KUIDAS TEE JÕUAB TARBIJANI? REFERAAT Õppeaines: LOGISTIKA ALUSED Transporditeaduskond Õpperühm: LI 11 Juhendaja: Esitamis kuupäev: ................. Üliõpilase allkiri: ................... Õppejõu allkiri: ..................... Tallinn 2015 Sissejuhatus Tänapäeval leidub pea igas majapidamises pakk teed ning inimesed tahavad proovida erinevaid ja huvitavaid teesorte: valget, musta ja rohelist teed. Pidevalt suurenev tarbijate vajadus uute sortide ja maitseteni ning suureneb selle transportimine maailma erinevatesse paikadesse. Kohvitaime jaoks on parimad tingimused niiske ja soe kliima ning suhteliselt stabiilne temperatuur. Suurimad teetootjad maailmas on Hiina, India, Kenya ja Sri Lanka. Aastal 2010 tootis Hiina 1 700 000 tonni teed, India 1 000 000 tonni ja ülejäänud juba alla 400 000 tonni teed. Järgmiselt saab vastuse küsimus...
- klass Õppeaasta 2009/2010 Sisukord: Sissejuhatus.....................................................3 Kuidas toodetakse energiat soojuselektrijaamades........3 Põlevkivielektri 5 probleemi........................4 Põlevkivi energia tootmise kahjuliikus...................4-5 Skeemid.......................................5 Elektri jõudmine tarbijani....................................6 Sissejuhatus Põlevkivielektri tootmist hoitakse elus kunstlikult madalate keskkonna- ja ressursimaksude abil, mis teeb võimalikuks ka elektri suhteliselt madala hinna. Elektrihind on madal aga ainult siis, kui me ei arvesta kodanike ostujõudu. Kui seda arvestame, on meie elektrihind üks kõrgemaid Euroopa Liidus. Põlevkivielektri tootmise kõige suurem häda seisneb selles, et tarbijate vähesuse tõttu juhitakse igal aastal umbes
KOSMEETIKA JA HÜGIEEN Enamus kosmeetikatooteid, mis jõuavad tarbijani läbi euronõuete rangete turvaväravate (nii nagu ka kosmeetikumid USA-s, Austraalias ja teistes arenenud riikides), peavad enne ostjani jõudmist edukalt läbima terve testide labürindi. Olenevalt kreemi keerukusest ja kasutatavate koostisosade tõhususest, võib testide arv erinevate kosmeetikumide lõikes kõikuda, kuid on viis testi, mida on kohustatud enne turustamist läbi tegema kõik kosmeetikatooted. Stabiilsuse test
Meediavabaduse positiivsed ja negatiivsed küljed Tänapäevases maailmas on meedial väga suur roll. Inimesed tarbivad seda peaaegu igal momendil, kui nad just ei maga. Meedia jõuab tarbijani läbi raadiote, televiisorite, ajalehtede, reklaamide ja muidugi ka läbi nutitelefonide. Meedia kättesaadavus annab meediakanalitele pideva võimaluse inimesi mõjutada ja nende mõtteid suunata. Meedial on vabad käed avaldada kõike, mis on nii vajalik kui ka mittevajalik ja ükski seadus ei piira nende tegevust. Meediavabaduse positiivseks küljeks on, et puudub tsensuur ning info jõuab moonutamata otse lugejani. Selline viis on omane just demokraatlikule ühiskonnale, kus meedial ei ole
Geograafia - Energia majandus . 1. Energiamajandus ehk energeetika on tegevusvaldkond , mis uurib , hangib , töötleb looduslike energiaallikaid , elektriks , soojuseks , mootori ja ahjukütuseks ,toimetab need tarbijani ning asutab vajalikud äriteenused . 2. Energia osakaal : Nafta 40 % Maagaas -28% Tahked kütused 20 % Veeenergia 5% Tuumaenergia -5% Muud -2% 3. Nafta tootjad : USA Saudi araabia Venemaa Iraan mehhiko 4. Maagaasi tootjad : USA venemaa Kanada Suurbritannia Alzeeria 5. Kivisöe tootjad : Hiina USA India Austraalia Lõuna aafrika vabariik 6. Hüdroenergia tootjad : Kanada USA Brasiilia Hiina Venemaa 7
iseseisvalt Eesti turul maha müüa. Kodumaiseid e-poode eelistatakse tõenäoliselt ka seetõttu, et ostuprotsessi pikkus võrreldes välismaaga on minimaalne. Ostes tooteid Eestist, saab tarbija need enamikul juhtudel kätte 2-3 päevaga, kuid tellides välismaalt, võib ostuprotsess venida kuni 45-päevani. Tarne oleneb kindlasti ka riigist, kust toode tellitakse; on loomulik, et Hiinast tellides ei ole mõtet oodata paarinädalast tarnet ning vahel võib juhtuda, et toode üldse tarbijani ei jõuagi. Välismaalt tellimise üks probleem seisneb veel ka selles, et ostuprotsess on väga keeruline. Tavaliselt ei ole see küll võimatu, kuid siiski, võrreldes kodumaistest e-poodidest ostmisega, on see väga palju tülikam. Kuna enamus välismaiseid e-poode kasutab krediitkaardi funktsiooni, siis paljusid tarbijaid võib see esmapilgul kohutada, eriti siis, kui ei olda tihe virtuaalkaarti kasutaja
TRANSPORT Konteinerveod - konteinereid vedavad laevad (kontinerid - suured metallist neljakandilised kastid) Logistika - toote kulg tootjast tarbijani (paneb paika kõige otstarvekama transpordi liikumise) (nt. auto viib kauba punktst A punkti B, laadib uue kauba peale ning sealt lähebedasi kas punkti A või C) Ekspressvedu - veose toimetamine sihtkohta ümberlaadimiseta Terminal - bussijaam, lennujaam, sadam, raudteejaam, kus toimub kauba/inimeste ümbersuunamine eri transpordiliikidele (kaupade vastuvõtmine/väljasaatmine, ladustamine, kogumine ja jaotamine, osaline ümbertöötlemine, kauplemine ja kontroll)
.................................................................6 5.4 Ajalugu..............................................................................................................................7 6 Energia.....................................................................................................................................7 6.1 Tootmine............................................................................................................................7 6.2 Tarbijani............................................................................................................................8 7 Aheraine...................................................................................................................................8 Kokkuvõte...................................................................................................................................9 Kasutatud kirjandus......................................................................
