tähtede kogumit, mis hilisemal uurimistel osutusid teisteks galaktikateks. Andromeeda Udukogu Meie lähim naabergalaktika on Andromeeda Udukogu. Udukogud ja galaktikad 19. sajandi lõpuni peeti selliseid helenduvaid moodustisi udukogudeks. Alles 20. sajandi alguses ülivõimsate peegelteleskoopide kasutuselevõtuga hakati neid "lahutama koostisosadeks" ja nimetama galaktikateks. Galaktikate ruumijaotus Universumis ei paikne galaktikad ühtlaselt kogu ulatuses, vaid esineb tihedamaid ja hõredamaid kohti. Joonise servani on 500 miljonit valgusaastat. Universum kui ajamasin Universum on kui ajamasin, mida kaugemale vaatad, seda nooremaid objekte näed. Tänan tähelepanu eest!
Stalinistlik kultuur Stalinistlik kultuur lähtus sotsialistliku realismi põhimõtetest. Arhitektuur Arhitektuuris kujutas stalinism endast neoklassitsismi erikuju. Monumentaalsus saavutati lihtsuse ja sümmeetria abil. Fassaadil kajastus ehitiste ruumijaotus, tema kujunduses vaheldusid suured krohvitud pinnad portikusemotiivi ja dekoratiivplastikaga, kusjuures fassaadi kujunduse ja ruumijaotuse vahel tekkis mõnikord vastuolu. Hauamonumentidena kasutati palju obeliske. Stalinism Stalini ideede järgijad: imperilistid, kommunistid, rassistid, antisemiidid, ksenofoobid, antidemokraadid Stalinistlik arhitektuur Eestis Stalinistliku arhitektuuri juuri võib otsida juba antiigist. Millalgi 1930. aastatel saadi aru, et
Mida see meile annab? üks viisidest teisi ja iseennast tundma õppida: isiksuse areng mõtte- või tundeinimene pedant või boheemlane vaikseloomuline või jõhker tasakaalukas või impulsiivne heasüdamlik või egoist kohusetundlik või hoolimatu kuritegelikud kalduvused vaimsed huvid Põhilised analüüsimise valdkonnad Isikupära Korrapärasus Sidumisviis ja sidumisaste Kaldenurk Käekirja suurus Vajutusviis Ruumijaotus ja paigutusviis lai ja kitsas kiri Kirjutamise tempo Vasaksuunalisus s Hindamisel lähtutakse: Väiketähtede kõrgus Tähtede laius Kalde stabiilsus Korrapärases käekirjas on need ühtlased ja korrapäratus käekirjas ebaühtlased a Isikupära ehk arengutase Pole täpselt mõõdetav Määramisel tuginetakse kogemusemustele Sidumisaste Suur sidumisaste - Väike sidumisaste -
karikaskrateer, küüliks, kantharos, leküütos, püksiid), templite tüübid, skulptuur(pühendkujud). Vaaside kaunistamine: geomeetriline, korintose, mustafiguuriline ja punasefiguuriline stiil. Arhitektuur: Kreeka anttempel areneb välja megaronist. Ant-tugisein. Anttempel-sammastega eesruum ühes otsas. Kaksid e. topeltanttempel-sammastega eesruum mõlemas otsas. Prostüül-4 sammast otsaseinas. Peripteer-rida sambaid ümber templi. Templi ruumijaotus: Eeskoda e. pronaos, pearuum e. cella, siseruum e. naos, kõige püham paik e. adüüton, opisthodomos. Sambaorder: order-kord, antiiktemplite kandvate ja kantavate osade sammastiku ja talastiku konstruktsioonisüsteem: dooria: alates 7.saj-st eKr, kujunes välja arhailisel ajastul; joonia: 5.saj. eKr, kujunes välja klassikalisel ajastul; korintose: 5.saj. lõpust eKr, iseloomulik hellenistlikule perioodile. Krüsoelerantiintehnika e. kulla-ja
(täheorbiidid üksteise peal- spiraal) 12. Aktiivseid galaktikaid eristab normaalsetest tuuma sinakas värvus ja heledate emissioonijoonte spekter. 13. Kvasarid on tähesarnased objektid, mille punanihe ja absoluutne heledus on võrreldav galaktikate omadega. 14. kvasarite ja aktiivsete tuumade pideva spektri kuju vastab mittesoojuslike energiaallikate kiirgusele. 15. Sünkrotronkiirgus tekib laetud osakeste pidurdumisel elektromagnetväljas. 16. Galaktikate ruumijaotus - galaktikad ei paikne maailmaruumis ühtlaselt, vaid koonduvad parvedesse, kihtidesse ja ahelatesse, mille vahele jäävad tühjad alad 17. Universumi kärgstruktuuriks nimetatakse ruumilist jaotust, kus tihedalt täidetud ainega (ka galaktikatega) täidetud kihid ümbritsevad tühje alasid (vrd mesilaskärjega).
3.JAAPANI KUNST 1. Millal loodi Jaapanis ühtne riik? 5.saj. II poolel 2. Milline oli jaapanlaste algne usund? Algne usund oli sinotism 3. Millal jõudsid Jaapanisse budism ja hiina kunsti mõjud? 6.sajandil 4. Millises linnas asub nii üks vanemaid puitehitisi kui ka suurim puitehitis maailmas? Nara linnas 5. Millistes majades elasid jaapanlased? Väikesed majad, milled olid järsult tõusvad katusenurgad, ebasümmeetrilne ruumijaotus,tube eraldavad liigutavad vaheseinad ja lükanduksed-neile maaliti maastikupilte ja loodusmotiive,põrandatel õlgmatid ja maalidega kaunistatud sirmid. 6. Kuidas nägid välja jaapani linnused? Jaapani stiilis katustega, ohtrate viilidega peatornid, kaldus külgedega kivialused, väravate juures labürindid. 7. Millal levis Jaapanisse zen-budism? Al.12.sajandist 8. Millistes kunstiliikides avaldub selle mõju? Kalligraafias ja maalikunstis 9. Kuidas tehti värvilist puulõiget?
