Sisekaitseakadeemia Päästekolledz Villu Pihlakas TULEKAHJUD LAEVADES (TANKER, KAUBALAEV, REISILAEV). TULEKAHJUD LENNUVÄLJADEL. VÕIMALIKUD ENNETUSTÖÖD. TULEKUSTUTUSTÖÖDE KORRALDAMINE. Referaat Põlemiskeemia Rapla 2014 SISUKORD Referaat............................................................................................................... 1 SISSEJUHATUS........................................................................................................ 3 TULEKAHJU LAEVAS........................................................................................
LOA = 90,67 m; LPP = 84,95 m; B = 15,80 m; D = 5,80 m; T = 4,63 m; f = 4 705 t; light = 1 505 t; W = 3 200 t; GT = 2 658; NT = 1216; v = 14,4 sõlme; N = 4 480 bhp Roll-on/roll-off ship ro-ro-laev LEHOLA (ehitatud Hispaanias 1999) LOA = 122,32 m; LPP = 112,20 m; B = 19,80 m; D = 12,90 m; T = 5,78 m; f = 8 970 t; light = 4 050 t (T =3,02 m); W = 4 920 t; TPC = 19,3 t/cm; GT = 7 606; NT = 2 945; v= 17,0 sõlme; N = 3 700 kW Joon. 1.8. Kemikaalide tanker LNG Tanker Veeldatud gaasi (LNG-) tanker - (ehitatud USA-s 1975) LOA = 285,3 m; LPP = 273,4 m; B = 43,7 m; D = 25,0 m; T = 11,0 m; f = 94 600 t; light = 31 000 t; W = 63 600 t; v = 20,4 sõlme; N = 43 000 bhp Joon. 1.9. Vedelgaasi- (LNG-) tanker Ore/Bulk/Oil Ship or OBO Ship OBO-laev (ehitatud USA-s 1970) LOA = 272,0 m; LPP = 260,6 m; B = 32,2 m; D = 19,0 m; T = 14,0 m; f = 99 210 t; light = 18 710 t; W = 7 400 t; GT = 43 000; NT = 37 000; V = 16,5 sõlme;
lääneriikidele, Iraani revolutsioon, Iraani-Iraagi sõda, Aasia väljumine majanduskriisist languse põhjused: OPEC kehtestab tootmiskvoodid, Saudi Araabi suurendab tootmist, OPEC suurendab kvoote, Lahesõda Tegurid, mis mõjutavad nafta hinna kujunemist 1. nafta tootmine 2. Globaalsed konfliktid 3. OPECi otsused 4. nafta tarbimine 5.varude suurus 6. nafta ammutamise kallidus 7. nafta keemiline koostis Torujuhe VS tanker tankeri eelised: Kaugveod üle ookeani. Suhteliselt odav. tanker puudused: Õnnetuste puhul saastuvad ookeanipiirkonnad. Spetsiaalsete sadamate rajamine on kulukas. Tuleb teha tühivedusid. torujuhtme eelised: Hoolduskulud väikesed. Vedu on pidev ja ühtlane. Neid võib rajada pea - aegu kõikjale maismaale. torujuhe puudused: Lekke puhul saastub pinnas. Rahvusvahelised naftatööstused Rosneft, Royal Dutch Shell, ExxonMobil Ammutavad naftat, maagaasi, rafineerivad naftat ja toodavad
Naftareostuse likvideerimine Jaanus Ja Rauno naftareostus nafta jõudmine inimtegevuse tagajärjel veekokku Õlireostusel on keskkonnale ja ökosüsteemile enamasti väga suur mõju Suurimad reostused Esimene suur naftareostus toimus 18. märtsil 1967, kui Inglismaal lähedal jooksis juhtimisvea tõttu karile tanker Torrey Canyon. Selle tulemusena sattus merre 80119 tuhat tonni naftat. Kõigi aegade suurim naftareostus toimus 21. jaanuaril 1991, kui Lahesõja käigus pommitas Iraak Kuveidi naftatootmisettevõtteid. Pärsia lahte voolas 1,361,5 miljonit tonni naftat. Ennetamine Selleks, et vähendada reostusohtu, peavad alates 1990. aastaist toodetud tankerid olema kahekordse põhjaga Naftareostuse likvideerimine Efektiivseid meetodeid naftareostuse likvideerimiseks pole veel leiutatud.
NAFTAREOSTUS,TAGAJÄRJED JA NENDE LIKVIDEERIMINE NAFTAREOSTUS Õlireostus või naftareostus on kütteõli või nafta jõudmine inimtegevuse tagajärjel veekokku (harilikult merre). Õli-või naftaheide. Õli-või naftaleke. NAFTAREOSTUS Esimene suur naftareostus toimus 18. märtsil 1967, kui Inglismaal Scilly saarte lähedal jooksis juhtimisvea tõttu karile tanker. TAGAJÄRJED Reostab rannikualasid, tappes loomi-linde ning hävitades kalavarusid. Naftasaadused põhjustavad väärarenguid ja häireid näiteks kaladel ning loodete hukkumist. Naftareostuse tagajärjel surnud loomi söövad kalad või röövlinnud, näiteks valgepeamerikotkad, mõõkvaalad või merilõvid ning surevad omakorda mürgitusse. Nii jätkub nafta tõttu mereloomade toiduahela saastumine. LIKVIDEERIMINE
esimese tõeliselt laialiulatusliku reostuse. Merre ning lähedalasuvatele laidudele ja rannikule voolas 106 000 tonni naftat. Hukkus tuhandeid kohaliku populatsiooni tirke ja alke, Prantsuse saarestiku Sept põhjalunnide populatsioon suri praktiliselt välja Tankeri Amoco Cadiz katastroof Prantsusmaal asuval Bretagne´i rannikul 1978. aastal oli selle aja suurim Lääne-Euroopas toimunud tankeriõnnetus. Mootoririkke tagajärjel paiskus tanker vastu Bretagne´i kaljusid puruks. Hukkus tuhandeid rändlinde, turismimajandus ja austrikasvatus kannatasid suuri kahjusid.