(kolla-roheline) ühendatakse vahetult tarbijaga VEKSELLÜLITI Veksellüliti puhul paigaldatakse 2 lülitit ruumis erinevatesse kohtadesse. Tänu nendele saab tarbijaid sõltumatult sisse ja välja lülitada. Paigaldatakse 4 kaablit (4- juhtmeliselt, kuna PE- juhet ei tohi kasutada vahejuhtmena), jaotuskarbist iga lüliti juurde, kusjuures tähelepanu tuleb pöörata sellele, et ühe lüliti L ühendatakse faasiga, niisiis faasijuhtmega (hall, pruun või must). Teise lüliti klemm L viib tarbijani, mille teine ühenduskoht on neutraaljuhtmel. Iga lüliti mõlemad ühendused seotakse lüliti juurest lüliti juurde. ÜHENDAMINE Lülitit läbib vaid faasijuhe L (must, hall või pruun). Neutraaljuhe (sinine) ja maandusjuhe (kolla-roheline) ühendatakse vahetult tarbijaga RISTLÜLITI Ristlülitit vajatakse, kui ühte tarbijat on vaja lülitada 3-st ja enamast asukohast. Ristlülitit kasutatakse alati 2 veksellülitiga , millede vahele ristlülitid paigaldatakse. ÜHENDAMINE
Teraviljad Kogusaak on võrreldes 1990. aastaga vähenenud peaaegu 2 korda. Eestlaste peamine toiduvili on Rukis. Loomakasvatus Söödataimed kasvavad meie kliimas hästi. Enamasti kasvatatakse piimakarja. Oluline on ka seakasvatus. Kasvatatakse ka lambaid ja kanu. Eestis aretatud tori hobuse tõug on hääbumas. Kolhoos Eestis on üle 50 000 talu. Keskmine talu suurus on 21 hektarit. Toiduainetööstus Enamik põllumajanduse toodangust vajab enne tarbijani jõudmist töötlemist. Sellega tegeleb toiduainetööstus. Piimatööstus Piimatööstus annab veerandi kogu toiduainetööstusest. Valmistatakse joogipiima, jogurtit võid, juustu, kohupiima ja muid piimasaadusi. Suurim piimatööstusettevõte on Tallinna Piimatööstus. Lihatööstus Toodavad vorsti, sinki, lihakonserve ja muid lihatooteid. Suurim lihatööstus on Rakvere Lihakombinaat. Kalatööstus Paikneb peamiselt saartel ja põhjaranniku asulates.
on siiski võrdlemisi vähe. Toote poolt pakutavad hüved. Lastele rõõmu teha maitsava suhkruvatiga. Kirjeldus, kuidas toode saab olema positsioneeritud analoogiliste toodete suhtes turul. Muidugi kõige lihtsam viis konkurentidest eristuda on oma telgi eriliselt ja ligitõmbavalt ehtida. Juhul kui juhtub, et on mitu suhkruvati müüat on tavaks, et kauplejad lepivad omavahel hinnas kokku, et kellegil ei tekiks eelist konkurentide ees. Kirjeldus, kuidas toimub toote müük ja tarbijani jõudmine. Tooteid müün laatadel ja muudel kogupere vabaõhu üritustel. Müügiks pole suurt telki vaja ja seetõttu on ka müügiplatsi eest tasud suhteliselt väiksed. Algkapitaliks on vaja umbes 500 dollarit, nii palju maksab kasutatud suhkruvati masin. Juhtimismeeskond Alguses üritan kindlasti ise kõigega hakkama saada, kuna tegemist pole väga suure ettevõtmisega.
primaarmähisesse mineva voolu võimsusest. Elektri energia ülekandmiseks tõstetakse trafode abil pinge ülesse elektrijaamades ja enne tarbijani lastakse trafo abil pinge alla. Madalsageduslained on sisuliselt vahelduvool. Neid laineid tekitav vaheldusvoolugeneraator. Raadiolained on elektromagnetilise infoedastuse põhivahendiks.
Tänan Teid ja olen valmis vastama mulle esitatud küsimustele. 9. Küsimustele ja retsensensendile vastamine 10. Tänan. 5) Uurimustöö eesmärk: Antud praktilise töö peamine eesmärk on reaalse organisatsiooni töö tutvustamise põhjal koostada logistika tunni õppevahendiks sobiv materjal. Teine eesmärk on avardada klassikaaslaste silmaringi ravimite logistika osas ning selgitada neile vastavaid tööpõhimõtteid. 1. teha endale selgeks ravimite liikumine tehasest tarbijani ning seejärel oma teadmisi ka teistega jagada, 2. selgitada ja kirjeldada Magnum Logistics OÜ rolli ravimite ostmise, transpordi ja ladustamise osas klassikaaslastele ning klassijuhatajale, 3. valmistada sissejuhatav presentatsioon, mis selgitab Magnum Logistics OÜ tööpõhimõtet, 4. organiseerida klassi õppekäik Magnumi lattu. Antud praktilise töö peamine eesmärk oli reaalse organisatsiooni töö tutvustamise
tarbimiskogusteks ja tellimuste osas ka vastupidist – tarbijate pisisoovide koondamist tellimusteks d. Kvaliteedifunktsioon – spetsialiseerunud tootjate toodangu koondamist tarbijaile sobivaks kaubanduslikuks sortimendiks e. Krediidifunktsioon – seisneb finantsabis – tootja saab tootmise jätkamiseks vajaliku raha enne toodangu jõudmist tarbijani, tarbijale võimaldatav järelmaks lubab tarbida enne tasumist f. Reklaamifunktsioon – selle sisu on funktsioneerimiseks vajaliku info levitamises 4. Kuidas ja mille kaudu saab tõlgendada kaubanduse sisu? a. Igasugune tulu taotlev tegevus kaupade vahendamisel tootjalt tarbijale b. tegevused, mis on seotud kaupade ostmisega teistelt ja müümisega kolmandale, ilma et neid ise oluliselt töödeldaks
E-poes on müüja kohustatud tarbijale esitama kirjalikult müügitingimused, oma andmed ning ostu sooritamise kirjelduse. E-poest ostmise puhul on tarbijal õigus kaup 14 päeva jooksul tagastada. http://www.tarbijakaitseamet.ee/public/Suunanaitaja_2012_e-kaubandus.pdf Mis on taganemisõigus? Millistele toodetele see ei laiene? Taganemisõigus: tarbija võib sidevahendi abil sõlmitud lepingust taganeda 14 päeva jooksul ajast, mil asi on jõudnud tarbijani. Kui tarbijat pole teavitatud taganemisõigusest või edastatud muud seadusega ettenähtud teavet (pakkuja tegevuskoha aadress, kuhu kaebusi saab esitada; teave teeninduse võimaluste kohta; teave garantiitingimuste kohta) võib ta lepingust taganeda kolme kuu jooksul asja tarbijani jõudmise päevast. Võlaõigusseaduse § 56. Seadus ei laiene ajalehtedele, ajakirjadele, videotele, tarkvarale ja CD-dele, mille ümbris on avatud, paljudele reisi- ja finantstoodetele
Hea on see, et Eesti ei sõltu energia saamiseks kellestki teisest, sest põlevkivi saadakse siitsamast. Nõrgaks küljeks on see, et põlevkivi on taastumatu ning Eestil ei ole peale selle väga teisi energiaallikaid. 8. Põhjenda kolme eri liiki elektrijaamade paigutust Prantsusmaal. Miks on Prantsusmaal kujunenud taoline elektrienergia tootmise struktuur? Tuumaelektrijaam asuvad inimestele lähedal, et saaks energiat kergemini tarbijani viia. Asuvad ka veekogude lähedal, et saada jahutusvett. Hüdroelektrijaam asub mägistel aladel, sest seal on vee langus suurem Naftatöötlemistehas See on kujunenud geograafilise asendi pärast. Naftatöötlus, sest tal on see maavaradest olemas. Tuumaenergia, sest see on kõige kasulikum elektrienergia viis Prantsusmaa jaoks.