· Ainsana on säilitanud oma keskaegsed vormid konvendihoone Kuressaares. · Kivist linnamüüri ehitamine hoogustus 14. Sajandi alguses ning jätkus kogu keskaja vältel. · 14. Saj lõpus hakati ehitama tugevasti eenduvaid torne. Kiek in de Kök, Paks Margareeta. KESKAEGSED ELAMUD JA ÜHISKONDLIKUD HOONED · Tallinna vanalinnas on säilinud keskaegset rahumeelset ja ilmalikku ehituskunsti. · Mitmes vanalinna hoones on põhijoontes säilinud keskaegne ruumijaotus. Elamu tähtsaim ruum oli koda, mis oli võõrastetoaks ja tööruumiks kaupmehele, kes seal kliente vastu võttis, aga ka söögitoaks ja köögiks. Koja nurgas oli lahtine kolle, selle kohal kõrge mantelkorsten. Ainuke köetav ruum oli kojatagune tuba. Ahi asus keldris ja soe õhk pääses tuppa põrandas olevate avade kaudu. Kojast läks trepp ülemistele korrustele, kus olid enamasti laoruumid. Majad erinesid üksteisest vähe, sest keskajal
1. Mis on katastriüksus? Katastris iseseisva üksusena registreertud maatükk 2. Mis kantakse kinnistusraamatusse? Kinnisasi(maatükk) Hoonestusõigus Korteriomand Korterihoonestusõigus 3. Kuidas muudetakse maatükile määratud sihtotstarvet? Detailplaneeringuga 4. Kes kinnitab detailplaneeringu? KOV 5. Mis esitatakse ehitusprojektis? Hoone asend (asendiplaan) Hoone mahulised näitajad (pindala, ruumala) Kasutatavad materjalid Arhitektuurilised parameetrid(korruste arv, kõrgus, katus) Ruumijaotus Kütte- ja elektrisüsteem Energiaklass Muud vajalikud parameetrid 6. Kes kooskõlastavad ehitusprojekti? Omanik/tellija KOV Arhitekt Päästeamet Tervisekaitsetalitus Eriprojektides vastutav asutus(elekter, gaas,lift) 7. Mis dokumendid esitatakse ehitusloa taotlemisel? Ehitusloa taotlus Ehitusprojekt Andmed riigilõivu tasumise kohta 8. Kes väljastab ehitusloa? KOV ametnik- ehitusnõunik 9. Kus registreeritakse ehitusluba? Ehitusregistris 10. Mis märgitakse...
Spiraalsete galaktikate ehitus hajusainet palju, keskosas gaas puudub, algab gaasirõngas mõhna servalt ulatudes 1,5x galaktika nähtavast osast kaugemale; gaas, tolm, nooredtähed asuvad õhukeses pöörlevas kettas. Noored tähed- suure heledusega peajada tähed. Kvarsid galaktikad, mille tuuma heledus ületab ülejäänud osa heleduse tuhandeid kordi; tähesarnased objektid, mille punanihe ja absoluutne heledus on võrreldavad galaktikate omadega. Galaktikate ruumijaotus galaktikad ei paikne maailmaruumis ühtlaselt, vaid koonduvad parvedesse, kihtidesse ja ahelatesse, mille vahele jäävad tühjad alad. Universumi kärgstruktuur ruumiline jaotus, kus tihedalt täidetud ainega täidetud kihid ümbritsevad tühe alasid (võrreldav mesilaskärjega). Universum maailmakõiksus, kõikide asjade kogusus. Tänapäeva astronoomia eeldab aja ja ruumi lõpmatut ulatust. Kosmoloogiline printsiip nõuab, et Universum peab olema kõikjal ja alati ühesugune
See oli mittekallaletungileping Saksamaa ja Nõukogude Sotsialistlike Vabariikide Liidu vahel, mille juurde kuuluvad salajased lisaprotokollid, mis sisaldasid mõlema riigi huve ehk teiste riikide jaotumist nende vahel. Kahepoolne mitte- kallaletungi-leping kehtis kuni Operatsioon Barbarossani 22. juunil 1941, mil Saksamaa ründas NSVLi. Arhitektuuris kujutas stalinism endast neoklassitsismi erikuju. Monumentaalsus saavutati lihtsuse ja sümmeetria abil. Fassaadil kajastus ehitiste ruumijaotus, tema kujunduses vaheldusid suured krohvitud pinnad portikusemotiivi ja dekoratiivplastikaga, kusjuures fassaadi kujunduse ja ruumijaotuse vahel tekkis mõnikord vastuolu. Hauamonumentidena kasutati palju obeliske. Stalinlik NSV Liit oli pigem tragöödia kui triumf, sest hukkus palju inimesi ja toimusid massilised repressioonid. Kaasnenud industrialiseerimine aga kaotas tööpuuduse, mis on positiivseks küljeks. Stalinlikus NSV Liidus elasid inimesed pideva hirmu all.
3.JAAPANI KUNST 1. Millal loodi Jaapanis ühtne riik? 5.saj. II poolel 2. Milline oli jaapanlaste algne usund? Algne usund oli sinotism 3. Millal jõudsid Jaapanisse budism ja hiina kunsti mõjud? 6.sajandil 4. Millises linnas asub nii üks vanemaid puitehitisi kui ka suurim puitehitis maailmas? Nara linnas 5. Millistes majades elasid jaapanlased? Väikesed majad, milled olid järsult tõusvad katusenurgad, ebasümmeetrilne ruumijaotus,tube eraldavad liigutavad vaheseinad ja lükanduksed-neile maaliti maastikupilte ja loodusmotiive,põrandatel õlgmatid ja maalidega kaunistatud sirmid. 6. Kuidas nägid välja jaapani linnused? Jaapani stiilis katustega, ohtrate viilidega peatornid, kaldus külgedega kivialused, väravate juures labürindid. 7. Millal levis Jaapanisse zen-budism? Al.12.sajandist 8. Millistes kunstiliikides avaldub selle mõju? Kalligraafias ja maalikunstis 9
sisemus saab praeguse värvilahenduse Elamu Pikk t. 21 Üks väheseid 18. sajandi lõpust säilinud puitelamuid Rakveres. Ehitatud aastatel 1797-98 kingseppmeister J. H. Schultzi tellimusel. Hoone on ühekorruseline, kivikattega poolkelpkatusega. Maapinna järsu languse tõttu ida suunas on õuepoolne vundament kõrge, võimaldades pääsu keldritesse hoovile avanevate uste kaudu. Põhiplaan on ristkülikuline; algne ruumijaotus oli arvatavasti sümmeetriline: keskel mantelkorsten (pole säilinud), kahel pool eluruumid. 1860. a. paiku tehtud ümberehitusel pikendati hoonet põhja suunas umbes 4,5 m. Hilisemate rekonstrueerimistega on muudetud siseruumide jaotust; pööningule (hoone lõuna ja põhjaotsal) lisati väikesed korterid. 1882 uksed avas linna esimene avalik raamatukogu, esimest korda mängiti linnas eestikeelset näitemängu (võõrastemaja "Balti Hoov" saalis Pikk tn. 7 Juhan Kunderi
Hilisgootika (keskaeg) 1400-1530 Lübecki linnaõigus- iga majavaldus moodustas naabritest kindla müüriga eraldatud kinnistu. Aknad avanesid vaid tänavale ning olid võrestatud, liikudega. Ehitada tohtis vaid kivist elumaju(tulekahju)-nõuded ranged. Peahoonega liitusid hoovis väiksemad majapidamishooned. Hooned olid paekivist. Seest: Eeskoda diele, suured aknad. Ühe akna all peremehe kontor mis oli eraldatud vahe või kappseinaga. Diele(eesruum) tagumises osas matelkorstna all köök, riiulid seinaavades. Üks kitsas seina... trepp viis keldri, teine ülemisele korrusele aidaruumi. Mantelkorstna korral oli uks köetavasse elutuppa-dornsi-kus oli suur õule avanev aken, kätepesukoht e lavatoorium. Köeti kerisahjuga, mööbel asetses seite ääres, levinud olid laekad ja kirstud, kesel söögilaud ja pingid. Ülejäänud ruume kasutati laona. (KAUBAÕITSENG) Sisseehitatud mööbel, mööbel vastavalt rikkusele. Renessanss 1530-1640 -Reformatsiooni ja sõdade ...
