.................................................................................... 6 Pealinn.........................................................................................................................................7 Mehhiko sümbolid ja lipp ja vapp...............................................................................................8 Geograafilise asendi iseloomustus.............................................................................................. 9 Mehhiko riigipeade loend......................................................................................................... 11 Ülevaade looduslikest tingimused.............................................................................................13 Ülevaade rahvastikust............................................................................................................... 14 Ülevaade majandusest...................................................................................................
Ajalo o line s ündmus Ee s ti po liitika 1910-1940 Te gi: Juhe ndaja: 1910 Noor Ee s ti liikumine · Tartus kokku tulnud noorte rühmitus · eestikeelse linnakultuuri algust · modernismi ja uusromantismi võitu realismi üle · eesti keeleuuenduse raamliikumist Vahetuv Valitsus · I Riigikogu avamine 4 Jaanuar 1921 · II Riigikogu avamine 7 juuni 1923 · III Riigikogu avamine 22 juuni 1926 I Riigikogu · Asutaja kogu Esimees A. Rei · Riigikogu esimees O. Strandmann Eesti Vabariigi Valitsus 02.08.1923 26.03.1924 · Riigivanem - Päts, Konstantin Rahaminister - Vestel, Georg Siseminister - Einbund (Eenpalu), Karl (Kaarel) Välisminister - Akel, Friedrich Karl Haridusminister - Veidermann (Veiderma), Aleksander Sõjaminister - Anderkopp, Ado Teedeminister - Ipsberg, Karl Kaubandus-tööstusminister - Rostfeld (Roostfelt), Põllutööminister - K...
2500 inimest u. 22 eripaigas OSCE ja Eesti Eesti ühines OSCE-ga 17. septembril 1991. OSCE missioon tegutses Eestis aastail 1993-2001, tegeldes põhiliselt demokraatlike struktuuride edendamise ning rahvustevahelise konflikti ärahoidmisega. Seetõttu olid missiooni tähelepanu keskpunktis eelkõige kodakondsus- ja keeleküsimused. EV alaline esindaja 2011- k.a Viinis on Mariin Ratnik OSCE tippkohtumine 1.-2. detsember 2010 toimus OSCE eesistuja Kasahstani pealinnas Astanas riigipeade ja valitsusjuhtide tippkohtumine. See oli ka esimene Kesk-Aasias toimuv riigipeade ja valitsusjuhtide kohtumine. Eesti delegatsiooni juhtis Astanas peaminister Andrus Ansip. Kasutatud allikad: http://www.osce.org/ http://www.diplomaatia.ee/artikkel/csceosce-ja-meie/ http://www.vm.ee/?q=node/10321 Aitäh!
oma suveräänsusega endiselt oli väga tugev küll juba nähtamatu, kuid eksisteeriv poliitiline, ajalooline ning majanduslik side nende vahel. Sõltumatute Riikide Ühenduse alusdokumendid on järgmised (kronoloogilises järjekorras): 1. SRÜ asutamise kokkulepe (vastu võetud 8. detsember 1991. a., Minskis); 2. Alma-Ata deklaratsioon. (vastu võetud 21. detsember 1991. a., Alma- Atas); 3. SRÜ põhikiri (vastu võetud 22. jaanuar 1993. a., Minskis); 4. Ühenduse riigipeade ja peaministrite Nõukogu menetlusreegleid reguleeriv määrustik (vastu võetud 16. mai 1996. a., Minskis). SRÜ asutamine otsustati Valgevene, Venemaa ja Ukraina poolt 1991. aasta detsembris asutamise kokkuleppega, milles ülalmainitud riigid nimetasid ennast 1922. aasta Liidulepingu allkirjastajateks-asutajateks ning ,,konstateerisid" NSV Liidu kui rahvusvahelise õiguse subjekti eksisteerimast lakkamist. Veidi hiljem ühinesid Alma-Ata deklaratsioonis nende
Võidurelvastumine- Riikide püüe saavutada sõjaväe ja relvastuse üleolekut teiste riikide suhtes, millega kaasneb ohutunne ja hirm võimaliku sõjalise konflikti ees. Vabariik- Riigivorm, mille puhul kõrgemad riigivõimuorganid on valitavad või moodustab need parlament. Turumajandus- Majandus, kus nõudlusel ja pakkumisel lastakse suhteliselt vabalt kujundada kaupade ja teenuste tootmist, jaotamist ja tarbimist. Tippkohtumine- Riigipeade kokkusaamine Terrorism- Teadlik vägivalla rakendamine tavaliselt juhuslike tsiviilelanike suhtes, et saavutada valitsuselt oma nõuete täitmist. Terror- Vägivald poliitilises võitluses, mis viib sageli inimeste füüsilise hävitamiseni; hirmuvalitsus Sotsialism- Poliitiline õpetus, mis püüab saavutada ühiskonna sotsiaalset võrdsust. Sotsiaalpoliitika- Valitsuse poliitika vaesemate ja hättasattunute aitamiseks ning ühiskondliku võrdsuse edendamiseks.
· Lahingute jätkumine Karjala rindel veel mitu aastat. PÄRAST KODUSÕDA · Carl Gustav Mannerheim - riigihoidja · Soome hakkas uuesti otsima poliitilisi kontakte lääneriikidega. · 1919.aastal - vabariik · 17. juulil 1919 kinnitati põhiseadus · Soome suhted välisriikidega hakkasid normaliseeruma PÄRAST ISESEISVUMIST · Majanduslikud raskused · Suhteliselt madal elatustase · Sportlaste menu · Arenev kirjandus · Diplomaatilised kontaktid · Riigipeade külaskäigud · Rahvasteliit · Rahvusvaheline majanduskriis CARL GUSTAV MANNERHEIM (1867-1951) · Soome sõjaväelane ja riigimees · Soome armee ülemjuhataja, lahkus ametist protestiks valitsuse liigse Saksa-suunalisuse pärast. · Soome riigihoidja (riigipea) · Parandades suhteid Antandiga. · Soome kaitsenõukogu esimees · Soome sõjaväe ülemjuhataja Talvesõja ja Jätkusõja ajal · Soome president 1944-1946. LAPUA LIIKUMINE · Tekkis 1920. aastate
NATO struktuur Sõjaväelisstruktuur sõjaväeline organisatsioon, eesotsas president, kelleks on liikmesriikide esindajad kordamööda. Kõrgeim organ on NATO sõjakomitee. Tsiviilstruktuur juhib peasekretär. NATO tsiviilstruktuur Kõrgeim võimuorgan on Põhja-Atlandi Nõukogu. Nõukogu käib koos kolmel erineval tasandil: NATO juurde akrediteeritud suursaadikute tasand (alalised esindajad), välisministrite tasand ja riigipeade tasand. NATO otsused Võetakse vastu KONSENSUSE alusel Otsustele eelneb diskussioon NATO saab meetmeid kasutusele võtta vaid siis, kui kõik liikmesriigid on sellega nõus.