Energiamajandus tegeleb: 1. Energiavarade hankimine 2. Energiavarade töötlemine 3. Energiaallikate viimine tarbijani Muutused energia ajaloos: 1. Biomassi põletamine(puidu kastus) 2. Vesiveskid 3. Fosiilid 4. Nafta kasutus 5. Maagaas 6. Hürdroelektrijaam 7.Tuumaenergia 8.Süsi Energiaallikate jaotus: Taastuvad: * Vee energia * Tuuleenergia * Puit ja bioenergia * Loodete eneriga (tõus ja mõõn) * Maasisene soojus Taastumatud: * Fossiilid * Nafta *Maagaas * Kivi ja puusüsi
rahuldamine ja samaaegselt ka ettevõtte enda eesmärkide saavutamine, siis tekib koheselt mõte, kas turundus on siis ikkagi investeering? Kindlasti on turundus investeering kui seda õigesti kasutada ning suunata. Erinevad uuringud tõestavad, et turundusse investeeritud raha ei ole lihtsalt maha visatud. Aga nagu eelnevalt mainisin, peab selleks kõvasti vaeva nägema. Peab uurima tarbijatelt nende vajadusi, soove, võimalusi jne. Kui on head võimalused jõuda tarbijani, võib turundusest väga kiiresti saada investeering. Investeeringud olenevad tugevalt ka ettevõttest endast. Kui ettevõtted julgevad kasvatada oma turunduskulusid, siis see võib kasvatada kapitali tootlikust. Turundusega ongi see probleem, et peab mõistma kuna ja kuidas sellesse panustada, et tekiks hea investeering. Turunduse kulu sõltub täiesti firma/ettevõtte eesmärkidest. Kui eesmärgid on püstitatud ja tulemused mõõdetud, siis ei pruugigi turundus väga kulukas olla.
teenindust müügi eel ja ajal vajatakse, instruktsioonid ja garantiid. PRICE e. hind on rahasumma, mille tarbija peab maksma toote omandamiseks, milline peab olema hinnaskaala, alghind, millised võivad olla hinnasoodustused, millist hinnakujundusmeetodit kasutatakse. PLACE e. turg, on müügikoht, firma tegevus tarbijale toote kättesaadavaks tegemiseks, milliseid vahendeid kasutatakse selleks, milliste kanalite kaudu toode tarbijani jõuab, kus asuvad müügipunktid, millist transporti kastatakse, ladustamine, kaubavarude kontrollimine. PROMOTION e. turunduskommunikatsion, vajalik müügi tõhustamiseks, antakse sihtturule teada toote positiivsetest omadustest ja veendakse tarbijat toodet ostma, selleks kasutatakse reklaami, isiklikku müüki, tähtis on millist toodet, millises kanalis reklaamida. P5 & P6 PROFILE e. ettevõte stiil/nimi, mõnes mõttes sama tähtis kui toode ise, ettevõtte nimi
magnetinduktsioon on pinna pindala ja (beeta) on nurk pinna normaali ja magnetvälja suuna vahel.Transformaator ehk trafo on elektromagnetiline seade (elektrimasin), mis võimaldab muuta vahelduvvoolu pinget ja voolutugevust voolusagedust muutmata.Elektrialajaamades kasutatakse trafosid. Suurim probleem elektrienergia ülekandmisel elektrijaamast kodutarbijani on energiakaod. Mida suurem on vool, seda suurem on soojuskadu. Alajaamas võimendatakse pinget trafode abil ja enne tarbijani jõudmist alaldatakse. Suurtes kõrgepinge liinides on pinge mõnisada kV. Generaator seade mingi aine, energia või info tootmiseks. Liigirohkeim on elektrigeneraator.Dünamomeeter jõumõõtur, mõõteriist jõu või jõumomendi määramiseks. Tööpõhimõtte järgi eristatakse mehaanilisi, hüdraulilisi ja elektrilisi dünamomeetreid. Osad: jõumuundur, ülekanne, näidisosa.Alalisvoolugeneraator- rakendatakse võimendine, muundab mitteelektrilise energia
" Vabaturumajandus tekkis Euroopas ja arenes järk-järgult 15.-19. sajandil. Määrav on siin turg. Sellele majandusliigile on iseloomulikud järgmised tunnused: - eraomand - tootmise eesmärk on võimalikult suure tulu saamine. Omanik vastutab kõige, ka kahjude eest, on huvitatud tootmise laiendamisest, konkurentsis püsimisest, tehnoloogia uuendamisest. - kaup - müügiks valmistatud toode. Kaubaks on ka teenus, mida tarbijale osutatakse. - turg - kõik kaubad jõuavad tarbijani ostu ja müügi teel. Tarbija valib, mida ja kui palju osta, tootja otsustab, mida ja kui palju müüa. - vaba konkurents - kauba mitmekesisus, ostja valib, mida osta. Kes ei suuda oma kaupu ja teenuseid müüa, laostub. - riik ei sekku otseselt ei kaupade tootmisse ega jaotamisse. Vabaturumajanduse peamised puudused: - ületootmiskriisid, millega kaasneb tootjate pankrott, tehaste sulgemine ja tööpuudus; - ühiskonna kihistumine rikasteks ja vaesteks, töölisrahutused;
1. Selgita mis on 4P? - Turundusmeetmestik, mis sisaldab 4P'd ehk toode (Product), jaotus/müügikoht (Place), hind (Price) ja edustus (Promotion). 2. Selgita mis on 7P? - Turundusmeetmestik, kus peale 4P tunnustele on ka inimesed (People), protsess (Process) ja füüsiline tõestus (Physical evidence). 3. Mis on turundus? (mitu tähendust) Turundus on äritegevus, mis on suunatud toodete ja teenuste liikumisele tootjalt tarbijani (AMA, 1950 aastad). Turundus on info, toodete ja teenuste kontseptsiooni, hinna, toetuse ja turustuse planeerimine ning teostamine, realiseerimaks individuaalseid ja organisatsioonilisi eesmärke (AMA, 1980 aastad). 4. Kirjelda tarbija on ostuprotsessi. - Tarbija ostuprotsess on eelarve planeerimine, toote, kaupluse, brändi ja makseviisi valimine. 5. Mis on positsioneerimine