Kogu need detailid annavad alust omistada mõisa projekteerimistöö K. Wilckenile. Konstantin Wilckeni autorlus on kindel hoone puhul Tõnismägi 10 Tallinnas, mis on Vasalemma mõisaga ülaltoodud detailide põhjal väga sarnane. Praeguseks on Vasalemma mõisa väljast krohvitud, ehitatud uued terrassid, uus rõdu, vahetatud katus ja aknad. Mõisa Sisearhitektuur Hoone sisemine osa on säilinud suurtemate ümberehitusteta, on ainult restaureeritud ja ka ruumijaotus on suuremjaolt säilinud. Vasalemma mõisa arhitekt on kõigepealt paika pannud tähtsamad ruumid ( vestibüüli, kabineti, peo- ja söögisaali ), mis moodustavad esimese korruse keskse osa ja ka terve hoone kompositsioonilise keskme. Teised ruumid lisati selle ümber. Projekteerimistöö on selles mõisas toimunud ,,seest väljapoole". Hoone peauks avaneb hästivalgustatud esimesse vestibüüli, kus asub ka mõisa ainuke säilinud, taimeornamentidega ja geomeetriliste kujunditega kaetud ahi.
Lennusadama põnev ekspositsioon loob võimaluse osaleda, end merealadel proovile panna ja mereteemadel harida. Suur Tõll on suurim originaalsel kujul säilinud aurik-jäämurdja maailmas, mida on võimalik näha Lennusadama kai ääres. 1914. aastal valminud jäämurdja oli oma aja tehnika tippsaavutus. Tallinnasse, oma esimesse kodusadamasse, jõudis laev sama aasta suvel. Laeval on säilinud kõik kolm algset peamasinat, esialgne ruumijaotus ja ahtriruumide hilisjuugendlik interjöör. Külastaja saab teada, millistes tingimustes töötasid kütjad ja masinamehed ning ülevaate auriku värvikast ajaloost. (Lennusadama ajaloost, 2014) 6 Kokkuvõte Kalamaja ajalugu on Tallinnaga tihedalt seotud ning on mõjutanud seda mitmel viisil. Tänaseks on saanud Kalamajast kallis elamujrajoon, millel on tugev kultuuriline taust, mida on huvitav
"Noored" on suure heledusega peajada tähed, õigem oleks nim noori täheparvi parvedeks, kus noori tähti leidub. Kuna viimaste eluiga on lühike, ei saa ka parv vana olla. 13. Mis on kvasarid? Kvasarid on galaktikad, mille tuuma heledus ületab ülejäänud osa heleduse tuhandeid kordi. Varem peeti neid "ülitähtedeks". Tähesarnased objektid, mille punanihe ja absoluutne heledus on võrreldavad galaktikate omadega. 16. Kirjeldage galaktikate ruumijaotus. Galaktikate ruumijaotus - galaktikad ei paikne maailmaruumis ühtlaselt, vaid koonduvad parvedesse, kihtidesse ja ahelatesse, mille vahele jäävad tühjad alad. 17. Selgitage mõistet ,,universumi kärgstruktuur". Universumi kärgstruktuuriks nimetatakse ruumilist jaotust, kus tihedalt täidetud ainega (ka galaktikatega) täidetud kihid ümbritsevad tühje alasid (vrd mesilaskärjega). UNIVERSUM 1. Mis on Universum?
galaktikad. Galaktikate teke Valdav osa ainest Universumis (tähed,gaas,tolm,planeedid) on koondunud galaktikasse, keskkonda, kus tähed tekivad, arenevad ja surevad.Kuidas aga galaktikad sündisid? Kümme- viisteist aastat tagasi vastati sellele küsimusele ebakindlalt.Praegu vaadeldakse väga noori galaktikaid ja ollakse vastusele palju lähemal. Tähesüsteemide mitmekesisus Galaktikad on on üsna keerulise ehitusega tähesüsteemid, neis on mitmeid erinevaid tähepõlvkondi, millede ruumijaotus on erisuguse väljanägemisega.Mõned galaktikad on uhke spiraalmustriga kettad, teistel on sileda muna kuju, kolmandatel on jälle mitmesugused "sillad" ja "vuntsid", mis ulatuvad naabergalaktikateni. Seepärast on kõigi nende ehitust ja teket korraga raske mõista ning kasulikum on alustada lihtsamast. Kõige lihtsam tähesüsteem on kerasparv kerakujuline, umbes saja tuhande üsna sarnase tähe kuhjum
Hoone kaheastmeline tervakaareline raidportaal sarnaneb Raekoja portaaliga ning asetseb hoone kesteljest veidi vasakul. Portaalist vasakul paikneb üks ning paremal kaks algselt nelinurkses raidkiviraamistuses olnud akent. Hoonel on säilinud ka 15. sajandist pärinevad (Tallinna vanimad) tammepuust välisuksed, mida kaunistavad rosetikujulised ehisnaelad. Mõlemal uksel paiknevad 1430. aastast pärinevad pronksist lõvipeakujulised koputid. suurgildi hoone ruumijaotus sarnanes tollaste elamute ruumijaotusega. Tänava pool asetses poolkülm eeskoda, selle taga aga gildisaal, mida köeti selle all keldris paiknevast kalorifeerkütteseadmest. Elamust erinevalt on siin ruumid aga võlvitud: nii eeskoda kui ka saal on suured kahelöövilised ruumid, eeskoda oli 6võlvikuline, gildisaal aga 8võlvikuline ruum, mis on kaetud servjoonvõlvidega. Ruumid on elamuga võrreldes siin ka oluliselt suuremad, gildisaali pindala on näiteks 365 ruutmeetrit, pikkusega 26
Kirik ja suur osa Toompea hoonestusest hävis 1684.aasta Toompea tulekahjus. Toomkiriku gooti stiilis tornikiiver hävis ning aastatel 17781779 ehitati uus barokkstiilis tornikiiver. Tallinna raekoda Tallinna Raekoda on Põhja-Euroopas ainus säilinud gooti stiilis raekoda. 14.sajandi I veerandil pikendati olemasolevat hoonet ning laiendati keldriruume. Tekkis nn diele- dornse (eesruum ja tagakamber) süsteemis ruumijaotus. Aastatel 1402-1404 ehitati olemasolev raekoda, järgides varem väljakujunenud suurust ning vundamentidega määratud ruumijaotust, kahekorruseliseks pidusaalide ja tööruumidega esindushooneks. Hoone idaossa püstitati torn. Eenduv peakorrus toetati kaaristule, mis andis avarust peakorruse saalidele. Ehitusmeister Ghercke juhtimisel sai raekoda oma tänaseni püsinud arhitektuurse lahenduse. Toonastest ehitustöödest on