11.2004. Joon. 3.41. Joon.3.42. Tanker (Joon. 3.43 3.46) Vedelate lastide vedamiseks ette nähtud laev. Lastiruumideks on tsisternid, mille kuju ja ehitus oleneb veetavast lastist. Lastiseadmeks on pumbad ja torustikud. Tankeritega veetakse toornaftat, naftasaadusi, kemikaale, toiduõlisid, veini, magevett jne. Joon. 3.43. Naftaproduktide tanker. 21 Kapten Rein Raudsalu MNI Loengud Eesti Mereakadeemias Teema 3. Koostatud 30.12..2001. Laevade ehitus. Täiendatud 23.11.2004. Joon. 3. 44. Joon. 3.45. Keemiatanker. 22 Kapten Rein Raudsalu MNI Loengud Eesti Mereakadeemias
Veendumaks, et nad saavad mitmesuguste saatmiskulude uurimisel tervikliku ülevaate kogu laevandussektorist. Balti Börs vaatleb nelja suurusega laevade kulusid: - Capemax (10 protsenti ülemaailmsest laevastikust): - Panamax (19 protsenti kogu laevastikust - Handymax ehk Supramax (37 protsenti kogu laevastikust) ja Handysize (34 protsenti kogu laevastikust): BDI: 1,667,00 (Day range 27.09.20). b). BCTI (Baltic Clean Tanker Index) – Bensiin, diisel jne. Seee määratakse erinevate turuosaliste esitatud standardteabe põhjal. Indeksi alarühmad kaaluvad 7 peamist laevateed ja registreerivad nafta- ja kemikaalitankerite ajalise prahtimise kulud. Nõudluse ja seega ka naftasaaduste veohinnad sõltuvad peamiselt sisemajanduse kogutoodangu kasvust, majanduse struktuursest muudatustest, tehnika arengust ning kütteõli ja kütuse hinnast. Lisaks vabade
Kuubalane aga kaldus natukene kõrvale ja sellega võitis Harry aega. Tal oli ahtris mootori juures püss. Morgan teeskles, et peab mootorit kontrollima ja võttis oma automaadi. Ühel ootamatul hetkel avas ta tule. Ta suutis kõik röövlid tappa, kuid sai ise raskelt haavata Mees lamas paadis ning mõtles kuidas tema naine Marie temata peale hakkab. Harry kahetses, et oli nii ahne olnud ja kogu pardal olevat raha endale tahtnud. Üks tanker leidis harry paadi. Kui Harry sadamakaile tõsteti oli ta veel elus aga valudes piinlemine oli tema mõistuse võtnud ning mõni tund hiljem ta suri. Marie oli endast väljas, tema armastatud abikaasa oli surnud ja temast sai kolme lapsega töötu üksikema. Sandra Paap G3B Antud teose põhjal oli Hemingwayle tähtis perekond, mereseiklused ja alkohol. Üks neis komponentidest lisas teisele alati midagi head
olnud disainitud hädamaandumiseks vette . Sõjaaegsed kogemused Vaikse Ookeani kohal näitasid, et Avenger lennukid uppusid väga kiiresti pärast hädamaandumist vette. Ja kui lennukit juhib veel algaja piloot , oleks tal väga raske maanduda Avenger lennukiga isegi vaiksesse vette , rääkimata Bermuuda Kolmnurga metsikust tormist. Teine uurijaid enim erutav müsteeriline õnnetus juhtus tankeriga SS Marine Sulphur Queen. Texasest Norfolki suunduv tanker andis viimase teate om asukohast 3. Veebruaril 1963. Vastavalt teatele oli laeva asukoht Florida väina lähedal . Kolm päeva hiljem leidis rannavalve üksiku päästevesti hulpimas rahulikus vees 40 miili edelasuunas kohast kus tanker teatas oma viimase asukoha . Ühtegi muud märki ei ole tankerist ega 39st meeskonna liikmest hiljem leitud . Laipade puudumist võib selgitada fakt , et selles piirkonnas liigub palju haisid ja barrakuudasid
Koostatud 30.12.2001. Laevade ehitus. Täiendatud 13.11.2004. Joon. 1.34. LASH tüüpi praamer. 21 Loengud Eesti Mereakadeemias Teema 1. Koostatud 30.12.2001. Laevade ehitus. Täiendatud 13.11.2004. Joon. 1. 35. Tõugatav puistlastipraam koos tõukurlaevaga Joon. 1.36. Tanker. Joon. 1.37. Gaasitanker vedeldatud loodusliku gaasi veoks (LNG-tanker). 22 Loengud Eesti Mereakadeemias Teema 1. Koostatud 30.12.2001. Laevade ehitus. Täiendatud 13.11.2004. Joon. 1.38. LNG-tankeri lastitanki läbilõige. Joon. 1.39
piiranguvööndiks. Nimetagem siin Kõrvemaa, Vooremaa, Paganamaa, Hiiumaa laidude maastikukaitseala; Haanja, Otepää ja Naissaare loodusparki. Loodus ja inimene on omavahel vägagi tugevasti seotud. Inimene hakkas loodust mõjutama juba muistsetest aegadest. Inimmõjud võivad keskkonda mõjutada positiivses või negatiivses plaanis. Tavaliselt reostavad inimesed pinnast, vett, õhku, maapinda. Vee reostuse taga on üsna sageli nafta tankerid. Kui näiteks kuskil peaks suur tanker põhja minema on tagajärjed katastroofilised. Vee reostus omakorda kahjustab loomi, õhku, pinnanst jne. Vett peaksime igaljuhul hästi hoidma. Vesi on asendamatu tingimus elu säilitamiseks Maal. Ta on paljude elusorganismide elukeskkond, aga vett vajavad eluks peaaegu kõik olendid, kaasaarvatud ka inimene. Paneb mõtlema, et raiskame kõlbulikku joogivett ainuüksi 30% WC-s. Õhureostus tekib kütuste põlemiselt autode, vabrikute saasteained, heitgaasid, raskemetallid jne
