Mis on ühiskond? See on inimeste kooseluvorm, millest tulenevad sotsiaalsed suhted ja institutsioonid Nimeta 3 ühiskonnasektorit, näidet kes sinna kuuluvad, mis on sektorite eesmärgid. Avalik sektor – tagada riigi toimimine (Valitsu, politsei, kool, haiglad jne) Erasektor – teenida tulu (Kõik ärid) Mittetulundussektor – aidata kaasa ühiskonna arengule (heategevus jne) Mis on sotsioloogia? See on teadus, mis uurib inimese ja ühiskonna seoseid Mille poolest erinevad inimesed ühiskonnas? Too näiteid Bioloogiline erinevus – kasv, vanus, sugu, nahavärv Sotsiaalne erinevus – elatustase, haridus Mida tähendab sotsiaalne kihistumine? Kas Eesti ühiskond on sinu arvates kihistunud või mitte? Põhjenda oma arvamust. Tähendab erinevaid jõukusastmeid Nimeta kolm erinevat ühiskonnamudelit, kirjelda neid mis on nende positiivsed ja negatiivsed jooned`? Põllumajanduslik sector – oma tarbeks tootmine, elati maapiirkonnas, hoolekanne pere kanda T...
d Ametijuhend, kus on määratud töö Töö ülesanded, mis on usaldatud ettevõtte ülesanded. kaupluse töötajale ning teatud määral ka Mehhaaniline rutiinsed protsessid, harjumuspärane): Loomulik: d Ettevõtte poolt on töötajatele teatud Tolerantsus ja üksteise kuulamine. rutiinid töökohustustega antud mida tuleb Spetsialist: Uuesti integreeritud:
Viimasel ajal väga paljud hakkasid mõtlema meie ümbritseva maailma puhtusest. Aastatega rohkem mõeldakse ökoloogilise katastroofi peale ja sellest vältimisest viisist. Ühest poolest, tänapäeval väga palju tehakse selleks, et Eesti oleks võimalikult rohkem ökoloogiline. On olemas ökokogukondi, sotsiaalkampaaniaid, reklaami, palju asju, mis panevad inimest mõtlema sellest rohkem. Selles, et olla säästlikumad maailma vaadest, on rohkem plusse, mis on väikesed ja rutiinsed, aga tähtsad igapäeva elus. See säästab raha ja teeb kindlaks energiat koguaegset kättesaadavust. Kui rohkem osa inimest hakkab mõtlema ja tegutsema selles pooles, siis öko- Eesti on teoorias võimalik ning selle olemasolu annab palju võimalusi. Teisest küljest, ökoloogia on raske küsimus ning mitte kõik inimesed teavad ja saavad aru selle tähtsust. Kui vaadata praktikumis, siis ühele inimesele „mitte ökoloogiline“ elu ei mängi suurt rolli. See on lihtsalt
Põhjused miks last saada: 1. Emotsionaalne igatsetakse laste, kelle eest hoolitseda. 2. Majanduslik loodetakse, et laps jätkab vanemate elutööd. 3. Tulevik - soovitakse, et laps toetaks vananevaid vanemaid. Seksuaalfunktsioon: See aitab hoida paarisuhet, mis omakorda on oluline kogu perekonna emotsionaalse heaolu tagamises. Majanduslik funktsioon: Koos partneriga olles on kergem rahaliselt toime tulla. Argielu ja hooldustegevus: Siia kuuluvad igasusugused vajalikud rutiinsed kodutööd, söögi ostmine, kodu korrashoid. Perekonna funktsioonis tähendab see tööjaotust, nii, et iga pereliige teeb talle jõukohaseid töid. Sotsialiseerumisfunktsioon: sotsialiseerumine ehk inimese ühiskonna liikmeks kujundamine. Hoolitsus: Väikelaps sõltub tema eest hoolitsevatest täiskasvanutest, õpib ja harjub ka ise märkama millal tema saab hoolitseja rolli täita. Hariv/kultuuriline funktsioon: Vanemad vahendavad noortele pereliimetele ühiskonna kultuuriväärtusi
Riist- ja tarkvara dokumenteerimine Diagnostikautiliidid Device Manager System Information (Windows) Belarc Advisor (tasuta isiklikuks/hariduslikuks otstarbeks, hea ülevaade installeeritud tarkvarast) http://www.belarc.com/ SANDRA Lite (evaluation version) http://www.sisoftware.net/ PC Wizard (vabavara) http://www.cpuid.com/ SIW (15 Day Trial) http://www.gtopala.com/ HWINFO Tools http://www.hwinfo.com AIDA64 http://www.lavalys.com (oli Everest, 30-day trial) ... IT vahendite arvestus Isetehtud tabel või andmebaas Inventory Manager Lite (tasuta) - Vananenud http://www.microforge.net/ -> Downloads -> Tools http://www.sofotex.com/Inventory-M anager-Lite- download_L2897.html OCS Inventory NG http://www.ocsinventory-ng.org/ Harjutus 1 Arvutite riist- ja tarkvara dokumenteerimine Arvutivõrgu dokumenteerimine Arvutivõrgu kaardistamine korruseplaan füüsiline võrgudiagramm loogiline võrgudiagramm Võrgu...
Claes Oldenburg- põrandaburger Robert Indiana- armstus Robert Indiana- number 5 Richard Lindner- tiigernaine Tom Wessleman- vaikelu #15 Tom Wessleman- vaikelu #20 George Segal- köieltantsija Marisol- Magritte III taevas Kokkuvõte Popkunstis on muudetud maalide ja skulptuuride mõõtmed hiiglaslikeks Kasutusele võeti mitmesuguseid seni kasutamata tehnikaid ja materjale Värvid on väga erksad ning loodi kontraste Keskseks teemaks on igapäevaelu rutiinsed ja tuntud valmiskujundid Kunstnikud näitasid, et ka ülikulunud üksik motiiv võib mõjuda värskelt ning mõjuvalt, kui tema konteksti muuta Massilistks pooldajaks oli tavarahvast publik, kes oli seni abstraktse kunsti ees igavlenud, kuid tundis nüüd rõõmu maalidel tuttavate esemete äratundmisest.