Uue teatri efekt seisneb juba olemasolevate vahendite kasutamises senisest erinevas olukorras ( rääkivad lambid, valjuhääldid istmete all jne.). Kasutades erinevaid võimalusi võib jõuda suurepäraste tulemusteni. Metalsed maskid ja kostüümid, erinevatele pindadele projekteeritud filmid, kõikvõimalikud heli ja valguse efektid kõik see kokku moodustab terviku, mis oluliselt erineb seni mõistetud traditsioonilise teatri tähendusest. Muutumas on ka ruumijaotus. Tänapäeva teatris on veel selgesti eristuv aktiivne tsoon ja passiivne tsoon - on lava näitlejatega ja auditoorium vaatajatega. Teatri edasine areng püüab nüüdsest rohkem endaga kaasa haarata ka vaatajaid. Selleks tuleb kõigepealt lammutada nn nelja-seina-ruum. Ühe lava asemele kerkib peagi mitmeid eritasapindadel asetsevaid platvorme, millest osad võidakse paigutada ka publiku sekka. Kõige selle eesmärk on saavutada vaatajatega tihedam kontakt, et muuta teater rohkem kogemuslikuks
a Nõukogude Eesti preemia. Lillepaviljoniga samaaegselt alustas Pormeister oma kodumaja projekti koostamist. 7. 1950-ndate algus (valm. 1962) Valve Pormeistri kodu Tallinnas Mooni tänaval On üks väheseid näiteid arhitekti eramuloomingust. Oma aja paremaid eramunäiteid. L-kujuline plaan tulenes nurgapealsest krundist. Viimistluseks on ehe puit ja tellismüüritis, avarad klaaspinnad liidavad sise- ja väliskeskkonna. Sisemine ruumijaotus on vaba ja voolav. See on põneva planeeringuga, moodustab päikesekujulise ringi suure eluruumi ning kööginurgaga. Üleval kaks väikest magamistuba. Tegelikult ei tahtnud ta kunagi elumaju projekteerida. On seda siiani vaid mõnele üksikule inimesele teinud. 8. Näiteid eramutest L. Pärtelpoja eramu Tallinnas, 1958. N. Mööli eramu Kiisal Kurtna tee 6, 1973 9. Näiteid aiamajadest
Kesklöövi võis nüüd ehitada ka laiema ja kõrgema, sest gooti süsteem võimaldas võlvida ka laiu lööve. Külglöövid olid kitsad ja madalad ja nende võlvid ei vajanud erilist tugisüsteemi. Külglöövid moodustasid kooriümbriskäigu. Koori põrand oli samal tasemel ülejäänud põrandatega. Kooril oli mitu väikest kabelit, mis kokku moodustasid kabelite pärja. Keskmine kabel oli kõige suurem ja seda kutsuti Maarja kabeliks. Ruumijaotus muutis kiriku ühtseks tervikuks ja kiriku ruum tundus palju õhulisema, avarama ja vabamana. Konstruktsioon ei vajanud enam massiivseid seinu, siis sai suurem osa neist asendada akendega, mis tõi kirikusse palju rohkem valgust. Välisilmesse tõi palju rohkem kergust tippudelt üles pürgivad tornid. Kirikul oli tavaliselt kaks suurt torni pea ehk läänefassaadi kõrval ja üks väike torn nelitise kohal.
Stalinistlik arhitektuur Stalinistlik arhitektuur on Nõukogude Liidust alguse saanud arhitektuuriliik, mis sai alguse 1933. aastal heakskiidetud Boris Iofani Nõukogude palee ( ) projektist. Stalinistlik arhitektuur on osa kunstisuunast sotsialistlik realism. Arhitektuuris olid olulised märksõnad monumentaalsus ja sümmeetria. Kasutatakse palju sambaid ja dekoori, milles kajastus nõukogude sümboolika. Fassaadil kajastus ehitiste ruumijaotus, tema kujunduses vaheldusid suured krohvitud pinnad portikusemotiivi ja dekoratiivplastikaga, kusjuures fassaadi kujunduse ja ruumijaotuse vahel tekkis mõnikord vastuolu. Välisviimistluses oli peamiseks materjaliks terassiitkrohv. Endine Tallinna Laevastiku Ohvitseride Maja Mere puiesteel 5 asuv Vene Kultuurikeskuse hoone (endine Tallinna Laevastiku Ohvitseride Maja) on silmapaistev neoklassitsistliku arhitektuuri näide, mis on valminud Vene
Ehitusprojekt on ehitise või selle osa ehitamiseks vajalike dokumentide kogum, mis koosneb tehnilistest joonistest, seletuskirjast, hooldusjuhendist ja muudest asjakohastest dokumentidest. Ehitusprojekt, mille järgi ehitatakse, peab olema koostatud või kontrollitud pädeva vastutava spetsialisti poolt. Ehitusprojekti staadiumid: - Eskiisprojekt arhitektuurne ja krundi planeeringu idee, hoone ligikaudne suurus, põhimõtteline ruumijaotus - Eelprojekt on kooskõlastamiseks, ehitusloa taotlemise menetlemiseks ja ehitusloa väljaandmiseks - Põhiprojekt määrab tehnilised lahendused ehituspakkumiste korraldamiseks vajaliku detailsusega; kandekonstruktsioonide tehniline lahendus, materjalid ja mõõtmed; vundamentide rajamissügavus, pinnaseveetõrje vajadus, aluskihid,
paigutatud sobivalt istuma. Teiseks peaks õpilaste paigutus olema selline, et see tagaks õpilaste maksimaalse tähelepanu ka muudaks võimaluse tundi segada minimaalseks. o Jätke pinkide ja pingiridade vahele piisavalt liikumisruumi, et oleks tagatud vaba väljapääs vahetundi minekul ja normaalne ligipääs ühiselt kasutatavatele õppevahenditele. Igati tuleb vältida ummikute tekkimist, et õpilastel poleks põhjust trügida ja ärrituda. o Kindlustage, et ruumijaotus ja mööblipaigutus võimaldaks jälgida hõlpsasti kõiki õpilasi. Õppetöö korraldamisel on õpetaja jaoks oluline olla kursis, millega õpilased tegelevad. o Klassi materiaalne keskkond peab olema nii korraldatud, et see aitaks kaasa õpilaste iseseisvuse ja vastutuse suurendamisele. Selleks peavad õppevahendid, õpilaste isiklikud esemed ja majapidamisvahendid olema paigutatud nii, et tagada õppetöö käigus maksimaalne iseseisvus ja vastutus.
