Uurimistöö logistikas, hinne 5
INFOSÜSTEEMID Loeng1 Rahaliste IT vahendite kasutamine pole põhjendatud ettevõtte eesmärgil. ITIL CoBit 2002-2003 tekkis infosüst. metoodika. Kujunes välja tarkvarade kasutamis metoodika. 4 võimast ülemaailmset muutust ettevõtetes 1. Globaliseerumine ka majanduslik. Ebay,amazon,alibaba. Turg on globaliseerunud. Konkurents maailmaturul. Tekkisid globaal tarnimissüst.-d. 2. Tootmise automatiseerimine võimaldab kiiresti toota piiramatu arvu tooteid. Vaja spetsialiste. Tootmine on muutunud teadmistepõhiseks. Tootmine alguses ja hiljem on hinnapoolest sama. Arendus ja reklaam on tasutud ja poole aasta pärast toode poole odavam. Eluiga lühike. 3. Ettevõtete toote turuletoomine. Toote turuletoomine kiirendab uue toote arenduse ja turule toomist. Produkt vananeb moraalselt juba valmistamiseajal 4. E-firmade rajamised Intranet- ettevõtte...
Järvamaa Kutsehariduskeskus MÜÜGIKORRALDUS 1 Anu Salujärv TARNEAHELA OLEMUS Referaat Juhendaja: Aili Kendaru Paide 2012 SISUKORD SISSEJUHATUS..................................................................................................lk 3 1.Kuidas jaguneb logistika...................................................................................lk 4 1.1.Logistika ja tarneahel...................................................................................lk 4 1.2.Tarneahela logistilised omadused.................................................................lk 5 2.Mis on tarneahel................................................................................................lk 6 2.1.Tarneahelate juhtimine.................................................................................lk 7 2.2.Tarneahelate juhtimise funktsioonid ja võtmetegevused...............
TALLINNA TEHNIKAÜLIKOOL Majandusteaduskond Ärikorralduse instituut Ettevõtluse õppetool Tõnis Teinemaa Keiretsu tarneahel Jaapani moodi Referaat õppeaines ärilogistika Õppejõud: lektor Tarvo Niine Tallinn 2013 SISUKORD SISSEJUHATUS Antud referaadi eesmärgiks on anda Jaapanis kasutatavaid süsteeme mitte tundvale inimesele ülevaade Jaapanis väga laialdaselt levinud ning ka mujale maailmasse jõudnud ärifilosoofia ning logistika vormist nimega keiretsu.
KEIRETSU TARNEAHEL JAAPANI MOODI Referaat Tallinn 2018 Sisukord Sissejuhatus ................................................................................................................................ 3 1. Keiretsude ajaloost .................................................................................................................. 4 2. Jaapani keiretsudest ................................................................................................................. 6 2.1. Keiretsude põhiolemusest ................................................................................................. 6 2.2. Horisontaalsetest keiretsudest ........................................................................................... 7 2.3. Vertikaalsetest keiretsudest ............................................................................................... 8 2.4. Keiretsud...
1. Kirjelda, mida tähendab ettevõtte logistikastrateegia? Logistika ülesanne on: • inimeste ja/või kaupade vedamine ja ladustamise kavandamine, läbiviimine, kontrollimine ning kaasabi eesmärgiga saavutada süsteemset tulemust 2. Joonista ja kirjelda ettevõtte tarneahela etapid! Tarnimine- hankimine-tootmine-ladustamine-jaotuskanalid-tellijad-lõpptarnija 3. Kirjelda (või joonista) transporditeenuse protsess lähtekohast sihtkohta (konsolideerimine ja dekonsolideerimine)? Konsolideerimine – sorteerimisterminalides erinevatelt saatjatelt saabunud saadetiste liitmine üheks saadetiks Dekonsolideerimine – ühe saabunud saadetise lahutamine eraldi saadetisteks . Erinevate vedude, erinevate veovahendite, erinevatele klientidele ja ladudele. 4. Missugustel juhtumitel eelistab tellija „uksest ukseni“ transporti või kokku- ja jaotusvedu? Mugavus, kiirus, kindlus 5. Miks on vaja logistikaettevõttel kasu...
M Koppel TARNEAHELA JUHTIMINE Ettevõtte tarneahel- mis see on? Õppejõud Mõdriku 2013 SISSEJUHATUS Antud referaadi eesmärk on tutvustada ettevõtete tareneahela mõistet logistikas. Töös tuleb juttu tarneahela mõistest, tarneahela juhtimisest ning ettevõtte tarneahelast X ettevõtte näitel. Ennem kui hakkan kirjutama ettevõtte tarneahelast, tuleb teada, mis on siis ültse tarneahel? Tarneahel on jada üksteisele järgnevaid tegevusi, mille eesmärgiks on klendi rahuldamine. See võib hõlmata hankeid, tootmist, jaotust ja jäätmekäitlust koos nendega kaasneva trantspordi, ladustamise ning infotehnoloogiaga.Tarneahel on jada üksteisele järgnevaid tegevusi, mille eesmärgiks on klendi rahuldamine.See võib hõlmata hankeid, tootmist, jaotust ja jäätmekäitlust koos nendega kaasneva trantspordi, ladustamise ning infotehnoloogiaga.
ja infotehnoloogiat. Riskide vähendamiseks kindlustatakse ja kaitstakse end nende vastu. See on aga raske keerukate ja geograafiliselt hajutatud tarneahelate puhul. Teatud tegevused võivad riske suurendada ja isegi soodustada. Peamised neist võivad olla: 1. Ettevõtte juhtkonna liikmete vastuolulised ootused. Juhtkond ise võib olla riskide põhjustajaks, kuna osa selle liikmeid ei pruugi mõista, kuidas toimib tarneahel. Lõppkokkuvõttes võivad juhtkonna liikmed hakata survestama tarneahela juhtimise meeskonda ja suurendada sellega erinevaid riske. Kulude kompressioon Tarneahela juhtidele avaldatakse survet kulude vähendamiseks. See asetab ettevõtte aga olukorda, kus on vaja kasutada üht tarnijat, odavamaid, kuid kõrgema riskitasemega tarnijaid või logistikateenuste osutajaid ning tegema tarneid ebastabiilsetest piirkondadest.
