8- Jaapani Jeen JPY ¥ 0,0960449 0,0970009 Vene Rubla RUB 0,436468 0,434649 Eesti Kroon EEK 1 1 Hiina Jüaan CNY 1,44414 1,46342 Iisraeli Seekel ILS 2,76349 2,78963 Usa Dollar USD $ 10,7004 10,6313 Euroopa Euro EUR 15,64660 15,64660 Inglise Naelsterling GBP £ 21,6988 21,0521 na sealt andmed oma tabelisse. ( http://www.eestipank.info/frontpage/et/ ) s vajadusel interneti abi! ma sobiva diagrammi.
Lühend RUB, tähis Venemaa Föderatsiooni rahaühik, kõige esimene kopikasvermiti aastal 1478 1 RUB = 0,02 EUR Läti latt Lühend LVL, tähis Ls Läti rahaühik, mis on kasutusel olnud 1922 - 1940. Uuesti kasutusel aastast 1993. 1 LVL = 1,45 EUR Leedu litt Lühend LTL, tähis Lt Leedu rahaühik, mis on kasutusel olnud 1922 - 1940. Uuesti kasutusel aastast 1993. 1 LTL = 0,24 EUR Iisraeli seekel Lühend ILS, tähis Iisraeli rahaühik aastast 1985 1 ILS = 0,18 EUR Egiptuse nael Lühend EGP, tähis E£ Egiptuse rahaühik 1 EGP = 0,13 EUR Poola zlott Lühend PLN, tähis zl Poola rahaaühik 1 PLN = 0,21 EUR Tänan kuulamast!
Sumerid kasutasid numbritena erikujulisi märke, mida vajutati savitahvlitesse. Süsteem oli väga lihtne, oli vaid kaks numbrit 1 ja 10 ning arvutamiseks kasutati kümnend- või kahekümnendsüsteemi. Sumerid võtsid esimesena kasutusele kirja ning neile oli teada ka murru mõiste. Peagi arendati egiptlaste poolt välja uus kirjatüüp – hieroglüüfid. Kirja arenedes toimusid esimesed katsed raha mõiste lahtimõtestamiseks. Üks esimesi rahaühikuid oli seekel. Seekli väärtus oli võrdne härja eest tasutava kulla kogusega. Esimesena võtsid metallraha kasutusele Väike-Aasias elanud lüüdialased. Babülooniat ja Assüüriat on peetud raamatupidamise ja kaubanduliku arengu alustugedeks. Babüloonia kuningas Hammurapi kehtestas seadusekogu ehk koodeksi, mida võib pidada üheks esimeseks kaubandust ja arvepidamist reguleerivaks seaduseks. Koodeksit peetakse maailma vanimaks seadustekoguks.
DKK Taani kroon 7.5045 7.422 DOP Dominikaani peeso 61.41 55.84 EEK Eesti kroon 15.7250 15.5997 EGP Egiptuse nael 14.2678 8.8447 GBP Inglise nael 0.8606 0.8469 GEL Gruusia lari 2.3280 2.1530 HKD Hong Kongi dollar 10.8380 10.3860 HRK Horvaatia kuna 7.6800 7.3810 HUF Ungari forint 294.63 283.26 IDR Indoneesia ruupia 15 540.00 14 221.00 ILS Iisraeli seekel 5.0180 4.7320 ISK Islandi kroon 170.3160 159.2580 JPY Jaapani jeen 137.2200 131.7800 KES Keenia silling 118.8600 112.8600 LTL Leedu litt 3.4771 3.4268 LVL Läti latt 0.7081 0.6977 MKD Makedoonia dinaar 62.8730 57.7160 MUR Mauritiuse ruupia 42.1200 39.8000 MXN Mehhiko peeso 18.0350 17.2830 MYR Malaisia ringgit 4.4180 4.1910 NOK Norra kroon 8.2102 8
BGN Bulgaaria levi 8,00175 BRL Brasiilia reaal 4,87831 BYR Valgevene uus rubla 0,00554709 CAD Kanada dollar 10,0246 CHF Sveitsi frank 10,2816 CNY Hiina juaan (yuan renminbi) 1,81989 CZK Tsehhi kroon (koruna) 0,608476 DKK Taani kroon 2,10071 EGP Egiptuse nael 2,24173 EUV Euro 15,6466 GBP Suurbritannia naelsterling 18,5756 GEL Gruusia lari 7,52773 HKD Hongkongi dollar 1,60171 HRK Horvaatia kuna 2,20002 HUF Ungari forint 0,0575713 IDR Indoneesia ruupia 0,00110867 ILS Iisraeli uus seekel 3,12227 INR India ruupia 0,248718 ISK Islandi kroon 0,105666 JPY Jaapani jeen (yen) 0,128285 KGS Kõrgõzstani somm 0,318296 KRW Lôuna-Korea von 0,00857968 KZT Kasahstani tenge 0,103274 LTL Leedu litt 4,53157 LVL Läti latt 22,0665 MAD Maroko dirhem 1,41609 MDL Moldova leu 1,20113 MXN Mehhiko peeso 0,897943 7 MYR Malaisia ringgit 3,43865 NOK Norra kroon 1,75759 NZD Uus-Meremaa dollar 6,79764 PLN Poola zlott 4,06967 RON Uus rumeenia leu 4,07803
