k. Virtual Private Network) on privaatne ja turvalne arvutivõrk, mille loomiseks kasutatakse avalikku telekommunikatsiooni infrastruktuuri. · Tulemüür - (Firewall) on tarkvara või seade, mis turvakaalutlustel piirab ja reguleerib võrguliiklust arvutivõrgus või võrkude vahelvastavalt seadistatud reeglitele · ERP (Ettevõtte Ressursside Planeerimine) on tarkvaraarendus, mille abil juhitakse ettevõtte tegevust INFOSÜSTEEM Organisatsiooni või ettevõtte info- ja süsteemitöö korralduse meetodite ja vahendite kogusumma (infosüsteem, kui reaalse süsteemi infotasand) Infotööks nim: 5 1. Tööd, mille käigus kogutakse, töödeldakse, salvestatakse, säilitatakse või edastatakse teavet * Korraldatud infotööga toodetakse teadmist ja seda kasutatakse organisatsiooni eesmärkide saavutamiseks ja/või nende muutmiseks. 2
1. Küsimused a) Zachmani tugiraamistik Zachmani tugiraamistik – 1990 John A. Zachman. Kirjeldab valdkonna infosüsteemi üldist ülesehitust ja arhitektuuri. Mudel infosüsteemile endale. Saab rakendada igale ärivaldkonnale sõltumata suurusest, „Puhtale valdkonnale“ ja (IT) infrastruktuurile. Veerud vastavad põhiküsimustele: Mis? Kuidas? Kus? Kes? Millal? Miks? Read vastavad süsteemitöö põhilistele osapooltele-huvigruppidele: juhtkond, tippjuhid, planeerijad, ärimõistete omanikud, arhitekt-disainerid, ehitaja-tehnoloogid, tehnikud, ülalhoidjad. „Puhas valdkond“ - 2 ülemist rida. IT infrastruktuur alates kolmandast allapoole. MDA (Model Driven Architecture) mudelitüübid: CIM (Computing Independent Model) – teine rida PIM (Platform Independent Model) – kolmas
· infotehnoloogia (IT) pakkudes organisatsioonile elektroonilist infrastruktuuri · infotöötajad ja süsteemitöötegijad kasutades IT-d täidavad oma info- ja süsteemitööülesandeid organisatsioonis · andme-(info)ressursid - infovajajate jaoks nende nõudmistele vastav info (väljund); lähteandmed selle loomiseks (sisend) · infosüsteemi info- ja süsteemitööprotsessid - reeglid, protseduurid, meetodid ja nende omavaheline seotus info- ja süsteemitöö jaoks Infosüsteemis tegutseja nö arvutitöökoht Rakendussüsteemide liigid (operatsioonilised süsteemid, juhtimist toetavad süsteemid) Formaalset suhtlust (andmevahetust) toetavad: · operatsioonilised (käitus-)süsteemid igapäevatöö tegemiseks ja juhtimiseks · administreerimis-/ juhtimissüsteemid organisatsiooni juhtimisprotsessideks Mitteformaalset suhtlust toetavad: teadmuse loomiseks ja organisatsioonisisese kultuuri tõstmiseks
Modelleerimine II KT - aka buckle up, we gon bullshit through this 1. Zachmani tugiraamistik Ettevõte, ärisüsteemi vms kirjeldamiseks mõeldud. Kahemõõtmeline tabel, mille veerud vastavad süsteemianalüütiku põhiküsimustele. Read – süsteemitöö (arendus+ülalhoid) põhilistele osapooltele – huvigruppidele (slaidil followed by some nonsense, kas see on üldine mandatory osa või ta lihtsalt tõi näiteid?). Lahtrites on kindlat tüüpi ning kindlale huvigrupile suunatud mudelid (nt graafilised PS. Seda me siin aines teemegi) Ärivaldkond – eesmärgipärane inimtegevus. Seda iseloomustavad eesmärgid, vahendid, tegijad, asukoht, kirjeldus ja aeg EHK miks (eesmärk), mis(objekt), kes(inimesed),