palgaerinevuste püsimist (Iris Pettai 29. mai 2003). Mitmetel töökohtdadel eelistatakse meestöötajaid, kuigi ka naistöötaja saaks tööga väga hästi hakkama. Uuringud on kinnitanud, et mehed on Eesti peredes suuremad tulutoojad kui naised ning meeste hulgas valitseb hoiak, et nemad peaksid olema pere majandusliku toimetuleku kindlustajad. Meeste arvates on naiste roll majapidamist korras hoida ning lastega tegeleda (Uuring: Eesti naised peavad tegema rutiinsed kodutööd). Ka poliitikas on valdavalt soositud meeste ülemvõim. Riigikogus on valdav meeste koosseis. Esindatud on vaid vähesed naised nt. haridusminister Mailis Reps. Tartu 2006 Eesti Maaülikool Puuetega inimestel on samad inimõigused kui teistel kodanikel ning puuetega inimesed nõuavad
ÜHISKOND 2.1 VÕIMUDE LAHUSUS Võimude lahususe põhimõte on demokraatliku riigivalitsemise nurgakivi. Peavad olema 3 klassikalist riigivõimu institutsiooni- seadusandlik, täidesaatev ja kohtuvõim- üksteisest eraldatud CHARLES-LOUIS DE MONTESGUIEU- formuleeris võimude lahususe põhimõtte klassikalisel kujul oma teoses ,, Seaduste vaimust" (1748). Oli prantsuse õigusteadlane ja poliitik. VALITSEMINE SEADUSANDLIK VÕIM- Seaduste väljatöötamine ja vastuvõtmine Kodanikkonna huvide esindamine TÄIDESAATEV VÕIM- Seaduste elluviimine Riigi igapäevase toimimise korraldamine ehk sise-, välis-, ja majanduspoliitika elluviimine. KOHTUVÕIM- Seaduskuulekuse tagamine Võimu seadusliku kasutamise järelevalve Sõltumatu ja ausa õigusmõistmise korraldamine HORISONTAALNE, VERTIKAALNE JA PERSONAALNE LAHUSUS HORISONTAALNE LAHUSUS- mõistetakse tavapärast seadusandliku, täides...
sulik odlik astuma ! PROBLEEMID TÜVE JA LIITE PIIRIL - NE - SE - LANE KARVANE KARVASE Tüve lõpus L ja liite alguses L TÜVE LÕPUS N N/N TÜVES ON L L/L siin/ne siin/sed Itaalia itaallane ingel rutiin/ne rutiinsed Austraalia austraallane rüütel modern/ne modern/sed Portugal portugallased röövel humaan/ne humaan/sed Senegal senegallased piibel monotoonne monotoonsed Iisrael iisraellane sünkroonne sünkroonsed Nepal nepallane
.......................................................................2 SISSEJUHATUS.......................................................................................3 Meetod..............................................................................................3 1.TULEMUSED.......................................................................................4 1.1 Ohvri otsimise meetodid.............................................................4 Esimene faas: kurjategija rutiinsed tegevused ohvri leidmiseks....4 Teine faas: jahtimise paiga valik.....................................................4 Kolmas faas: ohvri valimine............................................................5 1.2 Ohvri ründamise meetodid..........................................................6 Neljas faas: lähenemise meetodid.................................................6 Viies faas: ründamise asukohta valik.............................................6
2) Üldisus hääletusõigus on suurel osal ühiskonna liikmetest 3) Ühetaolisil kõigil häältel on võrdne kaal. Hääletaja mõjutamine on keelatud 4) Otsesus Valimistulemustel on võimalikult suur kaal Puudel Väike erakond kes tegutseb mõne suurema/võimsama erakonna huvides. Valijate tüübid 1) Parteiaktiivsed 5.7-5.8% valijatest. Kindla partei veendunud toetajad. 2) Rutiinsed valijad teevad valiku vanast harjumusest või traditsioonide põhjal. 3) Jooksikud hääletavad selle poolt kes neile kõige paremaid mugavusi pakub. 4) Passiivsed valivad juhuslikult ning ka valima sattumine on suur juhus. Valimiste etapid: 1) Väljakuulutamine kuulutab välja president. 2) Ettevalmistus tehnilised üksikasjad, kanditaatide ülesseadmine jms. 3) Valimiskampaania
konkreetses ühiskondlikult olulises küsimuses nt 2003 el astumine Hääletamise tunnused Vaba konkurents – õigus osaleda hääletamisel või mitte Üldisus – hõlmama suurt osa ühiskonnaliikmetest Ühetaolisus – häältel on võrdne kaal Otsesus – tulemus sõltub ühisarvamustel kodanike seast Valimistüübid Aktiivsed – toetavad järjepidevalt partei poliitilist jooni Rutiinsed – toetavad ainult ühte kindlat parteid Jooksikud – toetab hetkel seda parteid, kellega on kõige parem huvide kooskõla Passiivsed – ei tunne oliitika vastu huvi Erinevad valimissüsteemid Võrdelised valimised (proportsionaalne süsteem) – riik on jagatud mitmemandaadilisteks ringkondadeks o Suletud nimekiri – hääli saab anda kõigile olevas nimekirjas, kuid üle jäävad
Kui räägin kiiresti on keel pehme ja minust aru ei ole saada. Ma ei tahtnud, et keegi mind liialt puutuks. Hoidsin inimestest üldjuhul eemale, olin tihti üksi ja omaette. Hakkasin rääkima 1,5 aastaselt. Aspergeri sündroom. Autismi kergeim vorm, mida tavaliselt diagnoositakse vanuses 2 ja 6 aastastel lastel. Sellisel lapsel on hea keeleoskus ja üle keskmise intelligentsususega kuid tunneb end sotsiaalselt ebamugavalt ja käitumine on veider ja korduvad rutiinsed tegevused, liigutused. Viie aastaselt olin juba üli jutukas tüdrukuke. Rääkisin huvitavalt ja ladusalt muinasjutte ja fakte elust enesest. Aga ma ei olnud, ja siiani ei ole valmis kõikide inimestega suhtlema. Olen oma käitumiselt kummaline, mis teeb mind minu arust üsna põnevaks ja ainulaadseks inimeseks maamuna peal üleüldse. Regressive autismispektri häire Autismiga sarnane, ainult, et laps areneb normaalselt kuni 18-24 elukuuni, siis hakkab vaimne taandareng.