Akvatooriumi väike mahutavus, Põhjapoolne asend, Vähene veevahetus, Puuduvad naftasööjad bakterid. Eesti riskianalüüs Eesti Valitsus on alates 2003. aastast koostanud riiklike hädaolukordade risikianalüüsi kõige raskemate tagajärgedeni viivatest võimalikest suurõnnetustest. 1. kohal on suur merereostus Läänemeres Hädaolukord- > 10t naftat meres Küsimus pole, kas see juhtub, vaid millal juhtub Eestit enimmõjutanud reostused 1993.a. Sõitis tanker Kihnu Kopli poolsaare lähistel karile, lekkis 82t masuuti; 1997.a. Õnnetus õppelaevaga Arsamas Süsta tn sadamas, lekkis 34t masuuti; 2000. aasta septembris, kui Muugal seisnud naftatankerist Alambra voolas vette ligi 300 tonni toornaftat; 2006.a. Jaanuaris saastas seni tabamata laev Nõva randu; 2006.a. Kevadel uppus Vaindloo saare lähedal kaubalaev Runner 4, mille tanke seejärel tühjendati 8 kuud, merre sattus siiski enamus kütusest; 31.03
7742 km rada on kasutatud suhkrut istanduses. Umbes 65% sellel rajal on standardne rööpmelaius, ülejäänud on kitsarööpmelise (2003) AUTOTEED Kogu autoteede pikkus on 60 856 km. Sellega on see võrreldes teiste riikidega 72. kohal. Kattega teid on 29 820 km, mis sisaldab 638 km kiirteed. Ilma katteta teid on 31 038 km (2000). LAEVASTIK Laevi on kuubal 13. Tüübi järgi: Puistlastilaevad 3 Kaubalaevad 4 Gaasitorudes tankerid 1 Nafta tanker 3 Külmutatud kaubalaevad 2 Sadamate ja terminalide asukohad: Antilla, Cienfuegos, Guantanamo, Havana, Matanzas, Mariel, Nuevitas Bay, Santiago de Cuba, Tanamo. Laevatav jõgi: Cauto jõgi Registreeritud teistes riikides: 35 (2003 est. KANALID JA TUNNELID On üks tunnel Key West'I ja Havanna vahel. Turism Kuuba turistide arv 2010 Riik Saabumine Kanada 945248 Suurbritannia 174343 Itaalia 112298 Hispaania 104948
1. Millega tegeleb energiamajandus?(3) Energiavarade hankimisega, nende töötlemisega elektriks, mootori või ahjukütuseks ning viimaste kättetoimetamiseks tarbijatele. 2. Mida tähendab taastuv, taastumatu, ammendatav või ammendamatu loodusvara? A)Taastuv ressurss, mis leiab nii kasutamist kui ka tsüklilist moodustumist. B)Taastumatu-kasutatakse kui ei moodustu ehk valekasutuse korral saab otsa kunagi, ressurss ei taastu. C)Ammenduvad loodusvarad on niisugused, mis võivad lihtsalt otsa saada. Osade, nn taastuvate loodusvarade arukas käsutamine võimaldab neid uuendada, taastada ja uuesti käsutusele võtta. D)Ammendamatud on need loodusvarad, mis sõltuvad päikesekiirgusest. Kuna Päikese kustumist pole lähemate miljonite aastate jooksul ette näha, siis peetakse neid loodusvarasid igavesteks. 3. Miks kasutatakse siiani põhiliselt taastumatuid energiaallikaid, kuigi need on keskkonnale ohtlikumad? (2) Taastuvate energiaallikate kasutamine on ...
need on keskkonnale ohtlikumad? (2) 4) Nimeta 3 maavara, mille osatähtsus energiamajanduses on suurim.* a) Nafta b) Maagaas c) Tahked kütused (kivisüsi, pruunsüsi, põlevkivi, turvas) 5) Kuhu paigutatakse naftatöötlemistehased ja miks? Nafta tootmis tehased paigutatakse tarbimispiirkondade lähedale, sest 6) Kuidas on võimalik naftat transportida ja mis on nende kahe võimaluse eelised ja puudused? a) TANKER i) Mahutab palju + ii) Võimaldab vedu üle ookeani + iii) Avariid on veele ja mereelustikele ohtlikud - iv) Tühiveod - v) Laeva tühjendamise järel tuleb türm pesta - b) TORUJUHTMED i) Naftavool on ühtlane + ii) Torujuhtme rajamine ja hooldamine on suhtliselt odav + iii) On võimalik maismaal peaaegu igale poole rajadam + iv) Lekke puhul saastub pinnas ja võib reostuda põhjavesi - v) Šantaažioht -
mootorlaev motorship ökonoomne kiirus economical speed otseülekanne direct drive peajõuseade propulsion plant, propulsion machinery peaülekanne main transmission, main gear propulsiivseade propulsion unit puistlastilaev, balker bulk carrier, bulker puksiir tug, tug boat sõjalaev warship tanker tanker tsiviilotstarbeline laev merchant ship (kaubalaev) turbogeneraator turbo-generator utilisatsioonikatel exhaust gas boiler võlligeneraator shaftgenerator võlliliin shaftline, shafting vöör bow admiraliteeditegur admiralty coefficient aer oar aktiivkäitur active propulsor Bernoulli seadus Bernoullis law düüs nozzle
Liiga tugev ultraviolettkiirgus võib aga põhjustada nahavähki. Autod ja tehased paiskavad õhku heitgaase. Need gaasid võivad pilvedega segunedes põhjustada happevihmasid, mis hävitavad taimkatte. Maailma suurimates linnades, nagu näiteks Los Angeles Californias, on õhk nii saastunud, et nende kohal hõljub nn Sudupilv. Sudu põhjustab inimestel raskeid hingamishäireid ja enneaegse surma. · Ööl vastu 24. märtsi 1989 aastal jooksis 300-meetrine tanker Exxon Valdez Alaskal Prints Williami lahes karile. Järgmise kahe päeva jooksul voolas laevast merre üle 35 000 tonni mürgist toornaftat, tekitades Ameerika kõigi aegade suurima naftakatastroofi, mis tegi palju kahju loomariigile ja põhjustas suure puhastusoperatsiooni. · Kuveidist 1991. aastal taganedes süütasid Iraagi väed sadu sealseid naftaleiukohti, põhjustades kõrbe täieliku reostumise. Et kustutada kõik tulekahjud, kulus terve aasta.