Matrossovi ankru kirjeldus on Tahvlil 10.2.-IV. 3 Kapten Rein Raudsalu MNI Loengud Eesti Mereakadeemias Teema 10-2. Koostatud 30.12..2001. Laevade ehitus. Täiendatud 23.11.2004. Joon. 10.2.5. Admiraliteedi ja Halli ankrud: 1- seekel, 2- tokk, 3- säär, 4- trend, 5- küüs, 6- käpp, 7- äärik, 8- kast. Joonis 10.2.6.Ankru töötamise põhimõte. Joonis 10.2.10. Halli ankru pööratavaid labasid ühendava kasti ja ankru sääre seos. 4 Kapten Rein Raudsalu MNI Loengud Eesti Mereakadeemias
Kunstiajalugu Kunstiterminid Ideaalmaastik kunstniku oma vabast pildist lähtuv maastikumaal Molbert maalipukk, maalitugi Ateljee kunstniku maalimisruum Akvarellid vesivärvid Pastelne toon maheda värviline Reproduktsioon (repro) originaali koopia Natüürmort ehk vaikelu elutute asjade maalimine Tondo ümarpilt Mariin meremaal Marinist meremaalija Triptühhon kolmest pildiosast koosnev maal Polüptühhon mitmest pildiosast koosnev maal Diptühhon kahest pildiosast koosnev maal Putod / amoretid maalidel olevad lapsolendid Büst rinnakuju Torso jäsemeteta või üksiku kehaosata jäänud raidkuju Heeroldikepp kaks vastandlikku jõudu on saanud tasakaalu (Heerold oli Jumala saadik) NB! MAALIKUNSTIS TOHIB KASUTADA AINULT ROOMA JUMALATE NIMESID! Trofeekimp võidumärk Baldahhiin voodikate Majuskel suur täht (A) Minuskel väike täht (a) Minarett palvetorn Märter...
(kontraforssidele) mähitakse pehmest traadist või tugevastnõõrist margid jne. kuni kuuenda seeklini ja kuuenda seekli lõpust algab markeering otsast peale. Lülid värvitakse valgeks sellepärast, et neid oleks öösel ankru veeskamisel või hiivamisel paremini näha. Tugedele mähkimiseks ei soovitata kasutada vasktraati, kuna erinevate metallide kokkupuutel võib tekkida korrosioon. Varem kasutati laevakella, et anda märku kaptenile seeklite arvust vees, üks löök üks seekel jne. Tänapäeval käib see enamasti raadio- või raadiotranslatsiooni teel. 12 13 Valgel ajal ja väiksematel laevadel näidatakse käega suunda, kus suunas ankrukett on, kuid väga sageli kasutatakse suuna andmiseks kella numeratsiooni. Eriti tähtis on anda infot ankruketi pinge ja suuna kohta ankru hiivamisel. Ankrusse jäämise klassikaline skeem oleks: ankur lastakse veel käigus olles vee liinini, laev peatub (võimalusel kursiga vastu
klaarilt; g) vantide kinnitamine; h) kerge poomi vints; i) raskekaalupoomi vints; j) topenandi vints. 1- topenant, 2- topenandi plokk, 3- kerge losspoom, 4- kai, 5- kai tali, 6- vints, 7- jalgplokk, 8- runner, 9- topenandi kinnitusots, 10- topenandi kinnituskett, 11- kolmnurkne terasplaat, 12- tugipost, 13- lastiplokk, 14- vintsi trummel, 15- elektrimootor, 16- reduktor, 17- kopp, 18- poomi pöörel, 20- kruvipinguti, 21- seekel, 22- obadus, 23- mast, 24- hüdrosilinder, 25- topenant-tali, 26- raskekaalupoomi vundament, 27- lastitali, 28- lastiseekel. 2 Kapten Rein Raudsalu MNI Loengud Eesti Mereakadeemias Teema 7-3. Koostatud 30.12..2001. Laevade ehitus. Täiendatud 23.11.2004. Joon. 7.3.2. Mastid