KUIDAS PABER JÕUAB TARBIJANI? REFERAAT Õppeaines: LOGISTIKA ALUSED Transporditeaduskond Õpperühm: LI 11 Juhendaja: Esitamis kuupäev: ................. Üliõpilase allkiri: ................... Õppejõu allkiri: ..................... Tallinn 2015 Sissejuhatus Paberit vajavad maailmas pea kõik. Seda hakati tegema 105. aastal Hiinas. See asendas üsna kiirest välja ennem kasutatud matejalid nagu papüürus ja savitahvlid. Seda sellepärast, kuna paber on käepärasem, kergem ja vastupidavam. Tootmise algusaegadel kasutati Hiinas paberi toorainena peamiselt kanepikiude, hiljem lina, džuuti, bambust, mooruspuu koort, puuvillaseid kaltse, riisi- ja nisuõlgi jm. Toormaterjal peenestati kivist uhmrites ja saadud mass segati veega. Paberimassi ammutati vannist nelinurksele bambuskiududest punutud sõelale. Sõelalt asetati paberimass vildile...
ja ka mujal. Kuidas ja milleks kohvi kasutatakse? Kohvi kasutatakse peamiselt turgutusainena. See aitab kaotada väsimust kuna sisaldab korralikus koguses kofeiini. On tõestatud, et heledates ubades on kofeiini rohkem, kui tumedates ubades. Algselt korjatakse valmis oad puudelt, siis nad pestakse üle ning siis viiakse röstimisse, keskmine röstimise aeg on 8 minutit. Sealt edasi pannakse oad pakkidesse ja saadetakse laiali, kui kohv on tarbijani jõudnud, siis enamasti purustatakse oad, ning tehakse kohv valmis. Lahustuv kohv leiutati 1906 aastal. Kuidas seda koristatakse Kalleimaid sorte , korjatakse käsitsi, aga odavamaid masinatega. Kui oad on korjatud, on kaks võimalikku viisi, kuidas saada kohviuba kestast kätte, nendeks on Märgviis ja Kuivviis. Märgviisil asetatakse marjad tünnidesse, kus on vesi, ning oodatakse millal läheb see kõik käärima , et oad kukuks kestast välja.
Muidugi oleks elu kallim ja raskem, kuid mingit moodi see ikka toimiks, kuna kõik on võimalik. Siinkohal mõtlesin ma eelkõige esmatarbekaupu. Teatud toodete puhul (näiteks tellimustoodete) ei vasta see tõele.. Ladudega ühiskond nagu meil ka praegu on, on väga efektiivne ja edukas. Ma arvan, et see on palju parem lahendus, kui see, et üldse ladusid poleks. Laod, ladustamine ja laondus on väga oluline. See muudab tarneahela ja kaupade liikumise tarnijast tarbijani kergemaks. Tavapäraselt tehakse logistikas kaubavarude juhtimise seisukohalt selge järeldus – varusid tuleb hoida ladudes ainult sellisel määral, et oleks tagatud suure hulga tarbijate katkematu, täies ulatuses teenindamine, mis kindlustab nende vajaduste rahuldamise. Seejuures peaks olema ladude arv tarneahelas võimalikult väike, ladustatavad kogused sellised, mis katavad nõudluse, pakkudes kõrget teeninduskvaliteeti ja ladustamise kulud võimalikult väikesed
laiendamisest, konkurentsis püsimisest, tehnoloogia uuendamisest. See toob kaasa omaniku väga suure vastutuse. Tihti aga ei suudeta arvestada ka konkurentsiga ning omanik võib kanda seetõttu suuri kulutusi. Olen arvamusel, et eraomand on siiski vabaturumajanduses kasulik, sest õige majandamise korral toob suurt tulu. Teiseks iseloomustavad vabaturumajandust kaubad ja turg. Kaubaks on ka teenus, mida tarbijale osutatakse. Turu puhul jõuavad kõik kaubad tarbijani ostu ja müügi teel. On positiivne, et tarbija valib, mida ja kui palju osta, tootja otsustab, mida ja kui palju müüa. Veel iseloomustab sellist majandusliiki vaba konkurents ehk kauba mitmekesisus. Ostja valib, mida tema eelistab pakutud valikuvariantidest. Kes aga ei suuda oma kaupu ja teenuseid müüa, laostub. Kauba mitmekesisus ongi vabaturumajanduse positiivne aspekt, sest tarbijatel on võimalik valida erinevate toodete vahel ning osta endale sobivama hinnaklassiga tooteid.
olemasolevatest varudest. Energiaallikaks võib olla mistahes loodusvara või nähtus, mida inimene oskab ja suudab energia saamiseks ära kasutada. Elektri- ja soojusenergia tootmine Mille abil? Varad Põlevkivi ->Eestis Turvas -> Eestis Tuuleenergia -> Mägedes, veekogu lähedal Helioenergia -> Kõikjal Hüdroenergia ->Veekogu lähedal Nafta ->Venemaa Gaas ->USA Kuidas jõuab tarbijani? 1. (nafta ja gaasi Looduslike energiavarade hankimine ammutamine ja töötlemine, tahkete kütuste kaevandmine, rikastamine jne. ) 2. Elektri-, soojusenergia, mootrikütuste tootmine (elektrijaamad, naftatöötlemistehased) 3. Energia toimetamine tarbijale (kõrgepingeliinid, jaotusvõrgud, torujuhtmed, tanklad jne.) Põlevkivi Põlevkivi ehk kukersiit on läbi aegade olnud Eesti olulisemaks maavaraks.