Keila Gümnaasium (õhtuosakond) Referaat Sangaste loss Jelena Valtri 12d klass 2008 Sisukord ¤ Historitsism ja juugendi lühitutvustus ¤ Sangaste lossi ja selle ümbruse iseloomustus ¤ Sangaste mõisa ajalugu ¤ Sangaste lähiümbrus ¤ Sangaste kirik ja kalmistu Kasutatud kirjandus: Kunstilugu koolidele (Lauri Leesi) www.sangaste.ee www.sangasteloss.ee http://et.wikipedia.org/wiki/Sangaste_loss Historitsismi ehk neostiilide aeg kestis Eesti mõisaarhitektuuris kuni Esimese maailmasõjani, kuigi 1900. aasta paiku tuli ta kõrvale juugentstiil. Oma eesti ja saksakeelse nime sai ta 19. sajandi lõpul ilmunud saksa ajakirjast "Jugend",kus seda stiili propageeriti, ingliskeelses maailmas nimetatakse sama modernstiiliks ja prantsuskeel...
Barokk Referaat TALLINN 2007 Sissejuhatus Referaadi mõte on teha täpsem ülevaade barokist. Referaati läbi lugedes saab teada millal loodi selline stiil nagu barokk ja mida see sõna üldse tähendab. Millised olid barokile iseloomulikud jooned. Saab teada kõik sellest, milline oli baroki-aegne arhitektuur, kus see tekkis, millised nägid välja ruumid, mis joonistati seinadele, millised nägid välja esinduslikumad ehitised, millised värve ja toone kasutati ja milline oli arhitektuur Itaalias, Saksamaal ja Eestis. Saab teada skulptuuride kohta, mis oli nende eesmärk, mille jaoks need olid mõeldud, millised need välja näevad, kes olid silmapaistvamad skulptorid ja millised nägid välja Hispaania skulptuurid. Veel saab teada sellest milline nägi välja barokk-kunst. Milliseid toone eelistasid kunstnikud, millised olid nende lemmik teemad ja millised nägid välja maalid Itaalias, Hispaanias, Fland...
tervikust. Eskiisi eesmärk pole anda detailseid kirjeldusi erinevate konstruktsiooni sõlmede vms kohta. Tähtis on teada, et eskiisprojekti põhjal ei väljastata ehitusluba. Teinekord võib kohalik omavalitsus seda nõuda näiteks kirjaliku nõusoleku taotluses alla 60 ruutmeetriste hoonete puhul. Eskiisprojekti väljundid: - arhitektuurse idee seletus - 3d visualiseeringud, võimalikud animatsioonid - hoone esialgsed plaanid, põhimõtteline ruumijaotus - vaated, lõiked, vastavalt vajadusele mõõtkavas - markeeritud põhilised materjalid, kihid ja värvid - hoone arenguperspektiivid ( juurde- ja pealeehitamise võimalus, põhiplaani paindlikkus, funktsioonide muutmise võimalikkus) - eskiisifaasis hoone tehnilised näitajad (pinnad, kubatuur) - asendiplaanil näidatakse hoone orienteeruv paiknemine - parkimise lahendus ja liiklusskeem, erinevad katendid, piirded - haljastuse ja heakorra suunad Joonis 2 (Eskiis projekt K
1 Läbi koolikultuuri, kooli keskkonna, argipäevasituatsioonide 1 Läbi õpetajate väärtuste, suhtumine, hoiakute, käitumise. Väärtuskasvatuste võimalikke viise koolis: 1 Kogemused, konkreetsed olukorrad, sündmused 1 Lastele loodud, võimalus teha samm-sammult omaenese väärtusotsuseid 1 Ilmingute nägemine moraalse probleemina ja nende üle arutlemine 1 Harjumused, oma harjumuste põhjuste ja mõju mõistmine. 1 Ruumijaotus, ruumi funktsioonid 1 Kunst, kujutlusvõime, moraalsed fantsaaiad. 1 Laks kui aktiivne osapool inimlikus läbikäimise ja kool sündmuste ning õppetöö korraldamises. GRUPITÖÖ Vapp: 1 Tasakaalukus 1 Õiglus 1 Ausus 1 Tolerantsus/avatus 1 Tarkus 1 Sõbralikkus 1 Täpsus 1 Põhjalikkus 1 Hoolivus Kilp: 10 Rassism 10 Õelus 10 Pealiskaudsus 10 Silmakirjalikus 10 Laiskus 10 Kadedus
Ruumikujundus töölauad mööbli valik peeglid ja peegelpinnad skulptuurid või kivid Töövahendite paigutamine töövahendid, töölaud ja -tool kuvari paiknemiskoht laevalgustite asukoht Materjalide valik vastremonditud ruumid kontoritolm plastik või naturaalsed pinnad (ei klaas-, metall- või kiviplaadiga lauale) Ruumijaotus Ettevõttesisene ruumijaotus sõltub töötajate ülesannetest suur või väike ruum kabinet - sobiv suurus on 10-12 m². mitme inimese korral - 8 m² iga inimese kohta Ideaalbüroos peaks olema kõik nii, nagu paistab. Värvid Punane - hoiatusvärvusena ja tähelepanu hõivamiseks Sinine - füüsilist pinget lõõgastav, reguleerib hingamist ja südame rütmi Roheline
kirikutes ei läinud tarvis tugikaari, ka olid nad tagasihoidlikult kaunistatud.Kirikuid ehitati tol ajal ka Eestis palju nagu mujal Euroopas, sest ristiusu abil loodeti rahvast kuulekusele allutada. Lääne-Eestis kasutati ehitusmaterjaliks paasi ja dolomiiti. 33. Millised nägid välja keskaegsed linnad (Tallinna vanalinna näitel)? Milliseid keskaegseid kindlustusehitisi teate veel Eestis olevat? Mitmes vanalinna hoones on põhijoontes säilinud ka keskaegne ruumijaotus. Elamu tähtsaim ruum oli koda, mis oli võõrastetoaks ja tööruumiks kaupmehele, kes seal kliente vastu võttis, aga ka köögiks ja söögitoaks. Kõige kaunim hoone vanalinnas on raekoda, mis kehastas jõuka linna eneseindlust ja väärikust. Raekoda hakati ehitama 13.sajandi lõpus. 34. Mis on surmatants? Kus asub Euroopa üks paremini säilinud ,,Surmatants". Kes on selle autor? Kirjeldage palun selle sisu ja ülesehitust!
