised, paleorekonstruktsioonid, jne) ● Seadusandlike piirangute ja lubade vajalikkuse selgitamine ● Iga maastiku taastamise projekt on unikaalne – saame rääkida üldistest printsiipidest Maastiku taastamise projekt Maastikuplaani väljaarendamine 1. Projekti eesmärk, mille taastamine, osapoolte, kohalike kaasamine 2
Bruneri teooria järgi on Anni oma teadmised keele kohta saanud tugeva vanema ja lapse vahelise sotsiaalse interaktsiooni kontekstis. Ma ei ole aga kindel, et ma Bruneriga nõustuksin väites, et lapse keeleline areng oleks seotud ainult ema või ainult isaga. Bates`i väitega, et osutamine ja keele areng on omavahel seotud, olen nõus kuna jälgides last, seostas ta kõne ja osutamise asjadele pidevalt. Kõne seisukohalt paistavad silma Anni oskused, olles kogunud lapse kohta taustinformatsiooni või kindlasti väita, et keeleline areng on lapsel väga hea.
nimetatakse selliseid teadmisi , mis on teadusliku meetodi abil leidnud korduvat kinnitust. NR1 : Teadusliku meetodi rakendamise esimeseks etapiks on probleemi püstitamine, *Teadlaste probleemiasetus tugineb vastava teadusharu kaasaegsetele seisukohtadele. st teaduslikele faktidele. *NT: kuidas temperatuur mõjutab aedherne seemnete idanemist. Määratletatakse uurimisobjekti. Tuleb selgeks teha otsija. Ja toodud näites on muutujaks temperatuur. NR2: Probleemi püstitamisele järgneb taustinformatsiooni kogumine, *Selle käigus püütakse saada võimalikult hea ülevaade nii uurimisobjektile kui ka teistest samalaadsetest uuringutest. *Teadusliku informatsiooni võib koguda raamatukogudes leiduvast teaduskirjandusest. Internet. *Saame hea ülevaate aedhernest kui ka seemnete idanemistingimustest. Nr3: Järgnevalt tuleb sõnastada hüpotees. Teaduslik hüpotees on oletatav vastus püstitatud probleemile. Sp on oluline et see oleks püstitatud teaduslikel faktidel.
· Paljunemine · Pärilikkus · Reageerimine ärritusele Tasemed · Molekulaarne tase-Molekulaarbioloogia · Organelli tase- · Raku tase-Tsütoloogia · Kudede tase-Histoloogia · Organite tase- · Elundkondade tase · Füsioloogia tase · Anatoomia tase · Populatsiooni tase · Liigi tase- Etoloogia · Ökosüsteemi tase · Biosfääri tase Teadusliku meetodi põhietapid 1. Probleemi püstitamine 2. Taustinformatsiooni kogumine 3. Hüpoteesi sõnastamine 4. Hüpoteesi kontrollimine 5. Tulemuste analüüs ja järelduste tegemine Mõisted Anatoomia- Bioloogiateadus, mis uurib organismide ehitust. Bioloogia- Teadus, mis uurib kõiki eluilminguid. Biosfäär- Maad ümbritsev elu sisaldav kiht. Etoloogia- Loomade käitumist uuriv bioloogia teadus. Füsioloogia- Bioloogiateadus, mis uurib organismide talitlusi ja nende regulatsiooni.