Näiteks on lugu läinud füüsiliseks: rakk on lõigutud toore jõuga ribadeks või siis põletatud tulise rauaga lombakaks. Samas võib nekroos alguse saada ka bakteri või mõne muu patogeense pahalase mürkidest; häiretest immuunsüsteemi ning vereringe töös; muudest organismi jaoks anomaalsetest sündmustest. ,,Nekroos on rakule problemaatiline surm, sest sellega kaasneb rakkude lagunemine: nende sisu valgub välja ja see häirib teisi rakke," dotseerib Maimets. Lekkiv tanker põhjustab merereostuse, lekkivate rakkude tagajärg on põletik. Kes end kordki kõrvetanud või kriimustanud, teab ja tunneb seda häda. Miks peab rakke hukkama? Apoptoos on aga hoopis teine teema. Kui nekroos saab alguse õnnetusest, siis apoptoosi käivitab organismi otsus: mingi hulk rakke on oma aja ära elanud, vigased või muidu jalus ja peavad seetõttu surema. Rakkude õigeaegne kontrollitud suremine on organismi kasvu, arengu ja tervise seisukohalt sama oluline
8 KASUTATUD KIRJANDUS 1. L. Belousov, J.Korhov. Tehnologia morskih perevozok gruzov. Kuibõsev, 1978. 2. Ravhusvaheline othlike kaupade meritsi veo koodeks (International Maritime Dangerous Good Code) 2003. 3. Puistlastide ohutu veo koodeks (Code of Safe Practice for Solid Bulk Cargoes) 1992. 4. Oram, R.B Cargo handling and the modern port. Oxford, 1996. 5. Woolcott, T.W.V. Liquefied petroleum gas tanker practice. Glasgow, 1987. 6. Knott. Lashing and securing on deck cargoes. London, 1944. 7. SOLAS 74. 8. IMO resolutsioonid. 9. Ohutu puidveo koodeks (Code of Safe Practice for Ships Carrying Timber Deck Cargoes). 1992. 10.Rahvusvaheline laadliini konventsioon (International Conventiuon on Load Lines), 1968 9
Laevadel sai surma 4900 ja haavata 4800 ameeriklast. Samuti hävis tabamuse saanud laevadel enamasti ka hulk lennukeid. Kokkuvõttes oli surmalendurite taktika igati efektiivne. Oktoobrist 1944 kuni juulini 1945 uputatud laevade muljetavaldavas nimekirjas on: eskortlennukikandjad "Saint Lo", "Ommanney Bay" ja "Bismarck Sea", 14 hävitajat, 3 miinitraalerit, 1 allveelaevahävitaja, 2 torpeedokaatrit, 14 erineva suurusega dessantlaeva, 8 transpordilaeva ja 1 tanker. Lisaks said suured "Essex"-tüüpi lennukikandjad "Bunker Hill", "Franklin" ja "Enterprise" Okiwana lahingus nii raskeid vigastusi, et jäid kuni sõja lõpuni remonti. Loomulikult võimendas Jaapani sõjapropaganda kamikazede edu tohutult üle. Selle järgi uputati USA lennukikandjaid kümnete ja teisi laevu sadade kaupa. Samal ajal puudus jaapanlastel sõja ajal ka endal selge ülevaade, milliseid laevu surmalendurid täpselt
See, mis eristab külmutuslaevu, onsuurkiirustühikäigul-üle20sõlme. Balkerid - kuivlasti laevad, mis on kõige rohkem levinud. Need suure mahtuvusega laevad transporteerivad puistekaubad suurte partiidena. Balkeritega enamasti viiakse teravili, väetis, süsi, vanametalli, suhkur jne. Balkerid jaotakse mitu gruppi: Capesize (80000-150000 t.), Panamax (50000-80000 t.), Handymax (35000-50000t.),Handysize(10000-35000t.). Tanker laeval on täiesti teine lastiruumi seade. Laevatekk nafta tankris on tavaliselt jagatud vaheseintega, mis paiknevad laeva pikkuse perimeetril. Täite protsessil süstitakse tankid nende torustikkude läbi. Nad on paigutatud tekil. Tühisuse 8 protsessi käigus imetatakse ka torustikude läbi, mis paiknevad laeval. Selleks, et joondada kreeni, süstitakse ahtri tekil merevett. Kuna ballasti mahapanek avatud
9) Loetakse, et ainult 20% rünnetest on ametlikus statistikas peegeldunud. 6. Kui palju lunaraha makstakse? Käesolevas peatükkis esitan andmed makstud lunaraha kohta, et lugejal tekiks arusaam, kui suured nõued esitavad Somaalia piraadid. Mõned näited: 1) Naftatankri MV Sirius star vabastati 15 000 000 miljoni dollari eest. Laeva peal oli nafta, mille hind oli 100 000 000 miljoni dollarit. Laeva peal oli 25 töötajaid. 2) Kemikaalide tanker MT Stolt Valor, mille peal oli 22 inimest, vabastati pärast 62 päeva vahistamist 2 500 000 miljoni dollari eest. 3) Teine kemikaalide tankri MV Bunga Melati 5 nime all, mille peal oli 41 inimest, vabastati pärast 33 päeva vahistamist 2 000 000 miljoni dollari eest. 4) Õlitankri MV Bunga Melati Dua, mille peal oli 39 inimest, vabastati 41 päeva hiljem samuti 2 000 000 miljoni dollari eest. 5) 46 olnud vahi all puksiir MV Svitzer Korsakov, mille meeskond oli 6 inimest, vabastati
asuvad neis riikides ning naftat Suurimad kivisöe valdajad – USA, Venemaa, 30% energiabilansist: Norra (99%), Šveits, kasutatakse kõikides eluvaldkondades. Hiina, Rootsi, Läti Toornafta transport on odavam, kui Suurimad tootjad – Hiina, USA, India, Hüdroenergia eelised-puudused: valmistoote transport, sest tanker peab Eelised Puudused tühjalt tagasi sõitma Tuumaenergia Taastuv Ehitamine kallis Kasutamine Torujuhtmeteg Tankeriteg 2. Kohal elektritootmises Pole saastet Saab ainult veekogud