Willits House, on ristikujuline. Peateljel paiknevad elutuba ning köök, teise telje määravad sissepääs koos auto jaoks mõeldud katusealusega ning söögituba, kust pääseb verandale. Teine mudel, mida esindab Hickox House, on teistsugune: sisenedes ja kaminast mööda minnes jõuab elutuppa, mille ühel küljel paikneb raamatukogu ja teisel söögituba tekib T- kujuline põhiplaan. Ruumijaotus Range ruumijaotus on maja sisemuses kaotatud. Iseloomulikud on lagede erinevad kõrgused: kesksed kohtumispaigad ona majas kõrgete lagede abil esile toodud. 3.4. Robie House Robie House on preeriamaja perioodi vaieldamatu meistriteos. Ka siin on iseloomulikud horisontaalsed jooned. Selged jooned loovad tohutu dünaamika, mis kulmineerub teravnurksete ärklitega ning mida kaugele eenduvad katused veelgi tugevdavad. Maja südameks on kamin. Robie
meetri pikkune maal ,,Surmatants'' . 15.sajandi lõpul seondub Tallinn madalmaade uuendusliku kunstiga. 1529.aastal müüriti Suure Rannavärava kohale Tallinna vapikivi. Nende teostega lõpetati Eestis gootika. Keskaegsed elamud ja ühiskondlikud hooned Tallinna vanalinnas on säilinud palju keksaegset ehituskunsti, eriti 15.sajandist võib rääkida omapärasest ehituskunstist Eestis. Mitmes vanalinna hoones on säilinud keskaegne ruumijaotus. Elamu tähtsaim ruum oli koda, mis oli kaupmehe võõrastetoaks ja tööruumiks. Ainuke köetav ruum hoones oli kojatagune tuba. Ülal paiknesid laoruumid. Majad olid praktilised ja asjalikud. Maja trepi kõrval seisid etikukivid, need kandsid omaniku nime, vappi ja majamärki. Vanalinnas on säilinud kaks olulist ühiskondliku hoonet. 13.sajandil alustati Raekoja ehitust, praeguse kuju saita 15ks sajandiks. Raekoda kehastas tol ajal jõuka linna enesekindlust ja väärikust. Suurgildihoone.
LINNUTEE - Ehk galaktika on tähesüsteem, meie galaktika, miljardite kaugete tähtede ühtesulav valgus. HUBBLE'I SEADUS - on astronoomias täheldatav seos, mille kohaselt vaadeldavate galaktikate punanihke suurus on võrdeline nende kaugusega vaatlejast. V=Hr KVASAR - Tähesarnased objektid, mille punanihe ja absoluutne heledus on võrreldav galaktikate omaga. UNIVERSIUMI KÄRGSTRUKTUUR - Ulatuslikud tühikud, mille vahel paiknevad galaktikad. Galaktika ruumijaotus, Universumi suurema staabiline struktuur. KUIPERI VÖÖ - on Neptuuni orbiidist kaugemal asuv Päikesesüsteemi piirkond, mis sisaldab kääbusplaneete ja tuhandeid komeedisarnase koostisega taevakehi. AASTA PARALLAKS - nurk, mille all tähelt vaadatuna paistaks Maa orbiidi keskmine raadius. MUST AUK - füüsikas, astronoomias ülisuure gravitatsioonipotentsiaaliga ülikompaktne taevakeha, mida ümbritsevast pinnast ükski osake välja ei pääse. 9
3.JAAPANI KUNST 1. Millal loodi Jaapanis ühtne riik? 5.saj. II poolel 2. Milline oli jaapanlaste algne usund? Algne usund oli sinotism 3. Millal jõudsid Jaapanisse budism ja hiina kunsti mõjud? 6.sajandil 4. Millises linnas asub nii üks vanemaid puitehitisi kui ka suurim puitehitis maailmas? Nara linnas 5. Millistes majades elasid jaapanlased? Väikesed majad, milled olid järsult tõusvad katusenurgad, ebasümmeetrilne ruumijaotus,tube eraldavad liigutavad vaheseinad ja lükanduksed-neile maaliti maastikupilte ja loodusmotiive,põrandatel õlgmatid ja maalidega kaunistatud sirmid. 6. Kuidas nägid välja jaapani linnused? Jaapani stiilis katustega, ohtrate viilidega peatornid, kaldus külgedega kivialused, väravate juures labürindid. 7. Millal levis Jaapanisse zen-budism? Al.12.sajandist 8. Millistes kunstiliikides avaldub selle mõju? Kalligraafias ja maalikunstis 9
• Hakati ehitama flankeerivaid ehk tugevasti eenduvaid torne, sest muutus tähtsaks tulistamine piki müürijalamit • Tallinna linnuses said tähtsaks võimsad suurtükitornid: Kiek in de Kök ja Paks Margareeta. Ühiskondlikud hooned • Keskaegne ilmalik ehituskunst on kõige paremini säilinud Tallinna vanalinnas • Vanalinnas on säilinud tänava võrk, kinnistute piirid. • Põhijoontes säilinud ka keskaegne ruumijaotus vanalinna hoonetes. Kaupmehemaja • Elamu tähtsaim ruum oli koda („diele“), mis täitis võõrastetoa, tööruumi, köögi ja sööitoa ülesandeid. • Kojatagune tuba „dornse“ oli ainus kõetav ruum majas. • Ülemistel korrustel olid laoruumid, kuhu pääses kojuast trepi kaudu. Elamute fassaadid • Majad olid sarnased, sest keskajal peeti omapäratsemist häbiväärseks.
Autoriteetne õpetajal selge kujutlus õpitulemustest, ta põhjendab nõudeid, kuid ei kauple nende rakendamise üle. Õpilastel täilik vabadus teha ül mida tahavad. Õpetaja ei osale tööjaotuse kujundamisel. Õpetaja ei kommenteeri õpilaste tegevust, kui tal seda ei paluta. 1. Seadke klassi mööbel nii, et see vastaks teie õpetamisvajadustele 2. Jätke pinkide v pingiridade vahele piisavalt liikumisruumi, et ei tekiks ummikuid 3. Kindlustage, et ruumijaotus ja mööblipaigutus võimaldaks jälgida hõlpsasti kõiki õpilasi 4. Klassi materiaalne keskkond peab olema nii korraldatud, et see aaitaks kaasa õpilaste iseseisvuse ja vastutuse suurendamisele 5. Kindlustage, et õpetamistegevused ja demonstratsioonid oleksid õpilastele hõlpsasti jälgitavad. 6. Mõelge varustsenaariumile ja õppevahenditele olemasolule. Klassile kehtestatavad käitumisreeglid peaksid tulema kavandatava õppetöö vajadustest
tagasihoidlikult kaunistatud.Kirikuid ehitati tol ajal ka Eestis palju nagu mujal Euroopas, sest ristiusu abil loodeti rahvast kuulekusele allutada. Lääne-Eestis kasutati ehitusmaterjaliks paasi ja dolomiiti. 33. Millised nägid välja keskaegsed linnad (Tallinna vanalinna näitel)? Milliseid keskaegseid kindlustusehitisi teate veel Eestis olevat? Mitmes vanalinna hoones on põhijoontes säilinud ka keskaegne ruumijaotus. Elamu tähtsaim ruum oli koda, mis oli võõrastetoaks ja tööruumiks kaupmehele, kes seal kliente vastu võttis, aga ka köögiks ja söögitoaks. Kõige kaunim hoone vanalinnas on raekoda, mis kehastas jõuka linna eneseindlust ja väärikust. Raekoda hakati ehitama 13.sajandi lõpus. 34. Mis on surmatants? Kus asub Euroopa üks paremini säilinud ,,Surmatants". Kes on selle autor? Kirjeldage palun selle sisu ja ülesehitust!