Prantsusmaa, Saksamaa, Suurbritannia ja Venemaa. Millega tegeleb ? Korraldavad igaaasta liikmesriikide liidrite kohtumine rahvusvaheliste organisatsioonide juhtidega G8 eesistujamaa vahetub igal aastal. See aasta toimus kohtumine itaalias, järgmine aasta toimub Kanadas Kuidas tekkis ? G6 sai alguse 1975. aastal Prantsusmaal presidendi Valéry Giscard d`Estaing`i (korraldatud kuue juhtiva tööstusriigi riigipeade kohtumisega.) Gruppi hakati nimetama G7 kui 1976 liitus sellega Kanada. 1991 kui pärast NSV liidu lagunemist hakkas grupi kohtumistel osalema Venemaa, hakati suurriikide ühendusest rääkima kui G7+1 G8 liikmed Stephen Harper ja Gordon Brown Barack Obama ja Nicolas Sarkozy Dmitri Medvedev Silvio Berlusconi Angela Merkel Yukio Hatoyama
6. Liikmesriikide kohtute ja politseijõudude koostöö koordineerimine. Euroopa Ülemkogu on Euroopa Liidu institutsioon, mis koosneb Euroopa Liidu liikmesriikide riigipeadest või valitsusjuhtidest, ülemkogu eesistujast ja Euroopa Komisjoni presidendist. Samuti osaleb Ülemkogu kohtumisel Euroopa Liidu välisasjade ja julgeolekupoliitika kõrge esindaja. Euroopa Ülemkogu loodi 1974.aastal toonase Euroopa Majandusühenduse liikmesriikide riigipeade ja valitsusjuhtide mitteametliku arutelufoorumina. Ametliku staatuse sai see 1992.aastal Maastrichti lepinguga. 2009.aastal sai ülemkogust Lissaboni lepinguga üks Euroopa Liidu seitsmest institutsioonist. Euroopa Ülemkogu eesistuja on alates 1.detsembrist 2014 Donald Tusk. Euroopa Ülemkogu tegevus: Euroopa Ülemkogu on kahesugused ülesanded - ta kehtestab ELi üldised poliitikasuunad ja prioriteedid ning tegeleb keeruliste ja tundlike
avastas ta et tema armsasse poodi oli öösel sisse murtud ning palju asju oli ära viidud. Kuid ma arvan, et see pole ka õige, kui üks tubli töökas mees on pannud poodi kõik oma aja ja raha siis tuleb lihtsalt üks huligaanne inimene ja võtab selle poe omaniku vara. Miks need varganäod ise siis raha ei teeni ja omale süüa ei osta? Kuid mõnes mõttes on süüdi selles ka riik. Riigipeade palgad on suhteliselt suured, et sellest jätkuks ka umbes kümnetuhandele näljahädalisele. Kuid ei, nemad ikka langetavad nende palkasid, kellel seda raha kõige enam tarvis on. Pea asi, et ikka ise palju raha saad! Kuid samal ajal kannatavad inimesed nälga ning neil pole oma kodu. Võikski siis natukenegi kaastunnet näidata oma kaasmaalaste vastu, kes ei suuda oma eluga toime tulla. Minu soovitus kõigile, äge muutuge pahatahtlikuks ning vägivaldseks! Näidake üles
17. juulil 1919 kinnitas Mannerheim Soome praegugi jõus oleva põhiseaduse ning Soome suhted välisriikidega hakkasid normaliseeruma. PÄRAST ISESEISVUMIST Majanduslikest raskustest ja suhteliselt madalast elatustasemest hoolimata valitses Soomes 1920. aastatel üsna optimistlik vaim, mida aitasid üleval hoida soome sportlaste menu, arenev kirjandus ja riikliku iseseisvumisega kaasnev rahvusvaheline läbikäimine- rohked diplomaatilised kontaktid, riigipeade külaskäigud ja Soomes tegutsemine Rahvasteliidus. Samas andis rahvusvaheline majanduskriis, mis algas 1920. aastate lõpul, end tunda ka Soomes nii majanduslikult kui poliitiliselt. CARL GUSTAV MANNERHEIM LAPUA- LIIKUMINE 1920. aastate lõpul tekkis Lapua-liikumine. 1930. aastal sooritasid lapualased marsi Helsingisse, sellest võttis osa üle 10 000 inimese. Lapua-liikumise mõjul suruti kommunistid Soome poliitikaelust kõrvale.
korral loota riigi abile. sotsiaalpoliitika - valitsuse poliitika vaesemate ja httasattunute aitamiseks ning hiskondliku vrdsuse edendamiseks. sotsialism - poliitiline petus, mis pab saavutada hiskonnas sotsiaalset vrdsust. terror - vgivald poliitilises vitluses, mis viib sageli inimeste fsilise hvitamiseni, hirmuvalitsus. terrorism - teadlik vgivalla rakendamine tavaliselt juhuslike tsiviilisikute suhtes, et saavutada valitsuselt oma nuete titmist. tippkohtumine - riigipeade kokkusaamine. turumajandus - majandus, kus nudlusel ja pakkumisel lastakse suhteliselt vabalt kujundada kaupade ja teenuste tootmist, jaotamist ning tarbimist. vabariik - riigivorm, mille puhul krgemad riigivimuorganid on valitatavad vi moodustab need parlament. vidurelvastumine - riikide pe saavutada sjave ja relvastuse leolekut teiste riikide suhtes, millega kaasneb ohutunne ja hirm vimaliku sjalise konflikti ees. RO - prast 2.MS (1945) asutatud thtsaim rahvusvaheline organisatsioon,
Suvel 1962 tõi NSV Liit Kuubale maa-tüüpi tuumalõhkepeadega keskmaaraketid, oktoobris seadis need üles (sihtmärgiks USA). Kuubal olid ka NSV Liidu pommituslennukid. Osalejad? NSVL USA VLO Tulemused? Lõpuks 28. oktoobril teatas NSV Liit, et võtab raketid maha. Sellele vastuseks USA lõpetas Kuuba blokeerimise. Tuumasõja oht oli selleks korraks möödas. USA viis Türgist ära ka sealt NSV Liidu peale sihtivad raketid. Pärast Kuuba kriisi seati USA ja NSV Liidu vahel sisse "kuum liin" riigipeade jaoks. Vietnami sõda Millal? 19591973 Põhjused?