-päikese energia -lainete energia -turvas -süsi Naftatööstus. Tootmise paigutamise alused: 1) seal, kus leidub naftat 2) läheduses palju mootorikütuse tarbijaid 3) sealt on lihtne saadusi laiali jagada 4) sinna on lihtne toornaftat vedada 5) spets. naftasadamad tankerid 6) suurlinnadest eemal 7) pol. transprt: 1) tanker 2) odavam torujuhtmed -geogr. tingimused -keskkonna probleemid. Maagaas -torujuhtme ekpsort -Venemaa 40% maailma maagaasist. Ka Kanada, USA, Mehhiko -Euroopas: Rumeenia, Holland, Suurbritannia, Nigeeria -Veel: Brasiilia, Venezuela, Tsiili, Argentiina, Austraalia, Indoneesia Tahked kütused kivi, puuküte, koksi -süsi, turvas Koksi on maailmakaubanduses:
EESTI MEREAKADEEMIA Merendusteaduskond Meretranspordi juhtimise õppetool Kätlin Plaksting KS-41 Naftareostus ja selle mõju veekogule referaat Juhendaja: Olga Preiman Tallinn 2009 Sisukord Sisukord......................................................................................................................................2 Sissejuhatus.................................................................................................................................4 Naftareostuse allikad...................................................................................................................5 Naftareostuse mõju veekogule....................................................................................................7 Naftareostuse vätlimine ja kõrvald...
1920- 30 hakati segama kokteile. Sageli tehti erinevatest jookidest segusid, et leevendada halba maitset, anda aroomi, uudishimu luua midagi uut ja huvitavat, kasutada tervise parandamiseks. Suurim segujook on loodud Philadelphias: 1350 l soome vodkat 3400 l jõhvika mahla 3400 l greibimahla 3150 l jääd Sheikeri rolli mängis 13 m, kõrgune terasest tanker. Maitsta sai 35 000 külalist. Kuulsaim kokteil Dry Martini leiutati 1860- aastatel. Margarita 1921-st aastast kokteili klassik. Iiri kohvi mõtles 1952-l aastal välja lennuvälja baarmen külmetavale ameeriklasele. Baari sisustus, seadmed ja töövahendid 1. Sheiker ehk raputi: 3 osa- roostevabast terasest (nõu, nupp, sõel). 2. Bostoni sheiker- kaheosaline, alumine osa roostevabast terasest, ülemine osa klaasist. 3. Seguklaas- segujookide valmistamiseks, mida peab segama jääga
Estonia imports needed petroleum products from Western Europe and Russia. Oil shale energy, telecommunications, textiles, chemical products, banking, services, food and fishing, timber, shipbuilding, electronics, and transportation are key sectors of the economy. The ice-free port of Muuga, near Tallinn, is a modern facility featuring good transshipment capability, a high-capacity grain elevator, chill/frozen storage, and brand-new oil tanker off-loading capabilities. The railroad serves as a conduit between the West, Russia, and other points to the East. After a long period of very high growth of GDP, the GDP of Estonia decreased by a little over 3% on a yearly basis in the 3rd quarter of 2008. In the 4th quarter of 2008 the negative growth was already -9,4%. Some international experts and journalists, who like to view the three Baltic States as a single economic identity, have failed to
ühiskonnas. Mida madalam see on seda enam seda väärtustatakse. Erinevate kultuuride puhul võib tase olla erinev. VVKriski taseme kindlaks tegemisel on otstarbekas käsitleda eraldi suurõnnetustega või katastroofidega seotud riske ja riske mis kujunevad välja pikaajaliste muutuste taustal, avalduad alles muutuste teatud tasemele kuhjumise korral. Pikaajaliste muutuste taustal avalduva riski puhul on tegemist peiteaega omavate riskidega.(puugid, tanker õnetus, kemikaali õnnetused) Hindamiskava: probleemi formuleerimine lõpeb hindamiskava koostamisega, kavas võetakse juba tehtu kokku ning näidatakse kuidas hindamine hakkab toimuma, milliseid hüpoteese käsitletakse, millistele andmetele käsitlus hakkab tuginema ja milliseid meetodeid kasutakse, milliseid muutujaid hindamine käsitleb Muutujad võib jagada 3 gruppi: Muutujad mis kirjeldavad mõjuri liikumist ja sellega kaasnevaid mõjusid