Ankurit võib alla lasta niisama oma raskusjõul, kuni 40m. Enne aga tuleb ankru peli mootori abi alla lasta veeliinini ja alles siis võib anda käskluse let go ja ankur läheb ise oma raskusjõul alla. Kui on aga suurem sügavus, siis tuleb lasta ankur mootoriga nii palju alla, et maapinna ja ankrupeli vahele jääb maksimaalselt 40m ja siis võib lasta vabalangemisega. Tuleb jälgida, et kett ei oleks kulunud rohkem kui 10% ja kui on siis tuleb terve seekel välja vahetada. 2. Laevapere liikme süüteo arutamise kord merereisi ajal Arutatakse 14 päeva jooksul peale juhtumit, reederit informeeritakse enne käskkirja avaldamist, kui karistuseks on töösuhete lõpetamine, siis selle üle otsustab reeder. 3. Kalatraaleri käigutuled, miinitraaleri käigutuled Kalatraaleril on lisaks käigutuledele roheline ja valge ringtuli. Miinitraaleril on lisaks käigutuledele kolm kolmnurgselt asetsevat ringtuld. 4
Sildumise käigus tuleb jälgida, et ankrukett ei omaks lõtku. Töötades masinaga vöörispringil ja kasutades rooli, viiakse laeva ahter sujuvalt kai äärde ja antakse kaile ahtriotsad. Sildumine kai ääres seisvate laevade vahele, kui ruumi on napilt. Kaile tuleb läheneda 40º-50º nurga all. Kui võimaldab põhja iseloom ja sügavus ning kui teistel laevadel ei ole ära antud ankrud, tuleb ära anda merepoolne ankur ning anda järele umbes üks seekel ankruketti, nii et ankur ei lohiseks mööda põhja. Sellisel juhul laev annab minimaalse käigu ja hea juhitavuse. Kui laev jõuab kai lähedalse, tuleb anda kaile vöörispring ja vööri pikiots. Töötades edasikäiguga springil ja kasutades rooli, viiakse laeva ahter sujuvalt kai äärde. Tugeva tuule korral on selline sildumine ohtlik. Laeva sildumine pardaga kai äärde. Kõige levinum sildumise viis. Sellise sildumise korral kinnitatakse laev kõige kindlamalt kai külge
massiga tokita ankrul. Ankru mass võib olla seerõttu 75% vähem tavalise ankru massist SHHP - hoidmisjõud on 4 korda suurem kui sama massiga tavalisel tokita ankrul. Mas võib olla mitte rohkem kui 50% tavalise ankru massist. 1. 1. Ankrusäär 2. D-eekel/ ketilüli 3. Pöörel 4. Avatud lüli 5. Suurem lüli 6. Kenteri seekel 7. Ankrueekel 26. Ahtri ehitus Ahtri kuju ristlejaahter - kaasaegsetel kiirekäigulistel reisi- ja veolaevadel elliptiline ahter - aeglasekäigulistel laevadel peegelahter - uuematel laevadel , kujutab endast “lõigatud” ristlejaahtrit Ristlejaahter on välimuselt ilusam ja on hüdrodünaamiliselt parem, kuid peegelahtrit on lihtsam ehitada Ristlejaahter võib ekspluatatsiooni käigus saadda suurte slämmimise jõudude osaliseks Ahtertäävi kuju sõltub roolist ja sõukruvist
Türgi kultuuriliugu Oguusid, seldžukid – türklaste esiisad Hetiidid Hatid – hetiitide eellased Anatoolias (2600 – 1900 ekr). Mesopotaamia, Assüüria ürikud nim hetiite hattideks. Hetiidid tulid Anatooliasse u 1900 ekr Kaukaasiast. 1900 – 1700 ekr hetiidid ja hatid elasid kõrvuti. 2 kuningriiki: Nn „Vana kuningriik“ 1660 – 1620 ema Suur kuningriik 1460 – 1190 ema – tugevnenud keskvõimuga Pealinn Hattuša (tänapäeva Ankara lähedal) Hetiidid võitlesid oma hiilgeajal mõjuvõimu pärast egiptlastega. 13 saj sõdisid Süürias Ramses Iiga (võitu ei saavutanud kumbki), pärast lahingut leping igavese rahu ja sõpruse kohta. Langus toimus väga järsku „mererahvad“ ründasid, 1190 ema, tungisid hetiidi riiki ja hävitasid Hattuša impeerium ei toibunud, hetiidid jäid elama Väike – Aasiasse, ent mitte riigina 717 ema langevad viimased hetiidid assüürlaste rünnaku alla orjus. HETIITIDE AVASTAMINE – ajalug...