Näitab, milliseid toite saab samal ajal valmistada Intelligentne küpsetusaja reguleerimine vastavalt küpsetatavate toodete hulgale, ukse avamise sagedusele ja kui kaua ust lahti hoitakse Püsivalt kõrge kvaliteet Vähem stressi ja kaost Asendab paljusid erinevaid seadmeid Säästab energiat võrreldes üksikute seadmetega Tootmise aeg väheneb 30 % Rohkem aega. Sellele, mis on oluline. Saate nüüd unustada rutiinsed ülesanded nagu kontrollimine, keeramine ja reguleerimine. Saate nüüd unustada ka traditsioonilised seadistused nagu temperatuur, küpsetusaeg, õhu liikumise kiirus ja niiskus küpsetuskambris või tüütu programmeerimine. Metos SelfCooking Center whitefficiency kasutamine on täiesti iseenesestmõistetav. Puudub vajadus kalli kasutuskoolitamise järele. Koguni ajutised töötajad saavad seda ilma probleemideta kasutada. Seade koguni õpib kasutajalt ning
,,RAHUMEELNE SÕDALANE" ANALÜÜS. 1. Kui sa tead midagi, ei tähenda kohe, et sa seda oskad. Sa oskad seda alles siis, kui oled seda teinud. 2. Sa elad rutiinsed elu ja ei tee midagi põnevat. Teed ainult tööd ning ei lõbutse. 3. Inimesed kardavad seda, kes nad on. Kuna see võib vahest olla selline, mis ei meeldi teistele.Kuid vahest võid saada mõnele küsimusele vastuse just tänu enda sisse vaatamise, kuigi paljud pelgavad seda, mis sealt välja tuleb. 4. Mõtteid on palju ning sa ei saa neist kinni võtta ja neisse haakuda. Ei saa mõelda ennast kellekski, kes sa ei ole või kellekski, kelleks tahad saada. Kui
igapäevastest esemetest. ,,Kunstiajalugu"David Piper lk.487. Claes Oldenburg ,,Hiiglaslik jäätisetuutu" Claes Oldensburg ,,Põranda kook" Claes Oldenburgi ,,Lusikasild ja kirss" Kokkuvõte Popkunstis on maalide ja skulptuuride mõõtmed hiiglaslikud. Kasutusel olid erinevad tehnikad ja vahendid. Erksad värvid Keskne teema igapäevaelu rutiinsed ja tuntud valmiskujundid. ,,Kunstiajalugu"David Piper lk.486
PALGAKORRALDUS 1. Palgakorralduse eesmärgid · Konkurentsieelise saavutamine, organisatsiooni missiooni, strateegia toetamine · Organisatsiooni kultuuri ja väärtuste toetamine (tulemuslikkus, innovatsioon, kvaliteet, paindlikkus, meeskonnatöö jne.) · Integreeritus üldisesse juhtimistegevusse (ei ole eraldiseisev; üks osa juhtimisprotsessist) · Juhtkonda toetav, motiveerib juhte eesmärkide saavutamisel · Töötajaskonda toetav, motiveerib töötajaid saavutama vajalikku kvaliteeti/tulemust · Töötajate pühendumust suurendav (töötajad tahavad olla organisatsiooni liikmed ja pingutavas selle eesmärkide nimel) · Õigluse väärtustamine. Töötajaid tasustatakse vastavalt nende väärtuse järgi organisatsiooni jaoks · Konkurentsivõime tagamine tööjõuturul. Võimaldab tööle võtta vajalike oskuste ja teadmistega inimesi · Töötajate oskuste parandamine - võimaldab töötajate arendamist ettevõt...
· Tarneaeg ajavahemik, mis kulub tellimuse vastuvõtmisest kuni hetkeni, mil klient kauba kätte saab kokkulepitud kohas. · Tarne täpsus - lubatud tarneajast kinni pidamine · Tarneaja paindlikkus kliendi ja tarnija omavahelised kokkulepped ja suhtlemine. Kui mingil põhjusel peaks juhtuma nii et ühel on vaja et tarnitakse hiljem/varem või kui mingil põhjusel tarne hilineb/jõuab varem. · Tarnepoliitika märksõnadeks tarnetingimused, rutiinsed tarned, eeltarned, kiirtarned, järeltarned, spetsiaalsed tarned. · Tarnepoliitika piirangud tarnitava toote koguste piiramine. · Tarnekindlus õige toode, õiges kohas, õigel ajal, ilma vigastusteta. Kui üks nendest omadustest on puudulik, siis järelikult on tarne ebaõnnestunud. Klienditeeninduse parandamine 1. Kliendi vajaduste mõistmine kõigil pole ühesugused vajadused. 2
Palga diferentseerimine Organisatsiooni kommunikatsioon mööda hierarhiat Töödistsipliin ja kord Töötajate sisseelamine ja koolitus Rõhutas initsiatiivi ja motivatsiooni olulisust Hästi töötavat meeskonda ei tohi lõhkuda isegi siis, kui konkreetne ülesanne on lõppenud Juhtimise põhifunktsioonid – planeerimine, organiseerimine, koordineerimine, kontrollimine, juhendamine Panus tänapäeva – Juhtimisulatus, Rutiinsed vs erakorralised tegevused (tavatöötaja vs juht), Osakondade loomine sarnaste tegevustega üksustele, Selged käsuliinid, Hierarhia roll kommunikatsioonis ja juhtimises Administratiivkoolkond II (Weber) - Ratsionaal-legaalne võim (vs traditsiooniline ja karismaatiline võim); Põhiväärtused: organisatsiooni suurus, stabiilsus ja efektiivsus (ratsionaalsed organisatsioonid) Ideaalse organisatsiooni mudel - Bürokraatia põhitunnused: Hierarhia, Elukutselisus,
lühiajaline, korduva iseloomuga ja väheste muutujatega otsused, mida teevad põhiliselt esmajuhid. Otsuseid tuleb teha palju ja nende tagajärjed avalduvad kiiresti. ,,Kui palju on vaja nädalas toota, et kinni pidada planeeritust?". 2.2 Struktureeritud ja mittestruktureeritud otsused Otsuseid võib jagada veel struktureeritud ja mittestruktureeritud otsusteks. Struktureeritud otsused on suhteliselt lihtsad ja rutiinsed samuti sisaldavad lõpliku arvu lõplikke protseduure. Neid on lihtsam vastu võtta kui mittestruktueeritud otsuseid, lisaks sellele on ka nende vastuvõtmist toetavaid süsteeme kergem arendada. Mittestruktureeritud otsustel aga puudub lõplik arv lõplikke protseduure, samuti on need keerulise loomuga. 2.3 Otsustusprotsessi arenguetapid Olenemata sellest milliseid otsuseid me teeme, kas rutakaid või pikalt kaalutud, on otsustamise etapid samasugused, kuigi väliselt on need väga erinevad
· Kui palju vanemad lapsega päevas tegelevad? · Millised on kodus tema lemmiktegevused ja asjad? 5 · Kuidas laps kodus toitub? Miks laps just mahlajäätist sööb ja kas on proovitud ka teisi toite mahlajäätise asemel anda? · Kas laps käib erikoolis? · Kuidas lapsel aidatakse igapäevaste tegevustega toime tulla? · Kas lapsel on erilisi võimeid? · Millised on lapse rutiinsed tegevused? · Kas patsient on püüdnud ennast vigastada, kui jah, siis kuidas? · Kas patsient tarvitab mõnda ravimit, kui jah, siis millist ja kui kaua? · Kas lähisugulastel või vanavanematel esines autismi? · Kas patsient on olnud eelnevalt lastepsühhiaatriaosakonnas? Kuidas vajalikku infot hankida: · Küsida lapse vanemate ja lähedaste käest. · Kui lapsel on oma kindlad terapeudid, siis saab infot ka nende käest.