välispoliitilisse isolatsiooni,kuna Rootsi ja Soomega olid suhted halvenenud ja Inglisma,Prantsusmaa ning teised lääneriigid olid hõivatud Hitleri ohjeldamisega- Seega, võimaliku sõja korral ei oleks olnud abi oodata peaaegu kuskilt.Lisaks oli Saksamaa ja NSVLi vahel sõlmitud MRP jätnud Balti riigid viimase mõjusfääri. Eesti Vabariigi suutmatuse iseseisvust kaitsta ei põhjustanud üks asi,vaid erinevate sündmuste ja otsuste kokkusattumus,millest ehk suurimaks võib pidada riigipeade liigset usaldust ja vähest ettevalmistust võimaliku sõja jaoks.Eesti iseseisvus kaotati 17 juunil,1940 kui Laidoner kirjutas alla Narva diktaadile, millega anti täielik kontroll kõigi ühendusteede ja sidekanalite üle Punaarmee kätte.
pärast esimesi vabasid valimisi. Välisministrina pidi Lennart Meri kõigepealt looma välisministeeriumi, tööle kutsuma õppimisvõimelisi noori, kujundama kindla suhtluskanali välisriikidesse ja samas esindama Eestit olulisematel rahvusvahelistel konverentsidel. Ta võttis osa CSCE konverentsidest Kopenhaagenis, New Yorgis, Pariisis, Berliinis, Moskvas ja Helsingis. Läänemere maade Nõukogu asutamiskonverentsist Kopenhaagenis, kohtus ta korduvalt USA ja Euroopa riigipeade ja välisministritega ning esines esimese Ida-Euroopa külalisena NATO peakorteris Brüsselis. 6. oktoobril 1992 astus Lennart Meri Vabariigi Presidendi ametisse. Valituna tagasi ka 1996. aasta sügisel, pühendas ta oma üheksa aasta pikkuse tegevuse riigipeana eelkõige Eesti staatuse tugevdamisele rahvusvahelisel areenil. Eesti rahvas ja riik jäävad Meri presidendiaastaid 1992 2001 mäletama. Detsembris 1998. aastal valiti ta aasta eurooplaseks ja 2001
pole võimalik saavutada. Ühise eelarve vastuvõtmist teeb mõnevõrra keeruliseks ühe huvirühma püüd kehtestada ühiskonnas ,,oma teema ning varjutada mõned teised samaolulised mured". Siinkohal on Hannes Rumm näiteks toonud põllumehed, kes on avaldanud soovi suuremaks toetuseks enda töö arengule. Samas märgib ta ära töötute osavõtmatust küsida ,,Euroopa sotsiaalfondist rohkem raha enda ümberõppeks." See on kurb, sest kui riigipeade juttu põimitakse vaid põllumehed oma juurviljade ja linnaelust kaugele jäävate probleemidega, ei teki ka elanikel suuremat huvi teiste huvirühmade käekäigu järele. Meedia ülesanne võiks olla tuua läbi reklaamide ja erinevate informatsiooniürituste ka teiste elanikkihtide käekäigu kõikidele teadmiste valdkonda. See julgustaks ühiskonda avalikust igapäevaelust rohkem osa võtma ja lahendada kerkinud probleeme koos.
Nõukogude Liidus keelatud film "Linnutee tuuled" sai New Yorgi filmifestivalil hõbemedali. Soome koolides on tema filme ja tekste kasutatud õppematerjalina. 1986 valis Helsingi Ülikool Lennart Meri oma audoktoriks. Lennart Meri nimetati 12. Aprillil 1990 välisministriks. Välisministrina pidi Lennart Meri kõigepealt looma välisministeeriumi ta pidi esindama Eestit olulisematel rahvusvahelistel konverentsidel. Ta kohtus korduvalt USA ja Euroopa riigipeade ja välisministritega ning esines esimese Ida-Euroopa külalisena NATO peakorteris Brüsselis. Aastal 1998 valis Prantsusmaa ajaleht La Vie Lennart Meri aasta eurooplaseks. Lennart Meri valiti Eesti Vabariigi riigipeaks 6. oktoobril 1992. aastal. 1996. aasta 20. septembril valiti Lennart Meri teiseks ametiajaks presidendiks. Ta valdas suurepäraselt saksa, prantsuse, inglise, soome ja vene keelt. Aastal 2001, oma viimasel ametisolekuaastal, jagas president kunagistele poliitvangidele ja
Kuubal ja viis need tagasi Nõukogude Liitu, kui ÜRO andis garantii USA avalikule lubadusele Kuubat mitte kunagi rünnata. Salaja nõustus USA lammutama kõik Euroopasse ja Türki paigutatud Thor- ja Jupiter-tüüpi raketid Pärast kokkulepet oli NSV Liit eemaldanud Kuubalt raketisüsteemid ja nende tugivarustuse Septembriks 1963 lammutati ka kõik USA relvad Läbirääkimiste lisatulemusena seati USA ja NSV Liidu vahel sisse "kuum liin" - telefoniliin riigipeade otsesuhtluseks http://dsc.discovery.com/tv-shows/discovery-presen Täname tähelepanu eest!