Kasumi mõiste Koodeksi järgi tuli saada kirjalik tõend tehingu osapoolte ja tunnistajate käest (ost, rent, laen, pantimine). Karistuseks hukkamine Seaduse jäädvustamise viis 3. Muistne Egiptus Sõnade ja arvude tähistamiseks kasutati hieroglüüfe Hieroglüüfkirjas kujunesid 3000-2500 e.m.a välja märgid järguühikute tähistamiseks 1 – papüürusleht 10 – painutatud papüürus 100 - keerdus nöör Arvet peeti nii kaubanduses kui ka ehituses Varajasem rahaühik – seekel (kuld või hõbe) Arvepidamise peaeesmärgiks oli laoseisu arvestus Riigi raha, kuld ja muu riigivara Esimesed teadaolevad inventuurid Üleminek savitahvlitelt papüürusele Puudujääkide korvamine Punase storno idee 4. Vana-Kreeka Kaks arvutussüsteemi Varaseim tugines arvudele 5 ja 10. Igat numbrit tähistas kreekakeelse nimetuse esimene täht 1. sajandiks e.m.a vastas igale kreeka tähestiku 27 tähele oma number Arvepidamine teiste antiikaja riikidega võrreldes tagaplaanil
jooksul veetase ei lange, on tank veetihe valgeks ja kontraforsidele mähitakse pehmest nähtavamal kohal: vigastusteta, väikesi avausi võib remontida traadist margid. Kui ankruketi üks seekel vette vööris ühe valge ringtule või kerakujulise kasutades vastava diameetriga polte ja lastud, lüüakse laevakella, kui kaks seeklit märgi. mennikuga immutatud takku. 8 Pilet vees siis kaks korda
Füüsikaline maailmapilt (I osa) Füüsikaline maailmapilt (I osa)......................................................................................1 Sissejuhatus................................................................................................................1 1.Loodus ja füüsika....................................................................................................2 1.1.Loodus..............................................................................................................2 1.2. Füüsika............................................................................................................2 1.2.1. Aja, pikkuse, pindala, ruumala ja massi mõõtmine läbi aegade...........9 1.2.2.Fundamentaalkonstandid ja mis juhtuks, kui need muutuksid...........11 1.2.3. Füüsika ajaloost..................................................................................13 ...