tantse ei osanud ning seetõttu levis see kiiresti üle maa (tantsis kolme koleda tüdrukuga). Poisid ja tüdrukud käisid eri koolides. Kehtisid Ameerika elulaadi ideaalid, mille aluseks oli egoism, püüe teistest eralduda ja kõrgemale tõusta, mis Holdenile ei meeldinud. Kogu selle aja elulaadi võib iseloomustada sõnaga võlts. Tihti on Holdenil isegi kõige ebaolulistema detailide või tegevustega seostada mõni lugu, mida ta seejärel kirjeldab, tuues sisse uut taustinformatsiooni. Lugu Teoses lahedatakse probleeme, mis ümbritsevad Holdenit, kuid otseseid lahendusi ei leitagi. Raamatu kõige nähtavamaks probleemiks on nooruki mäss maailmakorra, täiskasvanute ja elulaadi vastu, kuid peategelane otseselt ei tegele selle probleemiga vaid hoopis püüab seda vältida, sooviga põgeneda suurlinnast, hoiduda rääkimast pealiskaudseid jutte ning eemalduda ühiskonnast. Holdeni mõlemad õpetajad kuid ka
Elu omadused 1.biomolekulide esinemine Keerulise ehituse ained, mis väljaspool organismi ei moodustu Sahhariidid Lipiidid Valgud Nukleiinhapped Vitamiinid 2. rakuline ehitus Rakk on kõige lihtsam ehituslik ja talituslik üksus, millel on kõik elu tunnused Elusorganisme jaotatakse : Ainuraksed ja hulkraksed 2. aine ja energia vahetus Toitainete saamine keskkonnast, nende sünteesimine ainevahetus, selleks vajaliku energia saamine ja eraldamine. Autotroofid – taimed, heterotroofid- loomad Organismi lagundamiprotsessid(dissimilatsioon) ja sünteesiprotsessid(assimilatsioon) moodustuvad tema ainevahetuse 4. Paljunemisvõime Suguline – viljastumine mittesuguline-pooldumine 5. Arenemis-ja kasvamisvõime Otsene areng- järglased sarnanevad sündides vanemarega Moondega areng – järglased omandavad moonde käigus uusi tunnuseid. 6. stabiilne sisekeskkond Püsiv keemiline koostis, stabiilne happel...
SUGUKOND inimlased Hominidae SELTS esikloomad Primates KLASS imetajad Mammalia HÕIMKOND keelikloomad Chrodata RIIK loomad Animalia LIIK kurdlehine roos PEREKOND roos SUGUKOND roosõielised KLASS kaheidulehelised HÕIMKOND õistaimed RIIK taimed TEADUSLIK UURIMISMEETOD Teadusliku meetodi põhietapid: · probleemi püstitamine (alusküsimuse sõnastamine) · taustinformatsiooni kogumine · hüpoteesi sõnastamine (oletatav vastus püstitatud probleemile) · hüpoteesi kontrollimine (vaatlused, katsed, eksperimendid) · tulemuste analüüs ja järelduste tegemine Uurimisobjekt Näiteks toome mõned bioloogide poolt uuritavad valdkonnad: · mikrobioloogid - mikroorganismide (protistide, mikroseente) uurimine · mükoloogid - seente uurimine · malakoloogid - limuste, nt maismaatigude uurimine · ornitoloogid - lindude uurimine
Täienda igat punkti slaidid alusel nii, et Sa oskaksid neid hiljem ka kasutada! Seega on teadusliku uurimismeetodi juures võimalik vaadata järgmiseid põhietappe: probleemi püstitamine, taustinfo kogumine, hüpoteesi sõnastamine, hüpoteesi kontrollimine ning tulemuste analüüs ja järelduste tegemine Kas vesi on reostunud? taustinformatsiooni kogumine, Mis on varem selle veega juhtunud? · hüpoteesi sõnastamine (hüpotees on probleemi oletatav vastus), Arvatavasti on vesi reostunud tehase
*Analüüsida iga-aastaselt, teha ettepanekuid põhjaveevarude säästlikuks kasutamiseks. *Vaatluskaevudes mõõdetakse veetaset ning võetakse veeproove. 8. Millised on siseveekogude seire peamised ülesanded? *Ülesanne on siseveekogude seire kogutud andmestiku kaudu hinnata Eesti jõgede ja järvede seisundit, jälgida toimuvaid muutusi ning analüüsida nende põhjuslikke seoseid. *Teha kindlaks ja ennetada võimalikke ohusituatsioone. *Anda vajalikku taustinformatsiooni veekogudele ja nende lähedusse rajatud või rajatavate ehitiste keskkonnamõju hindamiseks ning puhketegevuse planeerimiseks. 9. Millised on mereseire peamised ülesanded? *inimtegevuse poolt Läänemerele avaldatava mõju kindlakstegemine, ulatuse määramine. *Jälgida seniste kaitsemeetmete tulemuslikkust. *Seire ülesanne on jälgida intensiivselt toimuvaid rannaprotsesse, selgitada välja arengutendentsid.