ümberpaigutamist ja järelevaatajaid vastavalt inseneri plaanidele. Taylori uudne lähenemisviis viis märgatavale produktiivsuse suurenemisele, aga sel oli ka olulisi tagasilööke. Tööliste ilmajätmine mõjuvõimust ja iseseisvusest tõi kaasa toodangu kvaliteedi languse. Vastutasuks kvaliteedi halvenemisele lõid vabrikuomanikud inspekteerimisosakondi, et kõrvaldada defektsete kaupade jõudmine tarbijani. Kui praaktoodang jõudis tarbijani, oli tavaline, et omanik küsis inspektorilt: "Miks seda välja ei praagitud?", selle asemel, et küsida tootmise juhtijatelt : ,,Miks me tegime seda sel viisil?". 2.1.2 HENRY FORD Henry Ford uskus siiralt, et ettevõtja kohustus on maailma paremaks muuta ja ühiskonna heaks oma panus anda. Ta pidas hoolitsemist oma tööliste eest väga oluliseks. 1914. aastal kehtestas ta tööliste tunnipalgaks ennekuulmatud 5 dollarit, mis oli tavapärasest palgast kaks korda suurem
Hind on primaarne, siis kui kaubandusvõrk esitab tootjale toote hinna; hind kujundab toote Kulusid, mis jäävad alles ka siis, kui toodang on kahanenud nullini nimetatakse püsivateks kuludeks. ( rent, amortisatsioon, palk). Ideaalkonkurents puuduvad igasugused takistused. Hinna ülempiir välistegurid ( nõudlus, turg) , Hinna alampiir sisetegurid (kulud, toote omahind). Alampiir ja ülempiir samal tasandil, siis kasumit ei teki. TURUSTUS e jaotus Lõpptoodangu/teenuse viimine tarbijani. Turustamine (jaotamine): 1) intensiivne --> kasutatakse kõiki võimalikke väljapääse turule. (helistamine, internet, kataloogid, loosungid jne). 2) Selektiivne e valiv --> kasutatakse paljusid, kuid mitte kõiki väljapääse turule. 3) Ekslussiivne --> kasutatakse ainult ühte vahendajat, kes toob toote turule. Jaotuskompleksi komponendid: -firma võimalused ( raha ei tohi seista, raha peab tegema ) -kaubavarud ( kaupa palju, et müük ei jääks seisma )
maksukoormus Paks riik(sotsiaalriik)-jõuline sekkumine majandusse,suur ettevõtlussektor ning riiklik sotsiaalkindlustussüsteem,suur maksukoormus,et valitsuse tegevust finantseerida Heaoluriik e sotsiaalriik *Riik vähendab ebavõrdsust ning tagab võrdse võimaluse võtta osa ühiskonna üldisest heaolust Heaoluriigi tunnused: *üldine elatustaseme tõus *Suurenenud keskklass *Vaesuse leevendamine Ühishüve-kaup/teenus mis jõuab tarbijani turu vahenduseta,näiliselt tasuta Mittemajan ühishüve-tervishoiusüsteem,julgeolek,haridus,kohtusüsteem Majanduslik ühishüve-riiklik meedia,korrastatud linnaruum,rahvuskultuuri toetamine,taristu Ühiskond-inimhulkade kooselu korrastatud viisid Ühiskonna valdkonnad: Poliitika,Majandus-ja sotsiaalsfäär,kultuur, Õigus, moraal I sektor e. avalik sektor-ühiskonnaelu korraldamine (riigi-ja omavalitsus asutused) II sektor e erasektor e. tulundussektor-tootmine ja kauplemine
Mahemärki kandvas mahetootes on vähemalt 95% koostisosadest pärit mahepõllumajandusest Mahetooted ei sisalda geneetiliselt muundatud organisme (GMO-sid) ehk muundkultuure ega kunstlikke värv-, maitse- ja lõhnaaineid. Mahetooted Kitsepiim Mahetoit otse talunikult Paljud mahetoiduhuvilised on leidnud endale mahetalunikest partnerid, kellelt saab mahetoitu otse osta. Nii jõuabki märkimisväärne osa kodumaistest mahesaadustest tarbijani ilma vahendajate abita. Sageli toovad talunikud kauba lausa koju kätte. Mahetoitu müüvad poed Mahemarket Biomarket Lõuna-Eesti Taluturg Ökopood Mahewärk Mahe Mees Ökosahver Ökotreff Mahetoit tavakaubanduses Tallinna ja Tartu Kaubamaja Toidumaalimast Haabersti, Mustakivi ja Ülemiste Rimides Stockman Selver Prisma Maksimarket LA MUU Eesti esimene ökojäätis.