Keiretsu tarneahel Jaapani moodi Tõnis Teinemaa TABB51 Ettekande kava Ajaloline taust Keiretsude liigid Keiretsud Jaapanis Erinevaid näiteid maailmast Lühiülevaade jaapani majanduse ajaloost Vaesed, kopeerisid Hiinat Korporatiivsuhete areng al 17. saj Industrialiseerimise algus 1866. Zaibatsu (tõlk. Monopol) Moodustusid perefirmadest Zaibatsud olid edukad .. .. Kuni Teise maailmasõjani Lühiülevaade jaapani majanduse ajaloost (2/2) Zaibatsud kontrollisid kogu turgu Sõda mõjus hävitavalt Toodang ja vara natsionaliseeriti USA ülemvõim Monopolide vastane sõda 16 zaibatsut likvideeriti Matsushita (Panasonic), 15 000 töötaja vastuseis Vastuseis kommunismi ohule Keiretsude põhiolemus Keiretsu ( ??) Grupp ettevõtteid Koostöövorm Kahte liiki: Horisontaalse...
LÄÄNE-VIRU RAKENDUSKÕRGKOOL Ettevõtluse ja majandusarvestuse õppetool Ä11 TARNEAHELA JUHTIMISE OLEMUS Referaat Mõdriku 2012 SISUKORD SISSEJUHATUS Viimase tosina aasta jooksul on konkurents kui selline palju muutunud. Turupositsiooni pärast ei võitle mitte enam ainult organisatsioonid, vaid üksteisega on hakanud konkureerima terved tarneahelad. See on toonud kaasa muutused ka juhtimises. Ettevõttekeskne juhtimine on asendumas protsessipõhise firmadevahelise juhtimisega, kus pearõhk lasub usaldusel, koostööl ja tihedatel isiklikel sidemetel. Seda uuenenud juhtimisliiki võib nimetada ka tarneahela juhtimiseks (supply chain management).(Rannus,R.2003) 1. MIS ON TARNEAHELA JUHTIMINE? Tarneahela juhtimine hõlmab kõik hankimise, ostmise ja töötlemisega seotud tegevused ning kõik logistika juhtimistegevused. Samuti kuulub tarneahela juhtimise alla olulise o...
LOGISTIKA EKSAMI KORDAMISKÜSIMUSED 1) 7Õ reegel Klienditeenindust peetakse logistiliste süsteemide üheks kõige tähtsamaks komponendiks. Klienditeenindus kui 7 Õ reegel: Õige toode Õiges koguses Õiges seisukorras Õiges kohas Õigele kliendile Õige ajal Õige hinnaga 2) Virtuaalne tarneahel Virtuaalse logistika puhul ei pruugi materjali- ja infovood omavahel seotud olla. Tarneahela lülid on üksteisest geograafiliselt ja ajaliselt eraldatud. Ressursside juhtimine ja kontroll toimub elektrooniliselt internetilahenduste kaudu. See tähendab, et selleks ei pea ise füüsiliselt kohal olema. Virtuaalsel tarneahelal on kolm põhitunnust: Töötajad asuvad paljudes eri paikades Struktuur muutub kiiresti Paljusid funktsioone täidavad partnerid
Alustades oma tööd polnud mul eriti aimu, mis on tarneahela riskid mis üldse tarneahela tegemine ja juhtimine endast kujutab. Need riskid on vahest väga arusaamatud, kuid siiski materjali otsides leidsin seda plaju ja olen ka rahul oma nüüdsete teadmistega tarneahela riskide kohta. Tunnen, et on lihtne tellida ja osta kuid sellel ajal ei mõtle keegi sellele, kui raske võib olla tarbijani kauba toimetamine. Ja mis riske võib olla. Mis on tarneahel ? Tarneahelat on defineeritud alljärgnevalt: tarneahel on ettevõtluse traditsiooniliste protsesside ja tegevuste koordineerimine tarbijast kuni tarneahela alguseni (esimese tarnijani), et tagada toodete, teenuste ja informatsiooni väärtuseline kasulikkus kliendile ja ettevõttele ning täiustada tarneahelat kui tervikut. Defineerib logistikat nii: "Logistika on osa tarneahela protsessist, kus osategevuste efektiivne planeerimine, teostamine ja
mudel firma nagu kett väärtuse loomisega seotud tegevuse. Väärtusahela eesmärk on luua väärtust, mis pakub toodet või teenust. Referaadi kirjutamisel kasutasin mitmeid erinevaid interneti allikaid. Referaadi lõpus on välja toodud ka mõned mõisted, mis seostuvad siis tarne- ja väärtusahelaga. Loodan et see referaat annab pisut parema ülevaate tarne- ja väärtusahelast. 2 Tarneahela juhtimine Logistiline ahel e tarneahel (supply chain). Logistiliste lülide ühendus, mis on lineaarselt korrastatud materjali-, informatsiooni- ja rahavoogude seisukohalt eesmärgiga analüüsida, projekteerida ja teostada teatud hulk logistikafunktsioone. Tarneahel (Supply Chain) näitab millistest tarne etappidest koosneb lõpptoote kujunemine Tarneahel saab alguse kliendist. Seda ka tootmisettevõtete puhul, kellest paljud tegutsevad veel tänagi kindla veendumusega, et just tootmine on kõige aluseks. Kui puudub konkreetse
Tarneahelate juhtimine Tarneahelate juhtimise paradigma on arenenud välja strateegilise logistika-, ostu-, tootmise- ja finantsjuhtimise, samuti müügi ning klienditeeninduse omavahelise integreerumise tulemusena. Seda mitte ainult ühe ettevõtte sees, vaid tarneahelas osalevate ettevõtete üleselt. Tarneahelate juhtimine on protsessijuhtimine selle ehedaimal kujul, mis eeldab loobumist funktsioonipõhisest organisatsioonistruktuurist ning kõikide tarneahela osapoolte ühist keskendumist lõppkliendi nõudluse võimalikult kvaliteetsele rahuldamisele minmaalsete kogukuludega. Tarneahelate juhtimise professionaalsuse tasemest ja valitud strateegiast sõltub ettevõtte konkurentsivõime, paindlikkus, teenitav kasum, jätkusuutlikkus ja firma väärtus. Tarneahelate juhtimine keskendub kogu tarneahela, ostutegevuse, tootmise, tarnete ja tagastuste planeerimisele ning täideviimise juhtimisele. Iga strate...