· Teaduslik hüptees on oletatav vastus püstitatud probleemile. · Igapäevases elus ettetulevate probleemide suhtes tehtavad oletused ei ole teaduslikud hüpoteesid. · Eksperimiendis kasutatakse üldjuhul kahte uurimisobjektide gruppi: ekspermentaal ja kontrollgruppi. TEADUSLIKUD FAKTID uurimisobjekt PROBLEEMI muutuja TAUSTINFORMATSIOONI teaduslikinformatsioo KOGUMINE probeemi oletatav HÜPTEESI SÕNASTAMINE vaatluste ja katsete HÜPOTEESI katse- ja vaatlus- korraldamine KONTROLLIMINE tulemused TULEMUSTE ANALÜÜS JA JÄRELDUSTE TEGEMINE UUED TEADUSLIKUD FAKTID Kokkuvõte. Bioloogia uurib elu
levila, kelle isendid annavad omavahel järglasi. populatsioon- ühe liigi isendid teatud territooriumil ja teatud ajal. teadus: ökoloogia 8. ÖKOSÜSTEEMNE TASE (isereguleeriv) Ökosüsteemi moodstavad ühel territooriumil elavad kõik organismid koos eluta keskkonnaga. 9. BIOSFÄÄRI TASE Teada teadusliku uurimismeetodi etappe 1. probleemi püstitamine 2. uurimusküsimuse sõnastamine 3. taustinformatsiooni kogunemine 4. hüpoteesi sõnastamine (oletav vastus püstitatud probleemile, uurimusküsimusele) 5. hüpoteesi kontrollimine (vaatlused, katsed, eksperimendid ja meetodid) 6. tulemuste analüüs ja järelduste tegemine Osata sõnastada uurimisküsimust ja hüpoteesi ning teha antud andmetest tulenevalt järeldusi. Kas esitatud laused on tõesed või väärad? Vale väite korral lisage õige lause eitust mitte kasutades! 1. Bioloogia uurimusobjektid on pärit loodusest. (Õ) 2
Nouvelle Vague: murrangu saabumine Prantsuse filmikunstis 3 CHABROLI, TRUFFAUT’ JA GODARDI DEBÜÜTFILMIDEST Kuigi Prantsuse uue laine liikumine oli suurem nähtus, omistatakse filmiajaloo raamatutes selle tähtsus enamasti just Cahiers du Cinéma kriitikaveergudest võrsunud François Truffaut’le, Jean-Luc Godardile ja Claude Chabrole. Olles antud kirjatöös keskendunud eelkõige uue laine saabumisele, annaksin järgmisena taustinformatsiooni, sisu kokkuvõtet ja isiklikku arvamust eelpool mainitute debüütfilmidele nende linastuste kronoloogilises järjestuses. 3.1 „Nägus Serge“ „Le beau Serge“ ehk eestikeelse vastena „Nägus Serge“ oli Chabroli täiesti esimene film, linastudes 1958. aastal. Erinevalt paljudest teistest uue laine kaaslastest ei olnud tal eelnevat lühi- või dokumentaalfilmi kogemust. Eelarve pärines osaliselt tema tollase
4) Reageerimine ärritustele 5) Paljunemine Bioloogia uurimistasandid: 1) Molekulaarne tasand (Süsivesikud, valgud, nukleiinhapped) 2) Rakuline tasand (närvirakud, lihasrakud jne) 3) Organismitasand (Paljunemine, pärilikkus) 4) Populatsioonitasand (Ühte liiki kuuluvate loomade rühm kindlal maa alal) 5) Liigi tasand 6) Ökosüsteemi tasand (Tiik, vihmamets) 7) Biosfääri tasand (terve maa elustik) Teaduslik uurimismeetod 1) Püstitada uurimisküsimus (mida uurime?) 2) Hankida taustinformatsiooni 3) Hüpoteesi sõnastamine (Oletatav vastus) 4) Hüpoteesi kontrollimine (Meetodid, reaalne töö) 5) Andmete analüüs ja järelduse tegemine Põhi bioelemendid Esinevad aatomitena Esinevad ioonsel kujul 1) Süsinik C 1) Naatrium Na (Närviimpulside sünapsis