koosseis ja samuti selle elementide paiknemise uurimine. Vastavalt sellele, millist struktuuri osade ruumilist paiknemist koosluses kirjeldatakse, eristatakse: · geomeetriline struktuur · jaotumine · vertikaalne struktuur · horisontaalne struktuur Vertikaalstruktuur eristatakse maapealset ja -alust, samuti veemaiset ja -alust osa. Taimkatte kihistamisest saab koosluse ruumijaotus teineteist välistavateks kihtideks. Rindeid eristatakase tavaliselt liigiliselt või kõrgusest lähtuvalt. Rindeline käsitlus hõlbustab taimekoosluste kirjeldamist ja võrdlemist. Eri rinnetes kasvavad liigid avaldavad kooslusele tervikuna mitmesugust mõju. Eristatakse · dominant liike; · kaasvalitsevad liigid; · allvalitsev liik.
mikroergonoomika koduse töö ergonoomika Ergonoomilise kontori üldpõhimõtted Ruumikujundus töölauad mööbli valik peeglid ja peegelpinnad skulptuurid või kivid Töövahendite paigutamine töövahendid, töölaud ja -tool kuvari paiknemiskoht laevalgustite asukoht Materjalide valik vastremonditud ruumid kontoritolm plastik või naturaalsed pinnad (ei klaas-, metall- või kiviplaadiga lauale) Ruumijaotus Ettevõttesisene ruumijaotus sõltub töötajate ülesannetest suur või väike ruum kabinet - sobiv suurus on 10-12 m². mitme inimese korral - 8 m² iga inimese kohta. Ideaalbüroos peaks olema kõik nii, nagu paistab. Värvid Punane - hoiatusvärvusena ja tähelepanu hõivamiseks Sinine - füüsilist pinget lõõgastav, reguleerib hingamist ja südame rütmi Roheline - rahustab närvisüsteemi, kiirendab tajumist ja teravdab nägemist. Kollane
Toompea linnus tornid - Pikk Hermann, Pilsticker ja Landskrone. Viljandi linnus. Tallinna linnakindlustused linnamüür, mille ehitamine hoogustus 14. sajandil. Ehitati kõrgemaks ja paksemaks, lisati tugevaid torne. Müüri ümbritses vallikraav ja eeskindlustused. Värvavad mitmeastmeline tõstesillad. 14. sajandil tulid suurtükid, mille pärast hakati müüre veel paksemaks ehitama, tornid eenduvad Kiek in de Kök ja Paks Margareeta. Tavalised elamumajad keskaegne ruumijaotus koda(diele), mis oli võõrastetoaks ja köögiks, söögitoaks; Ahi asus keldris ja soe õhk pääses tuppa läbi põranda avade. Ülemistel korrustel paiknesid laoruumid. Maja ukseni viis trepp, mille kõrval seisid sageli etikukivid omaniku nimega, vapiga või majasümboliga vms. Raekoda, Suurgildi hoone, Oleviste gildi hoone. 27.Keskaegne kujutav kunst Eestis Eestis tehtud teoste kõrval levis siin ka sissetoodud kujutavat kunsti.
Kahekorruselisel kivist hoonel on liigendatud põhiplaan ja kaheksatahuline nurgatorn pargifassaadi paremas servas. Tänus sellele on hoone iga fassaad eri nägu. Eksterjööri neorenessanss-stiilis, kuna hoone pärineb jällegi Euroopas valitsenud renessansiajastust hilisemast perioodist, kujundust toetab fassaadi dekoor, mis sisaldab endas massiivset eenduvat karniisi. Lisaks on veel laia rustikaga nurgapaneelid hoone olekut võimendamas. Mõisas on oskuslikult kombineeritud anfilaadne ruumijaotus keskkoridoriga. [23] Eestis on renessanssarhitektuur levinud pigem just ilmalike ühiskondlike hoonete ja elamute ehituses. Stiilile omaseid hooned leiab pigem Tallinnas, kuna puhtalt majanduslikust aspektist hinnates oli seal kõige rohkem vahendeid Euroopas vallanud suundadega kaasa minna. Püstitati renessanslike raekodasid, gildihooneid, haiglaid ja vaekodasid. Kõige ilmekamalt kirjeldab ajastut vast Tallinna vanalinn, kus hooned on
Milline peaks olema klassiruum, kus õpetate? - puhas, hästi valgustatud Kes vastutab teie klassiruumi väljanägemise eest? Milliseid ja toole vajate? Milliseid tehnilisi vahendeid vajate õpetamiseks? Soovitused õpetajatele: Klassiruum peab olema turvaline, puhas ja atraktiivne Seadke klassi mööbel nii, et see vastaks teie õpetamisvajadustele Jätke pinkide või ridade vahele piisavalt liikumisruumi, et ei tekiks ummikuid Kindlustage, et ruumijaotus ja mööblipaigutus võimaldaks hõlpsasti liikuda ja ei tekiks ummikuid Kindlustage, et õpetamistegevused ja demonstratsioonid oleksid õpilastele hõlpsasti jälgitavad Mõelge varutsenaariumidele ja õppevahendite olemasolule Klassi materiaalne keskkond peab olema nii korraldatud, et see aitaks kaasa õpilaste iseseisvuse ja vastutuse suurendamisele. Klassiruum peaks peegeldama õppekava ning õpilaste huvisid ja vajadusi
tegevused on muutunud automaatseteks ja õpetamine on hästi paindlik. · Meisterõpetaja tase(ekspert)- lisaks eelnevale lisandub otsuste vastuvõtmine intuitiivselt. Klassi füüsiline keskkond Soovitused õpetajale: · klassiruum peab olema puhas, turvaline ja atraktiivne · seadke klassi mööbel nii, et see vastaks teie õpetamisvajadustele · jätke pinkide või ridade vahele piisavalt liikumisruumi, et ei tekiks ummikuid · kindlustage, et ruumijaotus ja mööblipaigutus võimaldaks hõlpsasti jälgida kõiki õpilasi · kindlustage, et õpetamistegevused ja demonstratsioonid oleksid õpilastele hõlpsasti jälgitavad · mõelge varustsenaariumidele ja õppevahendite olemasolule- kui on tund üles ehitatud mingile ühele tehnilisele vahendile, siis peab olema varuvariant juhuks, kui tehnika veab alt vms. · klassi materiaalne keskkond peab olema nii korraldatud, et see aitaks kaasa