kiirusega 8m/min. Ankurit võib alla lasta niisama oma raskusjõul, kuni 40m. Enne aga tuleb ankru peli mootori abi alla lasta veeliinini ja alles siis võib anda käskluse let go ja ankur läheb ise oma raskusjõul alla. Kui on aga suurem sügavus, siis tuleb lasta ankur mootoriga nii palju alla, et maapinna ja ankrupeli vahele jääb maksimaalselt 40m ja siis võib lasta vabalangemisega. Tuleb jälgida, et kett ei oleks kulunud rohkem kui 10% ja kui on siis tuleb terve seekel välja vahetada. • Töötervishoiu- ja tööohutusalased nõuded kütuse ja vee tankide puhastamisel ja värvimisel. Tankides töid tehes peaks grupp moodustuma kolmest inimesest. kes korda mööda võivad üksteist asendada. Isikud peavad olema instrueeritud vanemtüürimehe poolt. Diiselkütuse või mootoriõli alt vabastatud tanke tuleb aurutada vähemalt 24 tundi, et neid degaseerida. Peale aurutamist avatakse tanki manluuk ja jahutatakse
kinnitamine mere-klaarilt; g) vantide kinnitamine; h) kerge poomi vints; i) raskekaalupoomi vints; j) topenandi vints. 1- topenant, 2- topenandi plokk, 3- kerge losspoom, 4- kai, 5- kai tali, 6- vints, 7- jalgplokk, 8- runner, 9- topenandi kinnitusots, 10- topenandi kinnituskett, 11- kolmnurkne terasplaat, 12- tugipost, 13- lastiplokk, 14- vintsi trummel, 15- elektrimootor, 16- reduktor, 17- kopp, 18- poomi pöörel, 20- kruvipinguti, 21- seekel, 22- obadus, 23- mast, 24- hüdrosilinder, 25- topenant-tali, 26- raskekaalupoomi vundament, 27- lastitali, 28- lastiseekel. Lastiseadme kõigi elementide koostis, tugevus, valmistamistehnoloogia, kontrollimise perioodilisus ja ka hooldus laevapere poolt on klassifikatsiooniühingute range järelvalve all. On olemas suur hulk väga spetsiifilisi lasiseadmeid erinevate spetsialiseeritud kaupade jaoks. Üheks selliseks näiteks võib olla puistlasti laeva lossimiseks
Sissejuhatus kunstiajalukku 1. Kunsti liigid · kujutav kunst · tarbekunst · sõnakunst · lavakunst · arhitektuur · tantsukunst · helikunst · filmikunst 2. Kujutava kunsti liigid · maal o monumentaalmaal (seina-, laemaal) o dekoratiivmaal (esemeil) o tahvelmaal (puidul või lõuendil) o miniatuur (pärgamendil) · skulptuur o ümarplastika o reljeef · graafika o joonistus (söejoonistus, pliiatsijoonistus, tusijoonistus) o estamp- e. paljundusgraafika kõrgtrükk (puulõige, puugravüür, linoollõige ) ...
poomi kanna kinnitamine; f) poomi nuka kinnitamine mere-klaarilt; g) vantide kinnitamine; h) kerge poomi vints; i) raskekaalupoomi vints; j) topenandi vints. 1- topenant, 2- topenandi plokk, 3- kerge losspoom, 4- kai, 5- kai tali, 6- vints, 7- jalgplokk, 8- runner, 9- topenandi kinnitusots, 10- topenandi kinnituskett, 11- kolmnurkne terasplaat, 12- tugipost, 13- lastiplokk, 14- vintsi trummel, 15- elektrimootor, 16- reduktor, 17- kopp, 18- poomi pöörel, 20- kruvipinguti, 21- seekel, 22- obadus, 23- mast, 24- hüdrosilinder, 25- topenant-tali, 26- raskekaalupoomi vundament, 27- lastitali, 28- lastiseekel. Lastiseadme kõigi elementide koostis, tugevus, valmistamistehnoloogia, kontrollimise perioodilisus ja ka hooldus laevapere poolt on klassifikatsiooniühingute range järelvalve all. On olemas suur hulk väga spetsiifilisi lasiseadmeid erinevate spetsialiseeritud kaupade jaoks. Üheks selliseks näiteks võib olla puistlasti laeva lossimiseks kasutatav sisse
kinnitamine mere-klaarilt; g) vantide kinnitamine; h) kerge poomi vints; i) raskekaalupoomi vints; j) topenandi vints. 1- topenant, 2- topenandi plokk, 3- kerge losspoom, 4- kai, 5- kai tali, 6- vints, 7- jalgplokk, 8- runner, 9- topenandi kinnitusots, 10- topenandi kinnituskett, 11- kolmnurkne terasplaat, 12- tugipost, 13- lastiplokk, 14- vintsi trummel, 15- elektrimootor, 16- reduktor, 17- kopp, 18- poomi pöörel, 20- kruvipinguti, 21- seekel, 22- obadus, 23- mast, 24- hüdrosilinder, 25- topenant-tali, 26- raskekaalupoomi vundament, 27- lastitali, 28- lastiseekel. Lastiseadme kõigi elementide koostis, tugevus, valmistamistehnoloogia, kontrollimise perioodilisus ja ka hooldus laevapere poolt on klassifikatsiooniühingute range järelvalve all. On olemas suur hulk väga spetsiifilisi lasiseadmeid erinevate spetsialiseeritud kaupade jaoks. Üheks selliseks näiteks võib olla puistlasti laeva lossimiseks