püstitatud eesmärgile. Oluline on valida õiged kullatooted, mis sobivad just sinu investeerimisportfelliga ning teenivad üksnes sinu ja mitte kellegi teise huve. Erapooletud ja objektiivsed nõuanded kulla spetsialistidelt on võti sinu edukaks osalemiseks kullaturul. (Kosares 2007, 33) Soovitused kullafirma valimisel (Kosares 2007, 34): 1) valida kogenud ja väljakujunenud firma, 2) uurida taustinformatsiooni, 3) küsida tehingu üksikasjade kohta, 7 4) olla ettevaatlik ostu kogusega, 5) kontrollida ja võrrelda hindade kujunemist, 6) lähtuda usaldusväärsetest soovitustest, 7) usaldada oma instinkte. Kõigi toodud punktide juures on peamiseks sõnumiks, et ära otsusta enne, kui oled saanud piisavalt informatsiooni. Olukordades, kus seistakse silmitsi uute
kontaktandmed. · Pakkuda vastanutele auhindu see on üks efektiivsemaid võimalusi vastajate määra tõstmiseks. Need kliendid, kes vastavad kohapeal saavad auhindadeks näiteks: tasuta hobusega ratsutamine; ööbimiselt -20% allahindlust; tasuta sauna kasutus 2 tunniks jne. Need kes vastavad meili teel, saavad järgmiselt ööbimiselt -30% allahindlust. Selline auhind kutsub kliente ettevõtte teenuseid uuesti kasutama. · Anda klientidele taustinformatsiooni miks ettevõte küsitluse läbi viib ning millist kasu saavad kliendid uuringust. Kui ettevõte põhjendab, et tahetakse muutuda klientide jaoks veel paremaks, siis see suurendab kliente vastama küsimustikule ja kindlasti ka õiglasemalt. · Küsimustiku pikkus teha nii lühike ja konkreetne kui võimalik. Samas ei tohi sealt välja jätta küsimusi, mis on ettevõttele olulised. Hea oleks kliente eelnevalt
tõrjutud. Kõik see tuli filmist välja jätta. Filmimine kestis 1963-1965. Kasutati ühe pere näidet, pereisaks oli Itimanguerk. Itimanguerk mäletas veel aegu, mil vintpüssi ei olnud. Itimanguerk näitas üles suurt initsatiivi. Tulemuseks oli 9 filmi. Ühes filmis ,,About At the Spring Sea Ice Camp" räägitakse näiteks jääkaru püüdmisest ja nülgimisest. Filmides jäetakse eskimode keel tõlkimata ning puudub ka autori poolne seletus. Seega ei saa taustinformatsiooni, mis oligi nii mõeldud. Arvati, et kui õpilane seda näeb, siis see sunnib teda rohkem kaasa töötama. Macose projekti tegemine lõpetati 1970ndate algul ära kuna vanemad pidasid filme liiga traumeerivateks (loomade tapmine, toore liha söömine). Briti filmitegija Ian Dunlop. 1956. aastal liitus Austraalia filmi ühendusega, kus hakkas tegema etnograafilisi filme. 1966. Tegi filmi aborigeenidest ,,Desert People". Filmis kahte perekonda, üks neist oli
puhul rakendada saab. 5. Mis on hedonistlik maksimalism? Esteetiline teooria, mille järgi tuleb valida tõlgendus, mis toob kaasa kõige suurema esteetilise naudingu. 1. Perspektivism on kunsti hindamises juures seisukoht, mille järgi kunsti tõeline väärtus selgub alles pikema ajaperioodi möödudes. 2. Perspektivismi on põhjendatud mitmeti. Ajaline distants võimaldab kunstiteost vaadelda vabamana oma oludest, seda oma oludest välja tõsta. Aja jooksul võib lisandada uut taustinformatsiooni, mis aitab teost paremini mõista. Aja jooksul võidakse luua uusi kunstiteoseid või taasavastada vanu, mis asetavad teose selgemasse valgusesse. Perspektivismi on kritiseeritud, kuna on siiski küsitav, kas teatud ajaliselt perspektiivist nähtuna paistab teos "õiges" valguses või mitte. Mõne kunstiteose kohta informatsiooni kogumine ei pruugi sõltuda ajast, mõne teose puhul ei saa aja jooksul midagi selgemaks ja perspektivism ei tööta. 3