TALLINNA TEHNIKAÜLIKOOL Majandusteaduskond Rahvusvaheliste suhete instituut Lühikokkuvõte artiklist „Adding value“ Kodutöö aines Rahvusvahelise majanduse alused Juhendaja: Tallinn 2015 Artikkel „Adding values“ räägib sellest kuidas alanenud transpordi-, kaubanduse- ja side kulud on võimaldanud ettevõtetel oma tootmisliini geograafiliselt kildude kaupa laiali jaotada. Mitte ainult ei toimu tootmine nüüdsest erinevates rajatites, vaid sageli asuvad tootmishooned erinevates riikides. Seda tüüpi tootmine, mille tulemusena liiguvad kaubad ja teenused riigiti läbi tarneahela, on peamine põhjus miks globaalne kaubandus on nii tohutult arenenud. Väärtus lisatakse tootele igas riigis mis osaleb tootmisketis. Sellist protsessi nimetatakse vertikaalse kaubanduseks või vertikaalseks spetsialiseerumiseks. Autor toob välja ka ...
LÄÄNE-VIRU RAKENDUSKÕRGKOOL Ettevõtlus ja majandusarvestuse õppetool K15KÕ TARNEAHELA JUHTIMINE X KAUBANDUSETTEVÕTTES Iseseisev töö Õppejõud: Mõdriku 2017 SISSEJUHATUS Juhtumiks olen valinud kaks reaalselt toimunud sündmust aastal 2015, millega mul ettevõttes "X" tegeleda tuli. Üks mille puhul olin e-maili teel tellimust sisestades eksimuse tekitanud ja teine minust mitte tingitud põhjustel. Mõlema situatsiooni puhul püüdsime logistikajuhiga leida kõige ökonoomsema viisi selle lahendamiseks (väikese kütuse ja ilma ülemäärase ajakuluta). SITUATSIOON NR. 1 Klienditeeninduse klienditeenindaja on ühe tellimuse valele kliendikoodile sisestanud (kuue kohalise nr viimase nr-ga on eksitud) ehk kahe erineva kaupluse tellimused olid sisestatud ja komplekteeritud ühele kauplusele. Tegu on jahutatud tarbija- ja tükili...
Kordamisküsimused TARNEAHELA JUHTIMINE 1. Mis on tarneahel 1.TASAND Ettevõttesiseste tegevuste ning otseste tarnijate ja klientide võrgustik 2.TASAND Logistiline torujuhe algtarnijast lõpptarbijani Omavahel seotud logistilised tegevused 2. Virtuaalsed tarneahelad, 3 põhitunnust Töötajad asuvad paljudes erinevates paikades Struktuur kiiresti muutuv Paljusid funktsioone täidavad partnerid 3. Tarneahela äriprotsessid. Mis ahelas, mis üle. Kliendisuhete haldamine, klienditeeninduse korraldus, nõudluse juhtimine, tellimuste
SISSEJUHATUS Logistika kui eraldiseisev valdkond on eksisteerinud aastatuhandeid. Kaupu transporditi juba kauges minevikus laevade ja veoloomadega, algul härgade ja kaamelite, hiljem hobustega. Kasutati algelisi ladusid viljatagavara ja muude säilivate toiduainete pikaajaliseks hoidmiseks järgmise saagini, samuti ka mitme aasta jooksul näljahädade ärahoidmiseks (Tulvi, 2013). Selleks, et mõista tarneahelate tähtsuse esilekerkimise ja arengu põhjuseid, tuleb teada mis on tarneahel, mis on logistika ja kuidas on need omavahel seotud. Logistika kohta puudub siiamaani ühtne ja ainus määratlus. Kuna tegemist on noore, kiiresti areneva ja üha suuremat tähtsust omandava distsipliiniga, ei ole logistika jaoks selle dünaamilisuse tõttu suudetud veel välja töötada kõiki rahuldavat ja kõikehõlmavat üldtunnustatud definitsiooni ega isegi ühest terminit (Kiisler, 2011). Siiski on logistika kohta palju erinevaid definitsioone.
temperatuur(~27 °C). Seepärast asuvad ka suurimad kohvi tooraine tootjad kõik ühel kaugusel ekvaatorist. Seda piirkonda nimetatakse kohvi-vööks. Järgnevalt saab vastuse küsimus: kuidas jõuab kohvipakk Eesti tarbijani? Arvestades asjaolusid, et kohvitaimed kasvavad näiteks tuhande meetri kõrgusel mäeküljel Aafrikas, Aasias või hoopis Kesk- või Lõuna-Aameerikas. 2 2. TARNEAHEL Tarneahel on erinevate protsesside ja tegevuste jada, tänu millele saab toorest tootest valmistoodang. Tarneahela osad Kohvi tarneahel on tihtipeale keerukas ning läbib mitmeid riike, kuid tavaliselt sisaldab see järgmisi lülisid: · Kasvatajad tavaliselt nad töötavad väikesel maa-alal (ca 1-2 hektarit). Paljud tegelevad esmase töötlemisega (kuivatamise ja lüdimisega). · Istandused suure maa-ala ja toodanguga
a 0-0,86 0 Hilux Renaul t Toyot Alaska 3019 2885 a n 0-4,44 0 Hilux VW - Toyot Amaro 3328 13,3 2885 a k 1 1 0 Hilux Hiluxil on kindlad tarbijad Võrreldes konkurentidega on Hilux pigem soodsam Tarneahel on eesti tarbija jaoks soodne, sest enamus ajast liigub Kokkuvõte Hilux laevaga ja seetõttu jõuab kiiremini Eestisse Hinnakujundus on tarbija jaoks soodne, kuna hind ei sõltu niivõrd palju konkurentide omadest Tänan kuulamast!