voolutugevuse vähenedes 2 korda, väheneb soojuskadu voolu ülekandel 4 korda. · Eelnevast nähtub, et elektrivoolu on efektiivsem üle kanda kõrgel pingel Näide 1 · Olgu generaatori nimipinge 11000V ja nimivõimsus 66MW ning ülekandeliini takistus 2. · Siis voolutugevus ülekandel I = P/U st · I= 66000000:11000=6000A ja soojuslik võimsuskadu Pk=I2R= 60002· 2=36000000W=36MW · · Tarbijani jõuab 6636=30MW s.t · 55% energiast läheb kaduma Näide 2 · Olgu generaatori nimipinge 11000V ja nimivõimsus 66MW ning ülekandeliini takistus 2. Kui ülekandel pinget suurendada 220000Vni · Siis voolutugevus ülekandel I = P/U st · I= 66000000:220000=300A ja · võimsuskadu Pk=I R= 300 ·2=180000W=0,18MW 2 2 · Tarbijani jõuab 66 0,18 = 65,82MW · s.t ainult 0,3% energiast läheb kaduma Transformaator(trafo)
Rahustuskaev vooluhüppe uputamiseks vesiehitise jalamile rajatud süvend. Rahustusbassein rajatakse siis, kui millegipärast ei soovita vesiehitise jalamil sängi sügavamaks võtta. Põhjalase Paisu läbiv toru, mis ehitatakse selleks, et veehoidlat oleks võimalik tühjaks lasta. Vari veetaseme või vooluhulga reguleerimiseks kasutatav liigutatav tarind, millega osaliselt või täielikult suletakse vesiehitise vooluava. Kanal (kraav, renn) Tehisveejuhe, mis juhib vee tarbijani või sealt ära Hüdrostaatika uurib tasakaalus olevat vedelikku. Tasakaal võib olla abs või suhteline
Rahustuskaev – vooluhüppe uputamiseks vesiehitise jalamile rajatud süvend. Rahustusbassein rajatakse siis, kui millegipärast ei soovita vesiehitise jalamil sängi sügavamaks võtta. Põhjalase – Paisu läbiv toru, mis ehitatakse selleks, et veehoidlat oleks võimalik tühjaks lasta. Vari – veetaseme või vooluhulga reguleerimiseks kasutatav liigutatav tarind, millega osaliselt või täielikult suletakse vesiehitise vooluava. Kanal (kraav, renn) – Tehisveejuhe, mis juhib vee tarbijani või sealt ära Hüdrostaatika – uurib tasakaalus olevat vedelikku. Tasakaal võib olla abs või suhteline Tipp-, miinimum-, ja sanitaarvooluhulk - Tippvooluhulgad esinevad kevadel lumesulamise ajal või sügisel, kui ohtral sajab. Tippvooluhulki on vaja teada vesiehitiste projekteerimisel. Olenevalt sellest, kui suur on vesiehitise purunemisega kaasnev oht, projekteeritakse veelase vastava ületustõenäosusega vooluhulga läbilaskmiseks (1% ületustõenäosus – 1 kord sajas aastas)
16. Kliendi suhete hoidmine 17. Analüüs - Turundus juhtimis kategooria 18. Segment - Turundus juhtimis kategooria 19. Toote arendus 20. Plaan 21. Üritused 22. Nõudluse tekitamine 23. Sisemine turundus 24. Siseturundus 25. Tarbija mäng Kui loositakse välja mingi auto või mingi reis 26. Kohustus mäng Kui tarbijal võidab midagi kui täidab firma eesmärgi ( rimi kleepsud) 4P´s 1.Toode 2.Jaotus- kuidas toode jõuab tarbijani 3.Hind- millise hinnaga müüme kaupa 4.Toetus- kuidas toetame tagant oma müüki ( reklaam ; üritused ; kliendisuhted( soodustused ) ; kampaaniad) Turundus on tegevus, mis on suunatud vajaduste ja soovide rahuldamisele vahetusprotsessi kaudu. Internal Marketing Sisemine turundus See, et asjad toimiks , kõik töötajad teavad mis nad teevad ja töötaksid ühise eesmärgi nimel. Töötajad oleksid motiveeritud. Intergrated Marketing Intregreeritud turundus
Kaido Rannu AL-31 Eesti Euroopa Liidus positiivsed või negatiivsed kogemused Eesti liitus Euroopa liiduga 1. mail 2004 aastal. Varsti saab juba viis aastat täis selle liikmeks olemsisest. Euroopa liit on kaasa toonud palju muudatusi ja väga paljud neist on kaasa toonud positiivest vastu kaja aga mõni ka negatiivset. Üheks suureks muudaduseks oli Shengeni viisa, mis muutis Euroopa liidu liikmes riikide vahelise reisimise viisa vabaks. See muutis välismaal töötavate inimeste elu selle võrra lihtsamaks, et ei pidanud enam uut viisat taotlema või pikendama kui tahtis uuesti sinna riiki tagasi minna. Tudengitel on ka lihtsam minna nüüd välismaale õppima tänu sellele viisa vabadusele. Tänu sellele kasvas ka transpordi vedu ja riigi piiriületus kontrollpunktides järjekorrad vähenesid ning kaup jõudis natuke rutem tarbijani. Oma silmaringi oli ka nüüd lihtsam laiendada kuna ei pidanud viisat taotlema. See suurendas kindlasti turistide ...
Muidugi ei soviks kanda tossuid, mis omas veel keegi sinu tuttavate hulgast. Kui räägime meie valikust, siis tavaliselt ongi 3-4 paari kollektsioonis ning seda kollektsiooni müüakse terve kvartali ajal. Konkurentsvõime Asi, mis eraldaks seda kauplust paljudest teisest spordikauplustest on lai valik ning kollektsioonid uuendakse igal kuul. Plaanis on müüja ka tossuid limiteeritudest kollektsioonidest ning mudeleid, mis on praegu Eestis esindamata. Toode müük ja tarbijani jõudmine Tegemist on kauplusega. Klientid ise tulevad ja valivad endale sobivaid paari. Aga tulevikus, kui kauplus oleks edukas, plaanis on avada internetipood. Juhtimismeeskond Oleks hea, kui kaupluses töötavad inimesed, kes meeldivad tossuid, nn "sneakerhead". Nad võiksid küll soovitada midagi klientidele ning ise pakkude ideed kaupluse arenemiseks. 4 müüjat ning kauplusejuhataja.