(Saudi-Araabia; USA, Venemaa.) 95. Mis on nafta kasutamise EELISED? (suur kütteväärtus; hea transportida.) 96. Mis on nafta kasutamise PUUDUSED? (puuraukude rajamine keeruline ja kallis; tuleb töödelda enne kasutamist.) 97. Mis on nafta TRANSPORDIVÕIMALUSED? (torujuhtmed; tankerid[?!].) 98. Võrde nafta transporti eeliseid ja puuduiseid torujuhtmete ja tankritega! (Torujuhtmetega on pidev vedu, see on odav ja tööjõud väike <-> Tankeril on 1 ots sõitu alati tühi/ Tanker saab vedada suuri koguseid <-> torujuhtmete rajamine kallis ja pole igalpool võimalik) 99. Miks tavaliselt ei töödelda naftat ammutamispaikades? (ODAVAM vedada toornaftat kui erinevaid naftasaadusi) *naftatöösuuses on PALJU rahvusvahelisi ühinemisi 100.Miks valitsevad naftatööstuses rahvusvahelised linnad? (kapitalimahud väga suured) 101.Kuhu on mõtekas rajada naftatöötlemistehaseid? (tarbija ja sadama lähedusse, kuhu saab tuua toornaftat.) 102
Suurbritannias, tekitades esimese tõeliselt laialiulatusliku reostuse. Merre ning lähedalasuvatele laidudele ja rannikule voolas 106 000 tonni naftat. Hukkus tuhandeid kohaliku populatsiooni tirke ja alke, Prantsuse saarestiku Sept põhjalunnide populatsioon suri praktiliselt välja. Tankeri Amoco Cadiz katastroof Prantsusmaal asuval Bretagne´i rannikul 1978. aastal oli selle aja suurim Lääne-Euroopas toimunud tankeriõnnetus. Mootoririkke tagajärjel paiskus tanker vastu Bretagne´i kaljusid puruks. Hukkus tuhandeid rändlinde, turismimajandus ja austrikasvatus kannatasid suuri kahjusid. Tankeri Exxon Valdez katastroof toimus Alaska lähistel 1989. aastal. Hiigelsuur supertanker, mida juhtis kogemusteta meremees, sõitis karile. Naftafirma Exxon, Alaska omavalitsus ning USA võimud aeglustasid reostuse levikut tõkestava varustuse toimetamist õnnetuspiirkonda, seetõttu
klassifikatsioonireeglitele, see klassifitseeritakse ja sellele omistatakse klassisümbol. Näiteks Lloydi Registris (Lloyd's Register of Shipping, LR) on üle 100 GT laeva sümboliks: 100 A 1, see tähendab: laev on ehitatud LR järelevalve all; 100 A laev on ehitatud vastavuses kõrgemate standardite ja reeglitega; 1 tekiseadmed ja sisseseade on korras. Järgneb laeva tüübi nimetus ja kui masinaosakond (MO) on ehitatud LR järelevalve all, siis kogu sümbol on: 100 A 1 Oil Tanker LMC, kus LMC on Lloyd's Machinery Certificate. Klassifitseeritud laev peab vastama merekõlblikkuse standardile. Rahvusvaheliselt tunnustatud peamised klassifikatsiooniühingud on: Lloyd's Register of Shipping London; Det Norske Veritas Høvik, Norra; Bureau Veritas Pariis(?); Germanischer Lloyd Hamburg; American Bureau of Shipping Houston; Nippon Kaji Kyokai Tokyo Registro Navale Italiano Genova; China Classification Society Peking;
klassifitseeritakse ja sellele omistatakse klassisümbol. Näiteks Lloydi Registris (Lloyd's Register of Shipping, LR) on üle 100 GT laeva sümboliks: 100 A 1, see tähendab: laev on ehitatud LR järelevalve all; 100 A laev on ehitatud vastavuses kõrgemate standardite ja reeglitega; 1 tekiseadmed ja sisseseade on korras. Järgneb laeva tüübi nimetus ja kui masinaosakond (MO) on ehitatud LR järelevalve all, siis kogu sümbol on: 100 A 1 Oil Tanker LMC, kus LMC on Lloyd's Machinery Certificate. Klassifitseeritud laev peab vastama merekõlblikkuse standardile. Rahvusvaheliselt tunnustatud peamised klassifikatsiooniühingud on: Lloyd's Register of Shipping London; Det Norske Veritas Høvik, Norra; Bureau Veritas Pariis(?); Germanischer Lloyd Hamburg; American Bureau of Shipping Houston; Nippon Kaji Kyokai Tokyo Registro Navale Italiano Genova; China Classification Society Peking;
klassifikatsioonireeglitele, see klassifitseeritakse ja sellele omistatakse klassisümbol. Näiteks Lloydi Registris (Lloyd's Register of Shipping, LR) on üle 100 GT laeva sümboliks: 100 A 1, see tähendab: laev on ehitatud LR järelevalve all; 100 A laev on ehitatud vastavuses kõrgemate standardite ja reeglitega; 1 tekiseadmed ja sisseseade on korras. Järgneb laeva tüübi nimetus ja kui masinaosakond (MO) on ehitatud LR järelevalve all, siis kogu sümbol on: 100 A 1 Oil Tanker LMC, kus LMC on Lloyd's Machinery Certificate. Klassifitseeritud laev peab vastama merekõlblikkuse standardile. Rahvusvaheliselt tunnustatud peamised klassifikatsiooniühingud on: Lloyd's Register of Shipping London; Det Norske Veritas Høvik, Norra; Bureau Veritas Pariis(?); Germanischer Lloyd Hamburg; American Bureau of Shipping Houston; Nippon Kaji Kyokai Tokyo Registro Navale Italiano Genova; China Classification Society Peking;
lahingutes 7500 meest langenutena, lahingutes võeti 11 500 punaarmeelast vangi. Saagiks saadi 91 tanki, 293 kahurit ja 2 soomusrongi. Tallinna sadamas uputati 19 vägedega ja sõjavarustusega laaditud laeva, lisaks üks hävitaja ja veel 9 sõjalaeva. Raskeristlejat "Kirov", üht hävitajat ja veel viit sõjalaeva vigastati raskesti. Balti laevastiku taandumisel Tallinnast uputati ning uppusid sõites miinile 46-67 laevastiku laevast: 3 4-st ujuvbaasist, 17 20-st transportlaevast, ainus tanker, 1 2-st jäälõhkujast, ainus ujuv töökoda, 3 päästelaeva, 6 13-st puksiirlaevast, 3 3-st motorpaati. Uppusid samuti 16 lahingulaeva 128-st: 5 miiniristlejat, 3 vahilaeva, suurtükilaev, 2 allveelaeva, torpeedokaater, 3 miinitraalerit, väikse jahilaev. Samal päeval tungisid Saksa väed Paldiskisse ja vallutasid linna. Võeti mitu tuhat vangi ja sakslaste kätte langes 6 rannapatareid. 1. septembril vallutasid sakslased Haapsalu ja Virtsu, viies seega lõpule kogu Eesti