Põiehäirete raviks: vedelikutarbimise režiim ja põietreening Soovita patsiendile: Vältige enne und kohvi, teed ja alkoholi; Ärge tarvitage vedelikke ja vältige ülemäärast söömist enne und; Tühjendage põis enne magamaminekut; Kasutage mugavat magamisaset, vajadusel kõrva- ja silmaklappe; Õhutage tuba enne magamaminekut; Säilitage rutiinsed toimingud enne magamaminekut; Regulaarne füüsiline koormus päeva jooksul parandab und; Kerge vaimne lõõgastus parandab und; Uinuge ja ärgake alati samal ajal. 4. Kukkumise oht, tingituna tasakaaluhäiretest või kõnnaku muutumisest. Toeta pt. kõndimise ajal või õpeta abivahendid kasutama Õpeta pt. kuidas on õigesti istuvast asendist püsti tõusma, lamavast asendist püsti
"(Vapper, T, 2012). Nii füüsiline kui vaimne keskkond, mis meid ümbritseb: pidev kiirustamine, laps ei saa rahulikult ringi vaadata ega lapsevanemaga arutlevasse vestlusesse jõuda, sest kiiresti viiakse ta autoga ühest punktist teise, tantsuringist tennisetrenni, sealt keeltekooli, kus temaga Kristi Metshein tegeletakse. Püütakse arendada nii vaimselt, kui füüsiliselt. Koju jõudes on emal rutiinsed kohustused teiste pereliikmete ees. Isa on päevatööst rampväsinud ja laps jääb oma mõtetega üksi. Pealiskaudselt leitakse aega lapse poolt püstitatud teemade aruteluks. Suhtumine lastesse ja laste eneste suhtumine on, et kipub ära kaduma piir lapse ja täiskasvanute vahel. Lapsest üritatakse vormida juba suurt last. Ka keskkond soosib seda. Juba 3-aastased tahavad ennast värvida nii nagu ema. Lapse ebakindlust meie praeguses ühiskonnas võib tekitada ka pidev järelvalve ja kontroll
ametikohtade aruandekohustuse määramine: kes kellele aru annab 4. Kirjelda tüüpilist mehhanistlikku ja orgaanilist organisatsiooni struktuuri. Struktuuritüüp Faktorid Mehhanistlik Orgaaniline Suurus Suur Väike Strateegia Kulude vähendamine, imiteerimine Innovatsioon, üks ainus tooteliin Tehnoloogia Masstootmine, rutiinsed ülesanded, Keeruka tehnoloogia tootmine, mitte rutiinsed ülesanded, selgelt defineeritud probleem mitte eriti selgelt haaratavad ja defineeritavad probleemid Keskkond Ennustatav, rahulik, selged seosed Dünaamiline, turbulentne 5. Nimeta organisatsiooni struktuuri tüüpe ja iseloomusta neid. Funktsionaalne struktuur sarnaseid tegevusi sisaldavate tööde grupeerimine
rutiinsete küsimuste esitamisest, siis iseseisvumisele aitaks ilmselt kaasa suurem usaldus tema pädevuse osas ning seega võikski tal eelistatult olla ka suurem vabadus oma meeskond ise kokku panna. Kui need väikesed projektid on edukad ja inseneri enesekindlus kasvab, võib talle edaspidi anda suuremaid projekte juhtida ning anda ametikõrgendust, tõsta palka vms. Ühtlasi, sellises meeskonnatöö formaadis töötades, saavad nad üksteisega kõik esile kerkivad probleemid, sh rutiinsed, läbi arutada, seega inseneri ebakindlusest saab justkui poolmärkamatult ka mööda minna, kuna ühiselt arutatakse kõik läbi. Muidugi võib juhtuda ka, et ka selline töövõte ei kasvata meie inseneri enesekindlust, kuid usun, et seda tasuks võimalusel siiski proovida. Kolmandana võtame aluseks B. F. Skinneri teooria, mille alusel püüab alluv korrata soodsate tagajärgedega tegevust ning vältida ebasoodsat. (ibid., lk 52) Insener Jacobi
sugulussidemete teel. Ametijuhendid on koostatud uuenemine. (Muudatused struktuuris, muudatused ametikohtade kaupa personaalselt. töökorralduses, tööprotsesside efektiivsemaks muutmine Mehhaaniline süsteem on kasutusel siis kui tegemist on läbi koostöö.) organisatsiooniga, kus on rutiinsed tööülesanded. Loomulik roll - protsesside ja meetodite paindlikkus, (kassapidajate töö on rutiine, eriti kui järjekorrad, siis läbipaistvus, omavaheline kooskõla ning töötajate nad ütlevad, nagu teeks liinitööd) kaasamine muutustesse on loomulik ja arusaadav. Tsentraliseeritud süsteem on selline, kus (Inimesed oskavad organisatsioonile öelda millises
I Tippprofessionaalid, tippjuhid, kõrgemad ametnikud. II Professionaalid, keskastmejuhid. VAHEKLASS (keskklass) III Madalamad ,,valgekraed" kontoritöötajad, rutiinne kantseleitöö, müük ja teenindus IV Väikeettevõtjad, sõltumatud ametimehed V Tehnikud, töödejuhatajad (,,poolenisti sinikraed") TÖÖLISKLASS (,,sinikraed", füüsiline töö, wages) VI Oskustöölised (osaliselt rutiinsed tööd) VII Lihttöölised J. Goldthorpi klassimudeli kriitika: Ametikoht pole ainumäärav klassipositsiooni hindamiseks ei arvesta tööturul mitteaktiivsetega: töötud, üliõpilased, pensionärid, lapsed Ei arvesta muutuvaid olusid ühiskonna ja indiviidi tasandil uued ametikategooriad, fragmenteeritud / mittelineaarsed biograafiad Skeem on meestekeskne, ei arvesta soolist segregatsioon (eraldatust) tööturul