,,Väärtus" on tarbija jaoks parameeter, millega ta näeb organisatsiooni toote eeliseid võrreldes teiste konkureerivate toodetega. Kohvitaime jaoks on parimad tingimused niiske ja soe kliima ning suhteliselt stabiilne aastaringne temperatuur(~27 °C). Seepärast asuvad ka suurimad kohvi tooraine tootjad kõik ühel kaugusel ekvaatorist. Seda piirkonda nimetatakse kohvi-vööks. Järgnevalt saab vastuse küsimus: kuidas jõuab kohvipakk Eesti tarbijani? Arvestades asjaolusid, et kohvitaimed kasvavad näiteks tuhande meetri kõrgusel mäeküljel Aafrikas, Aasias või hoopis Kesk- või Lõuna-Aameerikas. 2 2. TARNEAHEL Tarneahel on erinevate protsesside ja tegevuste jada, tänu millele saab toorest tootest valmistoodang. Tarneahela osad Kohvi tarneahel on tihtipeale keerukas ning läbib mitmeid riike, kuid tavaliselt sisaldab see järgmisi
- Haridustaseme näitajat - Keskmist eluiga Eesti on 2009 40. kohal 182 riigi seas. Kuulub kõrgelt arenenud riikide hulka. Energeetika Energiavarad Taastuvad - päikeseenergia - vee-energia - biomassienergia Taastumatu - nafta - maagaas - kivi- ja puusüsi - põlevkivi - turvas Energiamajandus tähendab - Energiavarade hankimine - Elektrienergia, soojuse ja kütuste tootmine - Energia, soojuse ja kütuse tarbijani juhtimine - Neid ühendavad mitmesugused äriteenused Erinevate energiaallikate osakaal maailmas - Nafta 40% - Gaas 28% - Kivisüsi 20% - Vee-energia 5% - Tuumaenergia 2% - Muu 2% Eesti energiaallikad - Põlevkivi - Turvas - Tuul - Vesi - Energiavõsa, hakkepuit - Biogaas Eesti energeetika - Umbes 70% ulatuses kasutatakse kodumaiseid kütuseid. - 95% elektrienergiast toodetakse põlevkivist - 88,6% elektrist toodetakse Narvas, (elektrijaamades) riigi äärmises kirdeosas
4. Milline on sotsialistliku kaubanduse arengut toetav lähenemine a) mitmekülgsus b) tendentslikkus/ühekülgsus c)detsentraliseeritus 5, Töövahendi ja toodangu omaandamise viis on: a) tööjaotuse tunnus b) Üks regulaarse vahetuse arenguteguritest c) tootlike jõudude arengutase 6. Riskijaotuse kontseptsioon näitab: a) tootja abivalmidust b) omandiõigust c) tururiskijaotust tootjalt tarbijani 7. Suhtelise kasueelise teooria: a) väljendab kahe kaubanduskeskuse tarbijate vahelist pöördvõrdelist seost b) kaubavehetuse eesmärgil kohtudes, leiavad kaubandusettevõtjad niisuguse kombinatsiooni, mille korral kumbki neist suurendab heaolu vastavuses oma eelistusega. c) loob eelduse kasu saamiseks 8. Kaubandus on: a) kaupade müük teise isiku nimel ja arvel b) kaupade müük kaubandusettevõtete kaudu c) kaupade müük tarbijalt tootjale 9
Ülesandeks on ülepinge ära hoidmine , lühise tekke korral vool lihtsalt katkeb. Vooluringis võib suureks minna pinge. 5.Kuidas töötab trafo,miks tekib teises mähises vool kui esimesse mähisesse laseme voolu. Trafo elektromagnetilisel induktsioonil põhinev staatiline energiamuundur, mis võimaldab muuta vahelduvpinget ja vastavalt vahelduvoolu, sagedus ei muutu. Teises mähises tekib vool, sest tekib liinipinge. 6.Kirjelda elektrienergia ülekannet generaatorist tarbijani,mitu trafot on vaja ja milleks,nende ülesanne. Elektrivälja ülesanne on elektri viimine elektrijaamadest kõrgepinge ülekandevõrkude kaudu tarbijate lähedale, edasine jaotamine keskpingejaotusvõrkude ja madalpoingejaotusvõrkude kaudu. Vaja on ühte trafot , ülesandeks on muundada muutumatul sagedusel vahelduvvoolu /vahelduvpinget teistsuguse pingega/voolutugevusega vahelduvvooluks. 7.Milliseid täiendavaid takistusliike võib olla vahelduvvoolu võrgus,alalisvoolu korral on neid üks.
et kasutada vähem resurssi nagu näiteks ruumid, tööjõud, varud jms, kui tavalises massitootmises. See ei tähenda varude viimist absoluutse miinimumini, vaid seda, et kogu tegevus mõeldakse läbi terviklikult. Süstemaatiliselt analüüsitakse kulu tekke põhjuseid ning missugust kulu saab vähendada või üldse ära kaotada ning seda töö efektiivsemaks muutmisega − erinevate osakondade koostöö arendamisega ja alates toote või teenuse arendamisest ja tootmisest kuni tarbijani jõudmisest võimalikult sujuvaks tegemise. Süsteemiahela osade läbikäimine aitab vähendada liigseid ja ebavajalikke kulutusi, mis kokkuvõttes tähendab ettevõtte jaoks effektiivsemat tööprotsessi ja väiksemaid püsi- ning piirkulusid. Aastal 2015 on kulusäästlik mõtteviis tööstuses juba laialt levinud. Seda kasutatakse nii autotööstuses, toiduaine tööstuses, riidetööstuses, keemiatööstuses ning lisaks ka tervishoius ja valitsuses
Komplekteerima- komplekti koostama, ettenähtud määrani täiendama Kontseptsioon- vaadete süsteem Kaubavoog- kaupade kogum, mida veetakse erinevate transpordivahenditega kindlas suunas lähtepunktist sihtpunkti kindla perioodi jooksul Konteiner- veomahuti Komisjoniladu- kaupade vaheload edasimüügi aitamiseks L Loovutusala- ala,mida kasutatakse kaupade komplekteerimise ja pakkimise järgselt hoiustamiseks Ladu- kauba hoidla Logistika- toote kulg tootjast tarbijani ning sellega seonduvad toimingud Läbimisaeg- ajavahemik,mis kulub vajaduse tekkimisest teostada mingi logistiline tehing kuni hetkeni, mil vastavad tegevused ja toimingu on teostatud Laotehnika- masinad ja seadmed, mida vajatakse laotööde teostamisel Läbivooluterminal- tegeletakse saabunud kaupade väljastamisega ja sorteerimisega edasisaatmiseks veomarsruutidele Laohotell- logistikafirmade suured laokompleksid, kus hoitakse firma transpordivahendiga sisse toodud klientide kaupu
ENERGIAMAJANDUS ENERGEETIKA ÜLESANNE VARUSTADA ÜHISKONDA ELEKTRIENERGIAGA SOOJUSENERGIAGA MOOTORIKÜTUSTEGA TOIMETADA ENERGIA TARBIJANI NIMETA ENERGEETIKA ALLHARUD. MIKS NÄITAB ENERGIATARBIMINE INIMESE KOHTA RIIGI ARENGUTASET? (KWh/in) ENERGEETIKA ISEÄRASUSED MÕJUTAB KÕIKI ELUSFÄÄRE HIND SISALDUB KÕIKIDE KAUPADE, TEENUSTE HINNAS ENERGEETIKA ARENG MÕJUTAB TEHNIKA JA TEHNOLOOGIA ARENGUTEMPOT ENERGIA ON ASENDAMATU SELGITA KONKREETSETE NÄIDETE ABIL EELPOOL TOODUD VÄITEID. ENERGEETIKA ARENG AGRAARÜHISKOND 1) MEHHAANILINE ENERGIA INIMESTE JA LOOMADE LIHASJÕUD
). Viimast varianti saab kasutada pigem leiva kui auto hinnale tähelepanu juhtides, kuna autosalongid on enamasti eraldiseisvad hooned ning neid külastavad konkreetsest tootest huvitatud inimesed. Suurtes ostukeskustes aga on alati võimalus kallutada inimesi emotsiooni ajel ostule. Suhteliselt lühiajaline kampaania kindla lõppkuupäeva ja kaasnevate soodustuste loeteluga, mis on kas teles, raadios või ajakirjanduses tarbijani toodud ning mida toetavad poodides lisaviidad on osutunud kõige efektiivsemateks. Stimuleerimise võtted ja kaup peavad olema omavahel seotud. Näiteks on mõttekas alustada aastalõpu sooduskampaaniaid enne, mitte pärast jõule; hooaja lõpumüük suuskadele annab parema tulemuse, kui ilmad lubavad samal hooajal veel kasvõi ühe sõidu teha. Jaanipäeval suuski müües ületaksid kulud kampaaniale ilmselt tulud mitmekordselt.