Aastal 1990 sai Lennart Merist Edgar Savisaare valitsuses välisminister. Välisministrina pidi Lennart Meri kõigepealt looma välisministeeriumi, tööle kutsuma õppimisvõimelisi noori, kujundama kindla suhtluskanali välisriikidesse ja samas esindama Eestit olulisematel rahvusvahelistel konverentsidel. Ta võttis osa konverentsidest üle maailma, Läänemere maade Nõukogu asutamiskonverentsist Kopenhaagenis, kohtus korduvalt USA ja Euroopa riigipeade ja välisministritega ning esines esimese Ida-Euroopa külalisena NATO peakorteris Brüsselis. Ta suutis saavutada Eesti Vabariigi peakonsuli Ernst Jaaksoni heakskiidu Eesti valitsuse tegevusele. Aastal 1992 lahkus Lennart Meri välisministri ametikohalt ja sai lühikeseks ajaks Eesti Vabariigi suursaadikuks Soomes. Sama aasta sügisel kandideeris ta Eesti presidendiks. Ta kaotas esimeses voorus suurelt Arnold Rüütlile, ent pääses teise vooru ning osutus seal valituks. Temast sai esimene
aastaringselt imeline, suvel piisavalt soe, talvel piisavalt külm, uhkuse tundmist oma riigi üle- kui küsitakse kust ma pärinen, siis vastan uhkelt- Eestist! Mis paneb mind oma riigi üle uhkust tundma? Üheks põhjuseks on see see, et kuna Eesti on maailmakaardil jäänud nn tahaplaanile, sest tihtipeale esineb inimestel vastakaid arvamusi suurte riikide suhtes, nt. USA, Venemaa, sest need suurriigid mõjutavad maailma oma tegevusega ning riigipeade otsustega ja on inimesi, kes pole ühe või teise asjaga rahul, mis tekitab neis riikide suhtes halbu arvamusi, siis Eesti on väike riik, kellest ei sõltu teiste riikide saatus ning on niigi hästi, kui välismaalased on kuulnud riigist nimega Eesti. Samuti saan uhkust tunda selle üle, et kuigi eestlaste arv on väike, on meil õnnestunud säilitada oma keel, mis on üks raskemaid, kuid ka ilusamaid keeli maailmas, mitte täielikult üle võtta vene keel, mis hetkel tahes tahtmata eesti
Gorbatsov algatas suhete parandamise Läänega, et tagada majandusreformide läbiviimine: taasalustati riigipeade tippkohtumisi alustati läbirääkimisi võidurelvastuse lõpetamiseks ning desarmeerimise alustamiseks R.Reagani ja M.Gorbatsovi tippkohtumine Sveitsis.
ning temast on tehtud mitmeid filme. Välisministrina pidi Lennart Meri kõigepealt looma välisministeeriumi, tööle kutsuma õppimisvõimelisi noori, kujundama kindla suhtluskanali välisriikidesse ja samas esindama Eestit olulisematel rahvusvahelistel konverentsidel. Ta võttis osa CSCE konverentsidest Kopenhaagenis, New Yorgis, Pariisis, Berliinis, Moskvas ja Helsingis, Läänemere maade Nõukogu asutamiskonverentsist Kopenhaagenis, kohtus korduvalt USA ja Euroopa riigipeade ja välisministritega ning esines esimese Ida-Euroopa külalisena NATO peakorteris Brüsselis. Samuti oli Lennart Meri terve elu tihedalt Soomega seotud. Minu hinnang: Mina arvan, et Lennart Meri oli tark ja haritud mees ning üks parimaid presidente, keda Eestile tahta. Lennart Meri on ehtne näide, kuidas NSV-liidus peab läbi lööma ning oma unistused täita.
EN oli üks esimesi rahvusvahelisi institutsioone, kes avas pärast Berliini müüri langemist oma uksed Kesk- ja Ida- Euroopa riikidele. Olles muutunud poliitilisest üha enam õigusorganisatsiooniks, on EN siiani eesrinnas uute rahvusvaheliste lepingute koostamisel, et võidelda nüüdisühiskonna probleemidega, nagu küberkuritegevus, tervishoiuteenuste kuritegevus, rahvusvaheline terrorism ja inimkaubandus. Seni viimane ENi riigipeade ja valitsusjuhtide tippkohtumine toimus 2005. aastal Varssavis.(Euroopa Nõukogu,Välisministeerium) 4 Kasutatud kirjandus (Euroopa Nõukogu,Välisministeerium) – (http://www.vm.ee/et/euroopa-noukogu) 5
probleemseid privaatvarasid erinevatelt pankadelt. Euroopa riikide valitsused ning USA kogusid oma pangasüsteemi kaudu kapitali 1,5 trillioni USA Dollari ulatuses ostes uusi eelisaktsiaid riigi suurematelt pankadelt. Aastal 2010 tutvustasid Euroopa regulaatorid pankadele uut Basel III eeskirja. Basel III tugevdab pankade kapitalinõudeid ja uusi regulatiivseid nõudeid pankade likviidsus ja finantsvõimekuse suhtes. Euroopa Liidu riigipeade tippkohtumistel on arutatud ja heaks kiidetud väga erinevaid meetmeid, mille eesmärgiks on tasakaalustada liikmesriikide majandusi. Neis on määratletud euroala riikide juhtimisstruktuur, asutatud eraldiseisvaid finantseerimisskeeme, kirjutatud riikide põhiseadustesse tasakaalus eelarve nõudeid jne. Olulisemate meetmete loetelu on järgmine: · Euroopa Finantsstabiilsuse Fondi (EFSF European Financial Stability Facility) loomine mais 2010
tulemus. Lõpetati vastasseis Washingtoniga, kelle kehtestatud majandusalased nõuded andsid riigi rahakotti vaadates valusalt tunda. 80ndate lõpul Ronald Reaganiga kokkulepitud tuumaprogrammide ja maavägede vähendamine tõotas Kremlile laialdast kulude kokkuhoidu. Gorbatšov väitis, et Venemaa kuulub nii ajalooliselt kui kultuuriliselt Euroopasse; lisaks kaasnesid ka majanduslikud huvid. Vene riigipea lõi kiirelt usalduslikud suhted Suurbritannia, Prantsuse ja Lääne-Saksa riigipeade ning valitsusjuhtidega. Kokkulepetest kinni pidamise ning vastastikuse usalduse võitmiseks oli vajalik jõuvõtetest loobumine Kesk-ja Ida- Euroopas. Kohe võimule asumise järgselt anti teade, et Venemaa hoiab end edaspidi sõjaliselt vaoshoitult ning sekkumatult, mis puudutab nende riikide poliitikat. Leian, et säärane sõja lõpplahendus oli juhuste kokkulangevus. Selles olukorras, kuhu olid riigid omadega jõudnud oli see loomulik jätk
alguseks NSV Liidu ja kommunismi kokkuvarisemiseni Idablokis. Kommunistlike mässude mahasurumine Kesk-Ameerikas; G. algatas suhete parandamine Läänega, et tagada majandusreformide läbiviimine: taasalustati riigipeade 1986 pani Reagan aluse Strateegilise Kaitse Algatusele, tippkohtumisi, alustati läbirääkimisi võidurelvastuse lõpetamiseks ning desarmeerimise alustamiseks (kuna VÄLISPOLIITIKA mille eesmärk oli Nõukogude Liidu majandus tälielikult ära NSVL oli võidurelvastumise nii kui nii kaotanud), loobuti 1987.a. Breznevi doktriinist (millega lubati
Miks Eesti kaotas oma iseseisvuse? Eesti Vabadussõjas verehinnaga kätte võidetud iseseisvus kestis kõigest 22 aastat ehk 1918-1940 a. Sinna perioodi kuulusid majanduskriis, Pätsi riigipööre ja I maailmasõja kaotajate (Venemaa ja Saksamaa) naasmine Maailma suurriikide sekka, millega suurenesid ka nende poliitilised ja majanduslikud ambitsioonid. Nõukogude Liit unistas oma riigipiire taastada tsaari Venemaa aegsetesse kaugustesse, milles Eestil oli oma koht. Kuid miks juhtus nii, et Soome, kes ühesuguselt Eestiga omas sarnast minevikku Venemaaga ja oli samalaadses olukorras, suutis kaitsta iseseisvust, Eesti see eest kaotas iseseisvuse 50- ks aastaks. Iseseisvuse kaitsmise peamisteks eeldusteks on sõjaline võimekus või mõjukatesse sõjalis-, poliitilistesse ühendustesse kuulumine. Eestis valitses 1934. a. märtsist diktatuur ja majanduslikult oli 1930. aastate teine pool Eesti majandusele edukas....