INIMKOMMUNIKATSIOON 1. Mis on inimkommunikatsioon? Ühise arusaamise loomine inimeste vahel 2. Milline on inimkommunikatsiooni tähtsus? *füüsiline heaolu *enesemääratlus *tööalane kommunikatsioon 3. Milline roll on teretamisel kommunikatsioonis? *esmamulje loomine 4. Milline roll on hüvastijätmisel kommunikatsioonis? 5. Millised on erinevad inimkommunikatsiooni oodatavad väljundid? *arusaamine *meelelahutus *arvamuse mõjutamine *paranenud suhted *tegevus 6. Millised sõnumid on verbaalsed? Sõnadega väljendatavad 7. Millised sõnumid on mitteverbaalsed? Muul viisil : zestid, kehaliigutused, näoilmed jms 8. Millised on erinevad inimkommunikatsiooni kanalid? 9. Millised on võimalikud mürad inimkommunikatsiooni kanalites? *füüsilised *psühholoogilised *füsioloogilised *semantilised 10. Mis vahe on kuulamisel ja kuulmisel? Kuulamine on tahtlik tegevus- tähelepanu, arusaamine, meeldejätmine 11. Milline on tagasiside roll inimkommunikatsioonis? 1...
Laialdaselt kasutatavad kõne ülesehituse mustrid. Pakkimine ja nummerdamine. Probleem tagajärg. Teooria praktika. Püüdev fraas 16. Mis peab olema kõne sissejuhatuses?Tavaliselt kasutatakse:Materjalil põhinevad avasõnad. Publikule keskenduvad sissejuhatused. Lihtsad, kuid muljet avaldavad sissejuhatused. Tsitaadid. Retootilised küsimused. Naljad. Lood või pajatused. Statistika. Faktid 17. Kuidas luua head sissejuhatust?Vasta publiku küsimustele, Anna vajalikku taustinformatsiooni, Tervitused ja tänusõnad, Tee parajalt pikk sissejuhatus 18. Millist sissejuhatust tuleb vältida?Ära eksi nimedega, Ära nendi, et oleksid meelsamini kusagil mujal, Ära nendi, et sa pole ettevalmistunud, Ära nendi, et oled sama kõnet pidanud miljoneid kordi erinevatele kuulajatele, Ära kasuta solvavaid nalju, Ära teadusta, et sul on kõnekirjutaja, Ära küsi aja kohta, Vabandus, Petekas, Klishee, Taktitus, Kosmosejuhtum 21. Kuidas luua head kokkuvõtet
Laialdaselt kasutatavad kõne ülesehituse mustrid. Pakkimine ja nummerdamine. Probleem tagajärg. Teooria praktika. Püüdev fraas 16. Mis peab olema kõne sissejuhatuses?Tavaliselt kasutatakse:Materjalil põhinevad avasõnad. Publikule keskenduvad sissejuhatused. Lihtsad, kuid muljet avaldavad sissejuhatused. Tsitaadid. Retootilised küsimused. Naljad. Lood või pajatused. Statistika. Faktid 17. Kuidas luua head sissejuhatust? Vasta publiku küsimustele, Anna vajalikku taustinformatsiooni, Tervitused ja tänusõnad, Tee parajalt pikk sissejuhatus 18. Millist sissejuhatust tuleb vältida?Ära eksi nimedega, Ära nendi, et oleksid meelsamini kusagil mujal, Ära nendi, et sa pole ettevalmistunud, Ära nendi, et oled sama kõnet pidanud miljoneid kordi erinevatele kuulajatele, Ära kasuta solvavaid nalju, Ära teadusta, et sul on kõnekirjutaja, Ära küsi aja kohta, Vabandus, Petekas, Klishee, Taktitus, Kosmosejuhtum 21. Kuidas luua head kokkuvõtet?