hoida planeeritust kauem kinni tema käibevahendeid. o Tarnepoliitika tarnetihedus, järel ja kiirtarnete arv ning keskmine tarnepartii suurus sõltub ettevõtte poolt määratud tarnepoliitika. Tarnepoliitika peab sisaldama tarnetingimusi ja alternatiivseid tarneviise. Tarnetingimus määratakse müüja ja kliendi poolt ühiselt. Erilisteks tarneviisideks on näiteks tarned kindla ajavahemiku järel ehk kindel tarnerütm, rutiinsed tarned, eeltarned, kiirtarned, järeltarned ja spetsiaalsed tarned. Sellesse rühma kuuluvad ka tarned, mis on seotud tarnepartii koguselise piiranguga. o Tarnepartii piirangudTarnepartiide piirangute all mõeldakse tarnitavate koguste piiramist kuni väikseima võimaliku koguseni. Väikseimat võimalikku kogust piiravad kulud veo ja ladustamistoimingutes. Veokorralduses mõjutavad väikseima võimaliku
Kolmandas peatükis on täpsemalt kirjeldatud emotsioonide mõju otsuste västuvõtmisele. Rohkem selgitatakse välja emotsioonide rolli ja mõju individuaalse ja meeskonna otsustuprotsessi tegevusele. 3 1. OTSUSTUSPROTSESS Inimesed võtavad otsuseid vastu iga päev, kuid mitte alati kasutavad nad selleks ratsionaalseid mehhanisme. Otsused, mille vastu võtmine ei muuda suurel määral meie elu – rutiinsed, neutraalsed, mitteolulised, igapäevaelu puudutavad – ei vaja pikka kaalutlemist. Need otsustusprotsessid toimuvad automaatselt elustiili, väärtuste ja kogemuste põhjal. Teisest küljest, suure kaaluga otsused – töö valik, karjääri¬valikud, elukaaslase ja elukoha valik ning meditsiinilised otsused – vajavad põhjalikumat lähenemist, kuna kaalul on otsustaja heaolu ning otsus omab meie elu üle suurt mõju (Otsuste…).
Mistahes tegevusharu uudse organiseerimise läbiviimine, nagu monopoolse positsiooni loomine (näiteks suurkontsernide moodustumise teel) või monopoolse positsiooni lõhkumine. Selles liigituses on aga lisandunud teenuse innovatsioon, mida Schumpeter ei käsitlenud. Turundusinnovatsiooniks võib lugeda olulist muutust ettevõtte kaupade ja teenuste turustamisel, sh ka muutus disainis ja pakendamisel. Turunduslike uuenduste alla ei kuulu: rutiinsed või hooajalised muutused (nagu rõivamood); reklaamimine, v.a kui esimest korda kasutati uut meediat. Juhtimisinnovatsiooni võib defineerida kui uute juhtimispraktikate, organisatsioonistruktuuri või administratiivse protsessi rakendamist, mis muudab oluliselt juhtimise on korraldust ja soodustab organisatsiooni eesmärkide arengut. Nt. uue raamatupidamisprogrammi rakendamine ei ole juhtimisinnovatsioon, kuid uue kommunikatsioonisüsteemi struktuuri kasutuselevõtt on
automaatselt andmesisestaja päevakavva ning küsimuste tekkimisel pöördub Pr. Tamm ise isiklikult töö andnud juristi poole, et leida lahendust. Lisaks arvab ta üheks võimalikuks ebaefektiivse töötulemuse põhjuseks on juristide suhtumine neisse, andmesisestajate jaoks võib tunduda, et juristid ei väärtusta nende tööd, kuigi nad arvatavasti seda teevad. Korraldatud küsitluses selgus, et firma heaks andmesisestajatel töötada meeldib, kuid lihtsalt ülesanded on liiga rutiinsed ning see tekitab kiiresti tüdimust. Lisaks ollakse huvitatud edutamistest. Ei olda ka rahul sellega, et nad on teistest eraldatud. Muusika abil efektiivsust tõsta samuti ei töötanud arvatavasti sellepärast, et lihtsalt kõigile ei meeldi puhkpilli muusika ning see võis olla lausa häiriv. PROBLEEMIDE MÄÄRATLUS JA ANALÜÜS Kommunikatsiooni probleemid Puudub otsekontakt juristide ja andmesisestajate vahel. Liiga suur eraldatus on erinevate
igapäevaselt rääkima. See on pikajalise strateegia ainus eesmärk. Ambitsioonikus innustab. Ambitsioonika eesmärgi loomisega innustab juht töötajaid ja ka ennast. Arenguvõimalus motiveerib enam. Inimesele on loomuomane teha innukamalt ja paremini neid toiminguid, mille vajalikkusest ta aru saab ja mida ta oma hinges toetab. Juhi paratamatu ülesanne on võtta pidevalt vastu suuremaid või väiksemaid otsuseid. Otsustada tuleb nii tihti, et enamik otsustest on rutiinsed ja tehtud ilma pikemalt mõtlemata ning on ka otsuseid, mis mõjutavad suurel määral ettevõtet ja töötajaid. Paraku võibn juhtuda, et juht unustab mõjukat otsust teistega arutada või vähemalt selle vastuvõtmise tagamaid teistega arutada või vähemalt selle vastuvõtmise tagamaid ja põhjusi selgitada. Juhi käitumise määravad põhiliselt kolm tegurit: * tahte läbiviimise taktika; * osavõtt; * kontroll (tegevuse kontroll, tulemuskontroll).