poolt, kes nende arvates peaks olema edukas. Seega nad mõjutavad kogu pakkumisahela edu. 9. Mis on firma toodetava lisaväärtuse rahaline mõõtur? Firma toodetava lisaväärtuse rahaline mõõtur on müügihinna ja toote otseste kulutuste vahe 10. Mis mõjutab kulutegurit? Kulutegurit mõjutavad põhilisele ostuhinnale maksetingimused, transport, kõik käsitlemiskulud jne. 11. Millest algab ja lõpeb tarneahel? Tarneahel algab toormaterjali hankimisega, kuid ei lõpe tarbimisega, vaid sinna kuulub ka jäätmemajandust, mis suunab kasutu materjali jäätmekäitlusesse. 12. Mida tähendab tarneahela juhtimine? Tarneahela juhtimine eeldab logistikast laiaulatuslikumat integreerumist ettevõttest väljapoole. Uute toodete ja teenuste arendamine on tegevus, kuhu on kaasatud tootearendus, tootmine, logistika ja turundus. Tarneahela juhtimine tähendab lisaväärtust
TALLINNA TRANSPORDIKOOL R......... LG....... Roheline logistika REFERAAT Tallinn 2015 Sisukord Sisukord......................................................................................................................................2 1.Sissejuhatus..............................................................................................................................3 2.Traditsiooniline versus roheline tarneahel...............................................................................4 3.CO2 koguse vähendamine.......................................................................................................5 4. RTJ arendamine.......................................................................................................................6 4.1. Vajalikud protsessid RTJ arendamiseks...........................................................................6 4
õige hinnaga, õiges koguses, õige kvaliteediga, õige informatsiooni alusel. The objective of logistics is insure that the final customer received the right product, at the right time, in the right place, at the right cost, in the right condition and in the right quantity LOGISTIKASÜSTEEM KOOSNEB ALLSÜSTEEMIDEST Tootmislogistika; Hankelogistika; Jaotuslogistika; Transpordilogistika; Laologistika; Kaubanduslogistika; Klienditeenindus; Tagastuslogistika TARNEAHEL Logistika kesksed eesmärgid on majanduslik tõhusus, klienditeeninduse kvaliteet ja paindlikkus. Logistika puudutab tegevusalasid, mille keskmes on materiaalsete väärtuste ja info liikumine ning selle ettevalmistamine, alates toorainest ja lõpetades lõppkliendiga ja hõlmates ka üha suuremat tähtsust omandava tarvitatud kaupade ja pakendite korje. TARNEAHEL Omavahel seotud logistikategevused moodustavad tarneahela. Tarneahel ehk logistiline võrgustik on
Segadus Saaremaa laevadega Rail Balticu segane protsess Autojuhtide palkadega skeemitamine Maailm Keskkonna probleemid Aeglased tolliprotseduurid Tagastuslogistika halb organiseeritus (kaubaaluste, taara, konteinerite tagastus) Logistikaturu ‘’solkimine’’ monopolide poolt Õigeaegne kohaletoimetamine varieerub väga suuresti 4. Mis on tarneahel? Kuidas toimub tarneahela juhtimine? Omavahel seotud logistikategevused moodustavad tarneahela. Tarneahel ehk logistiline võrgustik on toote või teenuse tarnijalt kliendile liikumisel kasutatud organisatsioonide, inimeste, tehnoloogiate, tegevuste , info ja muude ressursside süsteem. Tarnehala juhtimine on seotud igasuguste tegevuste juhtimisega, läbi mille suudetakse pakkuda suurimat võimalikku klienditeeninduse taset optimaalsete tarneahela kogukulude ning investeeringute juures. 8
Sageli on see põhjustatud loodusest, kuid katastroofid võivad olla ka inimese tekitatud- sõjad ja rahvarahutused, mis hävitavad kodumaid ja asustavad inimesi ümber. Need kuuluvad samuti katastroofide hulka. Muudeks põhjusteks võivad olla: hoone kokkuvarisemine, lumetorm, põud, epideemia, maavärin, plahvatus, tulekahju, üleujutus, ohtlike materjalide transportimine (näiteks keemiliste ühendite leke), orkaan, tornaado või vulkaan. Humanitaarlogistika tarneahel hõlmab endas planeerimist; hindamist; mobilisatsiooni; hankimist; transporti; ladustamist ning jaotust. [2] Anne Leslie Davidson ütleb, et kui katastroof vallandub, siis abiorganisatsioonide tarneahel peab olema kiire ja nobe, valmis vastama ootamatult algavale katastroofile, mis võib esineda nii linnades kui ka mõnes maakohas teiselpool maakera. Katastroofidele reageerimise tegevus eeldab kiirust, kulusid ja täpsust, võttes arvesse kauba liiki ja kogust. [3]
ja tarneahela toimimisprintsiibi mõttes tähendab? (6p) Läbimisaeg aeg, mis kulub toote liikumiseks läbi tarneahela olukorras, kus tellitud toode puudub valmistoodangu laos ja kõik selle tootmiseks vajalikud komponendid puuduvad tootmissisendite laos. Nõudlusaeg kliendile vastuvõetav tellimuse täitmise ooteaeg. Läbimisaja vahe tarneahela tüüpiline probleem, mis väljendub selles, et täitmisaeg ületab nõudlusaega. Kui täitmisaja vahe eksisteerib, tähendab see, et tarneahel ei saa terves ulatuses töötada tõmbaval printsiibil, vaid peab leidma sobiva punkti varude hoidmiseks, et viia läbimisaeg vastavusse nõudlusajaga. 9. Üks tarneahela operatiive sooritusvõime koondmõõdikuid on perfektse tellimuse mudel, millel on koht ka SCOR mudelis. Millised võiksid olla tegurid selle mõõdiku arvutamiseks? (6p) SCOR- Supply Chain Operations Reference protsessid peavad olema standardsed ja mõõdetavad. Viis
KUIDAS TEE JÕUAB TARBIJANI? REFERAAT Õppeaines: LOGISTIKA ALUSED Transporditeaduskond Õpperühm: LI 11 Juhendaja: Esitamis kuupäev: ................. Üliõpilase allkiri: ................... Õppejõu allkiri: ..................... Tallinn 2015 Sissejuhatus Tänapäeval leidub pea igas majapidamises pakk teed ning inimesed tahavad proovida erinevaid ja huvitavaid teesorte: valget, musta ja rohelist teed. Pidevalt suurenev tarbijate vajadus uute sortide ja maitseteni ning suureneb selle transportimine maailma erinevatesse paikadesse. Kohvitaime jaoks on parimad tingimused niiske ja soe kliima ning suhteliselt stabiilne temperatuur. Suurimad teetootjad maailmas on Hiina, India, Kenya ja Sri Lanka. Aastal 2010 tootis Hiina 1 700 000 tonni teed, India 1 000 000 tonni ja ülejäänud juba alla 400 000 tonni teed. Järgmiselt saab vastuse küsimus...