Et võita sümpaatiat ja usaldust 9. Mida tuleb silmas pidada statistika kasutamisel? - Ära vurista numbreid, Ümarda arvud, Kasuta usutavat allikat, Korda võtmearve, Pane statistika tuttavatesse terminitesse, Loo pilt. 10. Miks on kõne sissejuhatus oluline ja mis peab olema kõne sissejuhatuses? - Oluline: Ootuste seadmine, Traditsioonilised funktsioonid. Peab olema: Vasta publiku küsimustele -kes sa oled?milleks sa siin oled?, Anna vajalikku taustinformatsiooni, Tee parajalt pikk sissejuhatus. 11. Millist kõne sissejuhatust tuleb vältida? - Vabandus, Taktitus, Kosmosejuhtum, Reisikiri, Rekvisiidimeister, Ignoreerija. 12. Miks on kõne kokkuvõte oluline ja mis peab olema kõne kokkuvõttes? - Oluline: Tegema kõnest kokkuvõtte, Tagama lõpetatuse, Avaldama unustamatut muljet. Peab olema: Pane see kõlama lõppsõnana, Vihja lõpetamisele varakult, Tee õige pikkusega lõppsõna,
loodusnähtusi. Teaduslikud meetodid lähenemised, mida loodusteadlased oma uurimustööd kasutavad (nt. mikroskoopia meetod) Teaduslikud faktid teadmised, mis on teadusliku meetodi abil leidnud korduvat kinnitust Teadusliku meetodi etapid: 1. Probleemi püstitamine teadlaste probleemiasetus tugineb teadusharu kaasaegsetele seisukohtadele s.o. teaduslikele faktidele Probleemi püstitamisel määratletakse uurimisobjekt. Piiritletakse ka muutuja (tegur, mida uuritakse) 2. Taustinformatsiooni kogumine - ülevaade uurimisobjektist, samalaadsetest uurimustest. 3. Hüpoteesi sõnastamine oletatav vastus püstitatud probleemile. Põhined teaduslikel faktidel. 4. Hüpoteesi kontrollimine Katsete ja vaatluste abil. Kaks uurimisobjektide gruppi: kontroll- ja eksperimentaalgrupp. Peavad olema sarnastes tingimustes, ainuke erinevus uuritavas teguris ehk muutujas 5. Tulemuste analüüs ja järelduste tegemine võrreldakse kahe grupi vaatlustulemusi.
INIMKOMMUNIKATSIOON 1.Mis on inimkommunikatsioon?nimkommunikatsioon on: võime luua ja kasutada sümboleid,ühise arusaamise loomine inimeste vahel. 2.Milline on inimkommunikatsiooni tähtsus?Tähtsus on et annab meile füüsilise heaolu, aitab meil end määratleda(ühiskonnas, sõprade seas jne) ning tähtis on ka tööalane kommunikatsioon. 3.Millised on erinevad inimkommunikatsiooni oodatavad väljundid?Väljunditeks on arusaamine, heaolu labi inimliku kontakti, arvamuse mõjutamine, inimkommunikatsioon aitab kaasa inimsuhete paranemisele läbi positiivse usaldusliku kliima, kommunikatsioon suunab meid tegutsema. 4.Millised sõnumid on verbaalsed?Verbaalsed sõnumid: sõnad, laused ja nende tähendus tõlgenatuna keelekasutuse reeglitest, hetke konteksist, vastavalt oma kultuuriruumi arusaamadele. 5.Millised sõnumid on mitteverbaalsed?Mitteverbaalsed sõnumid= mittevokaalsed. Nendeks on nt kehakeel, näoilme, emotsioonid, normid, aeg ja ruum, suhtlemise nur...