kaardile laevatatavad jõed, tähtsamad jõesadamad. Iseloomusta eeldusi ühtse siseveeteede võrgu loomiseks. Millised jõed on kanalitega ühendatud? 2000 km (peamiselt kasutatakse vaba aja kohta Murray ja Murray-Darling jõgikondade). d) Mereteetransport. Tähtsus riigisisestes ja rahvusvahelistes vedudes. Kanna kontuurkaardile suuremad ja tähtsamad sadamad. Kokku: 50 liiki: puistlastilaeva 12 last 5, kemikaalitanker 1 konteiner 1, vedelgaas 4, reisijate 7, reisijad ja kaubad 7, nafta tanker 8, Vieriä / rull-off 5 välisomandis olevate: 24 (Kanada 9 , Prantsusmaa 1, Saksamaa 2, Jaapan 1 Madalmaad 2, Norra 1, Singapur 1, UK 5, USA 2) on registreeritud ka teistes riikides: 28 (Antigua ja Barbuda 1, Belize 1, Bermuda 1, Dominica 2, Fidzil 1, Marshall saared 1, NZ 1, Panama 4, Singapur 12, Tonga 1, US 1, Vanuatu 2) (2008) Austraalia Sadamate ja terminalide : Brisbane, Dampier, Fremantle, Gladstone, Hay Point, Melbourne, Newcastle, Port Hedland, Port Kembla, Port Walcott, Sydney
Kuna vedu toimub marsruutil Primorks- Rotterdam ja Primorski sadama akvatoorium talveperioodil jäätub, siis tankeril peab olema vastav jääklass, mis võimaldab sõita Primorsk sadamasse. Selleks jääklassiks võiks olla näiteks 1A( laev võib sõita meres, kus on jää paksusega kuni 0,8m; jäämurdjaga on võimalik sõita kiirusega kuni 5 sõlme, jää paksusega kuni 1m). Laevatüübiks võik olla AFRAMAX tanker 1A jääklassiga. Tankerid , mis võiksid vedada toornaftat Primorsk sadamast-Rotterdam sadamasse: DELTA PIONEER 13 Laeva pikkus: 250 m Laeva laius: 44 m Laeva süvis (min/max/keskmine) : 3,8 m / 14,6 m / 14,1 m Laeva kiirus (maksimmalne/tehniline) : 17 knots / 13,5 knots Võib korraga vedada 42 500 t toornaftat DEEP BLUE
terminali ülemat ja saada temalt tööde teostamiseks kirjalik luba. Lastimine-lossimine toimub tankeri ja terminali omavahel kooskõlastatud plaani järgi. Samuti peavad enne pumpamisoperatsioonide alustamist olema kooskõlastatud õlireostuse vastased meetmed ja tegevuskava võimaliku õlireostuse korral. Enne pumpade sisselülitamist teatab nii laeva lastimise-lossimise eest vastutav tüürimees terminali esindajale, et tanker on valmis vastavateks operatsioonideks ja kõik ohutusmeetmed on täidetud. Sama teabe edastab tankeri tüürimehele terminali esindaja. 17 Kui tanker kavatseb tankide pesemiseks kasutada toornaftat, peab ta sellest teavitama terminali 24 tundi enne pesemise algust. Tuleohutuse tagamiseks tuleb tankides kõigi operatsioonide ajal hoida hapniku kontsentratsioon alla 8 %. 7.9. Inertgaaside süsteem
1951, veebruar 24. asutatud I.B.A Inglismaal International Bartender Assotsatsioon Miks kokteile tegema hakati? Sageli tehti erinevatest jookidest segusid selleks, et leevendada halba maitset, anda aroomi, samuti uudishimust luua midagi uut ja huvitavat, kasutada tervise parandamiseks. Suurim segujook on loodud Philadelphias: 1350 l soome vodkat 3400 l jõhvika mahla 3400 l greibimahla 3150 l jääd Sheikeri rolli mängis 13 m, kõrgune terasest tanker. Maitsta sai 35 000 külalist. Kuulsaim kokteil Dry Martini leiutati 1860- aastatel. Siiani enimlevinud kokteil. Selle kokteili valmistusviisi ja baarmeni töövõtete järgi saab aru, kas baarmen tunneb oma tööd või mitte. Margarita 1921-st aastast kokteili klassik. Iiri kohvi mõtles 1952-l aastal välja lennuvälja baarmen külmetavale ameeriklasele. Hea klient baaris on venelane, halb klient on lätlane. Baaride tüübid Kokteilibaar raskesti defineeritav
koguses jooke, ainult päevanormi kaupa. 1951, veebruar 24. asutatud I.B.A Inglismaal International Bartender Assotsatsioon Miks kokteile tegema hakati? Sageli tehti erinevatest jookidest segusid selleks, et leevendada halba maitset, anda aroomi, samuti uudishimust luua midagi uut ja huvitavat, kasutada tervise parandamiseks. Suurim segujook on loodud Philadelphias: 1350 l soome vodkat 3400 l jõhvika mahla 3400 l greibimahla 3150 l jääd seikeri rolli mängis 13 m, kõrgune terasest tanker. Maitsta sai 35 000 külalist. Kuulsaim kokteil Dry Martini leiutati 1860- aastatel. Siiani enimlevinud kokteil. Selle kokteili valmistusviisi ja baarmeni töövõtete järgi saab aru, kas baarmen tunneb oma tööd või mitte. Margarita 1921-st aastast kokteili klassik. Iiri kohvi mõtles 1952-l aastal välja lennuvälja baarmen külmetavale ameeriklasele. Hea klient baaris on venelane, halb klient on lätlane. Baaride tüübid Kokteilibaar raskesti defineeritav