majanduses tekkisid ebakõlad. Välispoliitika (sh ● Pingete vähendamine Normaliseeriti suhted Lääne- ● USA-ga suhted suhted USA-ga ning Läänega ning Austriast Euroopaga, eriti USA-ga. paranesid veelgi, toimunud kriisid) vägede välja toomine (1955). Pidevad ja regulaarsed riigipeade Reagan ja Gorbatšov ● Mõistis hukka Stalini visiidid andsid märku suhete kohtusid 1985. aasta hirmuvalitsuse, mis tekitas paranemisest. novembris. Järgmise segadust satelliitriikide hulgas. Sojuzi-Apollo ühislend. aasta oktoobris arutasid
Probleemi peamise raskuse taga üeitub väga lihtne vastus. Nimelt sõltume järjest rohkem fossiilsetest kütustest. Väga heaks näiteks on siinkohal meie enese armas elupaik Eesti, kes toodab peaaegu kogu elektrienergia põlevkivist, mis on tekkinud aastatuhandete jooksul ega ole taastuv maavara. Kuid kas meil on võimalik likvideerida kahjustused, mis on tänase päevani tekitatud meie endi poolt? Ma arvan, et on, kui üsna tõenäoliselt ei suudeta inimesi riigipeade poolt mõtlema panna ja asuda koos maailma päästma. Kui me seda ei suuda, ei pruugi meie lapsed pensioniiga nähagi. Kõige selle põhjuseks on osoonikiht, mis hävib üha kiiremini ning selle asemele tekib uus kiht, mis laseb läbi pika lainepikkusega kiired, ent ei lase maalt lahkuda lühikese lainepikkusega kiirtel. Selle tagajärjel tõuseb teadlaste ennustustel maakera keskmine temperatuur sajandi jooksul kolme kuni kümne kraadi võrra.
Probleemi peamise raskuse taga üeitub väga lihtne vastus. Nimelt sõltume järjest rohkem fossiilsetest kütustest. Väga heaks näiteks on siinkohal meie enese armas elupaik Eesti, kes toodab peaaegu kogu elektrienergia põlevkivist, mis on tekkinud aastatuhandete jooksul ega ole taastuv maavara. Kuid kas meil on võimalik likvideerida kahjustused, mis on tänase päevani tekitatud meie endi poolt? Ma arvan, et on, kui üsna tõenäoliselt ei suudeta inimesi riigipeade poolt mõtlema panna ja asuda koos maailma päästma. Kui me seda ei suuda, ei pruugi meie lapsed pensioniiga nähagi. Kõige selle põhjuseks on osoonikiht, mis hävib üha kiiremini ning selle asemele tekib uus kiht, mis laseb läbi pika lainepikkusega kiired, ent ei lase maalt lahkuda lühikese lainepikkusega kiirtel. Selle tagajärjel tõuseb teadlaste ennustustel maakera keskmine temperatuur sajandi jooksul kolme kuni kümne kraadi võrra.
Massitapmised Vendées, hirmuvalitsemine Prantsusmaal 1793 Üksikisikud, mitmesugused mitteriiklikud organisatsioonid ja isikute grupid on samuti kasutanud vägivalda, et oma vaenlasi hirmutada ja oma tahte alla painutada. Juudi seelotid panid toime oma vastaste salamõrvu võitluses Rooma impeeriumi vastu, assassiinid tapsid ristisõdijaid, Guy Hawkes'il oleks peaaegu õnnestunud Briti parlamendi õhkimine 1605. a ning anarhistid on läinud ajalukku tippametnike ja riigipeade atentaatidega. Tõenäoliselt kõige laastavamate tagajärgedega terroriakti pani toime Serbia natsionalist Gavrilo Princip, kes lasi maha Austria ertshertsogi Franz Ferdinandi, vallandades sel moel sündmuste ahela, mis viis Esimese maailmasõja puhkemiseni. Need näited kirjeldavad vaid mingit osa väga laiast vägivalla spektrist, mida on seostatud mõistega terrorism. Näiteks võib väita, et Vene anarhistid ei püüdnud oma terroriga mitte
1992. aasta septembris viibis Eesti territooriumil ligikaudu 40 000 Vene armee sõdurit, kelle valduses oli umbes 2% riigi territooriumist. Võõrvägede väljaviimist toetasid rahvusvahelised organisatsioonid ja avalikkus. Sõjaväe väljaviimine oli keskseks küsimuseks Eesti-Vene läbirääkimistel, mis esialgu ei andnud mingeid tulemusi. Murrang läbirääkimistel saavutati alles 1994. aasta juulis lääneriikide toel aset leidnud presidentide Jeltsini ja Meri tippkohtumisel Moskvas. Riigipeade kohtumisel kirjutati alla lepingule, mille alusel võõrväed lahkusid Eestist 31.augustiks 1994. aastal. Eesti Vabariik andis kohalejäänud sõjaväepensionäridele võimaluse taotleda elamisluba. Eesti riikluse arengu seisukohalt oli võõrvägede lahkumine omamoodi lõpptähiseks taasiseseisvumisprotsessis. INIMÕIGUSTE OLUKORD EESTIS Eesti Vabariigi seadused ei luba inimesi diskrimineerida rahvuse, rassi, soolise kuuluvuse, elukutse, rahalise või sotsiaalse staatuse, usutunnistuse või
Perestroika ehk uutmine oli Mihhail Gorbatsovi poolt juunis 1987 välja kuulutatud majandusreformide programm Nõukogude Liidus. Perestroika läbiviimiseks algatas ta avalikustamise: esmakordselt hakati avalikustama õnnetusi, räägi seni tundmatuid fakte Nõukogude ajaloost, sellest kuidas inimesed tegelikult läänes elavad ning NSV Liidu kuritegevuse ulatusest. Suhted läänega: Gorbatsov algatas suhete parandamise Läänega, et tagada majandusreformide läbiviimine: taasalustati riigipeade tippkohtumisi, alustati läbirääkimisi võidurelvastuse lõpetamiseks ning desarmeerimise alustamiseks ja loobuti 1987.a. Breznevi doktriinist. 1987. aastal kirjutasid president R.Reagan ja NSV Liidu juht M.Gorbatsov alla USA ja NSV Liidu kesk-ja lähimaarakettide hävitamise lepingule, mis oli pöördeliseks sündmuseks külmas sõjas. Gorbatsovi pooldajad ja vastased: Kuigi Gorbatsovi uus juhtimisstiil kohtas vastasseisu nii vanameelsetelt kui ka radikaalidelt,