hõlmavate andmetöötlussüsteemide planeerimine; loomine või hankimine; rakendamine ja haldamine ; uute IT võimaluste jälgimine ning nende kaasamine organisatsiooni strateegiatesse, plaanidesse ja praktikatesse . Põhieesmärgiks on terviklikul viisil valitseda ja hallata informatsiooni ja vastavat IT-d ettevõttes, et võimaldada ettevõttel väärtuse loomist; suurendada ettevõttega seotud osapoolte rahulolu. Nende funktsioonide täitmisega tegeleb süsteemitöö. Põhimeetodiks süsteemitöö tegemisel on süsteemitehnika (systems engineering). 5. Nõudmised infosüsteemi spetsialistile- Eksisteerib vajadus selliste spetsialistide järele, kes oleksid võimelised määratlema ettevõtte/organisatsiooni vajadusi informatsiooni, selle juhtimise ning vastavate IT-süsteemide järele; otsustama, milliseid IT-süsteeme luua/hankida ja organisatsiooni kasutusse anda ja mille jaoks ja ITsüsteeme looma ja nende loomist juhtima
seoste tüüpidena · anda alus (relatsioonilise) andmebaasi tegemiseks (andmetabelite ja nendevaheliste seoste loomiseks) Infosüsteemi koostisosad Infosüsteemi koostisosad on järgmised: · infotehnoloogia (IT) pakkudes organisatsioonile elektroonilist infrastruktuuri (hajutatud raud- ja tarkvara, telekommunikatsiooni tehnoloogiad) · andmetöötlus- ja tugisüsteemid ehk rakendussüsteemid, mida infotöötajad info- ja süsteemitöö tegemisel kasutavad · infotöötajad (ka täidesaatev võim) kasutades IT-d täidavad oma info- ja süsteemitööülesandeid organisatsioonis · andme-(info)ressursid - infovajajate jaoks nende nõudmistele vastav info (väljund); lähteandmed selle loomiseks (sisend) · infosüsteemi info- ja süsteemitööprotsessid andmetöötlusel põhinev infotöö, teadmusel põhinev infotöö, süsteemiarendus ja kättetoimetamine Andmebaasi mõiste
Millistele põhiküsimustele vastavad ja mida kirjeldavad/modelleerivad Zachmani raamistiku veerud? Mis? Objektid, andmed Kuidas? Funktsioonid, protsessid, tegevused Kus? Asukohad, võrk Kes? Inimesed, rollid, vastutused Millal? Aeg, sündmused, stsenaariumid, elutsüklid Miks? Eesmärgid, strateegiad, nõuded - Motivatsioon Mida kirjeldavad/modelleerivad Zachmani raamistiku read? Read vastavad süsteemitöö (arendus + ülalhoid) põhilistele osapooltele-huvigruppidele: Juhtkond, tippjuhid, planeerijad: ärisõnastik, ärimõisted, loetelud; Ärimõistete (n. protsesside, toodete, süsteemide) omanikud: ettevõtte/valdkonna/äri mudel, ärimõistete definitsioonid; Arhitekt-disainer: süsteemi mudel, loogiline mudel, ärimõistete esitus süsteemis; Ehitaja-tehnoloog: tehnoloogia mudel, füüsiline mudel; Tehnik (n
õppimine), kirjapanek (n: paberile) või salvestamine (elektrooniliste andmete puhul) töötlemine sorteerimine, grupeerimine, matemaatiliste operatsioonide rakendamine vm andmete sidumis- või teisendustegevus edastamine informatsiooni vajajale saatmine, kättesaadavaks tegemine Infosüsteem koosneb ettevõttes tegutsejate (ja ettevõttega suhtlejate) n.ö. arvutitöökohtadest, mida iseloomustab alljärgnev joonis: · Süsteemitöö mõiste Süsteemitöö on töö, mille käigus toimub infosüsteemi elutsükli läbimine, täpsemalt loomine, muutmine ja haldamine. Süsteemitööga tegelevad eelkõige IT spetsialistid. Info- ja süsteemitöökorraldus on koostööprotsessid, kuidas info- ja süsteemitööd organisatsioonis tehakse: kes, millal, kuidas, milliseid vahendeid kasutades millist infotöötegevust peab teostama kes, millal, kuidas, milliste vahenditega peab infosüsteemi looma/muutma/haldama