näiteks veoauto, veduk, veduk koos poolhaagisega, veoauto koos täishaagisega. Virnastamine Kaupade hoiustamine laos ilma riiulikonstruktsioone kasutamata. Ülemised kaubaalused rõhuvad alumistele, mis eeldab, et virnastatav kaup on suhteliselt kerge ja/või pakendid on tugevad ja kompaktsed. Efektiivne kauba ladustamise viis. Virnastamisel madalas laos on hoiuühiku omahind võrreldes muude ladustamise viisidega kõige madalam VLCC (VerY Large Crude Carrier) Väga suur toornafta tanker kandevõimega 160 000- 320 000 tonni. Ülavoog Ülavoog kujutab endast logistilises ahelas ettevõtte ostuturgu ja see koosneb tarnijatest ning allhankijatest Ülenormatiivne koorem (Abnormal load) Koorem, mida oma väärtuse või suure riski tõttu saada vigastatud ei saa jagada väiksemateks osakoormateks. Tulenevalt koorma gabariitidest ja kaalust ei saa seda transportida tavalise sõidukiga C&U regulatsiooni alusel.
used to separate the oil from water. Oil extraction is costly and sometimes environmentally damaging, although Dr. John Hunt of the Woods Hole Oceanographic Institution pointed out in a 1981 paper that over 70 per cent of the reserves in the world are associated with visible macroseepages, and many oil fields are found due to natural seeps. Offshore exploration and extraction of oil disturbs the surrounding marine environment. Oil spills Crude oil and refined fuel spills from tanker ship accidents have damaged natural ecosystems in Alaska, the Gulf of Mexico, the Galapagos Islands, France and many other places. The quantity of oil spilled during accidents has ranged from a few hundred tons to several hundred thousand tons (e.g., Deepwater Horizon Oil Spill, Atlantic Empress, Amoco Cadiz). Smaller spills have already proven to have a great impact on ecosystems, such as the Exxon Valdez oil spill
Rahvusvaheline õigus 2015 1.semester Loengukonspekt Rahvusvaheline õigus = RÕ RÕ on kokkuleppel põhinev õigus. 28.september loengut ei ole! Mõlemas seminaris on osalemine kohustuslik! 1 seminari võimalik asendada lühiesseega. Eksam-‐ 1) definitsiooni küsimus, kus palutakse mingi keskne asi rahvusvahelises õiguses lahti mõtestada nt mis on reservatsioon 2)kaalukam osa-‐ teoreetilise kontseptsiooni lahti mõtestamine rahvusvahelises õigus 3) analüütiline ülesanne-‐ kaasus, mis on lahendatav rahvusvahelise õiguse elementaarsete põhimõtete alusel, võib olla ka arutlus 31.08.15 Teema I – olemus Kogu õigussüsteemi saab jagada: -‐ riigisiseseks õigussüsteemiks ...
2.5 Maagaas 21(113) Villu Vares Energia ja keskkond Joonis 2.17 Euroopa maagaasitorustikud ja selle arendamise plaanid 2003.a detsembri seisuga Joonis 2.18 Maagaasi transportimine veeldatud kujul 22(113) Villu Vares Energia ja keskkond Joonis 2.19 Veeldatud maagaasi tanker 2.6 Kivisöed 2.7 Mittekütuselised energiaallikad 23(113) Villu Vares Energia ja keskkond 3 BIOMASSIPÕHISED KÜTUSED Tahkete biokütuste klassifitseerimine algab päritolu määramisest, mille alusel kütused jaotatakse järgmisteks gruppideks: · puidupõhine biomass; · rohtne biomass; · puuviljade biomass;
To discover the oil, a white Caucasian has to bring in his equipment to survey our land or shores. If there is oil, he estimates the amount of oil located in that area. We award him the contract of drilling for the oil. He brings his own men. Unlike in his own country, whatever environmental damage the drilling does is none of his concerns. All he wants is that oil. When the oil comes out from the ground, we also award him the contract to take the oil from us. He brings his tanker, loads the oil and brings it to his own country where he refines it. He pays less than $12 per barrel for the crude oil. He refines the crude into several different products, which are then sent back to us at more than $65 per barrel. In the 1998 year, Exxon generated revenues of $100 billion, Mobil $47 billion, Texaco, $32 billion and Chevron $27 billion. The revenues of these four companies almost outstripped the revenues of all the 50 Black Africa countries south of the Sahara combined.
jõuda Atlandi ookeanist Vaiksesse ookeani või läbima Hea Lootuse neeme, sõites ümber Lõuna- Aafrika tipu, et jõuda India ookeanist Atlandi ookeani. • Aframax Ookeanidel sõitev standardsete mõõtudega toornafta tanker (80 000 – 119 000 dwt), suurim toor- nafta tanker AFRA (Average Freight Rate Assessment) tankerite klassiitseerimise süsteemis. • Very Large Crude Carrier (VLCC) Ookeanidel sõitev toornafta tanker (200 000 – 299 999 dwt). Kuna tankerid on ULCC alustest väiksemad, on need parema manööverdusvõimega