Olgu inimesel rikkust või ülbust palju tahes, mitte kuidagi ei saa vastu nutikusele. Seda kohtame ka paljudes filmides ja teostes, kus nutikad tegelased saavad paljaste kätega jagu suurtest relvastatud armeedest või näiteks Anton Hansen Tammsaare teoses ,,Tõde ja õigus", kus Andres suutis olla Pearust üle jõuga, kuid eelkõige nõuga. Kuulsad valitsejad on just tänu oma strateegiatele ja mitmekülgsele mõtlemisele jäänud ajalukku, sama kehtib ka tuntud riigipeade kohta. Mõttejõud, mida inimloom omab, pole võrreldav ühegi teise elusolendiga. Kui inimene soovib, võib ta ennast kasvõi surnuks mõelda. Kadri Kõusaare kõmulises filmis ,,Magnus" jutustab, kuidas igati korraliku poisi elu möödus mõtlemise ja enese eksistensi leidmisele ilmas. Seades sihte, mis otsustasid lõpuks ka tema saatuse. Sellise saatuse, nagu ta endale oli valinud. Valikute ees seisab iga inimene, nendest pole lihtsalt võimalik mööda pääseda
Faktilised asjaolud võivad riigi seada sõltuvusse teistest riikidest ja mõjutada nii tema õiguslikku seisundit. Õiguslikud piirangud peavad samas olema riigi poolt vabatahtlikult heaks kiidetud. Immuniteedid ja teised suveräänsuse piirangud Immuniteedid ja teised suveräänsuse piirangud saab liigitada neljaks: 1. riikide õigused ja immuniteedid 2. diplomaatilise esinduse ja konsulaarasutuse ning nende töötajate privileegid ja immuniteedid 3. riigipeade ja valitsusliikmete immuniteedid 4. piirangud välismaalaste kohtlemisel. Eelkõige puudutab see rahvusvahelises õiguses sisalduvat nõuet kaitsta välismaalaste põhiõigusi ja –vabadusi. Mittesekkumise põhimõte teiste riikide sise- ja välisasjadesse Mittesekkumise põhimõte on klassikalise rahvusvahelise õiguse põhimõte, hõlmab eelkõige relvajõu kasutamist ja sellega ähvardamist. Rahvusvahelises õiguses ei ole välja kujunenud
Euroopa Liidu juhtorganid Euroopa Liidule on omased nii valitsusevahelised kui riigiülesele koostööle iseloomulikud jooned. Valitsusvahelise koostöö raames säilitab iga liikmesriik oma iseseisvuse, riigiülene koostöö eeldab, et ühenduse iga liige loovutab osa isesvast otsustusõigusest ühisstruktuuridele. Kõige autoriteetsem EL-i institutsioon seadusandlik ministrite Nõukogu tegutseb nagu rahvusvaheline organisatsioon. Teine mõjukas struktuur täidesaatev Euroopa Komisjon kujutab endast riigiülest üksust. Riigiülene koostöö keskendub enam majanduskoostööle, riigileste küsimuste puhul kuulub Euroopa Liidu institutsioonidele seaduste loomisel ja elluviimisel kandev roll. Euroopa Liidul on kõik riigile omased valitsemisinstitutsioonid esinduskogu (parlament), seadusandlik kogu, täidesaatev võim, kohus ja sõltumatu keskpank. Euroopa Liidu valitsemisinstitutsioonide ülesande...
sotsialistliku süsteemi lagundamine ja täielik sõnavabadus, milleni tegelikult tema poliitika viis. Järk-järgult kaotas ta kontrolli sündmuste üle, mille ta ise oli algatanud ning need viisid 1990-ndate alguseks NSV Liidu ja kommunismi kokkuvarisemiseni Idablokis. NSV Liit M. Gorbatšovi ajal (1985- 1991) IV • Gorbatšov algatas suhete parandamine Läänega, et tagada majandusreformide läbiviimine: taasalustati riigipeade tippkohtumisi, alustati läbirääkimisi võidurelvastuse lõpetamiseks ning desarmeerimise alustamiseks (kuna NSVL oli võidurelvastumise nii kui nii kaotanud), loobuti 1987.a. Brežnevi doktriinist (millega lubati sekkuda Ida-Euroopa sotsialistlike riikide siseasjadesse juhul, kui kuskil sotsialismi põsimajäämine satub hädaohtu); sellega oli võimalik alustada reforme ka nendes riikides. Idabloki lagunemise eeldused I
peaaegu kõik Euroopa riigid. EN oli üks esimesi rahvusvahelisi institutsioone, kes avas pärast Berliini müüri langemist oma uksed Kesk- ja Ida-Euroopa riikidele. Olles muutunud poliitilisest üha enam õigusorganisatsiooniks, on EN siiani eesrinnas uute rahvusvaheliste lepingute koostamisel, et võidelda nüüdisühiskonna probleemidega, nagu küberkuritegevus, tervishoiuteenuste kuritegevus, rahvusvaheline terrorism ja inimkaubandus. Seni viimane ENi riigipeade ja valitsusjuhtide tippkohtumine toimus 2005. aastal Varssavis. Euroopa Nõukogu (EN) eesmärk on edendada demokraatiat ning kaitsta inimõigusi ja õigusriigi põhimõtet (seaduse ülimuslikkust) Euroopas. EN ei ole Euroopa Liidu institutsioon ning seda ei tohi segamini ajada Euroopa Liidu Nõukoguga (Council of the European Union). ENi juhtorganid on ministrite komitee ja parlamentaarne assamblee.