Rakvere 2014 Kliendisüsteemi olemus Enamasti on ettevõttel tarnijad, kes toodet/teenust levitavad. Tarnimine toimub klientidest lähtuvalt. Siit võime juba öelda, et kliendid on prioriteet number üks ja siis tuleb toode ja selle tarnimine ehk levitamine. Tarneahelast on kujunenud ka üks võtmeküsimus firma strateegilise arengu ja konkurentsieelise saavutamisel. Sellest järeldub, et meil tuleb integreerida omavahel tarneahel ja kliendid koos kliendisüsteemiga (mis lähtub klientide vajadustest, tellimustest või soovidest). See funktsioon aitab ettevõttel hallata ettearvamatut kasvu ja nõudlust ning seejärel rakendada vajalikku tegevust, et vastata nõudlusele. Miks tagasiside on oluline, millised andmed salvestatakse. Tagasiside eesmärk on teha kiireid korrektuure ning parandusi. Pakkudes oma klientidele tagasiside ankeeti siis sa hindad nende arvamust ja hoolid
informatsiooni- ja rahavoogude seisukohalt eesmärgiga analüüsida, planeerida ja teostada teatud hulk logistilisi funktsioone. Logistiline võrgustik - lüli, mis on seotud omavahel materjali-, info-, teenuste- ja rahavoogudega. Läbimisaeg - on ajavahemik, mis kulub vajaduse tekkimisest teostada tarneahela mingis faasis teatud logistikatoimingud kuni hetkeni, mil vastavad tegevused ja toimingud on teostatud. 7. Tarneahel ja väärtusahel: mõisted. Väärtused, mida lisab tootele logistika Tarneahel on ettevõtte traditsiooniliste protsesside ja tegevuste koordineerimine, lõpptarbijast kuni tarneahela alguseni, et tagada toodete, teenuste ja info väärtuseline kasumlikkus kliendile ja osanikule. Väärtusahel - moodustub ettevõtte selliste tegevuste ketist, mille abil toodab ettevõte lisaväärtust ja konkureerib muude, klientidele samuti väärtusi tootvate ettevõtetega.
.. osa tarneahela protsessist, kus osategevuste efektiivne planeerimine, teostamine ja kontroll hõlmab nii toodete liikumist ja ladustamist, kui ka sellega seotud teenuste ja infovoogude juhtimist tarnepunktist lõpptarbijani klientide nõudmiste täitmiseks. ... tegutsemine, mis vastutab materjalide ja info liikumise eest tarnijatelt organisatsiooni, läbi tegevuste organisatsioonis ja sealt kliendile. … ressursside ajaline positsioneerimine või kogu tarneahela strateegiline juhtimine. Tarneahel on jada üksteisele järgnevaid tegevusi mille eesmärgiks on kliendi rahuldamine. 2) Logistika jaotub: lk 18-19 hankelogistika - tooraine ja pooltoodete laia valiku omandamine ning toimetamine tootmis- või töötlemispaika õiges koguses, õigel ajal ja vastuvõetava hinna eest. materjalilogistika - tooraine ja pooltootevoogude haldamine tootmis- ja töötlemisprotsessi käigus.
· Riikide · Maakonnad · Ettevõte te · Töökohapõhised · Tarnepõhised vahelised · Linn, küla, alev võrgustikud · Jaotuspõhised Tänapäevane tarneahela konseptsioon on süsteemne operatsioonide kogum, mis jälgib materjali, info ja rahavoogude juhtmist lähtepunktist tarbimispunkti. Tarneahel algab toormaterjali hankimisega kuid ei lõpe tarbimisega, vaid suunab kasutu materjali jäätmekäitlusesse. Tarneahela juhtimine eeldab logistikast laiaulatuslikumat integreerumist ettevõttest väljapoole. Uut toodete ja teenuste arendamine on tegevus, kuhu on kaasatud tootearendus, tootmine, logistika ja turundus. Turunduse ja tarneahela kontekstis jaotatakse kliendid
Osa riskidest on selgelt tajutavad, osa aga varjatud. Iga riskiga on seotud kindel riskitase, selle realiseerumise tagajärjed ja võimalik mõju ettevõtte tegevusele.Tarneahela riskide temaatika on muutumas maailmas üha olulisemaks. Peamised risked võivad olla: 1. Ettevõtte juhtkonna liikmete vastuolulised ootused. Juhtkond ise võib olla riskide põhjustajaks, kuna osa selle liikmeid ei pruugi mõista, kuidas toimib tarneahel. Lõppkokkuvõttes võivad juhtkonna liikmed hakata survestama tarneahela juhtimise meeskonda ja suurendada sellega erinevaid riske. 2. Välised osapooled. Teatud määral võib kolmanda osapoole kaasamine ettevõtte tegevusse tuua kaasa toimingute otsese kontrolli vähenemise. See kehtib tarneahela juhtimise kohta nii rahvusvahelises ulatuses kui ka kodumaal. Paljudel juhtudel algab ja lõpeb riskide tuvastamine ning hindamine tarnijate juures. Kui aga tarnijad hakkavad muutuma tarneahela
lisaväärtust madala kulutaseme juures. Tarneahelas on seatud eesmärgiks efektiivsuse ja kliendikesksuse saavutamine ning lisaväärtuse tootmine. 22. Mida tähendab mõiste „konkurentsivõimeline ettevõte?“ Ettevõtte konkurentsivõime sõltub suurel määral valdkonnas tegutsevate konkurentide arvust ja nende konkurentsivõimest, uute konkurentide lisandumise võimalusest ning tarnijate ja klientide võimest teha koostööd. 23. Mida tähendab mõiste „konkurentsivõimeline tarneahel?“ Et kindlustada üksiku ettevõtte ja kogu tarneahela konkurentsivõime, tuleb osaliste vahel jaotada informatsiooni avatult. 24. Milliste tegevustega pakuvad ekspedeerimisettevõtted klientidele lisaväärtust? Ekspedeerimisettevõtted hoolitsevad selle eest, et teele saadetud kaup toimetatakse saajani õigel ajal ning antakse üle õiges kohas, järgides rahvusvahelisi konventsioone ning lähte- ja sihtriigi seadusandlust. 25. Mida mõeldakse tarneahela juhtimise all?