Tarneaeg Tarneaeg on ajavahemik, mis kulub tellimuse vastuvõtmisest hetkest kuni hetkeni, mil kaup antakse üle kliendi valdusesse. Üleandmine võib toimuda tarnija laos, kliendi laos või mõnes muus kokkulepitud kohas. Tarnepoliitika Tarnepoliitika peab sisaldama tarnetingimusi ja alternatiivseid tarnimisviise. Tarnetingimus määratletakse müüja ja kliendi poolt ühiselt. Erilisteks tarneviisideks on näiteks tarned kindlate ajavahemike järel ehk kindel tarnerütm, rutiinsed tarned, eeltarned, järeltarned, kiirtarned ja spetsiaalsed tarned. 16. Klienditeeninduse all mõeldakse kõikide selliste toimingute koosmõju, mille abil teeb ettevõte kliendile toote või teenuse kättesaadavaks. See on kompleksne protsess, mida on võimalik jaotada üksikuteks tegevusteks, aga ka eraldi faktioriteks, mille taset on võimalik jälgida. Jälgimiseks ja teeninduse taseme hindamiseks on vaja teenindusfaktorid määratleda
I Tipp-professionaalid, tippjuhid, kõrgemad ametnikud. II Professionaalid, keskastmejuhid. vaheklass (keskklass) III Madalamad „valgekraed“ – kontoritöötajad, rutiinne kantseleitöö, müük ja teenindus IV Väikeettevõtjad, sõltumatud V Tehnikud, töödejuhatajad („poolenisti sinikraed“) töölisklass („sinikraed“, füüsiline töö, wages) VI Oskustöölised (osaliselt rutiinsed tööd) VII Lihttöölised. J. Goldthorpi klassimudeli kriitika • Ametikoht pole ainumäärav klassipositsiooni hindamiseks – ei arvesta tööturul mitteaktiivsetega: töötud, üliõpilased, pensionärid, lapsed • Ei arvesta muutuvaid olusid ühiskonna ja indiviidi tasandil – uued ametikategooriad, fragmenteeritud / mittelineaarsed biograafiad • Skeem on meestekeskne, ei arvesta soolist segregatsiooni tööturul
ka palgatööga seonduvaid hoiakuid ja arvamusi. Eesti perede sisemine tööjaotus on endiselt üsna traditsiooniline, st enamiku kodutööde seal hulgas laste eest hoolitsemise eest vastutab üks partneritest, kelleks on enamasti naine. Enamikus Eesti peredes vastutab igapäevaste kodutööde eest valdavalt naine. Naiste vastutada on igapäevane söögitegemine, nõude pesemine, riiete korrashoid ja tubade koristamine. Need tegevused on rutiinsed ja igapäevast tähelepanu nõudvad. Vaid toidu ostmise ning poes käimise ja rahaasjade korraldamise eest vastutavad enam kui neljandikus peredes mehed ja naised ühiselt. Mehed vastutavad eeskätt auto sõidukorras hoidmise ja remonditööde eest. Ent samas ei nõua need tööd igapäevast ajakulu (Eesti Statistikaamet 2001), vaid pigem teatud perioodilist ettevõtmist. Nende tööde tegemiseks leitakse sageli inimene või firma. Märkimisväärne on, et kõrgharitud mehed
suurus, tehnoloogia ja keskkonna ebakindluse määr. Mehhanistlikud ja orgaanilised organisatsioonid Mehhanistlik organisatsioon on jäik ja tiheda kontrolliga struktuur. Seda iseloomustab kõrge spetsialiseeritus, jäik liigendamine, väike kontrolliulatus, kõrge formaliseeritus, piiratud infovõrk (enamasti ülalt-alla kommunikatsioon), madalama astme töötajate väike osalus otsustamisel. Mehhanistlikus organisatsioonis loob töö spetsialiseerimine töökohad, mis on lihtsad, rutiinsed ja standardiseeritud. Ulatuslik liigendamine suurendab umbisikulisust ja vajadust mitmetasandilise juhtimise järele, et koordineerida neid spetsialiseeritud osakondi. Väike kontrolliulatus tingib kõrge organisatsiooni struktuuri. Kuigi tegelikkuses puhast mehhanistlikku organisatsiooni ei esine, on paljudes suurtes ettevõtetes ja riigiasutustes paljud või vähemalt mõni nendest mehhanistlikest karakteristikutest.
n Kompensatsioonimandaadi saab see erakond, mille jagatis (nn võrdlusarv) on parajasti suurim n Menetlust korratakse niikaua, kuni kõik I ja II voorust vabaks jäänud mandaadid on jaotatud n Mandaadi saab kandidaat, kes on üleriigilises nimekirjas eespool (suletud nimekiri = kandidaate ümber ei reastata) Neli valijatüüpi ® Parteiaktiivsed (40) kindel poolehoid teatud erakonnale ja selle ideoloogiale ® Rutiinsed (15) harjumus, traditsioon ® Jooksikud (20) võrdlevad programme ja toetavad ideoloogiast sõltumata iga kord seda, mis tundub sobivaim ® Passiivsed (20) osavõtt juhuslik Valimiskäitumise alus ® Isiklik tasand (isiklikud eelistused) ® Valija sotsiaalne ja perekondlik taust: sotsiaalne ja klassikuuluvus, vanus, sugu, usund, perekond, naabrid, töökaaslased, sõbrad ® Valija parteiline enesemääratlus ® Pikaajalised struktuursed muutused
Lihtsamad modemijärglased, mis CAPI abil juhitavad on, kannavad nimetust ISDN-kontroller. Need on ka laialdaselt andmesides kasutusel. ISDN-modem on abiks seal, kus kasutatakse vana tarkvara. ISDN-kontrollerid jagunevad laias laastus kaheks: passiivsed ja aktiivsed. Passiivne kontroller on lihtne ühenduslüli arvuti ja So vahel, aktiivne aga keerulisem seade. Aktiivsel kontrolleril on peal oma protsessor ja operatiivmälu (näiteks 1 MB). Mällu saab laadida mitmed rutiinsed andmesideprotsessid, mida kontrolleri protsessor ise täidab. Lisaks töötab kontrolleri mälu ka vahepuhvrina. See kõik on vajalik arvuti enda protsessori koormuse minimeerimiseks. Tavakasutaja arvutis ajab passiivne kontroller asja ära, aktiivkontroller on omal kohal aga serverites, kus arvutil on palju muudki teha, ning kus erinevalt tava- arvutist võib ISDN-kontrollereid olla mitu. Ikka ja jälle huvitab inimesi, kas ISDN- kontrollerid kuidagi ka modemitega