Tavaliselt kogub insener ise enamiku vajalikest maksumusega seotud andmetest, kuid alternatiivse karkassi kasutamine võib mõjutada ka teisi konstruktsioone ja sel puhul pole insener ilmselt võimeline tegema kogu maksumusvõrdlust ilma maksumusplaanija abita. Lisaks materjalide valikule eeldab karkassi projekteerimine ka ruumijaotuse tegemist. Kõige ebaökonoomsem lahendus on selline, kui raskelt koormatud talad sildavad pikki avasid. Postide ja talade kasutamisest tulenev ruumijaotus mõjutab oluliselt kogu projekti maksumust. Kui karkassipostid on aga liiga lähestikku, ei korva kandetaladest saadav kokkuhoid jällegi täiendavat kulu postidele. 3) Trepid Kuna betoontrepi maksumus konstruktsioonis moodustab üldjuhul tühise osa kogumaksumusest, on treppide maksumusuuringud küllaltki ebaefektiivsed. Trepi maksumus "sisaldub" ka piirnevate seinte ja vundamentide, akende ning seinte viimistluse ning teiste konstruktsioonide maksumustes. Seetõttu on
minnalaskev (ei osale tööjaotuse kujund)-kõige ebaefektiivsem. Autoriteetsel õpetajal on selge kujutlus õpitulemustest, ta põhjendab nõudeid, ei kauple nende rakendamise üle. Töö korraldamine algab õppekeskkonna füüsilise kujundamisega. Seadke klassi mööbel nii, et see vastaks teie õpetamisvajadustele. Jätke pinkide või pingiridade vahele piisavalt liikumisruumi, et ei tekiks ummikuid. Kindlustage, et ruumijaotus ja mööblipaigutus võimaldaks jälgida hõlpsasti kõiki õpilasi. Kindlustage, et õpetamistegevused ja demonstratsioonid oleksid õpilastele hõlpsasti jälgitavad. Mõelge vastustsenaariumidele ja õppevahendite olemasolule. Klassile kehtestatavad käitumisreeglid peaksid tulenema kavandatava õppetöö vajadustest. Reeglite tutvustamisel ja rakendamisel peaks õpilastele selgitama nõuete tagapõhja. Tüüpilised käitumisreeglid: Õpilane tuleb tundi vajalike
Siia kuulub: -koosluse koosseis (eluvormiline, liigiline, populatsiooni struktuur) -ruumiline – koosluse elementide paiknemine ruumis -kronoloogiline – koosluse elementide ajaline kestvus ja järgnevus Ruumiline struktuur -geomeetriline struktuur – kirjeldab taimeosade paiknemist (kõrgust jne..) -jaotumus – isendite paiknemine kooslusliikide kaupa -vertikaalstruktuur – eluvormide ja tsönopopulatsioonide ruumijaotus ülestikku, vertikaallõikes -horisontaalstruktuur – eluvormide ruumijaotus horisontaallõikes Taimekooslus ja keskkond Taimekooslus oleneb kasvukoha tingimustest, kuid ühtlasi ka kujundab neid ümber luues kooslusesisese keskkonna. Loodusliku valiku tulemusel vastab kooslus kasvukohale, nii säilivad kõige paremini omavahel ja keskkonnaga kohastunud organismid. Kasvukoht On oluline kasvukoha ja koosluse vastavus kui ka kasvukohtade võrdväärsus taimse produktsiooni saamisel.
Erinevates elujärkudes saab märkida soolist struktuuri. Taimedel nt ühe- ja kahekojalised taimed. Ruumiline (territoriaalne) struktuur – nt rühmitatud, juhuslik. Sesoonne struktuur – avaldub nt üheaastastel taimedel. Ka loomade puhul. Nt lehetäidel suviti neli põlvkonda, kui isaseid ei ole. Etoloogiline ehk sotsiaalstruktuur – ainult loomadel. Ühe liigi isendite suhteil põhinev kooselukorraldus ja ruumijaotus. Sotsiaalstruktuur hõlmab järglaste saamiseks moodustunud paare (nt kühmnokk-luik) ja perekondi (nt hundid). Sotsiaalstruktuur põhineb domineerimisel – hierarhial, territoriaalsusel (territooriumi kaitsmine liigikaaslaste eest jm). 25.Populatsiooni iseloomustavad parameetrid (demograafilised parameetrid). Populatsiooni moodustavad ühte liiki kuuluvad isendid, kes elavad ühel ajal samas paigas. Taimede populatsioon ehk tsönopopulatsioon
Hoone otsas, keskel või nurga peal oli 7-10 m kõrgune torn, kus tavaliselt asus häirekell, olles vajalik ka tuletõrjevoolikute kuivatamiseks, selle tipust sai ka ümbrust jälgida. Neid väikes, ilma erilise plaanita ehitisi püstitasid seltsiliikmes ise talgutega. 3.ELURUUMIDE SISUSTAMINE JA MAJAKRAAM 19.sajandi keskpaigani püsisid sisustamises vanad traditsioonid. Hulk sajandeid oli rehetuba ainus köetav ruum, kus pere pidi külmal aastaajal koos elama. Agade jooksul kujunes kindel ruumijaotus. Peasissepääsu kõrval- või vastasnurgas asus suur keedukoldega ahi, suu ukse poole. Ahjuesisel tehti mitmesuguseid majapidamistöid. See ruumiosa oli vähem esinduslik ja sealt võis majja tulnud võõras edasi tuppa astuda, vaid kutse peale. Vastu tagaseina ahju kõrvale jäi kõige intiimsem osa, kus olid magamisasemed, vanemal ajal lavatsid, hiljem voodid. Kõige esinduslikum ruumiosa asus ahju suhtes diagonaalselt vastasnurgas seal oli söögilaud. Seda nurka peeti
ja ühtekuuluvustunde kujunemist ja hoolimatu e minnalaskev (ei osale tööjaotuse kujund)-kõige ebaefektiivsem. Autoriteetsel õpetajal on selge kujutlus õpitulemustest, ta põhjendab nõudeid, ei kauple nende rakendamise üle. Töö korraldamine algab õppekeskkonna füüsilise kujundamisega. Seadke klassi mööbel nii, et see vastaks teie õpetamisvajadustele. Jätke pinkide või pingiridade vahele piisavalt liikumisruumi, et ei tekiks ummikuid. Kindlustage, et ruumijaotus ja mööblipaigutus võimaldaks jälgida hõlpsasti kõiki õpilasi. Kindlustage, et õpetamistegevused ja demonstratsioonid oleksid õpilastele hõlpsasti jälgitavad. Mõelge vastustsenaariumidele ja õppevahendite olemasolule. Klassile kehtestatavad käitumisreeglid peaksid tulenema kavandatava õppetöö vajadustest. Reeglite tutvustamisel ja rakendamisel peaks õpilastele selgitama nõuete tagapõhja