Segadus Saaremaa laevadega Rail Balticu segane protsess Autojuhtide palkadega skeemitamine Maailm Keskkonna probleemid Aeglased tolliprotseduurid Tagastuslogistika halb organiseeritus (kaubaaluste, taara, konteinerite tagastus) Logistikaturu ‘’solkimine’’ monopolide poolt Õigeaegne kohaletoimetamine varieerub väga suuresti 3. Mis on tarneahel? Kuidas toimub tarneahela juhtimine? Tarneahela ülesanne on ühendada omavahel kõik tegevused, struktuurid ja osalised alates toorainete valmistajaist kuni tarbijateni. Tarneahel on võrgustik, kus ettevõtted juhivad ja arendavad koostöös ahela voogusid. Tarneahelas on igal organisatsioonil oma roll. Tarneahela struktuur sõltub ettevõtte valmistatavatest toodetest, tegutsemisalast ja selle klientidest.
Tekkis problee nõudluse kasv. A.Smith tööjõu jagamine/spetsialiseerumine 18.sai lõpp sõjatööstus(probleem, detail purunes, polnud laos, erinevad relvad) standardiseerimine 20.saj teaduslikud printsiibid tööliigutuste jälgimine ergonoomika graafikud liikuv tööstusliin (ford) masstoodang 1950. automatiseerimine 1975. strateegia 20.saj lõpp, efektiivsus, kliendi rahulolu /internet(väljanägemine tänapäevane 95´) Tänapäeval globaalne tarneahel Masstoodang eritellimusel(arvutid) OP strateegia : disain, planeerimine/kontroll, uuendus Funktsioonid: PõhiArendus , müük/turundus, operatsionn(toetus, tarne) IT, finants Tugi Protsess Sisend väljund Supi keetmine: Sisend: isu,kohustus, oskus, milline?, tähtaeg Resurss: kokk, materjal, kes teeb, etc. Kontroll mehanism: et protsess toimub korrektselt, retsept Väljund: supp, tagasiside(sisend) ISO kvaliteedi standard
Globaalse tarneahela juhtimine, kodutöö I Juhendaja: Tarvo Niine Tallinn 2010 SISSEJUHATUS Käesolev globaalse tarneahela juhtimise kodutöö on kirjutatud teemal jalgrataste tarneahela analüüs Veloplus OÜ näitel. Jalgrataste tarneahela kirjeldamiseks on valitud jalgratta MATTS TFS XC 300-V tootmine ja tarnimine, mille valmistamist ja tarneahelat töös kirjeldatakse. Tarneahel (Supply Chain) näitab millistest tarne etappidest koosneb lõpptoote kujunemine. Tarneahelat kujutatakse üldjuhul sirgjoonelise kanalina, mida mööda kulgevad toorained, mis muudetakse läbi tootmisprotsesside lõpp-produktideks, ja mida mööda toimub nende jaotus lõpptarbijaile. Käesolevas töös ei ole arvestatud esialgsete toorainete tarnimist ja töötelmist, vaid lühendatud tarneahela kirjeldamist nii, et see saab alguse jalgratta komponentidest.
olulisem hoiustamise efektiivsus • töö tootlikus ja efektiivsus lao efektiivne töökorraldus 11.) Milline on jaotusladude peamine ülesanne kauplustele minevate saadetiste koostamine • saadetise konsolideerimine ja cross-docking saadetiste konsolideerimine 12.) Millist kasu on võimalik saada logistikas jaotusladude kasutamisest? • vähenevad veokulud väheneb saadetiste käitlemisega seotud töö lüheneb tarneahel, vähenevad laokulud 13.) Millised on logistikaettevõtte läbivooluteriminali peamised funksioonid? kaupade pikaajaline hoiustamine • saadetiste sorteerimine, väljastamine, konsolideerimine ja cross-docking kuna teminalid on samuti laod, siis funktsioonid on täpsemalt samad, mis ladudel 14.) Milliseid ülesandeid täidavad transiitlaod? kaupade pikaajaline hoiustamine • riiki läbivate kaupade lühiajaline hoiustamine ja käitlemine
?? Milline on Strateegilise Analüüsi ainetöö/projekti üheks tulemuseks oleva Arhitektuurivaate vaate (IT arhitektuuri) koostamisele vastava distsipliini täpne inglisekeelne nimetus Enterprise Unified Process-i nime kandvas metoodikas. Valige üks järgnevast loetelust: Enterprise Architcture A1. Milline on Strateegilise Analüüsi ainetöö/projekti põhitulemuseks oleva Äri- ehk toimimise vaate (Äriarhitektuuri) koostamisele vastava distsipliini täpne inglisekeelne nimetus Enterprise Unified Process-i nime kandvas metoodikas. Valige üks järgnevast loetelust: Enterprise Business Modeling A2. Paigutage mõiste ’tarneahel’ strateegilise analüüsi sellesse vaatesse, milles ta otseselt ja tervikuna kirjeldatakse: Pädevusalade vaade A3. Paigutage mõiste ’äriprotsesside struktuur’ strateegilise analüüsi sellesse vaatesse, milles ta otseselt ja tervikuna kirjeldatakse: Funktsionaalne vaade A4. Paigutage mõiste ’äriprotsessi dünaamika’ strateegi...