a) töökohapiirangud; b)kautsjon; c)kvartaalne aruanne kohalikule omavalitsusele. 76. Majanduspoliitikas mõistetakse kultuuri all eeskätt a)teadmiste kogunüt; b) kultuuripärandi kogumit; c)mentaalset programmeeritust. 77. (Kultuuri) väärtused on a) abstraktsed ideed sellest, mis on ühiskonna seisukohalt hea, õige ja soovitav; b) sotsiaalsed reeglid ja juhtnöörid, mis kirjeldavad asjakohast käitumist konkreetsetes situatsioonides; c) on igapäevaelu rutiinsed tavad, millel on üldjuhul vähe moraalset tähtsust. 78. Kultuuri normatiivse komponendi moodustavad a) argiteadmised; b) ettekirjutused käitumise kohta; c) asjad ja nende käsutamise viisid. 79. Kultuuri väärtuselise komponendi moodustavad a) tegelikkuse vastavus inimeste vajadustele ja eesmärkidele; b) märgid ja sümbolid; c) ideoloogiad, müüdid, usundid. 80. Sotsiaalset kapitali loob a)usaldus, ühiskonda koos hoidvad inimestevahelised sidemed;
Korruptsioonivastases seaduses on ühe korruptsiooni ennetamise vahendina sätestatud a)töökohapiirangud; b)kautsjon; c) kvartaalne aruanne kohalikule omavalitsusele. c) on riik ümberjagaja, sekkudes sotsiaalsetesse ja majanduslikesse protsessidesse. 77.(Kultuuri) väärtused on a)abstraktsed ideed sellest, mis on ühiskonna seisukohalt hea, õige ja soovitav; b)sotsiaalsed reeglid ja juhtnöörid, mis kirjeldavad asjakohast käitumist konkreetsetes situatsioonides; c) on igapäevaelu rutiinsed tavad, millel on üldjuhul vähe moraalset tähtsust. 78.Kultuuri normatiivse komponendi moodustavad a) argiteadmised; b)ettekirjutused käitumise kohta; c) asjad ja nende käsutamise viisid. 79.Kultuuri väärtuselise komponendi moodustavad a)tegelikkuse vastavus inimeste vajadustele ja eesmärkidele; b)märgid ja sümbolid; c)ideoloogiad, müüdid, usundid. 6. Kvantitatiivne majanduspoliitika a) hõlmab majandusstruktuuri muudatusi;
Kompensatsioonimandaat: jaotatakse erakondade, kes ületasid valimiskünnise, üleriigiliste nimekirjade vahel; nimekirjale antud häält arv jagatakse läbi jagajatega (modifitseeritud d'Hondti jada); mandaadi saab see erakond, mille jagatis on parajasti suurem; mandaadi saab kandidaat, kes on üleriigilises nimekirjas eespool Neli valijatüüpi: Parteiaktiivsed kindel poolehoid teatud erakonnale ja selle ideoloogiale Rutiinsed harjumus, traditsioon Jooksikud võrdlevad programme ja toetavad ideoloogiast sõltumata iga kord seda, mis tundub sobivaim Passiivsed osavõtt juhuslik, mittevalimine on ka valimine POLIITILISED KONJUKTUURITSÜKLID Nordhaus: Valitsus mitte ei stabiliseeri majandust, vaid toodab konjuktuuritsükleid Valijad käituvad ratsionaalselt, kuid nende mälu on lühiajaline
5) J. Goldthorp'i klassimudel teenistusklass (salariaat (salary), kõrgemad ,,valgekraed") I Tipp-professionaalid, tippjuhid, kõrgemad ametnikud. II Professionaalid, keskastmejuhid. vaheklass (keskklass) III Madalamad ,,valgekraed" kontoritöötajad, rutiinne kantseleitöö, müük ja teenindus IV Väikeettevõtjad, sõltumatud V Tehnikud, töödejuhatajad (,,poolenisti sinikraed") töölisklass (,,sinikraed", füüsiline töö, wages) VI Oskustöölised (osaliselt rutiinsed tööd) VII Lihttöölised. 6) J. Goldthorpi klassimudeli kriitika · Ametikoht pole ainumäärav klassipositsiooni hindamiseks ei arvesta tööturul mitteaktiivsetega: töötud, üliõpilased, pensionärid, lapsed · Ei arvesta muutuvaid olusid ühiskonna ja indiviidi tasandil uued ametikategooriad, fragmenteeritud / mittelineaarsed biograafiad · Skeem on meestekeskne, ei arvesta soolist segregatsiooni tööturul
teadmiste, oskuste, andmete, lahenduste ja nõuannetega. 31. Mehhanistlik organisatsioon(mechanical organization) - on jäik ja tiheda kontrolliga struktuur. Seda iseloomustab kõrge spetsialiseeritus, jäik liigendamine, väike kontrolliulatus, kõrge formaliseeritus, piiratud infovõrk (enamasti ülalt-alla kommunikatsioon), madalama astme töötajate väike osalus otsustamisel. Mehhanistlikus organisatsioonis loob töö spetsialiseerimine töökohad, mis on lihtsad, rutiinsed ja standardiseeritud.(Mehhanistlikku tüüpi organisatsiooni struktuurid on nagu säästlikud masinad, mis on hästi õlitatud reeglite, juhiste, rutiinsuse ja samalaadse kontrolliga. Kuigi tegelikkuses puhast mehhanistlikku organisatsiooni ei esine, on paljudes suurtes ettevõtetes ja riigiasutustes paljud või vähemalt mõni nendest mehhanistlikest karakteristikutest.) 32. Orgaaniline organisatsioon (organical organization)- on paindlikkus, mis lubab seda kiirelt muuta, vastavalt vajadustele
lahenduste ja nõuannetega. 31. Mehhanistlik organisatsioon - on jäik ja tiheda kontrolliga struktuur. Seda iseloomustab kõrge spetsialiseeritus, jäik liigendamine, väike kontrolliulatus, kõrge formaliseeritus, piiratud infovõrk (enamasti ülalt-alla kommunikatsioon), madalama astme töötajate väike osalus otsustamisel. Mehhanistlikus organisatsioonis loob töö spetsialiseerimine töökohad, mis on lihtsad, rutiinsed ja standardiseeritud. (Mehhanistlikku tüüpi organisatsiooni struktuurid on nagu säästlikud masinad, mis on hästi õlitatud reeglite, juhiste, rutiinsuse ja samalaadse kontrolliga. Kuigi tegelikkuses puhast mehhanistlikku organisatsiooni ei esine, on paljudes suurtes ettevõtetes ja riigiasutustes paljud või vähemalt mõni nendest mehhanistlikest karakteristikutest.) 32. Orgaaniline organisatsioon( organic organization) - on paindlikkus, mis lubab seda kiirelt muuta, vastavalt vajadustele