· üldinfo inimese kohta; · täpsus. 28. Assessorile esitatavad tervislikud nõuded Assessor ei tohiks: · kannatada haiguse all, mis mõjutab nende taju; · põdeda allergiat; · tarvitada medikamente, mis võivad kahjustada nende sensoorseid võimeid; · suitsetada, kuna see võib põhjustada häireid õigete aistingute tekkes, kuid see ei saa olla põhjuseks kandidaadi assessorite ringist väljaarvamiseks. 29. Taustinformatsiooni kogumine assessori kohta · nimi; · sugu; · vanus; · rahvus; · haridus; · elukutse; · kogemused sensoorses analüüsis; · info suitsetamise kohta, kuid see ei tohiks välistada assessoriks saamist. 30. Assessori tundlikkuse kontrollimiseks kasutatavad katsed · värvide äratundmise testimine; · maitsetundlikkuse testimine; · lõhnatundlikkuse testimine; · kirjeldamisvõime. 31
mitme uurimisküsimuse vastamisel, siis iga uurimisküsimus peab olema piisavalt konkreetne, et sellele saaks vastata teatud uurimis- ja analüüsimeetodite rakendamisel. Juhendaja rolliks on suunata õpilast sõnastatud uurimisküsimusi hindama kas vajalikud komponendid (uurimisobjekti uuritav tunnus ja mõjutegur) on sõnastuses välja toodud ning ka küsimus tervikuna on vastatav arvestades olemasolevaid võimalusi. Uurimis- ja analüüsimeetodi(te) valikul tuleb suunata õpilast koguma taustinformatsiooni, mis näitaks analoogsete probleemide lahendamisel ja uurimisküsimuste vastamisel kasutatud meetodeid. Uurimis- ja analüüsimeetodite valiku põhjendused peavad kajastuma ka kirjalikus töös ja olema avatud niivõrd, et uurimus oleks korratav. Kogu uurimistöö kavandamisprotsess peab olema põhjalik ja täpne, sest sellest sõltub hilisem ressursside (sh tööaeg, vahendid, materjalid) optimaalne kasutamine ja tulemuste usaldusväärsus, aga ka uuringu ohutus. Juhendaja
(Psychologist Sue Palmer, abridged) 3. And now, based on the above, write an essay by using con arguments and pro arguments (advantages and disadvantages). Will you follow the essay rules described below. Should the future school become book and paper-free? What is an essay? Essee on väike kirjatükk. Essee peaks algama sissejuhatusega, kus antakse taustinformatsiooni käsitletavast probleemist. Ära tuleks märkida ka vaatenurk, millest probleemi hakatakse käsitlema. Kaks- kolm lauset sobib hästi. Essee peaks koosnema umbes kolmest paragrahvist. Iga paragrahv peaks käsitlema ühte aspekti ja algama taandreaga ning teemakohase lausega. Järgnevalt tuleb seda teemat laiendada ja tuua näiteid. Kui essee käsitleb näiteks eeliseid ja mitteeeliseid (advantages and disadvantages), tuleb rääkida kõigepealt
muutmata kujul, et säilitada originaalne sõnastus ja mõttekäik. Kui on mitu erinevat allikat järjest, siis on need esitatud kronoloogiliselt. Ühe lause või fakti puhul ei ole eraldi tsitaati välja toodud. Sekundaarkirjanduse puhul on viitamine ja tsiteerimine tavapärane. Tähtsamad allikad ja allikakriitika Kirikukogu protokollid Kirikukogu protokollid on olulised allikmaterjalid, sest sisaldavad rohkelt erinevat väärtuslikku taustinformatsiooni, mis käib kaasas seaduste vastuvõtmisel, aruannete, eelarvete jm kinnitamisel ja arutamisel, avades erinevaid vaatenurki, seisukohti ja teemasid või tuues esile poolehoidjaid ja vastuolijaid ning nende argumente. Samuti on protokollidesse talletatud ettekannete tekste, nt peapiiskopi ja komisjonide aruandeid ning neile järgnevaid küsimusi-arutelusid. Protokollide abil on seega võimalik tutvuda erinevate otsuste ja olukordade tagamaadega (nt 1996
Inimene peab oma tegevuses arvestama loodusseadustega! Bioloogia uurimisobjektideks on : biomolekulid, rakud, organismid, populatsioonid, liigid, ökosüsteemid. Loodusteadlased kasutavad uurimistöös teaduslikku meetodit. Uurimisel on vaja: 1. Püstitada teaduslik probleem (küsimus millele teadus veel vastata ei oska) määrata uurimisobjekt. 2. Muutuja (tegur mille mõju uuritakse) piiritlemine. 3. Taustinformatsiooni kogumine. 4. Hüpoteesi sõnastamine st probleemi oletatav vastus. 5. Hüpoteesi kontrollimine: katsete ja vaatluste korraldamine eksperimentaal ja kontrollgrupis (erinevus muutujas) Katsete ja vaatluste tulemuste analüüs. 6. Järelduste tegemine korduvate eksperimentide järel. 5 ORGANISMIDE KOOSTIS / anorgaanilised orgaanilised