tarneahela juhtimisest; 1998 UK – tellimuse täitmise protsess ja aja optimeerimine -- Tarneahel – e logistiline võrgustik on toote/teenuse tarnijalt kliendile liikumisel kaasatud org, inimeste, tehnoloogiate, tegevuste, info jne süsteem. Tarneahel on vaadeldav kahel tasandil: 1. kui individuaalne organisatsiooni vaatepunkt ehk ettevõttesiseste tegevuste ning tarnijate ja klientide võrgustik KA logistikaahel 2. kui tervik tasand e algtarnijast lõpptarbijani KS laiendatud tarneahel -> tarneahela juhtimine Liikudes mööda tarneahelat -> *Hankelogistika (tooraine omandamine ja õiges koguses õigesse kohale toimetamine), *Materjalilogistika (tootmisprotsessi haldamine) ja *Jaotuslogistika (valmistoode kliendini) <- 2 esimest uue tehno tõttu palju põimunud -- Areng: 50ndad – ei kavandatud süsteeme; 60ndad – töö tõhustamine süsteemide abil; 70ndad – jaotuslog ettevõtte juhtimisse, jaeketid arendasid isiklikke
Logistika 1. "Logos"see on arukas mõistus.Kreekakeelse sõna 'Logisticos'arvetamis oskus ja mõtlemine .Rooma riigis tähendas L.toodete jaotust.Parast saksa filosoof nimetas L.matemaatilist loogikat.Hiljem kohtas L.sõjanduses(varuste paigutamineõigel ajal õigesse kohta ja majutamine)Nüüdisaegse L.alguseks loetakse 1950ndaid.Ameerikas ja jaapanis võeti L. kasutusele peale Teist maailmasõda,kust see levis Skandinaavia maadesse ja teistesse Europa riikidesse.Praegu L.on arukalt korraldatud prot.elus globaliserivas maailmas. 2. L.areng võib jaotada 4 staadiumisse: 1. 5060 aastatel keskenduti tootmisele ja pöörati tähelepanu transpordile ja laomajandusele 2. 70.aastatel keskenduti jaotusele,E.pööras tähelepanu veondusele ja laondusele ning nende kulusid,firma majandamises kasvas kulude juhtimise tähtsus. 3.80.aastatel keskenduti firma maj...
16. Milline on jaotusladude peamine eesmärk? saadetiste dekonsolideerimine kauplustele minevate saadetiste koostamine saadetiste konsolideerimine ja cross-docking saadetiste konsolideerimine 17. Millist kasu on võimalik saada logistikas jaotusladude kasutamisest? vähenevad veokulud väheneb saadetiste käsitlemisega seotud töö lüheneb tarneaeg, väheneb vigade arv komplekteerimisel ja pakkimisel lüheneb tarneahel, vähenevad laokulud 18. Milliseid on logistikaettevõtte läbivooluterminali peamised funktsioonid? kaupade pikaajaline hoiustamine saadetiste sorteerimine, väljastamine, konsolideerimine ja cross-docking kuna terminalid on samuti laod, siis funktsioonid on täpselt samad, mis ladudel saadetiste sorteerimine ja erinevate lisaväärtusteenuste osutamine 19. Milliseid ülesandeid täidavad transiitlaod? kaupade pikaajaline hoiustamine
moodustavad suure osa laovarud. Laofinantseeringuks on sobilikud kaubagrupid, mida on võimalik identifitseerida tehasetähise alusel või teised kvaliteetsed ja likviidsed, rahvusvahelistel börsidel igapäevaselt noteeritud kaubad. Laofinantseeringuga on võimalik katta kogu kauba tarneahel tootmisest lõpptarbijani. Üldtingimused: Laofinantseeringut on võimalik siduda ka teiste finantsinstrumentidega, et katta kogu kauba tarneahel tootmisest lõpptarbijani. Laofinantseeringu maht ja ulatus sõltuvad finantseerimisvajadustest ja ettevõtte riskitasemest. Laofinantseeringu (korduvkasutatav limiit) tähtaeg on üldjuhul kuni 12 kuud. Nõuded taotlejale: Ettevõtja on registreeritud Eesti Vabariigis. Ettevõtjal on vähemalt 2 aastat äritegevuse kogemust finantseeritava kaubaga. Ettevõtjal ja ettevõtja ühelgi omanikul ei ole ületähtajalisi ajatamata võlgnevusi.
Konkurentsieelise saavutamine(süsteemne tegevus ,mis hõlmab järgmist valdkondi) · tootmiskorraldus/tehnologilise eelise saavutamine · personaaleelise saavutamine(teadmised,oskused,hoiakud vilumused) · toote väärtuseliste eelise saavutamine · kombinatsioon eelimistest saavutustestest arvestades võimaluste kasutamise efektiivsust Majandusteadlane Porter võttis kasutusele väärtusahela mõisted:" Toodete voo juhtimisel tarnijalt tarbija suunas suurendavad L.ja turunduse tegevust tarnijaahelas liikuva toode lisaväärtust ja väärtuse mõõtme,mida mõjutab tootmine kiire jaotus tegevus,toodete kättesaadavus,müük,kliendi teenindus" Tarneahela olulised omadused 1. on täielik protsess lõpptarbija varustamiseks kaubade ja teenustega 2. liikmiseks olemine hõl,ab kõiki osapoole kaasaarvatud logidtilisi operatsioone,materjalide esiaeglast tarnijast kuni lõpptarbijani viimasel 3. tegutsemise ulatus hõlmab hankimist,to...