on keritud ühele metallsüdamikule. Kehtib seos, et primaar- ja sekundaarmähise pingete suhe on võrdne nende mähiste keerdude suhetega ja pöördvõrdeline voolutugevusega e N1/N2=U1/U2=I2/I1. Sellest seosest tuleneb ka põhjus, miks trafot nii palju kasutatakse igapäevaelus. Kui trafos on palju keerde, siis saab sellega tõsta pinget ja järelikult langeb voolutugevus, mis aitab oluliselt vähendada elektrienergia kadu soojusenergiana. Kui vahelduvvool jõuab aga tarbijani, siis U-d taas langetatakse ja voolutugevust tõstetakse- sedasi toimib jaotosvõrk. Võnkeringiga viidakse sagedus soovitava raadiojaamaga samaks, mis võimaldab signaali w=1/LC e takitab resonantsi. Raadio häälestamisel muudetakse antenni ahelas paikneva võnkeringi kondensaatori mahtuvust ja seega ka võnkeringi omavänkesagedust. Nii tekitatakse resonants vajaliku saatejaama sagedusel. Tulemuseks on just selle jaama poolt lähetavate võnkumiste võimandemine raadiovastuvõtjas.
aasta jooksul muude fossiilkütuste, näiteks nafta kasutamise tõttu vähenenud.Arengu suunas suureneb maavara süsinikusisaldus ning väheneb tahke jäägi ehk tuha sisaldus. Kõige täielikumalt on söestunud antratsiit, seepärast on see eriti väärtuslik kütus(põleb suisuta, nõrga leegiga)Enamik kivisöemaardlaid on moodustunud karboni ehk kivisöe-, permi ja juura ajastul. Gaas Maagaasi saadakse maardlast, see suunatakse tarbijani mööda torustikku. Maagaasi hoidmine balloonis ei ole otstarbekas. Maagaasi veeldamine transpordiks on väga kulukas ja seda kasutatakse vaid meretranspordi korral pikkade vahemike läbimisel. Maagaas koosneb põhiliselt metaanist (CH4).Vedelgaasi toodetakse toornaftast koos muude naftasaadustega (bensiin, diiselküte, kütteõli). Vedelgaasiks nimetatakse seda gaasi seepärast, et tema transportimine ja hoidmine toimub vedelal kujul. Vedelgaas on veelduv võrdlemisi madalal survel
Aga samas tuleb tähele panna ka seda, et kasvuhoonegaaside õhkupaiskumine sõltub tegelikkuses aga biodiisli tootmisprotsessist kui tervikust ning seejuures kasutatud meetodistest. Arvesse tuleks võtta ka süsihappegaasi õhkupaiskamist, mis toimub õlitaimede kasvatamise käigus (kütuse põlemine põllu harimisel), tooraine transportimisel biodiislit tootvasse ettevõtetesse, õli muundamisel biodiisliks, biodiisli transportimisel tarbijani. Süsihappegaasi emissiooni hindamisel tuleks arvesse võtta ka biodiisli madalamat efektiivsust võrreldes fossiilkütustega (biodiisli puhul on mootori kütusekulu suurem). Lisaks hõivataks biodiisli laialdasem tootmine suured maa- alad õlitaimede kasvatamiseks, seda maad võiks kasutada hoopiski toidutaimede kasvuks (väidetavalt on Euroopas toiduainete hind tõusnud) ka võib laialdane õlitaimede kasvatamine võib viia metsamaade vähenemiseni.
- rahutud, pöörased turud; - nõudluse kõikumine; - keskendumine ettevõtte põhikompetentsidele; - e-äri teke; - soov vähendada tarnijate hulka; - püüe kohandada toodet/teenust iga kliendi vajadustele (Rannus, 2003). Neid põhjuseid on veel palju. Näiteks konkurentsi suurenemine, klientide nõudmiste kasv, tootmisvõimaluste laienemine ja nii edasi. Kõik need põhjused on seotud inimkonna arenguga läbi aja. Ettevõte peab toimimiseks leidma kõige efektiivsema viisi õige toote tarbijani toomiseks. KOKKUVÕTE Esmalt kasutati logistikat vaid sõjanduses ning peale Teist maailmasõda toimus suur muudatus ning logistika olemus muutus suuresti. Selleks, et iseloomustada logistikatalitluste põimumist, võeti kasutusele termin tarneahela juhtimine. Käesoleval sajandil, tiheda konkurentsi tõttu, on ettevõtted sunnitud oma tegevust tõhusamaks muutma läbi tarneahela optimeerimise, sest omavahel konkureerivad ettevõtete tarneahelad
-) Vähendab: tooraine ja pooltoodete varude mahtu ning nende laokulu, transpordikulu, tööjõukulu, juhtimiskulu. * Kolm etappi: -) Hankimine ehk tooraine ja pooltoodete omandamine ning õiges koguses, õigel ajal ja sobiva hinnaga töötleispaika toimetamine. -) Tootmine ehk sisseostetud tooraine juhtmine tootmis- või töötlemisprotsessis ettevõttes kuni valmistoodangu ladustamiseni. -) Jaotamine ehk toodangu või teenuse tarbijani toimetamine neid rahuldaval moel ja ajal ning sobiva hinnaga. Tervishoid * 4 tegurit arengumaades ja arenenud maades: -) Haridustase -) Looduskeskkond -) Sotsiaalne toetusvõrgustik -) Meditsiini areng Turism * Mõjutatavad tegurid: -) Vaatamisväärsused -) Majanduslikud tegurid -) Infrastruktuuri korrashoid -) Riigi turismipoliitika ehk valitsuse toetus, reklaam, koolitus, koostöö.