[vt. ka Modelleerimise aine konspektist lk. 30?] M. Roost , TTÜ Informaatikainstituut, Loengukonspektid aines Süsteemianalüüs, 2014 Zachman Framework (ZF) on kahemõõtmeline tabel, mille Veerud vastavad põhiküsimustele: Mis? Objektid, andmed Kuidas? Funktsioonid, protsessid, tegevused Kus? Asukohad, võrk Kes? Inimesed, rollid, vastutused Millal? Aeg, sündmused, stsenaariumid, elutsüklid Miks? Eesmärgid, strateegiad, nõuded - Motivatsioon Read vastavad süsteemitöö (arendus + ülalhoid) põhilistele osapooltele-huvigruppidele: Juhtkond, tippjuhid, planeerijad: ärisõnastik, ärimõisted, loetelud; Ärimõistete (n. protsesside, toodete, süsteemide) omanikud: ettevõtte/valdkonna/äri mudel, ärimõistete definitsioonid; Arhitekt-disainer: süsteemi mudel, loogiline mudel, ärimõistete esitus süsteemis; Ehitaja-tehnoloog: tehnoloogia mudel, füüsiline mudel; Tehnik (n
ning väljastab tulemused, mis lähevad süsteemist välja (R. C. Nickerson) Sisendid andmed infotehnoloogia infotöötegevuste teostajad Väljundid info- ja suhtlusteenused infosüsteem on organisatsiooni liikmete omavaheline IT infrastruktuuril ja rakendussüsteemidel ning andmehoidlatel põhinev koostöövõrk 22. Infotöö töö, mille käigus kogutakse, salvestatakse, töödeldakse, säilitatakse ja edastatakse andmeid/informatsiooni 23. Süsteemitöö töö, mille käigus luuakse ja muudetakse infosüsteemi 24. Infosüsteemi missioon arvutioperatsioonide teostamise jõudluse kasv juhtide jaoks kõikvõimalike aruannete loomine andes IS klassikalise eesmärgi - "anda õiget infot õigele inimesele õigel ajal" organisatsioonis läbi IT kasutuse inimeste tegutsemise parandamine 25. Infosüsteemi raamistik In software development, a Framework is a defined support structure in which another software project can be organized and developed
taktikaga kirjeldus 7. Valige ÕIGE väide. Infosüsteemi ettevõtte andmete kirjeldus ettevõtte infovoogude kirjeldus strateegiat on vaja: ettevõtte või organisatsiooni info- ja süsteemitöö korralduse, infotehnoloogiliste võimaluste kasutuselevõtmiseks meetodite ja vahendite süsteem organisatsiooni töötajate teadlikuse tõstmiseks infosüsteemi 9. Valige VALE väide. Tarkvara testimise valdkonnas organisatsiooni strateegia toetamiseks eesmärk on: +8. Valige ÕIGE väide. Antud tingmärk tähistab: tuua välja ehituse käigus tekkinud vead
salvestatud informatsiooni dokumentide, kaustade, kartoteekide, arhiivide ja arvutisalvestuste või muul kujul. Infosüsteemi osadeks on ka ettevõtte töötajate tegevust reglementeerivad dokumendid (ameti- ja tööjuhendid, protseduurikirjeldused jne). Infosüsteem on organisatsiooni info- ja süsteemitöö korralduse, meetodite ja vahendite süsteem (kogum), mis on ühtlasi omavahel seotud ja ettevõtte mitmel tasandil olevate andmete, protsesside, sündmuste ja väärtuste süsteem. Infosüsteem luuakse ettevõtte toimimise tõhustamiseks, lähtudes strateegilistest ees- märkidest