olles liikmesriikidevaheliste kompromisside vahendajaks. Eesistuja töö on sageli keeriline, sest tuleb paika panna istungite päevakord ning neid ka juhatada. Eesistujariigi ametnike jaoks on eesistumine ühest küljest põnev väljakutse, mis toob teisalt endaga kaasa palju lisatööd (Bahovski, 2008: 16-18). 6 2.1.1 Euroopa Ülemkogu Euroopa Ülemkoguks nim. kõigi liikmesriikide riigipeade ja valitsusjuhtide kohtumist. Teisesõnaga võib seda nim. ka ELi tippkohtumiseks. Euroopa Ülemkogu asutati 1974. aastal selleks, et luua mitteametlik foorum riigipeade või valitsusjuhtide vahelisteks aruteludeks. Sellest kujunes kiiresti organ, mis määras kindlaks liidu eesmärgid ja seadis kursid nende saavutamiseks kõikides ELi tegevusvaldkondades. Euroopa Ülemkogu sai ametliku staatuse 1992. aastal allkirjastatud Maastrichti lepinguga (WWW) http://europa.eu/index_et.htm/ (20.09.2010).
Kummagi väed (tuumarelvadega) olid valmis iga hetk alustama sõjategevust. Kennedy ja NSV Liidu liider Hrustsov vahetasid läkitusi, maailma rahu rippus juuksekarva otsas. Lõpuks 28. oktoobril teatas NSV Liit, et võtab raketid maha. Sellele vastuseks USA lõpetas Kuuba blokeerimise. Tuumasõja oht oli selleks korraks möödas. USA viis Türgist ära ka sealt NSV Liidu peale sihtivad raketid. Pärast Kuuba kriisi seati USA ja NSV Liidu vahel sisse "kuum liin" riigipeade jaoks. Vietnami sõda (19591973) oli Vietnamis toimunud sõjategevus mille tulemusena vabanes Vietnam USA kolonialistidest ja rajati Vietnami Sotsialistlik Vabariik.Laiemalt tuntakse Vietnami sõjana sõjategevust, mis algas 1964. aastal, mil Ameerika Ühendriikide Kongress andis presidendile Lyndon Johnsonile loa viia väed Vietnami. Tõukeks sai 1964 Tonkingi lahe intsident. Johnson väitis, et USA laeva oli tulistatud. USA Kongress võttis vastu otsuse, millega lubati presidendil
Anarhism : Willam Godwin,Pierre Joseph Proudhon,Mihhail Bakunin Anarhistid väitsid,et riigi on loonud tugevad ja rikkad nõrkade ning vaeste vastu,mistõttu tuleb riik kaotada.Bakunini põhiseisukoha järgi oli ühiskonna hädade ja puuduste põhjus riik.Üksikisiku eneseteostus saavutatakse anarhistide arvates loova töö kaudu.Nad arvasdi et revolutsioon peab puhkeme stiihiliselt.Osa anarhiste kasutas võitlusmeetodina individuaalset terrorit riigipeade vastu. Internatsionaalid : George Odger 1864.aastal loodi Londonis Rahvusvaheline Tööliste Ühing mida hiljem hakati nimetama Esimeseks Internatsionaaliks.Uus organisatsioon loodi miitingul,mis oli kokku kutsutut protestiks Poola ülestõusu mahasurumise vastu Venemaa poolt.Osalsesid inglise ja prantsuse sotsialistliku liikumise tegelased ning poola,saksa ja itaalia pagulased. 14.juuli 1889 Suure Prantsuse revolutsiooni 100
algatas Gorbatsov avalikustamise ehk glasnosti. Kindlasti ei olnud Gorbatsovi eesmärgiks sotsialistliku süsteemi lagundamine ja täielik sõnavabadus, milleni tegelikult tema poliitika viis. Järk-järgult kaotas ta kontrolli sündmuste üle, mille ta ise oli algatanud ning need viisid 1990-ndate alguseks NSV Liidu ja kommunismi kokkuvarisemiseni Idablokis. Gorbatsov algatas suhete parandamise Läänega, et tagada majandusreformide läbiviimine: taaselustati riigipeade tippkohtumisi, alustati läbirääkimisi võidurelvastuse lõpetamiseks ning desarmeerimise alustamiseks, loobuti 1987.a. Breznevi doktriinist.
Kasutatud kirjandus Trenin, D. Where US and Russian Interests Overlap. Current History. Mai 2008, lk 219 224 http://www.currenthistory.com/pdf_org_files/107_709_219.pdf Tiikmaa, H. 2008. Obama: USA ja Venemaa võivad parandada suhteid mitmes vallas. Külastatud 04.juuni, 2010, aadressil http://uudised.err.ee/index.php?06164031 Kopli, K. 2010. USA-Venemaa tuumakärbete leping sõlmitud. Külastatud 04.juuni, 2010, aadressil http://www.epl.ee/artikkel/501389 Raud, N. 2010. Riigipeade hea läbisaamine soojendab USA ja Venemaa suhteid. Külastatud 04.juuni, 2010, aadressil http://uudised.err.ee/index.php?06200549
inimestel on võimalus sellega tutvuda ning arusaamatuste ja rahulolematuse korral küsimused ning pahameel poliitikutele adresseerida. Varajase tegutsemisega saame toimuvat mõjutada meile aktsepteeritavas suunas. Samas oleneb meie tegutsemine ka sellest, kuidas mingit sündmust kajastatakse. Ja silmas tuleb pidada ka seda, et kui esineme sellisel moel meedias- kas pildis või sõnas, peame oskama end põhjendada ja kaitsta. Samuti edastab meedia meile- meie riigipeade aktiivsuse Eesti riigi esinemistel mujal maailmas nagu ,,Olümpia mängud", ,,Eurovisioon" ja see ju mõjutab positiivses mõttes meie arvamust. Juba vanadel aegadel on olnud kombeks teiste rõivastuse kommenteerimine ning eraelu ja armuafääride kohta nuhkimine. Tol ajal tehti seda suhteliselt diskreetselt. Tänapäeval seevastu on inimeste, eriti kuulsuste eraelu muudetud nii avalikuks ja tähtsaks kui võimalik. Enam ei