püüda leida võimalusi ja vahendeid, et hiljem teemat käsitleda. Tuleb märgata, kui laps joonistuste ja mängude kaudu mõista annab, et juhtunu talle muret teeb, sellele reageerida temaga rääkides. Kui lapse mängud on muutunud korduvaks ja kurvaks, peaks pöörduma spetsialisti poole. (Hiiemäe, Kivisaar, 2011, 208) Tunnetest peab vestlema avameelselt kõnelema toimunust üheskoos kõigi pereliikmetega ja püüdma tagada, et ei tekiks elukorralduse muutusi, sest vanad rutiinsed tegevused loovad turvatunde keset hirmu ja kaost. Aktsepteerides lapse vajadusi ja soove seoses turvalisusega , möödub see etapp leinaperioodist kiiremini. (Hiiemäe, Kivisaar, 2011, 208,209) Vanemate ja teiste surmast tulenev lein tuleb tagasi mälestuspäevadel, nagu surma-aastapäeval või kadunu sünnipäeval, jõuludel ja uusaasta ajal. Täiskasvanud peavad nendeks päevadeks valmistuma ega tohi neist vaikides mööda minna. Avalik, rituaalilaadne mälestamine on omal kohal. See aitab
tööpanusele (tulemuspalk). Raha juures tekib ka alati võrdlus – inimene võrdleb oma sissetulekuid teistega. Alati vaatame kedagi, kes on jõukam. Kuid raha mõju motiveerijana on lühiajaline MOTIVATSIOON JAGUNEB: Kõrge saavutusmotiiv Madal saavutusmotiiv ORIENTATSIOONID Kõrge kompetentsus kaitstus/tasakaal Suur suhtevajadus madal suhtevajadus Keerukad tööd rutiinsed tööd Keerukad ülesanded keerukad ülesande soodustavad arengut tekitavad stressi Vastutus/mõjukus eelistab korraldusi Töötab üksi eelistab gruppi Staatus, prestiiž Vajab tunnustust vajab häid töötingimusi Kõrge töötasu õiglane töötasu Töötajate motiveerimiseks on juhil vaja leida “võti” iga töötaja jaoks, mis paneb ta liikuma
Joonis 7.6 Kui kaua on Teil unehäired esinenud? On näha et mõningal Tapa Gümnaasiumi õpetajal on unehäired esinenud juba pikka aega, lausa kümme või enam aastat. Arsti poole peaks pöörduma, kui unehäireid on esinenud kolm või enam nädalat, vastasel juhul võib tegu olla ajutise unetusega. (Joonis 7.6) Füüsiline tegevus päeval Uinumine kindlal kellaajal, rutiinsed 4 tegevused enne 5 uinumist (Rahustava muusika kuulamine, soe duss jt) Joonis 7.7 Mida teete selleks et unehäiretega toime tulla? Millised võtted on Teie arvates kõige tõhusamad?
KORDAMISKÜSIMUSED AINES TÖÖ- JA PALGAKORRALDUS 1. Millised on töökorralduse elemendid? Kuidas töökorralduselemendid sisalduvad ametikoha töös, too sellekohaseid näiteid? Struktuuriüksused (Hooldusravi osakond) Ametikohad (Meditsiiniõde) Ülesanded (Patsientide terviseseisundi jälgimine ööpäevaringselt) Tegevused (Patsiendi vererõhu mõõtmine) Tööoperatsioonid (Manseti paigutamine patsiendi käevarrele) 2. Millised kaasaja töökorraldussüsteemid? Käsitsitöö (tööriistad või vahendid; töötaja) Inimene-masin (masin või seade; töötaja) Automatiseeritud (automaatne masin või seade; töötaja ajutine kohalolek) 3. Mis on organisatsiooni põhiprotsess? Põhiprotsess on tegevuste ahel, millele organisatsioon seab oma fookuse. Kõikide tegevuste keskne osa, milles luuakse lisaväärtus. 4. Mis on organisatsiooni tugiprotsess? Tugiprotsessid tegevuste valdkonnad, mis toetavad põhiprots...
tasandile) · Pealmisel tasandil avaldub kultuur käitumises ja kultuuritoodetes, näiteks kujunduselementide loomises ja tehnoloogias. 352. 353. 6. Mis on rituaali ja tseremoonia erinevus? 354. Rituaalid on korduvad toimingud, mida viiakse sageli läbi pühalikult või tseremoniaalselt ning sellel on sümboolne tähendus. Rituaalse tähtsuse võivad omandada mõned rutiinsed ülesanded, aitades rutiinil püsida ning tõstes esile selle olulisuse organisatsioonis. Rituaalid on viis, kuidas me asju ajame ning annab märku, mida töötajad hindavad ja oluliseks peavad. Rituaalid on sümbolilised toimingud, mis leiavad aset pidulikus õhustikus, näiteks kui noor firma istutab oma kontori ette noore puu ja koos sellega pannakse kaasa paber, kus kirjas ootused-lootused. Rituaalsed toimingud on igapäevatoimingud, mis on
juhtimisoskuste arendamine 10. Millised on organisatsiooni mehhaanilise ja orgaanilise ülesehituse põhimõtted? Mehhanistlik organisatsiooni struktuur on jäik ja tiheda kontrolliga. Seda iseloomustab kõrge spetsialiseeritus, jäik liigendamine, väike kontrolliulatus, kõrge formaliseeritus, piiratud infovõrk, madalama astme töötajate väike osalus otsustamisel. Mehhanistlikus organisatsioonis loob töö spetsialiseerimine töökohad, mis on lihtsad, rutiinsed ja standardiseeritud. Orgaanilisel organisatsiooni struktuur on paindlik, mis lubab seda kiirelt muuta, vastavalt vajadustele. Orgaanilistes organisatsioonides on tööjaotus, aga inimeste töö ei ole standardiseeritud. Töötajad on hästi koolitatud ja vastutavad oma tööga seotud probleemide eest. Orgaaniline struktuur kasutab tihti töötajate meeskondi. Töötajad vajavad minimaalselt formaalseid reegleid ja otsest kontrollimist. 11. Mida nimetatakse juhtimisulatuseks