Koostaja: Artur Nadarjan Rühm: 13 Eesti Infotehnoloogia Kolledž 25.04.2016 ÄRIPLAAN Sisukord Äriplaani kokkuvõte .......................................................................................................3 Ettevõtte üldandmed .......................................................................................................4 Meeskond ja juhtimine ...................................................................................................4 Visioon, missioon ja eesmärgid .....................................................................................5 Ärikeskkond ...................................................................................................................6 SWOT analüüs ...............................................................................................................7 Toode/ teen...
soodsa omahinna. Ekspedeerija teenuse hind on soodne. Eelkõige avaldub too osakoormate hindades. Ekspedeerija komplekteerib auto erinevate klientide kaupadest, mis annab võimaluse mastaabisäästuks. Ekspedeerija pakub logistika lisateenuseid: ladustamine, jaotamise logistika, vedu tagaluuk-autoga, toll jne. Sinu jaoks võib selliste eraldiseisvate teenuste otsimine aeganõudev olla. Läbi ekspedeerija saad kõik vajalikud logistika teenused ühest kohast, mis ongi loodav lisandväärtus ja tarneahel kulgeb algusest lõpuni tõrgeteta. Ekspedeerimisfirmal on kindlad allhankijad nii kauba transportimise, ladustamise kui ka tollimise vallas. Koostöö on regulaarne. Need partnerid on valitud hoolega, võttes arvesse nende töö kvaliteeti ja kogemusi. Ekspedeerimisfirma partner on tema parim visiitkaart. Agenteerimine (Agency) tsarterites sätestatakse, kelle vedaja või prahtija- agente kasutatakse laadimis- ja/või lossimissadamates. Agendi määramise õigus ja kohustus ei
1. Kõigil osapooltel peab olema täielik arusaam oma rollist ja kohustustest; 2. Tarneahela osapooled võivad olla vastastikku vastutavad kasutatavate abinõude eest; 3. Kõigile osapooltele peavad olema püstitatud eesmärgid, mille suunas püüelda. Eesmärkide seadmisel tuleb arvesse võtta, et riskid ja kohustused jaotuksid osapoolte vahel võrdeliselt saadava potentsiaalse kasuga . Kitsas (lean) ja agar (agile) tarneahel Tänapäeva äri võtmetegevuseks on, et turukonkurentsis võistlevad mitte niivõrd ettevõtted, kui nende tarneahelad. Tarneahela kvaliteedi parandamine suurendab nõudlust. Baaskaupade puhul on nõudlus üldjuhul stabiilne ja ettearvestatav ning varieerumine on üldiselt madal. Sellisel juhul töötab kõige paremini kitsas mõtteviis ja tarneahel. Võrreldes tavapärase tarneahelaga on kitsa ahela peamiseks erinevuseks JIT-süsteemi põhimõtete rakendamine, mille puhul määratakse
elektrooniliselt suhelda ning märkida ülesse näiteks kellel on auto tühi või kus suunas mõni auto vaba kaubaruumiga liigub. Klientidega tuleks pidada läbirääkimisi ning teha rohkem koostööd ühiste eesmärkide nimel. Kliendid peaksid jagama enda poolt esinevaid tõrkeid ning tellimuse võimalikke muudatuse koheselt. Samuti peaksid oma tõrgetest teadma andma transporditeenuse pakkuja. Ettevõtted peaksid omavahel rohkem integreeruma ning üksteist usaldama. Tarneahel ei tohiks olla kliendikeskne, tuleks mõelda kogu tarneahela efektiivsusele. Arvete saatmiseks ning andmetöötluseks tuleks otsida lahendust EDI teenuse pakkujatelt. Ettevõtte juhid peaksid välja töötama süsteemi, kus on võimalik vastavalt tulemustele maksta töötajatele tulemustasu. See motiveerib töötajaid töötama tulemuslikumalt. Eesti sisese transpordiosakonnale tuleks leida pädev logistikajuht. 12 2
põhitõed, Juhtimine, Finantsid, arvestus, Turundus, Tehnoloogia, inseneeria, IT, Seadused, rahvusvahelised normid, Keskkonnakaitse, Võõrkeeled, suhtlemine, Psühholoogia. Logistika missioon- Logistika kesksed eesmärgid on majanduslik tõhus, klienditeeninduse kvaliteet ja paindlikus. Logistika missiooniks on pidevalt otsida parimat tasakaalu klientidele maksimaalse väärtuse loomise ja tegevuse minimaalsete kulude vahel. Omavahel seotud logistikategevused moodustuvad tarneahela. Tarneahel ehk logistiline võrgustik on toote või teenuse tarnijalt kliendile liikumisel kaasatud organisatsioonide, inimeste, tehnoloogiate, tegevuste, info ja muude ressursside süsteem. Tarneahela ulatus- Tarneahela moodustavad omavahel seotud logistikategevused. Sinna hulka kuuluvad kõik toote või teenuse tarnijalt kliendile liikumisse kaasatud organisatsioonis, inimesed, tehnoloogiad, tegevused, info ja muud ressursid.
1. Mis on hankelogistika? Tarneahela üks astemetest (sourcing/procurement), mille eesmärgiks on leida sortimendi tooraine ja pooltoodete omandamine ning tootmis/töötlemispaika toimetamine õiges koguses, õigel ajal ning vastuvõetava hinna eest. 2. Mis on jaotuslogistika? Tarneahela üks astemetest (physical distribution), mille eesmärgiks on toimetada lõpptoode lõpptarbijani neid rahuldaval moel ja ajal. 3. Mis on tarneahel? Tarneahel on jada üksteisele järgnevaid ja üksteisega seotud logistilisi tegevusi, mille eesmärgiks on kliendi rahuldamine. See võib hõlmata hankeid, tootmist, jaotust ja jäätmekäitlust koos nendega kaasneva transpordi, ladustamise ning infotehnoloogiaga. Tarneahela määratlus ühte või mitut ettevõtet hõlmav terviklik äritoimingute jada, mis võimaldab rahuldada kliendi nõudlust toote või teenuse järele.
· suhteliselt madal vedude omahind ja keskkonnasõbralik · laadimistöid võimalik korraldada efektiivselt · pikad veoajad · raudteeorganisatsioonide vähene paindlikkus · võimaldab kiiresti edasi toimetada suuri kaubakoguseid · raudteevõrgustiku haldamine on kulukas ning arendamine nõuab suuri investeeringuid. 3. Õhutransport · tarne kiirus · loob võimalused tellimuste kiiremaks täitmiseks, mille tulemusel tarneahel lüheneb, laovaru väheneb ja klienditeeninduse tase tõuseb. · reisi- ja kaubalennukid 4. Meretransport · rahvusvaheliste kaubavedude kõige levinum veoviis · võimaldab transportida raskeid ja mahukaid kaubakoguseid · suhteliselt aeglane ja saabumisajad võivad sõltuda kontrollimatutest teguritest Mereveod on · puistekaupade veod pakendamata kaubad (teravili, süsi) · tavaveos kaup, mida mingil põhjusel ei saa mahutada konteinerisse ja