1982 Hispaania 1999 Tsehhi, Ungari, Poola 2004 Eesti, Bulgaaria, Leedu, Läti, Rumeenia, Slovakkia, Sloveenia 2009 Albaania, Horvaatia, Prantsusmaa (liitus uuesti NATO sõjalise juhtimisstruktuuriga) Iga liikmesriiki esindab Põhja-Atlandi Nõukogus suursaadik või alaline esindaja, keda toetab nõunikest ja ametnikest koosnev riiklik delegatsioon. Aeg-ajalt kohtub Nõukogu ka riigipeade, valitsusjuhtide, välis- ja kaitseministritega. NATO peasekretär NATO peasekretär on liikmesriikide poolt ametisse määratud kõrgeim ametnik, kes on ühtlasi ka Põhja-Atlandi Nõukogu, kaitseplaneeringute komitee ja teiste peakomiteede esimees. 4 Peasekretär on ka alliansi tähtsaim kõneisik, kes esindab NATO-t suhtluses teiste organisatsioonidega ning laiema üldsusega. Praegune NATO peasekretär on Anders Fogh Rasmussen
temperatuur on viimase 100 aasta jooksul tõusnud lausa 0,6 kraadi võrra, see annab tunnistust globaalsest soojenemisest, mis on tulenenud metsade üleraiest ja fossiilsete kütuste põletamisest. ________________________________________________________________________ Alates 70-ndatest aastatest suurenes üldine huvi keskkonnaprobleemide vastu. Euroopa Ühenduse keskkonnategevus algas 1972 aasta juulis, kui oli Pariisis toimunud Euroopa Ühenduste riigipeade ja valitsusjuhtide tippkohutmine. Kinnitati esimene Keskkonnategevusprogramm aastateks 1973 - 1976. Võeti vastu rida direktiive mis hakkasid reguleerima jäätmekäitlust, müra vältimist ja loodusvarade ning looduskaitse korraldamist. Aastal 1988 loodi mitmeid Ühenduse Keskkonnafonde. ________________________________________________________________________ Keskkonnategevusprogramme oli kokku 6:
suhted Eesti Vabariigiga. Lennart Meri kui Välisminister Välisministrina pidi Lennart Meri kõigepealt looma välisministeeriumi, tööle kutsuma õppimisvõimelisi noori, kujundama kindla suhtluskanali välisriikidesse ja samas esindama Eestit olulisematel rahvusvahelistel konverentsidel. Ta võttis osa CSCE konverentsidest Kopenhaagenis, New Yorgis, Pariisis, Berliinis, Moskvas ja Helsingis, Läänemere maade Nõukogu asutamiskonverentsist Kopenhaagenis, kohtus korduvalt USA ja Euroopa riigipeade ja välisministritega ning esines esimese Ida-Euroopa külalisena NATO peakorteris Brüsselis. Suursaadikust-presidendiks Pärast lühikest teenistust suursaadikuna Soomes (23.04.199210.10.1992) valiti Lennart Meri Eesti Vabariigi riigipeaks. Meri vannutati ametisse 6. oktoobril 1992. aastal. 1996. aasta 20. septembril valiti Lennart Meri teiseks ametiajaks Eesti Vabariigi presidendiks. Lennart Meri-mitte ainult president
NATO STRUKTUUR · Jaguneb: SÕJAVÄELINE organisatsioon, mille eesotsas president, kelleks on liikmesriikide esindajad kordamööda. Kõrgeim organ: NATO Sõjakomitee · Jaguneb: TSIVIILSTRUKTUUR, mida juhib PEASEKRETÄR Anders Fogh Rasmussen TSIVIILSTRUKTUUR · Kõrgeim võimuorgan on PÕHJA- ATLANDI NÕUKOGU · Nõukogu käib koos kolmel erineval tasandil: NATO juurde akrediteeritud suursaadikute tasandil (alalised esindajad), välisministrite tasandil ja riigipeade tasandil NATO OTSUSED · KONSENSUSE alusel · Otsusele eelnevad diskussioonid · NATO saab meetmeid kasutusele võtta ainult siis, kui kõik liikmesriigid on sellega nõus ÜRO ÜHINENUD RAHVASTE ORGANISATSIOON ÜRO - 1945 · Rahvusvahelise rahu ja julgeoleku tagamine · Inimõiguste ja rahvusvahelise koostöö tagamine · Majandusliku, sotsiaalse, kultuurilise ja humaanse iseloomuga rahvusvaheliste probleemide lahendamine ÜRO
totalitaarse reiimi vahel. Välisministrina pidi Lennart Meri kõigepealt looma välisministeeriumi, tööle kutsuma õppimisvõimelisi noori, kujundama kindla suhtluskanali välisriikidesse ja samas esindama Eestit olulisematel rahvusvahelistel konverentsidel. Ta võttis osa CSCE konverentsidest Kopenhaagenis, New Yorgis, Pariisis, Berliinis, Moskvas ja Helsingis, Läänemere maade Nõukogu asutamiskonverentsist Kopenhaagenis, kohtus korduvalt USA ja Euroopa riigipeade ja välisministritega ning esines esimese Ida-Euroopa külalisena NATO peakorteris Brüsselis. Pärast lühikest teenistust suursaadikuna Soomes (23.04.199210.10.1992) valiti Lennart Meri Eesti Vabariigi riigipeaks. Meri vannutati ametisse 6. oktoobril 1992. aastal. 1996. aasta 20. septembril valiti Lennart Meri teiseks ametiajaks Eesti Vabariigi presidendiks. Lennart Meri on oma kirjaniku- ja poliitikutöö kestel valitud
sellest, kuidas Läänes inimesed tegelikult elavad räägiti kuritegevuse ulatusest NSV Liidus jne. • Kindlasti ei olnud Gorbatšovi eesmärgiks sotsialistliku süsteemi lagundamine ja täielik sõnavabadus, milleni tegelikult tema poliitika viis (1990-ndate alguseks NSV Liidu ja kommunismi kokkuvarisemiseni Idablokis.). • Gorbatšov algatas suhete parandamine Läänega, et tagada majandusreformide läbiviimine: taasalustati riigipeade tippkohtumisi alustati läbirääkimisi võidurelvastuse lõpetamiseks ning desarmeerimise alustamiseks (kuna NSVL oli võidurelvastumise nii kui nii kaotanud) loobuti 1987.a. Brežnevi doktriinist (millega lubati sekkuda Ida-Euroopa sotsialistlike riikide siseasjadesse juhul, kui kuskil sotsialismi püsimajäämine satub hädaohtu); sellega oli võimalik alustada reforme ka nendes riikides. • Ungari: Ungaris eemaldati 1989.a